Nja, ser en del grönstick i din bild i över och underkant, speciellt i vänster nedre hörn.Då är det dags
trist ändå och det verkar som 65" är värre än 55"
55 B7 som referens
Redigerat av Legion, 26 November 2017 - 07:48.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
85 relaterade trådar
Postad 26 November 2017 - 07:41 Nja, ser en del grönstick i din bild i över och underkant, speciellt i vänster nedre hörn. Redigerat av Legion, 26 November 2017 - 07:48. Postad 26 November 2017 - 10:07
Håller med, inväntar A1. Blir extra spännande med DV som tydligen kommer i en FW under december Postad 26 November 2017 - 15:22 Har sökt lite men har inte riktigt hittat rätt. Postad 26 November 2017 - 16:22
Filmer i brevlådeformat kan väl inte vara något problem. Pixlarna är ju avstängda och då kan ju inga inbränningar ske. Postad 26 November 2017 - 17:15
Är det verkligen så informationen tolkas i processorn? Postad 26 November 2017 - 17:17 Du nöter ju dock lysdioderna ojämnt men de är ett mindre problem kanske. 21:9 är ett helt suveränt format hoppas se dylika oleds om en 10 år som inte kostar skjortan Postad 26 November 2017 - 17:25 Se där, svårt att se att en pixel kan ”lysa” svart dock. Det är nog som oqvist skriver; att pixlarna slits ojämnt hellre. Jag kör med Apple TV:s rörliga skärmsläckare efter 2 min på både ATV och min Mac mini. Ser för övrigt aldrig på traditionella tv-sändningar heller så ett icke-problem i mitt fall. Redigerat av little_mac, 26 November 2017 - 17:29. Postad 26 November 2017 - 18:03
Ja lysa svart är minst sagt en svår konst.
Som oqvist säger så handlar det om ojämnt slitage. Något man naturligtvis struntar fullständigt i, har man köpt en tv så ska man förstås använda den normalt. Redigerat av pacman, 26 November 2017 - 18:04. Postad 26 November 2017 - 18:15
är man så kinkig så ska man nog inte skaffa OLED
men ok då postar bilder på hur det ska se ut. 500M från sidan till råga på allt
2%
5%
Redigerat av sune bejas, 26 November 2017 - 18:23. Postad 26 November 2017 - 19:05
Ja, där ser det bra ut! Synd att oled inte skakat av sig uniformitetsproblematiken riktigt än men det är mycket bättre idag än för några år sen.
Jag kommer nog inte ha några problem med detta då jag är van vid betydligt mer, har inte sett nåt annat på min A1 så den är en keeper😀 Postad 26 November 2017 - 19:52
Jag vet inte om jag har otur eller vad men kan enkelt se banding. Men det är endast när kameran rör sig. Till exempel igår kollade jag The Punisher och kameran filmade högre upp så man såg honom och trottoaren och när han rörde sig såg jag flera ränder på den vänstra sidan i den mörka trottoaren. Samma i Captain America Civil War när Tony Stark är i en mörk korridor och när kameran då rör sig kommer flera ränder fram mot de mörka väggarna.
Tur att man bara betalade 19990 annars hade den åkt tillbaka. Postad 26 November 2017 - 20:44
Då antar jag att det bara är tillverkarna som kör sitt vanliga -"Friskrivning från ansvar" och tar med allt, just in case. Postad 26 November 2017 - 22:20
Irriterande att man såklart skulle öppna pandoras box och börja leta fel. Tyvärr sån' man är när man köper fin tech.
När jag ser Punisher ser jag ytterst lite banding, men det händer någon gång varje avsnitt. Dessutom är det någon sorts lätt färgheterogenitet över ett mer diffust horisontellt band i överkant i ljusa färger. Kollar jag t.ex. fotboll där det något gulare mot hörnen på gräsmattan - men ingen vertikal banding. Men en dödlig hade säkert inte tänkt på det.
För den som vill börja tvivla på sin skärm rekommenderar jag följande video: https://www.youtube....h?v=aEsCprsVJaQ
Annars är ju apparaten förjäkla imponerande. Men tror inte att jag upplevde att min Pioneer Kuro som jag tog ner hade problem med att skärmen inte var helt homogen i alla färger. Så nu måste man såklart (suck) överväga om skärmen är OK eller inte. Så länge jag vet att den är normal eller bättre kan jag leva med det men man vill ju inte ha en måndagsex... LOL. Postad 27 November 2017 - 00:13
Mjorich
Tyvärr ganska normalt med banding detta året. Har du 65" eller 55"? Märker inte av något gult gräs åtminstone. Postad 27 November 2017 - 01:21 Haha Se på fn, XE9005 för 9990 sek på MM. Samma pris som Xe8505 gick för på EG på BF. http://www.mediamark...tv-1295397.html Redigerat av Zerox_no1, 27 November 2017 - 01:22. Postad 27 November 2017 - 07:15
Ja och Power som sålde dem för 11500 på BF har nu sänkt till 10300. Lycka till Power att få kunderna att hämta ut den beställningen på 11500. Inte lätt att ha butik i dagens läge.
Postad 27 November 2017 - 07:50 Jäklar, Sony kör stenhårt iår. Samsung, who? Postad 27 November 2017 - 09:13 Köpte 65" av XE9005 i fredags. Hade tidigare Samsung 55ES8005 och var väl egentligen inte missnöjd men ville ha en större skärm plus 4K och HDR. Skillnaden var faktiskt större än jag trodde på bildkvaliteten (till det bättre för Sonyn). Dock tycker jag att sonyn har sämre rörelseskärpa vid panoreringar och "tickers" (såsom nyheter och resultatlistor som sveper i nedre bildkant). Jag lyckades få bort den totala suddigheten genom att mixtra med motionflow och det andra reglaget (som jag inte kommer ihåg vad det kallas) men antingen fick jag kopiösa artefakter och såpoperaeffekt men ganska bra tydlighet i texten eller suddig text som knappt går att läsa men med okej rörelsehantering. Och ändå har Sony hyllats för sin rörelsehantering. Men i övrigt är jag väldigt nöjd och till det priset kan man sällan få allt. Postad 27 November 2017 - 09:23 Köpte 55xe9005 för 11500:- på Power under BF. Pratade precis med Powers kundtjänst, de prismatchade MM utan problem. Så 9990:- Postad 27 November 2017 - 10:17
Lyckas inte få något ljud från A1 med optisk kabel, någon som har varit med om samma sak? Där är ljus i kabeln för den lyser rött men får inget ljud i förstärkaren, känns som jag har provat alla inställningar.
Postad 27 November 2017 - 10:33
Hur hanterar normalt Sony garantiärende(tillverkningsfel). Skickar dem hem tekniker som fixar fel på plats eller behöver jag personligen skicka in TV till Sony? Kan ju vara lite krångligt om TV är 55-75
Postad 27 November 2017 - 11:07
Under inställningar kan du välja vart ljudet ska skickas ut. Då kan du välja optiskt tror jag. Postad 27 November 2017 - 12:14
Såg annonsen från MM och tänkte först "F#@@#@£n", men så såg jag din kommentar och ringde också. Priset matchat och beröm till Power som var mycket trevliga i telefon! Postad 27 November 2017 - 12:16
OK tack ska kika på det ikväll. Postad 27 November 2017 - 12:19
Har också 55ES8005 och samma köpte jag mig 65"A1 för större TV och 4K. Har du hunnit kollat på sport sändningar, typ fotboll/hockey och hur är det jämfört med ES8005? Har aldrig haft Sony TV innan och vet inte hur deras rörelse hantering vid sportsändningar är jämfört med Samsungs. Postad 27 November 2017 - 12:30
Skidor, fotboll, hockey och amerikansk fotboll under helgen. Som jag skrev så är jag inte speciellt imponerad av rörelsehanteringen med Sonyn. Jag ska slå igång CNN när jag kommer hem för att se hur det ser ut med nyhetstickern men den som visades på SVT under skidsändningarna var helt åt skogen. Samtidigt är resten av parametrarna bättre så det blev något av en positiv kompromiss när jag sammanfattar det hela. Svärta, vitnivå, färger etc är bättre med Sonyn. Jag inser att svärtan inte kommer i närheten av OLED men jag är mycket nöjd med den svärta som Sonyn visar upp, tror det är svårt att få mycket bättre med LED. Postad 27 November 2017 - 12:38
Jag har lösningen åt dig, vid typsnitt har du en ruta till höger, gå in där och välj halvgenomskinlig. Jag valde också svart bakgrund då texten kan bli svår att se ordentlig i vissa scener annars. Det räcker med att starta om appen så ska inställningarna fungera Postad 27 November 2017 - 12:45
Ja jäklar
Finns den perfekta TV?
Märkligt, när jag har besökt en lokal tv säljare har det alltid sett bra ut när jag sett på 8599 Redigerat av Ironse, 27 November 2017 - 12:46. Postad 27 November 2017 - 12:54
Haha nej jag tvivlar på att man någonsin kommer lyckas ta fram en perfekt TV. Men under tiden är det roligt att se hur utvecklingen går framåt.
När det gäller rörelsehanteringen kan det vara så att jag är boven i dramat. Någon av inställningarna, eller en kombination av dom, kan ha gjort att min TV ställer till det, men som sagt ska jag försöka luska ut om så är fallet under de kommande dagarna/veckorna. I allmänhet är rörelsehanteringen okej och inget som stör mig men vid specifika saker som jag redan räknat upp är jag långt från nöjd.
Jag ångrar inte mitt köp alls, det vill jag klargöra. Tvärtom skulle jag inte gå tillbaka till min tidigare TV. Postad 27 November 2017 - 16:41
Vet inte om det hjälper dig men avforum har en inställningsguide för just din TV på tuben som kanske kan hjälpa som grundinställning? https://www.avforums...-settings.13459 Får nog min 65XE9005 i morrn så blir nog en del pillrande med inställningarna innan man blir nöjd Redigerat av Göken99, 27 November 2017 - 16:42. Postad 27 November 2017 - 17:22
Provade häromdagen och jag fick ljud (Yamaha receiver). Postad 27 November 2017 - 18:54
Fick rätt på det, optiska kabeln i förstärkaren satt inte i ordentligt Postad 28 November 2017 - 09:21
Stort tack! Ska testa detta ikväll! Jag försökte göra massa ändringar, men fick det inte att ändras i TVn, dock startade jag aldrig om appen. Hoppas det hjälper Postad 28 November 2017 - 09:26
Tack! Har redan kollat den videon och några andra plus läst allt jag kommit över (inklusive delar av avforum). Har kommit fram till att det är tickers och till viss del snabba panoreringar som uppvisar det fenomen jag beskrivit. Jag väljer att försöka vänja mig (alt bortse från det) istället för att sura eftersom bilden är så pass bra i alla andra sammanhang. Postad 28 November 2017 - 09:47 Fick samtal från Elg nyligen, trodde det handlade om leveransen 1 Dec och icke blev det så. Utan försenad tills nästa vecka. Jag som planerat att ha hela helgen på mig att leka med leksaken. Men ändå bra att dom ringde, tog upp om dom sänkt priset med 200:- sen jag beställde och får presentkort på 200:- för handla på Elg. Att ha koll på TV priser är som ha koll på aktier som går upp och ner. Postad 28 November 2017 - 10:40
Har sett personer klaga på mitt andra alternativ 9005 på bla ljus läckage och dålig motion dvs sportsändningar ska ha varit katastrofala
Känns nästan som det kvittar att man inte fått ordning på detta på 10 år Postad 28 November 2017 - 12:17 Ni som planerar att köpa 65"A1 och inte gjort det än, vilket pris är det ni hoppas på/tror ni den går ner till? Och när?
Köpte C7:an under bf och anledningen varför det inte blev en A1 är för att jag ansåg den vara för dyr samt att jag inte tror den kommer gå ner till vad C7 var nere på, i alla fall inte inom en rimlig tid på 1.5 mån. Så vad tror ni om prisutvecklingen på A1:an? Postad 28 November 2017 - 12:52 Gissningsvis tillbaks på 29990 igen på mellandagarna. Postad 28 November 2017 - 12:57
? Förnärvarande 29790 Postad 28 November 2017 - 13:07
Svårt att visa det med ett kort men såhär ser det ut Bifogad fil(er)Redigerat av Stefan S, 28 November 2017 - 13:08. Postad 28 November 2017 - 14:08 Har idag en 60" Sharp LCD och haft tankar på att uppgradera. Tycker dock att 23k för LGs 65 OLED är lite väl högt även om det var en ganska rejäl prissänkning under helgen.. Har börjat snegla lite mer åt 75XE9005 som var nere vid 25k i helgen.
Förutom det uppenbara, 75" kontra 65": vad tror ni är sämre och bättre på Sonyn? Var inne på Elgiganten men dom hade inte 9005-serien uppe som demo. Postad 28 November 2017 - 14:12
[John Archer] Dolby Vision On Sony TVs First Look: Simply Stunning Redigerat av pacman, 28 November 2017 - 14:15. Postad 28 November 2017 - 14:25
Enkel beskrivning: Som alltid vad tittar man på mest. Sport bäst på Oled. Filmer Sony. Blandat Oled. Postad 28 November 2017 - 14:32
Ehh, hur kom du fram till den där slutsatsen?
"Som alltid vad tittar man på mest"? Dessutom är det en värdelös "måttstock" av ett annat skäl, de allra flesta tittar ändå på alla möjliga sorteras material. Postad 28 November 2017 - 14:48
Bilden överlag kommer vara bättre på oled, ffa svärtan såklart. Betraktningsvinkeln är usel på sonyn. Också risk för ljusläckage och clouding men det är lotteri med vilken panel du får. Blooming vid mörka scener är också ett problem. För min del vägde jag mellan exakt de två alternativen. Slutade med att jag beställde hem 9005 i 75” då jag tror jag kommer tycka 65” är för litet (har för närvarande 90” duk på 4 meter) Efter att ha läst lite mardrömshistorier kring inbränning på oled och sett exempel på det live i butik känns valet helt rätt. Jag har dock höga krav på bilden och är jag inte 99% nöjd (sett till priset man betalat såklart) med mitt ex kommer den åka tillbaka och uppgradering få vänta. Återkommer med hur jag gör. Postad 28 November 2017 - 14:49
Det var ett försök till en enkel beskrivning. Allmänna köpråd tråden för TV som ovanstående skrivit är förstås att föredra. Postad 28 November 2017 - 14:58
Ska bli intressant att höra din synpunkt. Vilken projektor och duk kommer du från? Postad 28 November 2017 - 17:05
Panasonic PTAE4000 som börjat ge med sig, stänger av sig spontant titt som tätt. En vit budgetduk till det. Riktigt suboptimala förutsättningar med helvitt rum och takfönster, därav övergång till tv nu när byte är aktuellt 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |