Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 01 July 2009 - 21:37

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tackar, men man undrar varför manualen begränsar...?
Förresten... vad betyder SDHC?

Sorry, jag hittade vad SDHC betyder... :) Men ska kan man använda alla hastigheter som Ultra II eller Extreme III eller saknar det betydelse? Kan man sätta in hur stort kort som helst?

/RS

Postad 01 July 2009 - 21:50

Hog30
  • Hog30
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Sorry, jag hittade vad SDHC betyder... :) Men ska kan man använda alla hastigheter som Ultra II eller Extreme III eller saknar det betydelse? Kan man sätta in hur stort kort som helst?

/RS

Vet inte om man kan använda alla hastigheter vet inte heller om det finns någon begränsning på kort storlek, men det gissar jag att det gör.
Om jag inte minns fel så finns det inlägg i denna tråd om vad folk har testat för olika storlekar på kort. Mitt råd är att söka lite i tråden.

//H

Postad 01 July 2009 - 21:53

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Vet inte om man kan använda alla hastigheter vet inte heller om det finns någon begränsning på kort storlek, men det gissar jag att det gör.
Om jag inte minns fel så finns det inlägg i denna tråd om vad folk har testat för olika storlekar på kort. Mitt råd är att söka lite i tråden.

//H

Tackar! :)

Postad 01 July 2009 - 22:20

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tackar! :)

Hog: Har det någon betydelse om jag kopierar mitt 2GB-kort till hårddiken och sedan lägger över mapparna till det nya större kortet eller ska jag säkerhetskopiera till fresch och sedan återställa?

/RS

Postad 01 July 2009 - 22:53

Hog30
  • Hog30
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hog: Har det någon betydelse om jag kopierar mitt 2GB-kort till hårddiken och sedan lägger över mapparna till det nya större kortet eller ska jag säkerhetskopiera till fresch och sedan återställa?

/RS

Jag tror inte det spelar någon större roll men jag skulle köra en backup och sedan en restore till det nya kortet.
Det var i alla fall så jag gjorde och det fungerar. :)

/H

Postad 02 July 2009 - 00:12

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Sorry, jag hittade vad SDHC betyder... :rolleyes: Men ska kan man använda alla hastigheter som Ultra II eller Extreme III eller saknar det betydelse? Kan man sätta in hur stort kort som helst?

/RS

:) Se inlägg #23 i tråden för Navigon 8310. Minneskort med högre läs-skrivhastighet tycks ge snabbare GPS.

Postad 02 July 2009 - 10:13

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ingen som har samma problem med att batteriet laddar ur sig över natt? Jag har POI warner installerat också. Kan det ligga i bakgrunden och suga betteriet?

/Thomas

Postad 02 July 2009 - 12:43

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Att batteriet laddar ur sig får man tyvärr leva med. Detta innebär att man i princip aldrig kan använda den utanför bilen. Det är egentligen den enda riktiga bristen enligt mitt sett att se det på.

Postad 02 July 2009 - 13:22

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ingen som har samma problem med att batteriet laddar ur sig över natt? Jag har POI warner installerat också. Kan det ligga i bakgrunden och suga betteriet?

/Thomas

Det låter inte normalt. Jag har haft min 7310 liggande över en vecka i stand by utan problem. Har du bluetoth aktiverat kan du prova med att stänga av den.

Postad 02 July 2009 - 17:10

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
En grej som jag som nybliven 8110-ägare irriteras över är att man kommer åt på/av-knappen så lätt när man bär den.

Postad 03 July 2009 - 09:42

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

En grej som jag som nybliven 8110-ägare irriteras över är att man kommer åt på/av-knappen så lätt när man bär den.

Det kan jag verkligen hålla med om! Knappen sitter väldigt dumt till, precis där man greppar maskinen, och den är allt för tryckkänslig. Nu är det ju svårt att uppgradera hårdvaran men jag tycker att man borde kunna lägga in en mjukvarulösning på problemet. Till exempel borde man kunna lägga in att när knappen trycks in kommer det upp en fråga på skärmen: "Vill du stänga av?" resp "Vill du starta?".

I övrigt måste jag säga att uppgraderingen är fantastisk!!! :) Jag hittar nya, bra, grejer hela tiden! Bara som röststyrning av ett helt gäng funktioner, inte bara resmål. "MyRoutes" är kanonbra och inmatning av koordinater är efterlängtad! Listan kan göras lång!

