/Fred
Redigerat av aerofred, 14 August 2008 - 10:42.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Navigon PNA7000T MN6 *
Startad av
Saxarn
, May 07 2007 19:13
1378 svar till detta ämne
9 relaterade trådar
Postad 14 August 2008 - 10:42
High Speed är väl inte samma sak som SDHC.
/Fred Redigerat av aerofred, 14 August 2008 - 10:42. Postad 16 August 2008 - 06:32
Eftersom jag själv kör med 2 st av just det kortet så vet jag att det INTE är SDHC Postad 19 August 2008 - 09:56
Om man köper en 2100 med Nordenkartor och sen köper ett större minneskort och skaffar Europakartor, funkar det?
Postad 19 August 2008 - 16:24
Jag köpte ett sådant här SD 133x 4gb för 130 kr. Fungerar ypperligt i min 7000
http://www.nordikdat...?lProductId=498 Googla på artikelnummret MS4096SDSD4R så hittar ni någon i er närhet som har det (samma webshop) /Fred Redigerat av aerofred, 19 August 2008 - 16:59. Postad 20 August 2008 - 20:48
Någon av er gossar som MN6.5.1 samt kartan Europe_NT200708 ?
Va ute en sväng och märkte att POIs som är med där är lite felplacerade mot gamla kartan som följde med. Någon av er som märkt samma sak? POIs jag testat är bensinmackar, bilhandlare, bilverkstäder... helt galet... dock på rätt gata osv så inget problem i sig. Kul att veta om någon har nån lösning på det eller ej bara. I morgon tänkte jag testa MN7 samt Europakartan för 2008 Q3. Om det nu får plats på mitt minneskort om 2 GB, men det märks ju Haft min över 1 år.. Den har räddat körkortet många gånger, så det tackar ja Navigon för. Är supernöjd med min Postad 22 August 2008 - 05:52
Kan bara konstatera att Q3 är kasst uppdaterade fortfarande finns inte vissa vägar med som har funnits i 2 år iaf för Sverige.
Jag har konstaterat att Q3 för tex MN6.5 är bättre än för MN7, kartorna är snyggare i Mn7 men söka vägar i Mn7 är MYCKET sämmre än i MN6.5, stora gator i tex PRAG är inte med i MN7 vilket är mycket förvånande, men i MN6.5 är dom med . POI är sämre i MN7 än i MN6.5, men i MN7 är mer exakt på metern. Jag tänkte köpa mig en 8110 men nu nöjer jag mig med min 7110 pga av just dessa banala konstiga avvikanden i dessa olika utgåvor av samma Q3 kartor. Europe_NT200708 är en gammal uppdatera med Europe NT2008 el senaste Q3 för Europa istället Redigerat av pege63, 22 August 2008 - 05:54. Postad 29 August 2008 - 06:02
Funkar kameravarningen för dig i MN7? För mig kommer varningen upp men ingen hastighetsgräns anges, bara en kamerasymbol och en varningsskylt med utropstecken i. Postad 29 August 2008 - 11:22
Menar du i ORGINAL MN7 el i den OMGJORD vers?
Ja det funkar i den omgjorda MN7 som passar i 7xxxx GPSr Postad 29 August 2008 - 21:47 Menar den omgjorda, strular för mig. Har iofs bara åkt förbi någon enstaka kamera så det kan vara just där problemet uppstår. Får kolla upp det när man ska på nån längre tur. Tackar för svaret. Postad 31 August 2008 - 19:13
Största skillnaden i mitt tycke är att MN7 upplevs som snabbare och att inmatningen av adresser är smidigare. Postad 01 September 2008 - 04:55
Reality View finns ju på 6.5, lane assist finns också i 6.5. Kanske lite förbättingar Av funktionen. Postad 01 September 2008 - 20:13
Kom på det att det redan finns i 6.5:an.
Något mer som man kan ta på direkt? Postad 02 September 2008 - 06:33
Som sagt var så upplever jag interfacet som betydligt snabbare. Sen är adressinmatningen ändrad så att eftersom du skriver in adressen så plockar den bort de bokstäver ur tangentbordet som det inte finns någon adress som stämmer in. Postad 03 September 2008 - 19:18
lane assist finns INTE i 6.5. det kom först i MN7, vilken vers av MN6.5.X skulle det vara i isf?
Läser att Körbaneassistent är med i 7110 men skall den vara med i MN6.5.1 för jag har aldrig fått upp den? Hur fanken skall TMC fungera i praktiken? Som jag uppfattar det skall det poppa upp en VARNING om tex vägbygge & skall då ge en alternativ väg istället är det rätt uppfattat? MIN TMC fungerar lite märkligt ute på landet fungerar den plötsligt men på motovägar funkar den INTE alls!? Och när det funkar sp kommer det inget upp utan man få gå in på menyn TMC inställningar & då fick jag upp vägbyggen utanför STHLM & Darlarna men inget lokalt här nere i SKÅNE, & i början när jag hade köpt den så såg jag att där var upplysningar om VÄGBYGGE i Danmark? Trodde den skulle hålla sig lokalt på dom sträckorna man har knappat in? Redigerat av pege63, 03 September 2008 - 19:39. Postad 03 September 2008 - 21:31
Körbaneassistent är väll den som visar filken fil du skall ta? Det skall vara den lilla rutan till höger som visar filerna med en gul pil i? Eller vänta nu... Du har nog rätt. Den kanske inte finns i MN6.5? Jag måste fan testa ... Jag kan väll berätta hur min TMC fungerar... Eftersom jag åker ofta till Ljusdal och åker både på nätter och dagar under rusningstrafik osv. så får jag oftast hjälp från TMC genom att den varnar för vägbyggen, halka, djur på vägen osv. Dock så kan den varna för detta flera mil innan. Men förut så fick jag varningar för hela jäkla sverige. Efter lite lusläsningar i menyerna såg jag att det går att ställa in så att den endast varnar för hider osv längs din resväg. Men den menyn kommer endast fram om man har en rutt inllaggd och är på "väg" någonstans. Välj alternativ innan du startar din rutt och gå in i "TRAFIK", sedan har du val att göra längst upp där det förmodligen står "Alla trafikmeddelanden"... Klicka där så har du olika alternativ att välja på. Postad 03 September 2008 - 23:26
Hej, är det någon som vet var man kan hitta drivrutiner till navigatorn så man kan koppla in den till datorn? jag hittar inde cd-skivan som följde med. Nar jag forsoker anvanda Navigon Fresh och har kopplat in min gps i datorn sa kan programet inte hitta nagon ansluten gps. Jag harinstalerat Active synk och det programet hittar min gps sa det verkar vara kopplingen mellan Navigon Fresh och gps som strular. Jag tankte det kunde vara bra for att kunna gora en sakerhetskopia samt updatera programvaran. Jag hittar ingen hjalp pa navigons hemsida
Postad 04 September 2008 - 00:07 Hur funkar den utan yttre antenn för dig? Jag får inte överhuvudtaget in någon signal utan att linda ut 5 meter tvättlina över hela instrumentbrädan... Skall det vara så? Postad 04 September 2008 - 06:52 Eftersom du har en 7000 så måste du använda en kortläsare för att kunna använda Navigon Fresch, det går alltså inte att köra via GPS:en, med de nyare modellerna kan dock göra det.
Det stämmer bra det, funktionen finns i MN6.5 i alla fall om man har en 7100/7110. Postad 04 September 2008 - 11:31 Min TMC funkar från och till. Då har jag den lindad bakom klädseln i fönsterstolpen till vänster och upp under takklädseln. Det konstiga är att när jag vill använda en fix radiostation som Radio Stockholm så går det inte att låsa frekvenssökaren på just 103,3 MHz!? Jag måste låta den söka genom hela bandet. Inställningen för varningar är väl inte för lokala trafikproblem utan endast för händelser på den inprogramerade rutten? Det vore bra om den lokala stationens varningar var en valmöjlighet. Postad 04 September 2008 - 19:57
Tyvärr upplever jag precis samma sak. "Tvättlinan" som du säger måste vara nästan raklång över hela panelen för att jag skall få god signal.
Okey...
