Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 17 augusti 2009 - 16:15

jg83610
  • jg83610
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Efter 120 dagar med provversionen och i stort sett inga problem bestämde jag mig för köpa en riktig licens. Jag gjorde en reinstall, fick uppdatera nätverkskortets drivisar igen (inlägg #520), men efter ett batteri av uppdateringar så fick jag inte igång servern, windows/system32/config/system var korrupt. Gjorde ånyo en reinstall med alla uppdateringar. Men nu kommer jag inte åt servern från klienterna. Upptäckte att servern tillhörde fel workgroup - ändrade och startade om. Jag har 3 bärbara pc som det inte går att återinstallera connectorn enligt WGS. På de två macar vi har så syns servern under delad, men det går inte att ansluta. Jag kan tyvärr för lite om nätverk för att lösa detta på egen hand. Vad göra? En ny reinstall och hoppas att den hittar rätt? Eller kan någon vänlig själ utifrån denna beskrivning vägleda mig.
Tack på förhand

Postad 19 augusti 2009 - 10:23

johannabacken
  • johannabacken
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Om man tvunget vill synka finns det ju sedan windows 95/98 my briefcase (vilket jag inte skulle rekommendera) eller så kan man använda Offline Folders (vilket jag inte skulle rekommendera).

Om man vill synka på riktigt rekommenderar jag Syncback

Jag tror mig ha följande "offline folders" behov. Vill att alla i hemmet alltid sparar sina dokument på en från WHS utdelad mapp. Då finns data tillgängligt från var som helst, den blir duplicerad och ibland uppbackad. Dock händer det att "någon" meckar med WHSen, hemma nätet har lite bekymmer, etc Då vore det önskvärt att våra (framförallt frugans) dokument fanns tillgängliga ändå. Samtidgt vill jag att alla dokument alltid sparas på samma ställe (enhet/share) med samma namn oavsett vilken maskin som används. Detta hade offline folders löst tror jag MEN det finns tydligen inte i vista home edition. Min fråga: Eftersom du inte rekommenderar offline folders, kan syncback lösa detta?
Jag får för mig att man då måste köra synkback på alla sina maskiner om man vill att det ur användarsynpunkt ska se lika ut. ( i fallet offline folders tänkte jag bara aktivera det på en av våra laptops) Eller kan man få synkback att fungera som offlinefolders? Finns annat program som gör detta då jag ändå saknar offline folders?

Undrar
///Johannabacken

Postad 19 augusti 2009 - 10:54

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Har fått problem med min HP mediasmartserver det verkar som om det är något problem med nätverket eller att någon aplikation tar väldigt mycket kraft. Mpparna finns och är ok men det går inte att logga in och komma åt servern via konsollen går det nästan alldrig utan det blir avbrott Via fjärrstyrning kommer jag in men får bara upp en helgrå skärm. Finns det något att göra? Har försökt starta i felsäkert läge men min dator får ingen kontakt med servern då Vid normal start så finns den där men kommer som sagt inte åt filer för något tar mycket kraft eller är nätverks korten trasigt?

Postad 20 augusti 2009 - 17:09

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag vill komma åt WHS datorn på mitt eget hemma-LAN, utifrån. Jag gör det delvis genom att jag kan komma åt alla shares, se alla datorer på xxx.homeserver.com, men när jag väljer att starta consolen (klicka på 'Connect to your homeserver' på Computers-fliken, får jag ett timeout-meddelande efter ca 10-12 sekunder.

Jag behöver alltså öppna port 443, 4125 och 3389 för att göra detta?

Ursäkta om jag uttryckt mig oklart, hoppas detta förklarar mitt problem bättre....

Svar, ja. Öppna 443, 3389 och 4125 att peka på din server så kan du köra Console via webben och du kan köra Remote Desktop via servern till alla klient-datorer som du aktiverar Remote Desktop till. Du måste även tillåta den användare på servern du loggar in som att få använda Remote Desktop.

Något VPN behövs inte för detta.

