Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 08 mars 2009 - 23:37

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Mängden minne som kan utnyttjas för grafiken är beroende av hur mycket som är installerat, det är alltså samma gpu. Uppgraderar man den mindre till 2 GB så kan den också använda 256 MB till grafiken, men sedan är det stopp, man kan alltså inte utnyttja mer om man installerar 4 GB.

Är du säker på att det är delat minne till grafikkortet och att grafikminnet då är relativt beroende på ramminnet? Är det inte separat minne? Annars så kan man ju köpa den billigare modellen, trycka i 2gb ram och på så sätt få 256mb grafikminne... Isf är ju den enda skillnaden mellan den billiga och den dyra modellen storleken på hårddisken...

EDIT: tittade på specen på applestore och såg att det är delat minne, så det stämmer det som du skriver.. såg dessutom en annan otäck överraskning som jag inte tänkt på, att de båda modellerna har samma hastighet på processorn i grundutförandet! Jisses va patetiskt! Hur kan människor motiveras att betala 2300kr mer för att få 1gb mer ram och 200gb större hårdiskutrymme? Förstår ni vilka marginaler de lär ha på den dyra modellen...

Redigerat av shapic, 08 mars 2009 - 23:47.

Postad 09 mars 2009 - 21:19

exiz
  • exiz
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har idag en tvix 6500 men har gått över till mac och är sugen på att även ha en mac i vardagsrummet och då så är det ju en mac mini som gäller. Men frågan är vilken som är bäst av dessa två?
Klarar mac minin allt som tvixen klarar?

Postad 09 mars 2009 - 23:01

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Denna "kombo" är definitivt inte ovanlig och en hel drös med människor har det kopplat så... och jag också passa på att bekräfta att det fungerar ;) Varför skulle det inte fungera? DVI har inte heller stöd för ljud. Så en konverterare från miniDVI->HDMI-hona + en hdmi-kabel och en optisk digital ljudkabel är vad du behöver för att få det att fungera.

Trevligt att höra att det finns fler som tänkt i samma banor :) Jag vill ha ljud i både tv & förstärkare, tror du det går att lösa med dvi+toslink till hdmi+toslink konvertern? Isåfall blir det macmini i rappet :)

Postad 09 mars 2009 - 23:33

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Köpte du 2,0 GHz? Funderar på om man ska beställa den minsta fast med 2,26GHz uppgraderingen så kan man ordna mer ram själv sen, drygt att man inte kan byta cpu i efterhand om man ångra sig efter ett tag.
Återkom gärna när du har testat den.

Ska du köra med XBMC eller Plex eller något annat liknande?

Jag tänkte beställa med 2,26 GHz först, men kom på att det nog är onödigt för det jag ska ha den till, bättre att lägga pengarna på mer minne och en extern hårddisk.

Jag vet inte än vad jag ska köra, jag har inte testat någon av de mjukvarulösningar som finns eftersom jag inte haft någon dedikerad dator till det, har bara testat FrontRow på iMacen och det är ju snyggt, men räcker kanske inte hela vägen... När jag väl fått minin på plats och kopplat in den ska jag börja testa. :)

Postad 09 mars 2009 - 23:36

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

EDIT: tittade på specen på applestore och såg att det är delat minne, så det stämmer det som du skriver.. såg dessutom en annan otäck överraskning som jag inte tänkt på, att de båda modellerna har samma hastighet på processorn i grundutförandet! Jisses va patetiskt! Hur kan människor motiveras att betala 2300kr mer för att få 1gb mer ram och 200gb större hårdiskutrymme? Förstår ni vilka marginaler de lär ha på den dyra modellen...

Ja, Apple tar bra betalt för minne och hårddiskar, den saken är klar. Fördelen med att det är samma processor i båda, för mig som säljer dom, är att nu är det lätt att sälja den billigare och själv sätta i mer minne och större hårddisk, kunden kommer billigare undan och jag tjänar mer. :)

Redigerat av Greatkingrat, 09 mars 2009 - 23:37.

