Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-42PX700

1227 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 januari 2008 - 19:31

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Akut hjälp - snälla!

Hade en "Scart RGB" inkopplad mellan DVD och min PX700á, men efter en del rekommendationer var jag idag och inhandlade en "Component kabel"(för progressiv avsökning) + "rca audio kabel" och kopplade in allt men det blir ingen bild. Vad ska jag göra för att få det att funka? Hur ställer man in exakt? ;)

Troligen en inställning i dvd'n, en del dvd aparater måste man in i menyn och ändra mellan scart rgb och component.
Kan även finnas en swich på baksidan om jag inte mins fel. Då px700 är så bra på alla bildingångar så är det inte säkert att du märker någon förbättring om du inte andvänder hdmi.

Får ju inte ens upp DVD bilden på TV skärmen? Måste ju vara en inställning på plasman först så att jag i.a.f får upp DVD bilden så jag sen kan gå vidare på DVD setup én för vidare inställningar?

Förutsätter självklart att du ändrat vilken "Input" TV´n skall visa... (Om inte är det "AV"-knappen högst upp till höger på fjärrkontrollen)...

Sen är det förmodligen som "Demi" skriver, du måste tala om för DVD´n att den skall "sända" på Komponent utgången... RGB och Komponent funkar inte så bra ihop... Inte på min DVD i alla fall...

Har ändrat under AV-knappen till Component, men blir ändå ingen bild. Inte lätt att sen ändra inställningarna för DVD´, när det inte kommer upp ngn bild på plasman.?

Hoppas det finns någon som har Component och som gjort det här?

Postad 09 januari 2008 - 19:50

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
sätt i scarten och ändra på AV knappen på tv'n så du får bild från dvd'n gör inställningarna som behövs i dvd'n slå sen över till component på AV knappen, då ska du ha bild.Jag förmodar du har bild med scart!

Postad 09 januari 2008 - 19:54

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

sätt i scarten och ändra på AV knappen på tv'n så du får bild från dvd'n gör inställningarna som behövs i dvd'n slå sen över till component på AV knappen, då ska du ha bild.Jag förmodar du har bild med scart!

Haft bild med Scarten ja, så det kan ju vara en idé. Ska kolla om det kan gå....Tack!

Postad 09 januari 2008 - 20:03

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Haft bild med Scarten ja, så det kan ju vara en idé. Ska kolla om det kan gå....Tack!

Hade du inte ändrat input på tv´n från början ;)

Kör med component från en dvd inga problem. Men gör som Demi säger, borde funka då !

Postad 09 januari 2008 - 20:19

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Japp, nu funkade det..... tack återigen. Tur att det här forumet finns. :wub:

Tycker dock inte att det blev bättre än Scart RGB - kabeln jag hade innan..... ;)

Postad 09 januari 2008 - 20:28

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Japp, nu funkade det..... tack återigen. Tur att det här forumet finns. :wub:

Tycker dock inte att det blev bättre än Scart RGB - kabeln jag hade innan..... ;)

Jag misstänkte det, pannan har bra video ingångar! det enda som hjälper är en ny dvd med hdmi, då kommer du säkert att märka skillnad, se bara till att den klarar 1080p vilket de flesta nyare dvd klarar, skulle vara synd nu när du har en tv som klarar 1080p men och andra sidan ingen katastrof, jag kör det mesta i 1080i och det blir kanon.
Hur som helst lycka till o kul det löste sig. ;)

Postad 09 januari 2008 - 21:22

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag har iaf lånat hem en Mac Mini idag så jag tänkte göra lite side by side comparison med VGA vs HDMI. Har redan testat lite och kan säga att jag upplever HDMI bilden som skarpare (det gjorde min tjej också). Men jag ska testa med lite annat än än dålig 720p Desperate Housewives. Kör Vista på Mac Minin... MCE 2005 på min vanliga HTPC. Då kan man även passa på jämföra EVR vs VMR9.

*smells like a loooong night*

Eucharist... mina Tekken lifebars försvann väldigt fort. Det var bara vanlig ghosting. Vad som helst orsakar ghosting nästan men det försvinner väldigt snabbt och man ser det bara mot en hel svart bakgrund. Men jag kommer inte att känna mig bekväm med maraton pass på flera timmar på ett bra tag. Har ändå bara kört runt 50 timmar.

Postad 11 januari 2008 - 07:54

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
1)... Har nu kopplat in antennen både analogt(Com hems uttag i väggen) och digitalt(inomhusantenn, marknätet).

Så här gjorde jag:
Köp en T-kontakt/anslutning. Se bara till att ni får en T-kontakt med en hane och två honor. De flesta T-kontaker är tvärtom då de används för en antennutgång till två TV apparater.