Postad 21 augusti 2009 - 07:19

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Byggde en burk med WHS för knappt en månad sedan och hade beställt en WHS-licens vars leverans drog ut på tiden. Jag installerade därför någon "ful-version" som demo i 30 dagar med tanken att jag skulle kunna ominstallera med min riktiga licens när den väl kom. WHS har precis börjat varna mig om att de 30 dagarna snart passerat så igår var det dags för ominstallation och allt snurrade på som jag tänkt. Jag knappade in mitt serienummer för WHS, alla diskar hittades osv under ominstallationen och allt som allt tog det inte mer än knappt en timme för WHS att hitta mina sparade filer (ca 1,5TB filer, allt duplicerat -> 3TB data totalt). "Najs", tänkte jag då B)

Men, när jag loggade in på servern så var allting precis som FÖRE ominstallationen. Alla program, användare och annat jag fipplat med innan var kvar. Även varningarna om att de 30 demo-dagarna snart är slut. Jag som tänkt mig att börja om "från början" med min installation.

Hur löser jag det här?
- Kör en ny-installation (vad händer då med alla diskar med data?!)
- Rycker ur systemdisken och stoppar den i en annan burk där jag raderar C: ?
- Förslag ??

Postad 21 augusti 2009 - 09:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

- Förslag ??

Osäker på hur det ser ut under WHS, men välj motsvarande "egenskaper" på "den här datorn" så kommer ju fönstret fram där du ser om produkten är aktiverad eller hur lång tid du har på dig att göra detta.
Tror det ska finnas en ruta där du ange licensnyckel.

Se till att din riktiga licensnyckel står rätt inskriven, klicka på aktivera. That should be it!

Postad 21 augusti 2009 - 09:58

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Osäker på hur det ser ut under WHS, men välj motsvarande "egenskaper" på "den här datorn" så kommer ju fönstret fram där du ser om produkten är aktiverad eller hur lång tid du har på dig att göra detta.
Tror det ska finnas en ruta där du ange licensnyckel.

Se till att din riktiga licensnyckel står rätt inskriven, klicka på aktivera. That should be it!

Glömde skriva att jag provat även denna lösningen. Provade även att knappa in mitt mitt nya serienummer i den gamla "ful-versionen" före ominstallationen utan att få WHS nöjt. B)

Postad 21 augusti 2009 - 22:44

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Glömde skriva att jag provat även denna lösningen. Provade även att knappa in mitt mitt nya serienummer i den gamla "ful-versionen" före ominstallationen utan att få WHS nöjt. :lol:

Insåg nyss att ominstallationen jag gjorde hamnade på en liten IDE-disk som jag nyligen tagit bort från sharen. Den var komplett med en C: och D: . Mysko...

Kopplade bort den felaktigt installerade IDE-disken och nu har jag provat att försöka köra en ominstallation igen men kan bara välja en ren nyinstallation. Märkligt. Servern snurrar på som vanligt och sharen är i topptrim med alla filer duplicerade.

Vad har jag missat?

Postad 22 augusti 2009 - 09:33

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Finns det något program som man kan köra en backup över nätet? Det är så att min mamma vill ha en backup på sin data och allt ska vara schemalagt. Finns det ett program som kopplar upp sig mot min server och gör backup av all data?

Postad 23 augusti 2009 - 09:37

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ska man / kan man defragmentera hårdiskarna på samma sätt som i en vanlig dator eller kan det bli knas med duplicering och allt sånt?

Postad 23 augusti 2009 - 20:30

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Insåg nyss att ominstallationen jag gjorde hamnade på en liten IDE-disk som jag nyligen tagit bort från sharen. Den var komplett med en C: och D: . Mysko...

Kopplade bort den felaktigt installerade IDE-disken och nu har jag provat att försöka köra en ominstallation igen men kan bara välja en ren nyinstallation. Märkligt. Servern snurrar på som vanligt och sharen är i topptrim med alla filer duplicerade.

Vad har jag missat?

Det är välkänt att det inte är tänkt att man ska kunna installera en köpt version över den gamla Demo-versionen!
Tror dock att det funkar om man försöker "reparera" windows installationen. Du får surfa efter dom anvisningarna!
Annars går det väl att börja om genom att behålla diskarna med sharen. Plocka ut och formattera om sys-disken (alternativt stoppa i en ny disk utan att den gamla är ipluggad...) och därefter installera den nya "fina" versionen. Den bör då hitta din gamla share, men utan alla dina fina plug-ins etc.

Postad 24 augusti 2009 - 08:12

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det är välkänt att det inte är tänkt att man ska kunna installera en köpt version över den gamla Demo-versionen!

Nja, det där stämmer ju inte riktigt eftersom jag kunde göra en re-install som hamnade på en ansluten disk som inte var med i min share-pool. Det var när jag plockade bort den disken som jag endast fick alternativet med ny-installation.

