Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 13 september 2011 - 09:49
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Nu pallar jag inte leta igenom tråden så jag frågar:
Om jag kopplar in denna box (senare, när den nya fungerar med inspelningar etc) till ungarna med endast en kabel in, vad är det som inte fungerar då?
Jag har för mig att man kan pausa i program och spela in från en kanal. Att EPG'n inte fingerar fullt ut. Kan man köra timer-inspelning?
Postad 13 september 2011 - 10:45
DennisTv
-
DennisTv
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Nu pallar jag inte leta igenom tråden så jag frågar:
Om jag kopplar in denna box (senare, när den nya fungerar med inspelningar etc) till ungarna med endast en kabel in, vad är det som inte fungerar då?
Jag har för mig att man kan pausa i program och spela in från en kanal. Att EPG'n inte fingerar fullt ut. Kan man köra timer-inspelning?
Jepp, man kan pause, spela inn og kjøre timer-inspilling. Men det beste er å koble til en "singel-LNB" og få 2 signaler med 1 kabel til boksen, CD kommer snart til å tilby en slik LNB. Man kan bruke de som er på markedet nå, Visat bruker slike.
Postad 13 september 2011 - 10:52
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jepp, man kan pause, spela inn og kjøre timer-inspilling. Men det beste er å koble til en "singel-LNB" og få 2 signaler med 1 kabel til boksen, CD kommer snart til å tilby en slik LNB. Man kan bruke de som er på markedet nå, Visat bruker slike.
Fast SAGEM-boxen klarar (väl) inte av single cable....(dvs två signaler i samma kabel). ADB-boxen klarar det.
Postad 13 september 2011 - 21:18
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Jag tappade ljudet på en massa kanaler idag (inga kanaler med DD). Jag stängde av boxen, när jag hade en tyst kanal på, kom ljudet tillbaka sista halvsekunden innan allt stängdes av. Efter omstart kom ljudet tillbaka.
Tydligen har detta fenomen med ljudet skett flera gånger på sistone enligt frugan.
Förövrigt kollade frugan på TV3 nyss (vad hände med) och bilden var något av det sämsta jag sett på denna box. Var det sändningen som var så dålig eller har Sagemboxen pajat det? Man såg knappt ansiktena när de visade personerna i studion runt bordet.
Redigerat av vilse, 13 september 2011 - 21:46.
Postad 13 september 2011 - 22:08
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag tappade ljudet på en massa kanaler idag (inga kanaler med DD). Jag stängde av boxen, när jag hade en tyst kanal på, kom ljudet tillbaka sista halvsekunden innan allt stängdes av. Efter omstart kom ljudet tillbaka. Tydligen har detta fenomen med ljudet skett flera gånger på sistone enligt frugan.
Förövrigt kollade frugan på TV3 nyss (vad hände med) och bilden var något av det sämsta jag sett på denna box. Var det sändningen som var så dålig eller har Sagemboxen pajat det? Man såg knappt ansiktena när de visade personerna i studion runt bordet.
Vet inte men även jag med min sprillans nya och välfungerande utbytesbox har märkt av en del bildproblem idag. Jag tänkte att det nog berodde på vädret, kraftiga grejer igång nu i lufthavet ovanför pga Katja.
Postad 14 september 2011 - 11:04
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
Pratade med en kollega som kör med Viasat. Hans Pacebox hade gått sönder och garantin hade precis gått ut. Efter lite samtal med olika folk på Viasat slutade det med att han fick en ny box samt en extrabox (Samsung) till ett tvillingabonemang gratis. Undra hur CD hade agerat? Gissar att det hade blivit dyrt. :-(
Man kanske skulle byta till Viasat nu. Min bindningstid har gått ut för länge sen och Sagemskiten är värdelös. Strul varje dag.
Postad 14 september 2011 - 16:49
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Pratade med en kollega som kör med Viasat. Hans Pacebox hade gått sönder och garantin hade precis gått ut. Efter lite samtal med olika folk på Viasat slutade det med att han fick en ny box samt en extrabox (Samsung) till ett tvillingabonemang gratis. Undra hur CD hade agerat? Gissar att det hade blivit dyrt. :-(
Man kanske skulle byta till Viasat nu. Min bindningstid har gått ut för länge sen och Sagemskiten är värdelös. Strul varje dag.
Byt. CD har svikit sina kunder länge nog. Jag har bindningstid kvar och orkar inte ta fajten, men i ditt läge hade jag lämnat dem.
Postad 14 september 2011 - 22:28
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vet inte men även jag med min sprillans nya och välfungerande utbytesbox har märkt av en del bildproblem idag. Jag tänkte att det nog berodde på vädret, kraftiga grejer igång nu i lufthavet ovanför pga Katja.
Ska bara tillägga att det nog var precis som jag trodde. Inga som helst problem idag när vädret lugnat ner sig. För övrigt inget nytt fenomen oavsett Viasat/CD att det kan bli litet kinkigt med mottagningen vid extremt dåligt väder. Och ja, jag har lång erfarenhet av båda dock inte Viasats HDTV-inspelare eftersom HD-utbudet varit mycket begränsat tidigare iaf. Vet inte hur det är nu. Min CD Sagem utbytesbox fortsätter alltså att funka fint.
Postad 15 september 2011 - 16:50
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Vad göra om boxen helt plötsligt blir mycket svårstartad? Det står bara INIT i displayen, och det hjälper inte hur mycket man startar om/drar ur sladdar osv. Pratade med CD som skickade en ny adapter, men det hjälpte så klart inte. Om den får stå strömlös ett halv dygn har den gått att starta några gånger. Men 99 gånger av 100 fastnar den i INIT-läget.
Någon som har nått tips?
(Boxen är ca 3 år gammal)
Postad 15 september 2011 - 20:34
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vad göra om boxen helt plötsligt blir mycket svårstartad? Det står bara INIT i displayen, och det hjälper inte hur mycket man startar om/drar ur sladdar osv. Pratade med CD som skickade en ny adapter, men det hjälpte så klart inte. Om den får stå strömlös ett halv dygn har den gått att starta några gånger. Men 99 gånger av 100 fastnar den i INIT-läget. Någon som har nått tips? (Boxen är ca 3 år gammal)
Råkade ut för ungefär samma som du litet högre upp i denna tråd. Mitt tips är att du gör som jag och ringer supporten. Förhoppningsvis är de fortsatt lika angelägna som de var att lösa mitt problem, har ingen anledning att tro annat. I mitt fall blev det aktuellt med en utbytesbox som anlände mycket snabbt och denna fungerar som den ska.
Postad 15 september 2011 - 21:09
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nicce70
Man kan inse att det är en liten dator och ibland går de sönder. Synd att det inte var nätdelen, det kan även vara hårddisken eller, mindre troligt, en transistor eller annan komponent i boxen som gått sönder. Tre år gammal. Ingen garanti, troligen ingen goodwill från Canal Digital. Det du kan testa är att byta hårddisk i boxen och se om den kommer igång med denna. Notera dock att boxen är kinkig på vilken hårddisk en accepterar, troligen pga begränsad tillgång på effekt. Det vill säga, en energisnål disk är att föredra (sök i tråden/forumet för mer diskussion kring detta) (jag har disk som suttit i och fungerat i box om du vill gå den vägen, skicka PM och se) Eller köp en ny digitalbox. Ja, det är surt men livslängden för digitalboxar av denna art är väl som max kring fem år och din box är halvvägs där...
Redigerat av Monshi, 15 september 2011 - 21:12.
Postad 15 september 2011 - 21:23
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Råkade ut för ungefär samma som du litet högre upp i denna tråd.
Mitt tips är att du gör som jag och ringer supporten. Förhoppningsvis är de fortsatt lika angelägna som de var att lösa mitt problem, har ingen anledning att tro annat. I mitt fall blev det aktuellt med en utbytesbox som anlände mycket snabbt och denna fungerar som den ska.
Men hur gammal var din box då?
Postad 15 september 2011 - 22:34
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Men hur gammal var din box då?
Tja... jag var med från första början med den här boxen men det blev en del bekymmer i början med utbytesboxar. Pga för högt fläktljud och annat barnsjukdomstrassel. Så jag vet inte exakt hur gammal min nuvarande gamla box egentligen var men jag gissar på minst fyra år. Garantin hade i alla fall gått ut fick jag reda på men de var mer intresserade att behålla mig som kund än att driva detta faktum till sin spets.
Postad 16 september 2011 - 14:45
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Tja... jag var med från första början med den här boxen men det blev en del bekymmer i början med utbytesboxar. Pga för högt fläktljud och annat barnsjukdomstrassel. Så jag vet inte exakt hur gammal min nuvarande gamla box egentligen var men jag gissar på minst fyra år. Garantin hade i alla fall gått ut fick jag reda på men de var mer intresserade att behålla mig som kund än att driva detta faktum till sin spets.
2008 köpte vi våran box. Ringde CD, men det fanns inget som helst intresse av att behålla oss som kund. Det var ny box som gällde, att köpa själv. 3 boxar att välja bland, den utan inspelning var billigast och kostade 995:- och då måste man binda upp sig 24 månader igen. Jag skulle fundera på det och återkomma. Det lutar starkt åt att skippa CD en gång för alla!!!
Postad 16 september 2011 - 21:21
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
2008 köpte vi våran box. Ringde CD, men det fanns inget som helst intresse av att behålla oss som kund. Det var ny box som gällde, att köpa själv. 3 boxar att välja bland, den utan inspelning var billigast och kostade 995:- och då måste man binda upp sig 24 månader igen. Jag skulle fundera på det och återkomma. Det lutar starkt åt att skippa CD en gång för alla!!!
Om jag hade ställts inför det alternativet som du presenterades skulle även jag tveka kraftigt. Jag kan inte tänka mig att skaffa en ny box med allt vad det innebär av nya bindningstider och kostnader, dessutom till ytterst marginell nytta sett till vad nuvarande "gamla" box ska klara. Jag har varit rätt aktiv med att klaga när det inte funkat, hela tiden från start. Jag landade så småningom med en box som funkat fint tills nu helt nyligen vid den senaste uppdateringen som tydligen tog knäcken på boxen. Mot den bakgrunden så är det rätt svårt för CD att hävda att jag skulle behöva skaffa en ny box på egen bekostnad eftersom problemet orsakats av CD's uppdatering vilket jag inte kunnat välja bort. Garanti eller ej, skit samma. Problemet orsakades av uppgraderingen helt uppenbart (visst, i kombination med en äldre boxversion men so what, detta borde ha tagits hänsyn till vid designen av den nya mjukvaran). I kommunikationen med CD nu sist så kunde jag hänvisa till en mängd andra CD-kunder som fått liknande problem som jag fått, som visats i detta forum. Det gav en bra förhandlingsposition och jag fick en ny box utan diskussion.
Postad 16 september 2011 - 23:27
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Nicce70 Man kan inse att det är en liten dator och ibland går de sönder.
Synd att det inte var nätdelen, det kan även vara hårddisken eller, mindre troligt, en transistor eller annan komponent i boxen som gått sönder. Tre år gammal. Ingen garanti, troligen ingen goodwill från Canal Digital.
Det du kan testa är att byta hårddisk i boxen och se om den kommer igång med denna. Notera dock att boxen är kinkig på vilken hårddisk en accepterar, troligen pga begränsad tillgång på effekt. Det vill säga, en energisnål disk är att föredra (sök i tråden/forumet för mer diskussion kring detta) (jag har disk som suttit i och fungerat i box om du vill gå den vägen, skicka PM och se)
Eller köp en ny digitalbox. Ja, det är surt men livslängden för digitalboxar av denna art är väl som max kring fem år och din box är halvvägs där...
Jag vänder mig en smula emot det här synsättet, att jämföra en tv-box med andra iofs liknande prylar typ datorer. Grejen är att det du betalat dyrt för en gång i tiden - boxen - är helt knutet till en specifik tjänsteleverantör. Boxen är helt utan nytta och funktion utanför Canal Digitals kontext, bokstavligen utan någon som helst värde utanför CD's sfär. I allt väsentligt är alltså boxen att betrakta som nödvändig komponent i tjänsten du betalar för och det gör att tjänsteleverantören CD har ett åtagande att se till att den fungerar för dig även utanför den garantitid som box-tillverkaren ev. kan ha angett. Utan fungerande box (så kunden kan ta del av tjänsten) så kan CD rimligen inte kräva att kunderna betalar något alls. Så kan du inte utnyttja utbudet av tjänster via den av CD anvisade boxen, vems är problemet? Knappast ditt, för självklart betalar du inte för tjänster du inte kan utnyttja. Det ligger i sakens natur att tjänsteleverantören, i detta fall CD, måste göra sitt yttersta för att kunderna ska ha fungerande boxar så att de får ta del av de tjänster de betalar för. Självbevarelsedrift kan man kalla det för. Därav det meningslösa i att snacka om garanti på hårdvaran.
Postad 17 september 2011 - 01:06
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Tummen upp för det
Redigerat av Mazak, 17 september 2011 - 01:10.
Postad 18 september 2011 - 17:40
Unregisteredd3eb7b8e
-
Unregisteredd3eb7b8e
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
I brist på annat (ja mest för att det nu inte visas la liga på lördagar om man inte har c+ max) provade vi VOD på boxen igår. Efter 1h tyckte boxen att det fick vara nog med det.
Stanna filmen, på med ett lila filter och vägra ta emot några kommandon. Perfekt. När den väl startat upp igen så måste den ladda ner filmen från början igen, det går inte att hoppa fram tills där den la av. Visst det är kanske lite väl mycket begärt att den skall klara av att börja streama filmen från ett visst ställe, men nu blev det en lång väntan på att den skulle buffra allt det vi redan sett under 1h. Så från det att boxen hängt sig tills man åter kunde börja titta tog det ungefär ytterligare 45 minuter.
Min sambo sumerade det rätt bra: "det här använder vi nog inte mer"
Fiber blir min räddning i slutet av året. Tack för den här tiden CD, nästa år kan ni glömma era 680kr/mån från mig.
Postad 18 september 2011 - 18:51
Fjodor2000
-
Fjodor2000
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Någon som vet hur mycket Canal Digitals inspelningsbara HD-box för kabel-TV låter (dvs modellen "Sagem HD PVR 102-CT")? Hör man tex hårddisken om TV:n är avstängd?
Hur bra är kvalitén på boxen i övrigt? Fungerar den ok?
Postad 19 september 2011 - 08:27
DonFredo
-
DonFredo
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej DonFredo, Efter vi har läst ditt inlägg vill vi först och främst be om ursäkt för felinformationen och hanteringen. Vi vill också tacka dig för din feedback. Ni kunder är det viktigaste vi har och det är genom er feedback vi får möjligheten att utvecklas och bli bättre. Vi har därför gått ut med en påminnelse till alla våra kundservice handläggare om hur viktigt det är föra en ärlig kommunikation med våra kunder. Om vi har ett känt fel så är detta något vi kan och ska dela med oss av när det behövs. På så sätt kan vi öppna dörren till mer information som kan hjälpa oss att rätta till det. Vi har också kollat över vad som faktiskt ska sägas gällande tidsramen och vad som faktiskt sägs i samband med uppgradering med exempelvis Canal + kanaler. I regel gäller 48h men ibland kan detta fördröjas av tekniska problem alternativt om en helg kommer emellan. Vi har sett till så denna information ska vara extra tydlig framöver. Det kommer alltid finnas förbättringsområden men vi hoppas att detta gör det bättre och enklare för våra kunder i framtiden. Med vänliga hälsningar, Miriam
Tack för Ert svar. Tack för ert brev med bekräftelse på min uppsägning. Synd bara att Ni fortfarande använder Ert bedrägliga beteende även i skriftform. -- "Vi har registrerat uppsägning av ditt huvudabonnemang samt ditt Multiabonnemang. Abonnemang på följande kort är uppsagda: 01137611xx13, till slutdatum 2012-08-31 Abonnemang på följande kort är uppsagda: 01137595xx15, till slutdatum 2012-08-31" -- Detta brev anlände 2011-09-16 som svar på en skriftlig uppsägning 2011-08-24 och en påminnelse om att uppsägning skett den 2011-08-31, samt efter personliga samtal med kundtjänst. Jag tror nog Cana Digital har ganska många "förbättringsområden" att ta tag i när det gäller kontakten/respekten för Era kunder. Jag har varit kund i mer än 10 år, gjort tillägg/förändringar i kanalutbud. CD har alltid strulat och jag har alltid fått kämpa med snorkiga kundtjänstmedarbetare, och ja jag har också blivit otrevlig vid tillfällen. Men nu har jag fått nog. Så bye bye Telenor. I veckan byttes telefonabonnemangen till ett annat (förhoppningsvis mindre struligt telecombolag) och den 31/12 2011 kommer jag att sluta betala parabolabonnemangsfakturor från Er. Minsta lilla påminnelse om obetald faktura kommer att besvaras med polisanmälan om försök till bedrägeri. Med vänlig hälsning Ytterst nöjd kund (Nöjd med att äntligen ha genomfört demonteringen av Canal Digital parabolen) Min första parabol monterades i augusti 1987, Sky One, Filmnet, TV1000, TV3, CNN , många underbara möten i televisionens värld Min sista parabol monterades i veckan av en ung flicka från "viasat-sfären". Den blir min sista och jag hoppas programutbudet inte överskuggas av teknikstrulen....
Postad 19 september 2011 - 20:53
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Har kvar våran gamla box CDC-7000 ST, den utan hårddisk och HD-mottagning. Den hostade igång bara så där. Så nu kan vi iaf se på de kanaler vi abonnerar på.
Det blir ju ganska konstigt när man som hsterner säger måste dels betala för hårdvaran för att kunna ta emot signalerna och sen betala ett abonnemang ovan på det för att kunna se på kanalerna. Det känns som om nått är fel med det hela. Vi funderar fortfarande på att skippa CD.
PS.
Hur gör man för att söka inom en specifik tråd här på forumet nu efter uppdateringen?
Postad 21 september 2011 - 20:06
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Hade ett samtal med CD för ett par veckor sen och gjorde en deal. Förlängde abbonemanget 24 månader och fick nya boxen för 1000:-. Sen sålde jag den gamla för ungefär samma pris så jag e nöjd.
Nya boxen är helt ok, har inte stött på några problem än. Å andra sidan har jag inte letat efter några fel heller.
Postad 21 september 2011 - 21:54
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Ringde i mitten av Augusti för att reklamera min box, då det gått nästan ett år sen den fantastiska uppdatering, som de ännu inte fått ordning på.
Fick några olika erbjudande som att få tillbaka pengarna för boxen(1995) och få dom innestående. Och sen köpa antingen den icke inspelningsbara för 995 eller den nya för 2995. Men alla erbjudande gick ut på att jag skulle binda mig i 24 månader till...
Var inte så sugen på det med de erbjudanden, så jag sade upp abbonemanget.
Efter ett par veckor ringer det en säljare och kommer med olika erbjudande. Det slutar med att jag ska få den nya inspelningsbara boxen för 995 och 3 månader fritt, om jag binder mig i 24 månader. Frågar också flera gånger om jag förstått rätt, då människan verkar lite virrig. Jodå, den ska komma på posten.
Hämtar ut den efter ca 1 vecka. Öppnar och får se en Sagem HD PVR 101-ST... Humor!
Ringer och frågar om något blivit fel, nej det är ju den gamla inspelningsbara boxen de säljer för det priset.. Jaha, säger att jag vill att min ursprungliga uppsägning ska gälla och att de får skicka ut en adresslapp för att skicka tillbaka skiten. Får 2 lappar efter några dagar...
Väntar bara på att de ska dra pengar för skiten eller nåt liknande, som pricken över i:t.
Adjö Canal Digital!
Postad 21 september 2011 - 21:58
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Postad 21 september 2011 - 23:05
popeye65
-
popeye65
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fram till idag så har min nya utbytes box fungerat bra, men idag så hände det igen när jag tittade på VOD  boxen bootade om sig mitt i en film 
Det är väl ytterliggare en bugg som skall rättas till vad det lider, men som det har utvecklat sig med denna boxen så kan man väl garanterat räkna med att när ett fel rättas till så dyker ett annat upp 
Kommer inte att binda upp mig mera på Canal Digital, 3 månaders uppsägning står man ut med
Postad 22 september 2011 - 08:54
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Häromdagen spelade boxen endast in sista 13 minuterna av ett 60-minuters program. varför vet jag inte. Men det har ju hänt förr.
En annan dag gick inte en inspelning att starta, bilden blev svart. Starta om boxen med knappen på boxen flera gånger utan resultat. Upptäckte sedan att ett par program som jag med säkerhet raderat tidigare under kvällen nu var tillbaka. Raderade dessa igen och då gick det helt plötsligt att spela upp andra program.
Men jag får ju stå ut med den här skiten eftersom jag inte ringt regelbundet till CD och klagat. Det är tydligen grundkriteriet för en ny box. Och så länge jag har denna box tänker jag gnälla och avråda kompisar från CD...
Postad 22 september 2011 - 09:36
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Vår box har blivit rejält svår att starta sen den senaste uppdateringen. Ofta bootar den upp, men efter en stunds väntan när det inte kommer bild kollar man på displayen och ser att den stängts av igen.
Hänger sig i PVR menyn så man måste trycka på strömbrytaren.
Inte kul det här längre.
Postad 22 september 2011 - 09:47
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Ok, har fått några nygamla problem:
1. Ca femton minuter före schemalagd inspelning hänger sig boxen (ibland) varefter den startar om sig själv och visar fel tid i displayen.
2. Vid inspelningsstart så varvar fläkten (hårddisken?) upp till en ljudvolym motsvarande ett smärre jetplan. Försvinner efter några minuters inspelning.
3. När en schemalagd inspelning sätter igång bryts uppspelningen av inspelat material.
Att se på tv med Canal Digital är verkligen en "upplevelse"...
Postad 22 september 2011 - 10:03
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Ok, har fått några nygamla problem: 1. Ca femton minuter före schemalagd inspelning hänger sig boxen (ibland) varefter den startar om sig själv och visar fel tid i displayen. 2. Vid inspelningsstart så varvar fläkten (hårddisken?) upp till en ljudvolym motsvarande ett smärre jetplan. Försvinner efter några minuters inspelning. 3. När en schemalagd inspelning sätter igång bryts uppspelningen av inspelat material. Att se på tv med Canal Digital är verkligen en "upplevelse"...
Det där med fläkten har vår box också börjat med sen senaste uppdateringen. Uppspelningen vet jag inte om den bryts, har inte sett på en tidigare inspelning när den startat en ny.
Postad 23 september 2011 - 09:01
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Forumräv
-
-
999 inlägg
Boxen blev bara värre hela tiden, till slut nästan oanvändbar. +10 omstarter per kväll ....
Prövade att tömma HD och fabriksåterställning. Blev faktiskt bättre men långt ifrån bra. Min HD var säkert väldigt fragmenterad.
Följde sen tipsen om kraftigare adapter. Kopplade in en 12V/6,5 A adapter och det blev också en förbättring men inte helt bra.
Insp. HD-kanal pixlar fortfarande så att det är osebart. Men den har inte missat en timad SD insp. sen dess.
Se på en insp. när en annan startar kan fortfarande krångla, hängningar i menyer/epg händer men inte alls lika ofta.
Startade boxen 10min innan en timad insp. då hängde den sig.
Kanal 5 - Menu - MyTV brukar fungera. SVT1 - Menu - MyTV hänger sig alltid av nån anledning.
Nu återstår ett ev. Hårddiskbyte som boxens sista chans.
Postad 24 september 2011 - 21:20
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Nu har min box blivit betydligt sämre än innan. Nästan alltid vid schemalagda inspelningar stannar boxen med init på displayen. Den visar sedan fel tid och verkar ha stannat i något installationsläge. Jag får välja språk igen och söka efter kanaler.
Lagom kul, för det innebär att det inte går att stänga av boxen om man har en inspelning programmerad att starta.
Postad 25 september 2011 - 17:12
Berns
-
Berns
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Senaste 1-2 veckorna har boxen mer å mer börjat kuka ur sen uppdateringen. Börjar bli mer å mer likt lotto när man ska titta på nåt inspelat, antingen fungerar det eller så är det ingenting inspelat, eller bara svart och "ingen programinformation"... Sen har den börjat med ett nytt fenomen, vid 2-3 st inspelningar så blir det svart enbit in. Rätt värdelöst.
Sen är det ju såklart alla vanliga problem med att ljudet försvinner, bilden pixlar sig, det kommer rätt höga ljud ur högtalarna under uppspelningen. Men det är väl normalt vid det här laget...
Den hänger sig BETYDLIGT oftare efter senaste uppdateringen än innan också.
Känns inte som om det är någon ide att ringa CD, kan lika gärna fråga nån av katterna vad dom tycker jag ska göra. Får nog ett mer intelligent svar från dom.
Postad 01 oktober 2011 - 05:36
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Hej,
Började faktiskt tycka om, eller rättare sagt acceptera boxen, innan den senaste uppdateringen.... :s
Sedan senaste uppdateringen har min box ofta, ett par ggr per kväll, hängt sig på kanaler. Går helt enkelt inte byta. Enda sättet är att antingen dra ut ström, eller hålla in av-knappen på boxen tills den stängs av.
Har bytt strömadaptrar ett par gånger, så jag tror inte på det, några tips?
Orkar inte tjafsa med cd kundtjänst....
Ps: denna tråd måste vara riktigt horribel ur CDs ögon.... det är ju inte bara ett fåtal missnöljda kunder som hamnat här och alla kan ju inte fel....
Postad 01 oktober 2011 - 10:24
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Pratade med en granne igår som fått upp en parabol. Han sa att han haft CD se två år på annat håll och var jättenöjd. Nu kunde han ta med sig kortet bara. Här på Öland är marksändningarna ofta helt väck. MEN han hade INTE den inspelningsbara boxen.
Jag som följer denna tråd och har tvekat länge funderar nu på att skaffamig CD. Gärna en inspelningsbar. Funkar den inte skiter jag i att betala bara. Vilket gyllene läge egentligen. Pratade med en granne igår som fått upp en parabol. Han sa att han haft CD se två år på annat håll och var jättenöjd. Nu kunde han ta med sig kortet bara. Här på Öland är marksändningarna ofta helt väck. MEN han hade INTE den inspelningsbara boxen.
Jag som följer denna tråd och har tvekat länge funderar nu på att skaffamig CD. Gärna en inspelningsbar. Funkar den inte skiter jag i att betala bara. Vilket gyllene läge egentligen.
Postad 01 oktober 2011 - 12:58
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
.... Funkar den inte skiter jag i att betala bara. Vilket gyllene läge egentligen.
Vadå skita i att betala?
Redigerat av AC3, 01 oktober 2011 - 12:58.
Postad 01 oktober 2011 - 13:16
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Om det inte fungerar är det väl bara att bestrida fakturorna!?
Postad 01 oktober 2011 - 13:35
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Så du betalar inget för att kunna se kanalerna? Men lycka till med att "skita i att betala" om boxen hänger sig eller missar någon inspelning. /Fredrik
Postad 01 oktober 2011 - 20:57
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Ja, lycka till. Enligt CD ger dom dig det de har lovat, sedan finns det några mindre buggar som snart skall vara fixade  Du kan dock få någon månad gratis, om du ringer och tjatar lite, men du lär inte bara slippa att betala. Du binder dig ju dessutom 2 år är det väl? För övrigt verkar även detta forum ha fått en ny bugg vid senaste uppgraderingen. Jag får inte längre e-post om nya inlägg i trådar som jag önskar.
Redigerat av MagnusBio, 01 oktober 2011 - 20:59.
Postad 02 oktober 2011 - 09:55
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Aktiviteten i denna tråden har ju avtagit markant, vilket ju troligen tyder på att de senare uppdateringarna faktiskt har fått bukt med det mesta.
I mina ögon är visserligen boxen fortfarande skit jämfört med den gamla mjukvaran, men det verkar inte Canal Digital bry sig om utan de tar glatt bort vitala funktioner från en inspelningsbar box bara för att den inte orkar med annars. Detta har de ju erkänt själv. Jag pratar om funktioner som att kunna skapa egna mappar att lägga inspelade program i samt att kunna redigera filmerna (t.ex ta bort reklam eller om man spelat in för länge). Förr kunde man det men det var tydligen inte viktigt. Nu har vi 20 st Scooby Doo-avsnitt som ligger huller om buller i roten på hårddisken tillsammans med en massa andra serieinspelningar till barnen. Härligt att navigera i! De har begått avtalsbrott genom att förstöra produkten men den kampen är ju hopplös...
Postad 02 oktober 2011 - 09:57
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
oj oj det verkar jobbigt - vågar nog inte skaffa mig CD trots allt! Återkommer.
Postad 02 oktober 2011 - 20:33
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Aktiviteten i denna tråden har ju avtagit markant, vilket ju troligen tyder på att de senare uppdateringarna faktiskt har fått bukt med det mesta. I mina ögon är visserligen boxen fortfarande skit jämfört med den gamla mjukvaran, men det verkar inte Canal Digital bry sig om utan de tar glatt bort vitala funktioner från en inspelningsbar box bara för att den inte orkar med annars. Detta har de ju erkänt själv. Jag pratar om funktioner som att kunna skapa egna mappar att lägga inspelade program i samt att kunna redigera filmerna (t.ex ta bort reklam eller om man spelat in för länge). Förr kunde man det men det var tydligen inte viktigt. Nu har vi 20 st Scooby Doo-avsnitt som ligger huller om buller i roten på hårddisken tillsammans med en massa andra serieinspelningar till barnen. Härligt att navigera i! De har begått avtalsbrott genom att förstöra produkten men den kampen är ju hopplös...
Nej inte alls, vi har gett upp.
Postad 02 oktober 2011 - 22:14
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Aktiviteten i denna tråden har ju avtagit markant, vilket ju troligen tyder på att de senare uppdateringarna faktiskt har fått bukt med det mesta.
Nehej du, det måste även jag protestera mot. Mer sannolikt är att var och en som drabbas av skräpboxen samt råkar hitta hit orkar gnälla en viss period för att sedan gå vidare i livet. Nu säljs det färre antal av aset än någonsin och således är det inte många nya stackare som letar sig hit. Skulle nu någon potentiell köpare läsa här så vill jag säga att dessa boxar är fascinerande usla med tanke på hur många år CD har haft chansen att rätta till dem. Köp Inte! Det sorgliga med att tråden börjar dö ut är att man inser att CD kommer klara sig undan... om man då bortser från ett eventuellt ganska stort tapp av kunder
Redigerat av nilsa, 02 oktober 2011 - 22:16.
Postad 03 oktober 2011 - 06:58
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Nej inte alls, vi har gett upp.
Visst är det så. Tror samtliga här inne har insett att antingen är Canal Digitals personal totalt inkompetens när det gäller att få boxen att fungera eller så är hårdvaran så dålig samt felkonstruerad att det inte går att få boxen att fungera fullt ut. Oavsett vilket så kommer det inte komma en lösning. Så varför rapportera buggar och beskriva fel som inträffar?
Postad 03 oktober 2011 - 10:04
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Min fungerar bättre än tidigare, men givetvis har det hänt att EPG-timers försvunnit, eller att den hängt sig nån gång. Mitt största problem just nu är fläkt och HDD ljud. Men jag vågar inte byta ut den igen utan ska själv se om man inte kan få bort ljudet.
