Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 14 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 23 July 2012 - 11:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat ett par Acoustat Spectra 11 och kan säga att det inte låter det minsta ansträngande med den musik jag testat. Jämfört med dom "vanliga" högtalare jag lyssnat på seriöst låter det tvärtom väldigt behagligt och neutralt. Elektrostater är extremt avslöjande av källmaterialet, om det är en mindre bra inspelning hörs det direkt. Däremot låter en bra inspelning himmelskt bra. För min del kommer det bli väldigt svårt att gå tillbaka till "vanliga" högtalare kan jag säga.

Ok, inte fullregister i den bemärkelsen, men samma register som många "vanliga" högtalare då.

Det låter ju fantastiskt trevligt. Har som sagt imponerats väldigt av de eletrostater jag lyssnat på, men befarat att de hade svårt att klara alla typer av musik. Senast på Malmömässan förra hösten gjorde man misstaget att spela hårdrock på nya Quad ESL. Fram till dess lät det fantastiskt. Kan ju som sagt tex. bero på rummet.
Men visst, det finns många högtalare som helt enkelt inte passar alla typer av musik. Finns det goda elektrostater som klarar allt från Alison Krauss till Rage agains the machine så får man allt börja spara. :) Kände inte igen dem du nyss köpt. Är det ett märke eller en modelll av Martin Logan?

Postad 23 July 2012 - 11:45

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat ett par Acoustat Spectra 11 och kan säga att det inte låter det minsta ansträngande med den musik jag testat. Jämfört med dom "vanliga" högtalare jag lyssnat på seriöst låter det tvärtom väldigt behagligt och neutralt. Elektrostater är extremt avslöjande av källmaterialet, om det är en mindre bra inspelning hörs det direkt. Däremot låter en bra inspelning himmelskt bra. För min del kommer det bli väldigt svårt att gå tillbaka till "vanliga" högtalare kan jag säga.

Ok, inte fullregister i den bemärkelsen, men samma register som många "vanliga" högtalare då.

Visst blir det ett ljud där microdetaljerna får en stor betydelse i det stora?
De där underbara fina nyanserna kommer fram som framkallar ståpäls. Det är ett enormt framsteg som vanliga konhögtalare inte kommer i närheten av.

Postad 23 July 2012 - 11:53

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det låter ju fantastiskt trevligt. Har som sagt imponerats väldigt av de eletrostater jag lyssnat på, men befarat att de hade svårt att klara alla typer av musik. Senast på Malmömässan förra hösten gjorde man misstaget att spela hårdrock på nya Quad ESL. Fram till dess lät det fantastiskt. Kan ju som sagt tex. bero på rummet.
Men visst, det finns många högtalare som helt enkelt inte passar alla typer av musik. Finns det goda elektrostater som klarar allt från Alison Krauss till Rage agains the machine så får man allt börja spara. :)

Spelar inte så mycket hårdrock själv, men en del rock och jag tycker det låter minst lika bra som dom vanliga golvare jag hört. Nu hjälper jag visserligen till med subbar under 80 Hz också. Akustisk, elektronisk och live musik som är bra inspelad låter otroligt mycket bättre på elektrostater IMHO.

Kände inte igen dem du nyss köpt. Är det ett märke eller en modelll av Martin Logan?

Nej, Acoustat är ett amerikanskt företag som tillverkade elektrostater under 70- och 80-talet. Spectra 11 tillverkades i slutet av 80-talet och är en hybrid variant med ESL-panel och 8"-baselement delat på ca 250 Hz. Det hörs absolut inte att dom är drygt 20 år gamla dock. Fick dom till ett otroligt bra pris. :)

Postad 23 July 2012 - 11:57

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Visst blir det ett ljud där microdetaljerna får en stor betydelse i det stora?
De där underbara fina nyanserna kommer fram som framkallar ståpäls. Det är ett enormt framsteg som vanliga konhögtalare inte kommer i närheten av.