Har flyttat mina filer under helgen så nu ska jag blåsa alla diskarna i servern och börja om från början istället.

Postad 25 augusti 2009 - 10:53

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har flyttat mina filer under helgen så nu ska jag blåsa alla diskarna i servern och börja om från början istället.

Hmmm...

Installationsdags
Pluggade ur allt utom systemdisken för att göra en ren ny-installation (eftersom det var det enda valet jag kunde göra som jag skrev om tidigare). Då visar det sig att jag nu även kan välja att om-installera servern (jag valde dock att göra en ny-installation).

Känns lite egendomligt att alternativen för installation inte är konsekventa.

Postad 25 augusti 2009 - 21:42

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Min WHS har fått något störigt för sig, den har fått för sig att automatiskt försöka installera skrivarna som finns på min PC, men den har ju såklart inte drivrutiner vilket orsakar störiga felpip och meddelande i loggboken.

Hur får jag den att ge fan i detta?

Postad 25 augusti 2009 - 21:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Min WHS har fått något störigt för sig, den har fått för sig att automatiskt försöka installera skrivarna som finns på min PC, men den har ju såklart inte drivrutiner vilket orsakar störiga felpip och meddelande i loggboken.

Hur får jag den att ge fan i detta?

Antingen slutar du dela skrivarna i din dator eller så installerar du drivrutiner i servern.

Postad 26 augusti 2009 - 11:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Nån som vet om Microsoft filar på nån ny version av Home Server än? Skulle ju vara trevligt om de kunde uppdatera och göra som med W7 där de verkligen lyssnat på användarna.

Och även om det inte är nån på väg så kan man ju alltid önska, vilka funktioner saknar ni andra native i whs?

Själv så skulle jag gärna se en utveckling med tex möjlighet till tv-server i kombination med mce. Det skulle överhuvudtaget inte skada med ett bättre samspel mellan mce och WHS. Tex skulle det inte skada med ett plugin som ger möjlighet att styra grundläggande funktioner i whs inifrån mce med hjälp av fjärren.

Möjlighet till hemautomation och övervakning med inbyggt stöd för de vanligaste systemen tex X10, Nexa osv. som kan styras från tex en pekskärm i ett snyggt skal, men även via ett webinterface för styrning via nätet.

Postad 27 augusti 2009 - 12:01

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Ska man / kan man defragmentera hårdiskarna på samma sätt som i en vanlig dator eller kan det bli knas med duplicering och allt sånt?

Det finns speciella WHS-edititons av olika Diskfragmenterare. Jag har provat Perfect Disk (WHS edition) vilket fungerade bra.

Postad 27 augusti 2009 - 19:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Maxxess: Du har inte sprungit på någon lösning till att whs gnäller att c (sys) is failing och att allt fixar sig med en reboot?

Postad 28 augusti 2009 - 14:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Blev att bygga en server igår, eftersom att byggnerven kom helt oväntat så frångick jag mina planer på Mini-ITX och det blev ett vanligt mobo istället.

Detta blev specen iaf.

Visade sig vara ett bra chassie med en ovanligt tyst nätdel för att vara en budget.

Moderkort billigt och med 6 S-ata 2

Cpu

Smart liten sak som förutom att den gör om 3 5.25 platser till 4 3.5 platser dessutom är gummiupphängd och har 120mm fläkt med inbyggda blåa dioder :)

2 st nya diskar blev det också

Och 2 gig ram

Allt funkar utmärkt ska jag bara ta mig tiden någon dag att lägga in de gamla diskarna, men kommer att vänta tills jag får min riktiga WHS, kör på trail nu så länge.

Postad 28 augusti 2009 - 22:19

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Nån som vet om Microsoft filar på nån ny version av Home Server än? Skulle ju vara trevligt om de kunde uppdatera och göra som med W7 där de verkligen lyssnat på användarna.

PP3 är på gång och kommer i samband med W7. Let google be your friend, finns screens m.m.

Själv så skulle jag gärna se en utveckling med tex möjlighet till tv-server i kombination med mce.

Redan i PP2 blev stödet förinspelat material bättre i WHS, i PP3 utökas det med bl.a komprimering och konvertering. Någon TV-server lär dock inte aktualiseras, har en känsla av att det strider lite mot en del upphovsrättsliga dealar. PP3 har också en del begränsningar p.g.a upphovsrätt.

Det skulle överhuvudtaget inte skada med ett bättre samspel mellan mce och WHS. Tex skulle det inte skada med ett plugin som ger möjlighet att styra grundläggande funktioner i whs inifrån mce med hjälp av fjärren.

WHS-menyer av alla möjliga slag i MCE-miljö följer i spåren av PP3 i kombination med W7. Backup, poolstatus och användaradministration är ett par exempel.

Postad 28 augusti 2009 - 22:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Jo, men det är fortfarande bara en uppgradering till server 2003whs, tycker det borde vara något på g som bygger på server 2008

Jag har redan pp2 och har inte hittat nått av förbättrat stöd för förinspelat material, gentemot innan.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 augusti 2009 - 22:31.

Postad 28 augusti 2009 - 22:43

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Mappen Recorded TV kom med PP2 och den gav en första fingervisning om att MS insett att vi nyttjar WHS i system med Media Center. I PP3 blir det en massiv utbyggnad som vida överskrider denna första fingervisning.

Något nytt OS ser jag inget behov av så länge MS är skarpa på att uppdatera det befintliga och med PP3 vet jag inte om det är särskilt mycket jag saknar - fill me in! Ska 1500kr läggas på en efterträdare till WHS skall det minsann erbjudas en hel del nytt godis.

Postad 28 augusti 2009 - 22:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Mappen Recorded TV kom med PP2 och den gav en första fingervisning om att MS insett att vi nyttjar WHS i system med Media Center. I PP3 blir det en massiv utbyggnad som vida överskrider denna första fingervisning.

Något nytt OS ser jag inget behov av så länge MS är skarpa på att uppdatera det befintliga och med PP3 vet jag inte om det är särskilt mycket jag saknar - fill me in! Ska 1500kr läggas på en efterträdare till WHS skall det minsann erbjudas en hel del nytt godis.

Av det jag läst hittills så är det väl bara flyttning och reencodning som verkar intressant, förutsatt att den klarar att konvertera till h264 och det är jag ju rätt skeptisk till, och utökat stöd för kontroll inne i mce.

Förhoppningsvis kommer man att kunna flytta hela recodedtv till servern och inte behöva ha nått lokalt på htpcn.

Postad 28 augusti 2009 - 23:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Av det jag läst hittills så är det väl bara flyttning och reencodning som verkar intressant, förutsatt att den klarar att konvertera till h264 och det är jag ju rätt skeptisk till, och utökat stöd för kontroll inne i mce.

Räkna med att MS håller sina egna om ryggen, wmv torde bli förstahandsalternativet och wmv HD om vi har lite medvind. Något annat räknar jag att vi inte kommer få se.

Förhoppningsvis kommer man att kunna flytta hela recodedtv till servern och inte behöva ha nått lokalt på htpcn.

Jag har rubbet på WHS-lådan sedan länge, ytterst smidigt om man har flera burkar med Media Center. Inget hindrar att man lägger allt inspelat i recorded tv på WHS och sedan streamar.

Postad 29 augusti 2009 - 00:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag har rubbet på WHS-lådan sedan länge, ytterst smidigt om man har flera burkar med Media Center. Inget hindrar att man lägger allt inspelat i recorded tv på WHS och sedan streamar.

Nä, men du kan inte välja servern i recorder storage i inställningarna, inte ens om du mountar den mappen på servern ju. Jag får iaf bara upp C:\ och D:\ Sen måste jag använda MCEBuddy för att flytta och encoda om materialet

Postad 29 augusti 2009 - 00:08

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Jag kör MediaPortal server på min WHS, fungerar kalas..!
För närvarande har jag två st DVB-S2 kort för satellit-tv, Technotrend S2-3200. Rekommenderas..!

Men med DVB-T verkar det lite tjurigare...
Har provat min befintliga Pinnacle USB T-stick, fungerar sporadiskt...vid omstart så försvinner den i regel o man får installera om drivisarna..trött på det nu...

Så i veckan har jag provat ett par andra varianter. Först Leadtek 1300T, et PCI-E kort. Det hittas av WHS, går fint att lägga in XP-drivisar, men inte att söka kanaler tyvärr..hittar ingentingl
Lämnade tillbaka detta o provade istället ett Hauppauge Nova-T USB. Gick inte alls, WHS protesterar att drivrutinen är för fel OS...

Så, ni andra som kör WHS o DVB-T, för det måste väl finnas fler som gör detta, vad har ni för prylar..? Vad funkar o vad funkar inte..??

Postad 29 augusti 2009 - 00:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
När jag testa för ett tag sen så funka MP tv-server och floppydtv dvb-t alldelse utmärkt, synd bara att jag aldrig får nån stabilitet i MP på htpc, en vecka är max vad jag fått det att leva utan problem.

Postad 29 augusti 2009 - 01:06

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Tack Goldstar,

En kompis har ett Floppy DVB-T, ska låna det o se hur det funkar.

Nej, MediaPortal kan helt klart vara tjurigt, och det som flyter 100% på en dator kanske inte ens startar på en annan...

Men jag har fått till en relativt stabil konfig, peppar peppar...

Andra förslag på fungerande DVB-T kort.. :) ..?

Postad 29 augusti 2009 - 05:27

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Maxxess: Du har inte sprungit på någon lösning till att whs gnäller att c (sys) is failing och att allt fixar sig med en reboot?

Nej, tyvärr. Mitt felmeddelande berodde nog på att disken verkligen var på väg att gå sönder :-\ och jag har inte haft några felmeddelande efter det meddelandet.

Postad 29 augusti 2009 - 10:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Ibland när man läser forumtrådar så kan man bli lite negativt inställd...det verkar helt enkelt nästan bara vara strul och problem med programvaran, TV:n, datorn etc.

Solskenshistoria:
---------------------
Min WHS har snurrat på perfekt i 20 månader nu. I förrgår så började dotterns PC att strula. Den var allmänt seg och tappade kontakten med tangentbord och mus (fast ikopplade) med jämna mellanrum. Visst kan man sätta sig att felsöka och mickla ett antal timmar, eller så tar man fram WHS Restore-CD:n + USB med de drivrutiner som behövs (ligger färdiga i en katalog på servern) och bootar igång PC:n. Jag valde ut en backup som skapats några dagar innan och 35 minuter senare var allt klart och dottern väldigt nöjd...klockrent.

Inte nog med att jag sparade en hel del arbetstimmar, jag behövde inte heller återställa PC:n avseende spel, dokument etc. Allt fanns ju på plats och det enda som förlorats var två dagar...eventuellt skapade dokument, filer etc. kan ju därefter plockas separat från en senare backup...men i vårt fall så var det inga problem.

Detta är ett problem som WHS löser på ett riktigt smidigt sätt. Jag tar backup:er på två av våra datorer i huset dagligen (bl.a dotterns) och för ytterligare fem har jag tagit en första backup när de varit nyinstallerade och pigga. Därtill så finns alla fotografier, musik och annat placerat på WHS:en som alla kommer åt. Perfekt för alla med mer än en dator i huset är min uppfattning.

mvh Manor

Postad 29 augusti 2009 - 10:59

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Manor: Riktigt kul att läsa din historia.

Jag fick för ett par dagar sen problem med min W7-spelburk. Ahh tänkte jag, jag har ju gjort en massa backuper så jag tog fram Restore-skivan o satte igång. Det gick åt h-e! Man kommer en bra bit, den hittar WHSen mm men sen på slutet så kommer det hela tiden fram ett meddelande om att min Restore Wizard är för gammal och att man ska prova med en nyare. Sen kommer man inte längre. Varför blir det så här? Det är ju från samma paket som jag har installerat min WHS som jag kör Restore-skivan. Kan det ha att göra med att orginalskivan är PP1 och att WHSen är PP2? Måste jag skapa en ny Restore-skiva från WHSen?

Hjälp...Jag trodde verkligen att det skulle bli så lätt att installera om burken som Manor skriver ovan...

Postad 29 augusti 2009 - 11:44

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

Manor: Riktigt kul att läsa din historia.

Jag fick för ett par dagar sen problem med min W7-spelburk. Ahh tänkte jag, jag har ju gjort en massa backuper så jag tog fram Restore-skivan o satte igång. Det gick åt h-e! Man kommer en bra bit, den hittar WHSen mm men sen på slutet så kommer det hela tiden fram ett meddelande om att min Restore Wizard är för gammal och att man ska prova med en nyare. Sen kommer man inte längre. Varför blir det så här? Det är ju från samma paket som jag har installerat min WHS som jag kör Restore-skivan. Kan det ha att göra med att orginalskivan är PP1 och att WHSen är PP2? Måste jag skapa en ny Restore-skiva från WHSen?

Hjälp...Jag trodde verkligen att det skulle bli så lätt att installera om burken som Manor skriver ovan...

