SONOS
2436 svar till detta ämne
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg)
|
2 år sedan
|
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg)
|
5 år sedan
|
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg)
|
5 år sedan
|
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg)
|
5 år sedan
|
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg)
|
7 år sedan
|
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg)
|
7 år sedan
|
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg)
|
8 år sedan
|
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg)
|
8 år sedan
|
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg)
|
8 år sedan
|
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg)
|
8 år sedan
|
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg)
|
9 år sedan
|
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg)
|
9 år sedan
|
Råd inför ljudbygge (14 inlägg)
|
9 år sedan
|
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
Sonos Playbar (98 inlägg)
|
9 år sedan
|
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg)
|
10 år sedan
|
Heos vs Sonos (7 inlägg)
|
10 år sedan
|
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg)
|
10 år sedan
|
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg)
|
10 år sedan
|
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg)
|
10 år sedan
|
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg)
|
11 år sedan
|
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg)
|
11 år sedan
|
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg)
|
12 år sedan
|
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bästa musikstreamern? (72 inlägg)
|
12 år sedan
|
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg)
|
12 år sedan
|
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg)
|
13 år sedan
|
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
trådlöst hem (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Sonos BU250 (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg)
|
17 år sedan
|
Postad 13 juni 2012 - 15:52
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Läste på faktiskt.se följande: http://www.faktiskt....ewtopic&t=49502 tummenmittihanden skrev: Alexi skrev: Dessutom funkar inte Premium låtar i Sonos. Vad menar du med detta? Vad har jag missat? Vissa skivor är låsta så de bara går att lyssna på om man har Spotify premium abonemang. Dessa skivor går inte att spela via Sonos, även om man har premium abonemang. _________________Någon som vet något mer kring detta?
Redigerat av tomasgbg, 13 juni 2012 - 15:53.
Postad 06 augusti 2012 - 22:21
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
hoppas på snabb hjälp, ska byta köket å sätta in spottar men även högtalare hade ja tänk mig kommer att satas på Sonos system, vill ha 2högtalare i köket då de är 16kvm tror de blir bra eller vad tror ni om de? men de jag inte rikigt har tagit något beslut på är om jag bara ska köra med sonos amp eller om jag ska köpa en förstärkare å liggande som är kopplad för att få bättre kräm, vad skulle ni gjort i min sits?
Postad 06 augusti 2012 - 23:04
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
hoppas på snabb hjälp, ska byta köket å sätta in spottar men även högtalare hade ja tänk mig kommer att satas på Sonos system, vill ha 2högtalare i köket då de är 16kvm tror de blir bra eller vad tror ni om de? men de jag inte rikigt har tagit något beslut på är om jag bara ska köra med sonos amp eller om jag ska köpa en förstärkare å liggande som är kopplad för att få bättre kräm, vad skulle ni gjort i min sits?
I ditt kök tror jag det räcker gott och väl med ampen. Den kan fylla mycket större rum! Har hört det mesta från Sonos och i olika varianter med separata förstärkare m.m. Prova först innan du bygger in eller hur du nu tänkt dig.
Postad 07 augusti 2012 - 09:31
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
I ditt kök tror jag det räcker gott och väl med ampen. Den kan fylla mycket större rum! Har hört det mesta från Sonos och i olika varianter med separata förstärkare m.m. Prova först innan du bygger in eller hur du nu tänkt dig.
tack för din åsikt, men då satsar jag på att bara köra ampen, men vad ska jag ha för högtalare, de verkar vara de svåraste ju:S vill helst ha runda, med vitt galler infällda så klart, hur vet man om ampen kommer klara driva dom?
Postad 07 augusti 2012 - 13:35
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
tack för din åsikt, men då satsar jag på att bara köra ampen, men vad ska jag ha för högtalare, de verkar vara de svåraste ju:S vill helst ha runda, med vitt galler infällda så klart, hur vet man om ampen kommer klara driva dom?
I köket ska du väl inte spela vrålhögt och kanske inte heller ska du väl "finlyssna" i köket? Tror du kan välja precis vad som helst faktiskt, som du tycker är snyggt och med rätt storlek. Jag kan inget om inbyggnadshögtalare tyvärr. Men väljer du små högtalare så får du väldigt lite bas, det finns dock en subutgång på Sonosförstärkaren. Hifi-Klubben har Cambridge satelitsystem, Scandyna är rätt tuffa, billiga Argon, lite mer exklusiva och större B&W och Dali (kan vara knepiga att hänga upp). Mirage har sateliter och en kanonbra sub som heter MM6. Audio Pro har vita små runda högtalare, säljs billigt på Reference Audio nu. Dom har även Tangent. System Audio har snygga små högtalare som jag själv aldrig hört men lär funka jättebra, skulle jag personligen försöka provlyssna. Monitor Audio har pyttesmå kuber men då krävs sub. Andra passande märken kan vara Focal, Elac, DLS, Gallo... Lycka till!
Postad 08 augusti 2012 - 06:21
berne
-
berne
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
I köket ska du väl inte spela vrålhögt och kanske inte heller ska du väl "finlyssna" i köket? Tror du kan välja precis vad som helst faktiskt, som du tycker är snyggt och med rätt storlek. Jag kan inget om inbyggnadshögtalare tyvärr. Men väljer du små högtalare så får du väldigt lite bas, det finns dock en subutgång på Sonosförstärkaren. Hifi-Klubben har Cambridge satelitsystem, Scandyna är rätt tuffa, billiga Argon, lite mer exklusiva och större B&W och Dali (kan vara knepiga att hänga upp). Mirage har sateliter och en kanonbra sub som heter MM6. Audio Pro har vita små runda högtalare, säljs billigt på Reference Audio nu. Dom har även Tangent. System Audio har snygga små högtalare som jag själv aldrig hört men lär funka jättebra, skulle jag personligen försöka provlyssna. Monitor Audio har pyttesmå kuber men då krävs sub. Andra passande märken kan vara Focal, Elac, DLS, Gallo... Lycka till!
tack så mkt för din input, de jag tycker är svårt är att vet vilka så man inte köper tungdriva högtalare, kan ju kolla på tex ebay osv men. Vet inte om X är tunga å driva då stärkaren ligger på55W sen så står ja i valet å kvalet http://www.brl.se/sv...starkare-2.htmlde är bra pris på de, å då ingår allt nästan i alla fall, å samma funktioner, med trådlös musik
Postad 08 augusti 2012 - 07:06
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jag hjälpte en kompis att sätta in en Sonos:AMP som kopplades till en högtalarswitch - den drev utan problem 4 par högtalare (3 par in-wall samt 1 par utomhus) upp till närmare festglada ljudnivåer. Kommer dock inte ihåg märket på högtalarna.
Postad 08 augusti 2012 - 11:20
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
tack så mkt för din input, de jag tycker är svårt är att vet vilka så man inte köper tungdriva högtalare, kan ju kolla på tex ebay osv men. Vet inte om X är tunga å driva då stärkaren ligger på55W
sen så står ja i valet å kvalet
http://www.brl.se/sv...starkare-2.html
de är bra pris på de, å då ingår allt nästan i alla fall, å samma funktioner, med trådlös musik
Det där är ju helt klart ett bra pris och lär funka utmärkt som "bakgrundsmusik". Med en Airport Express kan man ju dessutom spela Spotify trådlöst från sin mobil. Något större välljud får du kanske inte (jag har inte provat detta system). Sonos är en etablerad hifiaktör inom området och det brukar gå bra att få hjälp på diverse forum osv. Ljudet är dessutom bra för priset, men det kan dra iväg rätt mycket om man ska köpa fler och fler enheter. Jag tror åter igen att du kan välja ganska friskt mellan högtalare, självklart är det bättre med 8 ohm och 90+ db men det är inte nödvändigt såvida du inte ska spela vrålhögt.
Postad 09 augusti 2012 - 07:59
Unregistered2182acd8
-
Unregistered2182acd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Alexi skrev: Dessutom funkar inte Premium låtar i Sonos. Vad menar du med detta? Vad har jag missat? Vissa skivor är låsta så de bara går att lyssna på om man har Spotify premium abonemang. Dessa skivor går inte att spela via Sonos, även om man har premium abonemang. _________________
Någon som vet något mer kring detta?
Låter som rent snömos enligt mig. För det första krävs ju ett Spotify Premium abb för att det ska funka med Sonos öht. För det andra så lär inte Sonos hålla koll på vilka låtar och bitmängder som är Premium-relaterade. Tills bevis tas fram kan du säkert ignorera detta.
Postad 09 augusti 2012 - 08:12
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Låter som rent snömos enligt mig. För det första krävs ju ett Spotify Premium abb för att det ska funka med Sonos öht. För det andra så lär inte Sonos hålla koll på vilka låtar och bitmängder som är Premium-relaterade.
Tills bevis tas fram kan du säkert ignorera detta.
Det som Alexi skriver stämmer. Jag har också sett låtar som inte går att spela via Sonos men direkt via Spotify. Det lär inte vara Sonos som stryper utan Spotify. Vet inte om det har med att region inte kan avläsas. Vissa produktioner släpps ju bara i vissa regioner.
Postad 09 augusti 2012 - 10:23
Unregistered2182acd8
-
Unregistered2182acd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Det som Alexi skriver stämmer. Jag har också sett låtar som inte går att spela via Sonos men direkt via Spotify. Det lär inte vara Sonos som stryper utan Spotify. Vet inte om det har med att region inte kan avläsas. Vissa produktioner släpps ju bara i vissa regioner.
Kontaktade du Sonos/Spotify och tog reda på vad det var för fel? Edit: beror enligt Sonos på två möjliga saker; - rättigheter för viss artist/låt från en viss skiva är inte tillgänglig. I PC-klienten sker en automagisk re-link till låten om den finns någon annanstans. Sonos klarar i dagsläget inte av att göra re-link - Premium-specika features, tex pre-releaser, är inte heller tillgängliga. Läs här: http://forums.sonos....ead.php?t=29351Så det är inte kopplat till Premium-abbonemanget att vissa låtar inte spelas, om det inte är tex en pre-release. Oavsett så arbetar Sonos/Spotify på en lösning på båda problemen.
Redigerat av Unregistered2182acd8, 09 augusti 2012 - 11:34.
Postad 09 augusti 2012 - 14:43
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Tack för att du kollade. Har inte själv tagit mig tiden. Bra att Sonos jobbar på det. Är ju lite irriterande...
Postad 19 augusti 2012 - 11:03
Stagolee
-
Stagolee
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej kära Sonos användare.
Jag skickade precis iväg följande meddelande till Sonos supporten. Jag tänkte att någon av er kanske känner igen sig, eller har något slags tips att delge. Hur som helst kanske det kan vara av intresse för någon...
+++
Hej,
Jag har under ett par månader fått väldiga störningar på mitt Sonos system. Musiken klipper eller avbryts, vissa enheter faller ut (slutar låta helt och hållet). och så vidare.
Jag kan inte hitta något mönster i störningarna, ibland fungerar allt som det ska i flera timmar, ibland är det helt olyssningsbart. Jag spelar ibland på vardagar, ibland på helger, ibland på kvällar, men jag hittar ändå inget mönster.
Jag har provat att byta kanal, byta router, jag har plockat bort det som kan tänkas störa (micro, trådlös telefon etc.), jag har provat att flytta runt enheterna, placera ut en bridge som förstärkare, koppla bort enheter för att se om något stör, spela bara okomrimerad musik, spela från olika källor, men problemen fortsätter...
Jag har 4 stycken S5, en Bridge, en dockningsstation, en ZP90, och allt står ganska samlat med max ett par meter emellan.
Om jag har förstått rätt så kan det i alla fall inte vara fel på min bredbandsrouter eftersom Sonos systemet har ett inbyggt Wlan (jag har hur som helst provat att byta till en annan).
Jag börjar misstänka att det trots allt måste vara en av mina Sonos enheter som är trasig och stör ut dom andra med oregelbundna intevaller, vad tror ni om det?
Skulle ni kunna hitta något om jag skickar diagnostik?
Mvh
Jonas
Postad 22 augusti 2012 - 20:55
henmyr
-
henmyr
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Det är just nu rabatterat pris på ZP120 på pixmania: 3524:- inkl frakt
Vad kör ni för stativhögtalare till denna?
Jag funderar på ett par mindre och lättplacerade stativare som framöver kanske får sällskap av Sonos Sub. Av det jag läst mig till är jag grymt sugen på System Audio Saxo 1 då de är relativt små.
Jag byter från Sonos Connect + Klipsch RF62 + rörförstärkare då Klipsch var alldeles för stora för vardagsrummet och rörförstärkaren gjorde så att jag drog mig för att slå på musik "i onödan".
EDIT:
Glömde skriva vad de ska vara till. De ska kopplas till tv:n och fungera som tv-högtalare + slölyssning av musik. Musiksmaken är väldigt blandad (Klassiskt -> Jazz -> Metal). För finlyssning kör jag hörlurar.
En till högtalare som är högintressant är Mirage OMD-5 då den ska sprida ljudet bra, vilket måste vara rätt bra för tv-tittning. Dock så kanske dessa är svåra att få tag på till Sverige.
Tannoy Mercury V1 är också intressant.
Redigerat av henmyr, 22 augusti 2012 - 23:31.
Postad 24 augusti 2012 - 00:09
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag funderar på ett par mindre och lättplacerade stativare som framöver kanske får sällskap av Sonos Sub. Av det jag läst mig till är jag grymt sugen på System Audio Saxo 1 då de är relativt små.
Jag byter från Sonos Connect + Klipsch RF62 + rörförstärkare då Klipsch var alldeles för stora för vardagsrummet och rörförstärkaren gjorde så att jag drog mig för att slå på musik "i onödan".
EDIT: Glömde skriva vad de ska vara till. De ska kopplas till tv:n och fungera som tv-högtalare + slölyssning av musik. Musiksmaken är väldigt blandad (Klassiskt -> Jazz -> Metal). För finlyssning kör jag hörlurar.
En till högtalare som är högintressant är Mirage OMD-5 då den ska sprida ljudet bra, vilket måste vara rätt bra för tv-tittning. Dock så kanske dessa är svåra att få tag på till Sverige.
Kolla in Swans D2.1SE som just nu reas ut. En av marknadens allra finaste high-end stativhögtalare. http://www.mychifi.s...re/swans-d2.1se
Postad 24 augusti 2012 - 13:13
Christian_Andersson
-
Christian_Andersson
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag har tagit steget in i Sonos-världen, har skaffat mig en Connect som är kopplad till befntliga ljudanläggningen.
Och styr allt genom min Samsung Galaxy S2.
Fråga: Går det att välja shuffle i spotify spellistorna och i så falll hur?
Postad 24 augusti 2012 - 13:18
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Jag har tagit steget in i Sonos-världen, har skaffat mig en Connect som är kopplad till befntliga ljudanläggningen. Och styr allt genom min Samsung Galaxy S2.
Fråga: Går det att välja shuffle i spotify spellistorna och i så falll hur?
Nu har jag inte min Sonos tillgänglig, men om jag inte minns fel så klickar man på låt/album-titel texten till höger om omslaget så dyker det upp kontroller för Shuffle och Repeat.
Postad 24 augusti 2012 - 13:43
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Ni som varit med lite längre, brukar det ofta dyka upp priskampanjer på Sonos prylar? Sugen på att komplettera med en Connect...
Postad 25 augusti 2012 - 05:34
Unregisteredb141c5bc
-
Unregisteredb141c5bc
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
EDIT: Glömde skriva vad de ska vara till. De ska kopplas till tv:n och fungera som tv-högtalare + slölyssning av musik. Musiksmaken är väldigt blandad (Klassiskt -> Jazz -> Metal). För finlyssning kör jag hörlurar.
Jag kör ett par Elipson Planet L i vardagsrummet som passar bra ihop med min connect:amp. Trevliga allroundhögtalare med fräsigt utseende. För lite "matigare" ljud har jag en Rel strata 5 kopplat via lågnivå. Om man tycker Planet L är för stora ( lite större än ett bowlingklot ) finns Planet M. Med vänlig hälsning, Mattias
Postad 25 augusti 2012 - 08:09
henmyr
-
henmyr
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag kör ett par Elipson Planet L i vardagsrummet som passar bra ihop med min connect:amp. Trevliga allroundhögtalare med fräsigt utseende. För lite "matigare" ljud har jag en Rel strata 5 kopplat via lågnivå.
Om man tycker Planet L är för stora ( lite större än ett bowlingklot ) finns Planet M.
Med vänlig hälsning, Mattias
Swans D2.1SE är nog för stora för rummet/syftet och verkar placeringskänsliga. Gällande placeringen så kommer högtalarna få ganska dålig placering. Planet L är nog också lite för stora, men däremot planet M blev jag mycket intresserad av! Ska kolla mer på dessa, tack för förslaget.
Postad 25 augusti 2012 - 11:46
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Som jag skrev i min post ovan är jag sugen på en Connect för att ställa i mitt arbetsrum hemma. Valet av Connect istället för Connect:Amp är framför allt för att jag redan har tre förstärkare som jag just nu inte använder. Hade också tänkt ha arbetsrummet som en form av musikhub där jag kopplar in CD, vinylspelare, AirPort Express och vad man nu skulle kunna tänka sig till förstärkaren för att sedan mata tillbaka till Connect.
Dock kom jag att tänka på att det här med att styra volymen kommer bli annorlunda mot ex. Play:5. Med Connect kommer jag behöva styra volymen lokalt med förstärkarens remote och också vara beroende av att förstärkaren är på. Så två frågor...
Hur har ni som äger Connect gjort med er konfiguration?
Skulle man kunna åstadkomma ovan beskrivna musihub med en Connect:amp på ett smart sätt?
Postad 25 augusti 2012 - 12:46
henmyr
-
henmyr
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Som jag skrev i min post ovan är jag sugen på en Connect för att ställa i mitt arbetsrum hemma. Valet av Connect istället för Connect:Amp är framför allt för att jag redan har tre förstärkare som jag just nu inte använder. Hade också tänkt ha arbetsrummet som en form av musikhub där jag kopplar in CD, vinylspelare, AirPort Express och vad man nu skulle kunna tänka sig till förstärkaren för att sedan mata tillbaka till Connect.
Dock kom jag att tänka på att det här med att styra volymen kommer bli annorlunda mot ex. Play:5. Med Connect kommer jag behöva styra volymen lokalt med förstärkarens remote och också vara beroende av att förstärkaren är på. Så två frågor...
Hur har ni som äger Connect gjort med er konfiguration? Skulle man kunna åstadkomma ovan beskrivna musihub med en Connect:amp på ett smart sätt?
Om du kör med connect så kan du ställa förstärkarvolymen en bit upp och sedan använda volumkontrollen i connect. Inte optimalt men fungerar. Men just det extra krånglet med start av extra förstärkare och volymen är anledningen till att jag ska testa att gå över till Connect:Amp.
Postad 26 augusti 2012 - 07:04
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Om du kör med connect så kan du ställa förstärkarvolymen en bit upp och sedan använda volumkontrollen i connect. Inte optimalt men fungerar.
Men just det extra krånglet med start av extra förstärkare och volymen är anledningen till att jag ska testa att gå över till Connect:Amp.
Kör man med Connect blir det ju mer ett komplement till dom andra enheterna (CD etc.) som är kopplade till förstärkaren och används kanske oftast fristående från de övriga Sonos-enheterna. En Connect:Amp blir istället primär spelare och mer en del av Sonosnätet. De andra enheterna (CD, LP etc.) kan kopplas in i separat förstärkare och sedan Rec:Out från denna till Conenct:Amp.
Postad 26 augusti 2012 - 17:31
billobull
-
billobull
-
Rookie
-
1 inlägg
Ska även jag ta steget in i sonosvärlden hade jag tänkt och hoppas få lite hjälp på traven.
Från att ha varit ordentligt hifiintresserad med en bra anläggning runt 40 papp står jag nu helt utan och med begränsade kunskaper kring streaming.
1. Första valet står mellan en Sonosamp vs annan förstärkare+sonosbridge. Vad jag förstår är långt ifrån alla förstärkare/reciverar kompatibla med bridgen? Hifiklubben föreslår en av deras Nad-modeller vad säger ni om detta och vad förlorar jag egentligen på att endast köpa endast köpa bridgen med valfri förstärkare/reciver.
2. Detta kommer att bli min huvudanläggning och är då orolig att Sonosampen möjligen blir för vek alt den svaga länken i systemet beroende på vilka högtalare jag väljer.
Kommer iofs i första hand använda mig av Spotify... Vad säger ni vet att det är lite info att gå efter men kan återkomma med bättre specifikationer. Hur skulle ni tänka om man ska använda Sonosalternativen som huvudanläggning?
Tacksam för hjälp på traven!!
Postad 26 augusti 2012 - 19:45
Gäddnos
-
Gäddnos
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Du har missuppfattat hur dom olika Sonos-delarna fungerar. Bridge är bara en brygga mellan ditt internet och Sonos eget trådlösa nät om du inte kan koppla in ditt internet direkt med kabel i din Sonos-uppspelningsapparat.
Du behöver en Sonos Connect + förstärkare eller Sonos Amp som är den med inbyggd förstärkare.
Postad 26 augusti 2012 - 22:20
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Ska även jag ta steget in i sonosvärlden hade jag tänkt och hoppas få lite hjälp på traven. Från att ha varit ordentligt hifiintresserad med en bra anläggning runt 40 papp står jag nu helt utan och med begränsade kunskaper kring streaming.
1. Första valet står mellan en Sonosamp vs annan förstärkare+sonosbridge. Vad jag förstår är långt ifrån alla förstärkare/reciverar kompatibla med bridgen? Hifiklubben föreslår en av deras Nad-modeller vad säger ni om detta och vad förlorar jag egentligen på att endast köpa endast köpa bridgen med valfri förstärkare/reciver.
2. Detta kommer att bli min huvudanläggning och är då orolig att Sonosampen möjligen blir för vek alt den svaga länken i systemet beroende på vilka högtalare jag väljer.
Kommer iofs i första hand använda mig av Spotify... Vad säger ni vet att det är lite info att gå efter men kan återkomma med bättre specifikationer. Hur skulle ni tänka om man ska använda Sonosalternativen som huvudanläggning? Tacksam för hjälp på traven!!
Bästa alternativet om du prioriterar välljud är att köpa en Sonos Connect kopplad till en bra DAC som sen går vidare till ett slutsteg eller aktiva högtalare. Skrev lite om det tidigare här på tråden.
Redigerat av perri, 26 augusti 2012 - 22:22.
Postad 28 augusti 2012 - 04:52
Unregisteredb141c5bc
-
Unregisteredb141c5bc
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Ska även jag ta steget in i sonosvärlden hade jag tänkt och hoppas få lite hjälp på traven. Från att ha varit ordentligt hifiintresserad med en bra anläggning runt 40 papp står jag nu helt utan och med begränsade kunskaper kring streaming.
Kommer iofs i första hand använda mig av Spotify... Vad säger ni vet att det är lite info att gå efter men kan återkomma med bättre specifikationer. Hur skulle ni tänka om man ska använda Sonosalternativen som huvudanläggning? Tacksam för hjälp på traven!!
Som förklarat ovan är det minst en connect du behöver. Bridge är endast som namnet antyder en brygga mellan trådat och trådlöst nätverk mellan sonosprodukter. Du kan behöva både och beroende på vart ditt nätverk är och hur det är uppbyggt. Så, vad bör du skaffa ? Valfrihet = en connect. Välj vilken stärkare du vill och högtalare. Koppla in en dac om så önskas. Dock en brasklapp. Gissar att du nedgraderat eller liknande ? Men en connect kan cirkusen börja om igen. Med en amp blir du visserligen begränsad men det låter riktigt bra, funkar med dom allra flesta vettigt byggda högtalare och det är bara att tuta å köra. Med vänlig hälsning, Mattias
Postad 29 augusti 2012 - 14:56
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hur har ni som äger Connect gjort med er konfiguration? Skulle man kunna åstadkomma ovan beskrivna musihub med en Connect:amp på ett smart sätt?
Jag kör själv med en connect till en förstärkare i "huvud anläggningen". Det där med extra fjärrkontroll etc. är definitivt något som irriterar efter ett tag. Jag kör oftare musiken på de andra zonerna. På den uppsättning du beskriver, så skulle jag nog köra en Play5 eller Connect:Amp med högtalare i arbetsrummet, och koppla in förstärkaren med kringutrustning till linje-in på Play 5 el Connect:Amp. Då kan du det fåtal gånger du verkligen kör något utanför Sonos systemet dessutom njuta av det i valfritt rum. Problemet med två fjärrkontroller kvarstår, men troligtvis blir det efter ett tag så att du till 99% bara kör med Sonos. (min egen erfarenhet.)
Redigerat av Unregistered04df7d78, 29 augusti 2012 - 15:00.
Postad 29 augusti 2012 - 16:02
freddan101
-
freddan101
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag kör själv med en connect till en förstärkare i "huvud anläggningen". Det där med extra fjärrkontroll etc. är definitivt något som irriterar efter ett tag. Jag kör oftare musiken på de andra zonerna. På den uppsättning du beskriver, så skulle jag nog köra en Play5 eller Connect:Amp med högtalare i arbetsrummet, och koppla in förstärkaren med kringutrustning till linje-in på Play 5 el Connect:Amp. Då kan du det fåtal gånger du verkligen kör något utanför Sonos systemet dessutom njuta av det i valfritt rum. Problemet med två fjärrkontroller kvarstår, men troligtvis blir det efter ett tag så att du till 99% bara kör med Sonos. (min egen erfarenhet.)
