Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Antec Fusion **

1389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SilverStone Nightjar ST30NF 300W (Nätaggregat) 1 9,4 (14) Inga priser
Antec NSK2400 (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,67 (8) Inga priser
Antec Fusion (Silver/Svart) (Chassin) 2 9,06 (30) Inga priser
Antec Fusion Black 430 (Svart) (Chassin) 3 8,78 (22) Inga priser
Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart) (Chassin) 3 8,61 (35) 1 798:-
Antec NSK2480 380W (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,56 (26) Inga priser
Antec Fusion Remote (Silver/Svart) (Chassin) 5 8,15 (12) 1 690:-
Antec Fusion Remote Max (Svart) (Chassin) 5 7,25 (11) Inga priser
24 relaterade trådar
atx kort i antec fusion, gjort bortmig (5 inlägg) 13 år sedan
HTPC bygge - Bör jag ändra på något? (21 inlägg) 14 år sedan
Antec black LCD +Mediaportal (28 inlägg) 15 år sedan
Omvandla en Antec Fusion till Full ATX! (16 inlägg) 15 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (2 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (3 inlägg) 16 år sedan
Plockat ihop en HTPC, något som fattas? (21 inlägg) 16 år sedan
Antec NSK1480 vs Antec NSK2480 (9 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Antec Fusion 430 (4 inlägg) 16 år sedan
Nätdel i Antec 2480 (4 inlägg) 16 år sedan
Vad för HTPC`/Cube chassie? (7 inlägg) 16 år sedan
Antec Fusion v2 eller OrigenAE H6 (Silver) ? (5 inlägg) 16 år sedan
Passiv kylning till XFX GEFORCE 8800GT 512MB ? (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/ (9 inlägg) 16 år sedan
5.1 utan förstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Klarar jag mig med 300W? (20 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg) 17 år sedan
Mitt inte så unika HTPC projekt.... (6 inlägg) 17 år sedan
Nätverket på min HTPC (3 inlägg) 17 år sedan
Antec fusion plats på sidan? (2 inlägg) 17 år sedan
HD HTPC för ca: 10.000 SEK (11 inlägg) 17 år sedan
HTPC (11 inlägg) 17 år sedan
Ersätta Boxer-box (4 inlägg) 17 år sedan
HTPC-burk (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 juli 2008 - 23:36

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jadå.
Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H https://www.prisjakt...kt.php?e=279997
Processor: AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box https://www.prisjakt...kt.php?o=287179
+ minne 2x2GB och DVD-brännare.

Allt går igång. Alla fläktar etc. Men inga "felpip". Ingen bild alls...

Redigerat av daydreamer, 01 juli 2008 - 23:37.

Postad 02 juli 2008 - 09:19

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Jadå.
Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H https://www.prisjakt...kt.php?e=279997
Processor: AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box https://www.prisjakt...kt.php?o=287179
+ minne 2x2GB och DVD-brännare.

Allt går igång. Alla fläktar etc. Men inga "felpip". Ingen bild alls...

kör du VGA?

Postad 03 juli 2008 - 17:44

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Testade både VGA och DVI.
Har hittat felet. Felet var att moderkortet rev 1.0, inte stödde processorn med den biosen. Men jag gick in i bios och flashade om den, och sedan dess har allt funkat.

Dock har jag inte fått igång displayen alls. Den e helt svart. Inte funkar reset-knappen heller, trots att jag kopplat rätt (tror jag)
Nån som har nån idé om vad det kan vara?

Postad 04 juli 2008 - 10:48

JSvegland
  • JSvegland
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har min shuttle xpc sn26p pajjat. Jag har inte hunnit testa fullt ut ännu, men jag har en stark känsla utav att det är nätaggregatet wsom gett upp och ett nytt nätaggregat till sn26p är både dyrt och svårt att hitta.

Innan detta hände så var jag ändå på G att använda min shuttle som HTPC istället för gaming som den under senare tid blivit sämre och sämre på. Nu när den pajjat så funderar jag på om jag, istället för att försöka fixa den, skulle ta och använda mig utav hårdvaran och bygga en ny HTPC burk.

Min fråga är om någon testat att trycka in ett flex-ATX (som shuttles moderkort heter alt. shuttle form factor) i en låda byggd för micro-ATX?

Det känns som att det borde gå på något sätt. Min tanke är att kanske införskaffa en Antec Fusion Black 430W och trycka in allt i den. På så sätt så skulle jag för mycket lite pengar få en snygg fungerande HTPC som i ett senare skede går att uppgradera om man så vill.