Jag kör med original restore-skivan mot WHS:en som är uppdaterad med det senaste (PP2 antar jag). Den dator som jag gjorde restore på kör Windows XP och hur stödet är för Windows 7 har jag ingen erfarenhet av.
I en textfil på WHS:en där det ligger en restorecd.iso fanns även en textfil där bl.a följande information fanns att läsa:
How to Create a Home Computer Restore CD

If there is a CD image file (RestoreCD.iso) in this folder, it is outdated.

To create a Home Computer Restore CD, download the ISO image file (RestoreCD.iso) from the Microsoft Web site at http://go.microsoft..../?LinkID=104683. Then you must write the file to a blank CD. You cannot use Windows Explorer to write the ISO image to the CD. Instead, you need a CD/DVD burner. Most CD/DVD burners include software that you can use to write the ISO image to a CD. Follow the instructions for your burner software, and select the option to write the ISO image rather than individual files.

Jag hade en iso-fil liggande där som var daterad 2007-09-07 och denna är alltså föråldrad (men min originalskiva lär basera sig på denna).

Skapa en ny restore-CD enligt ovanstående instruktion och gör ett nytt försök. Hoppas att det går bättre.

Edit: Den nya iso-filen heter RestoreCD_dual.iso och har datumet 2008-07-12.

mvh Manor

Redigerat av Manor, 29 augusti 2009 - 12:13.

Postad 29 augusti 2009 - 19:25

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag har ett trivialt problem som uppstår ibland när WHS skyfflar om filer. Helt plötsligt så ändras datum på katalogerna när DE-migrator flyttar filer. Filerna behåller sina ursprungsdatum men katalogernas datum ändras. Störigt värre när jag i Mediaportal sorterar mina rippade DVD på datum och helt plötsligt ligger det 10 äldre filmer med nytt datum (samma sekund ofta) högst upp.

När jag kopierar filer/kataloger använder jag alltid TCMD just för att det programmet kan bevara tidsstämpeln på kataloger.

Jag trodde detta var fixat sedan länge, men nu åkte jag på det igen. Nån mer? Jag funderar på att buggrapportera på MS Connect...

edit: skickade en rapport på MS Connect, men om fler sett samma fel så svara så fyller jag på...

Redigerat av maxxess, 29 augusti 2009 - 20:13.

Postad 30 augusti 2009 - 10:18

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns nån bra addin till whs där man kan övervaka användare som är inloggade via remote access. Se va dom gör/vilka filer som laddats ner/upp å dylikt?

Postad 03 september 2009 - 14:05

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nån som vet om det finns nån bra addin till whs där man kan övervaka användare som är inloggade via remote access. Se va dom gör/vilka filer som laddats ner/upp å dylikt?

Har inte tillgång just nu, men nåt som heter ToolKit eller så har loggar för inloggning iaf.

Jo, men det är fortfarande bara en uppgradering till server 2003whs, tycker det borde vara något på g som bygger på server 2008

Jag har redan pp2 och har inte hittat nått av förbättrat stöd för förinspelat material, gentemot innan.

Kommer inte ihåg var, men det postades nån månad sedan att man hittat licensnamn i Windows 7 resurser där det fanns två versioner av Windows Home Server, en "Home" och en "Professional" och det började spekuleras i vad dessa skulle bestå av. Men helt klart skulle detta vara baserat på Windows 7, dvs inte Server 2008 utan snarare Server "2010" eller vad det nu kan bli. Så det kanske kan bli nåt nytt längre fram, beror väl på humöret i Redmond.

Postad 03 september 2009 - 23:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Vill bara tipsa om ett litet program till whs, vet inte om det är nämnt tidigare i tråden men jag gillar det.

RipNAS Stoppa i en skiva i din whs så rippas den automatiskt till flac programmet kostar $51.79 ink tax och finns även i en variant med bundlad läsare för HP Homeserver.

Edit/ såg nu att den bundlade versionen inte gick att köpa från sverige. Men bör var lösbart ändå

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 september 2009 - 01:22.

Postad 04 september 2009 - 00:53

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Nu snurrar min server med E5200 + Corsair XMS2 2gb (kylfläs modellen) Hade Intel centrino 3,3Ghz innan...