Enda smolket i den STORA glädjebägaren är att Navigon inte lyckades få in en funktion för att lägga in POI-listor. Varför de uteslöt denna funktion i uppgraderingen kan vi bara spekulera i, den har ju efterlysts många gånger här och på andra forum...redan när 8110:an släpptes efterfrågades POI-listinladdning på detta forum och många har tydligen kontaktat supporten om det.

Nåja, jag tycker att Navigon gjort bra ifrån sig med uppgraderingen och jag tycker att det är helt rätt att ta ut en slant för det. De har ju uppenbarligen jobbat rejält med att få fram alla dessa grymma nya funktioner!

/NN

Postad 03 July 2009 - 10:33

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det låter inte normalt. Jag har haft min 7310 liggande över en vecka i stand by utan problem. Har du bluetoth aktiverat kan du prova med att stänga av den.

Jag har inte Bluetooth eller FM-sändaren aktiverad. Som sagt: Batteriet laddade ur sig spontant iochmed uppgraderingen till 8310. Märkligt att det bara är jag som har detta problem. Det blir till att kontakta supporten....

MVH
Thomas

Postad 03 July 2009 - 10:45

jonas9000
  • jonas9000
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Finns det någon rabattkod som man skall ha fått via sin mail, om man har 8110:an ? Jag har haft min i 3,5 månad men saknar eventuell rabatt för uppgradering till 8310. Vore tacksam på svar om jag skall ligga på Navigon supporten.

Postad 03 July 2009 - 10:52

mame001
  • mame001
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

En dum fråga: Om man lyckas uppgradera mjukvaran till 7.0.8, har man då i praktiken en 8310? Eller vad är det man får för ny funktionalitet av 7.0.8?

Min Freshupdate håller just nu på att installera 7.0.8 på min 8110 och jag undrar alltså om jag har lyckats få programvaran till 8310 gratis i och med det?

/DaMats

Postad 03 July 2009 - 11:04

jonas9000
  • jonas9000
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej!

En dum fråga: Om man lyckas uppgradera mjukvaran till 7.0.8, har man då i praktiken en 8310? Eller vad är det man får för ny funktionalitet av 7.0.8?

Min Freshupdate håller just nu på att installera 7.0.8 på min 8110 och jag undrar alltså om jag har lyckats få programvaran till 8310 gratis i och med det?

/DaMats

Nej du får firmware 7.0.8 inte uppgraderingen

Postad 03 July 2009 - 11:10

mister_moon
  • mister_moon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Finns det någon rabattkod som man skall ha fått via sin mail, om man har 8110:an ? Jag har haft min i 3,5 månad men saknar eventuell rabatt för uppgradering till 8310. Vore tacksam på svar om jag skall ligga på Navigon supporten.

Råkade ut för exkat samma sak.....och kontaktade supporten häromdan....det gick INTE att få någon rabatt på uppgraderingen då erbjudandet gått ut..(schysst när man inte ens fått det som man borde)...men dom var ju snälla iaf och skulle fixa till något annat ist......ÅÅåååå så glad jag blev när jag öppnade fresh och såg att dom bjussat på deras funny voices......på tyska...:)........men prova att ligga på dom och updatera oss gärna med info hur det går!!

Mr Moon

Postad 03 July 2009 - 13:11

Unregisteredd2932a7d
  • Unregisteredd2932a7d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tjena

Jodå, här är fler som råkat ut för samma grej. Hade koll på att uppdateringen skulle komma och kontaktade supporten om när det skulle bli aktuellt. Fick då reda på om erbjudandet och att datumen för detta skulle vara begränsade samt att vi som var reggade inkl nyhetsbrevsprenumeration skulle få detta erbjudande. Reggade till och med om mig för nyhetsbrevet för säkerhets skull. Uppgraderingen blev ju som bekant sen och inte kom det något erbjudande heller. :)

Påtalat detta till supporten, efter att det började dyka upp här på forumet att erbjudandet kommet, men fick bara till svara att erbjudandet inte längre var aktuellt. Tack för den... fick inte ens erbjudande om roliga röster på tyska ;)

För övrigt tycker jag uppdateringen gjorde att produkten kändes betydligt mognare än tidigare. Nu känns det faktiskt som det är marknadens bästa navigator. Synd att "kunden ska vara nöjd principen" inte tillämpas vidare bra.

//MiHjo

Postad 03 July 2009 - 15:53

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag köpte min 8110 för några dagar sedan och har efter att ha inhandlat ett 4GB SDHC-kort gratis laddat ner 8310 via Fresch...Enligt supporten ska det inte gå...
Fungerar klockrent!

Postad 03 July 2009 - 16:06

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Jag köpte min 8110 för några dagar sedan och har efter att ha inhandlat ett 4GB SDHC-kort gratis laddat ner 8310 via Fresch...Enligt supporten ska det inte gå...
Fungerar klockrent!

Har du fått uppgraderingen gratis så är det bara att tacka o ta emot. Är det nån mer som fått uppgraderingen gratis. :)

Postad 03 July 2009 - 16:08

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Har du fått uppgraderingen gratis så är det bara att tacka o ta emot. Är det nån mer som fått uppgraderingen gratis. :)

Jag tackade verkligen och tog emot! ;)

Postad 04 July 2009 - 09:43

Unregistered729cde5a
  • Unregistered729cde5a
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag fick den gratis med ;)

Postad 04 July 2009 - 16:33

tripledes
  • tripledes
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har uppgraderat från 8110 till 8310 utan några problem. Nu funderar jag på om jag missat något.. hittar nämligen inte inställningar för FM-sändare etc... har för mig att det fanns grundinställningar på 8110 som kom fram direkt efter start, nu hittar jag inte motsvarande alternativ. Någon som kan hjälpa mig med var jag hittar denna inställningen nu? Jag har startat om med resetknappen men hittar ingen meny som styr dessa alternativ.

Postad 04 July 2009 - 18:58

tripledes
  • tripledes
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har uppgraderat från 8110 till 8310 utan några problem. Nu funderar jag på om jag missat något.. hittar nämligen inte inställningar för FM-sändare etc... har för mig att det fanns grundinställningar på 8110 som kom fram direkt efter start, nu hittar jag inte motsvarande alternativ. Någon som kan hjälpa mig med var jag hittar denna inställningen nu? Jag har startat om med resetknappen men hittar ingen meny som styr dessa alternativ.

Den som söker skall finna... speciellt den som söker några gånger till. Var visst Q1 kartorna som låg med 8310 uppgraderingen, uppgraderade nu till Q2. Efter det hittade jag FM-sändar alternativet, fick gå via Navigation / Alternativ / Visa karta / Alternativ / FM-sändare. Fanns säkert där innan uppgraderingen också... men visst fanns den på ett mer "logiskt" ställe i 8110? Fanns det inte dessutom alternativ för lösenord etc?

Postad 04 July 2009 - 19:00

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Startskärm>Navigation>Alternativ>Inställningar>Alternativ>FM-sändare

Aningen omständigt.... :)

Postad 04 July 2009 - 19:05

tripledes
  • tripledes
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Startskärm>Navigation>Alternativ>Inställningar>Alternativ>FM-sändare

Aningen omständigt.... :)

Tack för hjälpen!

Postad 04 July 2009 - 19:12

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!

Funkar det?

Postad 05 July 2009 - 13:02

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
"An error occured at the copy process! (1065)"

Denna text kommer upp när jag försöker ta en ny backup efter ca. 5%.
Nån som har nån idé?

Postad 05 July 2009 - 20:40

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
När jag ansluter min 8110 till dator via USB sladden så är det mer tur än något annat om jag får kontakt med den via Fresh, är det ett vanligt fel eller..? Plockar jag ut minneskortet och sätter det i en kortläsare så fungerar det.

Postad 05 July 2009 - 20:45

Goran2
  • Goran2
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har i och för sig en 21xx, men den får jag ofta göra Reset på innan den dyker upp

Postad 06 July 2009 - 10:04

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

"An error occured at the copy process! (1065)"

Denna text kommer upp när jag försöker ta en ny backup efter ca. 5%.
Nån som har nån idé?

Och så helt utan rimlig förklaring så bara funkade det att göra en backup idag på morgonen!
Det känns ibland som det nån inbyggd slumpgenerator i 8110'an som ibland bara bestämmer sig för att strula...

Hmm, laddar den inte när den e kopplad till datorn?
Satt ikopplad 1 dygn med datorn påslagen å ändå larmar den för tomt batteri...

Redigerat av n@bboR, 06 July 2009 - 10:13.

