Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
1179 svar till detta ämne
Postad 02 November 2011 - 10:00
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Sorry för O/T, men jag har med intresse följt din resa med ASR på ett grannforum. När du skriver "steg" - du använder väl den som integrerad förstärkare? (hoppas jag i alla fall)
Ja då, den är "integrerad" fast konstruktören vill hävda avvikande uppfattning om detta.
Postad 02 November 2011 - 12:21
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Här är ditt ursprungliga inlägg. Du påstår ju med övertygelse att vi kan mäta allt vi kan höra? En konsekvens av det är väl att om man kan mäta en apparat så vet man hur den låter? Det tror ju inte jag på, och antagligen inte du heller, egentligen.
Jo, jag tror att vi kan mäta allt vi kan höra. Däremot kan vi inte mäta vår upplevelse av det vi hör eftersom upplevelsen färgas av våra förväntningar, känslor, fördomar osv. Jag tycker dock att du kan anstränga dig att titta på mätningarna från Stereophile och också försöka förklara lyssningsintrycken som Atkinson har. Atkinson kan inte förklara varför den låter som den gör. Han har vissa funderingar, men utrycker sig med mycket större ödmjukhet än du. Är man så kaxig att man börjar ta till begreppet religion då olika steg upplevs låta olika trots att man inte kan dra klara slutsatser från mätningarna är det upp till bevis.
Återigen, vill du spekulera kring deras mätningar får du göra det. Jag gör det inte. Men du har fortfarande inte förklarat vad du menar, du fortsätter istället ifrågasätta mig och mina kunskaper. Visa istället vad du kan så att diskussionen kan gå framåt. Du sa: Hörseln är så mycket mer än örat. Hur mycket bilogi och perception har du kläm på egentligen?
Jag antar att du då kan förklara vad det är med biologin och perceptionen jag missar?
Postad 02 November 2011 - 12:41
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag antar att du då kan förklara vad det är med biologin och perceptionen jag missar?
Det här: Jo, jag tror att vi kan mäta allt vi kan höra. Däremot kan vi inte mäta vår upplevelse av det vi hör eftersom upplevelsen färgas av våra förväntningar, känslor, fördomar osv.
Postad 02 November 2011 - 12:52
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Det här:
Ok, jag måste hel enkelt dra slutsatsen att du inte själv vet. Det är lätt att ifrågasätta andras kunskaper, svårare att bevisa sin egen.
Postad 02 November 2011 - 13:03
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ok, jag måste hel enkelt dra slutsatsen att du inte själv vet. Det är lätt att ifrågasätta andras kunskaper, svårare att bevisa sin egen.
Du missförstår. Vad är att höra för dig?
Postad 02 November 2011 - 13:56
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Du missförstår. Vad är att höra för dig?
Ge dig nu. Förklara istället vad det är du vill få fram. Det är du som hävdar att jag har fel, bevisbördan ligger hos dig.
Postad 02 November 2011 - 14:26
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ge dig nu. Förklara istället vad det är du vill få fram. Det är du som hävdar att jag har fel, bevisbördan ligger hos dig.
Du skriver så här: "Jo, jag tror att vi kan mäta allt vi kan höra. Däremot kan vi inte mäta vår upplevelse av det vi hör eftersom upplevelsen färgas av våra förväntningar, känslor, fördomar osv." Då undrar jag vad du gör för skillnad på att höra resp vår upplevelse av det vi hör. Jag måste förstå vad du menar med detta.
Postad 02 November 2011 - 14:26
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
3-miljonersfrågan:
Varför är det så att det nästan till 100% är i Ljud-delen i detta forum som diskussioner spårar ur?
Nu lägger vi ner OT. Tack.
Postad 02 November 2011 - 14:49
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
3-miljonersfrågan: Varför är det så att det nästan till 100% är i Ljud-delen i detta forum som diskussioner spårar ur?