Inga problem alls! Var bara plugga i å köra :)

Postad 05 september 2009 - 18:43

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
En fundering kring WHS som jag har haft länge och hoppas nån av er kan besvara: Om jag kör in ett par diskar i min WHS Pool har jag förstått att allt slås ihop till en och samma virtuella enhet. Därefter kan jag skapa mappar där jag lagrar mina filer. Därtill går det att välja att hålla "backups" på utvalda mappar. Vid en diskkrasch förlorar jag alltså inte de filer som jag har på någon annan disk. Men hur blir det då med de mappar som jag inte har en "backup" på? Hur fördelar WHS dessa filer? Hoppas ni förstår min fundering.

Postad 05 september 2009 - 19:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

En fundering kring WHS som jag har haft länge och hoppas nån av er kan besvara: Om jag kör in ett par diskar i min WHS Pool har jag förstått att allt slås ihop till en och samma virtuella enhet. Därefter kan jag skapa mappar där jag lagrar mina filer. Därtill går det att välja att hålla "backups" på utvalda mappar. Vid en diskkrasch förlorar jag alltså inte de filer som jag har på någon annan disk. Men hur blir det då med de mappar som jag inte har en "backup" på? Hur fördelar WHS dessa filer? Hoppas ni förstår min fundering.

Mappar som inte är duplicerade sprider filer över alla diskar, rasar en disk så kan du rädda alla filer som inte ligger på den krashade diskan, men det kan vara lite knepigt att hitta allt.

Postad 05 september 2009 - 20:49

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Mappar som inte är duplicerade sprider filer över alla diskar, rasar en disk så kan du rädda alla filer som inte ligger på den krashade diskan, men det kan vara lite knepigt att hitta allt.

Det låter ju underbart! Har du koll på hur man gör det? Kräver det en massa diskscannande eller finns det något enklare sätt? Nu luter det allt mer åt att införskaffa WHS, filmer, musik och dylikt är jag inte orolig över att förlora men det är ju skönt att veta att det går att återställa en del.

Postad 05 september 2009 - 21:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Om man inte kan återställa poolen eller inte får nån varning om diskhaveri för diskarna övervakas kontinuerligt så får man helt enkelt ta en disk i taget och gå igenom vad som finns där och kopiera över det som går till diskar i den nya poolen.

Postad 06 september 2009 - 09:07

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Det låter ju underbart! Har du koll på hur man gör det? Kräver det en massa diskscannande eller finns det något enklare sätt? Nu luter det allt mer åt att införskaffa WHS, filmer, musik och dylikt är jag inte orolig över att förlora men det är ju skönt att veta att det går att återställa en del.

Funktionen backup är mera till för att transportera ens viktigaste data på extern disk till annan fysisk plats. Typ sådant som man gör med data man absolut aldrig kan leva utan (i mitt fall hemkatalog med viktiga dokument, fotoalbum, programinstallationer mm mm).

Med tanke på dagens diskpriser har iaf jag råd att ha all min viktiga data på WHS duplicerad också utöver den externa backupen. Om utrymmet kniper kan man efteråt slå av duplicering av någon stor mapp med mindre viktig data och frigöra utrymme. Man kan alltså börja med allt duplicerat och köra så länge disken räcker.

Postad 11 september 2009 - 11:25

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Har haft min hembyggda WHS i något år nu och den har fungerat bra med ett undantag, vid start har den ibland tappat en av fyra SATA diskar (2x500+2x1000GB). Jag har inte gjort något åt det (dumt?) eftersom den har rullat på felfritt när den väl kommer igång. Har dock tagit reda på att det är moderkortet som strulat, det är alltid disken på kontakt 4 som strular även om man kastar om ordningen.
I förra veckan blev det dock värre 1 av 5 uppstarter lyckades. Hittade en bios uppdatering som skulle fixa ett känt fel med att hitta sata-diskar. Trots att jag följde alla försiktghets åtgärder vid biosuppdatering gick det fel. NU funkar den inte alls!

Nytt moderkort, återanvänder övriga komponeter. Jag känner mig lite osäker på att köra en reinstall, vill inte förlorar alla filer i diskpoolen även om jag har det allra viktigaste på annan backup.

Har anslutit en av pooldiskarna till annan dator för att kopiera över filerna. Mappstrukturen finns men det är bara en del av filerna i varje mapp, resterande ligger på en annan disk dvs det blir väldigt bökigt att plocka ihop allt!

Kan någon verifiera följande tillvägagångssätt:

1. Nyinstallation med endast en disk ansluten (systemdisken).
2. Anslut alla pooldiskarna
3. Starta från DVD:n och kör reinstall.

Det som jag är orolig för är om diskarna formateras eftersom jag vill kopiera om det inte fungerar.