Japp, det räcker att lyssna i 5 minuter på korrekt uppsatta elektrostater så inser man att elektrostattekniken är helt överlägsen när det gäller realistisk återgivning. Dock är det helt klart högtalare för en person (eller möjligtvis två om man sitter tätt :) ).

Postad 23 July 2012 - 12:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Japp, det räcker att lyssna i 5 minuter på korrekt uppsatta elektrostater så inser man att elektrostattekniken är helt överlägsen när det gäller realistisk återgivning. Dock är det helt klart högtalare för en person (eller möjligtvis två om man sitter tätt :) ).

Hmm, ja, enligt dig ja. Alla håller inte med dig. ^_^
Tyvärr sprids det massa myter om elektrostater som även de inte har en verklig grund att stå på.
Men jag tycker det är kul att du funnit det du gillar. :)

Postad 23 July 2012 - 12:13

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Alltså, kan du eller någon förklara varför en elektrostat skulle vara snabbare? Om vi säger det skulle vara så, av vilken anledning skulle det vara bättre om ljudet kom en miljontdel snabbare än med vanliga högtalare?
För min del känns det som en stor myt.

Tror snarare att det är en fråga om hur lite massa och hur stora krafter som används. Liten massa kontrollerad av ett starkt elektriskt fält.

Ditt uttalande får mig faktiskt att tvivla på att du har lyssnat på ett par elektrostater seriöst. Jag hör direkt mycket mer detaljer med elektrostater än med vanliga högtalare (iaf i 20-30 tusen kronors klassen).

Nja, knappast med någon som helst form av ljudtryck.

Martin Logan CLX är specade ner till 56 Hz, Audiostatic specar sina ner till 25 Hz, Sound Lab Majestic är specade ner till 25 Hz etc. Menar du att dom ljuger?

Redigerat av megagurka, 23 July 2012 - 12:14.

Postad 23 July 2012 - 12:16

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag ska själv börja leta lite efter liknande högtalare. Grattis till fyndet!
Då är vi minst 2 som uppskattar väldigt mycket förmågan att återge en realistisk återgivning.
Ett steg mot livekänslan helt klart.

Postad 23 July 2012 - 12:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tror snarare att det är en fråga om hur lite massa och hur stora krafter som används. Liten massa kontrollerad av ett starkt elektriskt fält.

Nja, det tror jag inte på faktiskt.

Ditt uttalande får mig faktiskt att tvivla på att du har lyssnat på ett par elektrostater seriöst. Jag hör direkt mycket mer detaljer med elektrostater än med vanliga högtalare (iaf i 20-30 tusen kronors klassen).

Så om jag inte delar din åsikt så har jag inte lyssnat? Jag har lyssnat på åtskilliga ML (CLX t ex), Final sound, Quad med gradient basar mm. Jag har icke hört mer detaljer alls och förutom Quad högtalarna så led de andra av stora färgningar enligt mig.

Martin Logan CLX är specade ner till 56 Hz, Audiostatic specar sina ner till 25 Hz, Sound Lab Majestic är specade ner till 25 Hz etc. Menar du att dom ljuger?

Vad de specar och va de klarar av med någon form av ljudtryck är en sak. CLX lät ju inte roligt på Arkenmässan, rejält distande och komprimerade vid tämligen låg nljudnivå.

Postad 23 July 2012 - 12:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Så om jag inte delar din åsikt så har jag inte lyssnat? Jag har lyssnat på åtskilliga ML (CLX t ex), Final sound, Quad med gradient basar mm. Jag har icke hört mer detaljer alls och förutom Quad högtalarna så led de andra av stora färgningar enligt mig.

Då får jag gratulera till att du har en excellent ljudanläggning om den låter bättre än elektrostater. Skulle vara intressant att höra om du kan nämna någon högtalare med konelement runt säg 30k som du tycker låter bättre än elektrostater? Jag skulle gärna lyssna på dom.

Vad de specar och va de klarar av med någon form av ljudtryck är en sak. CLX lät ju inte roligt på Arkenmässan, rejält distande och komprimerade vid tämligen låg nljudnivå.