Postad 06 July 2009 - 19:47

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Bestämde mig för att uppdatera mjukvaran till en 8310... Efter massa trassel fick jag kontakt med fresh programet via navigatorn och väljer då att uppdatera mjukvaran för 69 EUR, trycker på köpknappen och blir uppmanad att handla den via shopen på navigon.com. Jag provar då detta, kommer till shopen och väljer allt rätt hela vägen, varukorg och beställa och får då veta att jag måste registrera min produkt som man då måste göra i fresh.... Och hur i he....te gör jag det... Det finns ingenstans att registrera någon produkt där.... Min navigator finns ju redan där och jag har laddat hem senaste kartorna och allt... Är jag dum i huvudet eller... :P

Postad 07 July 2009 - 11:16

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Bestämde mig för att uppdatera mjukvaran till en 8310... Efter massa trassel fick jag kontakt med fresh programet via navigatorn och väljer då att uppdatera mjukvaran för 69 EUR, trycker på köpknappen och blir uppmanad att handla den via shopen på navigon.com. Jag provar då detta, kommer till shopen och väljer allt rätt hela vägen, varukorg och beställa och får då veta att jag måste registrera min produkt som man då måste göra i fresh.... Och hur i he....te gör jag det... Det finns ingenstans att registrera någon produkt där.... Min navigator finns ju redan där och jag har laddat hem senaste kartorna och allt... Är jag dum i huvudet eller... :D

Det är nästan aldrig nåt som e självklart med denna apparat, ibland funkar det, ibland inte...

Men om du tittar allra längst ner till vänster i Fresh så har du "Min NAVIGON-enhet"
Har du en rad precis ovanför den raden med "[email protected]" där det står DIN egen mailadress?
I.s.f. borde den ju vara reggad.

Postad 07 July 2009 - 11:20

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Det är nästan aldrig nåt som e självklart med denna apparat, ibland funkar det, ibland inte...

Men om du tittar allra längst ner till vänster i Fresh så har du "Min NAVIGON-enhet"
Har du en rad precis ovanför den raden med "[email protected]" där det står DIN egen mailadress?
I.s.f. borde den ju vara reggad.

Jepp den finns där... alltså kan jag inte uppdatera till en 8310.... Då köper jag en fin singelmalt för pengarna istället...

Postad 07 July 2009 - 11:23

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Bestämde mig för att uppdatera mjukvaran till en 8310... Efter massa trassel fick jag kontakt med fresh programet via navigatorn och väljer då att uppdatera mjukvaran för 69 EUR, trycker på köpknappen och blir uppmanad att handla den via shopen på navigon.com. Jag provar då detta, kommer till shopen och väljer allt rätt hela vägen, varukorg och beställa och får då veta att jag måste registrera min produkt som man då måste göra i fresh.... Och hur i he....te gör jag det... Det finns ingenstans att registrera någon produkt där.... Min navigator finns ju redan där och jag har laddat hem senaste kartorna och allt... Är jag dum i huvudet eller... :D

Har du lagt upp flera konton hos Navigon så måste du logga in på det kontot som just denna apparat finns registrerad på.

Postad 07 July 2009 - 12:06

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Och så helt utan rimlig förklaring så bara funkade det att göra en backup idag på morgonen!
Det känns ibland som det nån inbyggd slumpgenerator i 8110'an som ibland bara bestämmer sig för att strula...

Hmm, laddar den inte när den e kopplad till datorn?
Satt ikopplad 1 dygn med datorn påslagen å ändå larmar den för tomt batteri...

Eftersom problemet med "power management" kom samtidigt med
uppgraderingen av 8110 till 8310, så bör felet ligger i mjukvaran.

Kanske är det så att diverse hardware-moduler inte försätts i lowpower-standby
och det tömmer batteriet.
Det är en ren gissning. Vi får se om det kommer en uppdaterad filversion.

Många ägare använder inte sin navigator varje dag och då vore det önskvärt
att kunna stänga av apparaten helt och hållet.

Bästa lösningen - under tiden - är att hänga navigatorn en stund på en nätadapter
och vänta på en satellitkontakt innan man tar den ut till bilen.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 07 July 2009 - 12:58.

Postad 07 July 2009 - 13:05

micke_vb
  • micke_vb
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har du lagt upp flera konton hos Navigon så måste du logga in på det kontot som just denna apparat finns registrerad på.

Nix.. bara ett konto..

Postad 07 July 2009 - 14:46

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Många ägare använder inte sin navigator varje dag och då vore det önskvärt
att kunna stänga av apparaten helt och hållet.

Hur menar du då, jag kan stänga av min enhet...?

Postad 07 July 2009 - 18:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hur menar du då, jag kan stänga av min enhet...?

Jag menar att det borde finnas en knapp för "total avstängning",
dvs navigatorn måste sedan göra en komplett uppstart när du sätter på den,
ladda ned information om satelliternas position, deras interna tid mm.
Det tar mera tid att komma i gång än när den stängs av och
hamnar i standby-läge. I dag har du inget val.

/Franz

Postad 08 July 2009 - 19:34

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Halloj på er!

Är i akut behov av hjälp / information. Mitt SDHC-kort dog igår mitt i semestern (nere i Tyskland). Är det någon vänlig själ som kan tala om för mig om det finns någon möjlighet att ladda ner själva programvaran för att kunna köra Navigon Fresh och uppdatera kartorna igen?
Jag har tyvärr ingen backup av kortet på den dator som jag har med mig på resan (kommer nog att ha dubbla backuper nästa gång jag åker! :)).

Undrar alltså:

1. Finns det något ställe att tanka ner Navigon-programmet till enheten - antingen via navigon.com eller någon användarcommunity)?

2. Skulle det fungera om någon som har en 8110 (uppdaterad till sw 8310) zippar filerna och jag lägger dom på ett nytt sdhc-kort?

Tacksam för snabb hjälp. Börjar bli trött på att snurra runt på ringvägarna kring städerna nu... :)

-Jonas

Postad 08 July 2009 - 19:48

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Detta gäller egentligen 3300max, men eftersom 2110/8110 trådarna har mest aktivtet och frågan är 8110/8310 relaterad så ställer jag den här ändå.

Till min så finns det att köpa:
1. Real road sign Pro 99:-
2. Landmarkview 3D 99:- (eller va det 199 kanske)

Hur fungerar dessa funktioner på era navigatorer? Alltså är det något att ha?
Är det några landmark byggnader utsatta i sverige (körs främst i göteborgsområdet) eller måste man ner i europas större städer för att det ska vara någon mening?
Real road sign har jag tolkat som en fortsättning på curve warner. Samma fråga, har den nån funktion runt göteborg?

mvh
/Henke

Postad 08 July 2009 - 20:48

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
1. Jag gillar den funktionen skarpt. Helt underbart att slippa allt som "fladdrar förbi" på skärmen vid avfarter. Tyvärr så dog mitt sd-kort efter ca 200 mil Tyskland/Amsterdam, men utifrån det jag upplevt både här nere och Sverige så är jag nöjd med den funktionen. Allt 3D-fjoll klarar jag mig gärna utan, men skyltarna är trevliga och har stämt på alla ställen jag har åkt på.
Prisvärt? Ja, det tycker jag.

-Jonas

Detta gäller egentligen 3300max, men eftersom 2110/8110 trådarna har mest aktivtet och frågan är 8110/8310 relaterad så ställer jag den här ändå.

Till min så finns det att köpa:
1. Real road sign Pro 99:-
2. Landmarkview 3D 99:- (eller va det 199 kanske)

Hur fungerar dessa funktioner på era navigatorer? Alltså är det något att ha?
Är det några landmark byggnader utsatta i sverige (körs främst i göteborgsområdet) eller måste man ner i europas större städer för att det ska vara någon mening?
Real road sign har jag tolkat som en fortsättning på curve warner. Samma fråga, har den nån funktion runt göteborg?

mvh
/Henke

Postad 08 July 2009 - 22:04

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

1. Jag gillar den funktionen skarpt. Helt underbart att slippa allt som "fladdrar förbi" på skärmen vid avfarter. Tyvärr så dog mitt sd-kort efter ca 200 mil Tyskland/Amsterdam, men utifrån det jag upplevt både här nere och Sverige så är jag nöjd med den funktionen. Allt 3D-fjoll klarar jag mig gärna utan, men skyltarna är trevliga och har stämt på alla ställen jag har åkt på.
Prisvärt? Ja, det tycker jag.

-Jonas

Är du säker på att du inte menar Reallity View funktionen nu?
Real road signs visar väl bara varningar (kurvor, smal väg osv)? Inte avfarter

Postad 08 July 2009 - 22:15

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Enda smolket i den STORA glädjebägaren är att Navigon inte lyckades få in en funktion för att lägga in POI-listor. Varför de uteslöt denna funktion i uppgraderingen kan vi bara spekulera i, den har ju efterlysts många gånger här och på andra forum...redan när 8110:an släpptes efterfrågades POI-listinladdning på detta forum och många har tydligen kontaktat supporten om det.
/NN

;) I Navigon 8310 kan du importera kontaktlistor från Outlook. Har man inte Outlook så är det givetvis en klen tröst. Om man däremot har Outlook fungerar det utmärkt och är då ett bra alternativ till egna POI-listor. Jag använder det själv till att synka så jag har samma lista på kontakter i datorn, telefonen och GPS:en. Viktigt att man skriver in adresserna i Outlook på rätt sätt (exempelvis mellanslag i postnummer). Skriver man rätt fungerar det bra och snabbt med hundratals kontakter (jag vet inte om det finns någon övre gräns). Om en kontakt har flera adresser i Outlook läggs kontakten till i GPS:en lika många gånger med de olika adresserna.

Postad 08 July 2009 - 23:34

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

/Franz

Hej!

Ja, det borde finnas en riktig "turn off" och inte bara en "standby"-knapp. Irriterande som f-n när man inte använt sin enhet på ett tag och sedan ska dra igång den. Min måste vara inkopplad till cigg-uttaget i ca. 5 min innan den vaknar till liv. Otroligt, då jag anser att om den upptäcker 12Vs-matning borde den dra igång direkt! Den kan ju inte gärna dra mer än vad batteriet kan ge!

/M

Postad 09 July 2009 - 00:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

/Franz

3300 max har fått en total avstängningsfunktion. Har inte övriga X3xx navigatorer den också?
Håll inne ON/OFF knappen i 4 sekunder eller tryck på den nya OFF ikonen och välja total nedstängning

Postad 09 July 2009 - 06:37

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

3300 max har fått en total avstängningsfunktion. Har inte övriga X3xx navigatorer den också?
Håll inne ON/OFF knappen i 4 sekunder eller tryck på den nya OFF ikonen och välja total nedstängning

Finns även total avstängning på 7310. ;)

Postad 09 July 2009 - 08:02

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

:) I Navigon 8310 kan du importera kontaktlistor från Outlook. Har man inte Outlook så är det givetvis en klen tröst. Om man däremot har Outlook fungerar det utmärkt och är då ett bra alternativ till egna POI-listor. Jag använder det själv till att synka så jag har samma lista på kontakter i datorn, telefonen och GPS:en. Viktigt att man skriver in adresserna i Outlook på rätt sätt (exempelvis mellanslag i postnummer). Skriver man rätt fungerar det bra och snabbt med hundratals kontakter (jag vet inte om det finns någon övre gräns). Om en kontakt har flera adresser i Outlook läggs kontakten till i GPS:en lika många gånger med de olika adresserna.

Jo, det är ju en fin funktion (om man använder Outlook) men det är inte riktigt det samma som att kunna ladda in POI-listor. För mig, som kör gasbil, hjälper inte Outlookprylen eftersom alla gastankningsställen inte finns i min Outlook. Däremot finns POI-listor att tanka hem, med ikon och allt, till ett flertal olika navigatormärken! Det är superenkelt att få in dessa listor så har man alla tankställen i maskinen! Kolla gärna in den här: http://www.posit.se/poi.html, bara ett exempel på POI-listor att tanka ned. Vem vill inte ha POIs över Systembolag?! :P Navigon finns med i listan över navigatorer men då krävs POI-warner och det är jag inte så sugen på att ladda in i min maskin...den är så instabil som den är att ett 3-partsprogram känns riktigt läskigt att belasta systemet med... ;)

Postad 09 July 2009 - 14:08

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

OK, intressant! Är det någon som vet ifall en sådan funktion ingår i uppgraderingen mellan 8110 till 8310?

/M

Postad 09 July 2009 - 14:17

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Att man kan stänga av 3300/7310... "totalt" med en kombination
av knapptryckning och en klick på displayen - software relaterad - liknar en
hardreset. I det här fallet är skillnaden att navigationsprogrammet
inte behöver laddas på nytt vid en återstart, dvs man kommer något
snabbare igång.

Däremot saknar många en enkel, separat avstängningsknapp för
hårdvaran. Navigon kommer säkert så småningom att
utrusta nya modeller med den funktionen, men då krävs också
lite bättre satfix-tider efter en komplett nystart.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 July 2009 - 19:49.

Postad 10 July 2009 - 13:39

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Även min uppgraderade 8110 drar ur batterierna mycket snabbare i standbyläge än den gjorde innan. Jag har vare sig FM-sändare eller blåtand aktiverat, och den håller sig inte ens över natten. Tidigare kunde den vara i standby i flera dagar innan den stängde av sig helt.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.