För att det är så förbaskat svårt att mäta, och därmed rangordna och kategorisera. Då är det tacksamt att bråka om. Starta korståg, inkvisationer och annat skoj
Postad 02 November 2011 - 15:16
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
3-miljonersfrågan: Varför är det så att det nästan till 100% är i Ljud-delen i detta forum som diskussioner spårar ur?
Nu lägger vi ner OT. Tack.
Går det att döpa om en tråd? Just såna här ämnen brukar inte ta lång tid innan dom blir "slasktrådar". Inget fel i det egentligen, då man kan diskuttera himmel och jord samt allt däremellan.
Postad 02 November 2011 - 15:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
ASR Emitter tex låter väldigt annorlunda mot andra steg jag lyssnat på men avslöjar sig inte via mätningar av John Atkinson i Stereophile.
Jag slår vad en middag på krogen att du inte kommer höra denna skillnaden om vi skulle göra ett kontrollerat test. Ligger inte hela problemet i att det finns de som gilla Naim och tycker sig kunna uppfatta en svängigare mer spelglad karamtär över deras produkter. De får inte tycka så utan måste enligt viss förklara och försvara sina synpunkter.
Man får gilla sina prylar så mycket man vill. I sitt eget hem får man olla sin förstärkare eller hångla med volymratten om man vill enligt mig. Men framför man på ett forum att den innehar vissa egenskaper som man inte kan bevisa så får man räcka med att folk ifrågasätter detta. Du påstår ju med övertygelse att vi kan mäta allt vi kan höra?
Det kan vi också. Jag sätter 500 000 kr på att vi kan mäta precis allt vi kan höra. Sätter du emot?
Postad 02 November 2011 - 16:50
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
SkeptikerskolanJag tillägnar nu alla i denna tråd (samt andra trådar av samma typ) en mycket intressant länk. Den undervisar om hur man blir en skeptiker och hur man skall argumentera för att den positionen skall utvecklas maximalt. Det är inte bara att motbevisa, man behöver den rätta retoriken också. Drar man in homeopati, healing och Randis s.k kabelmiljon i diskussionen blir det guldstjärna, då har man nämligen lärt sig hur "debunka" orimliga och ovetenskapliga myter. Det är lätt att känna igen argumentationen i denna och andra trådar. Att det går att mäta exakt allting som kan höras tillåter jag mig att tvivla starkt på. Men om man anser att det går så gratulerar jag. Jag slår vad en middag på krogen att du inte kommer höra denna skillnaden om vi skulle göra ett kontrollerat test.
Man får gilla sina prylar så mycket man vill. I sitt eget hem får man olla sin förstärkare eller hångla med volymratten om man vill enligt mig. Men framför man på ett forum att den innehar vissa egenskaper som man inte kan bevisa så får man räcka med att folk ifrågasätter detta.
Det kan vi också. Jag sätter 500 000 kr på att vi kan mäta precis allt vi kan höra. Sätter du emot?
Förövrigt är detta med "olla förstärkaren" och "hångla med volymratten" fullständigt idiotiskt men å andra sidan passar det in i skeptiker-retoriken.
Postad 02 November 2011 - 16:56
Lovsta
-
Lovsta
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Jag sätter 500 000 kr på att vi kan mäta precis allt vi kan höra. Sätter du emot?
Kan inte säga annat än att det enda du bevisar med det påståendet är att du inte har ett öppet sinne. Det är såna som du som håller tillbaka utvecklingen.
Postad 02 November 2011 - 17:03
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Hyperion HT-88. De flesta trissesteg ger ett resultat ungefär som RB-1090, dvs så som det ska se ut 
Och ändå låter rörhäcken bättre...  Men så föredrar jag också en roadster på slingrig engelsk landsväg än en V70 på E4. Vad vore väl ett inlägg utan en bilmetafor?
Postad 02 November 2011 - 17:14
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag slår vad en middag på krogen att du inte kommer höra denna skillnaden om vi skulle göra ett kontrollerat test.
Man får gilla sina prylar så mycket man vill. I sitt eget hem får man olla sin förstärkare eller hångla med volymratten om man vill enligt mig. Men framför man på ett forum att den innehar vissa egenskaper som man inte kan bevisa så får man räcka med att folk ifrågasätter detta.