Som du säger så är nog en Connect:amp det mest bekymmersfria. Då kör man Sonos rakt ut och för övriga komponenter får man slå på förstärkaren. Ingen remote till förstärkaren behövs om man kör Rec:Out till Sonos In.
Postad 31 augusti 2012 - 15:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Någon som vet vad som är fel när man får upp "kan inte lägga till spår i kön" stup i ett? Dessutom tappar skiten kontakten och "letar efter sonosenheter på nytt hela tiden. Gäller alltså en vanlig ZP90.
Postad 31 augusti 2012 - 15:10
toppenkillen
-
toppenkillen
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Någon som vet vad som är fel när man får upp "kan inte lägga till spår i kön" stup i ett? Dessutom tappar skiten kontakten och "letar efter sonosenheter på nytt hela tiden. Gäller alltså en vanlig ZP90.
Vet ej men upplever samma sak av och till utan att riktigt ha hittat något mönster i när det blir så. Fett irri.
Postad 31 augusti 2012 - 15:13
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Vet ej men upplever samma sak av och till utan att riktigt ha hittat något mönster i när det blir så. Fett irri.
Jag hade en del liknande problem tidigare. I mitt fall verkade det bero på att Wifi-kanalen som Sonos låg på innehöll en herrans massa andra trådlösa nät. Så jag bytte helt enkelt kanal på Sonosen till den alternativ och sen dess har jag inte upplevt några anslutningsproblem. Om ni har en Android-lur/tablet kan ni kika på hur det ser ut i ert luftrum med Wifi analyzer
Postad 31 augusti 2012 - 16:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Jag hade en del liknande problem tidigare. I mitt fall verkade det bero på att Wifi-kanalen som Sonos låg på innehöll en herrans massa andra trådlösa nät. Så jag bytte helt enkelt kanal på Sonosen till den alternativ och sen dess har jag inte upplevt några anslutningsproblem. Om ni har en Android-lur/tablet kan ni kika på hur det ser ut i ert luftrum med Wifi analyzer
Har Iphone, men skalll prova det där med WiFikanalen. Tack för tipset.
Postad 02 september 2012 - 17:07
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Någon som har ett bra tips på en Dac till Sonosen som passar Marantz PM serien? Kör analogt ut från sonosen i dagsläget och tänkte ge mig in i Dac träsket och förbättra kvalitén lite, så ingen USB dac.
De som jag är lite sugen på är:
Arcam rDac
Atoll
Music Fidelity M1
Någon som har provat Marantz NR7004, den verkar vara lite allt i allo, frågan är hur den är mot SR5006?
//Mike
Postad 02 september 2012 - 18:12
Arngrim
-
Arngrim
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Någon som har ett bra tips på en Dac till Sonosen som passar Marantz PM serien? Kör analogt ut från sonosen i dagsläget och tänkte ge mig in i Dac träsket och förbättra kvalitén lite, så ingen USB dac.
De som jag är lite sugen på är: Arcam rDac Atoll Music Fidelity M1
Någon som har provat Marantz NR7004, den verkar vara lite allt i allo, frågan är hur den är mot SR5006?
//Mike
Vad det gäller Marantz NR7004 så är det en nätverksspelare med stöd för Airplay. Jag tittade lite på den för något år sedan. Da-omvandlarenn i den passade mej inte riktigt och den har inte stöd för Spotify (om den inte har fått det på senare tid) så jag valde Sonos + dac i stället. Om du redan har en Sonos så tror jag inte NR7004 kan tillföra så mycket. Du får visserligen stöd för airplay men om det är det du är ute efter så tror jag att Apple TV eller Airport Express är ett bättre val, åtminnstone biligare. Då tänker jag mej att du har eller tänker skaffa en dac.
Redigerat av Arngrim, 02 september 2012 - 18:13.
Postad 02 september 2012 - 18:35
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Vad det gäller Marantz NR7004 så är det en nätverksspelare med stöd för Airplay. Jag tittade lite på den för något år sedan. Da-omvandlarenn i den passade mej inte riktigt och den har inte stöd för Spotify (om den inte har fått det på senare tid) så jag valde Sonos + dac i stället. Om du redan har en Sonos så tror jag inte NR7004 kan tillföra så mycket. Du får visserligen stöd för airplay men om det är det du är ute efter så tror jag att Apple TV eller Airport Express är ett bättre val, åtminnstone biligare. Då tänker jag mej att du har eller tänker skaffa en dac.
Jag har Sonos redan och min receiver (Marantz SR5006 har stöd för airplay), så dessa funktioner i NR7004 är jag inte intresserad av (jo om dessa är bättre än i SR5006). Mer är nog att jag inte vill ha allt igång när jag lyssnar på 2-kanal och att jag har en stärkare till det. Frågan om Marantzen var väll mer att ha den som DAC men man får lite extra på köpet, fjärr, airPlay osv //Mike
Postad 02 september 2012 - 20:38
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
De som jag är lite sugen på är: Arcam rDac Atoll Music Fidelity M1
//Mike
Kolla in den här som jag skrev om tidigare på tråden: https://www.minhembi...dpost&p=3494619Mycket prisvärd även med tull och frakt!
Postad 02 september 2012 - 20:44
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
beställde en ny Dac nu :-) Atoll Dac100. Tog en chansning kostar 5 lök här i sverige och hittade det för halva priset och medan jag var i farten så blev det en Marantz MM7025 också :-)
På tal om sonos, är det andra som får "Kan inte bläddra" tycker det kommer lite väl ofta?
Verkar komma ofta med apple produkter (iMini, iPad) men inte fått det med Samsung Galaxy S3, någon mer som uppfattat det??
//Mike
Postad 02 september 2012 - 21:03
Arngrim
-
Arngrim
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
beställde en ny Dac nu :-) Atoll Dac100. Tog en chansning kostar 5 lök här i sverige och hittade det för halva priset och medan jag var i farten så blev det en Marantz MM7025 också :-)
På tal om sonos, är det andra som får "Kan inte bläddra" tycker det kommer lite väl ofta? Verkar komma ofta med apple produkter (iMini, iPad) men inte fått det med Samsung Galaxy S3, någon mer som uppfattat det??
//Mike
Jag hade Atoll och några fler dacar hemma på lån för ca ett år sedan. Tyckte att Atoll lät bra men jag tyckte den var lite dyr så jag köpte en MF V-dac istället. Jag får gratulera till ett köp till ett bra pris.
Postad 11 september 2012 - 20:38
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Köpte idag en Sonos Connect och en Bridge på HiFI-klubben för 2898 kronor, vilket var ett specialerbjudande tydligen. Har haft Squeezebox Classic och nu senast en Touch kopplad till en DAC, Harmony Design DA9. Efter att jag bytt NAS har inte Touchen riktigt accepterat bytet utan börjat krångla. Hade hoppats på en kommande uppdatering men nu när Logitech lägger ner Squeezebox lär de väl inte utveckla mjukvaran.
Jag har läst mycket om Sonos på detta forum. Några har skrivit att de har uppgraderat nätdel, klocka mm. För ett antal år sedan uppgraderade jag en DVD-spelare hos LC Audio i Danmark med gott resultat. En av de drivande i företaget, Lars Clausen, har öppnat ett eget företag och tillverkar sedan några år tillbaka bl.a. klass D steg. Jag har byggt ett tvåkanalssteg NewClassD som låter mycket bra.
Nu har jag mailat Lars och frågat om han moddar Sonos. Han svarar följande:
" Jeg har opgraderet en del SONOS ZP90, og har prøvelyttet alle. OPløsningen bliver bedre,
men ikke mindst bliver lydbilledet langt mere realistisk med opløsning og liv. Der indgår clock, analog opamp, og overførsels kondensatorer.Hele sættet inkl. opgradering koster dkk 1500. (+ 239 i porto)."
Är det någon som har provat NewClassD:s moddning?
Postad 16 september 2012 - 07:33
Dan-San
-
Dan-San
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Nu har jag mailat Lars och frågat om han moddar Sonos. Han svarar följande: " Jeg har opgraderet en del SONOS ZP90, og har prøvelyttet alle. OPløsningen bliver bedre, men ikke mindst bliver lydbilledet langt mere realistisk med opløsning og liv. Der indgår clock, analog opamp, og overførsels kondensatorer.Hele sættet inkl. opgradering koster dkk 1500. (+ 239 i porto)."
är det någon som har provat NewClassD:s moddning?
Hmm, känns vettigare att köpa en separat prisvärd dac för runt 2000:- och ha kvar garantin på Sonos-enheten?
Postad 16 september 2012 - 13:27
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Köpte idag en Sonos Connect och en Bridge på HiFI-klubben för 2898 kronor, vilket var ett specialerbjudande tydligen. Har haft Squeezebox Classic och nu senast en Touch kopplad till en DAC, Harmony Design DA9. Efter att jag bytt NAS har inte Touchen riktigt accepterat bytet utan börjat krångla. Hade hoppats på en kommande uppdatering men nu när Logitech lägger ner Squeezebox lär de väl inte utveckla mjukvaran.
Jag har läst mycket om Sonos på detta forum. Några har skrivit att de har uppgraderat nätdel, klocka mm. För ett antal år sedan uppgraderade jag en DVD-spelare hos LC Audio i Danmark med gott resultat. En av de drivande i företaget, Lars Clausen, har öppnat ett eget företag och tillverkar sedan några år tillbaka bl.a. klass D steg. Jag har byggt ett tvåkanalssteg NewClassD som låter mycket bra.
Nu har jag mailat Lars och frågat om han moddar Sonos. Han svarar följande: " Jeg har opgraderet en del SONOS ZP90, og har prøvelyttet alle. OPløsningen bliver bedre, men ikke mindst bliver lydbilledet langt mere realistisk med opløsning og liv. Der indgår clock, analog opamp, og overførsels kondensatorer.Hele sættet inkl. opgradering koster dkk 1500. (+ 239 i porto)."
Är det någon som har provat NewClassD:s moddning?
Varför inte uppdatera din Harmony Design DA9 istället? Tror nog att du vinner lite mer den vägen då Sonos bortsett från den inbyggda DAC:en är av high-end klass komponentmässigt.
Postad 25 september 2012 - 08:35
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Ursäkta mina kanske något opålästa frågeställning men jag blir lite snurrig av allt jag läser om SONOS.
Sitter just nu på hembiosystem som drivs av Yamaha RX-V771. 771an har nätverks ingång och det finns även zone 2 på den som just nu inte används.
Nu skulle jag vilja köra flera zoner i exempel badrum och kök.
Övrig utrustning som finns är PC med wifi och stationär, modem och router med wifi, iPhone och två fristående ljudanläggningar för de två rummen. Dessa anläggningar har inte någon form av trådlös- eller nätverksanslutningar.
Vad skulle jag behöva i Sonos väg för att kunna lira olika ljudkällor i olika rum eller samtidigt? Och om jag exempelvis har kopplat min vinylspelare till min hembiostärkare kommer jag då kunna få ut det ljudet i exempelvis köket?
Är tanken att man har en connect där jag kopplar in allt ljud jag vill kunna spela i andra rum och sedan köper till bridge till de rum jag vill plocka ut ljudet i?
Om jag fattat rätt nu så ser jag att bridge inte går att plocka ut ljud ifrån. Så det kommer alltså krävas flera connect?
Redigerat av jocke__r, 25 september 2012 - 09:49.
Postad 25 september 2012 - 16:18
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Du väljer connect i de fallen du vill återanvända existerande förstärkare.
Du väljer connect-amp där du vill köra separata högtalare men inte vill använda extern förstärkare. (ie. förstärkaren är inbyggd i connect-amp.)
Du väljer Play 5 eller Play 3 där du vill få en extra zon och nöjer dig med de högtalare som än inbygga i respektive enhet. (Ljudet är helt ok.)
Du kan spela olika ljudkällor i olika rum, eller välja att det synkar.
Du kan koppla in extern källa i linje in till vissa av produkterna, och då plocka ut ljudet i en annan zon om så önskas.
Kontorll via PC, Iphone, Ipad, Android.
Postad 28 september 2012 - 07:39
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Du väljer connect i de fallen du vill återanvända existerande förstärkare. Du väljer connect-amp där du vill köra separata högtalare men inte vill använda extern förstärkare. (ie. förstärkaren är inbyggd i connect-amp.) Du väljer Play 5 eller Play 3 där du vill få en extra zon och nöjer dig med de högtalare som än inbygga i respektive enhet. (Ljudet är helt ok.)
Du kan spela olika ljudkällor i olika rum, eller välja att det synkar.
Du kan koppla in extern källa i linje in till vissa av produkterna, och då plocka ut ljudet i en annan zon om så önskas.
Kontorll via PC, Iphone, Ipad, Android.
Tack för svar. Det lutar åt att börja med en play 3 och sedan bygga ut det där ifrån. Men med bridge kan man komma åt sin musik på exempel en hårdisk som är inkopplad på nätverket?
Redigerat av jocke__r, 28 september 2012 - 09:23.
Postad 28 september 2012 - 10:44
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Tack för svar. Det lutar åt att börja med en play 3 och sedan bygga ut det där ifrån. Men med bridge kan man komma åt sin musik på exempel en hårdisk som är inkopplad på nätverket?
Bridge är något som man använder om man inte har någon annan enhet nära routern. Kravet är att minst EN Sonos enhet måste kopplas in via ethernet till routern. Efter det bildar Sonos sitt eget mash network wireless. Själv kör jag med en Play 3 kopplad till routern, och har ingen bridge överhuvudtaget. (Och kommer åt min NAS, samt Spotify etc utan problem, i samtliga zoner.) Play 3 låter väldigt bra för sin storlek. Det är dock den Sonos som saknar linje in, så om du vill ansluta annan källa som du sen kan spela upp i andra zoner, så måste du gå upp ett steg till en Play5.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 28 september 2012 - 12:10.
Postad 28 september 2012 - 10:49
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Bridge är något som man använder om man inte har någon annan enhet nära routern. Kravet är att minst EN Sonos enhet måste kopplas in via ethernet till routern. Efter det bildar Sonos sitt eget mash network wireless. Själv kör jag med en Play 3 kopplad till routern, och har ingen bridge överhuvudtaget.
Play 3 låter väldigt bra för sin storlek. Det är dock den Sonos som saknar linje in, så om du vill ansluta annan källa som du sen kan spela upp i andra zoner, så måste du gå upp ett steg till en Play5.
Kan man koppla in play 3 via wifi till rotern då? eller måste det vara sladd?
Postad 28 september 2012 - 11:14
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Postad 28 september 2012 - 12:14
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Kan man koppla in play 3 via wifi till rotern då? eller måste det vara sladd?
EN enhet måste kopplas via sladd.
Postad 28 september 2012 - 12:25
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
EN enhet måste kopplas via sladd.
ah.. då går det ändå åt en bridge då om man inte vill har den nära. Tack för all info :-D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|