Postad 03 oktober 2011 - 12:49
inofficiella_kalle
-
inofficiella_kalle
-
Rookie
-
1 inlägg
Nehej du, det måste även jag protestera mot. Mer sannolikt är att var och en som drabbas av skräpboxen samt råkar hitta hit orkar gnälla en viss period för att sedan gå vidare i livet. Nu säljs det färre antal av aset än någonsin och således är det inte många nya stackare som letar sig hit. Skulle nu någon potentiell köpare läsa här så vill jag säga att dessa boxar är fascinerande usla med tanke på hur många år CD har haft chansen att rätta till dem. Köp Inte! Det sorgliga med att tråden börjar dö ut är att man inser att CD kommer klara sig undan... om man då bortser från ett eventuellt ganska stort tapp av kunder
Jag har väldigt god insyn och jag kan säga att problemen med den gamla hdpvren nästan har avtagit helt. Jämfört med i januari då cd trots full bemanning (över 120 personer) hade köer så har resten av året varit lekande lugnt på kundtjänsten enligt mina källor. Självklart finns det fortfarande en del som fortfarande har problem med denna box, och det är bara ni som har strul som hörs på internet. Knappast att de som är nöjda av hundratusentals kunder ens hittar till en sådan här tråd för att bara skriva att de är nöjda.
Postad 03 oktober 2011 - 13:17
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Sanningen är väl också den att många som har haft problem har hoppat på tåget med ADB:n. Och då även som redan har nämnts strömavhopp från CD...
Postad 03 oktober 2011 - 14:26
nilsa
-
nilsa
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har väldigt god insyn och jag kan säga att problemen med den gamla hdpvren nästan har avtagit helt. Jämfört med i januari då cd trots full bemanning (över 120 personer) hade köer så har resten av året varit lekande lugnt på kundtjänsten enligt mina källor. Självklart finns det fortfarande en del som fortfarande har problem med denna box, och det är bara ni som har strul som hörs på internet. Knappast att de som är nöjda av hundratusentals kunder ens hittar till en sådan här tråd för att bara skriva att de är nöjda.
Vad menar du med att problemen nästan avtagit helt? Kundernas problem eller kundtjänsts problem? Samma logik gäller väl kundtjänst som forumet? Man orkar ringa några gånger... få ett par nya adaptrar, kanske en eller annan ny (läs begagnad) lika eländig box och sedan ger man upp och går vidare. Färre sålda dumburkar ger färre nya oskuldsfulla kundtjänstringare som orkar kämpa ett tag. ... och självklart hade ni fullt upp ett par månader efter den därna hårresande "uppdateringen" som introducerade VOD.
Postad 03 oktober 2011 - 14:59
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Folks tålamod att ringa in har säkert upphört men ni kan ju inte för den skull säga att "problemen nästan avtagit helt". Dock fungerar boxen lite bättre nu
Postad 03 oktober 2011 - 15:53
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hej inoficiella-kalle. Hur funkar din box då? Kan det vara så att du är ett CD-troll som gjort sig besväret att kommentera detta i sitt första inlägg här på forumet? Det har nu gått ca 375 dagar sen boxen förstördes, och än har ingen fått någon större hjälp av att klaga här på forumet eller direkt hos CD. Visst har säkert endel efter alla dessa uppdateringar, precis som jag fått en box som går att använda. Några har bytt till nya ADB boxen eller köpt något annat icke CD godkännt fabrikat. Några har bytt leverantör eller kanske till och med dött (det har ju gått ett tag nu så man vet aldrig) , men att tro att det sitter hundratusentals NÖJDA kunder med en sådan här SAGEM box är lite för mycket??? Interesant att höra att det var så många som 120 st som satt och tog imot klagomålen hos CD i Januari? Jag har för mig att CD sa att det var väldigt få även då som hade problem med sin SAGEM box. Det har det ju vart hela tiden, eller? Undra hur CD hittade dessa 120 st tekniskt kompetenta personer som gav oss all denna proffsiga vägledning, eller? Nä, dom flesta har nog gett upp, bytt eller flytt!!
Postad 03 oktober 2011 - 20:30
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Tror jag inte ett dugg på. Tror att de flesta tröttnat på att klaga. har man ringt flertalet gånger i ett år och bara fått svar som att formatera om hårddisken och att det snart kommer en upp datering tröttnar man. Omformateringen hjälper inte och uppdateringen som fixar felen kommer inte. Så kan man ringa igen och få samma svar. Min box fungerar långtifrån enligt några minikrav. Att ställa in inspelningar och sedan skall de bli inspelade fungerar ju bara ibland. De som är nöjda är de som bara använder boxen för att se på TV, inte för att spela in.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|