Går inte detta så kanske jag bör införskaffa ett billigt s939 AMD moderkort i micro-ATX stylee och bara använda restrerande hårdvara från shuttle'n. Frågan är iså fall om det är värt att satsa 2000 på en gammal dator för att använda den tom HTPC :)

Tar tacksamt emot synpunkter och förslag!

Postad 04 juli 2008 - 15:56

Unregisteredf9a203a1
  • Unregisteredf9a203a1
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att stoppa in ett ATI 4850- eller 4870-kort i Fusion-chassit? Har första versionen av chassit. Det jag också är lite orolig över är om nätagget ska palla av grafikkortet. Det är väl bara 430W? Men det kanske räcker längre än man tror?

Redigerat av Unregisteredf9a203a1, 04 juli 2008 - 15:57.

Postad 04 juli 2008 - 22:39

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Testade både VGA och DVI.
Har hittat felet. Felet var att moderkortet rev 1.0, inte stödde processorn med den biosen. Men jag gick in i bios och flashade om den, och sedan dess har allt funkat.

Dock har jag inte fått igång displayen alls. Den e helt svart. Inte funkar reset-knappen heller, trots att jag kopplat rätt (tror jag)
Nån som har nån idé om vad det kan vara?

1. Den kopplas ju in via USB....syns den i enhetshanteraren?
2. Har du följt moderkortets anvisningar angående koppla USB direkt på moderkortet (om det är så du gör)?
3. Kontrollera kopplingen igen
4. Trasig?

Postad 06 juli 2008 - 15:37

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Är detta chassit verkligen 445mm brett?
Hade tänkt mig att jag skulle ha ett sådant. Men då får det inte vara bredare än 435mm.

Postad 06 juli 2008 - 19:59

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll hur pass krävande processor man kan köra med passivkylning med Antec Fusion? Jag har fattat det som att Antec Fusion + Ninja Mini utan problem klarar av att kyla en AMD 4850e på 45W.

Men hur pass bra går det om man vill köra på en mer kraftfullt processor, t.ex. 5600+ (2,9GHz) som ligger på 65W och fortfarande kyla den passivt endast genom Fusions chassifläktar och exempelvis en Ninja Mini?

Postad 06 juli 2008 - 21:43

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Är det någon som har koll hur pass krävande processor man kan köra med passivkylning med Antec Fusion? Jag har fattat det som att Antec Fusion + Ninja Mini utan problem klarar av att kyla en AMD 4850e på 45W.

Men hur pass bra går det om man vill köra på en mer kraftfullt processor, t.ex. 5600+ (2,9GHz) som ligger på 65W och fortfarande kyla den passivt endast genom Fusions chassifläktar och exempelvis en Ninja Mini?

X2 5200+ =65W, inga problem! Kör Nexusfläktar istället för tri-cool.

Postad 07 juli 2008 - 10:50

Baron Rojo
  • Baron Rojo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Sitter med ett fusion black 430 med lcd o senaste drivaren från imon den funkar ok o visar tid o nyheter via rss om jag vil men har bockat i att den skall visa info när jag spelar musik i mediaplayer o winamp men inte det inte i winamp rullar den på med datum som vanligt o i mediaplayer stannar den o börjar rulla igen när jag stänger programmet ngn med samma problem eller som vet ngn lösning ?? eller skall detta inte funka trodde den skule visa artist o ev tid på låt

Postad 10 juli 2008 - 17:13

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har tänkt bygga ihop en HTPC inom en snar framtid, där då naturligtvis Antec Fusion är en klar favorit som chassit. Nu har jag dock ett par frågor.

Anledningen till att det har lutat mot Fusion är specifikt för att man får med display och IR-sensor till det. Min första fråga här är kort och gott, vad kan man visa på displayen? Det enda jag hört att andra visat på den här i tråden är CPU info, winamp info etc. medan det jag är intresserad av att få ut på displayen är speltid, chapter osv. precis som en vanlig dvd-spelare. Går detta att få, eller ska man satsa på en helt annan display?

Sen skulle jag även vilja fråga om lite råd om moderkort. Jag har tänkt att använda HTPC:n till uppspelning av sd-tv-sändningar, DVD och HDTV. Jag vill även kunna titta på en kanal och spela in på en annan samtidigt, vilket som jag förstått kräver två tv-kort (såvida det inte finns något bra tv-kort med dubbla tuners). Det jag skulle behöva är alltså ett moderkort med tillräckligt med PCI-platser för detta ändamål, BRA integrerade ljud- och grafikkretsar så man slipper ha extra kort för detta. För att göra saken lättare vill jag dessutom gärna ha Gigabit ethernet samt integrerat WiFi (dock inte lika viktigt som de andra sakerna).

Någon som vet ett bra moderkort med de saker jag vill ha samt passar bra ihop med Antec Fusion (fast det gör väl alla mATX moderkort, men folk har kommit med väldigt specifika förslag tidigare i tråden så därför tänkte jag fråga här)

Tackar på förhand
// mArBLe

Postad 11 juli 2008 - 07:34

Unregisteredaa4c3e29
  • Unregisteredaa4c3e29
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag vet inte om chapter osv. Men, speltid och så kan den visa iallfall.

Postad 12 juli 2008 - 19:01

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hur ska man göra med moderkort då? Vad ska man välja?

Jag vill som sagt kunna ha två tv-kort i burken, där bägge måste köra med CA-modul. Får FloppyDTV plats internt med CA-modul i Antec Fusion (tänkte eftersom alla 3.5'' platser är dolda).

Eller ska man köra med Abit Fatal1ty F-I90HD samt två externa FireDTV tuners istället? Jag vill ju som sagt ha så mycket som möjligt internt men vet inte vad som går.

Postad 12 juli 2008 - 23:58

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Anledningen till att det har lutat mot Fusion är specifikt för att man får med display och IR-sensor till det. Min första fråga här är kort och gott, vad kan man visa på displayen? Det enda jag hört att andra visat på den här i tråden är CPU info, winamp info etc. medan det jag är intresserad av att få ut på displayen är speltid, chapter osv. precis som en vanlig dvd-spelare. Går detta att få, eller ska man satsa på en helt annan display?

För att kontrollera VFDn på Fusionlådan så kan man alternativt använda LCD Smartie. Finns en del plugins till det som kanske du kan ha nytta av.

/Feducci

Redigerat av feducci, 13 juli 2008 - 00:00.

Postad 13 juli 2008 - 02:16

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hur ska man göra med moderkort då? Vad ska man välja?

Jag vill som sagt kunna ha två tv-kort i burken, där bägge måste köra med CA-modul. Får FloppyDTV plats internt med CA-modul i Antec Fusion (tänkte eftersom alla 3.5'' platser är dolda).

Eller ska man köra med Abit Fatal1ty F-I90HD samt två externa FireDTV tuners istället? Jag vill ju som sagt ha så mycket som möjligt internt men vet inte vad som går.

Man vill inte köra med det Abit-kortet eftersom det är utdaterat och totalt ointressant.

Postad 13 juli 2008 - 13:49

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Man vill inte köra med det Abit-kortet eftersom det är utdaterat och totalt ointressant.

Det var vad jag tänkte, men det har inte varit så mycket prat om nyare kort. Något förslag på ett bra mATX moderkort för Antec Fusion lådan i dagsläget?

Postad 14 juli 2008 - 17:18

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Ingen som har något/några bra, gärna beprövade, förslag?

Postad 14 juli 2008 - 23:15

spik
  • spik
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har pecis byggt ihop min burk,men jag får inte powerknappen att funka?
om man håller inne den så startar datorn men dör så fort jag släpper,någon som vet va de kan va för fel?
sen så är det en kabel som jag inte vet vart den ska M/B Power och GND röd o svart.
tacksam för svar.
simon.

Postad 18 juli 2008 - 23:12

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
jag har ett fusion black 430

hade tänkt köpa mig en universal remote control till mina övriga produkter hemma och då slog det mig att man kanske även kunde styra sin htpc med denna fjärr. Är det någon som använder sin universal remote till Antec?

Postad 18 juli 2008 - 23:25

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

jag har ett fusion black 430

hade tänkt köpa mig en universal remote control till mina övriga produkter hemma och då slog det mig att man kanske även kunde styra sin htpc med denna fjärr. Är det någon som använder sin universal remote till Antec?

Jag har meckat lite för att få min logitech harmony one att lira med min htpc. Det är inte helt lätt då jag just nu kör xbmc. Om man kör mce eller nån annan frontend som funkar med mce fjärr så borde det inte vara några problem.

Postad 19 juli 2008 - 20:40

mArBLe
  • mArBLe
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Vad för moderkort rekommenderas i dagsläget till det här chassit?
Jag söker ett som har 2 x FireWire då jag tänkt att använda 2 x FloppyDTV.
Vill även kunna få plats med bra cpu kylare, ex. Scythe Ninja Mini.

Postad 20 juli 2008 - 20:35

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Hur fungerar nätaggregatet i Fusion? Går det alltid för full effekt (420W), att aggregatet drar lika mycket ström oavsett hur mycket datorn får arbeta eller vilka komponenter som finns i burken... eller är det längre strömförbrukning om man kör med mer strömsnåla komponenter eller när datorn går i idle?

Postad 20 juli 2008 - 21:09

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
inget nätagg går för full effekt. Fläktarna kan ev. göra det men inte nätagget.

Jag har meckat lite för att få min logitech harmony one att lira med min htpc. Det är inte helt lätt då jag just nu kör xbmc. Om man kör mce eller nån annan frontend som funkar med mce fjärr så borde det inte vara några problem.

XBMC fungerar också perfekt med mce. JAg 1) installerade xbmx 2) installerade lirc och valde rätt MCE-fjärr och alt funkade i XBMC. Detta i ubuntu 8.04

Postad 21 juli 2008 - 18:17

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

inget nätagg går för full effekt. Fläktarna kan ev. göra det men inte nätagget.

XBMC fungerar också perfekt med mce. JAg 1) installerade xbmx 2) installerade lirc och valde rätt MCE-fjärr och alt funkade i XBMC. Detta i ubuntu 8.04

Jag kör vista 64.

Postad 22 juli 2008 - 06:49

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Bör ju funka, fungerar i XP. Dock har jag fortf inte lyckats få MCE att sluta startas när jag trycker vissa knappar, men det ska nog gå mrd lite regristryhack.

Postad 22 juli 2008 - 15:43

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Det bör ju absolut funka men då måste man ju lägga ner lite tid på det :D

Postad 23 juli 2008 - 09:06

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Verkar som att man i vista ska pilla lite i registry, och installera IR Server Suite. Sedan måste man också vänta på en binär (eller bygga) som stöder IRSS.

Postad 24 juli 2008 - 17:06

spik
  • spik
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hej!
om man håller inne den så startar datorn men dör så fort jag släpper,någon som vet va de kan va för fel?
sen så är det en kabel som jag inte vet vart den ska M/B Power och GND röd o svart.
tacksam för svar.
simon.

nix! jag har inte en aning.men om du väntar ett par månader så kanske det finns någon som vet här :unsure:

Postad 24 juli 2008 - 17:32

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jag skulle också gärna vilja veta hur Fusion funkar med ATI Radeon HD4850/4870, jag misstänker själv att kortet kan vara så långt att man måste kapa lite i den inre chassiväggen som avskiljer hårddiskdelen?

Postad 24 juli 2008 - 20:54

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Monterade in ett Gainward 8600gt silent fx istället för mitt 9600gt i hopp om att få HTPCn riktigt tyst. Verkar som om nätaggs fläkten börjat varva som tusan nu, så tystare blev det inte. Någon som kan rekommendera nån tyst passande fläkt till nätagget och även nån sorts styrning till denna?

Postad 24 juli 2008 - 20:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Hej!
tacksam för svar.
simon.

Är du säker på att du tryckt in knappen ordentligt? Den ska klicka till när den tryckts in tillräckligt.

De kablarna använder man om man vill kunna sätta på och stänga av datorn med fjärr, man kopplar då in sladden från on/off-knappen till VFD:n, och sen de där kablarna där on/off-sladden sitter nu... så har jag förstått det.

Postad 25 juli 2008 - 11:06

spik
  • spik
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Är du säker på att du tryckt in knappen ordentligt? Den ska klicka till när den tryckts in tillräckligt.

De kablarna använder man om man vill kunna sätta på och stänga av datorn med fjärr, man kopplar då in sladden från on/off-knappen till VFD:n, och sen de där kablarna där on/off-sladden sitter nu... så har jag förstått det.

japp,jag har tryckt in knappen helt,men det verkar som att kretsen är sluten hela tiden när kanppen är längst ut.
får ta en titt på det med kablarna där
tack för svaren. ;)

Postad 26 juli 2008 - 07:04

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

japp,jag har tryckt in knappen helt,men det verkar som att kretsen är sluten hela tiden när kanppen är längst ut.
får ta en titt på det med kablarna där
tack för svaren. ;)

Ha ha, nu upptäckte jag att jag har det motsatta problemet... jag kan nämligen inte stänga av datorn! Någon som har några idéer? Jag har inte kopplat in on/off-sladden via VFD:n.

Postad 01 augusti 2008 - 19:15

tannat
  • tannat
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag skulle också gärna vilja veta hur Fusion funkar med ATI Radeon HD4850/4870, jag misstänker själv att kortet kan vara så långt att man måste kapa lite i den inre chassiväggen som avskiljer hårddiskdelen?

HD 4850 går in, det är till och med 12 mm kvar till väggen. 4870 skall vara en kvarts tum längre (6-7mm) då kan man nog få problem med strömkablarna eftersom kontakterna sitter bakåtriktade på kortsidan.

Postad 01 augusti 2008 - 19:26

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jao, det blir till att kapa lite helt enkelt. Man kanske slipper kapa av hela väggen i alla fall, om det bara är strömkontakterna som ligger i riskzonen?

Postad 03 augusti 2008 - 12:48

tannat
  • tannat
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jao, det blir till att kapa lite helt enkelt. Man kanske slipper kapa av hela väggen i alla fall, om det bara är strömkontakterna som ligger i riskzonen?

Japp, men jag skulle nog först försöka med att banka ner väggen lite några millimeter just där kortet sitter. Väggen är lägre än kortet och kontakterna sitter nästan tillräckligt högt upp för att gå fria.

Postad 03 augusti 2008 - 13:37

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

Japp, men jag skulle nog först försöka med att banka ner väggen lite några millimeter just där kortet sitter. Väggen är lägre än kortet och kontakterna sitter nästan tillräckligt högt upp för att gå fria.

Om man ska böja detaljer inne i chassit så får man vara väldigt försiktig med dom delar som är pop nitade. Böjde lite grejer i hdd kammaren för att "öppna upp" lite när jag hängde upp mina diskar i resår band. blev tvungen att nita om en grej eftersom den började skramla.

Postad 03 augusti 2008 - 20:18

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jag tror att jag försöker klippa ett par skåror med plåtsaxen för att sedan böja, det känns bra att unvika sågande i så stor utsträckning som möjligt med tanke på allt bök med spån, omkringliggande komponenter och så vidare.

Postad 06 augusti 2008 - 16:43

superapan
  • superapan
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Finns det någon open-source-programvara/drivrutiner eller motsv för LCD/IR? Den som ingår och alternativa iMon är fruktansvärt bloated och jävligt buggig. Jag har letat en del, men inte funnit något.

Postad 08 augusti 2008 - 18:23

tannat
  • tannat
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag tror att jag försöker klippa ett par skåror med plåtsaxen för att sedan böja, det känns bra att unvika sågande i så stor utsträckning som möjligt med tanke på allt bök med spån, omkringliggande komponenter och så vidare.

Berätta gärna hur det gick, är lite sugen på 4870 själv.

Redigerat av tannat, 08 augusti 2008 - 18:24.

Postad 09 augusti 2008 - 13:13

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Har uppmärksammat att en del använder Scythe Ninja Mini som processorkylare i detta chassi. Det jag undrar är om någon använder denna kylare utan fläkten? Jag vill alltså inte använda varken den medföljande fläkten eller byta ut den mot en tystare. Jag ska endast se på film (framförallt HD-film) och surfa på nätet med min HTPC, och inte spela några spel.

Men jag hade tänkt att använda det här grafikkortet som har passiv kylning. Frågan är om det blir för varmt i en Antec Fusion 430 med passiv kylning både för processorn, en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6Ghz, och grafikkortet? I övrigt har jag tänkt att använda de medföljande fläktarna i chassit, såvida de inte väsnas för mycket.

Postad 09 augusti 2008 - 13:22

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

Har uppmärksammat att en del använder Scythe Ninja Mini som processorkylare i detta chassi. Det jag undrar är om någon använder denna kylare utan fläkten? Jag vill alltså inte använda varken den medföljande fläkten eller byta ut den mot en tystare. Jag ska endast se på film (framförallt HD-film) och surfa på nätet med min HTPC, och inte spela några spel.

Men jag hade tänkt att använda det här grafikkortet som har passiv kylning. Frågan är om det blir för varmt i en Antec Fusion 430 med passiv kylning både för processorn, en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6Ghz, och grafikkortet? I övrigt har jag tänkt att använda de medföljande fläktarna i chassit, såvida de inte väsnas för mycket.

Jag kör samma gpu tempen ligger på ca 52 grader vid uppspelning av 1080p mkv. Cpu ligger på 37 grader (kör en c2d e4500). Tempsen enligt Everest ultimate. Använder just nu 2st 120mm nexus fläktar men det var kanske ganska onödigt inköp eftersom orginal fläktarna ändå inte hördes från soffan.

Postad 09 augusti 2008 - 15:02

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Nu är jag inte så insatt i dataterminologi, men jag antar att du kör processorkylaren utan fläkten och det fungerar bra. Intressant att du inte tycker bytet av chassifläktar var nödvändigt. Då nöjer jag mig med de medföljande fläktarna.

Postad 09 augusti 2008 - 16:41

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

Nu är jag inte så insatt i dataterminologi, men jag antar att du kör processorkylaren utan fläkten och det fungerar bra. Intressant att du inte tycker bytet av chassifläktar var nödvändigt. Då nöjer jag mig med de medföljande fläktarna.

Jo jag kör ninjan utan fläkten. Sitter ca 3,5 meter ifrån HTPCn vid filmtittande och på det avståndet är orginal fläktarna inställda på low ej hörbara.

Postad 11 augusti 2008 - 11:02

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
En snabb fråga till ägare av Fusion 430; är chassit högre än 14,6 cm inklusive "ben" eller är det själva chassilådan som är 14,6 cm hög och sedan tillkommer höjden för benen? Hyllan i min TV-bänk är nämligen endast 15,4 cm hög. Om någon ville vara vänlig att mäta den exakta höjden så vore jag mycket tacksam? Enligt Prisjakts definitioner för höjden så ska benen vara inräknade, men man vet aldrig om tillverkarens uppgifter är helt korrekta.

Postad 11 augusti 2008 - 19:45

Unregisteredaa4c3e29
  • Unregisteredaa4c3e29
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Benen är inte inräknade i höjden. Iallafall inte på Antec Fusion black. De är dock möjligt att ta bort dem. De främre är monterade med skruvar och de bakre är klistrade. Benen är ca en centi.

Postad 11 augusti 2008 - 21:23

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Om de bakre benen är klistrade så verkar det krångligt att ta bort dem plus att man inte vill förstöra chassit. Det får nog bli ett annat chassi eller modifiering av TV-bänken.

Postad 17 augusti 2008 - 08:38

Sir Fer
  • Sir Fer
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Läste på SilentPCReview att 80mm fläkten i PSUn ger en del ljud ifrån sig.
Är det någon som vågat byta ut den mot en tystare? Rent spontant känns det ju viktigare att byta den än 120mm fläktarna i chassit (liten fläkt = mycket oljud)

Postad 17 augusti 2008 - 11:09

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

En snabb fråga till ägare av Fusion 430; är chassit högre än 14,6 cm inklusive "ben" eller är det själva chassilådan som är 14,6 cm hög och sedan tillkommer höjden för benen? Hyllan i min TV-bänk är nämligen endast 15,4 cm hög. Om någon ville vara vänlig att mäta den exakta höjden så vore jag mycket tacksam? Enligt Prisjakts definitioner för höjden så ska benen vara inräknade, men man vet aldrig om tillverkarens uppgifter är helt korrekta.

Är det möjligen en bonde TV-bänk du har? HAr en likadan och får höjden till 15.4, och lustigt nog har antec fusion länge legat på "vilja ha listan" men haft precis samma fundering med höjden. Men verkar som det inte fungerar alltså. Sk*t.

Postad 17 augusti 2008 - 15:18

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Nej, jag kommer inte ihåg var bänken är köpt, men det är inte IKEA.

Egentligen så är det rätt så gott om plats på höjden, men bänken är kort på bredden, vilket gör att jag måste ställa chassit över/under receivern. Dock så har jag undersökt möjligheterna till att skruva av benen på receivern och på så sätt spara in några centimeter. Ventilationshålen på receivern sitter på ovansidan så jag antar att det inte spelar någon roll om benen, som är stenhårda och på intet sätt dämpar vibrationer eller liknande, sitter kvar eller inte.

Fast jag börjar bli mer och mer osäker på hela HTPC-bygget. Det känns som varenda komponent som jag hade tänkt köpa har något problem eller nackdel. Generellt sett så får jag intrycket att många har problem med sina HTPC:s.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.