* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 30 oktober 2004 - 12:31
Postad 30 oktober 2004 - 13:08
-kalin
Postad 31 oktober 2004 - 13:31
/Mattias
Postad 01 november 2004 - 21:44
Har även postat det här under HTPC tråden men jag tänkte att jag kanske kunde få fler svar här. Jag vet att det är några här som kör grafikkort (DVI) till projjen.
Jag har fått hem en oehlbach 10 meters DVI-D. Jag har kopplat den till mitt grafikkort (club 3d radeon 9600xt 256) och sedan till min tx-100. Jag får tyvärr ingen bild det står "no input is detected on DVI". Jag har försökt med det mesta men får ingen bild.
Hur ska jag få det att funka? jag blir galen snart. Ska man köra i en speciell ordning dvs starta datorn först eller projjen först, eller vad?
Eller är det speciella bildskärmsinställningar jag ska tänka på? Det är säkert nåt enkelt...Som vanligt....
Tackar för hjälpen.
Postad 02 november 2004 - 13:56
En sak kan jag iaf säga....Jag blir mer och mer imponerad av tx-100. Tyckte att bilden var suverän redan när jag körde progressiv komponent från en pioneer DV470 . Nu när jag kör DVI så är jag helt övertygad, tx-100 sparkar bak.
Jag kan förresten varmt rekommendera Oehlbachs 10 meter DVI-D. Inga bling bling kromat, guldplätterat krims krams flash text, helt enkelt tjock och gedigen. Jag vet inte men när jag kollade på kabeln kom jag att tänka på Cable Guy filmen

Lägger upp bilder så fort jag får min digis, den är på långsemester för tillfället

Postad 02 november 2004 - 14:18
Var hittar man Oehlbachs DVI-kabel i Sverige?
I Sverige vet jag inte, jag importerade min från tyskland.
Postad 02 november 2004 - 20:04
Prata med Patrik på PIPRO, har inte hans mailadress här hemma. Vill du ha den kan jag skriva in det imorgon. Tror dock att det finns en användare som heter PIPRO här på forumet, släng iväg ett PM om du inte orkar vänta till imorgon.
Postad 03 november 2004 - 01:46
Postad 03 november 2004 - 08:33

Precis som Fredrik säger:
Satt och gick igenom tråden igår för att hitta lite inställningar på DVI, det var ett tag sedan någon skrev något om inställningar. Det mesta som skrivits handlar om leveranser och strul, så ska det väl inte vara? Det är ju trots enligt min mening en superbra projje...Nu kanske jag får på k-ften av de som fortfarande har sina på service men ni kanske har nytta av det här sen.
Det är på tiden att vi delar med oss av intryck och erfarenheter. Några har ju haft projjen ett tag och kanske hunnit leka mer än andra men alltid får man en aha upplevelse av någon.
Skriv lite om vilka inställningar ni har beroende på vad ni matar (DVI, VGA, komponenet, S-video). Typ av duk, storlek på bilden (tum), Avstånd projektor ->projicerad vägg, Tittavstånd. Ös på bara helt enkelt.
Postad 03 november 2004 - 16:39
Postad 03 november 2004 - 17:55
Postad 03 november 2004 - 18:30
Nu har vi fått in fler TX-100 till vårt kontor i Helsingborg,
maila oss snarast innan de tar slut! [email protected]
Pris: 15 000:- Inkl. moms !!!
Redigerat av Unregistered3410768f, 22 november 2004 - 23:43.
Postad 03 november 2004 - 18:47
Har nu kört min TX-100 ett par timmar, har dock inte hunnet laborera med inställningarna ännu,men jag har lite funderingar
Min fläkt låter rätt mycket, och inte som en fläkt brukar låta, utan den tickar liksom lite
Och sen blöder den lite färger också. Syns inte så ofta, men i en film som hitta Nemo blev det ganska så tydligt. Är detta nått man får leva med eller kan man sjystera bort det?
/Pajje
Postad 03 november 2004 - 19:04
Har mailatHej hopp.
Nu har vi fått in fler TX-100 till vårt kontor i Helsingborg,
maila oss snarast innan de tar slut! [email protected]

Postad 04 november 2004 - 13:07
Hur kopplar du in bildsignalen? S-video? Component? RGBs? DVI?Och sen blöder den lite färger också. Syns inte så ofta, men i en film som hitta Nemo blev det ganska så tydligt. Är detta nått man får leva med eller kan man sjystera bort det?
Postad 04 november 2004 - 13:10
Bilden blev extremt blaskig, MEN då hade jag också 7,5 IRE inställt på min spelare, alltså att den visar bildinformation som är "blacker than black".
Är det ngn som vet ifall inställningarna är gjorda med "blacker than black" eller utan?

Fick också en viss gulsotseffekt i ansiktsfärger, men det kanske bara är en vanesak, eller så var det bara den filmen som jag provade med...
Har märkt att då man försöker få till en bra gråskala utan färgstick från svart till vitt, så är det inte svårt alls att lyckas med i Hitachi:n, däremot så blir bilden oftast ganska "trist" i jämförelse med t.ex. CINEMA-läget.
Med BlackColas inställningar så blev det inte riktigt lika "trist" som det har blivit när jag har gjort det själv.

Postad 04 november 2004 - 17:25
Tycker att det är jobbigt att leta i den numera så stora tråden.
Postad 04 november 2004 - 22:04
Har kört min Hitachi cirka 50 timmar nu kopplad med komponent. Även jag har upptäckt gula ansikte på flera filmer. När jag rullar med lenshiften har färgerna ändrats ibland. Detta verkar inte normalt. Är det någon mer som upplevt samma sak?Provade BlackColas inställningar igår.
Bilden blev extremt blaskig, MEN då hade jag också 7,5 IRE inställt på min spelare, alltså att den visar bildinformation som är "blacker than black".
Är det ngn som vet ifall inställningarna är gjorda med "blacker than black" eller utan?![]()
Fick också en viss gulsotseffekt i ansiktsfärger, men det kanske bara är en vanesak, eller så var det bara den filmen som jag provade med...
Har märkt att då man försöker få till en bra gråskala utan färgstick från svart till vitt, så är det inte svårt alls att lyckas med i Hitachi:n, däremot så blir bilden oftast ganska "trist" i jämförelse med t.ex. CINEMA-läget.
Med BlackColas inställningar så blev det inte riktigt lika "trist" som det har blivit när jag har gjort det själv.
Postad 04 november 2004 - 22:12
De flesta andra förinställningar ger mer röda än gula ansikten.

Postad 04 november 2004 - 23:02
"PIPRO" är en tysk kollega från huvudkontoret (som ej talar svenska), så hör av dig till mig om du undrar över något, PM eller info @ pipro.seBeställde min från PIPRO i tyskland.
Prata med Patrik på PIPRO, har inte hans mailadress här hemma. Vill du ha den kan jag skriva in det imorgon. Tror dock att det finns en användare som heter PIPRO här på forumet, släng iväg ett PM om du inte orkar vänta till imorgon.
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Postad 05 november 2004 - 00:11
Har iof bara sett det när jag kört dvd
Postad 05 november 2004 - 12:43
Är bara nyfiken eftersom det var en så het diskussion tidigare...dessutom såg jag ju att Webhallens leveransinformation verkade oförändrad.
Postad 05 november 2004 - 15:58
Jag gjorde det iaf, alldeles för mycket strul kommer aldrig mer beställa något från Webhallen.
De inger inget förtroende alls, återigen min åsikt men den verkar delas av många...
Postad 06 november 2004 - 00:51
De är kanon! Som jag misstänkte lite, så hade jag "vant mig" vid de lite "rödtintade ansiktena" vilket gjorde att jag upplevde en gul ton i ansiktena istället.
Efter att ha tittat på en film nyss så kan jag bara säga: kanoninställningar!

Postad 06 november 2004 - 21:34
12800 utan frakt från Detta ställe Vad brukar frakten hamna på?
Och vilka garantier gäller i sverige för denna projektor, om den är importerad från england?
Någon som har en aning?
Eller är det bättre att betala 2000 extra i sverige?
Postad 06 november 2004 - 22:14
Priset som de skriver på sin sida är utan moms. 17,5% moms tillkommer. Då blir priset ca 13800 kr plus frakt. Frakten går på ca 5-600 kr. Jag fick min projje för 13000 kr, men då kostade PJ100an ca 20000 kr i Sverige.
ALLA garantier som gäller för en Hitachi-proj inköpt i Sverige gäller för en projje inköpt i England! Skitbra!
Postad 06 november 2004 - 23:13
Det verkar ju värt att importera då.. jag måste överväga det först bara. kanske kan få en gratis weekend till england betald när jag köper den

exakt vilka garantier gäller för projjen förresten om någon orkar förklara (det står väl säkert i denna oändliga tråd någonstans förstås)?
Redigerat av Unregistered524bfdda, 06 november 2004 - 23:37.
Postad 06 november 2004 - 23:43
Vart ligger den affär jag länkat till.. i london eller?
Postad 07 november 2004 - 00:40
Postad 07 november 2004 - 01:29
tack, vad bra! då kanske man svänger förbi där och tar med tjejen till london och julhandlar.. resan får man ju nästan på köpetDen ligger i ett samhälle söder om London som heter Horsham. Du åker tåg dit på cirkus 30 minuter...
Postad 07 november 2004 - 20:57
Hur som helst jag fick i alla fall köpa den för det billigare priset som jag hade beställt den för 15199:- trots att priset hade gått upp 800 :- när jag löste ut den.
Än har jag bara testat den lite grand och den har funkat bra än så länge. Jag håller dock på och bygger en komplett hemmabio som blir klar snart och då kommer den att bli hårdtestad.

/Fredrik WvD
Postad 08 november 2004 - 00:05

Jag funderar på om man kan stoppa in något ljuddämpande innanför chassit, som förhindrar självsvängningarna, men man får ju inte öppna chassit av garantiskäl... Så det blir svårt. Jag får hitta på en annan lösning. Men, i alla fall, det verkar inte som om det är fläkten det är fel på, utan chassit, åtminstone i mitt fall.
Redigerat av MrBlew, 08 november 2004 - 00:06.
Postad 08 november 2004 - 08:58
Ang fläktljudet så är jag inne på samma spår. Min projektor är monterat på en tv-hylla i plåt från biltema. Först monterade jag den direkt på plåten med skruvar och då började den ganska omgående att låta illa. Det ljudet försvann när jag lyfte projektorn från plåten. Jag lade sedan lite dämpmaterial mellan anläggningsytorna och då låter det ännu mindre, tyvärr inte helt bra enligt min mening. Projektorn är ganska tyst tills det har gått en stund och blivit väldigt varm. Då kommer oljudet mer och mer och det hjälper inte att klämma på den som tidigare.
Hur blir era projektorer när dom har gått en tid? Blir dom väldigt varma och ökar fläktljudet? Ska man kunna kräva att den är så tyst som den är i början hela tiden?
Postad 08 november 2004 - 09:09
Postad 08 november 2004 - 17:57
Förutom att fläkten ger mig huvudvärk så har börjat projektor flimmra. Den skiftar i ljusstyrka, mörkare, ljusare och så håller den på såhär. Suck.....
På toppen av det blev man dissat av svenska hitachi, när man ringer deras servicechef Leif Magnusson så vill han först veta ifall man är företags- eller privatkund. Så fort man nämner det första så pissar han på en rätt phet.
Fler som upplever samma fel med flimmer???
Är detta alla projektorer som sturlar oavsätt modell och tillverkare? Eller så har jag bara haft otur? Börjar ångra köpet.
Postad 08 november 2004 - 19:21
Något som hört av det nya serviceföretaget?
Postad 08 november 2004 - 22:37

Signature: Ja, jag har samma problem som du. Brummandet kommer efter ett tag, när projektorn blivit varm och fläkten måste gå fortare.

Min projektor blir också väldigt varm efter ett tag, men det är nog ofrånkomligt (om man inte vill ha en kraftigare fläkt, vilken förmodligen skulle låta ännu mer) i och med att lampan har en så hög effekt. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha ett separat maskinrum, det hade varit perfekt annars! Då hade man ju sluppit allt det här med ljudproblemen... När det en gång i framtiden blir ett hus, då ska det definitivt bli ett separat maskinrum.
Brunöga: Har inte råkat ut för samma problem med flimmer som du. Men som sagt, har inte haft projektorn så länge... Tråkigt att du har dessa problem, det är verkligen något som Hitachi borde ta på sig att fixa!
Postad 09 november 2004 - 00:38
Postad 09 november 2004 - 16:23
SKV Service AB JärfällaVar i landet ligger SKV?
(Service for Business and Domestic Products)
Kaminvägen 1
176 77 Järfälla
Sweden
Sweden
Tel:+46 8 562 71130
Webb:http://www.skvservice.se
Hoppas nu SKV verkligen sköter garantiärenden bättre än Anta. Min projektor är nu inne på sin 3:e vecka hos Teleplan & Anta Servicepartner. Inte ett ljud har jag hört från dem...
Postad 09 november 2004 - 18:13
kallo: prova att söka på SKVs hemsida. Skriv in ditt rms-nummer du fått och se status på din reparation.
Jag själv är uppe i 6 veckor utan projje nu! jippii
Redigerat av Unregisteredbf364490, 09 november 2004 - 18:18.
Postad 11 november 2004 - 13:36

Prova vetja!

Postad 11 november 2004 - 13:58
Om någon skulle fråga mig vilken som är den sämsta serviceverkstaden i sverige skulle jag tveklöst säga SKV. De är för stora helt enkelt. Servicegången/servicetiden hos SKV är minst sagt pinsam.............
Hoppas nu SKV verkligen sköter garantiärenden bättre än Anta. Min projektor är nu inne på sin 3:e vecka hos Teleplan & Anta Servicepartner. Inte ett ljud har jag hört från dem...

Te.x. mycket Philipsprodukter servas av SKV, men just nu håller Philips på att förhandla bort denna verkstad då de inte sköter sig som de ska. Tack för det!
Detta är bara min åsikt efter ett ANTAL förbannade kunder som vart utan produkter ganska lång tid hos SKV. De måste skärpa till sig tycker jag.
Postad 11 november 2004 - 19:31
Förresten, på vilken sida liger blackcolas inställning, hittar fan inte den

Pajje
Postad 11 november 2004 - 20:36
Picture
Brightness +3
Contrast +0
Gamma - Custom 4
(+11,+9,+7,+4,+1,-4,-8,-11)
Color Temperature - Custom
(+6,0,-6,+18,+18,+18)
Sharpness 3