Vad har du för OS? Har du VISTA så finns ActiveSyns installerad på klar. När det gäller XP så skall det inte behövas några drivrutiner. Postad 05 September 2008 - 10:50
TMC sänds på P3-sändarna. Så radio Stockholm är inget bra val!
På min Navigon 3110 ska kortet sättas i en kortläsare när man använder Navigon Fresh och det oavsett om det är XP eller Vista. Postad 05 September 2008 - 17:37
Körbaneassistent är den som visar dom gula pilarna i gatan på kartan finns i mn6.5
Körbaneassistent Pro är den som visas i en ruta till höger finns EJ i mn6.5 Om ni sätter i följande rad i alla User Setting så behåller ni stationen på samma freq hela tiden och TMC funkar. <TMC> <RadioStationScan>1</RadioStationScan> <AutoRecalculation>0</AutoRecalculation> <StationName></StationName> <PiCode>-1<PiCode/> </TMC> Bifogad fil(er)Redigerat av pege63, 06 September 2008 - 17:29. Postad 05 September 2008 - 17:55
Du har rätt klicka på ALLA TRAFIKMEDELANDEN så får man fram alternativ, jag valde längst resevägen. Får man då fram köer åxå i det valet för det fanns ett val med köer åxå? Bifogad fil(er)Redigerat av pege63, 05 September 2008 - 17:59. Postad 05 September 2008 - 20:40
Det har jag aldrig tänkt på. Men jag har för mig att "längs resvägen" informerar om allt längs vägen och då inklusive köer. Redigerat av Minglarn, 06 September 2008 - 12:14. Postad 06 September 2008 - 04:38
Tack för infon, då kan jag sluta försöka ansluta den Postad 06 September 2008 - 16:31
Efter att ha testat det på motovägen till Helsingbor kan jag bara konstatera att jag har full signal men TMCn var död hela vägen blev allrig GRÖN bara RÖD? Kanske ska pröva med Radio Malmö hus sitället, för att få dem lokalt? Enligt VV så har RDS-TMC hmöjligheten att filtrera information för ett specifikt område, i Sveriges fall finns åtta sändningsområden. Detta innebär att man slipper få trafikmeddelanden som gäller andra områden än där man kör. JAHA men vilka områden är det? svar; http://trafikinfo2.vv.se/tmc/tmc.aspx & på vilka freq? Bifogad fil(er)Redigerat av pege63, 06 September 2008 - 18:38. Postad 06 September 2008 - 20:06
Jag har fått ett väldigt störande fel och det är att jag måste kalibrera skärmen när jag inte använt den på ett tag. Använder inte GPS speciellt ofta och därför brukar det bli så här när jag ska använda den. Ska det vara så eller är det något fel i min GPS?
Postad 06 September 2008 - 21:27
Vad jag vet (och har läst för länge sedan) så fungerar TMC som så att via de 8 huvudsändarna i Sverige så ingår även TMC via RDS. Och som vi alla vet så kan en bilbandare byta station när den märker att det börjar bli dålig mottagning. TMC mottagaren går via RDS och förlitar sig på samma sätt som en bilbandare med RDS. I RDS ingår även en frekvens till nästa huvudsändare. Så med andra ord skall GPS:en hitta nästa TMC signal precis som en bilbandspelare hittar till nästa P3 station med bra mottagning. Jag har som jag nämt tidigare laggt in SR P3 i min Navigon om det fungerar rätt så bra. MEN av erfarenhet vet jag att TMC i 7000/7110 är urusel Så med andra ord... Ställ in din TMC på samma frekvens som din bilbandare har till SR P3 så skall allt fungera... Lycka till. Hoppas att du fick mer kött på benen. Postad 06 September 2008 - 21:40
Låter som om den laddat ur och "glömt" inställningarna. Eller är batteristatus bra vid dessa tillfällen? Postad 06 September 2008 - 21:41 Ska den glömma inställningarna om batteriet laddas ur? Postad 06 September 2008 - 21:53
Har du följt hela guiden så att du får ett besked att du skall "tap" skärmen? Postad 06 September 2008 - 21:54 Ja Postad 07 September 2008 - 11:35
Jag har i min XML fil följande rad nu: <TMC> <RadioStationScan>1</RadioStationScan> <AutoRecalculation>0</AutoRecalculation> <StationName>SR P3</StationName> </TMC> När jag går in och kollar på Alternativ, Trafik, Alternativ, TMC inställningar, så ser jag att i TMC status så "rullar" freq hela tiden. Sen står den på Tuning läge: AUTO Räkna om. På begäran Postad 07 September 2008 - 12:14
Jag skall se vad som står i min... Hum... Märkligt... Jag har en rad till.. <TMC> <RadioStationScan>1</RadioStationScan> <AutoRecalculation>0</AutoRecalculation> <StationName>SR P3</StationName> <PiCode>57859</PiCode> <------ Vad är detta?! </TMC> VArför frekvensen rullar är pga att den inte hittar SR P3.. Redigerat av Minglarn, 07 September 2008 - 12:26. Postad 07 September 2008 - 13:04
Ja jag hade en rad till på x.old & x.default men satte jag i den raden i x.xml så krashade Mn6.exe <freq></freq> Jag hade i <PiCode>-1</PiCode> vad det nu står för Annars kan man köpa till TMC-adapter för PNA för 190 sek på navigon sida http://www.navigon.c...s/26/device/832 Vilken Navigon har du? Min är 7000T Redigerat av pege63, 07 September 2008 - 13:19. Postad 07 September 2008 - 15:51
Jag har en likadan. En 7000T med MN6.5 Postad 07 September 2008 - 15:55
Någon av er som har GPS:en monterad mot en eluppvärmd framruta?
Jag har en VW Sharan med eluppvärmd framruta och har problem typ varannan gång jag använder GPS:en. Den kan fungera suveränt på en resa på 20 mil, men stannar jag till och gör ett ärende på typ ett par timmar och sedan skall ut och åka igen, då krånglar GPS:en hela tiden och satelliterna kommer och går som de vill även om jag startar om, eller resetar GPS:en. Har skickar ner min Navigon till Tyskland två gånger nu, och senaste gången byttes moderkorte ut, det gjorde att den fungerade bättre, för innan det tappade den kontakten precis hela tiden, nu kan den fungera i timmar om jag har tur, men jag är fortfarande inte nöjd. Om eltrådarna stör så gör de inte det hela tiden - det är det som är så skumt. Märks ingen skillnad om jag slår på dem heller. Innan jag köpte GPS:en (för ca ett år sedan) så frågade jag personalen på Siba om det skulle vara nåt problem med eltrådarna, men de skulle det inte vara enligt dem. Och det var inget problem heller i ungefär ett halvår, men nu är det helt sanslöst... Postad 07 September 2008 - 16:01
Sa dom på siba att det inte var något problem?! Då har dom lurat dig. Det är allmänt känt att el uppvärmda rutor skapar stora problem med GPS:er. Kolla bara på Ford, där fungerar GPS:erna nästan inte alls. Postad 07 September 2008 - 18:09 Misstänkte det jag också, men den har funkat så pass länge och ofta ändå att det är lite skumt... Postad 07 September 2008 - 18:51
Ja det är lite märkligt... dock så kan det ju vara så att det precis räcker till att få in 3-6 satteliter och få den att starta... Nu på hösten när det blir taskigt väder och disigt och regn (fasiken vad jag hatar hösten.) så får den svårare att få kontakt med satteliterna.
Postad 08 September 2008 - 07:52
Hur får ni tag på MN7? Jag har en 3110 och för den har jag inte sett nån ny software sen jag köpte maskinen för över ett år sedan Redigerat av ansgar, 08 September 2008 - 07:56. Postad 08 September 2008 - 08:07
TMC sänds på P3 så lås på P3 i stället eller kör auto, där tycker jag min maskin funkar bäst. Lås frekvens använder jag bara på Öland som har väldigt svaga signaler för att undvika att den ska börja leta bättre sändare som ju inte finns. Jag noterar också att den är väldigt känslig och jag saknar kontakt då och då när jag är ute och åker i landet. Postad 08 September 2008 - 19:38
Spelar ingen roll om jag låser vid SR P3 har fulll utslag i signalen men ikonen förblir RÖD, ibland när man kör på jätte småvägar i Möller eller Arild så blir den GRÖN & då dyker det upp en 25 medelanden som gäller för hela Sverige! Man ser ju INTE heller vilken kanal den är låst för det står bara 3 st ... inget namn alls bara att den ger full signal för något kan ju vara vad som helst?!