Har du 500kkr att lägga upp?
Postad 02 November 2011 - 17:38
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Men så föredrar jag också en roadster på slingrig engelsk landsväg än en V70 på E4. Vad vore väl ett inlägg utan en bilmetafor?
Så sant och så sant!
Postad 02 November 2011 - 17:45
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
I sitt eget hem får man olla sin förstärkare eller hångla med volymratten om man vill enligt mig.
Denna idé kan endast komma från någon med egen erfarenhet av förfarandet...  För övrigt pratade jag med en tjej på Sweden Rock-festivalen förra året. Hennes väninna hade varit med och bakat Victorias och Daniels bröllopstårta. Ett mer ollat och snäckat bakverk får man nog leta efter...
Postad 02 November 2011 - 18:02
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag är imponerad över att tron på mätning är så stark att man är beredd att satsa 500.000 kronor på att allting som går att höra även går att mäta. Jag utgår ifrån att det också innebär en korrelation mellan vad man hör och vad som visas av mätningen.
Om någon lyckas presentera ett helt säkrat mätförfarande som gör att det som mäts upp hörs på samma vis, d.v.s att mätningen helt säkert visar hur det låter (och gärna kan backa upp detta med en testserie där deltagarna studerat mätningar, beskrivit hur det låter efter att ha sett dessa och dessutom återgivit samma beskrivning efter omfattande lyssningstester) - då kan jag dela åsikten att allting kan mätas.
Innan det är gjort tillåter jag mig att betrakta mätningar som bra men att det fortfarande inte säger hela sanningen, d.v.s att man kan dra slutsatser enbart baserat på mätningen. En apparat kan mäta sämre men låta bra.
Postad 02 November 2011 - 18:46
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Folk måste lära sig skillnaden mellan dessa meningar.
"Jag tycker att mitt nya slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer och musiken blir mer levande."
"Mitt nya slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer och musiken blir mer levande."
Det första är en subjektiv åsikt som ingen kan sätta sig över, det andra är att påstå rena fakta.
Postad 02 November 2011 - 19:55
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Folk måste lära sig skillnaden mellan dessa meningar.
"Jag tycker att mitt nya slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer och musiken blir mer levande."
"Mitt nya slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer och musiken blir mer levande."
Det första är en subjektiv åsikt som ingen kan sätta sig över, det andra är att påstå rena fakta.
Jag ser inte problemet med "mitt slutsteg ger...". Detta då det implicerar följande: 1. Person Xs slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer och mer levande musik i person Xs rum, med person Xs högtalare och med den musik som person X spelar. Det finns så många faktorer inblandade att tillägget av "jag tycker att" inte behövs, "mitt slutsteg ger...." kan omöjligt läsas ut som en universell sanning, d.v.s att samma slutsteg ger mig exakt samma förbättringar. Om man har så dålig koll på saker att man på allvar tror att "mitt slutsteg ger...." innebär en universell sanning med följden att man köper ett identiskt steg och hoppas på bättre ljud - då råder det syntax error någonstans. Edit: Jag syftar på inköp av steget enbart för att person X tyckte det gav honom en förbättring. Man måste nämligen analysera sin egen situation, d.v.s kringutrustning som en del i ett inköpsförfarande. Uttalandet kan enbart sägas ha relevans för mig om person X har samma förstärkare och högtalare som jag själv har och utifrån det beskriver en förbättring. Hade person X istället skrivit "Slutsteg Y ger ljudförbättring Z med all kringutrustning" - då hade stora problem uppstått och uttalandet kan debatteras. Men "mitt slutsteg ger...." har inte den innebörden. Underförstått handlar det om ett lyssningsintryck som rör det specifika rummet och den specifika utrustningen. Att addera "jag tycker" så fort ett lyssningsintryck beskrivs är väldigt övertydligt, det blir ungefär som att skriva "sätt i strömkabelns ena ände i slutsteget, den andra i väggen" eftersom det annars kan bli missförstånd kring "koppla in slutstegets strömkabel". Gnäll på meningen "mitt slutsteg ger....." är helt meningslöst. Det är samma sak som om någon skriver "min nya bil ger mig lägre bränsleförbrukning". Det stämmer naturligtvis jämfört med den gamla bilen men saknar betydelse för mig om jag redan har en bil med lägre förbrukning (än person X). I inget av fallen är det möjligt att göra tolkningen att "mitt slutsteg/min bil" ger en universell förbättring, d.v.s att just det slutsteget och den bilen ger dessa förbättringar "automatiskt". D.v.s köper jag slutsteget får jag bättre ljud även om jag har ett bättre steg redan t.ex. Faktainnehållet i "mitt slutsteg ger mycket bättre ljud på alla volymer" är inte speciellt starkt i meningen universella fakta. Däremot är det fakta i den specifika anläggningen. Man måste nämligen sätta saker i sitt rätta perspektiv och ha referenserna helt klara. Är man ute efter universella sanningar, t.ex vilket slutsteg som ger det bästa resultatet alla kategorier föreslår jag en annan hobby - detta då sådana universella regler inte existerar utan påverkas av kringfaktorer. Det är betydligt enklare att t.ex leta efter den bil som ger lägst bränsleförbrukning, lägst bullernivå i kupén och har högst driftsäkerhet då dessa parametrar går att mäta. Det bästa slutsteget kan delvis mätas men det säger fortfarande inte att just det steget passar alla anläggningar och användare. Edit: Jag får ofta intrycket att detta med HiFi-köp är något svårt att få till, är det inte tidskrifter som lurar kunden är det butikens säljare eller så är det någon på ett forum som råkade skriva "mitt slutsteg ger....". Det är ungefär samma sak som då någon säger "restaurant X serverar god mat". Det anser uppenbarligen person X och det kan mycket väl stämma utifrån dennes preferenser men det innebär inte nödvändigtvis att det passar mig.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 November 2011 - 20:07.
Postad 02 November 2011 - 20:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Kan inte säga annat än att det enda du bevisar med det påståendet är att du inte har ett öppet sinne. Det är såna som du som håller tillbaka utvecklingen.
Vad har öppet sinne med inbillning att göra? Det är ju snarare så att de som inte ser bristerna i deras resonemang och inte är öppna för inbillning, är de som har stängt sinne. Har du 500kkr att lägga upp?
Det ska gå att fixa. Det är ju lättförtjänta pengar för min del iaf.
Postad 02 November 2011 - 20:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Öppet sinne är helt klart då man på förhand bestämt sig för att skillnaderna är obefintliga och därefter ägnar sig åt vetenskapligt cirkelresonemang, d.v.s det kan inte finnas skillnad på något som har obefintlig skillnad så det måste bero på felaktiga testmetoder m.m om skillnad detekterades eftersom skillnaderna är obefintliga.
DET är att ha ett öppet sinne. Däremot är det ett blockerat sinne om man anser att det finns skillnader.
Andra exempel på öppet sinnelag är t.ex att X är omöjligt eftersom vi saknar teknik för det, därmed har ingen annan tillgång till sådan teknik heller.
Det öppna sinnelaget innebär helt enkelt att man har sin tes förutbestämd och klar, därefter försöker man desperat motbevisa alla förklaringsmodeller m.m som krockar med tesen.
Det finns inget värre än personer som påstår att det finns skillnader - dessa borde man skjuta på fläcken då de måste vara psykiskt sjuka offer för inbillning när man "vet" att skillnaderna är obefintliga.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 November 2011 - 20:23.
Postad 02 November 2011 - 20:51
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
För övrigt pratade jag med en tjej på Sweden Rock-festivalen förra året. Hennes väninna hade varit med och bakat Victorias och Daniels bröllopstårta. Ett mer ollat och snäckat bakverk får man nog leta efter...
Världen är liten, är min exflickvän som gjorde tårtan.
Postad 02 November 2011 - 21:13
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Har din exflickvän ollat tårtan? Tråden tätnar...
Postad 02 November 2011 - 21:29
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Postad 02 November 2011 - 21:57
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vad har öppet sinne med inbillning att göra? Det är ju snarare så att de som inte ser bristerna i deras resonemang och inte är öppna för inbillning, är de som har stängt sinne.
Det ska gå att fixa. Det är ju lättförtjänta pengar för min del iaf.
Det tror jag inte, som svar på båda dina meningar. Därtill har du ju för vana att slå vad och sedan dra dig tillbaka.
Postad 02 November 2011 - 22:28
Lovsta
-
Lovsta
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Vad har öppet sinne med inbillning att göra? Det är ju snarare så att de som inte ser bristerna i deras resonemang och inte är öppna för inbillning, är de som har stängt sinne.
Jag säger bara att jag tror inte ett skit på dessa mätningar, det enda dom kan ge ett litet hum om hur det möjligtvis kan tänkas låta. Glöm inte att Hifi är ganska känsligt, en liten skillnad är en ganska stor skillnad, och en liten skillnad kan naturligtvis också vara en liten skillnad, men det roliga är att en ännu mindre skillnad kan vara en ännu större skillnad, allt beror på helheten. Men börjar trots allt faktiskt bli lite intresserad av hur mätningar går till. Vad är det du menar med att en mätning skulle kunna bevisa inbillning? Samma med ditt snack om blindtester, jag kan ju bara säga som så här att mina två förstärkare som jag äger skulle jag lätt kunna skilja åt (skiljer nån tusenlapp i nypris mellan dom). Men jag är inlyssnad på både förstärkarna och musiken som kommer ur mina högtalare. Inte helt lätt att bara slänga upp ett blindtest annars.
Redigerat av Lovsta, 02 November 2011 - 22:38.
Postad 03 November 2011 - 07:54
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag slår vad en middag på krogen att du inte kommer höra denna skillnaden om vi skulle göra ett kontrollerat test.
Lägg ner nu. Och då menar jag inte bara dig, ni som bör ta åt er, gör det. En chans till sen stänger vi tråden. Grattis, ni har förstört ytterligare en tråd. Man skulle ibland kunna tro att det är erat syfte och inte att diskutera hembio.
Postad 03 November 2011 - 15:57
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Lägg ner nu. Och då menar jag inte bara dig, ni som bör ta åt er, gör det. En chans till sen stänger vi tråden. Grattis, ni har förstört ytterligare en tråd.
Man skulle ibland kunna tro att det är erat syfte och inte att diskutera hembio.
+ oändligt mycket
Postad 03 November 2011 - 18:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det tror jag inte, som svar på båda dina meningar. Därtill har du ju för vana att slå vad och sedan dra dig tillbaka. 
Nej, jag drar mig inte ur. Men vi ser ju hur det gick med de som skulle bevisa transistorers "gråa hinna".
Postad 03 November 2011 - 18:51
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag säger bara att jag tror inte ett skit på dessa mätningar, det enda dom kan ge ett litet hum om hur det möjligtvis kan tänkas låta.
Nej, dom säger hur apparaten påverkar signalen. Att du kanske inte förstår vad de betyder ändrar inte på det faktumet. Glöm inte att Hifi är ganska känsligt, en liten skillnad är en ganska stor skillnad...
Jag vill nog hävda att apparaterna i hemmastereon innan högtalarna, är väldigt okänsliga. Även med de mest basala prylarna så får man high fidelity och de flesta skulle ha problem att skilja de åt. Vad är det du menar med att en mätning skulle kunna bevisa inbillning? Samma med ditt snack om blindtester, jag kan ju bara säga som så här att mina två förstärkare som jag äger skulle jag lätt kunna skilja åt (skiljer nån tusenlapp i nypris mellan dom). Men jag är inlyssnad på både förstärkarna och musiken som kommer ur mina högtalare. Inte helt lätt att bara slänga upp ett blindtest annars.
Lyssningstest kan visa att du inbillat dig den påverkan du upplevt i öppna tester, ja.
Postad 03 November 2011 - 19:00
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
HiFi uppnås enkelt med närmaste stereo från Ellos. Detta då normen som finns än idag är DIN ( Deutsches Institut für Normung) 45500, även om det dykt upp en nyare variant som specificerar HiFi. Uppfylls denna norm är det HiFi och då det finns mycket billig utrustning som ståtar med "20 Hz - 20 Khz" (inklusive hörlurar för under 100-lappen) har jag insett att Mkarlsson74 har helt rätt, det är meningslöst att betala för mycket. Hädanefter kommer jag enbart kräva DIN 45500 när jag köper utrustning, d.v.s så fort jag får ett datablad i handen som visar att normen är uppfylld är det bara att köpa och så är man ägare till en HiFi-anläggning. Edit: Det behövs inga tester ö.h.t, sålänge DIN 45500 är uppmätt enligt specifikationen är produkten fullt adekvat för HiFi-ändamål. Det behövs inga blindtester eller annat för att konstatera detta på samma vis som det är onödigt att blindtesta bränsleförbrukning.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 November 2011 - 19:02.
Postad 03 November 2011 - 23:44
ljudfantasten
-
ljudfantasten
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Lyssningstest kan visa att du inbillat dig den påverkan du upplevt i öppna tester, ja.
Om det kommer någon och faktiskt kan pricka ut A och B? generellt sett så verkar den stora massan inte lyckas med det (?), men borde inte en vetenskaplig undersökning vara öppna för att det kan finnas individer som kan höra skillnad?
Postad 04 November 2011 - 08:50
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om det kommer någon och faktiskt kan pricka ut A och B? generellt sett så verkar den stora massan inte lyckas med det (?), men borde inte en vetenskaplig undersökning vara öppna för att det kan finnas individer som kan höra skillnad?
Jo, och det är just därför man vill att dessa guldöron är med och testar. Men i de flesta fallen så vll dom inte det. Fast det finns ju en hel del tester som har gjorts med dessa guldöron och det är på grund av resultatet av dessa tester som jag tycker man ska vara ödmjuk över sina upplevelser.
Postad 04 November 2011 - 08:54
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Helstollig slutsats. Du måste lära dig att göra skillnad på resultat och slutsats. Det blir blött på marken när det regnar, eller hur. Tror du då också att det regnar för att det är blött på marken?
Postad 04 November 2011 - 08:59
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Helstollig slutsats. Du måste lära dig att göra skillnad på resultat och slutsats. Det blir blött på marken när det regnar, eller hur. Tror du då också att det regnar för att det är blött på marken?
Om en människa säger sig vara säker på att höra skillnad på två förstärkare, men sedan vid ett blindtest faktiskt inte kan höra skillnad på dem, vad innebär det för dig?
Postad 04 November 2011 - 09:08
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
En fråga som inte är helt offtopic men kanske lite dum, är ju inte alls insatt i detta, men men i alla fall.. en del ser ju mätningar som en total sanning och verkar kunna avgöra hur något låter efter en mätning, hur är det då med ett instrument? Låt sig en fiol kontra en gitarr eller piano, om man skulle mäta dem skulle det förmodligen se väldigt olika ut, men man kan väl knappast avgöra hur varje "kurva" som uppmätts låter, eller?? =) Borde inte detta även gälla förstärkare?
Postad 04 November 2011 - 10:08
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Om en människa säger sig vara säker på att höra skillnad på två förstärkare, men sedan vid ett blindtest faktiskt inte kan höra skillnad på dem, vad innebär det för dig?