Postad 10 mars 2009 - 00:36

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Trevligt att höra att det finns fler som tänkt i samma banor :) Jag vill ha ljud i både tv & förstärkare, tror du det går att lösa med dvi+toslink till hdmi+toslink konvertern? Isåfall blir det macmini i rappet :)

Om du har en reciever med hdmi-växel så kan du lösa det på den vägen; dvs, koppla allt till recievern och sen skicka ljudet även genom en hdmi-kabel från recievern till TV:n. Annars om du har RCA-in på TV:n så kan du köra mini-tele->RCA och koppla den vägen.. Allt beror på vad du har för grejer...

Ja, Apple tar bra betalt för minne och hårddiskar, den saken är klar. Fördelen med att det är samma processor i båda, för mig som säljer dom, är att nu är det lätt att sälja den billigare och själv sätta i mer minne och större hårddisk, kunden kommer billigare undan och jag tjänar mer. ;)

Du låter som en försäljare som jag skulle kunna tänka mig att bli stamkund hos, vart fanns din butik sa du? :P

Postad 10 mars 2009 - 07:47

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Du låter som en försäljare som jag skulle kunna tänka mig att bli stamkund hos, vart fanns din butik sa du? :)

Jag jobbar på MacSupport i Sickla Köpcentrum, Stockholm. :)

Redigerat av Greatkingrat, 10 mars 2009 - 07:48.

Postad 10 mars 2009 - 17:59

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
@Greatkingrat

Tror du det är värt att uppgradera till 2,26GHz processorn?

Postad 10 mars 2009 - 22:11

Unregistered4200302c
  • Unregistered4200302c
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har testat XBMC och MediaPortal och kom fram till att den senare verkar snyggare och enklare och provkört ett tag på en XP burk. Och så kommer MacMini i ny tappning och förstör allt - för det är ju den man vill ha...liten tyst, snygg, kapabel och Apple. (Jo jag är på väg tillbaka till Apple efter många års PC trasslande.)

Så då uppstår frågan igen - vad kör man för mjukvara?? Ska jag bli tvungen att testa igenom MythTV också nu eller följer det med nåt vettigt från Apple, eller?

VLC tycker jag verkar beigt, vill ju att det ska vara en lättanvänd HTPC för hela familjen med ett vettigt menysystem som klarar ljud, foto och film från DLink NAS'et + TV, DVD, radio etc. MediaPortal är helt OK men det funkar väl inte på Mac'en eller?

Vad använder ni själva, vad föreslår ni, hur ser drömburken ut och vad behövs??

Har letat runt massor på detta och andra forum men kan verkligen inte bestämma mig, hjälp! :)

Postad 10 mars 2009 - 22:15

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Både XBMC och Plex finns till OSx

Postad 10 mars 2009 - 22:57

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej, nån som vet hur man startar upp mac en utan att dvd romen läses in? Såhär är det använde bootcamp för att testa vista, men tydligen så var skivan jag hade trasig så den låser sig bara och tuggar på samma ställe och vid omstart händer samma sak!
har provat några kortkommandon men inget hjälper skivan börjar ändå tugga..
tacksam för svar!
mvh

Postad 10 mars 2009 - 23:46

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

@Greatkingrat

Tror du det är värt att uppgradera till 2,26GHz processorn?

För att ha som mediacenter tror jag inte det, den klarar det den behöver klara ändå.
Får se om jag ändrar uppfattning när jag använt min ett tag. :) Den står på golvet nu, men jag saknar kablarna för att koppla den till TVn.

Hej, nån som vet hur man startar upp mac en utan att dvd romen läses in? Såhär är det använde bootcamp för att testa vista, men tydligen så var skivan jag hade trasig så den låser sig bara och tuggar på samma ställe och vid omstart händer samma sak!
har provat några kortkommandon men inget hjälper skivan börjar ändå tugga..
tacksam för svar!
mvh

Har du testat att hålla ner musknappen under uppstart? Då ska den mata ut skivan.

Postad 11 mars 2009 - 12:42

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Har du testat att hålla ner musknappen under uppstart? Då ska den mata ut skivan.

