Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

40" LCD för 12.900:- (Swedx)

1873 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SWEDX XV1-40TV (TV) 1 9.451612 (30) Inga priser
SWEDX XV1-40TV HDMI (TV) 1 6.5 (5) Inga priser
SWEDX XV1-40TV V3 (TV) 1 7.133332 (14) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 20 July 2006 - 10:01

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Tack!

Postad 20 July 2006 - 10:45

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
mickesalloum:

Är det samma menysystem/alternativ i den nya 46" som i övriga? Om inte, vad skiljer?

Postad 20 July 2006 - 17:07

mickesalloum
  • mickesalloum
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

mickesalloum:

Är det samma menysystem/alternativ i den nya 46" som i övriga? Om inte, vad skiljer?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Ja, det är samma meny på 40 som på 46.

Postad 20 July 2006 - 23:14

mickesalloum
  • mickesalloum
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ps. micke, finns det inga svar på min eviga fråga? se senaste inlägget där jag ställer den till dig, dvs den om vart på både kartongen eller i TVn man kan se panelbeteckningen istället för att behöva släpa den dit och kolla. Du säger efter 1/7, men det skulle kännas bra för folk och kunna dubbelchecka mera "offwords" så att säga. Flera ha rundrat som nu kommunicerat med mig privat.

<{POST_SNAPBACK}>

Gällande panelbeteckningen. Vi har inte skrivit det varken på kartongen eller någon annanstans pga att det inte är vanligt att man skriver komponenternas beteckning någonstans. Nu när det har blivit en het fråga vilken panel vi har i våra TV och kunderna efterfrågar att vi skriver det så har vi börjat skriva det på kvittot.

Om du nu har en vän som har köpt vår TV och undrar om han/hon har fått den nya eller gamla panelen så kan du be honom/henne skicka kvittonumret till mig så ska jag kolla vilken panel han/hon har fått.

Redigerat av mickesalloum, 20 July 2006 - 23:15.

Postad 21 July 2006 - 10:20

mosa
  • mosa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Dsom förvånar mig är att ingen överhuvudtaget är intresserade av vad denna monitor har för teknik som bildförbättringssytem, hur många bitars signalbehandling mm. Eller är det bara jag som inte kan läsa i handboken? Är det precis samma som Samsung även här?
Vad säger Micke?

Mvh Mosa

Redigerat av Guppa, 25 July 2006 - 21:26.

Postad 21 July 2006 - 11:59

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag håller med. Det vore mer relevant att fundera kring vilken bildbehandling som används eftersom jag tror att detta skiljer sig mer mellan olika fabrikat och modeller. Trots allt så finns det inte så många olika paneltillverkare och jag tror att man trots allt får vad man betalar för; dvs i dyrare apparater så får man en bättre bildbehandling.

Diskussionen kring paneltyp är väldigt "pseudoaktig" eftersom Micke har sagt att man numera levererar den nya panelen så alla som får en specifikation på kvittot är de med den nya panelen. Vilket ska vara alla som får nya apparater....

Som jag ser det så är det ett par faktorer som är intressanta och relevanta:

* Är det grade A, B eller C panel? (Svaret: är grade A)
* Vilken panel? Det har vi fått svar på
* Vilken bildbehandling? Det vet vi också, det står någonstans i tråden, men jag hittar det inte nu
och några andra faktorer men mycket av den övriga diskussionerna känns väldigt konstruerade...

Men vad gör jag surfandes på nätet när jag sitter ute i skärgården :unsure:

--Jalle

Postad 22 July 2006 - 14:29

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Till alla er som har en sådan här hemma redan, några frågor:

Hur nära kan man sitta innan man ser pixlarna vid analog respektive digital mottagning?

Blir bilden via DVI pixel-mappad?

Blir bilden via VGA pixelmappad?

"Låter" Tv:n något, dvs brummar eller piper den svagt?

Kan man ha både TV-bild och bild från dator om man kör datorn via DVI-ingången eller funkar detta bara om man kör via VGA?

Och så en lite allmän fråga om HDMI vs DVI: När HDMI 1.3 kommer ut och alla framtida apparater kommer att använda denna standarden, kommer man då att kunna koppla in dessa i DVI-kontakten via en konverterings-dosa eller är DVI totalt föråldrat och värdelöst då?

Postad 22 July 2006 - 17:22

nEE
  • nEE
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har haft tv'n i ca 2 veckor nu och stör mig på att den skär sig totalt med min gamla tvbänk som är i mörkgrått/silver.

Ingen som kan tipsa om en bra passande möbel till denna?
Gärna låg och bred eftersom jag ska hänga upp tvn på väggen.

Peps:
jag har lyckats få bilden pixelmappad via dvi iaf, sjukt bra skärpa.
PiP funkar med dvi även det

Postad 22 July 2006 - 19:09

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Ingen som kan tipsa om en bra passande möbel till denna?
Gärna låg och bred eftersom jag ska hänga upp tvn på väggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt en Moa TV-bänk i valnötsfaner på Mio. Har inte fått den än men färgen verkar stämma fint. Kolla Mio.se.