Resultatet är att personen inte lyckades skilja dem åt i just det testet. Endast det, och inget mer. Det betyder inte att personen inte skulle kunna skilja dem åt i ett annat test. Om nu de refererade blindtesterna skulle vara adekvata redskap för lyssningspersoner att detektera skillnader, vilket jag anser att de inte är då de alltid verkar nå samma resultat, så har de usel validitet. Målet är ju att försöka erfara om vi kan uppleva skilllnader mellan olika förstärkare. Testerna, enligt upplägget, visar istället, att vi är dåliga på att uppfatta skillnader i blindtest-situationer. Läs mitt tidigare inlägg om analytiskt vs holistiskt lyssnande.
Postad 04 November 2011 - 10:17
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag tror inte att någon av er har lässvårigheter men ändå väljer ni att inte ta åt er av det jag skriver?!
Fortsätt i samma stil och varningar kommer delas ut.
Fortsätter ni så här så har ni snart inga trådar öppna i Ljud-delen.
Tråkigt att ni ska förstöra för andra.
En fråga; hur hinner ni med era tester när ni mest sitter här och tjafsar med varandra?!
Starta en tråd som handlar om tester, blindtester o s v så kan ni diskutera det där bäst ni vill.
Postad 04 November 2011 - 10:34
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Blindtest borde från och med nu endast benämnas som "Det onämnbara"
Postad 04 November 2011 - 11:23
Lovsta
-
Lovsta
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Jag tror inte att någon av er har lässvårigheter men ändå väljer ni att inte ta åt er av det jag skriver?! Fortsätt i samma stil och varningar kommer delas ut.
Fortsätter ni så här så har ni snart inga trådar öppna i Ljud-delen. Tråkigt att ni ska förstöra för andra.
En fråga; hur hinner ni med era tester när ni mest sitter här och tjafsar med varandra?!
Starta en tråd som handlar om tester, blindtester o s v så kan ni diskutera det där bäst ni vill.
Detta är en ren "klanka-ner-på-naim-tråd" (framförallt Nait 5i då). Naim tillverkar produkter som väldigt många uppskattar och därbland Naim Nait 5i. Så det är en synnerligen onödig tråd som inte leder någonstans. Ena säger si andra säger så och ingen ger vika.
Postad 04 November 2011 - 12:03
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Detta är en ren "klanka-ner-på-naim-tråd" (framförallt Nait 5i då). Naim tillverkar produkter som väldigt många uppskattar och därbland Naim Nait 5i. Så det är en synnerligen onödig tråd som inte leder någonstans. Ena säger si andra säger så och ingen ger vika.
Om syftet är att klanka ner på Naim har man väl misslyckats ganska rejält  . Det finns väl inget i trådan som "bevisar" att Naim är vare sig bättre eller sämre än ändra produkter. Möjligen finns en och annan som visat att hur man drar slutsatser av tester har man inte riktigt förstått. Men den diskussionen är OT vilket påpekats flera gånger. En lustig sak är väl att TS faktiskt bara skrivit ett inlägg så så det logiska hade väl varit att tråden blivit fem inlägg lång och inte över tusen inlägg. En gång var det kablar men nu verkar det vara förstärkare som diskuteras i det oändliga. En tråd om tester kunde kanske vara intressant. Naim mot NAD som det hela började med, tja, jag har har haft båda och föredrar Naim men det är en smaksak.
Redigerat av Mr_Tom, 04 November 2011 - 12:04.
Postad 04 November 2011 - 12:19
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Jag har gjort som BrittBastard önskade. Ny tråd: https://www.minhembi...howtopic=290424
Redigerat av Sir Anselm, 04 November 2011 - 12:26.
Postad 04 November 2011 - 12:29
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag har gjort som BrittBastard önskade. Ny tråd: https://www.minhembi...howtopic=290424
+1
Postad 04 November 2011 - 17:17
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Bra! Då vill vi inte se fler inlägg som handlar om blindtester eller något annat liknande tack!
Postad 04 November 2011 - 21:13
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Bra! Då vill vi inte se fler inlägg som handlar om blindtester eller något annat liknande tack!
