Kan definitivt säga att den lider av banding, iaf i min setup (shield > denon x4100 > panasonic tv). Det är inte enorma mängder, men klart mer än min gamla HTPC.
nVidia Shield Pro Android TV 500GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 500GB (2017)
(Mediaspelare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017)
(Mediaspelare)
|
7
|
(38)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)
(Mediaspelare)
|
0
|
(94)
|
2 390:- |
Postad 11 January 2016 - 17:51
Enda sättet banding kan uppstå är om det är fel rgb-nivå, vilket det är pga de inte ger möjligheten att ändra nivån själv när edid uppenbarligen inte funkar.
Och om det blir banding så syns det rejält... allt annat är inbillning.
Postad 11 January 2016 - 18:21
Jag har fått en Shield som jag inte har hunnit testa min än.
Någon som vet exakt hur man ska koppla den för att få ut 4k? jag vill helst koppla via reseivern så att jag får ut ljudet men då kanske 4 k försvinner på vägen?
Annars kanske man får köra HDMI ARC som förut var lite svajigt med min tv eller köra optisk?
Hade helst säkerställt detta före inkoppling annars ska man behöva hålla på och trixa bakom tvn med alla miljoner sladdar. ![]()
Postad 11 January 2016 - 18:24
Någon som vet exakt hur man ska koppla den för att få ut 4k? jag vill helst koppla via reseivern så att jag får ut ljudet men då kanske 4 k försvinner på vägen?
Den känner av om det finns en 4k visare i kedja, förutsatt att receiver/kablar klarar av att skicka signalen vidare? Vad har du för stärkare?
Postad 12 January 2016 - 11:00
Har använt ett usb-minne för att se film med, men har märkt att det är varmt även om det var ett dyng sedan shielden var på, står i sleep mode..
Postad 12 January 2016 - 11:48
Den känner av om det finns en 4k visare i kedja, förutsatt att receiver/kablar klarar av att skicka signalen vidare? Vad har du för stärkare?
Marantz 6006 eller 6005. Minns inte nu. Men den har ju pass-through så då borde det funka.
Postad 12 January 2016 - 13:45
OK. Boring. Ingen aning om min Marantz har det, men den har ju några år på nacken.Netflix kräver att allt i kedjan har hdcp 2.2 även recivern.
Gäller detta bara Netflix eller även 4k material från t ex Youtube?
Postad 12 January 2016 - 14:12
Tja.
Skickade in senaste Kodi Beta 5 som släpptes igår.
Allt flyter på mycket bättre och dom har städat upp lite i menyerna känns de som..
Varför ja bytte var egentligen och få HD ljudet att funka. Men till min vanliga otur så funkar det inte.
Ja har inga problem med att få hd ljud att fungera i BS-Player tex.
Det enda förstärkaren visar i kodi är Multi Chanel PCM.
Har testat allt känns det som. Tips och ide´ någon?
edit.
Jag kör DLNA. Men det skall väl inte spela någon roll?
Redigerat av Hostis, 12 January 2016 - 14:22.
Postad 12 January 2016 - 14:51
Tja.
Allt flyter på mycket bättre och dom har städat upp lite i menyerna känns de som..
Varför ja bytte var egentligen och få HD ljudet att funka. Men till min vanliga otur så funkar det inte.
edit.
Och Multi channel PCM kan mycket väl vara HD-ljud, det betyder bara att Kodi i detta fallet har avkodat det komprimerade formatet och sedan skickar signalen till förstärkaren.
Postad 12 January 2016 - 14:55
Och Multi channel PCM kan mycket väl vara HD-ljud, det betyder bara att Kodi i detta fallet har avkodat det komprimerade formatet och sedan skickar signalen till förstärkaren.
Jag förstår det.
Men när andra har fått det att fungera vill jag gärna också få det att fungera. Inte så att detta förstör min vardag. Utan finns funktionen så varför inte?
Jag har även en Macbook Pro och när jag kopplar den till förstärkaren via hdmi så får jag också Multi Chanel PCM.
Alla säger att Apple produkter inte stödjer HD-Ljud. För om så är fallet kan man lika gärna köra på en Mac Mini eller hur?
Postad 12 January 2016 - 14:57
Tja.
edit.
Finns inte stöd för passthrough av HD ljudformat i officiella Kodi 16. Det finns en experimentell version som du kan läsa om här: http://forum.kodi.tv....php?tid=252852
Detta "hacket" lär dock inte komma med i den officiella Kodi 16 versionen utan först i Kodi 17.
Redigerat av Unregisteredca490738, 12 January 2016 - 14:59.
Postad 12 January 2016 - 15:12
Jag förstår det.
Men när andra har fått det att fungera vill jag gärna också få det att fungera. Inte så att detta förstör min vardag. Utan finns funktionen så varför inte?
Jag har även en Macbook Pro och när jag kopplar den till förstärkaren via hdmi så får jag också Multi Chanel PCM.
Alla säger att Apple produkter inte stödjer HD-Ljud. För om så är fallet kan man lika gärna köra på en Mac Mini eller hur?
Ja i OSX kan du avkoda Dolby True HD, så det går fint med rätt programvara. Men DTS-MA är det nog värre med.
Postad 12 January 2016 - 15:31
Tja.
edit.
Ja du gör alla "fel". DLNA-protokollet stödjer inte HD-ljud. En server måste transcoda ljudet först till AC3/AAC alternativt mata ut core.
Kodi 16 har inte stöd för bitstreaming av HD-ljud på Shield. Experimentalversionen dock.
Kodi 16 matar ut HD-ljud korrekt över PCM.
Postad 13 January 2016 - 10:41
Enda sättet banding kan uppstå är om det är fel rgb-nivå, vilket det är pga de inte ger möjligheten att ändra nivån själv när edid uppenbarligen inte funkar.
Och om det blir banding så syns det rejält... allt annat är inbillning.
Stämmer förvisso inte alls, banding kan uppstå vid t.ex. decoding eller passthrough. Det är för övrigt inte så enkelt som att det bara handlar om RGB nivån på Shield (läs mer här http://kodi.wiki/vie...and_color_space).
Ska du slänga dig med absolut så får du nog se till att ha torrt om fötterna först.
Postad 13 January 2016 - 15:35
Kastning fungerar kallas även till Viaplay om man vill
Fungerar det och casta Viaplay utan problem för dig?
Postad 13 January 2016 - 20:30
Ja du gör alla "fel". DLNA-protokollet stödjer inte HD-ljud. En server måste transcoda ljudet först till AC3/AAC alternativt mata ut core.
Kodi 16 har inte stöd för bitstreaming av HD-ljud på Shield. Experimentalversionen dock.
Kodi 16 matar ut HD-ljud korrekt över PCM.
Tack då vet ja. Kör nu nfs.
Dock så undrar jag ifall nån annan har märkt att att när man pausar en film i kodi så blir det konstiga färger.
Vet inte exakt hur jag skall förklara fenomenet men det ser ut som filmen Pixels när dom attackerar och allt blir till stora pixlar och faller bort. Men detta är över hela bilden med alla av rengbågens färger.
Den snabbspolar samt ljudet är borta en längre tid också. Måste antingen spola fram/ spola bak eller starta om filmen helt för att detta skall försvinna.
Detta inträffar på alla filmer som pausas över 5 min. Om nån annan har samma problem så återkom gärna.
Postad 13 January 2016 - 21:04
Måste villigt erkänna att jag inte kastat så mycket, dock nu Liverpool/Arsenal utan några problem. Dessutom super snabb uppkoppling och bild👌🏻Fungerar det och casta Viaplay utan problem för dig?
Redigerat av mcmike, 13 January 2016 - 21:05.
Postad 14 January 2016 - 00:19
Det är visserligen från Kodi's forum men utvecklarna menar på att buggen är i Android och att nVidia måste släppa en uppgradering.
http://forum.kodi.tv....php?tid=256143
Postad 15 January 2016 - 11:18
Nu saknas bara stöd för online-multiplayer och ett chat/röst-verktyg.
Postad 20 January 2016 - 13:57
precis köpt en shield men krävs det en receiver med "hdcp 2.2" för att kötta 4k netflix?
Netflix kräver att allt i kedjan har hdcp 2.2 även recivern.
fan me...få försöka köra den direkt i tvn
Redigerat av WarpGuN, 20 January 2016 - 13:59.
Postad 21 January 2016 - 11:22
Har en fråga, köpte precis före jul en appletv 4 för att där kunde man ha magine, vilket jag var intresserad av. Men då jag inte äger några andra apple prylar har jag nu sålt den till min svåger som är en mac fantast.
Tycker mig ha läst att man kan installera magine på Nvidia Shield, stämmer det? För när jag läser på Nvidia Shields hemsida så hittar jag inget om magine.
Redigerat av Unregisteredcd3e6ec8, 21 January 2016 - 11:23.
Postad 21 January 2016 - 11:27
Har en fråga, köpte precis före jul en appletv 4 för att där kunde man ha magine, vilket jag var intresserad av. Men då jag inte äger några andra apple prylar har jag nu sålt den till min svåger som är en mac fantast.
Tycker mig ha läst att man kan installera magine på Nvidia Shield, stämmer det? För när jag läser på Nvidia Shields hemsida så hittar jag inget om magine.
https://play.google.....aliceoid&hl=sv
Dock tycker jag inte den var lika bra som vanliga android-appen. Man får inte upp någon epg som man kan stega sig runt i.
Postad 21 January 2016 - 11:39
Tack för länken, då blir det att jag skaffar en Shield imorgon. På vilket sätt var den inte lika bra som den vanliga appen? För bildkvaliteten på kanalerna i Magine borde vara lika bra. åtminstone som jag tänker men kan ha fel.
Postad 21 January 2016 - 12:01
Tack för länken, då blir det att jag skaffar en Shield imorgon. På vilket sätt var den inte lika bra som den vanliga appen? För bildkvaliteten på kanalerna i Magine borde vara lika bra. åtminstone som jag tänker men kan ha fel.
Som jag skrev, gränssnittet är inte lika bra. Saknar epg-sidan där man kan stega fram och tillbaka och välja program.
Bildkvalitén är det inga fel på.
Postad 21 January 2016 - 12:43
egp fanns inte hos appletv4, åtminstone hittade inte jag den. Likadant i min kodi jarvis, egp fungerar inte.
ok då är det inte magine jag pratar om när det gäller kodi.
Redigerat av Unregisteredcd3e6ec8, 21 January 2016 - 12:43.
Postad 23 January 2016 - 13:13
Postad 23 January 2016 - 14:36
tog ner nya Kodi från V16 allt jag provat fungerar perfekt, Kodi 17 var dock en hel del problem med. Gillade dock den nya zoomfunktionen i 17 som var grym.
Postad 23 January 2016 - 16:14
tog ner nya Kodi från V16 allt jag provat fungerar perfekt, Kodi 17 var dock en hel del problem med. Gillade dock den nya zoomfunktionen i 17 som var grym.
Både 16 & 17 är fortfande under utveckling än så nåt annat är väl inte vänta.
Postad 24 January 2016 - 09:05
För bildkvaliteten på kanalerna i Magine borde vara lika bra. åtminstone som jag tänker men kan ha fel.
Sedan jag köpte Nvidian har jag nästan inte använt mig av atv4 någonting, även i detta fall. Gillar menyn och supersnabb hantering
Dock undrar jag om batteri hanteringen av den lilla fjärran, är den ständigt på? Tycker man får ladda den så ofta!
Redigerat av mcmike, 24 January 2016 - 09:07.
Postad 24 January 2016 - 11:18
Köpte min Nvidia Shield för 3 dagar sen och håller på att testa vilken kodi version jag vill använda. Antingen blir det den stabila dvs 15.2 eller 16.
Och Magine fungerar minst lika bra som den gjorde i Atv 4.
Däremot har jag ett problem, jag har 5 externa diskar med filmer och musik som är anslutna via en usb-hub till min Intel Nuc, provade att flytta över till Nvida Shield, men kodi hittade inte diskarna. Någon som vet hur jag ev kan få det att fungera.
Postad 24 January 2016 - 11:45
Upptäckte på Nvidia hemsida att det ska finnas en 2.2 uppdatering. Min shield rullar på 2.1. Vad har ni andra?
Tror inte det var några större saker vad jag kunde se men ändå... ![]()
https://shield.nvidi...release-notes/1
Postad 24 January 2016 - 12:22
Troligen är dina diskar formaterade med filsystemet NTFS som i princip bara kan läsas av Windows, du får formatera diskarna i exFAT.Köpte min Nvidia Shield för 3 dagar sen och håller på att testa vilken kodi version jag vill använda. Antingen blir det den stabila dvs 15.2 eller 16.
Och Magine fungerar minst lika bra som den gjorde i Atv 4.
Däremot har jag ett problem, jag har 5 externa diskar med filmer och musik som är anslutna via en usb-hub till min Intel Nuc, provade att flytta över till Nvida Shield, men kodi hittade inte diskarna. Någon som vet hur jag ev kan få det att fungera.
Postad 24 January 2016 - 12:37
har dom formaterade i ext4. vill ju helst kunna köra dom både på nucen samt shielden. hrm fast det kanske inte går.
Postad 24 January 2016 - 15:17
Här kan man läsa vad som stödjs, lite kryptiskt med NTFS men ext4 nämns inte.har dom formaterade i ext4. vill ju helst kunna köra dom både på nucen samt shielden. hrm fast det kanske inte går.
http://support-shiel...age_Devices.htm
Postad 24 January 2016 - 15:35
Funderar på ett köp men fungerar följande appar?
SVT Play
COM HEM Play
TV4 Play
HBO Nordic
Postad 24 January 2016 - 19:20
Tack för länken TurboJonte, men då får det vara och jag får fortsätta köra diskarna mot min Nuc.
Postad 26 January 2016 - 11:07
Har jag min tv (philips 4k) på och startar shielden får jag aldrig upp någon bild.. Bläddrar jag upp och ner på shieldens dosa hör jag ljudet som blir, men ingen bild. Jag måste alltid stänga av teven helt (med knappen på teven) och sedan starta den igen för att få bild. Någon som vet vad detta kan bero på?
Postad 26 January 2016 - 14:50
Låter som något udda synkfel. Hadde en Dellskärm som fungerade på omvänt vis. Skärmen måste vara på innan datorn startar.
Postad 26 January 2016 - 15:33
Jag misstänker att min shield "väcker" tv´n helt random, tv och förstärkare startar och förstärkaren står på den porten jag har shielden, men shielden är inte "på", fått börja höra från sambon och hennes bror att det spökar här nu haha...
Någon annan som har samma problem?
Postad 27 January 2016 - 16:06
Några synpunkter på kvaliteten ?
Mvh
Postad 28 January 2016 - 09:16
Har precis köpt shielden. Har långt ifrån koll på hur jag ska få allt att fungera som jag vill.
Men en snabb fråga. Hur flyttar jag över innehåll från ett extern minne till shielden?
Har kopplat in min systemkamera och vill lägga över alla bilder på hårddisken.
Sen nåt tips om bästa appen för att sortera bilder och använda som bildvisare?
Postad 28 January 2016 - 10:07
Du får installera en filhanterare från google play, tex ES File Explorer. Nästa uppdatering av android ska ha en sådan inbyggd har jag för mig.
Postad 28 January 2016 - 10:12
Du får installera en filhanterare från google play, tex ES File Explorer. Nästa uppdatering av android ska ha en sådan inbyggd har jag för mig.
Ah okej. Ska prova det.
Tack för svaret.
Postad 28 January 2016 - 12:38
Har problem sen i förrgår med min Shield, den har hamnat i en loop där den startar om efter att den kommit till startskärmen och den laddat in appar samt reklamen för annat. Kan alltså inte stänga av den normalt utan måste dra sladden. Den reagerar inte heller på fjärrkontrollen.
Ska jag lämna tillbaks till Elgiganten och be dom fixa den eller ska jag be om en ny? Köpte den för ca 1 vecka sen.
Tacksam för svar.
Postad 28 January 2016 - 13:20
Eftersom du har 30 dagars öppet köp, så lämnar du tillbaka den, ber att få en ny eller tar pengarna tilbaka.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm.
48 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?