Där satt den, Tack

Postad 15 mars 2009 - 00:36

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Så, nu har jag testat 3 st olika filmer i FrontRow, alla i 1080p; en DivX i AVI, en h264 i MOV, och en MKV. Fungerade utmärkt, mkv-filen hackade lite i början men bara några sekunder, den behövde väl läsas in ordentligt för när jag spolade tillbaka så hackade den inte.
Jag har installerat Plex, men inte hunnit testa än.
Jag har inte hunnit/orkat koppla in ljudkabeln än dock, det får bli när jag är ledig nästa gång, dvs nästa helg.
Nu är det dags att sova, ska upp och jobba igen i morgon. :)

Redigerat av Greatkingrat, 15 mars 2009 - 00:37.

Postad 17 mars 2009 - 23:25

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Så, nu har jag testat 3 st olika filmer i FrontRow, alla i 1080p; en DivX i AVI, en h264 i MOV, och en MKV. Fungerade utmärkt, mkv-filen hackade lite i början men bara några sekunder, den behövde väl läsas in ordentligt för när jag spolade tillbaka så hackade den inte.
Jag har installerat Plex, men inte hunnit testa än.
Jag har inte hunnit/orkat koppla in ljudkabeln än dock, det får bli när jag är ledig nästa gång, dvs nästa helg.
Nu är det dags att sova, ska upp och jobba igen i morgon. :)

Funkar den fortfarande? ;) Inga barnsjukdomar/tidiga produktionssjukdomar?

Postad 18 mars 2009 - 01:52

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jag har jobbat 8 dagar, alltså sedan jag fick hem den, men i morgon är jag ledig och tänkte koppla in den till förstärkaren och testa lite mer. :)

Postad 18 mars 2009 - 14:19

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Nu har jag kopplat in minin i hemmabioförstärkaren, och efter lite trixande fått den att spela 5.1. :) Testade med lite musik härifrån, samt en Blu-Ray ripp som .mkv jag "lånat" någonstans... ;) De funkar bra i vlc, men inte i FrontRow, där sprakar det bara om ljudet, däremot några andra filmer jag har funkar bra där.
Tyvärr har Bluetooth försvunnit, den hittar ingen hårdvara för det säger den, så jag kan inte använda tangentbordet (tur att jag kör USB-mus än så länge, i väntan på leverans av trådlös styrkula). Får väl lämna in den på service, känns tråkigt.

Postad 18 mars 2009 - 14:51

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Nu har jag kopplat in minin i hemmabioförstärkaren, och efter lite trixande fått den att spela 5.1. :) Testade med lite musik härifrån, samt en Blu-Ray ripp som .mkv jag "lånat" någonstans... ;) De funkar bra i vlc, men inte i FrontRow, där sprakar det bara om ljudet, däremot några andra filmer jag har funkar bra där.
Tyvärr har Bluetooth försvunnit, den hittar ingen hårdvara för det säger den, så jag kan inte använda tangentbordet (tur att jag kör USB-mus än så länge, i väntan på leverans av trådlös styrkula). Får väl lämna in den på service, känns tråkigt.

Ingen bluetooth, tråkigt!

Skippa Front Row och installera Plex istället. Mycket mer kompetent, men fortfarande relativt simpelt.

Jag har pekfingret svävande över beställ-knappen på applestore nu.. Eftersom jag är student får jag 10% rabatt, vilket gör att den "billiga" modellen skulle kosta 6205kr + 486kr för uppgradering av RAM till 2GB. Är riktigt riktigt sugen, men tänker försöka vänta lite tills fler fått dem så att de första batcharna inte har massa problem.

Postad 18 mars 2009 - 20:41

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Skippa Front Row och installera Plex istället. Mycket mer kompetent, men fortfarande relativt simpelt.