Ford funkar hur bra som helst har signal inom 2 sekunder innan hela GPS startat så har den signal iaf min Värre med TMC här för mig Postad 08 September 2008 - 23:03
Redigerat: Jag har bakläst och hittade bilderna. Du har låst på en frekvens som inte sänder RDS-TMC därför får du inte nån information. Sätt den på auto så hittar den själv. Jämfört med VVs TMC-live så ser man att i Malmö har de just nu väldigt få meddelanden, i Skåne lite fler, först i "södra Sverige" finns det många meddelanden. RDS-TMC sänds ut på P3-sändarna och de är indelade i 8 distrikt. Man filtrerar inte dem utan man får in det sändarna skickar ut. Jag litar inte helt VV's information, jag har sett att det är fel ibland. Rent generellt så funkar TMC skitdåligt - och jag menar inte tekniskt - för att det inte finns nån bra inrapportering av händelser. Speciellt inte i Stockhlm där vägverket region Stockholm inte har system som snackar med vägverket centralt och därför förs dessa meddelanden inte vidare. Vidare så tar region Stockholm inte emot rapporter på kommunala vägar. Jag vet, jag har provat. Dessutom förs inte radions information vidare till vägverket. Jag ställde frågan på sin spets redan förra hösten och fick till slut svaret att det handlade om "journalistiskt material" som dom inte har nåt intresse av föra vidare. Det finns alltså en massa trafikinformation men ingen samordning så resultatet blir att vi i TMC bara ser en massa statliga vägarbeten. Åsså sånt som rapporteras in via SOS-centralerna. Jag har en massa exempel på detta. Jag har till och med testat. T.ex. när man på radion sa att E18 var avstängd på gr. av trafikolycka så fanns inget på TMC. Snökaos i södra Stockholm - inget på TMC förrän jag ringt och påpekat det. En gång i våras blev jag dock plötsligt avledd från E4:an vid Järna så det kan fungera. Vi får se om finnarna som ska ta över fixar detta bättre. En annan sak, jag har sett att vissa händelser ligger på fel platser. T.ex. vägarbete söder om Borgholm låg på min Navigon norr om stan. Har ni sett nåt liknande? Jag har rapporterat in felet till Navigon men inte fått nån respons. Redigerat av ansgar, 09 September 2008 - 17:25. Postad 10 September 2008 - 19:20
Tach för svaret.
I Dag el just nu tog jag upp GPS + antennen till TMCn & kopplade på den & får signal direkt på SR P3, nu vet jag att den fungerar iaf. Kan tillägas att jag bor på 3 v i ett hyreshus & hängde upp antennen i bkhyllan bara & signal direkt!! Och medelanden trillar in 21 st inkl några för Danmark (4 st) Men kpmmer dom att poppa upp när man kör, för nu får jag gå in ¨på Alternativ, Trafik, så ser jag alla medelanden, men dom poppar INTE upp, OJ nu är dom uppe i 27 medelanden! Redigerat av pege63, 10 September 2008 - 19:24. Postad 13 September 2008 - 11:21
Hej !
Sökte på nätet och fick upp denna sidan, undrade om någon här kunde svara på vilka kartversioner som passar min gps, Navigon 2100. Passar mn6.5 tex?? Passar även på och frågar vilken version av kartor som passar till min kompis Gps: Navigon mobilnavigotor 6? Tacksam för svar Postad 13 September 2008 - 11:36
Gå in på ALTERNATIV, INSTÄLLNINGAR, AKTUELL KARTA, då ser du var du har för karta, tex står det , bla, bla, bla_MN65 el så står det bla, bla bla_MN7
Sen vet du var du kan ha för kartor antingen MN65 el så MN7 kartor, samma gäller för din kompis Efter att ha testat min TMC uppe i lägenheten så funkar den nu åxå i BILEN & det även UTAN den EXTRA antennen Redigerat av pege63, 13 September 2008 - 11:33. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |