Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 december 2008 - 13:50

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Ett litet förtydligande om V-Format.

På SVT-HD kan jag ändra upplösningen som jag vill. Bäst bild tycker jag att "Original" ger (alltså 720p).

På SD-kanalerna kan man inte ändra upplösning med hjälp av knappen V-Format. De är låsta till 1080i.

Ändrar jag i HD-kanalen ligger den ändringen kvar för just den kanalen medan SD-kanalerna alltid ligger kvar på 1080i.

Läste ovan att problemet löser sig om man kopplar ur HDMI. Fast det vill man ju helst inte.

Om jag fattat Pacman rätt så kunde han på sin testbox ändra upplösningen även på SD-kanalerna. Lite underligt då att det inte går på min box. Flera andra på forumet har rapporterat samma problem. Är det någon inställning vi missat? Eller är det helt enkelt en bugg? Mjukvaru- eller hårdvaruproblem?

Det vore ju bra om man även för SD-kanalerna kan välja om boxen eller TV:n ska skala upp bilden. Jag gissar att TV:n (har en Samsung M87) gör ett något bättre uppskalningsjobb än boxen. Fast eftersom boxen inte går att ställa på "Original" på SD-kanalerna har jag inte kunnat testa detta.

Det märkliga är att jag också kan ändra upplösningen - på både SD- och HD-knalerna. Jag kör via HDMI-kabel/Receivern/TV'n...

Postad 06 december 2008 - 13:55

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har nu bytt ut den medföljande antennkabeln och signalstyrkan ökade från 40%-55%. Hade störningar på Discovery HD och C+ Film HD tidigare men nu funkar det klockrent. Det enda problemet jag upplever nu är att ljudet är superlågt på kanalerna som inte kör Dolby Digital 5.1. Har kopplat boxen via en Denon 2809 reciever. Tips på att få upp ljudet på kanalerna som körs i stereo? Ljudet låg högre igår, tror inte det beror på recievern.

Tack på förhand!

Kolla vad som händer om du ökar volymen på Humax-fjärrkontrollen. Gäller även om du kör HDMI...

Redigerat av Tompa123, 06 december 2008 - 13:55.

Postad 06 december 2008 - 14:01

cpt
  • cpt
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej!

Har länge varit sugen på att skaffa HD-box men efter att ha läst trådar om den tidigare HD-boxen så valde jag att avvakta till den här nya boxen.

Jag bor i lägenhet i en rätt gammal fastighet och är lite osäker på hur bra eller dålig signalstyrkan kan vara här, något som verkar vara viktigt om jag ska tyda en del inlägg här. Jag har ingen box idag att se hur stark eller svag signalstyrkan är och har heller ingen jättelust att lägga ut x antal tusen på den här boxen om det nu visar sig att jag inte kan få ut max av den ändå.

Vet ni något sätt jag kan testa detta på ändå? Eller gärna om ni har ni andra tips på vad jag bör kolla upp innan eller tänka på innan man eventuellt slår till?

Tack på förhand!

Postad 06 december 2008 - 14:02

Xplorer
  • Xplorer
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Kolla vad som händer om du ökar volymen på Humax-fjärrkontrollen. Gäller även om du kör HDMI...

Tackar =) Testade tidigare att höja med Humax fjärren på C+ Film HD och det gav ingen utslag så trodde det gällde alla kanaler. Men kanalerna som inte körs med DD 5.1 kan visst justeras med Humax fjärren.

Redigerat av Xplorer, 06 december 2008 - 14:03.

Postad 06 december 2008 - 14:12

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jag saknar programinformation på TV4 HD. Har alla det problemet?

Postad 06 december 2008 - 14:13

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag saknar programinformation på TV4 HD. Har alla det problemet?

Kollade igår. Samma irriterande problem här...

Postad 06 december 2008 - 14:33

pcc48
  • pcc48
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Kollade igår. Samma irriterande problem här...

Dom visar bara information när dom sänder i HD 1-2 gånger på kvällen, det är samma som på TY4 SD

Postad 06 december 2008 - 14:38

stretzko
  • stretzko
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

På SVT-HD kan jag ändra upplösningen som jag vill. Bäst bild tycker jag att "Original" ger (alltså 720p).

På SD-kanalerna kan man inte ändra upplösning med hjälp av knappen V-Format. De är låsta till 1080i.

Ändrar jag i HD-kanalen ligger den ändringen kvar för just den kanalen medan SD-kanalerna alltid ligger kvar på 1080i.

Läste ovan att problemet löser sig om man kopplar ur HDMI. Fast det vill man ju helst inte.

Om jag fattat Pacman rätt så kunde han på sin testbox ändra upplösningen även på SD-kanalerna. Lite underligt då att det inte går på min box. Flera andra på forumet har rapporterat samma problem. Är det någon inställning vi missat? Eller är det helt enkelt en bugg? Mjukvaru- eller hårdvaruproblem?

Det vore ju bra om man även för SD-kanalerna kan välja om boxen eller TV:n ska skala upp bilden. Jag gissar att TV:n (har en Samsung M87) gör ett något bättre uppskalningsjobb än boxen. Fast eftersom boxen inte går att ställa på "Original" på SD-kanalerna har jag inte kunnat testa detta.

Vill bara meddela att min V format fungerar. Jag kan andra upplösningen även på SD-kanalerna till t ex original.
Valde vid installation av box 1080i.

Postad 06 december 2008 - 14:42

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ja, plus att en hel del program på just TV4 HD kommer upp i 3:4 storlek, dvs med en svart list på vänster och höger sida. Inte alla, men en del och jag har inte lyckats göra någon inställning för att fixa till det.

Postad 06 december 2008 - 15:19

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Inga problem med att programera en Harmony one för att använda boken. Den heter Humax HD-PR1000-C i listan (dock saknades koden för en eller två av knapparna). Tyvärr har harmonyn ingen knapp som på ett bra sätt motsvarar Humaxens "Media"-knapp, eller färgknapparna som används i menynavigeringen. Men harmonyn har inga problem med riktningstjänslighet som originalfjärren har. Harmonyn kan man peka rakt in i väggen, och signalen går ändå fram.

Ang. Harmony One, så valde jag att använda namnet Humax Icord HD, då finns alla knappar/funktioner med, inkl. Media & Opt+.

Postad 06 december 2008 - 15:37

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej!

Har länge varit sugen på att skaffa HD-box men efter att ha läst trådar om den tidigare HD-boxen så valde jag att avvakta till den här nya boxen.

Jag bor i lägenhet i en rätt gammal fastighet och är lite osäker på hur bra eller dålig signalstyrkan kan vara här, något som verkar vara viktigt om jag ska tyda en del inlägg här. Jag har ingen box idag att se hur stark eller svag signalstyrkan är och har heller ingen jättelust att lägga ut x antal tusen på den här boxen om det nu visar sig att jag inte kan få ut max av den ändå.

Vet ni något sätt jag kan testa detta på ändå? Eller gärna om ni har ni andra tips på vad jag bör kolla upp innan eller tänka på innan man eventuellt slår till?

Tack på förhand!

Det första är ju at tkolla så du har 3 hål i uttaget, har du det så kan du nog utgå ifrån att det fungerar.

Nu har även jag lyckats att paira kortet med bägge HD boxarna. :blink:

Tack igen Mr PeA för ditt tidigare inlägg som fick mig att ta en ny dust med kundtjänst.

Postad 06 december 2008 - 15:50

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Gjorde en schemalagd inspelning av Plus från SVT-HD tidigare idag. När jag försöker titta på den får jag frågan angående vad jag misstänker är den indexering det funnits vissa synpunkter om tidigare i tråden. Hursomhelst så svarar jag ja och förväntar mig att uppspelningen ska starta (om än efter denna indexering har gjorts). Det som händer istället är att jag kastas ut tillbaks den live-sändning som jag nyss lämnat.

Enligt medialistan ser inspelningen lyckad ut: Namn, tidpunkt samt inspelningslängd indikerar ej att det skulle ha gått något snett vid själva inspelningen.

Har försökt på alla sätt och vis att starta uppspelningen, men alla försök leder till samma sak - utkastad till live-tv.
(Gjorde en direktinspelning på ca en minut, och då gick det bra att spela upp den efter indexering).

Återstår väl mest att slänga denna till synes korrupta inspelning, eller finns det något hopp om att det ska rätta till sig på något magiskt vis?

PVR som inte spelar upp det inspelade, jo jag tackar... :blink:

Postad 06 december 2008 - 16:08

nphu2006
  • nphu2006
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ja, om du styr text-tv surfningen via box-fjärren. Försöker du däremot använda text-tv surfning via tv-fjärren så kommer du märka att det inte fungerar då signalen helt sonika inte finns där.

Stämmer gott de, bara via boxen, men som jag ser det så räcker ju det att det finns via boxen eller...?

Postad 06 december 2008 - 16:12

toho60
  • toho60
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej
Jag har haft mycket strul med Comhem, här kommer det senaste

Den 3/12 beställde jag en HDPVR från Comhem. Jag har large och syskonabb sen tidigare och köpte till HD-paketet. 3995kr kostade boxen om jag förlängde mitt abb 24mån. Ja-ja det kostar att ligga på topp. Surt att sen läsa att det hade blivit billigare att köpa boxen på byn. Dagen efter funkar inte digitaltv alls. Ser på Comhem.se att dom har problem så jag avvaktar. Dagen efter det - funkar fortfarande inte så jag ringer kundtjänst. Får förklaringen att båda mina kort är pairade med nya HDPVR´n!!!! Sen säger han att det går bra att åka och hämta den nya boxen på utlämningsstället för den har kommit. Fick kollinr och for iväg. Fanns såklart ingen box att hämta. "Kom tillbaka på måndag". Åkte hem och ringde Comhem ett antal ggr och fick olika besked varje gång. Typ din nya HDPVR kommer ju att funka direkt när du får den och syskonabbet kommer igång igen om ca 7dgr. Kompensation = 50kr!!!

Heja Comhem

Plockade fram min gamla krassliga Humax CX-FOX C och den bryr sig inte om pairing! Funkar perfekt

Redigerat av toho60, 06 december 2008 - 16:13.

Postad 06 december 2008 - 16:15

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Fick också den antennkabel med min Humax, jag fattar inte varför dom skickar med den för den stör bara ut signalen.

Är inte CH medvetna om detta alls?

Jag testade att byta till min antennkabel som hängde med "gamla HD Boxen" då har jag helt plötsligt bild på Canal+Film HD och Discovery HD allt ok men min felanmälan kommer att ligga kvar
OTROLIGT

Tack detta forum slår alla bruksanvisningar och comhem kundtjänsts :blink: :blink: :P :D

Postad 06 december 2008 - 16:22

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Stämmer gott de, bara via boxen, men som jag ser det så räcker ju det att det finns via boxen eller...?

Det hänger ihop med ursprungsfrågan du hittar här: två sidor tillbaks ungefär...

Kul att iaf du är nöjd med boxens text-tv, funkar flersidorna fint..? :blink:

Redigerat: Länken hamnar fel - sid 36 långt ner borde det vara...

Redigerat av Unregisteredcd833335, 06 december 2008 - 16:29.

Postad 06 december 2008 - 16:28

lpo
  • lpo
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag kan ändra till orginal på SD-kanaler med anslutning HDMI. Min tv, pio 7 tycker jag gör ett bättre jobb att skala upp än boxen men tyvärr drabbas menygrafiken till det sämre på SD-kanalerna (samma på humax 1000C). Använder därför 1080i på SD-kanalerna fn. Har någon en setup att rek med ysp 1100? Har någon testat om SmartWi fungerar med denna och 1000C (som nu står i sovrummet).

Redigerat av lpo, 06 december 2008 - 16:34.

Postad 06 december 2008 - 17:09

lexus-
  • lexus-
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon som kan ändra volymen med fjärren när ni skickar dd via s/pdif ?

Postad 06 december 2008 - 17:20

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Någon som kan ändra volymen med fjärren när ni skickar dd via s/pdif ?

Nej men man kan dra ner den till 0 då blir det som mute :blink:

Postad 06 december 2008 - 17:24

Dixxon
  • Dixxon
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hej
Jag har haft mycket strul med Comhem, här kommer det senaste

Den 3/12 beställde jag en HDPVR från Comhem. Jag har large och syskonabb sen tidigare och köpte till HD-paketet. 3995kr kostade boxen om jag förlängde mitt abb 24mån. Ja-ja det kostar att ligga på topp. Surt att sen läsa att det hade blivit billigare att köpa boxen på byn. Dagen efter funkar inte digitaltv alls. Ser på Comhem.se att dom har problem så jag avvaktar. Dagen efter det - funkar fortfarande inte så jag ringer kundtjänst. Får förklaringen att båda mina kort är pairade med nya HDPVR´n!!!! Sen säger han att det går bra att åka och hämta den nya boxen på utlämningsstället för den har kommit. Fick kollinr och for iväg. Fanns såklart ingen box att hämta. "Kom tillbaka på måndag". Åkte hem och ringde Comhem ett antal ggr och fick olika besked varje gång. Typ din nya HDPVR kommer ju att funka direkt när du får den och syskonabbet kommer igång igen om ca 7dgr. Kompensation = 50kr!!!

Heja Comhem

Plockade fram min gamla krassliga Humax CX-FOX C och den bryr sig inte om pairing! Funkar perfekt

Har jue 14 dagar ångerrätt lämna tillbaka den! Kör till expert så får du säkert ner den till ca 2500kr, kanske tillomed billigare eftersom du har large o hdpaketet. där fick man avdrag för varje canal paket man la till...

Postad 06 december 2008 - 17:35

toho60
  • toho60
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har jue 14 dagar ångerrätt lämna tillbaka den! Kör till expert så får du säkert ner den till ca 2500kr, kanske tillomed billigare eftersom du har large o hdpaketet. där fick man avdrag för varje canal paket man la till...

Jag är världsmästare på dåliga affärer. Vill bara att det ska funka men det verkar vara svårt när det gäller Comhem.

Postad 06 december 2008 - 17:54

janank
  • janank
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Var in på Expert här i Karlstad. 2499kr ville de ha om jag band mig på 24 månader med paketet Medium 8 favoriter Hd. Inget vidare tyckte jag så jag avvaktar lite till.

Postad 06 december 2008 - 17:55

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Har fått ilgrön färg över hela tv:n - och det verkar som boxen hängt sig???
Har hänt två gånger idag. Just nu hände det då jag satte igång den. Ingen bild, bara grönt!?
Har kopplat med HDMI.

Postad 06 december 2008 - 18:00

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Hur är det med ljudnivån ifrån boxen? Den frågan har hög prio för min egen del när det blir dax att satsa på HD-tv i vardagsrummet också.

Wasgo :blink:

Postad 06 december 2008 - 18:16

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Är du känslig för ljud så kommer du med stor sannolikhet störa dig på ljudet/resonansen från den ständigt spinnande hårddisken. Man vänjer sig till viss del, men det märks ganska tydligt när man går över i Stdby hur lugnt och skönt det blir.

Ska själv försöka mig på 'möbeltass'-tricket, för det kan ju inte gärna bli sämre.

Fläkten har jag iaf inte stört mig på.

Postad 06 december 2008 - 18:25

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Har fått ilgrön färg över hela tv:n - och det verkar som boxen hängt sig???
Har hänt två gånger idag. Just nu hände det då jag satte igång den. Ingen bild, bara grönt!?
Har kopplat med HDMI.

Hände mig också, men boxen reagerade på t.ex kanalbyte och därefter kom videosignalen igång som den skulle.

Ofta ser man en helgrön bakgrund just vid kanalbyten, men den brukar försvinna inom någon kvartssekund. Har ej tänkt på exakt när detta sker, men det skulle kunna ha samband med 'V-format' original när man byter till kanal med annan upplösning än den man lämnar.

Redigerat av Unregisteredcd833335, 06 december 2008 - 18:26.

Postad 06 december 2008 - 18:28

epostaren
  • epostaren
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Min står på en glasbänk, och jag har satt fast tjocka möbeltassar som troligen gör sitt till, att tysta ner den så att jag inte hör den alls. :-)

Postad 06 december 2008 - 18:32

Xplorer
  • Xplorer
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är ruggigt nöjd med boxen än så länge. De snabba och smidiga menyerna är riktigt bra. Efter att bytt ut den värdelösa antennkabeln som medföljde är det inte minsta störning på någon kanal. Ökade signalstyrkan med 10%. HD kanalerna är helt magnifika. Stör mig inte ett dugg på ljudnivån från boxen. Hoppas det håller i sig =)

Redigerat av Xplorer, 06 december 2008 - 18:32.

Postad 06 december 2008 - 18:33

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Det diskreta surret från hårddisken är helt okej. Det var/är mest fläkten jag oroar mig för.

Wasgo B)

Postad 06 december 2008 - 20:10

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Tack detta forum slår alla bruksanvisningar och comhem kundtjänsts :D :lol: :lol: :lol:

Apropå bruksanvisningen så har jag roat mig med att läsa den bitvis rakt översatta användarmanualen, men det kanske man ska tala tyst om... B)

Det börjar nämligen redan vid den inledande Copyright-texten: "Får inte kopieras, användas, eller översättas..."
Så vad ni än gör, använd inte manualen... :D

...och en sak till: Passa er noga för produktens framsida, den kan nämligen när som helst och utan förvarning förändras!!! :)

Skämt åsido, det finns en del dokumenterade funktioner som är värda att nämnas: När man är i 'Guide'-läget och det är 'lång väg hem' så kan man använda sifferknapparna att hoppa med, t.ex. 1 för att hoppa till toppen på kanallistan. Växla sida upp/ned sida mha 'Channel' +/- är också bra att känna till.

Postad 06 december 2008 - 20:21

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att lägga in Musik / Foto?

Jag undrar om boxen hanterar mappar lr om allt måste ligga i roten?

Postad 06 december 2008 - 20:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Har nu bytt ut den medföljande antennkabeln och signalstyrkan ökade från 40%-55%. Hade störningar på Discovery HD och C+ Film HD tidigare men nu funkar det klockrent. Det enda problemet jag upplever nu är att ljudet är superlågt på kanalerna som inte kör Dolby Digital 5.1. Har kopplat boxen via en Denon 2809 reciever. Tips på att få upp ljudet på kanalerna som körs i stereo? Ljudet låg högre igår, tror inte det beror på recievern.

Tack på förhand!

Vilken antennkabel bytte du till?

Korrigering: När boxen stängts av och sätts på igen har även HD-kanalen återgått till 1080i. Definitivt en bugg.

Postad 06 december 2008 - 20:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Vill bara meddela att min V format fungerar. Jag kan andra upplösningen även på SD-kanalerna till t ex original.
Valde vid installation av box 1080i.

Jag valde också 1080i vid installationen, men kan inte ändra upplösningen på sd-kanalerna. Är det ett hårdvaruproblem? För alla måste väl ha samma firmware? Knepigt... Kan det bero på kombination box-TV? Har en Samsung M87.

Postad 06 december 2008 - 21:03

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det diskreta surret från hårddisken är helt okej. Det var/är mest fläkten jag oroar mig för.

Wasgo :D

En fråga bara .
Lyssnar ni på vad tv sänder ut eller läser ni texten och undrar om fläkten hörs?
Man kan ju undra. B)
Du är inte ensam om detta uttalande så man börjar undra vad ni har boxen till? :)

Postad 06 december 2008 - 21:31

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Är ruggigt nöjd med boxen än så länge. De snabba och smidiga menyerna är riktigt bra. Efter att bytt ut den värdelösa antennkabeln som medföljde är det inte minsta störning på någon kanal. Ökade signalstyrkan med 10%. HD kanalerna är helt magnifika. Stör mig inte ett dugg på ljudnivån från boxen. Hoppas det håller i sig =)

Låter intressant det där med antennkabeln. Vad har du för någon bra kabel?

Undrar också ifall någon har problem med läppsynk? Eftersom ljudet släpar efter så kan man ju inte använda sig utav läppsynksfunktionen. Någon som har något bra tips för att få ljudet o bilden o synka ihop? Jag kör med HDMI direkt från boxen till TV:n.

Postad 06 december 2008 - 21:35

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Har nu bytt ut den medföljande antennkabeln och signalstyrkan ökade från 40%-55%. Hade störningar på Discovery HD och C+ Film HD tidigare men nu funkar det klockrent.

Jag har samma problem med C+Film HD och Discovery HD, men jag är lite nervös att ta bort den medskickade antennkabeln från Comhem. Det stog ju klart och tydligt att denna kabel "måste" användas. Men efter läst tråden verkar det ju funka bättre utan!?
Så jag undrar om det kan finnas några risker med att köra utan kabeln?

Postad 06 december 2008 - 21:37

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Blir det bättre räckvidd och mindre riktningsstyrd fjärrkontrollering med denna lösning. Har en möbel med frostat glas som klarat halvdåliga panasonicfjärrar och stereofjärr men med humaxen var det stopp om man inte satt 2 meter ifrån möbeln och i rikting rakt fram. Var tvungen att placera boxen fritt på hylla eller köra med öppen dörr.

Sedan kan någon rekommendera en bra fjärr som inte är så kass på avstånd eller alternativt ir-öga som vidarebefodrar sändningen in i möbeln?

IR-mottagaren lokaliserad på frontpanelen: Ca 3 cm vänster om LED-displayen.

Ett billigt trick just för frostat glas är att sätta en bit dokumenttejp på den frostade sidan av glaset för att minska den ljusspridande effekt som gör det svårgenomsynligt...

Postad 06 december 2008 - 22:05

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med C+Film HD och Discovery HD, men jag är lite nervös att ta bort den medskickade antennkabeln från Comhem. Det stog ju klart och tydligt att denna kabel "måste" användas. Men efter läst tråden verkar det ju funka bättre utan!?
Så jag undrar om det kan finnas några risker med att köra utan kabeln?

Brandrisk med platt-TV utförd med jordad stickpropp

--
Brandrisken är relativt liten och är begränsad till de fall där TV-apparater utförda med jordad stickpropp används i kombination med jordade uttag. Frågan har uppstått i och med den ökade användningen av platt-TV (LCD och Plasma) med jordad stickpropp. Denna risk finns inte med platta eller "vanliga" TV-apparater som inte har jordad stickpropp.
Problemet är att man har skilda jordpotentialer i elnätet i förhållande till kabel-TV-nätet (även telenätet). Detta innebär att en ström kan gå i kabel-TV- och antennsystemet vilket inte är dimensionerat för detta. En ökad brandrisk uppkommer då på grund av värmeutveckling.

Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni. Det finns även antennkablar med inbyggd galvanisk avskiljare. Elsäkerhetsverket har även föreskrivit ett krav på s.k. PUS, potentialutjämningssystem, som är avsedd att minimera risken för skilda jordpotentialer och därmed undanröja att strömmar går där de inte är avsedda att gå, även kallade vagabonderande strömmar. PUS ska sedan några år finnas i alla nybyggda hus i Sverige.

Anledningen till att frågan om en eventuellt ökad brandrisk nu har aktualiserats i Sverige är att man nyligen har haft några brandtillbud i Norge. De har efter dessa tillbud uppmärksammats på denna fråga som vi i Sverige redan har hanterat tillsammans med kabel-TV-branschen.
--

Postad 06 december 2008 - 22:12

pcc48
  • pcc48
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Brandrisk med platt-TV utförd med jordad stickpropp

--
Brandrisken är relativt liten och är begränsad till de fall där TV-apparater utförda med jordad stickpropp används i kombination med jordade uttag. Frågan har uppstått i och med den ökade användningen av platt-TV (LCD och Plasma) med jordad stickpropp. Denna risk finns inte med platta eller "vanliga" TV-apparater som inte har jordad stickpropp.
Problemet är att man har skilda jordpotentialer i elnätet i förhållande till kabel-TV-nätet (även telenätet). Detta innebär att en ström kan gå i kabel-TV- och antennsystemet vilket inte är dimensionerat för detta. En ökad brandrisk uppkommer då på grund av värmeutveckling.

Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni. Det finns även antennkablar med inbyggd galvanisk avskiljare. Elsäkerhetsverket har även föreskrivit ett krav på s.k. PUS, potentialutjämningssystem, som är avsedd att minimera risken för skilda jordpotentialer och därmed undanröja att strömmar går där de inte är avsedda att gå, även kallade vagabonderande strömmar. PUS ska sedan några år finnas i alla nybyggda hus i Sverige.

Anledningen till att frågan om en eventuellt ökad brandrisk nu har aktualiserats i Sverige är att man nyligen har haft några brandtillbud i Norge. De har efter dessa tillbud uppmärksammats på denna fråga som vi i Sverige redan har hanterat tillsammans med kabel-TV-branschen.
--

En otroligt bra förklaring på denna fråga,jobbar du som tekniker med detta som ditt område.

Postad 06 december 2008 - 22:13

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

En fråga bara .
Lyssnar ni på vad tv sänder ut eller läser ni texten och undrar om fläkten hörs?
Man kan ju undra. B)
Du är inte ensam om detta uttalande så man börjar undra vad ni har boxen till? :)

Nu tänkte jag inte Nyheter, utan filmer som sänds på tv. När man hör bara dialogen i en film är det lite oskönt att ha fläktsurr som förstör det hela.

Wasgo :D

Postad 06 december 2008 - 22:23

Xplorer
  • Xplorer
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Låter intressant det där med antennkabeln. Vad har du för någon bra kabel?

Undrar också ifall någon har problem med läppsynk? Eftersom ljudet släpar efter så kan man ju inte använda sig utav läppsynksfunktionen. Någon som har något bra tips för att få ljudet o bilden o synka ihop? Jag kör med HDMI direkt från boxen till TV:n.

Var nere på expert och skaffade en Tech+Link WireCR Antennkabel (5 meter). Funkar klockrent! Vet dock inte om det kan medföra risk att byta ut standardkabeln.

Postad 06 december 2008 - 22:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Var nere på expert och skaffade en Tech+Link WireCR Antennkabel (5 meter). Funkar klockrent! Vet dock inte om det kan medföra risk att byta ut standardkabeln.

Vad jag kan förstå av Mazzolas inlägg här ovan finns brandrisk endast om platt-tv:n har jordad elkontakt. De flesta har väl inte det?

Postad 06 december 2008 - 22:32

pcc48
  • pcc48
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Vad jag kan förstå av Mazzolas inlägg här ovan finns brandrisk endast om platt-tv:n har jordad elkontakt. De flesta har väl inte det?

Om jag inte har helt fel tror jag att du också måste ha ett jordat utag.

Postad 06 december 2008 - 22:33

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Om jag inte har helt fel tror jag att du också måste ha ett jordat utag.

Tror du har helt rätt. B)

Postad 06 december 2008 - 22:38

Hugo78
  • Hugo78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Någon som testat att föra över inspelningar till usbminne eller liknande?

Postad 06 december 2008 - 22:41

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

En otroligt bra förklaring på denna fråga,jobbar du som tekniker med detta som ditt område.

...om du hade klickat på länken skulle du sett att texten kopierades i sin helhet därifrån (Elsäkerhetsverkets webbsida).

Har ett visst förflutet inom el-skrået, men nuförtiden är det mer på hobbynivå. Det var inte min mening att skrämma upp någon, utan mest komma med en förklaring till varför denna kabelklump är önskvärd men inte alltid helt nödvändig i sammanhanget.

@Mange36
Precis, icke jordansluten teve så ska det inte vara någon risk. Om någon av apparaterna som antennslingan passerar är jordad så bör man nog använda den trots allt, och den bästa placeringen är isåfall närmast antennuttaget i väggen.

Postad 06 december 2008 - 22:47

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Är klumpen på Comhem-kabeln en så kallad galvanisk avskiljare? Kan man ersätta den med en lös variant?

Postad 06 december 2008 - 22:57

pcc48
  • pcc48
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

...om du hade klickat på länken skulle du sett att texten kopierades i sin helhet därifrån (Elsäkerhetsverkets webbsida).

Har ett visst förflutet inom el-skrået, men nuförtiden är det mer på hobbynivå. Det var inte min mening att skrämma upp någon, utan mest komma med en förklaring till varför denna kabelklump är önskvärd men inte alltid helt nödvändig i sammanhanget.

@Mange36
Precis, icke jordansluten teve så ska det inte vara någon risk. Om någon av apparaterna som antennslingan passerar är jordad så bör man nog använda den trots allt, och den bästa placeringen är isåfall närmast antennuttaget i väggen.

M.a.o om du har ett jordat väggutag där du har kopplat in hemabion så finns risk för överslag med trasiga apparater, men med ojordat väggutag är man skyddad.

Postad 06 december 2008 - 23:20

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Är klumpen på Comhem-kabeln en så kallad galvanisk avskiljare? Kan man ersätta den med en lös variant?

Svar JA och JA på dina frågor

Postad 06 december 2008 - 23:33

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Jag valde också 1080i vid installationen, men kan inte ändra upplösningen på sd-kanalerna. Är det ett hårdvaruproblem? För alla måste väl ha samma firmware? Knepigt... Kan det bero på kombination box-TV? Har en Samsung M87.

Den modellen stödjer väl inte 576i via HDMI? Koppla ur HDMI och kör via komposit och testa att byta v-format. Om det funkar då så är det därför.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.