Jag nöjer mig med normal lyssningsnivå i ett vardagsrum. Du har uppenbarligen andra krav.

Postad 23 July 2012 - 12:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Jag ska själv börja leta lite efter liknande högtalare. Grattis till fyndet!
Då är vi minst 2 som uppskattar väldigt mycket förmågan att återge en realistisk återgivning.
Ett steg mot livekänslan helt klart.

Finns ett par Acoustat 2MH på Hifimagasinet, kan vara värda att lyssna på. Dom är dock ännu äldre än mina :)

Annars brukar ju vissa ML-modeller gå för runt 10-20k begagnat.

Redigerat av megagurka, 23 July 2012 - 12:39.

Postad 23 July 2012 - 12:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag nöjer mig med normal lyssningsnivå i ett vardagsrum. Du har uppenbarligen andra krav.

Detta var högst ordenära lyssningsnivåer. Det finns ju en stor anledning varför de flesta elektrostater gärna delar ganska högt till basar istället.

Postad 23 July 2012 - 12:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Finns ett par Acoustat 2MH på Hifimagasinet, kan vara värda att lyssna på. Dom är dock ännu äldre än mina :)

Annars brukar ju vissa ML-modeller gå för runt 10-20k begagnat.

Tackar! Ska kolla upp dom.
Mvh

Postad 23 July 2012 - 12:48

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Detta var högst ordenära lyssningsnivåer. Det finns ju en stor anledning varför de flesta elektrostater gärna delar ganska högt till basar istället.

Ja, det är en kompromiss mellan panelstorlek och basförmåga. Dom flesta vill nog inte ha 6 kvadratmeter ESL-panel hemma i vardagsrummet.

Postad 23 July 2012 - 14:19

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Ja, det är en kompromiss mellan panelstorlek och basförmåga. Dom flesta vill nog inte ha 6 kvadratmeter ESL-panel hemma i vardagsrummet.

Var frus dröm, en högtalare som är en vägg ;)

Brukar ju annars vara ett riktigt ojande så fort högtalarna kommer en bit ut från väggen, speciellt om det är ett par golvare...

Postad 23 July 2012 - 16:52

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
elektrostater har en förmåga att ge akustisk musik något magiskt enl mig....otroligt bra i många fall.
tyvärr tycker jag dom har en förmåga att balla ur till "mkt info på samma gång" typ hårdrock o liknande.

apogee diva är ett par högtalare jag dock håller väldigt högt trots sin ålder men det är heller inga "små" paneler direkt :)

Redigerat av robert293, 23 July 2012 - 16:53.

Postad 23 July 2012 - 17:08

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

elektrostater har en förmåga att ge akustisk musik något magiskt enl mig....otroligt bra i många fall.
tyvärr tycker jag dom har en förmåga att balla ur till "mkt info på samma gång" typ hårdrock o liknande.

apogee diva är ett par högtalare jag dock håller väldigt högt trots sin ålder men det är heller inga "små" paneler direkt :)

Har hört dom någon gång för länge sen.
Var de inte några rackare på låga impedanser och krävde en del kraft?

Postad 23 July 2012 - 17:14

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Håller med. Satte på lite Monica Z. och njuter trots att det inte är min musiksmak direkt. Det är första gången jag har lite "live"-känsla i mitt vardagsrum, nästan som att dom sitter och lirar här. Om högtalarna kan få en att börja gilla andra musikstilar måste det vara nåt speciellt :)

Välproducerad elektronisk musik låter också snuskigt bra.

Postad 23 July 2012 - 17:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Håller med. Satte på lite Monica Z. och njuter trots att det inte är min musiksmak direkt. Det är första gången jag har lite "live"-känsla i mitt vardagsrum, nästan som att dom sitter och lirar här. Om högtalarna kan få en att börja gilla andra musikstilar måste det vara nåt speciellt :)

Ja där har inte ens ino högtalare en chans. Hehe.

Postad 23 July 2012 - 18:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Det kan ju vara en risk med en högtalare som inte är allround att den styr musiksmaken eftersom det låter så bra med just den musiken. Men det kan ju också utöka intresset för annan musik som man inte har lyssnat på så mycket förr.
Men bara man själv är nöjd med musikvalet så är det inget problem.

Men de gånger jag har lyssnat på elektrostater har jag alltid slagits av hur detaljrikt ljudet har varit.

Redigerat av Ljudligt, 23 July 2012 - 18:16.

Postad 23 July 2012 - 18:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Har hört dom någon gång för länge sen.
Var de inte några rackare på låga impedanser och krävde en del kraft?

jepp så måste det varit för steget i tala var ett bamse krell :)

Det kan ju vara en risk med en högtalare som inte är allround att den styr musiksmaken eftersom det låter så bra med just den musiken. Men det kan ju också utöka intresset för annan musik som man inte har lyssnat på så mycket förr.
Men bara man själv är nöjd med musikvalet så är det inget problem.

Men de gånger jag har lyssnat på elektrostater har jag alltid slagits av hur detaljrikt ljudet har varit.

stämmer rätt bra med mina erferenheter faktiskt.
många högtalare som är "välupplösta" och låter riktigt bra till akustiskt, suger när man tex drar på rage against the machines.

problemet är att hitta något som fixar allt.

Redigerat av robert293, 23 July 2012 - 18:33.

Postad 23 July 2012 - 18:48

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Till ett humant pris så hade det varit rena drömmen. :)

Postad 23 July 2012 - 19:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det kan ju vara en risk med en högtalare som inte är allround att den styr musiksmaken eftersom det låter så bra med just den musiken.

Enligt mig så är en högtalare som inte kan spela all musik med bravur, kraftigt färgad.

Postad 23 July 2012 - 20:58

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

jepp så måste det varit för steget i tala var ett bamse krell :)

stämmer rätt bra med mina erferenheter faktiskt.
många högtalare som är "välupplösta" och låter riktigt bra till akustiskt, suger när man tex drar på rage against the machines.

Men det finns... :)

Postad 23 July 2012 - 21:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Men det finns... :)

Men suger inte den musiken? Ärligt.

Postad 23 July 2012 - 21:10

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Rage Against The Machine? Jag gillar personligen Audioslave, som delvis består av medlemmar från RATM samt Chris Cornell från bl.a. Soundgarden. Audioslave kan låta sjukt dåligt på en kass anläggning. Om man sedan gillar sådan musik eller inte är en annan femma, men det är högst personligt och jag drar mig verkligen för att säga att någons musiksmak är kass (om de inte lyssnar på dansband förstås ;)).

Kan som en parantes tillägga att de gjorde en undersökning i UK om vad ungdomarna lyssnade på i förhållande till hur de placerade sig i ett IQ-test. De hade förväntat sig klassisk musik (föga förvånande, eftersom det verkar förknippas med intelligens av nån konstig anledning), men det visade sig att de föredrog progressiv metal. De intelligentas musik, bevisligen. ;)

Edit:
Hittade artikeln, det var i en Ding-Ding Värld, f'låt, Aftonbladet menar jag:
http://www.aftonblad...ticle5327373.ab

(Dessutom verkade det inte vara just progressiv metal utan metal mer generellt, men ändå.)

Redigerat av d00m, 23 July 2012 - 21:13.

Postad 23 July 2012 - 21:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Haha, jasså gränsen gick vid dansband.
Tack och lov.
De flesta hårdrocksballader är ok.
Men metal är för mycket för mig.
Ahh där sjönk IQ direkt. Snyft.

Postad 23 July 2012 - 21:19

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Haha, jasså gränsen gick vid dansband.
Tack och lov.
De flesta hårdrocksballader är ok.
Men metal är för mycket för mig.
Ahh där sjönk IQ direkt. Snyft.

:D

Postad 23 July 2012 - 21:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Då fortsätter jag vara dum ;)

Postad 24 July 2012 - 00:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

För mig är själva definitionen av god hifi när man finner sig själv lyssna på musik man egentligen inte trodde sig gilla. Lyssna på "killing in the name of" med nämnda Rage Agains The Machine, i en anläggning som förmår förmedla kraften. Sitter du inte med ett stort leende på låpparna då så gillar du inte hifi. :)

Postad 24 July 2012 - 17:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 1
För att svara på frågeställningen i topic så:

Man betalar bara mer pengar helt enkelt, finns inget som säger att dyrt = bra eller tvärt om, det finns både billiga och snordyra högtalare som är skit bra och skitdåliga...
Så man kan inte generalisera och säga att priset skulle tala om något alls om högtalarnas prestanda, utan pris är pris och prestanda beror på fysikaliska egenskaper som i sig inte har något pris utan beror på konstruktionen som helhet.
Och en bra konstruktion BEHÖVER inte kosta som ett hus, det KAN göra det om man vill att det ska göra det... men det går lika bra att bygga betydligt mycket billigare och lika bra för dom som anser att funktion går före "prestige" i form av höga prislappar... ;)

Ha de !

Postad 24 July 2012 - 17:42

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Man betalar bara mer pengar helt enkelt, finns inget som säger att dyrt = bra eller tvärt om, det finns både billiga och snordyra högtalare som är skit bra och skitdåliga...
Så man kan inte generalisera och säga att priset skulle tala om något alls om högtalarnas prestanda, utan pris är pris och prestanda beror på fysikaliska egenskaper som i sig inte har något pris utan beror på konstruktionen som helhet.
Och en bra konstruktion BEHöVER inte kosta som ett hus, det KAN göra det om man vill att det ska göra det... men det går lika bra att bygga betydligt mycket billigare och lika bra för dom som anser att funktion går före "prestige" i form av höga prislappar... ;)

Ha de !

Tack, nu mår jag bättre med mina lite billigare högtalare. Dom känns mycket bättre precis just nu.

Postad 24 July 2012 - 18:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Så lite så ;)

Postad 24 July 2012 - 21:00

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att om man ser på en tillverkare och tittar på olika högtalare inom det märket så brukar dyrare bli bättre. Jämför man mellan olika märken så finns det alla sorts variationer. Konstigt att det finns så många olika "sound" som varje högtalartillverkare anser vara den bästa. Särskilt som de mäter nästan lika.

Postad 24 July 2012 - 21:07

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Man kan väl säga att om man ser på en tillverkare och tittar på olika högtalare inom det märket så brukar dyrare bli bättre. Jämför man mellan olika märken så finns det alla sorts variationer. Konstigt att det finns så många olika "sound" som varje högtalartillverkare anser vara den bästa. Särskilt som de mäter nästan lika.

Ja det är konstigt. Men elementen skiljer oftas (magnetstorlek resp storlek på spole och även konens material) och sen filterlösningar. Avstämningen och dämpningen påverkar.
Filterkomponenters val och internkablage. Även lådans bredd och höjd.
Mycket som kan göras olika.

Redigerat av Leif B, 24 July 2012 - 21:08.

Postad 24 July 2012 - 21:21

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Här pratar dom om hur viktigt det är att höra på komponenterna i delningsfiltret. Mäter lika men låter olika:

http://www.bowers-wi.../Crossover.html

Mycket svårt att göra en högtalare bara enligt specifikationer med andra ord. Lyssningstester är ett måste.

Postad 24 July 2012 - 21:27

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Och en bra konstruktion BEHöVER inte kosta som ett hus, det KAN göra det om man vill att det ska göra det... men det går lika bra att bygga betydligt mycket billigare och lika bra för dom som anser att funktion går före "prestige" i form av höga prislappar... ;)

Ha de !

Du har ju rätt i sak, men i realiteten så hänger pris kontra prestanda ihop.
Visst finns det "dyra saker" som inte presterar lika mkt som andra MEN för att få bra lådkonstruktioner, bra element, bra filter etc etc så tar ju tillverkare ut mer och mer ju mer de lägger energi/mtrl på produkten. Så länge det finns efterfrågan så kommer priser att trissas.