Jaha, och varför är det så känsligt? Lite OT sett från trådens ursprung kanske men kan det inte vara vettigt att försöka reda ut vad är det är vi håller på med när vi lyssnar på musik och hur vi uppfattar detta? Det pratas ju mycket apparater på forumet och hur vi uppfattar dem i en setup, och om de anses bra eller inte. Förstår inte att det kan vara så känsligt att diskutera psykoakustik samt de blindskär många springer på i sin jakt på en bättre musikupplevelse, liksom att försöka slå hål på de myter som cirkulerar om utvärderingsmetoder och som tillika används som veritabla slagträn i diskussionen, med dunkelt syfte.
Postad 04 November 2011 - 21:29
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Jag vill ha en McIntosh MA6600, är det värt pengarna? F.. vet, men snyggare maskin står inte att finna. Hade jag råd, så skulle jag inte bry mig en sekund över mätvärden, blindtester å allt som vad kan tänkas. Gillar man Naim så gillar man väl Naim. Vad är det mer att säga !?
Postad 04 November 2011 - 23:38
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag vill ha en McIntosh MA6600, är det värt pengarna? F.. vet, men snyggare maskin står inte att finna. Hade jag råd, så skulle jag inte bry mig en sekund över mätvärden, blindtester å allt som vad kan tänkas. Gillar man Naim så gillar man väl Naim. Vad är det mer att säga !?
Skulle också vilja ha ett par McIntosch monoslutsteg (modell fet)  , någon som vill skänka bort några?
Postad 04 November 2011 - 23:41
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Jaha, och varför är det så känsligt? Lite OT sett från trådens ursprung kanske men kan det inte vara vettigt att försöka reda ut vad är det är vi håller på med när vi lyssnar på musik och hur vi uppfattar detta? Det pratas ju mycket apparater på forumet och hur vi uppfattar dem i en setup, och om de anses bra eller inte. Förstår inte att det kan vara så känsligt att diskutera psykoakustik samt de blindskär många springer på i sin jakt på en bättre musikupplevelse, liksom att försöka slå hål på de myter som cirkulerar om utvärderingsmetoder och som tillika används som veritabla slagträn i diskussionen, med dunkelt syfte.
Blindtester och dylikt är något som kommer upp i väldigt många trådar som egentligen inte ens ska handla om blindtester. Så fort någon skriver ett subjektivt omdömme om en produkt så finns det vissa som ska motbevisa detta med blindtester etc. Detta eskalerar sedan i ett regelrätt krig som ofta tar död på hela tråden med diverse personangrepp och meningslösa diskussioner. Detta har pågått i flera års tid med väldigt många trådar förstörda som följd. Detta är oerhört tråkigt att se och därför har det också blivit ett känsligt ämne. Vissa kan helt enkelt inte hålla sig borta utan ska in i tråd efter tråd. I just denna tråden är skadan egentligen redan skedd. Man har glidit så långt bort från topic att man egentligen inte vet vad man diskuterar längre.
Redigerat av AlexanderE, 04 November 2011 - 23:42.
Postad 05 November 2011 - 08:49
Unregisteredbe8d651b
-
Unregisteredbe8d651b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Blindtester och dylikt är något som kommer upp i väldigt många trådar som egentligen inte ens ska handla om blindtester. Så fort någon skriver ett subjektivt omdömme om en produkt så finns det vissa som ska motbevisa detta med blindtester etc. Detta eskalerar sedan i ett regelrätt krig som ofta tar död på hela tråden med diverse personangrepp och meningslösa diskussioner. Detta har pågått i flera års tid med väldigt många trådar förstörda som följd. Detta är oerhört tråkigt att se och därför har det också blivit ett känsligt ämne. Vissa kan helt enkelt inte hålla sig borta utan ska in i tråd efter tråd.
I just denna tråden är skadan egentligen redan skedd. Man har glidit så långt bort från topic att man egentligen inte vet vad man diskuterar längre.
OK! Tack för info. Har inte varit så aktiv på detta forum på ett antal år så jag saknar väl lite historik. På den tiden handlade det om Panasonic plasmaskärmar, speciellt TH 42 pv7, och då var forumet ovärderligt för mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|