Postad 22 July 2006 - 19:36

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Varför inte den gamla klassikern Oppli från IKEA? :( Finns iofs bara i brörk men ändå...

Postad 22 July 2006 - 20:00

Unregistered1164
  • Unregistered1164
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har några frågor. De kanske har ställts innan men jag har inte varit aktiv i tråden och känner inte riktigt för att kolla igenom 39 sidor. Hoppas du tar dig tid till att svara ändå :(

1. Kommer ni har kvar de låga priserna året ut? Jag kommer nämligen inte ha råd med TV:en förrän i oktober.

2. Jag ser att det inte finns någon HDMI-port på TV:en (Eller finns det? Hittar inte nåt om det på hemsidan i alla fall), kommer det komma? Och i så fall, kommer det påverka priset?

3. Vilka paneler sitter i TV:en, och vilken "grade" är det?

4. Kommer ni tillverka TV:en i fler träslag senare?

Om det är nåt som skiljer de olika storlekarna åt så kan jag redan nu säga att jag syftar på 32-tummaren med frågorna.

Tack på förhand :wub:

EDIT: Har en till fråga

Varför är 26-tummaren dyrare än 32-tummaren? Sänker ni priset på den till typ 6990 så har ni i alla fall sålt minst en väldigt snart, om man säger så :(

Redigerat av Unregistered1164, 22 July 2006 - 20:30.

Postad 22 July 2006 - 20:24

cinemaland
  • cinemaland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej,

1. Någon som snappat upp/eller om Micke kan svara vad beteckningen var på den "gamla" TV:n?
som jag kan utläsa så står det XV1-40TV-SP1 nu, vad stod det före paneluppgraderingen? (kanske någon som har den gamla kan se det på sin låda till exempel?) *nyfiken*

2. Tycker också det är bra fråga angående träslagen om ni får in flera...

3. Har ni planer på att ta fram högtalare som man slipper ha förstärkare till och kanske i en annan form - mer slimmad - om ja, när cirkus?

Angående bänk, så är min idé ett vackert linnéskåp i passande färg och form, som man kan ha alla andra saker inuti, som DVD med mera, så stänger man bara om dem när man inte använder dem (snyggt)...och man har TV:n upphängd direkt ovanför det. TV:n kan hamna liiite högt beroende på vilket skåp man införskaffar, men det tycker jag är en biokänsla :(

...för den intresserade - smörat för frugan halva dan och en kvartskväll hittills :(

Börjar fundera på om jag jag inte ska köpa en till min dotter som bor i city nu, då har jag någonstans att ha TV:n om frugan propsar på LG:n :blink: för det blir liite för mycket om frugan har sin LG i sovrummet och jag Swedx i vardagsrummet :wub:

//Calle

Redigerat av cinemaland, 22 July 2006 - 20:26.

Postad 22 July 2006 - 21:26

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har några frågor. De kanske har ställts innan men jag har inte varit aktiv i tråden och känner inte riktigt för att kolla igenom 39 sidor. Hoppas du tar dig tid till att svara ändå :(

3. Vilka paneler sitter i TV:en, och vilken "grade" är det?

<{POST_SNAPBACK}>

Så andra får leta istället... Det stod faktiskt bara 2 sidor bort så lite hade du kunnat leta själv... Tidigare så har det i alla fall varit Grade A paneler, jag antar att det fortfarande är så.

Hej igen

Gällande paneluppgraderingen som vi har gjort. Vi har följande paneler i våra TV:n numera

32 tum: Samsung LTA320WS
40 tum: Samsung LTA400WS
46 tum: Samsung LTA460WS

Vi har uppgraderat panelerna för att vara ännu mer konkurrenskraftiga. De nya panelerna är S-PVA istället för PVA och har högre kontrast ratio 1200:1 istället 1000:1 samt bredare visningsvinkel.

Gällande HDMI, våra planer är att lansera det inom 3-4 månader.

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av BlackSmp, 22 July 2006 - 21:26.

Postad 23 July 2006 - 14:03

gustavsberg
  • gustavsberg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
På min 40" tv från swedx tycker jag att dvi-kontakten ser konstig ut, bredvid själva kontakten finns det bara två hål istället för de distansmuttrar som jag tycker mig ha sett på andra dvi-kontakter. se bild.
Postad bild
Det är likadant på vga-kontakten, detta gör att kablarna ej kan skruvas fast utan de hänger bara instuckna. Kan ni som har tvn kolla om det är lika på era eller om de saknas något på min tv.

Postad 23 July 2006 - 16:25

lictor
  • lictor
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Min fjärrkontroll dog helt plötsligt idag. Har detta hänt någon annan? Ska försöka lura reda på om det är ir-mottagaren på tvn eller bara fjärren som kolat, skulle ju vara en mardröm att behöva skicka in hela tvn på reparation.

gustavsberg: Nej, jag har inte heller några distansmuttrar. Inget jag bekymrat mig så värst mycket om dock, sladdarna sitter ju i i alla fall.

Postad 23 July 2006 - 16:39

cinemaland
  • cinemaland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Uhm...någon som hållit reda på komplikationerna med denna produkt`hittills?

Kanske man ska börja göra en lista på dessa?

Sedan en till på företaget i sig - på gott och ont. Service, responstid etc.

Listor kan vara bra...kul om någon har lust/tid och kanske varit med från start och/eller har TV:n sedan en längre tid...

<_<

Postad 23 July 2006 - 16:39

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Hur är bilden på 40tummaren från ca 2.3m?

Postad 23 July 2006 - 17:17

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Någon som har sett någon professionell recension?
Många här på forumet verkat ju nöjda men det skulle vara intressant att höra vad någon som är van att bedöma skärmar tycker. Särskilt i förhållande till andra apparater.

Postad 23 July 2006 - 17:45

cinemaland
  • cinemaland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
BigJohan!

Håller med, jag har ju också efterfrågat detta, men hoppas du har bättre responstur

<_<

Redigerat av cinemaland, 23 July 2006 - 17:46.

Postad 23 July 2006 - 20:11

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Min fjärrkontroll dog helt plötsligt idag. Har detta hänt någon annan? Ska försöka lura reda på om det är ir-mottagaren på tvn eller bara fjärren som kolat, skulle ju vara en mardröm att behöva skicka in hela tvn på reparation.

gustavsberg: Nej, jag har inte heller några distansmuttrar. Inget jag bekymrat mig så värst mycket om dock, sladdarna sitter ju i i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det vara så enkelt som att batterierna har tagit slut? Annars så verkar ibland TV:n låsa sig. I sådana fall så slår du av den med huvudbrytaren och sedan så fungerar det igen (men jag antar att du redan har provat det)

Lyser "sändingsdioden" på fjärren?

Sedan om övriga diskussioner:

Gustavsberg: Apropå distansmuttrar så har jag dem på min DVI-ingång

Censur och censur... Inte har jag sett så mycket av den varan. Det enda var att jag hade en liten möjligen halvspydig/halvsur kommentar om att en hel del av informationen som Ninflex frågade efter fanns redan var besvarade samtidigt som jag tog fram informationen. Rent allmänt så är det nog bättre att skicka direktmeddelande till Micke S om man vill ha ett svar så snabbt som möjligt från honom.

Calle verkar ju mest intresserad av Swedx som företag och vad det gäller responstider från dem så har jag inget annat än lovord. Mina frågor och mitt problem med min första TV åtgärdade de så snabbt som jag kunde begära. Huruvida Swedx kommer överleva i framtiden eller inte kan jag inte uttala mig om, men det är trots allt bara fråga om en 13.000 investering för mig. Förhoppningsvis så överlever de två år, vilket täcker garantitiden.

Synpunkter från forummedlemmar finns det ganska gott om. Det är bara att läsa tråden men som jag uppfattar det:

* Det har förekommit problem med "gröna överslag". Pixlar som slumpmässigt slog igenom i grönt. Jag känner till 2 som har rapporterat problem, varav jag är en. Apparaterna blev utbytta och de nya apparaterna fungerade bra. Detta är inget specifikt Swedxproblem utan jag vet även att andra fabrikat har haft sådana problem. Mest troligt så har det att göra med något problem med bildbehandnlingen. Jag hade några filmer (nerladdade från nätet) som alltid gav upphov problem i samma scen.

* Fjärren verkar kunna haka upp sig ibland. Åtgärdas genom att slå av TV:n och slå på den igen. Fjärrkontrollen är ok. Har sett bättre men den är numera ersatt med en Logitech Harmony 525 som kontrollerar hela min anläggning. (Där är man verkligen beroende av att företaget fortsätter att supporta produkten eftersom jag måste ha kontakt med Logitechs webb för att kunna programmera om kontrollen)

* Kortet med ingångarna/utgångarna på baksidan av TV verkar flexa en aning. bara ett problem när man hanterar kablarna.

* Vi har nyligt sett två rapporter om att distansmuttrarna för DVI-ingången saknas. Har inte sett det problemet rapporteras tidigare.

* Jag har sett en rapport där högtalarurfasningen har gått sönder.

* TV:n är rent allmänt ganska känslig för kvaliten på antennsignalen. En analog dålig signal är kanske ingen hit. Verkar kunna åtgärdas delvis med kablar.

* Bilden från 2.5 meters håll (mitt tittavstånd) är helt ok. Svårt att jämföra med andra apparater eftersom jag inte har möjlighet till en direktjämförelse men jag skulle säga att bilden är acceptabel. Med digital ingång (och speciellt HD-ingång) så är den riktigt bra.

* Defaultinställningen för bilden anses allmänt vara för mörk

* Ljudkvaliten vill jag inte uttala mig om eftersom jag har en hörselskada, vilket gör att jag inte kan bedöma den riktigt men ingen i familjen beklagar sig. Dessutom så plockar vi ut ljudet vid surroundanläggningen numera.

* Ingen hörlursutgång

* TextTVmodulen är hyfsad. 256 sidors minne (tror jag). Inte top-of-the-line, men bättre än vad jag har haft tidigare

* Lite långsam i uppstarten och zappandet lider av den digitala tidens problem, fördröjningar.

* Enligt svar från Micke S så är maghonyträet dyrare än bok, men man bör nog i alla fall välja träslag efter vad som passar hemma och inte efter tillverkningskostnaden <_<

Det är vad jag har snappat upp. Det är en OK produkt, med tanke på priset just nu så är den prisvärd (så vitt som jag kan bedöma). Att andra, nyare, bättre apparater kommer bli billigare i framtiden är givet. Det är också så som jag har tänkt. Bättre att lägga ut 13.000 nu och sedan köpa en ny apparat om 5-6 år med (efter dagens mått) toppprestanda. Än att lägga ut 20-30' på en maskin som också kommer att vara föråldrad om 5-6 år.

Slutsummering:
är jag nöjd: Ja
ångrar jag köpet: Nej
är familjen nöjd: Ja
Kan vi tänka oss att gå tillbaka till 28"? Knappast...
Kommer det att vara ett bra köp? Vem vet, just nu så är det ett bra köp.

--jalle

Postad 23 July 2006 - 20:20

lictor
  • lictor
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
BlackSmp: D'oh!

Visst har jag prövat att byta batterierna, och jo - dioden på fjärren lyser. I och med att tvn fungerade i övrigt om man t.ex använde knapparna på skärmen hade jag dock inte funderat på att slå av huvudströmbrytaren. Nu gjorde jag det, och fjärren funkar igen. Tack för att du hjälper en som känner sig ovanligt efterbliven idag.

Postad 23 July 2006 - 22:11

maxxar
  • maxxar
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Lictor: Jag har skrivit angående fjärrkontrollsproblemet tidigare, jag har samma problem och det du/ni får göra är att lämna in tv'n eftersom en komponent på (OSD'n?) måste bytas. Det svaret har jag fått av Micke...

Eftersom det ska komma en firmware uppdatering så tänkte jag ta detta vid samma tillfälle eftersom jag har en bit att åka...

BlackSmp:
En sak till på din lista, ingen signal står på italienska (Assenza di segnale) det ska tydligen firmware uppgraderingen fixa...

Redigerat av maxxar, 23 July 2006 - 22:25.

Postad 23 July 2006 - 22:36

cinemaland
  • cinemaland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jalle,

Tackar för det inlägget och att du tagit dig tid och penna för det. <_<

När det gäller mitt intresse, så är jag klart intresserad av hur ett okänt företags aura runt omkring sig är här och där och dess effekt etc. för ska man lägga ut pengar (oberoende av mängd) och även rådge andra att göra det så finns det flera som tycker att det är viktigt att veta vem man köper av nästan lika mycket som vad man köper, lite som att välja ut vilken restaurang man ska gå på och bjuda sina nära och bekanta...

För allt kan ju framställas som frid och fröjd tills man betalat men sedan kan ju vissa, både människor och företag visa sitt "sanna anlete". Inget okänt fenomen. Inget fel i att försöka kolla upp sådant på förhand som kund/köpare.

Sedan när det gäller kvittot etc så ligger det bl.a. i min arbetslinje att vara noggrann med det.

Kan lova att det skrivna väger guld om det lilla söta "äktenskapet" med ett företag skulle rubbas och kan slå vad om att företag nyttjar det sinande konsumnetunderstödet som vi upplever i dagens Sverige ;) jag har sett detta ske i min arbetsbana...

Däremot underskattar många företag konsumenters effekter och beslutsamhet!

Har en mycket nära vän som arbetat på Di i många år, denne berättade att inte för länge sedan, så "sänkte" man ett helt företag bara pga några få kunders missnöjen - så visst är det kul/bra att Micke och gänget försöker vara så tillmötesgående som möjligt och så ospelat som möjligt!

Som sagt förut, så är det en känslig sak, det där att starta denna typ av företag mitt i platt-tv-kriget :) med "the big boys".

Micke,

Apropå detta, min vän köpte ju TV:n precis första dagarna i Juli, kan varit den 3e, jag berättade att du offentliggjort/lovat att man kan få allt i skrift (han är ej medlem här eller värst Nätaktiv), t.ex. att man offwords och de facto har den nya panelen för säkerhets skull - hur gör min vän nu då? Detsamma gäller specifikationen du sagt att nin ska lägga till numera...

Han är inte desperat att få det på papper, men han skulle inte heller ha något emot det och jag råder honom att få det tydliggjort.

Kan ju vara bra om han t.ex. ska sälja den en dag och köparen vill veta mera detaljer/fakta, och Swedx kanske inte finns längre eller arbetar med annat - med tanke på att du (Micke) skrivit/lovat i detta forum att de som önskar kan få det skrivet, tillsammans med 14 dagars öppet köp och att alla som köpt TV:n efter 1/7 har den nya panelen och att ni ska bifoga specen etc.

Ska han (om han nu väljer detta) skicka in sitt kvitto till er eller eller hur gör ni?

En annan grej jag funderat på när jag läst här, vissa ska ju fraktar sin TV hela vägen till er om det nu är per avion eller tåg eller post etc...ersätter ni detta inom garantitiden eller hur fungerar detta? Tycker bara synd om de som bor och verkar så långt borta så att de ej kan köra dit till er och ordna med det på plats. Förresten, gör ni allt i Sollentuna eller är det bara kontor där?

---

Btw, såg att väggfästena ingår, och inte gör det i andras TV-apparater, så det tycker jag är ett plus, att inte behöva lägga ut 1000kr till för dem också! :)

Hoppas Micke väljer att svara på de frågor både jag och andra ställt sedan han kommenterade något sist.

Frugan börjar ge sig, det doftar seger, men - även dofter kan bedra :D

//Calle

Redigerat av cinemaland, 23 July 2006 - 22:57.

Postad 23 July 2006 - 23:32

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Någon av er som har köpt TV:n som har några erfarenheter av andra apparater?
Som sagt många verkar nöjda med bilden, men i förhållande till vad?

Tycker själv att bilden kan upplevas som rätt kass på de flesta lite större platt-TV om inte källan är av väldigt god kvalitet. <_<

Vore intressant att veta hur brusredusering och omskalning av bilden fungerar. Och om det är några andra störningar vid stora kontraster eller panoreringar osv.

Postad 23 July 2006 - 23:40

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

BlackSmp:
En sak till på din lista, ingen signal står på italienska (Assenza di segnale) det ska tydligen firmware uppgraderingen fixa...

<{POST_SNAPBACK}>

Just det, den glömde jag bort. Då kan vi passa på att nämna att man kan själv fixa firmwareuppgraderingen via en dator och lämplig kommunikaitonskabel. Nu kommer jag inte ihåg om det skulle vara en s.k. noll-modemskabel eller inte.

Hmm... synd att det är ett komponentproblem som låser upp fjärren. Det låter jag nog vara (åtgärdar inte). Synd att man inte kan fixa det m.h.a firmwareuppdatering också. Det vore smidigare.

--Jalle

Postad 24 July 2006 - 07:16

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Kan man få hem uppdateringen och göra jobbet själv?

Noll-modemskabel har man väl liggandes någonstans sedan den gammla goda modem-tiden. Bör inte vara något större problem.
Eller om det är en annan modell på kabel så kan man ju alltid skaffa en sådan.

Blir i vilket fall billigare än att ta TV:n under armen och köra från famsidan (gbg) till baksidan och få den fixad på några minuter hos swedx.

Postad 24 July 2006 - 09:10

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Min gamla Arena 28-tummare från 1997 lade av i helgen så nu har jag beställt en 40-tummare från SwedX. Återkommer med liten recension när får den <_<

Postad 24 July 2006 - 09:36

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

* Det har förekommit problem med "gröna överslag". Pixlar som slumpmässigt slog igenom i grönt. Jag känner till 2 som har rapporterat problem, varav jag är en. Apparaterna blev utbytta och de nya apparaterna fungerade bra. Detta är inget specifikt Swedxproblem utan jag vet även att andra fabrikat har haft sådana problem. Mest troligt så har det att göra med något problem med bildbehandnlingen. Jag hade några filmer (nerladdade från nätet) som alltid gav upphov problem i samma scen.

Jalle, Jag var den andra <_< Det varsta e att pa min nya TV nu, sa har jag anat att det har "pixlat" till sig med det grona igen, men bara valdigt snabba intervaller, sa man knappt ser dom, men det e anda nat man stors av lite grann nar det hander. Sa som jag e som person med, sa nu nar ja vet att det hander igen, sa kan jag sitta o "leta" efter dom, sa det man tittar pa blir helt forstort av att jag sitter o letar efter grona pixlar.
MEN, sen satte jag igang xboxen, o jag kor med XBMC med 360 skalet till, o pa den allra forsta "fliken" sa ser jag lite grona pixlar komma upp pa toppen av bilden. Men inte pa nan av dom andra flikarna, som har andra farger men annars ser identiska ut. Lite jobbigt faktiskt.
Ska snart flytta hem till sverige igen, sa det kanske blir att kontakta Swedx ifall det skulle bli annu varre.

Det är vad jag har snappat upp. Det är en OK produkt, med tanke på priset just nu så är den prisvärd (så vitt som jag kan bedöma). Att andra, nyare, bättre apparater kommer bli billigare i framtiden är givet. Det är också så som jag har tänkt. Bättre att lägga ut 13.000 nu och sedan köpa en ny apparat om 5-6 år med (efter dagens mått) toppprestanda. Än att lägga ut 20-30' på en maskin som också kommer att vara föråldrad om 5-6 år.

Slutsummering:
är jag nöjd: Ja
ångrar jag köpet: Nej
är familjen nöjd: Ja
Kan vi tänka oss att gå tillbaka till 28"? Knappast...
Kommer det att vara ett bra köp? Vem vet, just nu så är det ett bra köp.

--jalle

<{POST_SNAPBACK}>

Haller med dig till 100%

Alla uppfattningar om bade produkter o tjanster (las: Foretag) ar ju personliga. Om man bara har haft bra erfarenheter, sa ar man ju sjalvklart nojd med bada delarna.
Om man daremot inte har haft nagra erfarenheter alls, sa far man antingen skaffa sig det (genom att kopa, testa eller hur man nu vill) sjalv, eller sa far man lita pa andras kommentarer, aven om dom skiljer sig avsevart fran varandras.

Postad 24 July 2006 - 11:12

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Apropå "diskussionen" om man ska leta i tråden efter svar på sina frågor först eller bara fråga direkt så kan man alltid söka igenom Micke (Swedx) alla inlägg.

Det borde väl ge svar på en del av frågorna
https://www.minhembi...sult_type=posts

Sedan när det gäller ny firmware så ska den göras tillgänglig från Swedxs hemsida och det var en "nollmodemskabel"

--Jalle

Postad 24 July 2006 - 11:24

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag är efter nåra månader på det stora hela nöjd med tv:n.
Bilden blir som tidigare nämnts rent av dålig om signalen är dålig men det är ju inte tv:ns fel.
Nåt som jag inte är nöjd med är åtkomsten av tex DVI och kompoent när tv:n väl är monterad på vägg,helt omöjligt att få dit dessa kontakter när den väl hänger på väggen.

Angående Swedx som företag har jag bara positiva erfarenheter när det gäller support,man får ha förståelse nu i semestertider att man inte får svar på mail lika fort.

Ett önskemål från min sida är att Swedx tillverkar fjärren med trächassi,skulle vara grymt snyggt!

Postad 24 July 2006 - 12:01

Unregistered1164
  • Unregistered1164
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Ett önskemål från min sida är att Swedx tillverkar fjärren med trächassi,skulle vara grymt snyggt!

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med! Trodde först att den var i trä och blev därför lite besviken när jag såg bilden.

Postad 24 July 2006 - 13:10

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med! Trodde först att den var i trä och blev därför lite besviken när jag såg bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Med tanke pa vilka krav man har pa en fjarr, sa tror jag att det skulle bli svart att gora en i tra.
Om man anvander plast sa kan man anvanda tunn plast, o det haller anda, tank om man anvande lika tunnt tra, det skulle ga sonder pa en gang, o skulle man gora det tillrackligt tjockt for att halla, da skulle man fa ha en halv stubbe pa bordet. Ne, det skulle inte funka. Men visst, nat annat material kanske...aluminium? <_<

Postad 24 July 2006 - 16:02

Hayman
  • Hayman
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej verkar vara en mycket intressant tv ni har. Min fråga är vad ni på Swedx har för pixelgaranti på er 40tummare?

Postad 24 July 2006 - 16:35

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Hej

Ett snabbt svar anngående pixel policy.

Vi använder Samsung A grade paneler. Policyn för dessa paneler är ca 5 sidor med olika regler. Jag kommer att lägga policyn på hemsidan och här i forumet när jag får tid. Men det jag kan nämna nu är att vi har "Zero-Dead-Pixel-Policy" på dessa paneler. Detta innebär att paneler som har 1 pixel som är helt död kommer att bytas ut. Detta gäller pixel som är helt död (inte lyser någon färg utan bara är svart). Det finns andra regler som gäller gällande pixlar som lyser vit, en färg eller bara 2 färger.

Redigerat av Guppa, 25 July 2006 - 20:48.

Postad 25 July 2006 - 00:04

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har lite fler funderingar angående bildkvalitet och eventuella störningar.

Någon som testat att skala om bilden från digital-TV med någon extern enhet till DVI? Dvs med scaler, dator eller en reciever med inbyggd uppkonvertering av bilden.
Blir bilden märkbar bättre av detta eller går det inte att få till hyfsad kvalitet för vanligt TV-tittande?

Tanken var att lägga lite extra pengar på en DVD-recorder med inbyggd uppskalning och koppla digitalboxen genom den. Frågan är om det är värt pengarna att försöka få till någorlunda bild för TV?

Problemet med gröna pixlar, uppstår de oberoende av vilken ingång som används?

Postad 25 July 2006 - 01:09

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Problemet med gröna pixlar, uppstår de oberoende av vilken ingång som används?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja (i alla fall i mitt och Jokolokos fall)

--Jalle

Postad 25 July 2006 - 15:44

Unregistered1164
  • Unregistered1164
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Men du behöver inte oroa dig för gröna pixlar, de byter ut TV:en direkt om ett sånt fel uppstår :)

Postad 25 July 2006 - 16:12

Simon_Moren
  • Simon_Moren
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
1200:1 i kontrast? Kan det stämma? låter ohyggligt klent....
Hur är den i verkligheten?

Postad 25 July 2006 - 16:54

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

1200:1 i kontrast? Kan det stämma? låter ohyggligt klent....
Hur är den i verkligheten?

<{POST_SNAPBACK}>

Ohyggligt klent????? Vilken varld lever du i?
Samsungs standard modeller, som dessutom ar dyrare an denna (ganska mycket) har en standard kontrast pa 800:1 (Visst, det star 5000:1, men det ar dynamisk kontrast, vilket inte gar att jamfora)

Postad 25 July 2006 - 18:17

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Beställde min 40-tummare igår förmiddag och fick den idag vid 13:30-tiden, det kallar jag snabb leverans. Har suttit och pillat med den några timmar nu och kan konstatera att mina analoga Com Hem-signal är värdelös (det såg jag redan innan på min gamla 28-tummare CRT men här blev det ack så tydligt). Tyvärr har jag varken VGA- eller DVI-kabel hemma så jag tänkte koppla upp datorn med hjälp av en S-VHS-kabel men får ingen bild. Har ett ATI Radeon 9700-kort i datorn och jag fick en hjälplig bild på min gamla 28-tummare så jag vet att det ska gå. Någon som har ett tips?

Kan förresten tillägga att den känns väldigt stor i mitt lilla vardagsrum. Det hade antagligen räckt med en 32:a men man vänjer sig väl :) .

Postad 25 July 2006 - 19:24

Ultrabrite
  • Ultrabrite
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Peps skrota ATI-kortet och köp ett nVidia-kort. Verkar krångligt att köra pixelmappat med ATI. Med Nvidia är det en barnlek. Instruktioner finns tidigare i tråden. Men man kan ju leva med att köra "nästan" pixelmappat också. Det lär troligen bara märkas när man ser på websidan pixelmappat.nu men ärligt talat hur ofta gör man det? :)

Redigerat av Guppa, 25 July 2006 - 20:53.

Postad 25 July 2006 - 20:07

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

.

Peps... skrota ATI-kortet och köp ett nVidia-kort. Verkar krångligt att köra pixelmappat med ATI. Med Nvidia är det en barnlek. Instruktioner finns tidigare i tråden. Men man kan ju leva med att köra "nästan" pixelmappat också. Det lär troligen bara märkas när man ser på websidan pixelmappat.nu men ärligt talat hur ofta gör man det?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ska snart bygga ny dator men har detta kortet just nu. Ville alltså bara testa om det gick att koppla in via S-VHS eftersom jag inte har de andra kablarna hemma. Jaja, ska köpa VGa-kabel i morgon så jag får väl bärga mig :)

Postad 26 July 2006 - 06:59

Qurt
  • Qurt
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

.

Peps... skrota ATI-kortet och köp ett nVidia-kort. Verkar krångligt att köra pixelmappat med ATI. Med Nvidia är det en barnlek. Instruktioner finns tidigare i tråden. Men man kan ju leva med att köra "nästan" pixelmappat också. Det lär troligen bara märkas när man ser på websidan pixelmappat.nu men ärligt talat hur ofta gör man det?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ska snart bygga ny dator men har detta kortet just nu. Ville alltså bara testa om det gick att koppla in via S-VHS eftersom jag inte har de andra kablarna hemma. Jaja, ska köpa VGa-kabel i morgon så jag får väl bärga mig :)

<{POST_SNAPBACK}>

nej nej köp en DVI kabel och du skola bli nöjd, ho ho ho

Postad 26 July 2006 - 09:19

cinemaland
  • cinemaland
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ohoj!

Jag talat med min dotter nu, :D och hon har varit inne och kollat på den...hon tycker den är "ball"...så det lär bli köp inom helgens ramar :) Tyvärr är 46:an för stor för hennes nya lägenhet i city...men 40:n får väl duga... :)

Postad 26 July 2006 - 20:30

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Peps skrota ATI-kortet och köp ett nVidia-kort. Verkar krångligt att köra pixelmappat med ATI. Med Nvidia är det en barnlek. Instruktioner finns tidigare i tråden. Men man kan ju leva med att köra "nästan" pixelmappat också. Det lär troligen bara märkas när man ser på websidan pixelmappat.nu men ärligt talat hur ofta gör man det?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om jag fått till pixelmappat men jag tycker jag har en väldigt skarp bild. När jag går in på pixelmappat.nu ser det ut som jag tror att det ska se ut men när jag tog ett foto men digitalkameran så ser man moire-mönster (kolla mitt arkiv). Någon som kan kommentera?

EDIT: ser inga moire-mönster nu när bilden ligger i arkivet och såg inte heller dessa "live" men i Nero Photoviewer fanns de B) .

Redigerat av Peps, 26 July 2006 - 20:34.

Postad 26 July 2006 - 21:45

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej,
pixelmappat.nu testar bara horisontell !! Inte vertikalt !!!

Enklare att göra en egen testbild att lägga som bakgrund på desktop.
Skapa en 2x2 pixel stor bmp fil i paint. Zooma upp så mycket det går och
måla varannan pixel svart och vit i ett schackrute-mönster.
Spara och lägg upp den som bakgrund med optionen "tile" så att hela desktoppen fylls.
Bifogar min pixelmaptest fil, om ni inte vill göra en egen.

Det finns två bilder i mitt galleri, där man ser hur det blir via VGA och DVI från
min HP laptop med Intelgrafik. Inte vackert.
Ska alltså vara en solid grå yta utan mönster.

Har frågat Swedx om/hur /när dom kommer med ny firmware som löser detta.
Inget svar än.
Micke, om du läser detta kan du svara här i forumet. thnx.
/A

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered5242eace, 26 July 2006 - 21:59.

Postad 26 July 2006 - 23:03

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag fick lite andra konstigheter än du men antagligen samma problem då kanske? Se andra bilden i mitt galleri (blev lite suddigt men men..).

Postad 27 July 2006 - 09:10

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Det är samma problem, fast i betydligt mindre grad.
Du verkar ligga väldigt nära korrekt pixelmappning.
Bara 1 cykel omsamplings-fenomen. Dvs 1 pixel fel.

Jag får större diff. Man ser 6 cykler hor och 4 vert (dvi).
Detta stämmer exakt med att det är 6 px fel hor och 4 px fel vert:
1366 - 1360 = 6
768 - 764 = 4

Med VGA ser man också 6 lågfrekventa fält, plus en massa högfrekventa fasfel.

Att Intel-drivare (eller Win2K) räknar fram 764 istf 765 är ett annat problem.
Om man räknar på vad som står i EDID så borde det rätta vara 765, 1360*9/16 = 765.

Har du justerat ngt själv, eller är det som det ser ut "by default" ?
Lite konstigt att du inte också får 6 plus 4, eller 6 plus 3 fel, eftersom
det är vad informationen i EDID borde ge.
Hade varit kul att se PowerStrip och vilka parameterar du kör med.
/A

Redigerat av Unregistered5242eace, 27 July 2006 - 10:05.

Postad 27 July 2006 - 11:18

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Hej alla glada folk

Jag brukar inte skriva många inlägg men tycker det var dags och säga några ord efter att ha läst ca 15 sidor i början och några sidor från slutet av tråden.

Jag tycker först och främst att det verkligen är bra att Micke svarar på frågor och ger länkar osv här i forumet. Det är jag verkligen tacksam för.
Sen att visa tar det som gratis reklam fattar jag inte. OCH vad gör det om Micke ger oss länk till deras senaste produkt??? det är bara bra att han upplyser om sådant som vi inte vet och har nytta av. Jag tror vissa är så upptagna med att hitta fel och klaga att de missar själva poängen med Mickes hjälp.

Det är mycket tjatande om panelen och priset här. OM ni köper en Sony tv tror ni att OnOff/Siba/Expert skulle ge er special intyg på panel eller sätta lapp på kartongen? Tror inte det! De säger gå och läs på hemsidan (iof jag hittade inte vilket panel som finns i tv’n på SWEDX vilket hade varit bra). Som jämförelse kan ju alltid ringa och få en bekräftelse från SWEDX vilket jag gjorde. Prova och ring Sony om panelen 
Sen vad gäller priset VAD är det och klaga? Om de höjer priset så slutar ni och klaga? Var glad att det finns ett företag som inte är girig som alla andra stora företag och lurar folk på pengar utan säljer till rimliga priser. Vi svenskar har en tendens att börja hitta fel och ifrågasätta så fort priset är rimligt! Sen klagar vi på höga priser!!!

Jag är tacksam för de riktigt användbara frågorna och tips folk ger i denna tråd men trött på all klagande. Det tillför liksom inget.

Sen har folk som köpt produkten gett en hel del kommentarer om sin tv och det har hela tiden varit positivt. Jätte bra att ni har nämnt problem med fjärkontrollen.

Var bara tvungen och säga vad jag tyckte och lägga ett gott ord för Micke som hjälp oss med att besvara och upplysa oss.

Sist men inte minst så tyckte jag tv’n såg hemsk ut när jag såg det först (bild) men efter att ha sett bilder från er och tittat mer o mer på det så tycker jag det ser snyggare ut hela tiden.
Jag har bestämt mig att lägga en order men tror jag väntar de 3-4 månaderna för nästa version med HDMI. Jag ska nämligen köpa en PS3 så det hade varit smidigt att kunna koppla direkt.
Iof det finns konverter så jag får se om jag orkar vänta B)
Så ser konvertern ut för ni som undrar
http:///empire.st/Mi...DVI to HDMI.jpg
http:///empire.st/Mi...VI to HDMI2.jpg

/R

Postad 27 July 2006 - 11:25

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

reza, kan inte annat än instämma.

Förresten, det skulle sitta fint med en digital-teve mottagare för marksänd digitalteve i teven B)

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.