Nu har jag testat Plex, och det är ju jäkligt snyggt och smidigt. :)
Hade problem med att den inte spelade ljud från några .wmv-filer som funkar bra i QuickTime, men annars funkade det bra. Nu ska jag bara köpa en extern disk och fylla den med filmer och serier. ;)

Postad 18 mars 2009 - 21:10

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Nu har jag testat Plex, och det är ju jäkligt snyggt och smidigt. :)
Hade problem med att den inte spelade ljud från några .wmv-filer som funkar bra i QuickTime, men annars funkade det bra. Nu ska jag bara köpa en extern disk och fylla den med filmer och serier. ;)

Före 1:a April? ;) :blush: B)

Postad 19 mars 2009 - 07:39

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Före 1:a April? ;) :blush: B)

Det hade jag räknat med ja. :)
Jobbar idag, så kommer jag ihåg det köper jag en 1 TB disk på jobbet, sedan är jag nämligen ledig i 6 dagar.
Men att Bluetoothen slutade fungera är vansinnigt irriterande, kommer antagligen att betyda att jag blir av med den ett tag medan den är på service. Men nu när jag ska vara ledig ett tag vill jag inte lämna ifrån mig den, det får vänta tills jag jobbar en period igen. ;)

Redigerat av Greatkingrat, 19 mars 2009 - 07:40.

Postad 20 mars 2009 - 19:06

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hmm, Bluetooth hoppade igång igen efter en omstart, tur.
Jag har nu testat Plex en del under dagen, och det är ju väldigt smidigt och tillräckligt snyggt, men lite ostabilt ibland har jag märkt, har nog avslutat sig själv 4-5 gånger idag, hängt sig helt en gång (med svart skärm) och vid ett tillfälle när jag skulle spela en film så spelade den bara ljudet, men fortsatte att visa menyn. Och när jag går in i musikläget och spelar musik från iTunes-biblioteket hittar jag inget sätt att stänga av musiken, bara pausa, vilket gör att även om jag går tillbaka till menyerna så hoppar den tillbaka till musikläget ganska snart.
Men den är ju bättre än FrontRow på att hantera olika format, och funktionen att den hämtar information om filmer och TV-serier är ju underbar. ;)

Redigerat av Greatkingrat, 20 mars 2009 - 19:07.

Postad 20 mars 2009 - 21:26

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Hmm, Bluetooth hoppade igång igen efter en omstart, tur.
Jag har nu testat Plex en del under dagen, och det är ju väldigt smidigt och tillräckligt snyggt, men lite ostabilt ibland har jag märkt, har nog avslutat sig själv 4-5 gånger idag, hängt sig helt en gång (med svart skärm) och vid ett tillfälle när jag skulle spela en film så spelade den bara ljudet, men fortsatte att visa menyn. Och när jag går in i musikläget och spelar musik från iTunes-biblioteket hittar jag inget sätt att stänga av musiken, bara pausa, vilket gör att även om jag går tillbaka till menyerna så hoppar den tillbaka till musikläget ganska snart.
Men den är ju bättre än FrontRow på att hantera olika format, och funktionen att den hämtar information om filmer och TV-serier är ju underbar. ;)

Har du testat de olika pluginsens om finns till plex, tex att kunna se alla southparkavsnitt? Detta kan man inte göra från Svedala direkt från Southparkhemsidan pga licenstjafs men jag tänkte att det kanske funkar inifrån Plex?

Postad 21 mars 2009 - 00:46

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Har du testat de olika pluginsens om finns till plex, tex att kunna se alla southparkavsnitt? Detta kan man inte göra från Svedala direkt från Southparkhemsidan pga licenstjafs men jag tänkte att det kanske funkar inifrån Plex?

Ja, jag har testat dem, men tyvärr funkar det inte i Plex heller. Synd, det hade varit kul.
Plex har hängt sig ett antal gånger till under kvällen när jag testat att kolla på olika filmer. Men på det stora hela är jag nöjd, det funkar bra för det mesta. Men vissa filmer verkar det omöjligt att få den att läsa in rätt info om. ;)

Postad 21 mars 2009 - 01:13

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Ja, jag har testat dem, men tyvärr funkar det inte i Plex heller. Synd, det hade varit kul.
Plex har hängt sig ett antal gånger till under kvällen när jag testat att kolla på olika filmer. Men på det stora hela är jag nöjd, det funkar bra för det mesta. Men vissa filmer verkar det omöjligt att få den att läsa in rätt info om. ;)

Skit också, trodde den senaste versionen av Plex var hyfsat stabil.. Hoppas dessa buggar fixas snart, lyckligt nog verkar Plex utvecklas flitigt hela tiden så det blir nog bättre snart.

Har beställt en Mac mini nu. Kunde inte vänta längre :) Blev den billigare modellen med utökat RAM till 2GB. 487kr för 1gb extra ram känns rätt omotiverat egentligen, men med tanke på att jag nu slipper öppna upp burken själv gör att det känns rätt bra ändå. Dock fördröjs leveransen med 3 dagar pga det.. Tacka gud för att man får 10% studentrabatt iaf.

Postad 21 mars 2009 - 22:57

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Plex är väldigt stabil. Bara för att den har hängt sig när Greatkingrat har använt den behöver det inte betyda att den inte är stabil. Jag har använt Plex i flera månader nu och den har kanske hängt sig då och då men aldrig flera gånger på en kväll. Då får man börja leta efter vad det är som gör att den hänger sig.

Att Plex skulle inte hitta film har inte heller så mycket med Plex att göra. Har man lagt Quantum of Solace i en mapp som heter quasola så får man kanske tänka om. Heter filen qua.blebleble blir inte saken bättre. Plex hittade inte en av mina serier Man vs. Food. Det var inte så konstigt eftersom serien heter Man v. Food. Då fick jag döpa om mappen så att serien heter så som serien faktiskt heter. Annars kan man även söka manuellt. Det har med imdb, tvdb, etc att göra. Inte Plex.

Sen att Plex har problem med vissa ts filer, ogm filer, osv... big deal.

- Plex är inte en proxy som gör att man är från USA.

- Det är samarbetet mellan Apple och den akademiska världen man kan tacka för 10% rabatt annars.

Postad 22 mars 2009 - 02:55

Unregistered4200302c
  • Unregistered4200302c
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Plex är väldigt stabil. Bara för att den har hängt sig när Greatkingrat har använt den behöver det inte betyda att den inte är stabil. Jag har använt Plex i flera månader nu och den har kanske hängt sig då och då men aldrig flera gånger på en kväll. Då får man börja leta efter vad det är som gör att den hänger sig.

Det där låter ju bra!
Har nu äntligen fått hem MacMini (2/320GB) och lekt och testat sen i torsdags kväll. Mycket trevlig bekantskap, känns väldigt ovant med en så liten och helt tyst maskin som kan så mycket - men jag får väl försöka vänja mig ;) .

Frontrow räcker inte, det har jag redan konstaterat, den är alldeles för basic. Kan inte få den att spela film från NAS'et t ex, (däremot går musik bra), ingen radio mm, mm. Snyggt interface dock, hoppas den fortsätter utvecklas.

Blir väl till att prova Plex nu och se om det är tillräckligt stabilt.

Det borde väl finnas någon här som jämfört Plex, Myth och annat på Mac som kan skriva några rader??

Postad 22 mars 2009 - 17:52

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Att Plex skulle inte hitta film har inte heller så mycket med Plex att göra. Har man lagt Quantum of Solace i en mapp som heter quasola så får man kanske tänka om. Heter filen qua.blebleble blir inte saken bättre. Plex hittade inte en av mina serier Man vs. Food. Det var inte så konstigt eftersom serien heter Man v. Food. Då fick jag döpa om mappen så att serien heter så som serien faktiskt heter. Annars kan man även söka manuellt. Det har med imdb, tvdb, etc att göra. Inte Plex.

- Plex är inte en proxy som gör att man är från USA.

- Det är samarbetet mellan Apple och den akademiska världen man kan tacka för 10% rabatt annars.

Plex är väldigt trevligt och snyggt (dock med sina små skavanker), men att kalla det väldigt stabilt är att ta i (enligt mina erfarenheter). Har provkört det lite till och från på ett par olika datorer, men tycker det händer ganska ofta att den crashar eller hänger upp sig. Inte så att det är okörbart, men jag väntar nog hellre på att det blir lite stabilare då jag är väldigt känslig för sådant i vardagsrummet. Ser fram emot kommande versioner då de ständigt jobbar på att få till flytet i systemet och minska antalet crashar och jag är imponerad på hur snabbt framåt det går!

Postad 22 mars 2009 - 22:13

dred
  • dred
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har testat XBMC och MediaPortal och kom fram till att den senare verkar snyggare och enklare och provkört ett tag på en XP burk.

Sitter lite i samma sits. Är en PC användare som precis fått skrota min Scaleo C dator som jag haft ståenda som media pc med MediaPortal. Men nu när den inte funkar längre så har jag letat mig om efter nya och framförallt mindre lösningar.
Just nu står valet mellan en ASUS eee box eller en Mac mini.
Men eftersom jag inte vet så mycket om Mac så är det väl mest sannolikt att jag kommer att initialt installera en Win XP version och fortsätta med Mediaportal då jag har fått allt att funka som jag vill där.
Frågan är då, kommer min Window media remote att funka på en Mac med Win XP?
Och den andra frågan, går det bra att installera Win XP på Mac mini och ha det som primär boot utan att behöva göra något krångligt vid uppstart?

PS. Förlåt att jag skändar Mac med Windows, men ni får se detta som ett första steg emot Mac. Får jag det att funka kommer jag säkerligen att titta på Macs egna Mediacenter alternativ :P DS.

Postad 22 mars 2009 - 22:15

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Nja, riktigt stabilt skulle jag inte heller vilja påstå att Plex är. Har testat senaste versionen nu på min MBP och det hängde sig efter en kort tids användande. Iofs har jag aldrig någonsin stött på något mediaprogram som Plex, Mediaportal, MCE etc. som varit problemfritt.

Det är väl väldigt objektivt om man anser det vara en "big deal" eller inte. De som sitter med ett filmbibliotek med endast .ts filer skulle nog inte hålla med dig.

Va? Är det sant? Är det därför det heter studentrabatt?

Redigerat av shapic, 22 mars 2009 - 22:16.

Postad 22 mars 2009 - 22:21

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Frågan är då, kommer min Window media remote att funka på en Mac med Win XP?

Kan inte svära på att XP känner av den inbyggda IR-sensorn i Mac Minin, men du kan alltid plugga in den IR-reciever som följer med fjärren och få det att funka på så sätt.

Och den andra frågan, går det bra att installera Win XP på Mac mini och ha det som primär boot utan att behöva göra något krångligt vid uppstart?

Jadå det går. Det är bara att i OSX välja vilket OS som ska startas när du slår på den.

Postad 22 mars 2009 - 23:13

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
- Min hänger sig inte efter kort tids användande. Är min stabil? Jag använder betan. Den delen är också objektiv verkar det som. Jag kan använda plex i dagar utan att den hänger sig. Och Plex används ca 6-8 timmar om dagen hos mig.

- Det är endast vissa ts filer precis som att det är endast vissa ogm. Det skulle vara väldigt individuellt och specifikt.

- Det var någon som tackade gud för rabatten. Det heter akademisk rabatt. Även lärare har tillgång till samma rabatt. Även jag som är varken lärare eller student har tillgång till den rabatten.

- XP känner av den inbyggda ir-sensorn men den är endast kompatibel med Apples fjärr.

- Du kan även välja OS vid boot genom att hålla in "menu" på fjärren vid start men ja det är trevligt att man kan välja "start-skiva" i OS:et.

Postad 23 mars 2009 - 08:45

dred
  • dred
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Kan inte svära på att XP känner av den inbyggda IR-sensorn i Mac Minin, men du kan alltid plugga in den IR-reciever som följer med fjärren och få det att funka på så sätt.

Jadå det går. Det är bara att i OSX välja vilket OS som ska startas när du slår på den.

Tackar så mycket!
Börjar luta mer och mer åt Mac mini med tanke på hur mycket mer man får än med en ASUS eee box. Dessutom så är man sugen på att lära sig mer om Mac.

En sista fråga.
Går det att installera Win XP på både de Mac mini med Intel Core och Intel Core 2?
G4 antar jag går bort :)

Redigerat av dred, 23 mars 2009 - 08:53.

Postad 23 mars 2009 - 10:26

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Går det att installera Win XP på både de Mac mini med Intel Core och Intel Core 2?
G4 antar jag går bort :)

Ja, det går på alla Mac med Intel-processor.

Postad 23 mars 2009 - 10:34

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Frontrow räcker inte, det har jag redan konstaterat, den är alldeles för basic. Kan inte få den att spela film från NAS'et t ex, (däremot går musik bra), ingen radio mm, mm. Snyggt interface dock, hoppas den fortsätter utvecklas.

Kanske en dum fråga, men har du provat att lägga ett alias på film-mappen på NASet i film-mappen i din hemmapp? Jag haringet NAS att testa med, men jag har för mig att en kund kör så, han har rippat alla sina dryga 500 DVD i okomprimerade ts och kör via FrontRow. Han har hämtat filmomslagen till alla filmer på nätet och läger i samma map som filmen (ändra namn till preview.jpg) så det blir snyggt att bläddra.

Postad 23 mars 2009 - 10:39

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Plex har hängt sig några gånger till, men det verkar vara några få filmer som får den att hänga sig, däremot inte varje gång jag kör dom...

Jo, jag hade kollat att mappnamnet som filmen låg i såg bra ut, vad jag däremot inte tänkte på var att kolla i mappen... Visade sig att filmen låg i ytterligare en undermapp, som hette någon konstig förkortning, tog jag ut den ur den så gick det bra. :)

Postad 23 mars 2009 - 22:45

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har stött på en till konstig grej i Plex, som jag tänkte att någon här kanske kan svara på varför det blir så.
För första säsongen av My Name Is Earl så envisas Plex med att sätta fel namn på avsnitt 2 och 3. Informationen hämtar den från thetvdb.com och där ser det ju bra ut, och jag har dubbel- och trippelkollat att filerna på datorn heter rätt (my_name_is_earl.1x02.quit_smoking.dvdrip_xvid-fov.avi), raderat serien från Plex och scannat om, men det blir fel hela tiden. Plex tror att episod 2 är "Karma is a funny thing" och episod 3 är "Makin' things right".
Dessutom lade jag idag till senaste avsnitten till några serier, men jag får inte Plex att hitta dom, fast det har gått bra tidigare. Jag har lagt dom i respektive mapp och bett Plex scana om, och till och med startat om (har ställt in att den ska scanna vid uppstart), men det hjälper inte, de dyker inte upp i listorna.
Några idéer?

Redigerat av Greatkingrat, 23 mars 2009 - 22:45.

Postad 23 mars 2009 - 23:30

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Jag har stött på en till konstig grej i Plex, som jag tänkte att någon här kanske kan svara på varför det blir så.
För första säsongen av My Name Is Earl så envisas Plex med att sätta fel namn på avsnitt 2 och 3. Informationen hämtar den från thetvdb.com och där ser det ju bra ut, och jag har dubbel- och trippelkollat att filerna på datorn heter rätt (my_name_is_earl.1x02.quit_smoking.dvdrip_xvid-fov.avi), raderat serien från Plex och scannat om, men det blir fel hela tiden. Plex tror att episod 2 är "Karma is a funny thing" och episod 3 är "Makin' things right".
Dessutom lade jag idag till senaste avsnitten till några serier, men jag får inte Plex att hitta dom, fast det har gått bra tidigare. Jag har lagt dom i respektive mapp och bett Plex scana om, och till och med startat om (har ställt in att den ska scanna vid uppstart), men det hjälper inte, de dyker inte upp i listorna.
Några idéer?

Testa döp om den till "my name is earl s01e02".

Postad 23 mars 2009 - 23:33

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Kan testa, men det borde inte vara det, alla andra är ju namngivna enligt samma formel, och de fungerar...

Postad 24 mars 2009 - 10:17

angra
  • angra
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Grymt nöjd med min Mac Mini bytte från en Tvix 5100.
Kör Boxee på den nu, riktigt nice. Snäppet vassare än plex tycker jag.

Ett tips http://www.aeonproject.com/
Kommer snart, kommer bli riktigt nice.

Postad 24 mars 2009 - 12:45

dred
  • dred
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Ja, det går på alla Mac med Intel-processor.

Sweet, såg att Media markt har en 2,0 Ghz för 5900 som jag funderar på att slå till på.
Är det svårt att få in Win Xp på Mac eller vanliga datorkunskaper är tillräckligt?