Tacksam för råd!

Postad 11 september 2009 - 20:52

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Har tidigare haft 4st datorer igång 24/7. HTPC, WHS, Tv-server samt surfdator. Inte bra eftersom jag bor ensam...är alltså ett riktigt miljösvin... :)

Men jag försöker bättra mig..!

Nu finns endast HTPC'n o WHS'n kvar. WHS'n får alltså ersätta både Tv-datorn samt surfdatorn.
Det sista är det som är mest problematiskt...att surfa på WHS är en pina...
Jag är såå trött på allt pop-uppande med varningsfönster som kommer på varenda websida...ibland kan det krävas ett tiotal klick på ok för att komma till sdan... :P
Jag har ändrat säkerhetsnivåerna till låg, men inte hjälper det så mycket...

Visst, jag vet att WHS inte är tänkt att surfa med och att säkerheten ska o bör hållas hög på en server...men...

Vet någon om det finns några hack eller program för att göra WHS (och mig) lite gladare och mer användbar till surf..?

Postad 12 september 2009 - 17:37

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Miljösvin är en fin titel som snart blir svår att titulera sig med när glödlampan går i graven :) <gällande elförbrukning>

Om du vill surfa i IE på WHS så stäng ned säkerheten. tools -> internet options -> flik security -> Internet zone == medium eller high-medium.

Elller ännu enklare: www.getfirefox.com

Avast (WHS edition) funkar bra som Antivirus om du ska surfa på din WHS.

Postad 12 september 2009 - 17:55

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Kan någon verifiera följande tillvägagångssätt:

1. Nyinstallation med endast en disk ansluten (systemdisken).
2. Anslut alla pooldiskarna
3. Starta från DVD:n och kör reinstall.

Det som jag är orolig för är om diskarna formateras eftersom jag vill kopiera om det inte fungerar.

Tacksam för råd!

Jag gjorde en massa virtuella tester i VMW med diskar när WHS släpptes, allt gick bra. IRL när systemdisken dog och jag började koppla in/ur diskar så blev det fel..

Vad du skall prova är att boota upp media med WHS med ALLA diskar anslutna. Om du har valet reinstall då är det bara att köra på. Det kommer att ta Getelång tid för setup innan allt är klart.

Om du enbart får upp valet "nyinstallation" när du kör setup är det rökt, diskarna kommer att formateras!!

OM man hamnar i nyinstallations-träsket så går det alltid att kopiera ut filer genom att ansluta diskarna till annan dator. En bra filhanterare för detta ändamål är Total Commander.

OM man måste nyinstallera och har diskplats i servern så koppla bort alla diskar som ingår i poolen, installera om, anslut sedan disk1-diskx och för över data från disk1 till poolen. Addera disk1 till poolen, för över data från disk2, addera till poolen osv osv. När allt är klart slå på duplicering igen. Total Commander är mkt bra om du hamnar här, där kan man enkelt svara på frågor om replace/overwrite mm.

EDIT: TotalCMD har även en köfunktion så att man kan köa upp en mängd operationer vilket är mkt passande om man räddar data från diskpool-diskar (F2-valet i copydialogen)

Redigerat av maxxess, 12 september 2009 - 18:03.

Postad 12 september 2009 - 20:09

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
maxxess,

Firefox vae ju ett klockrent tips.. :)
Varför har jag inte provat den förut,, jag känner ju till den..?!?
Inga pop-ups alls..yes..tack..!!

En annan fråga till de lärde...

Videochat via MSN Messenger får jag inte till att funka. Kameran vill inte starta alls. Har provat ett par olika Messenger versioner, både engelska o svenska...

Någon som videochattar i Messnegermed WHS..?

Postad 13 september 2009 - 14:22

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Någon här som har provat PP3? Ser mycket lovande ut för oss som använder mce.

http://www.wegotserv...-press-release/

Postad 13 september 2009 - 23:06

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Vad du skall prova är att boota upp media med WHS med ALLA diskar anslutna. Om du har valet reinstall då är det bara att köra på. Det kommer att ta Getelång tid för setup innan allt är klart.

Tack! Det funkade, nu är den uppe igen. :)

Postad 15 september 2009 - 09:13

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu kommer nästa version av HP's MediaSmart Server: EX490 / EX495

HP MediaSmart Server EX495 Unboxed (We Got Served)
HP Mediasmart Server EX495 Review (mswhs.com)
Engadget
Übergizmo

- CassePer

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.