Kör automatisk kanalinställning/sökning och när det är klart använder man TV-knappen högst upp på fjärren för att skifta mellan analog-tv och digital-tv. Min digitala bild blev i stort sätt likadann som när jag bara körde digitalt. Däremot blev den analoga mycket sämre, men efter att jag satt in en antennförstärkare vid analoguttaget/sladden så skärptes den analoga bilden upp, dock blev den inte lika bra som när jag körde endast analogt.

Så summa sumarum är att eftersom den digitala bilden(som för mig är viktigast) inte bliev lidande så är det värt att göra på det här sättet, även om den analoga blir lite sämre.

-----------------------------------------------------------------------------------

2)... Skulle vara intressant att få veta hur era bildinställningar är satta?

Redigerat av Unregistered39c9a710, 11 januari 2008 - 08:12.

Postad 11 januari 2008 - 18:35

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på den här, tänkte bara kolla hur den klarar vanlig SDTV då det nog blir en del sd-tittande i början?

Postad 11 januari 2008 - 18:40

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Förresten, någon som vet vart i Stockholm man kan åka och kolla på den här?

Postad 11 januari 2008 - 19:38

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Förresten, någon som vet vart i Stockholm man kan åka och kolla på den här?

På Panasonic center i Ringen

Postad 12 januari 2008 - 11:54

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Vad är det att tänka på angående "Service menyn"??
Hur kommer man ut ur "Service menyn"??

Jag har inte tänkt att ändra något i "Service menyn" men så vitt jag vet så ska det ju där gå att se hur många timmar som TV'n har körts.

Vad jag har läst så ska man för att komma in i Service menyn Hålla inne -/V knappen samtidigt som man trycker tre gånger på 0.
Men som sagt, jag vill inte riskera att ändra något i "Service menyn" utan bara se antal timmar som TV'n har körts.

/Makusi

Postad 12 januari 2008 - 11:57

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på den här, tänkte bara kolla hur den klarar vanlig SDTV då det nog blir en del sd-tittande i början?

Ingen?

Postad 12 januari 2008 - 13:21

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
SD funkar mycket bra, över min förväntan. Bättre än min gamla tjockTV.

Postad 12 januari 2008 - 14:38

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Skönt att höra, var precis och köpte den!

Postad 12 januari 2008 - 16:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hej!

Vad är det att tänka på angående "Service menyn"??

Jag har inte tänkt att ändra något i "Service menyn" men så vitt jag vet så ska det ju där gå att se hur många timmar som TV'n har körts.

Vad jag har läst så ska man för att komma in i Service menyn Hålla inne -/V knappen samtidigt som man trycker tre gånger på 0.
Men som sagt, jag vill inte riskera att ändra något i "Service menyn" utan bara se antal timmar som TV'n har körts.

/Makusi

Säkert med någon slags exit-knapp.

Postad 12 januari 2008 - 19:31

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej där!

Fått så många olika bud nu så jag förstår verkligen att det finns två läger i denna frågan... så kom med era personliga åsikter och tankar, vilken koppling är bäst mellan DVD och plasman, om man undantar HDMI?

Scart RGB eller Progressiv komponent ?

Redigerat av Unregistered39c9a710, 13 januari 2008 - 21:18.

Postad 12 januari 2008 - 22:56

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Läste här i tråden att man ska köra in den här genom att köra den på Bio i 200h? Något annat man bör tänka på?

Postad 13 januari 2008 - 20:18

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Läste här i tråden att man ska köra in den här genom att köra den på Bio i 200h? Något annat man bör tänka på?

Kör alla inställningar på 50%. Sen kan du öka kontrast o.d.

Postad 13 januari 2008 - 22:21

Unregisteredaefc5739
  • Unregisteredaefc5739
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Går det att stänga av bilden och bara låta ljudet komma ut från högtalarna?

Jag bor i ett Comhemhus och använder en Samsung DCB-B260Z. Med den så kan jag byta över till radio och lyssna på radiostationer. När jag gör det så får jag en statisk bild som inte ändrar sig alls, vilket gör att jag är rädd för att risken för inbränning lär vara rätt hög.

Postad 13 januari 2008 - 22:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej där!

Fått så många olika bud nu så jag förstår verkligen att det finns två läger i denna frågan... så kom med era personliga åsikter och tankar, vilken koppling är bäst mellan DVD och plasman, om man undantar HDMI?

Det beror ju mer på DVD-spelaren än på TV'n och antagligen även på om det är en bra skiva eller inte. Teoretiskt ska ju en progressiv signal vara bättre, då bitraten blir den dubbla, men eftersom denna TV är så himla bra på att hantera en SD-signal vara sig den är i eller p så är det ju svårt att se någon skillnad om det är en bra DVD.

Postad 14 januari 2008 - 15:17

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hej där!

Det beror ju mer på DVD-spelaren än på TV'n och antagligen även på om det är en bra skiva eller inte. Teoretiskt ska ju en progressiv signal vara bättre, då bitraten blir den dubbla, men eftersom denna TV är så himla bra på att hantera en SD-signal vara sig den är i eller p så är det ju svårt att se någon skillnad om det är en bra DVD.

Hmmm, så inget rakt bestämt svar alltså? Nån mer som har något att fylla i gällande denna fråga?

Postad 14 januari 2008 - 16:03

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag har redan svarat på den. Känns inte som man vill svara igen.

Du kanske ska posta det i en annan tråd och i ett annat forum. Typ DVD delen. Eftersom den här tråden handlar om PX700 och liknande.

Postad 14 januari 2008 - 17:54

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jag har redan svarat på den. Känns inte som man vill svara igen.

Du kanske ska posta det i en annan tråd och i ett annat forum. Typ DVD delen. Eftersom den här tråden handlar om PX700 och liknande.

Helt ok om du inte svarar igen, finns ju fler här på forumet som kan ha bra åsikter.

Kabeln går ju mellan DVD´n och PX700án så det har ju verkligen med plasman att göra.

Redigerat av Unregistered39c9a710, 14 januari 2008 - 17:55.

Postad 15 januari 2008 - 08:43

Unregisteredb11688c8
  • Unregisteredb11688c8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej där!

Hmmm, så inget rakt bestämt svar alltså? Nån mer som har något att fylla i gällande denna fråga?

Personligen får jag bättre bild med komponent...
Men det kanske passar min combo (tv+dvd) bäst och är vad som faller mig i smaken...

Rent tekniskt "bör" det bli bättre bild med komponent, men det är ju i teorin, bilden är i slutändan en personlig bedömning... Så... Upplever du att du får bättre bild med scart, så använd scart, du får ju en bild som du är nöjd med och då är det ju inget fel i det...

Det var väll ett bra politikersvar... Varken Bu eller Bä... :blink:

Men det känns trist om jag lurade dig till att köpa dyra kablar som du inte har användning för... :)

Postad 15 januari 2008 - 10:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej där!

Men det kanske passar min combo (tv+dvd) bäst och är vad som faller mig i smaken...

Rent tekniskt "bör" det bli bättre bild med komponent, men det är ju i teorin, bilden är i slutändan en personlig bedömning... Så... Upplever du att du får bättre bild med scart, så använd scart, du får ju en bild som du är nöjd med och då är det ju inget fel i det...

Men det känns trist om jag lurade dig till att köpa dyra kablar som du inte har användning för... :)

Återigen: Nu är det ju inte bara kablarna det handlar om. Man måste ju även ställa in DVD'n att sända en progressiv signal. Tryck på "i" på TVn's fjärrkontroll så ser du vad den tar emot för signal tex "576p".

Postad 15 januari 2008 - 11:35

Unregisteredb11688c8
  • Unregisteredb11688c8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej där!

Återigen: Nu är det ju inte bara kablarna det handlar om. Man måste ju även ställa in DVD'n att sända en progressiv signal. Tryck på "i" på TVn's fjärrkontroll så ser du vad den tar emot för signal tex "576p".

Självklart förutsätter jag att man har ställt in sin utrustning på bästa sätt...

Det jag syftade på med kablarna var att ottoagda hade scart, men gick och köpte komponentkablarna på bland annat min inrådan eftersom det borde bli bättre bild med dessa jämfört med Scart...

Känns ju trist om han på grund av mig bränt pengarna på något som han inte har användning för...

Postad 15 januari 2008 - 16:25

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hej där!

Det var väll ett bra politikersvar... Varken Bu eller Bä... ;)

Hum... satte på DVD´n och sen trycktre jag "I" =(information) på TV´ns fjärrkontroll, men det kommer bara upp en ruta där det står ....
Scart
RGB
Wide
(Kör nämligen med min gamla Scart RGB kabel just nu)Finns det något annat sätt att få reda på vilken signal som tas emot?

Postad 15 januari 2008 - 16:25

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Helt ok om du inte svarar igen, finns ju fler här på forumet som kan ha bra åsikter.

Kabeln går ju mellan DVD´n och PX700án så det har ju verkligen med plasman att göra.

Coolt. Skriv på om din dvd spelare. Men gör det i en annan tråd. Det räcker med dina off topic inlägg.

Postad 16 januari 2008 - 08:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hum... satte på DVD´n och sen trycktre jag "I" =(information) på TV´ns fjärrkontroll, men det kommer bara upp en ruta där det står ....
Scart
RGB
Wide
(Kör nämligen med min gamla Scart RGB kabel just nu)Finns det något annat sätt att få reda på vilken signal som tas emot?

När man trycker på "i" så får man info "RGB" eller "S-Video" om man använder Scart. Det är endast på Component- och HDMI-ingångarna som man får reda på linjeantalet, tex "720p" eller "576p". Via Scart är det ju alltid 576i (för PAL) så det skulle vara en överflödig information.

Postad 16 januari 2008 - 09:54

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Scart
RGB
Wide

När man trycker på "i" så får man info "RGB" eller "S-Video" om man använder Scart. Det är endast på Component- och HDMI-ingångarna som man får reda på linjeantalet, tex "720p" eller "576p". Via Scart är det ju alltid 576i (för PAL) så det skulle vara en överflödig information.

Ok, bra då vet jag, för när jag körde med Component kabeln så stod det 576p, det kommer jag ihåg. Ingen direkt skillnad då m.a.o för mig. Synd! :)

Postad 17 januari 2008 - 07:32

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Angående det här med "inkörning" för denna Plasma-TV, hur viktigt är det och vad riskerar man annars för "bestående men"..??

* Det ena är väl "inbränning" som man man annars riskerar. Men minskar den risken alltså ifall man kör bio-läge, drar ner alla andra inställningar till under 50% de första 200h?? Är det alltså mindre risk för inbränning efter en sådan inkörnings-behandling??

* Färger, skärpa etc... Blir det "bättre" färgåtergivning, skärpa etc.. efter en dylig inkörning?? Eller är det bara det att man senare kan brassa på med högre värden än 50% och köra annat än bio-läge??

* Vad för "bestående men" riskerar man ifall man inte ställer in max 50%, bio-läge etc..?? Ifall man kör "out-of-the-box"-värden på allting (eller lite mer..) den första tiden. Är det likt som en ny bil som skall köras in den första tiden för att få den "rätta karaktären"??

* Ifall man nu någon gång skulle råka ut för inbränning av något slag, hur blir man lämpligast av med den??
Jag har hört talas om vissa andra Plasma-TV som har någon inbyggd "White Wash"-funktion för att "städa bort" ev. inbränningar, men det har jag inte hittat.
Så hur räddar man och får bort en ev. inbränning på denna Plasma-TV?? (är det någon som råkat ut för en bestående inbränning på denna Plasma-TV??).

Jag har under de nu första ca 100 timmarna kört bioläge, varma färger, av med bildeffekter, men behållit "out-of-the-box"-inställningar på ca 50% av andra inställningar.
Har till och med kört "EA BreakIn"-DVD med dessa inställningar ca 35-40 timmar.
Hur känsligt är det att jag då kört ca 50% på inställningarna snarare än de 40% som det diskuteras om??

Sammanfattningsvis vad jag vill säga/fråga är:
* Hur stor "risk", hur "lätt" är det att man får "bestående men" på denna Plasma-TV ifall man kör "fel" inställningar??
Visst, ifall man vrider upp alla värden i topp och kör så en längre tid - men ifall man kör ganska "normala" värden??

/Makusi

Postad 17 januari 2008 - 08:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Angående det här med "inkörning" för denna Plasma-TV, hur viktigt är det och vad riskerar man annars för "bestående men"..??

* Det ena är väl "inbränning" som man man annars riskerar. Men minskar den risken alltså ifall man kör bio-läge, drar ner alla andra inställningar till under 50% de första 200h?? Är det alltså mindre risk för inbränning efter en sådan inkörnings-behandling??

* Färger, skärpa etc... Blir det "bättre" färgåtergivning, skärpa etc.. efter en dylig inkörning?? Eller är det bara det att man senare kan brassa på med högre värden än 50% och köra annat än bio-läge??

* Vad för "bestående men" riskerar man ifall man inte ställer in max 50%, bio-läge etc..?? Ifall man kör "out-of-the-box"-värden på allting (eller lite mer..) den första tiden. Är det likt som en ny bil som skall köras in den första tiden för att få den "rätta karaktären"??

* Ifall man nu någon gång skulle råka ut för inbränning av något slag, hur blir man lämpligast av med den??
Jag har hört talas om vissa andra Plasma-TV som har någon inbyggd "White Wash"-funktion för att "städa bort" ev. inbränningar, men det har jag inte hittat.
Så hur räddar man och får bort en ev. inbränning på denna Plasma-TV?? (är det någon som råkat ut för en bestående inbränning på denna Plasma-TV??).

Jag har under de nu första ca 100 timmarna kört bioläge, varma färger, av med bildeffekter, men behållit "out-of-the-box"-inställningar på ca 50% av andra inställningar.
Har till och med kört "EA BreakIn"-DVD med dessa inställningar ca 35-40 timmar.
Hur känsligt är det att jag då kört ca 50% på inställningarna snarare än de 40% som det diskuteras om??

Sammanfattningsvis vad jag vill säga/fråga är:
* Hur stor "risk", hur "lätt" är det att man får "bestående men" på denna Plasma-TV ifall man kör "fel" inställningar??
Visst, ifall man vrider upp alla värden i topp och kör så en längre tid - men ifall man kör ganska "normala" värden??

/Makusi

Vi har diskutterat detta tidigt i tråden, vi som först köpta denna modell. Sammanfattningsvis så är syftet med "inkörningen" med låga värden att fosforn i gascellerna ska mjukköras in för att därefter bli mindre känsliga. Det är det enda, varken färgåtergivningen eller något annat påverkas av inkörningen.
Man kan efter detta ändå få tillfälliga inbränningar, om man tex har satt sin PVR-box i paus och den då visar en ruta i starka färger med tiden. Efter några minuter finns då konturerna på rutan kvar när man startar igen! Dock så försvinner denna kontur efter några minuters tittande.
Hursomhelst, jag skulle inte ha velat ta risken att inte köra in den i 200h.

Postad 17 januari 2008 - 08:55

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Kör ni med "Energispar/på" eller ".../av" under bildinställning? Är det m.a.o värt att köra med energispar på med den lilla bildförsämringen man får?

Vad är skillanden med energispar på? Lite lägre kontrast eller?

Postad 17 januari 2008 - 13:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kör ni med "Energispar/på" eller ".../av" under bildinställning? Är det m.a.o värt att köra med energispar på med den lilla bildförsämringen man får?

Energispar minskar ljusstyrkan, inget annat (enligt manualen).

Postad 17 januari 2008 - 14:51

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Som jag kan förstå så minskar ljusstyrkan (också som före detta talare sa) och därmed går det åt mindre energi (bra i dessa sparar-energitider). Dessutom så borde det ju spara en del på skärmen. Kan vara bra att köra i det läget i.a.f under det första året då man kör in plasman och skall vara extra aktsam.

Postad 17 januari 2008 - 14:56

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Som jag kan förstå så minskar ljusstyrkan (också som före detta talare sa) och därmed går det åt mindre energi (bra i dessa sparar-energitider). Dessutom så borde det ju spara en del på skärmen. Kan vara bra att köra i det läget i.a.f under det första året då man kör in plasman och skall vara extra aktsam.

Jo, det är ju sant. Jag märker dock ingen som helst skillnad mellan av/på. Gör ni?

Postad 17 januari 2008 - 15:42

Unregistered39c9a710
  • Unregistered39c9a710
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jo, det är ju sant. Jag märker dock ingen som helst skillnad mellan av/på. Gör ni?

Jag märker en ganska rejäl skillnad. :)

Postad 17 januari 2008 - 17:16

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
jag märker ingen skillnad varken på min pv60 eller på min px700! :)

Postad 17 januari 2008 - 18:03

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Märker ingen skillnad heller på min px700 !! bara bluff och båg :)

Postad 17 januari 2008 - 19:51

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

Märker ingen skillnad heller på min px700 !! bara bluff och båg :)

Nu har jag märkt skillnad! Kollar på ett program om pistmaskiner å sånt.. 90% av rutan är alltså fylld med solljus och snö. Då såg man en stor skillnad på det vita. Gråvit / vit är skilladen. Prova själva med något program/film med mycket vitt ljus.

Redigerat av dirtpop, 17 januari 2008 - 19:52.

Postad 18 januari 2008 - 15:24

Unregistered5069c884
  • Unregistered5069c884
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Från högtalare till högtalare, bur bred är tv:n? Är det 1077mm eller längre?

Postad 18 januari 2008 - 20:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Från ytterkantkant till ytterkantkant exakt 1077 mm (för 42").

Postad 18 januari 2008 - 22:11

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Från ytterkantkant till ytterkantkant exakt 1077 mm (för 42").

1264 mm (för 50")

Postad 19 januari 2008 - 13:20

Unregistered5069c884
  • Unregistered5069c884
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har lite svårt att välja mellan denna och Sony KDL-40D3000.

Vad är för- och nackdelar med var och av de?

Postad 19 januari 2008 - 20:32

Unregisteredb11688c8
  • Unregisteredb11688c8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att välja mellan denna och Sony KDL-40D3000.

Vad är för- och nackdelar med var och av de?

Först måste man tänka på att Sonyn är en LCD Panasonicen en Plasma så det är lite som att jämföra äpplen och päron...

Men vad som styr är vad du skall använda din tv till...

Plasma är mindre kännsligt för lågupplöst material så som analog tv och vhs. Men den mindre känsligheten gäller även din övriga utrustning så som dvd och hur dessa är inkopplade.

Minus för plasman är att den är sämre på grafik så som från dator och tvspel. Detta har att göra med att plasman inte har samma höga upplösning som en LCD och att den är känsligare för hög kontrast i bilden den visar. Kontrastproblemet är också en del av plasmans andra stora minus, den kan få permanenta inbränningar. Alltså att en del av bilden bränns fast så att den inte försvinner helt. En tredje nackdel är att en plasma inte är så ljusstark vilket betyder att i ett väl upplyst rum eller när solen lyser på skärmen så blir bilden "blek".

Sen påstår en del att en plasma drar mer ström och att detta skall ses som en nackdel, det är visserligen sant att en plasma drar mer ström men jag har sett en uträkning att på 2 timmars tvtittande / dag i ett år så blir skillnaden mellan en LCD och Plasma 50 kr... Jag resonerar som så att 50 kr / år är inget som man bör lägga någon vikt vid... Skulle man nu göra det så kan man väll släcka en extra lampa i vardagsrummet när man ser på tv, då borde man ju spara in de pengarna samtidigt som man får en ännu bättre bild från sin Plasma... (jo jag är partisk mer om det senare)

LCD´s fördelar är just det motsatta. Den har hög upplösning och klarar kontraster galant. Den är ljusstarkare så stark belysning och solljus påverkar den inte lika mycket. Den är mer okännslig mot inbränningar (men det går att få inbränningar på en LCD med även om det är väldigt ovanligt, här på minhembio.com är det 1 person som har drabbats, ialla fall bara 1 som jag har läst om).

LCD´ns nackdelar är alltså att den ställer högre krav på vad du visar på skärmen. Analog tv och vhs upplevs sämre eftersom en LCD obarmhärtigt visar alla fel och brister kommer med en sådan bild. Den ställer därför också högre krav på din DVD spelare och hur du kopplar in denna. Sen har LCD problem med döda pixlar alltså en pixel som slutar fungera och visar samma färg hela tiden (en svart pixel är väll inte så hemskt men en vit lyser som en julgran i sahara). En död pixel är dock ett fel på skärmen och därför enklare att för en tillverkare att behandla i garantier osv. (tillskillnad mot inbränningar som kan uppstå av felanvändning av en skärm och därför är garantiskyddet inte lika "starkt" för konsumenten)

OBS Jag ser mig själv som en glad amatör i det här ämnet, detta är den bild som jag har fått genom det jag har läst!!!

Jag valde mellan Sony LCD och Panasonic Plasma och valde Panasonicen (Pioneer Plasma är allderles för dyr annars hade det blivit en sådan) och jag resonerade så här...

I mitt fall är det tv och film som gäller och då är det självklara valet (enligt mig) en plasma...
Digital-tv har vi inte ännu men det kommer, men det ger ändå inga + poäng för lcd enligt mig eftersom jag inte läst någonting om att vanlig digital-tv skall bli bättre på en lcd än en plasma (som bäst lika bra bild på lcd som plasma men inte bättre).
Någon dator kommer jag inte koppla in och inte något tv-spel heller... (När mina barn blir så stora att dom vill ha ett tv-spel så vill jag nog ändå inte ha dom sittandes i vardagsrummet hela dagarna så då får vi väll investera i en billig mindre lcd till deras rum...)
Inbränningar är väll mitt största orosmoment, men jag hoppas att jag genom en ordentlig inkörning av tv´n och att tekniken blivit bättre (problemet med inbränningar är ju till viss del hur det har varit med äldre skärmar) inte kommer uppleva det som ett problem (peppar peppar).

Sen räkar jag inte heller med att min tv kommer att hålla särskillt länge, inte för att den kommer att gå sönder utan för att tekniken utvecklas så snabbt idag att om några år (jag räknar med att min tv klarar sig bra i 5 år och inte i 10 som den gamla trotjänaren CRT Sonyn har hängt med) så spelar det ingen roll om jag har en 5 år gammal plasma eller en 5 år gammal lcd, dom är ute ändå, och därför är det vad som gäller för mig just nu som är viktigast... och då vann plasman...

Hoppas att jag har hjälpt dig lite i alla fall...

Lycka till!

PS. Ja i det här svaret vann plasman!!! Självklart du skrev ju i en "plasmatråd"... :lol:
Ställer du samma fråga i en "lcdtråd" så kommer du få ett helt annat svar... (Men för i hvt... En plasma har sämre upplösning, drar mer ström och får bara en massa inbränningar hela tiden... Nä en LCD är bättre... :blink: ) DS.

Redigerat av Unregisteredb11688c8, 19 januari 2008 - 20:49.

Postad 20 januari 2008 - 15:50

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Det bästa är att man kollar på D3000 tråden och frågar folk vad dom är missnöjda med. Det känns lite fel om vi skulle svara på det eftersom du kommer att råka ut för de vanliga observationerna om vad LCD rent allmänt har för svagheter och det finns redan trådar om detta. Jag har testat 46D3000 och 40D3000 under ca 1 timme och vet vad jag blev missnöjd med.

46D3000/40D3000
Den kunde ha haft bättre betraktningsvinkel utan förlust av kontrast och förvrängning av färger.
Det hade varit skoj om det inte fanns någon input lag när man spelar spel (spelar bara roll om man tävlar i spel eftersom lag var ca 30ms).
Den kunde ha varit lite bättre på att hantera rörelser så att objekt som rör på sig är lite skarpare.
1080P via component är en rolig feature men gav inte särskilt bra bild (kunde ha varit min cheap ass cable eller PS3)

Jag har haft 50PX720 i nästan 1 månad nu och har verkligen testat den till döds. Det här är vad jag är missnöjd med.

50PX720
Antiglare behandlingen på skärmen upplevs som störande i vissa fall. Den gör inte ett särskilt bra jobb av att ta bort direkta reflexer förutom om man jämför med dåliga lösningar som PX70,PV70, Q96/97, etc. Pioneers lösning är bäst. Antiglare på PX700 gör att man får försämrad kontrast vid vinklar runt 45 grader. Den gör att man får försämrad kontrast om det lyser ströljus på skärmen. Den är däremot bra på att göra indirekta reflexer mer diffusa och mindre störande.
TV:n låter... om än lite...
Jag förväntade mig mörkare svärta på en 2007 plasma.
Glossy ram runt en antiglare panel. What!?
Har inte 24p stöd vilket kan orsaka problem med rörelse om man tittar på 24p material.
Rött är orange. Får att få rött att vara rött får man justera tint -7 steg. Försöker man att göra rött helt korrekt får även människor en rödaktig hudton. Man får nöja sig med nästan rött (-4 till -5 steg).
Färgen grön är fel men går att korrigera väldigt enkelt med colour management ON.
Den tar inte PC upplösningar via HDMI och VGA har inte lika skarp och stabil bild (kan vara min vga kabel).
42" modellerna har rektangulära pixlar och en 4:3 upplösning på en 16:9 panel (kan vara störande med PC om man vill ha pixelmappat men jag ser inte det som en big deal).
Den har overscan med 720p och sjukt mycket overscan med 1080p (minst 27 pixlar av bilden försvinner på alla sidor). TV:n har inte någon funktion för att korrigera detta utan att gå in i servicemenyn och då påverkas overscan globalt.
Cinema mode som är mest korrekt har för varm bild och för ljus gamma på svart och är ändå inte korrekt. Bara mest korrekt.
Fjärren är riktningskänslig.
Colour banding.
Banding.
Man får tänka på att image retention kan uppstå och eventuellt leda till inbränningar som kan vara svåra att få bort. Det får man tänka på extra mycket de första hundra timmarna.
Den har ingen skärmsläckare eller screen wash funktion.
Den har 4 settings per input varav 2 är värdelösa (så i praktiken 2 settings per input).

Jag testade min 50PX720 i 12 timmar igår med en kompis. Då körde vi en side by side (clone mode med component 720p till Sonyn och 720p via HDMI till panasonic) med min 2,5 år gamla 42" Sony plasma som är en 480p panel. Det var för det mesta väldigt svårt att se skillnaden på 720p material trots att Sonyn är 480p och 42". Panasonic upplevs dock som skarpare. Om man pausar bilden och stirrar kan man se vissa skillnader i detaljer också. Men man får anstränga sig. Kanske en aning bättre motion handling på Panasonic också. Bättre detaljer i svart. Bättre återgivning av vit (om man kör cool eller normal). Detta var på 3-4m avstånd. Ja... vi gick fram och tillbaka, pausade, stirrade, tittade, pausade, osv. Saturday night! Yeah!

Jag har även testat 50Q97, 42Q97, Sony 32U3000, Pioneer LX508, Samsung 40M87, 42PX70, 50PX70 och Sharp 46XD1E (jag har skrivit i ordning av hur länge jag har testat dom från mest till minst).

Q96/Q97 ger en mer behaglig bild out of the box men den är inte korrekt. Även om Q96/Q97 har justeringsmöjligheter saknar den ändå förmåga till att vissa en lika korrekt bild (black crush och colour bleeding) som PX700. Man kan få PX700 att se ut som Q96/97 förutom att PX700 har inte samma svärta. Q96/Q97 har däremot väldigt mycket input lag när man spelar.

Vad som är ett bättre val beror på vad du ska göra. Att en TV är ett bättre val betyder inte att den andra är ett dåligt val... bara ett sämre val.

Om du har direkt solljus som kommer att lysa på tv:n. Sonyn. Och du vill slippa inbränningar för att du ska spela Guitar Hero varje dag. Sonyn. Om du har mycket belysning hemma. Sonyn. Om du ska titta på mycket 24p material och kan inte göra någonting annat än stirra på judder. Sonyn. Om du inte har möjlighet att justera overscan direkt på din video källa. Sonyn.

Om du stör dig på motion blur. PX700. Om du ska titta på dålig material. PX700. Om du ska spela spel på en "professionel eller seriös" nivå. PX700 (ingen lag alls eller väldigt lite lag via någon input). Om du inte har en hemmabio anläggning och vill ha bra ljud. PX700. Om du tycker att det är roligt att ha extra inputs på tvn:s framsida. PX700.

Min anledning till att jag köpte den? Ni kanske undrar med tanke på allt negativt jag har skrivit om den. Det är en 50" tv utan input lag (Samsung WTF!? 80ms!!!) som är perfekt att spela på och den har front inputs (Samsung WTF!? side inputs??) samt att man kan ha en center högtalare utan att skymma IR receivern till fjärren (Samsung WTF!?). Det betyder att när jag byter ut den (2008 Pioneer tack) så kan jag skicka den till spelrummet. Då tar jag min Sony därifrån och flyttar den till sovrummet. Yeah i'm a nerd.

För att summera det hela. Ska du köpa plasma för att se på film och tv... köp en 42" Pioneer när den går ner i pris. Oftast köper man en TV för att man vill ha den en längre tid. Pioneer spelar i sin egen division. Man slipper alla brister som Panasonic och Samsung har förutom att Pioneer har lite input lag. Den är ändå okay på den punkten. Fast jag själv skulle inte acceptera att ha en gaming TV i min gaming room som har input lag. ;) Dessutom vill jag inte ha mina tv:n en längre tid. Jag har hellre flera tv:n en kortare tid (i vardagsrummet i alla fall).

mvh Random Access

Postad 21 januari 2008 - 07:53

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Angående att ställa in "rätt" nivåer för att få en så optimal bild som möjligt tycker jag är jättesvårt.
Särskilt som det ofta är svårt att hitta någon bra kanal med bra material att utgå ifrån.

Sedan hittar jag sällan någon vanlig hederlig "test-bild" på någon kanal.

Finns det något material någonstans på nätet med typ "test-bild" som man kan ladda hem, bränna ut och köra från DVD'n för att lägga ut typ "test-bild" när man "i lugn och ro" försöker ställa in "rätt" nivåer??

(Eller några andra tips hur man ställer in rätt nivåer för att uppnå en "optimal" bild)??

/Makusi

Postad 21 januari 2008 - 08:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Angående att ställa in "rätt" nivåer för att få en så optimal bild som möjligt tycker jag är jättesvårt.
Särskilt som det ofta är svårt att hitta någon bra kanal med bra material att utgå ifrån.

Sedan hittar jag sällan någon vanlig hederlig "test-bild" på någon kanal.

Finns det något material någonstans på nätet med typ "test-bild" som man kan ladda hem, bränna ut och köra från DVD'n för att lägga ut typ "test-bild" när man "i lugn och ro" försöker ställa in "rätt" nivåer??

(Eller några andra tips hur man ställer in rätt nivåer för att uppnå en "optimal" bild)??

/Makusi

Nej, egentligen inte. Man får ställan in bilden ingång för ingång, för det kan ju skilja mycket på signalkvaliteten mellan tex DVD och digital-TV. För att inte tala om HDTV via HDMI! Lättast att ställa in en bra bild är det med tex SVT HD när de visar något i äkta HD, tex Andra Avenyn (det enda som det programmet duger till!) Desto svårare att ställa in en bra bild via en taskig Scart-signal, där det kan variera mycket mellan olika TV-kanaler. Man får helt enkelt kompromissa.

Postad 22 januari 2008 - 01:14

falangen
  • falangen
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Hej på er!
Nu har jag inte gått igenom alla inlägg här utan jag bara vräker på med en fråga....
Har beställt en px700 efter att gått igenom en massa olika tester och utlåtanden om denna tv.
Läste på nåt ställe (svenskt) vilka inställningar dom rekommenderade att man skulle använda sig av vad gäller bilden.
YES tänkte jag då var det klart ,man behöver inte hålla på å fibbla med en massa chans artade inställningar.
MEN jag hittar inte sidan jag läste det på. Har för mej att jag hittade den på prisjakts sida men det var nog fel.
Kan någon vänlig själ som känner igen det jag letar efter plita ner det här.
Mvh
Stefan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.