Postad 24 mars 2009 - 12:51

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Sweet, såg att Media markt har en 2,0 Ghz för 5900 som jag funderar på att slå till på.
Är det svårt att få in Win Xp på Mac eller vanliga datorkunskaper är tillräckligt?

Inte särskilt svårt att besudla datorn med window :). Här är Apples guide.

Postad 24 mars 2009 - 13:51

angra
  • angra
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

De va riktigt smidigt man kunde bara ställa in hur stor windows del man ville ha, direkt i installationen. Jag tog en 20 gig till de. Dock tror jag inte den kommer att användas så mycke =)

Postad 24 mars 2009 - 19:18

Unregistered50d3de4b
  • Unregistered50d3de4b
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har sökt runt lite efter en IR-sändare och något bra program. Jag vill kunna fjärrstyra min anläggning från datorn via skärmdelning på min bärbara dator. Någon som har ett bra tips?

Postad 24 mars 2009 - 19:38

dred
  • dred
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Inte särskilt svårt att besudla datorn med window :). Här är Apples guide.

Have patience with me.. är en PC användare sen 20 år tillbaka så jag får ta babysteps för att vänja mig till Mac :)

Postad 24 mars 2009 - 21:12

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Have patience with me.. är en PC användare sen 20 år tillbaka så jag får ta babysteps för att vänja mig till Mac :)

Ingen fara, jag har full förståelse :). Men lyckades jag få min far att gå över till Mac som 60 åring utan att han fick särskilt mycket problem så skall du nog också fixa det.

Postad 25 mars 2009 - 01:08

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Rekommenderar dig starkt att lägga på några hundralappar och köpa den nya mac minin istället. Har du studentrabatt kostar den endast 6295kr. Och om du inte har studentrabatt så är det ganska lätt att få ta del av den rabatten ändå... Så för 400kr extra får du snabbare minnen, större hårddisk, mycket bättre grafikchip, 801.11n-wlankort och en energisnålare mac mini. Säkert andra saker som är bättre också...

Postad 25 mars 2009 - 08:39

dred
  • dred
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Rekommenderar dig starkt att lägga på några hundralappar och köpa den nya mac minin istället. Har du studentrabatt kostar den endast 6295kr. Och om du inte har studentrabatt så är det ganska lätt att få ta del av den rabatten ändå... Så för 400kr extra får du snabbare minnen, större hårddisk, mycket bättre grafikchip, 801.11n-wlankort och en energisnålare mac mini. Säkert andra saker som är bättre också...

Studentrabatt blir nog svårt...men man får väl hålla utkik efter några erbjudanden.
Är det den som har ett Geforce istället för Intel? Bara så jag kan särskilja dem :P

Postad 25 mars 2009 - 08:39

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jag raderade hela biblioteket i Plex och började om, då fungerade det. :P
Men det är fortfarande några filmer den läser in fel, trots att mapparna och filerna heter exakt rätt. Jag har några stå-upp-shower med George Carlin, och jag har kollat på IMDb att de finns med och vad de heter, men Plex envisas med att läsa in alla som samma. Det borde finnas ett sätt att manuellt tala om för den vad det ska vara för film, ungefär som man kan göra med TV-serier. ;)

Postad 25 mars 2009 - 10:28

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Jag raderade hela biblioteket i Plex och började om, då fungerade det. :P
Men det är fortfarande några filmer den läser in fel, trots att mapparna och filerna heter exakt rätt. Jag har några stå-upp-shower med George Carlin, och jag har kollat på IMDb att de finns med och vad de heter, men Plex envisas med att läsa in alla som samma. Det borde finnas ett sätt att manuellt tala om för den vad det ska vara för film, ungefär som man kan göra med TV-serier. ;)

Testade Plex igår på svågerns macbook och jag kunde manuellt lägga in vilken film det var.
Funkade precis som i XBMC.

Ställ dig på omslaget som visar fel
Tryck på "c"
välj filminformation
välj uppdatera
välj manuellt
skriv in filmens namn
välj korrekt förslag
tryck ok

Hoppas att jag kommer ihåg rätt nu bara då jag sitter på jobbet

MVH Kribban

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.