Postad 24 July 2012 - 21:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Finns väl egentligen inget som hindrar en tillverkare till att göra en tjusig låda och sätta en fet prislapp på den och säga att den leverar high-end ljud? Finns säkert flera märken som gör på detta sätt. Plus att jag skulle bli ganska förvånad om täckningsgraden (alltså förtjänsten per såld högtalare) är mindre på en firmas dyrare högtalare än dess billigare. Både räknat i reda pengar och i procentuell förtjänst.

Postad 24 July 2012 - 21:47

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Finns väl egentligen inget som hindrar en tillverkare till att göra en tjusig låda och sätta en fet prislapp på den och säga att den leverar high-end ljud? Finns säkert flera märken som gör på detta sätt. Plus att jag skulle bli ganska förvånad om täckningsgraden (alltså förtjänsten per såld högtalare) är mindre på en firmas dyrare högtalare än dess billigare. Både räknat i reda pengar och i procentuell förtjänst.

Det är ju det jag säger ovan MEN för att du skall få det du kallar "high-end" ljud så kommer du få betala för det (oavsett om du köper och snickrar ihop dina egna INO högtalare eller köper FOCAL's superduper ninjahögtalare med solgudsatomer i elementen). Tillverkarna har sjuk provision på stereoprylar.

Postad 24 July 2012 - 21:47

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ja och det kan vara svårt att veta hur lång tid det har tagit för att utveckla en produkt och hur många proffesionella konstruktörer som har varit inblandade. Den tiden vill de säkert ha betalt för men det syns inte i komponentbeskrivningen.
Men det är kanske det som är viktigast för konstruktionen.

Postad 24 July 2012 - 21:51

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Tack, nu mår jag bättre med mina lite billigare högtalare. Dom känns mycket bättre precis just nu.

Ett bra exempel är mina förra högtalare, de var Energys toppmodell och var resultatet av allt företaget lärt sig sedan de började i tidigt 70-tal. De kostade en tiondel av vad många andra hifitillverkares toppmodeller kostar. I båda fallen får man företagens allt kunnande, men prislappen skiljer rejält. Nu är jag iofs ganska säker på att en högtalare för tio gånger priset låter bättre (den låter troligen inte sämre i alla fall), men ändå, det är ändå tänkvärt.

Postad 24 July 2012 - 21:54

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ja och det kan vara svårt att veta hur lång tid det har tagit för att utveckla en produkt och hur många proffesionella konstruktörer som har varit inblandade. Den tiden vill de säkert ha betalt för men det syns inte i komponentbeskrivningen.
Men det är kanske det som är viktigast för konstruktionen.

Ja, det är en bortglömd parameter ibland, många företag lägger enorma summor i forskning, utvärdering, testning etc. och det är ju så klart inräknat i det slutgiltiga priset.

Redigerat av d00m, 24 July 2012 - 21:54.

Postad 24 July 2012 - 22:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Ja det är konstigt. Men elementen skiljer oftas (magnetstorlek resp storlek på spole och även konens material) och sen filterlösningar. Avstämningen och dämpningen påverkar.
Filterkomponenters val och internkablage. Även lådans bredd och höjd.
Mycket som kan göras olika.

Om man nu har delningsfilter, magneter, koner, dämpning och lådor i sina högtalare :)

Redigerat av megagurka, 24 July 2012 - 23:00.

Postad 24 July 2012 - 23:01

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Alltså, kan du eller någon förklara varför en elektrostat skulle vara snabbare? Om vi säger det skulle vara så, av vilken anledning skulle det vara bättre om ljudet kom en miljontdel snabbare än med vanliga högtalare?
För min del känns det som en stor myt.

Nja, knappast med någon som helst form av ljudtryck.

Dynamiska högtalare låter slöa och färgade jämfört med elektrostater eftersom elektrostater saknar låda och har ett lättare membran. Märks på instrument med snabbt anslag som gitarr m.m. Helt överlägset. Detta ger en realism som dynamiska högtalare aldrig når. Inte ens med keramiska element. Elektrostater kan gå ner i subwooferområdet men blir förstås stora. Det finns t.o.m elektrostatpaneler som är enbart subwoofers. Ljudtryck är inga problem,

Men det bästa är faslinjäriteten som elektrostater har. De saknar helt enkelt fasfel vilket ger en enorm precision i ljudbilden. Goda elektrostater kan bygga upp ljudscener med helt realistiskt djup och storlek. Vanliga dynamiska högtalare ger intrycket av att man lyssnar genom en öppning i väggen..
Det finns tyvärr inga billiga elektrostater och dessutom åldras membranen så de måste bytas efter 5-10 år. Det kostar minst 5000 kr - per styck! En annan egenhet är jobbiga impedanskurvor. Förstärkare som inte klarar ned till 1-2 Ohm bör undvikas. (Martin Logans hybrider är ett undantag). Nej, kraftfulla nätdelar krävs och helst ska då effekten fördubblas för varje halverat impedanssteg.Något som ytterst få budgetförstärkare klarar. Det gör att även förstärkeriet blir dyrt.
Men har man hört elektrostater tror jag det är svårt att glömma det ögonblicket.

Postad 24 July 2012 - 23:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det finns tyvärr inga billiga elektrostater och dessutom åldras membranen så de måste bytas efter 5-10 år. Det kostar minst 5000 kr - per styck!

Stämmer inte på Acoustats elektrostater, dom behöver inget underhåll och membranet är i princip omöjligt att spela sönder. Mina är mer än 20 år gamla och det har aldrig gjorts nåt underhåll på dom.

En annan egenhet är jobbiga impedanskurvor. Förstärkare som inte klarar ned till 1-2 Ohm bör undvikas. (Martin Logans hybrider är ett undantag). Nej, kraftfulla nätdelar krävs och helst ska då effekten fördubblas för varje halverat impedanssteg.Något som ytterst få budgetförstärkare klarar. Det gör att även förstärkeriet blir dyrt.

Nja, jag kör mina Acoustat på Denon AVR-1611, en budget receiver, och det låter mycket bra. Dock ligger dom på ca 2 ohm vid 20k Hertz så skulle dom förmodligen må bättre med nån mer kraftfull förstärkare.

Postad 25 July 2012 - 12:12

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Dynamiska högtalare låter slöa och färgade jämfört med elektrostater eftersom elektrostater saknar låda och har ett lättare membran. Märks på instrument med snabbt anslag som gitarr m.m. Helt överlägset. Detta ger en realism som dynamiska högtalare aldrig når. Inte ens med keramiska element. Elektrostater kan gå ner i subwooferområdet men blir förstås stora. Det finns t.o.m elektrostatpaneler som är enbart subwoofers. Ljudtryck är inga problem,

Men det bästa är faslinjäriteten som elektrostater har. De saknar helt enkelt fasfel vilket ger en enorm precision i ljudbilden. Goda elektrostater kan bygga upp ljudscener med helt realistiskt djup och storlek. Vanliga dynamiska högtalare ger intrycket av att man lyssnar genom en öppning i väggen..
Det finns tyvärr inga billiga elektrostater och dessutom åldras membranen så de måste bytas efter 5-10 år. Det kostar minst 5000 kr - per styck! En annan egenhet är jobbiga impedanskurvor. Förstärkare som inte klarar ned till 1-2 Ohm bör undvikas. (Martin Logans hybrider är ett undantag). Nej, kraftfulla nätdelar krävs och helst ska då effekten fördubblas för varje halverat impedanssteg.Något som ytterst få budgetförstärkare klarar. Det gör att även förstärkeriet blir dyrt.
Men har man hört elektrostater tror jag det är svårt att glömma det ögonblicket.

Är alla elektrostater faslinjära? Det finns dynamiska högtalare som är faslinjära också. Låter som mycket myter och försäljningssnack hela ditt inlägg.

Postad 25 July 2012 - 12:35

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Är alla elektrostater faslinjära? Det finns dynamiska högtalare som är faslinjära också. Låter som mycket myter och försäljningssnack hela ditt inlägg.

Det är inte fysikaliskt möjligt att skapa faslinjära högtalare med fler än ett element för hela frekvensomfånget. (Frekvensomfånget med ett enda element är inte intressant för HiFi.) Man försöker med "trappsteg" (pi60 t.ex) eller lutande bafflar men det skapar bara faslinjäritet inom ett begränsat frekvensområde. Med ett enda element som rör sig likformigt över hela ytan, blir det automatiskt faslinjärt för hela frekvensområdet. Sedan ska vi inte tala om de nödvändiga delningsfiltren i dynamiska högtalare som ofta fasvrider rejält.

Postad 25 July 2012 - 12:55

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ett stort platt membran kommer att höras först i mitten och lite senare utåt kanterna (avståndet ökar). Jag tror dom har kompenserat detta på elektrostater elektroniskt om jag inte minns fel. Kan bli mycket fasfel annars. Egentligen skulle de behöva vara böjda så att membranet hade lika lång väg till lyssnaren överallt på membranet.

Redigerat av Ljudligt, 25 July 2012 - 12:58.

Postad 25 July 2012 - 13:21

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det står en del om det tekniska på den sidan :

http://hem.passagen....kie/esl63se.htm

Postad 25 July 2012 - 15:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Ett stort platt membran kommer att höras först i mitten och lite senare utåt kanterna (avståndet ökar). Jag tror dom har kompenserat detta på elektrostater elektroniskt om jag inte minns fel. Kan bli mycket fasfel annars. Egentligen skulle de behöva vara böjda så att membranet hade lika lång väg till lyssnaren överallt på membranet.

Jag tror det bara är Quad som lyckas med detta av ESL-tillverkarna.

Redigerat av megagurka, 25 July 2012 - 15:05.

Postad 25 July 2012 - 17:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 1
Högtalare som är runda är bäst, för jorden är rund och därför så gillar dom varandra och glada runda klot spelar bra.
Sedan att den är rund har ju fördelen att man kan rikta den hur man vill, borra hål i den och använda på bana eller varför inte använda som träningsredskap.
Högtalaren ska dessutom vara lite mjuk, för mjukt är bra, det märker man om man testar att slå huvudet mot den, är det en hårt runt högtalare så gör det ont men är den mjuk så är det inte så farligt.
Så en rund och mjuk högtalare med ca 30cm i diameter är helt klart optimalt, förvaras på valfritt ställe, men bäst i rummet där man vill kunna spela musiken såklart, men den kan ju placeras helt fritt.
Eftersom den är rund och kommer bra överens med jorden så kommer det inte att spela någon roll vart den befinner sig...
Musiken kommer att strömma i alla fall :)

Enda man måste tänka på är att koppla in den med pianosträngar, för annars kommer det inga toner !
Det vet man om man spelar piano så behövs strängarna för att det ska kunna komma något ljud.

Bara så att ni vet !

Det är så det fungerar, om man utgår från vad som är subjektivt bra utan att ha någon SOM HELST koll på vad som gör EN HÖGTALARE BRA på det den bör vara bra på.
Lite granna sådär... inte lätt närt man inte vet... då kan man tro saker och de är inget annat än inbillning om kunskap !

Jag skrev inte detta i egenskap av att försöka var den som är den utan snarare någon helt annan som bara är den han är och tycker att man gärna kan tycka saker men inte nödvändigtvis behöver skriva dom som om vore dom sanningen, När verkligheten är mer komplicerad än att sanningen går att fördela ner på så små korta enkla rader utanför sitt sammanhang, och fortfarande tro att dom kan bidra med något...

Ha de gött !

Redigerat av DVD-ai, 25 July 2012 - 17:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.