Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 30 augusti 2011 - 13:49
Postad 30 augusti 2011 - 14:51
Både gamla och nya adaptern märkspänning 12V och märkström 3.8A ut. Edit: har kollat att påståendet stämmer.Efter att supporten på CD dömt ut min box som helt kass (ja, garantin hade gått ut men de ville gärna sälja en ny box till mig...) har jag som elektronik- och IT-ingenjör labbat med boxen. Har hittat orsak och lösning till troligen många av problemen med denna box. Boxen drar mer och mer ström efter uppdateringarna av programvaran, det är därför man skickat ut nya strömadaptrar (de på 12V, 3.8A). Nu räcker inte de nya längre och kunderna får problem pga att boxarna inte får tillräckligt med ström för samtliga funktioner. Jag gjorde en enkel test och ersatte strömadaptern med en annan 12V-källa som klarar att leverera betydligt mer ström och vips så hoppade boxen i gång! (Det är ett mc-batteri som jag kopplat in, ser inte snyggt ut men det funkar iaf)
![]()
Problemen hade kunnat undvikas om CD hade varit kapabla till att genomföra riktiga tester innan man skickar ut ny programvara till kunder!
Däremot så var inströmmen specad till 0.6A(rms) på den gamla och 1.2A(rms) på den nya. Edit: kollat och uppdaterat värdet för max inström.
Slutsatsen man kan dra då är att nätadaptrarna (speciellt orginaladaptern) har problem att hantera snabba förlopp som är vanligt vid uppstart av elektronik. Sannolikt var den första adaptern tillräcklig men varefter man tryckt in mer funktionalitet så jobbar processorn hårdare (drar mer ström) samtidigt som flera moduler startas samtidigt och då skapar ett ännu större effektbehov. Om flera moduler med hög initial effektförbrukning startar samtidigt leder set till att boxen momentant försöker suga i sig mer ström än vad adaptern klarar att leverera snabbt (lång stigtid) och då sjunker 12V-spänningen under lägsta tillåtna som boxen kan hantera (vet inte vad denna box är specad för här, men typiskt 1-2V under märksspänning i 12V-system). När detta händer får ingående komponenter inte tillräckligt med effekt och deras inspänning sjunker och då har man sannolikt tappat nästan all kontroll över förloppet.
Askungen:
En nätadapter kan inte leverera mer effekt än vad den är specad för. Om man försöker få ut mer så sjunker spänningen och maxström bibehålls eller så stängs adapterns utspänning av helt.
Skillnaden med adaptrar till laptops är att de är specade för en mycket högre effekt. Oftast är både utspänning och utström högre än vad sagemboxens adaptrar är.
Att öka möjlig leverad uström är inga problem (boxen tar så mycket ström den behöver), men utspänningen får inte överstiga vad vad boxen kan hantera.
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 30 augusti 2011 - 18:28.
Postad 30 augusti 2011 - 15:49
OK. Men på kjelles har dom adaptrar som levererar 5-12 volt eller en anna sort som lev 12-22 volt,valet an kontakt styr tydligen det. Men det är möjigt att "rätt" kontakt ändå blir fel. Se adapter 44482 eller 44483.Nu har jag inte adaptrarna framför mig, men om jag inte minns helt fel så har både gamla och nya adaptern märkspänning 12V och märkström 3.8A ut?
Däremot så var inströmmen specad till 0.6A(rms) på den gamla och 1.6A(rms) på den nya (återigen en brasklapp för minnet, gör en edit på detta inlägg när jag kollat upp det).
Slutsatsen man kan dra då är att nätadaptrarna (speciellt orginaladaptern) har problem att hantera snabba förlopp som är vanligt vid uppstart av elektronik. Sannolikt var den första adaptern tillräcklig men varefter man tryckt in mer funktionalitet så jobbar processorn hårdare (drar mer ström) samtidigt som flera moduler startas samtidigt och då skapar ett ännu större effektbehov. Om flera moduler med hög initial effektförbrukning startar samtidigt leder set till att boxen momentant försöker suga i sig mer ström än vad adaptern klarar att leverera snabbt (lång stigtid) och då sjunker 12V-spänningen under lägsta tillåtna som boxen kan hantera (vet inte vad denna box är specad för här, men typiskt 1-2V under märksspänning i 12V-system). När detta händer får ingående komponenter inte tillräckligt med effekt och deras inspänning sjunker och då har man sannolikt tappat nästan all kontroll över förloppet.
Askungen:
En nätadapter kan inte leverera mer effekt än vad den är specad för. Om man försöker få ut mer så sjunker spänningen och maxström bibehålls eller så stängs adapterns utspänning av helt.
Skillnaden med adaptrar till laptops är att de är specade för en mycket högre effekt. Oftast är både utspänning och utström högre än vad sagemboxens adaptrar är.
Att öka möjlig leverad uström är inga problem (boxen tar så mycket ström den behöver), men utspänningen får inte överstiga vad vad boxen kan hantera.
Redigerat av Askungen, 30 augusti 2011 - 15:53.
Postad 30 augusti 2011 - 17:49
OK. Men på kjelles har dom adaptrar som levererar 5-12 volt eller en anna sort som lev 12-22 volt,valet an kontakt styr tydligen det. Men det är möjigt att "rätt" kontakt ändå blir fel. Se adapter 44482 eller 44483.
Jag kör med en annan modell från klasse, motsvarande 44286, 44287 eller 44514, dom lämnar 5A vid 12V och jag har inte haft några problem efter uppdateringen.
Postad 30 augusti 2011 - 18:01
Postad 30 augusti 2011 - 18:17
Man ställer utspänningen med en liten skruv/ratt. Kontakterna som skruven sitter på är ofta av ganska dålig kvalitet och man bör använda en voltmeter och mäta att spänningen är rätt innan man kopplar in adaptern till boxen.OK. Men på kjelles har dom adaptrar som levererar 5-12 volt eller en anna sort som lev 12-22 volt,valet an kontakt styr tydligen det. Men det är möjigt att "rätt" kontakt ändå blir fel. Se adapter 44482 eller 44483.
Oftast sitter denna skruv skyddat och har man fått ordning på spänningen ut så borde den funka utmärkt.
Postad 30 augusti 2011 - 19:07
Har ett problem med att när man använder vissa knappar på CD boxens fjärrkontroll så startar min nyss inköpta (begagnade) Jamo DMR 60 DVD/Receiver. (Hade en Jamo DVR 50 förut som pajade och där hände inte detta.)
Någon som har någon idé vad man kan göra? Kan man ändra mottagningenskod på något sätt antingen på CD boxen eller Jamon.
Tack och hälsningar
Peter
Postad 30 augusti 2011 - 21:36
Efter att supporten på CD dömt ut min box som helt kass (ja, garantin hade gått ut men de ville gärna sälja en ny box till mig...) har jag som elektronik- och IT-ingenjör labbat med boxen. Har hittat orsak och lösning till troligen många av problemen med denna box. Boxen drar mer och mer ström efter uppdateringarna av programvaran, det är därför man skickat ut nya strömadaptrar (de på 12V, 3.8A). Nu räcker inte de nya längre och kunderna får problem pga att boxarna inte får tillräckligt med ström för samtliga funktioner. Jag gjorde en enkel test och ersatte strömadaptern med en annan 12V-källa som klarar att leverera betydligt mer ström och vips så hoppade boxen i gång! (Det är ett mc-batteri som jag kopplat in, ser inte snyggt ut men det funkar iaf)
![]()
Problemen hade kunnat undvikas om CD hade varit kapabla till att genomföra riktiga tester innan man skickar ut ny programvara till kunder!![]()
Som jag ser det så har CD följande alternativ:
- skicka ut nya mycket kraftigare strömadaptrar, 3.8 ampere räcker inte längre. Ja, den kostar nog några hundralappar men med era mängdrabatter kan det inte vara några problem.
- skriv en "ström/cpu-snålare" programvaran och TESTA den innan den skickas ut.
- byt ut dessa usla boxar, givetvis utan kostnad för kunderna eftersom det är CD som inte sköt sitt jobb.
Kommentarer, CD?
Härligt, intressant och äntligen en orsak.....MEN: tänk att vi som användare skall behöva hitta sån här skit. Testar CD överhuvudtaget? Tänk att man aldrig upphör att förundras över CD och hur dom hanterar sina kunder.
Ser fram emot CD/Mikaela skall besvara detta och hur dom tänker lösa detta för oss.
/S7
Postad 31 augusti 2011 - 07:24
Som jag ser det så har CD följande alternativ:
- skicka ut nya mycket kraftigare strömadaptrar, 3.8 ampere räcker inte längre. Ja, den kostar nog några hundralappar men med era mängdrabatter kan det inte vara några problem.
- skriv en "ström/cpu-snålare" programvaran och TESTA den innan den skickas ut.
- byt ut dessa usla boxar, givetvis utan kostnad för kunderna eftersom det är CD som inte sköt sitt jobb.
Kommentarer, CD?
Har du PM:at eller mailat CD? de verkar ju inte själva följa med i trådarna längre...
CD är ni kvar? Ni har precis fått boxen felsökt av någon mer kompetent person än ni verkar ha själva i er organisation, GRATIS! Dra nytta av detta och gör nu rätt för er! (och tacka den som hjälpt er!)
Postad 31 augusti 2011 - 20:14
Nej tror inte det, jag har jag gett upp nu
Nu har jag sagt upp Canal Digital och har beställt Boxer med kampanjpris från
http://www.netonnet....tent/info/boxer
(underligt att inte Boxer själva har detta erbjudande)
Boxer max + HD paketet
TV1 HD
TV2 HD
TV3 HD
TV4 HD
Kanal5 HD
National Geograpic Channel HD
MTVN HD
CANAL+ Sport HD
...
Canal Digital
SLÄNG ER I VÄGGEN !
Ja, de kan slänga sig i väggen nu. Tagit bort serierna från Canä+ HD och lagt den i Canal+ Series i SD och stereoljud. Du kan ju titta på lite HD serier i TV3 HD och TV4 HD (har inte sistnämnda då jag bara har Max paketet). Då får man ladda ner sina serier igen. Jäkligt surt.
Canal Digital
SLÄNG ER I VÄGGEN !
Postad 31 augusti 2011 - 20:29
Nu är ju iofs CD och Canal+ inte samma sak, även om Telenor som äger CD är delägare i Canal+. Men Canal+ ägs ju huvudsakligen av TV4.Ja, de kan slänga sig i väggen nu. Tagit bort serierna från Canä+ HD och lagt den i Canal+ Series i SD och stereoljud. Du kan ju titta på lite HD serier i TV3 HD och TV4 HD (har inte sistnämnda då jag bara har Max paketet). Då får man ladda ner sina serier igen. Jäkligt surt.
Canal Digital
SLÄNG ER I VÄGGEN !
Postad 01 september 2011 - 09:32
... slog av sig och sedan börja göra en uppdatering. men det blinkar bara 00, 01 och sen 02 en kort stund sen kommer det upp något error, E01 tror jag. Sen startar allt om och börjar om igen.
...
Samma med min inspelningsbara Sagem HD-box efter senaste uppdateringen...
Rättare sagt den startar min box slumpmässigt i ett av fyra lägen:
1) Antingen enligt ovanstående modell där den enligt uppgift försöker ladda ner ny firmware men misslyckas. Jag fick en ny strömadapter på den indikationen av CD men det blev ingen förbättring.
2) Eller så startar den men "Init" som pågår i oändlighet, under tiden tycks den starta om hårddisken litet periodiskt liksom för att återstarta systemet på egen hand men misslyckas.
3) Eller så startar den efter "Init", om inte direkt så efter en eller ett par interna omstarter enl alt. 2 ovan, och fungerar hyfsat att se på tv med och styra med fjärrkontrollen. Har inte vågat prova att spela in något ännu eftersom det kostar alldeles för mycket tid att försöka få igång den om den hänger sig igen.
4) Eller så startar den på en fast kanal tex kanal 4 och stannar där, svarar ej på kommandon och efter ett tag börjar den hacka sedan fryser bilden.
Enda chansen att få den att starta enligt punkt 2 - 4 ovan är att bryta strömmen ca 10 sekunder. Att få igång den så den faktiskt funkar enligt punkt 3 kräver mycket stort tålamod och vissa dagar går det inte alls... man kan bli vansinnig för mindre.
Canal Digital kan knappast komma och påstå att felet skulle bero på att boxen börjar bli litet gammal, inte eftersom det tydligen är många som fått samma problem efter senaste uppdateringen.
PS. Har just kontaktat CD igen, de var mycket hjälpsamma och trevliga. Det gick faktiskt att tvinga ner en komplett uppdateringscykel med "OK" + "Meny" precis vid uppstart som beskrivits tidigare i tråden men det löste tyvärr inte problemet. Enligt uppgift var det en del av de som hade de äldsta versionerna av boxen som kunde få problem i vissa fall. De var väldigt angelägna att lösa problemet trots att garantin på boxen gått ut, det känns bra. Återstår att se om utbytesboxen funkar som den ska men det måste jag ju utgå ifrån.
Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 01 september 2011 - 10:46.
Postad 01 september 2011 - 10:16
Samma med min inspelningsbara Sagem HD-box efter senaste uppdateringen...
Rättare sagt den startar min box slumpmässigt i ett av fyra lägen:
1) Antingen enligt ovanstående modell där den enligt uppgift försöker ladda ner ny firmware men misslyckas. Jag fick en ny strömadapter på den indikationen av CD men det blev ingen förbättring.
2) Eller så startar den men "Init" som pågår i oändlighet, under tiden tycks den starta om hårddisken litet periodiskt liksom för att återstarta systemet på egen hand men misslyckas.
3) Eller så startar den efter "Init", om inte direkt så efter en eller ett par interna omstarter enl alt. 2 ovan, och fungerar hyfsat att se på tv med och styra med fjärrkontrollen. Har inte vågat prova att spela in något ännu eftersom det kostar alldeles för mycket tid att försöka få igång den om den hänger sig igen.
4) Eller så startar den på en fast kanal tex kanal 4 och stannar där, svarar ej på kommandon och efter ett tag börjar den hacka sedan fryser bilden.
Enda chansen att få den att starta enligt punkt 2 - 4 ovan är att bryta strömmen ca 10 sekunder. Att få igång den så den faktiskt funkar enligt punkt 3 kräver mycket stort tålamod och vissa dagar går det inte alls... man kan bli vansinnig för mindre.
Canal Digital kan knappast komma och påstå att felet skulle bero på att boxen börjar bli litet gammal, inte eftersom det tydligen är många som fått samma problem efter senaste uppdateringen. De har uppenbarligen släppt en dålig uppdatering och får se till att rätta till misstaget illa kvickt samt kompensera kunderna för besväret de orsakat.
Låter som min gjorde när hårddisken rasade... Jag kunde höra min hdd gå upp och ned i varv när den försökte boota. Tillslut gav den upp helt och hållet.
//Jonas
Postad 01 september 2011 - 11:08
Låter som min gjorde när hårddisken rasade... Jag kunde höra min hdd gå upp och ned i varv när den försökte boota. Tillslut gav den upp helt och hållet.
//Jonas
Det var en tanke som slog mig också, likadant att det skulle kunna vara en igensatt fläkt eller kylfläns som leder till problem precis som med gamla datorer. Ja det *är* ju faktiskt en gammal dator vid närmare eftertanke...

Även om man ev skulle kunna fixa problemet själv så tror jag det bästa är att lirka litet med kundsupporten och se vart det leder. Jag tyckte som sagt de var väldigt hjälpsamma och angelägna om att behålla mig som kund.
Postad 01 september 2011 - 11:15
Inget de har visat än så länge.......
Redigerat av Unregistered259b9dd2, 01 september 2011 - 11:16.
Postad 01 september 2011 - 11:23
Det är samma problembeskrivning som jag hade med min Sagembox från 2007 efter senaste uppdateringen av mjukvaran (till 0.9.5).
Till slut startade inte hårddisken alls och det blev bara en massa Er01 och Er03 osv...
I mitt fall (och troligen i de flesta liknande fall med) så beror det på att boxen drar för mycket ström med den senaste mjukvaran. Jag kopplade in ett mc-batteri i stället för de nätadaptrar som CD skickar ut som lösning och sedan funkar boxen fint. Senare har jag bytt batteriet mot 12V (som levererar max 4.5A enligt märkning) från ett nätaggregat från en gammal pc och det funkar utmärkt.

De inspelningar som jag hade på hårddisken har dock blivit förstörda, men det går att spela in nu igen.
CD
Vad gör ni på CD? Lös det här för alla i stället för att försöka sälja på folk nya boxar i onödan! Detta är inte precis raketforskning!

Postad 01 september 2011 - 11:39
Hej hsterner och Jonas!
Det är samma problembeskrivning som jag hade med min Sagembox från 2007 efter senaste uppdateringen av mjukvaran (till 0.9.5).
Till slut startade inte hårddisken alls och det blev bara en massa Er01 och Er03 osv...
I mitt fall (och troligen i de flesta liknande fall med) så beror det på att boxen drar för mycket ström med den senaste mjukvaran. Jag kopplade in ett mc-batteri i stället för de nätadaptrar som CD skickar ut som lösning och sedan funkar boxen fint. Senare har jag bytt batteriet mot 12V (som levererar max 4.5A enligt märkning) från ett nätaggregat från en gammal pc och det funkar utmärkt.![]()
De inspelningar som jag hade på hårddisken har dock blivit förstörda, men det går att spela in nu igen.
CD
Vad gör ni på CD? Lös det här för alla i stället för att försöka sälja på folk nya boxar i onödan! Detta är inte precis raketforskning!
I mitt fall så var det hårddisken. Hittade en annan med samma storlek som funkade. Köpte en 2,5" WD som inte funkade ihop med boxen, så den är lite känslig.
//Jonas
Postad 01 september 2011 - 11:44
Hej hsterner och Jonas!
I mitt fall (och troligen i de flesta liknande fall med) så beror det på att boxen drar för mycket ström med den senaste mjukvaran. Jag kopplade in ett mc-batteri i stället för de nätadaptrar som CD skickar ut som lösning och sedan funkar boxen fint. Senare har jag bytt batteriet mot 12V (som levererar max 4.5A enligt märkning) från ett nätaggregat från en gammal pc och det funkar utmärkt.![]()
...
Smart lösning! Den stämmer fint med det faktum att jag haft problem tidigare med min gamle box från 2007 vid en tidigare uppdatering, då hjälpte det med en ny nätdel för att lösa alla problem. Inte omöjligt att boxen drar ännu mera ström nu då med den nya uppdateringen och att förbrukningen slår i taket med de äldre hårdvarurevisionerna med deras förmodat mer strömhungriga chip. Resultatet bör visa sig i spänningsdippar i systemets matningsspänning och det borde vara lätt att mäta sig till, återkommer om det!
Som sagt, det är inte "rocket science" det här.
---
PS. Nu har jag mätt upp matningsspänningen från den nya adaptern (12V 3.8A) med multimeter:
- obelastad: 12.28 V
- uppstart min: 12.01 V (när hårddisken spinner upp)
- uppstart typisk: 12.08 V (vid "Init" samt när den ligger i uppgraderingscykeln 00-01-02-avbrott som krånglar)
Tyvärr fick jag aldrig boxen att gå in i driftsläge, verkar vara slut med det nu

Ingen särskilt stabil spänningsmatning tycks det som så långt den kom i boot-processen, beror ju litet på vilka toleranser elektroniken har och intern stabilisering osv. Det är för övrigt samma typ av adapter med samma data som den jag fick vid förra utbytet efter problem med en tidigare uppgradering.
Ang MC-batteriet, ett sådant kan lämna hundratals Ampere och har väl en spänning som ligger mera åt 12.5 - 13 V i det här sammanhanget. Då är det konstant spänning som gäller - boxen kan dra i princip hur mycket ström den vill i varje ögonblick inom rimliga gränser. Siffran 4.5 A som VLH nämnde för nätaggregatet är nog en bra uppgradering från 3.8 A.
Edit: såg att det var nätaggets data som nämdes... inte batteriets!
Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 01 september 2011 - 13:11.
Postad 01 september 2011 - 12:54
I mitt fall så var det hårddisken. Hittade en annan med samma storlek som funkade. Köpte en 2,5" WD som inte funkade ihop med boxen, så den är lite känslig.
//Jonas
Helt klart kan det vara hårddisken som rasat, vet inte om den används för att lagra operativsystemet på men det kan man ju tänka sig.
Vad var det för hårddiskmodell som funkade i ditt fall, hur är det med formatering osv sköter boxen det själv eller?
Postad 01 september 2011 - 13:11
Man kan inte se snabba förlopp med en multimeter eftersom den medelvärdesbildar mätningen. Det kan vara snabba spänningsdippar som skapar problemen och för att se dessa behövs ett oscilloskop.PS. Nu har jag mätt upp matningsspänningen från den nya adaptern (12V 3.8A) med multimeter:
- obelastad: 12.38 V
- uppstart min: 12.01 V (när hårddisken spinner upp)
- uppstart typisk: 12.08 V (vid "Init" samt när den ligger i uppgraderingscykeln 00-01-02-avbrott som krånglar)
Tyvärr fick jag aldrig boxen att gå in i driftsläge, verkar vara slut med det nuDet kan mycket väl vara så att den vill ha ännu mer kräm för att dra igång alla delsystemen och då kommer man troligen att hamna under 12 V.
Ingen särskilt stabil spänningsmatning tycks det som så långt den kom i boot-processen, beror ju litet på vilka toleranser elektroniken har och intern stabilisering osv. Det är för övrigt samma typ av adapter med samma data som den jag fick vid förra utbytet efter problem med en tidigare uppgradering.
Ang MC-batteriet, ett sådant kan lämna hundratals Ampere och har väl en spänning som ligger mera åt 12.5 - 13 V i det här sammanhanget. Då är det konstant spänning som gäller - boxen kan dra i princip hur mycket ström den vill i varje ögonblick inom rimliga gränser. Siffran 4.5 A som VLH nämnde för nätaggregatet är nog en bra uppgradering från 3.8 A.
Edit: såg att det var nätaggets data som nämdes... inte batteriets!
Jag tror inte att märkströmmen 3.8A på 12V är problemet med spänningsadaptrarna. Om man tar ett kraftaggregat och ställer in det på 12V 3.8A så funkar det nog (se tidigare inlägg i denna tråd).
Postad 01 september 2011 - 13:52
Man kan inte se snabba förlopp med en multimeter eftersom den medelvärdesbildar mätningen. Det kan vara snabba spänningsdippar som skapar problemen och för att se dessa behövs ett oscilloskop.
...
Det är sant. Vore skoj om någon som har tillgång till ett oscilloskop kunde mäta upp spänningsförloppet på en maskin med liknande symptom.
Postad 01 september 2011 - 14:08
Detta test bör naturligtvis göras med originaladaptern och sedan med den andra adaptern samt avslutningsvis med en referenskälla som t ex ett kraftaggregat som kan leverera mycket ström under snabba förlopp.Det är sant. Vore skoj om någon som har tillgång till ett oscilloskop kunde mäta upp spänningsförloppet på en maskin med liknande symptom.
Jag har själv inte möjlighet att göra dessa tester, men det skulle vara intressant att se vilka resultat de skulle ge.
Postad 02 september 2011 - 07:59
Detta test bör naturligtvis göras med originaladaptern och sedan med den andra adaptern samt avslutningsvis med en referenskälla som t ex ett kraftaggregat som kan leverera mycket ström under snabba förlopp.
Jag har själv inte möjlighet att göra dessa tester, men det skulle vara intressant att se vilka resultat de skulle ge.
Någon som ser det absurda i att ni som kunder gör detta jobb? jag menar naturligtvis inte att ni skall sluta, det är fantastiskt att läsa om era felsökningar och jag är mäkta imponerad och tacksam för ert arbete.
Det absurda är ju att CD INTE är med på banan. De borde ju ha både kunskap och utrustning tillgängligt, de borde dessutom ha viljan att lösa sina kunders problem, men det verkar ju inte så?
De kan inte ens bemöda sig med att kommentera de uppgifter ni får fram, det enda de skrivit här sista tiden rör väl fjärrinspelningen på den nya boxen? Man ser tydligt hur de prioriterar (nya kunder/ny hårdvara).
Så CanalDigital, vad säger ni?
Postad 02 september 2011 - 08:33
Så CanalDigital, vad säger ni?
Jag tror inte Canal Digital säger någonting alls. Jag och många med mig har lagt ner mycket tid på att sammanfatta frågor och sakligt föra fram våra åsikter senaste veckorna utan att CD bemödat sig med att svara på våra frågor och kritik. Uselt.
Postad 02 september 2011 - 08:41
Både gamla och nya adaptern märkspänning 12V och märkström 3.8A ut. Edit: har kollat att påståendet stämmer.
Däremot så var inströmmen specad till 0.6A(rms) på den gamla och 1.2A(rms) på den nya. Edit: kollat och uppdaterat värdet för max inström.
Askungen:
Hej
När vi testar en ny mjukvara så uppgraderar vi ett antal boxar i alla länder där tester sker.
Då utförs långtidstester och de startas om många gånger under de veckor som testerna pågår.
Vi vet om att det kan uppstå problem med kondensatorer i de gamla strömadaptrarna som gör
att de inte fungerar som tänkt och att man då kan få problem med sin PVR-box.
Om man har en defekt strömadapter/kabel så byter vi ut den kostnadsfritt.
Vi har självklart tagit till oss av era synpunkter och skickat dem vidare till Sagem.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 02 september 2011 - 13:31
Är det bara jag som har kvar orginaladaptern ?
Jag har haft min box sedan den släpptes i stort sätt...och även haft de buggar som diskutteras här...men jag har samma adapter

Postad 02 september 2011 - 22:27
PS. Har just kontaktat CD igen, de var mycket hjälpsamma och trevliga. Det gick faktiskt att tvinga ner en komplett uppdateringscykel med "OK" + "Meny" precis vid uppstart som beskrivits tidigare i tråden men det löste tyvärr inte problemet.
...
Vill bara tillägga att min box inte startar i annat än ett fruktlöst 00-01-02 -läge efter den "lyckade" tvingande uppgraderingen av FW som löpte loppet ut till steg 04.
Dvs den är "bricked", definitivt och oåterkalleligt. Jag inväntar en utbytesbox nu, får hoppas den funkar.
Postad 04 september 2011 - 07:56
Jag har haft min box sedan den släpptes i stort sätt...och även haft de buggar som diskutteras här...men jag har samma adapter
Jag har oxå kvar original adaptern. Jag har haft HD-boxen sen april 2008.
Postad 04 september 2011 - 13:22

Har ringt till Canal Digital och de skall skicka en ny strömadapter, får se om problemet försvinner då

Annars så har jag väl varit förskonad från de allra största problemen,hade tur när alla mina inspelningar försvann på hårddisken, en uppdatering kom dagen efter som rättade till det problemet

En rolig grej som också hände när jag ringde till kundtjänst var att jag klagade på att fjärrkontrollen också har blivit väldigt seg efter de senaste två uppgraderingarna och då sa tjejen att det kunde bero på dålig signal på parabolen

Nu tror jag inte det löser segheten i fjärren, men det kan ju vara roligt med en ny fjärr också

Postad 05 september 2011 - 16:56
En till som har kvar originaldel. Min box är från 2008 och har en mycket stor strömadapter. Jag har dock inte använt min box på ett tag på grund av det oväsen den alltid fört.Gällande detta med strömadaptrar...
Postad 05 september 2011 - 18:32
Postad 06 september 2011 - 11:51
Jag är helt övertygad om att den senaste mjukvaran 0.9.5H knäckte min nätadapter.
Kör nu tillfälligtvis med 12V från ett PC aggregat medans jag väntar på ny adapter från CD som dom krävde 75 spänn för! Jag kan nu titta men boxen blir konstant överhettad. Har haft boxen på samma plats i flera år och överhettning har aldrig varit ett problem tidigare.
Det är otillräcklig ström som får era (Mates, popeye65 mfl) boxar att hänga sig. När ni byter till kraftigare aggregat blir boxen istället med stor sannolikhet överhettad.
Provar att byta till en strömsnålare 2.5" hårddisk men jag kan inte få boxen att accepetera den. Laddning av programvara går bra (OFF-OK-MENY) men init falerar konstant, utan någon errorkod. Den skriver något på disken för när jag tar tillbaka den till PCn har den ett okänt format. Formatet var nyformaterad FAT-32 när jag satte den i boxen.
När jag ändå öppnade boxen passade jag på att torka ur den och kolla fläkten så det orsakar inte överhettningen. Får köra vidare med gamla hårddisken och stänga av efter 90 minuter...
...om ingen vet hur man tvångsformaterar hårddisken med PVR 101-ST. Det borde finnas något serviceläge likt tvingad nedladdning ovan. Tacksam för svar, har letat och letat.
Matz
Postad 06 september 2011 - 18:22
Det är otillräcklig ström som får era (Mates, popeye65 mfl) boxar att hänga sig. När ni byter till kraftigare aggregat blir boxen istället med stor sannolikhet överhettad.
För ett par månader sen fick jag en helt ny box av CD eftersom min gamla totalhavererade vid en uppdatering. Innan dom gav mig en ny box körde de naturligtvis det gamla trafotricket i förhoppning att det skulle lösa problemet. Jag kör alltså redan med en kraftigare trafo.
Redigerat av Unregistered72571861, 06 september 2011 - 18:23.
Postad 06 september 2011 - 21:38
Nu stänger den av sig mitt i en film, trist när man tittar på VOD, då man måste vänta i 10-15 minuter eller mera på att den skall buffra så att man kan snabbspola till där man var

Har haft Canal Digital i över 10 år, men sneglar nu på Telia istället då jag har uppgraderat till VDSL och det då inte tar så mycket på bredbandshastigheten.
Trist att betala 500:-/mån för något som inte fungerar som det var tänkt

Ringde kundtjänst idag igen och sa att det inte blev bättre med en ny nätadapter.
Ny box skickas till mig, första utbytesboxen på 1år och 10 månader, mitt abonnemang går ut den siste oktober,så jag får väl testa denna boxen och sen se om jag stannar kvar hos Canal Digital eller väljer Telia istället.
Redigerat av popeye65, 07 september 2011 - 12:29.
Postad 07 september 2011 - 18:39
Vill bara tillägga att min box inte startar i annat än ett fruktlöst 00-01-02 -läge efter den "lyckade" tvingande uppgraderingen av FW som löpte loppet ut till steg 04.
Dvs den är "bricked", definitivt och oåterkalleligt. Jag inväntar en utbytesbox nu, får hoppas den funkar.
Japp, så har utbytesboxen anlänt! De var mycket snabba men hann inte hämta ut den förrän idag.
Ser ut att vara en fabriksny box, skyddsplasten satt kvar över displayen osv. Gott tecken!
Boxen startade utan problem med inställningsguiden för landsinställning kanalsökning osv, sedan ville den göra en uppdatering av programvaran till senaste version. Där gick det litet kalla kårar utmed ryggen medan den körde igenom det tidigare så problematiska förloppet 00-01-02-03-04 men döm om min förvåning, den startade om perfekt efter fulländad uppdateringscykel.
Resultatet tycks vara absolut klockren funktion! Det jag hunnit testa funkar perfekt, inspelning medan man kollar på annan kanal, pausning osv. Har ej kollat VOD än men det funkar säkert det också.
En väldigt positiv överraskning var att den nya boxen är närmast knäpptyst, en annan är att jag upplever den som betydligt rappare när man tex använder EPG och byter kanal osv. Subjektivt känns det som att den är ca 30-40% snabbare nu och faktiskt riktigt mysig att använda! Dessutom känns boxen sval under drift till skillnad från den gamla, bara en liten plätt över hårddisken som blir lätt ljummen.
Summa summarum, det tycks vara ett ganska radikalt uppgraderat innandöme med snabbare och mer strömsnåla komponenter. Tänk om den varit så här från första början för tre-fyra år sedan eller när det var vi hoppade på detta... efter detta vårt fjärde boxbyte verkar allt alltså äntligen hamnat på plats.
Kanske litet tidigt att ropa hej men det är verkligen en enorm skillnad och hoppas att ni som har problem kan få hjälp på liknande sätt som jag fick. Möjligen hade jag en osedvanligt uråldrig version av boxen och att CD's problemlösningar kan variera beroende på bl a detta, vem vet?
Postad 07 september 2011 - 21:07
Jag har noterat vad någon här på forumet angav (inte provat själv):...om ingen vet hur man tvångsformaterar hårddisken med PVR 101-ST.
--
Formatera HDD med ny FW:
Menu röd knapp 353 Text-TV 2
--
Postad 08 september 2011 - 11:27
Min sambo ringde igår när jag var på jobbet och undrade varför jag tagit bort Halv 8 hos mig. Det är markerad som serieinspelning och ligger under schemaläggning. Men inget inspelat på hela veckan...
Postad 08 september 2011 - 15:30
den som kommer upp när man trycker på den runda knappen i mitten. Detta sker minst en gång varje kväll med resultatet att jag måste gå fram till boxen och hålla in knappen bredvid kortet, surt som fan.
Postad 08 september 2011 - 20:59
Först lite om mig själv. Jag har sysslat med teknik/elektronik i 45 år. Jag har sysslat med teknisk service på datorer i 35 år, varit servicechef på ett av våra större stordatorföretag i 15 år. Jag har sysslat med system/programutveckling i 20 år, som konsult i eget bolag i 16 år.
Jag har varit Canal digital-kund i tiotalet år. Har utökat/ändrat abonnemang har haft satellit/kabelabonnemang samtidigt. Massor med strul. Jag har helt klart varit en stor kund hos CD.
För fyra år sedan var jag en av de första som tecknade mig för denna PVR-box. Jag beställde boxen den 12 sept 2007. Ja Ni vet själva vilka tekniska problem detta har inneburet. Ni vet säkert också vilka personliga problem som uppstår när varje kontakt med supporten slutar med "det problemet känner vi inte till" Ingen annan har rapporterat det" dra ur kontakten och starta om boxen, gör fabriksåterställning kanske problemet försvinner.
Så i mars 2009 upptäcker jag denna tråd och förstår att jag inte är ensam.
Efter år av strul, beslutar jag så att resignera, men det finns ju egentligen inget alternativ till CD-s kanalutbud
Så 2011-08-18 ringer en CD-försäljare och vill sälja C+ Max åt mig. Jag berättar om mina 10 år av CD strul och säger att jag lovat mig själv att aldrig mera beställa nåt av CD. Men han lovar mig 50% rabatt i ett halvår och bara 12 månaders bindningstid. Han lovade inget strul och att kanalpaketet skulle vara igång inom 48 timmar.
Okej inom 48 timmar så har du en deal.
Jag lät 48 timmar passera, 72 tim, sen ringde jag support.
Uppgav mitt personnr och blev kopplad till kabelavdelningen. Jag har inget kabelabonnemang! Jasså koppla mig till satellitavdelningen. Nej du har kommit till fel avdelning. Jag har haft satellitabonnemang 10 år! Sluta strula
Jaha, då skall vi se, ja kanske. Jag fixar det på stuts. Inom två timmar har du dina kanaler.
Tack, jag började bli lite orolig. Snabbt som attan kom en köp-bekräftelse, fast nu var det inte tal om rabatt.
Satte en allsvensk match på inspelning nån dag framåt. Och väntade
2 tim blev 24 tim som blev 48 tim sen tittade jag på matchen jag spelat in. Glad att det äntligen funkade
I sex minuter sen frös bilden. Inte tusan var nåt inspelat.
Jag satte mig ner och funderade. Jag är nog världens mest korkade telecom kund. Gång på gång låter jag Canal digital lura skjortan av mig. Nä nu får det vara nog
Skrev ett mail och utnyttjade min ångervecka (14 dar) Detta var den 2011-08-23 (5 dar efter best)
Dagen efter hade jag tänkt efter "Nej nu skiter jag i Canal digital" och skrev ett nytt mail där jag sade upp även familjepaketet såväl som hela husetabonnemanget jag har.
Ingenting händer på sex dagar. Inte ett ljud från CD, ingen bekräftelse på uppsägningen
Efter sex dagar påminner jag CD om min uppsägning och att jag vill ha datumen bekräftade.
"Hej och tack för ditt mejl.
Vi vill meddela dig att vi har tagit emot din uppsägan av ditt abonnemang hos oss. Vi kommer hantera ditt ärende inom fem arbetsdagar." kommer samma dag
Idag, således 14 dar efter min uppsägning ringer nån från Canal Digital pliktskyldigast och undrar varför jag sagt upp abonnemanget.
Jag drar hela historien. Han är egentligen inte intresserad men påpekar gång på gång att de har kunder som aldrig klagar...
Till slut orkar jag inte tjafsa mer utan klargör att mitt abonnemang är uppsagt.
Nja jag har ju tre månaders uppsägningstid, sen har jag ju 12 månaders bindningstid på mitt familjepaket som jag ju har förlängt för några dar sedan.
Jag upplyste vederbörande om att jag betraktar situationen som försök till bedrägeri , sedan lade jag på luren.
I mitt hus kommer aldrig någonsin Telenor i någon form att accepteras.

Postad 08 september 2011 - 21:50
Har ungefär samma bakgrund som du.
Haft parabol sen 78-79 nån gång när 3'an kom.
Under denna tid så har jag haft både fast & motor parabol.
Boxar bl.a. Manhattan, Echostar, kostade då cirka 10 papp!!!
I övrigt ett helt gäng efter det, Strong & Force som va min första pvr, är väll c:a 10 år sedan.
Hoppade efter dessa grymma boxar på hd-tåget redan från början.
Jag tyckte att den första från CD va helt bedrövlig så när pvr'en kom så beställde jag den direkt, såklart.
Tyvärr så tyckte jag inte att den heller höll måttet men det skulle ju komma uppdateringar.......
Har vi hört den förut eller

Har vart kund hos CD c:a 25 år & tycker att jag har ganska bra pejl på det här.
Att då mer eller mindre bli uppläxad av nån från CD's kundtjänst är ju löjligt.
Att CD kom hit i tråden såg jag som positivt från början men det är ju bara samma standardsvar här oxå.
+ att allt ska tas via pm så att det går att mygla olika dealar till höger & vänster.
Är det nån som fått det så får ni gärna dela med er......
Ursäkta en hel del OT men va tvungen & skriva av mig en del ilska

Postad 09 september 2011 - 06:23
Tyvärr lider många i det tysta i stället för att klaga eller säga upp sitt abonnemang. Sedan är det ointressant som kund att få veta att andra kunder aldrig klagar.
Postad 09 september 2011 - 06:56
Postad 11 september 2011 - 07:31
Jag vet detta är off topic, men fantastiskt ändå.
Först lite om mig själv. Jag har sysslat med teknik/elektronik i 45 år. Jag har sysslat med teknisk service på datorer i 35 år, varit servicechef på ett av våra större stordatorföretag i 15 år. Jag har sysslat med system/programutveckling i 20 år, som konsult i eget bolag i 16 år.
Jag har varit Canal digital-kund i tiotalet år. Har utökat/ändrat abonnemang har haft satellit/kabelabonnemang samtidigt. Massor med strul. Jag har helt klart varit en stor kund hos CD.
För fyra år sedan var jag en av de första som tecknade mig för denna PVR-box. Jag beställde boxen den 12 sept 2007. Ja Ni vet själva vilka tekniska problem detta har inneburet. Ni vet säkert också vilka personliga problem som uppstår när varje kontakt med supporten slutar med "det problemet känner vi inte till" Ingen annan har rapporterat det" dra ur kontakten och starta om boxen, gör fabriksåterställning kanske problemet försvinner.
Efter år av strul, beslutar jag så att resignera, men det finns ju egentligen inget alternativ till CD-s kanalutbud
Så 2011-08-18 ringer en CD-försäljare och vill sälja C+ Max åt mig. Jag berättar om mina 10 år av CD strul och säger att jag lovat mig själv att aldrig mera beställa nåt av CD. Men han lovar mig 50% rabatt i ett halvår och bara 12 månaders bindningstid. Han lovade inget strul och att kanalpaketet skulle vara igång inom 48 timmar.
Uppgav mitt personnr och blev kopplad till kabelavdelningen. Jag har inget kabelabonnemang! Jasså koppla mig till satellitavdelningen. Nej du har kommit till fel avdelning. Jag har haft satellitabonnemang 10 år! Sluta strula
Jaha, då skall vi se, ja kanske. Jag fixar det på stuts. Inom två timmar har du dina kanaler.
Tack, jag började bli lite orolig. Snabbt som attan kom en köp-bekräftelse, fast nu var det inte tal om rabatt.
2 tim blev 24 tim som blev 48 tim sen tittade jag på matchen jag spelat in. Glad att det äntligen funkade
Jag satte mig ner och funderade. Jag är nog världens mest korkade telecom kund. Gång på gång låter jag Canal digital lura skjortan av mig. Nä nu får det vara nog
Skrev ett mail och utnyttjade min ångervecka (14 dar) Detta var den 2011-08-23 (5 dar efter best)
Dagen efter hade jag tänkt efter "Nej nu skiter jag i Canal digital" och skrev ett nytt mail där jag sade upp även familjepaketet såväl som hela husetabonnemanget jag har.
Ingenting händer på sex dagar. Inte ett ljud från CD, ingen bekräftelse på uppsägningen
Efter sex dagar påminner jag CD om min uppsägning och att jag vill ha datumen bekräftade.
Vi vill meddela dig att vi har tagit emot din uppsägan av ditt abonnemang hos oss. Vi kommer hantera ditt ärende inom fem arbetsdagar." kommer samma dag
Idag, således 14 dar efter min uppsägning ringer nån från Canal Digital pliktskyldigast och undrar varför jag sagt upp abonnemanget.
Jag drar hela historien. Han är egentligen inte intresserad men påpekar gång på gång att de har kunder som aldrig klagar...
Till slut orkar jag inte tjafsa mer utan klargör att mitt abonnemang är uppsagt.
Nja jag har ju tre månaders uppsägningstid, sen har jag ju 12 månaders bindningstid på mitt familjepaket som jag ju har förlängt för några dar sedan.
Jag upplyste vederbörande om att jag betraktar situationen som försök till bedrägeri , sedan lade jag på luren.
Låter så mycket som mig själv. Sa upp CD för ett drygt år sedan, hellre skippa kanalerna man vill ha än att betala dem och ändå inte kunna se dem med säkerhet.
Att boxen har fel redan från början för många, inte bara efter uppdateringarna, borde även det vara klarlagt.
Det värsta har hela tiden varit CDs bemötande med devisen "Du är dum i huvudet" och "Skyll dig själv som köpt skiten". När sambon har varit gråtfärdig efter att talat med den så kallade supporten har man helt klart ett problem i företaget. Har även sagt upp abonnemangen hos BBB o Telenor.
Har ingen möjlighet att välja något annat än satellit då vi bor ute i skogen, skulle vilja kunna se Allsvenskan o Elitserien men inte ens den nya boxen kan få mig till CD då allt med förra finns i minnet...
Tie
Postad 12 september 2011 - 11:21
Tack för detta CD!!
Postad 12 september 2011 - 12:26
Efter ha dragit igång det igen efter hemkomst så har boxer börjat bli väldigt vresig. Den hänger sig ca. 3 - 5 ggr om dagen och har börjat svara dåligt som attans på fjärrkontrollen. Typ segar ner sig.... För att 10 min senare börja fungera som vanligt dock med undantag för hängningarna.
Sedan har jag de andra buggarna som pixelering på inspelat material och missade inspelningar.
Någon som har hört något om pairing? Börjar bli bra sugen på en VU+
Postad 12 september 2011 - 21:25
Jaha, det var som jag trodde, ingen skillnad med en ny nätadapter.
Nu stänger den av sig mitt i en film, trist när man tittar på VOD, då man måste vänta i 10-15 minuter eller mera på att den skall buffra så att man kan snabbspola till där man varinnan boxen fick spel.
Har haft Canal Digital i över 10 år, men sneglar nu på Telia istället då jag har uppgraderat till VDSL och det då inte tar så mycket på bredbandshastigheten.
Trist att betala 500:-/mån för något som inte fungerar som det var tänkt
Ringde kundtjänst idag igen och sa att det inte blev bättre med en ny nätadapter.
Ny box skickas till mig, första utbytesboxen på 1år och 10 månader, mitt abonnemang går ut den siste oktober,så jag får väl testa denna boxen och sen se om jag stannar kvar hos Canal Digital eller väljer Telia istället.
Fick den nya boxen idag

Kopplade in den och körde installationsprogrammed, gjorde sen en uppdatering till senaste mjukvaran.
Så långt allt bra, boxen reagerar snabbare på fjärren än den gamla och den blir inte så varm heller.
Efter 1 timmes tittande så hänger sig boxen när jag skall gå in i tv-guiden, blir till att använda den käcka strömbrytaren på den nya nätadaptern.
Nåja, en hängning gör ju inte så mycket

Efter en stunds tittande igen så får jag upp samma ruta som hippo6 fick, Ett problem med boxen ...... osv och den startade om sig själv

Har aldrig haft detta felet med den gamla boxen. Resten utav kvällen, so far, har den funkat klanderfritt.
Återstår att se i veckan vad den hittar på härnäst.
Returnerar inte den gamla boxen förrän jag vet att denna är OK.
Postad 12 september 2011 - 22:18
1. Varför måste jag boota om boxen minst en gång i veckan (oftast flera)? När jag började arbeta med datorer i mitten på 1980-talet så behövde man kanske boota om servrarna 1 gång i kvartalet, detta blev ju mer och mer ovanligt ju längre tiden gick, höll sig kvar längst hos microsoft.
2. Nu minns jag tyvärr inte riktigt hur det var innan den senaste uppdateringen men jag upptäckte ett ny feature när det gäller hanteringen av HDD:n. Man skall ju kunna gå tillbaka i programmet eller spola förbi reklaminslag och sånt ( bra grej). Nu senast upptäckte jag att om jag växlade över för att titta på ett inspelat program så när jag gick tillbaka till det ursprungliga programmet så hade all tidigare info försvunnit och jag kunde inte spola tillbaka för att titta på den del av programmet som hade gått under den tid som jag tittade på det inspelade programmet.
Jag trodde i min naivitet att det var två skilda partitioner som handhade detta.
//Birgitta
Postad 13 september 2011 - 07:40
1: ja du, det kan man fråga sig.
2: Timeshift, det vill säga pausat program, ligger enbart kvar så länge du har den kanalen inställd. Detta är ett faktum som i princip gäller på alla boxar som klarar av timeshift.
Det du kan göra är att spela in programmet istället, då kan du vandra tillbaka till den punkt där du börjat spela in. Du kan även spola tillbaka i timeshift läge och välja spela in från den punkten i programmet där du är.
hippo6
vad är "SYTYCD"?
Postad 13 september 2011 - 09:17
Jag vet detta är off topic, men fantastiskt ändå.
Hej DonFredo,
Efter vi har läst ditt inlägg vill vi först och främst be om ursäkt för felinformationen och hanteringen. Vi vill också tacka dig för din feedback. Ni kunder är det viktigaste vi har och det är genom er feedback vi får möjligheten att utvecklas och bli bättre.
Vi har därför gått ut med en påminnelse till alla våra kundservice handläggare om hur viktigt det är föra en ärlig kommunikation med våra kunder. Om vi har ett känt fel så är detta något vi kan och ska dela med oss av när det behövs. På så sätt kan vi öppna dörren till mer information som kan hjälpa oss att rätta till det.
Vi har också kollat över vad som faktiskt ska sägas gällande tidsramen och vad som faktiskt sägs i samband med uppgradering med exempelvis Canal + kanaler. I regel gäller 48h men ibland kan detta fördröjas av tekniska problem alternativt om en helg kommer emellan. Vi har sett till så denna information ska vara extra tydlig framöver.
Det kommer alltid finnas förbättringsområden men vi hoppas att detta gör det bättre och enklare för våra kunder i framtiden.
Med vänliga hälsningar,
Miriam
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar