Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 02 september 2010 - 09:39

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Nån som vet var man kan hitta en centrumhålsborr (7.2 mm) förutom hos Svalander (295:- !!). Verkar svårt på byggfirmorna. I skolan fanns det alltid borrställ från 1-10 mm med en borr för varje tiondels mm men att hitta en nu verkar knepigt. Tar emot att betala 295:- plus frakt för nåt som inte borde kosta mer än en 50-lapp typ. Har tyvärr åtskilliga skivor som är tröga som tusan att få på på centumpinnen på min Thorens (TD 160 Super).

Är det signifikativt för Thorens (för noggranna med specarna)? Hade mycket sällan det problemet med Luxmanspelaren

Postad 02 september 2010 - 11:27

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Lista gärna några man bör hålla ögonen efter, inte rariteter då, utan bra musik.

Gärna! Egentligen är det mesta från 70-talet bra eller väldigt bra. Jag har många favoriter och de tre första här är givna men jag slänger med en personlig favorit från 1990 också, Ragged glory, en fantastisk, melodisk rundgångsrock, långa låtar och en något bortglömd klassiker!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  neil.jpg   129,16K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 september 2010 - 11:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Äger man inte de skivorna som listas ovanför bör man skämmas enligt mig :)

Postad 02 september 2010 - 11:40

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan hitta en centrumhålsborr (7.2 mm) förutom hos Svalander (295:- !!). Verkar svårt på byggfirmorna. I skolan fanns det alltid borrställ från 1-10 mm med en borr för varje tiondels mm men att hitta en nu verkar knepigt. Tar emot att betala 295:- plus frakt för nåt som inte borde kosta mer än en 50-lapp typ. Har tyvärr åtskilliga skivor som är tröga som tusan att få på på centumpinnen på min Thorens (TD 160 Super).

Är det signifikativt för Thorens (för noggranna med specarna)? Hade mycket sällan det problemet med Luxmanspelaren

Det handlar om mindre än 1 mm

Köp en rundfil på rusta/ÖB etc för ett par tior

Redigerat av vinylen, 02 september 2010 - 11:41.

Postad 02 september 2010 - 12:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Äger man inte de skivorna som listas ovanför bör man skämmas enligt mig :P

Haha... Nåja :) beror ju på vad man haft som favoriter tidigare. Jag växte upp med Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep, Led Zeppelin, Queen, Status Quo, Nazareth mm. Halkade (tyvärr) aldrig in på Neil Young. Beror ju mycket på ens omgivning. Kanske för att jag aldrig gillade CSN&Y...

Det handlar om mindre än 1 mm

Köp en rundfil på rusta/ÖB etc för ett par tior

1/10 menar du väl ;). Har rundfil men det är lite för lätt att missa. Borr känns säkrare och hittade en för 30:-

Gärna! Egentligen är det mesta från 70-talet bra eller väldigt bra. Jag har många favoriter och de tre första här är givna men jag slänger med en personlig favorit från 1990 också, Ragged glory, en fantastisk, melodisk rundgångsrock, långa låtar och en något bortglömd klassiker!

Tackar, ska leta lite extra nu på skivmässan i Örebro :)

Redigerat av tomano58, 02 september 2010 - 12:29.

Postad 02 september 2010 - 19:58

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Hej!

Vad använder ni för skivborstar?.
Har en kolfiberborste och en med sammet på anläggningsytan.Har dålig koll på vilken som är bäst,men jag tänker att kolfiberborsten gör mer rent då den går ner mer i spåren än sammetsborsten.Tänker jag rätt?

Postad 02 september 2010 - 20:03

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Hej Rydberg.
Jag använder kolfiber för det mesta, Fungerar mycket bra.

Postad 02 september 2010 - 21:20

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Idag fick jag hem en kul grej på posten, eller vänta två kul grejer :wub: Dels skivpucken från Michell Engineering samt en vinyl Motion Picture from Pulp Fiction. Och tro att eller ej men jag slogs av häpnad vilket liv det var i musiken! Aldrig hört på maken, och det kändes verkligen som att allt fanns där, ingenting fattades.

Detta var speciellt på några av låtarna tex. Girl, you'll be a woman soon & If love is a red dress.

Lät så jäkla bra, var stampa takten ständigt & sånt grymt drag i musiken som jag inte upplevt tidigare (oavsett genre)
Vet inte vad det beror på men jag tror alla gånger att vinylspelaren höjde systemet avsevärt jämfört med dvd:n från Toshiba jag spelat upp material från tidigare.

Känns som mitt system äntligen har fått den "sista" pusselbiten för att kunna återge musik till det yttersta. Kul!

Bjuder på en bild på skivpucken:

Postad bild

/Andreas

Postad 02 september 2010 - 22:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Hej!

Vad använder ni för skivborstar?.
Har en kolfiberborste och en med sammet på anläggningsytan.Har dålig koll på vilken som är bäst,men jag tänker att kolfiberborsten gör mer rent då den går ner mer i spåren än sammetsborsten.Tänker jag rätt?

Tycker den bästa är den som kombinerar de båda. Sammetsborste med två rader kolfiberborst. http://www.ljudmakar..._id=1883&menu=1

Postad 03 september 2010 - 06:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Idag fick jag hem en kul grej på posten, eller vänta två kul grejer :wub: Dels skivpucken från Michell Engineering samt en vinyl Motion Picture from Pulp Fiction. Och tro att eller ej men jag slogs av häpnad vilket liv det var i musiken! Aldrig hört på maken, och det kändes verkligen som att allt fanns där, ingenting fattades.

Detta var speciellt på några av låtarna tex. Girl, you'll be a woman soon & If love is a red dress.

Lät så jäkla bra, var stampa takten ständigt & sånt grymt drag i musiken som jag inte upplevt tidigare (oavsett genre)
Vet inte vad det beror på men jag tror alla gånger att vinylspelaren höjde systemet avsevärt jämfört med dvd:n från Toshiba jag spelat upp material från tidigare.

Känns som mitt system äntligen har fått den "sista" pusselbiten för att kunna återge musik till det yttersta. Kul!

Bjuder på en bild på skivpucken:

Postad bild

/Andreas

Michells skivklämma är det snyggaste, enklaste och mest kostnandseffektiva sätt att förbättra sin skivspelare. Här en bild på en komplett utrustad skivklämma från Michell.

Bifogad fil  Gyrodeck.jpg   150,79K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 03 september 2010 - 06:19.

Postad 03 september 2010 - 06:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Michells skivklämma är det snyggaste, enklaste och mest kostnandseffektiva sätt att förbättra sin skivspelare. Här en bild på en komplett utrustad skivklämma från Michell.

Den klart stilrenaste klämman till en överkomlig kostnad som finns idag. Har själv en gammal Nagaoka RC-410 som tjänstgjort sedan 80-talet. Den vita fina borsten på ovansidan (tänkt att doppa nålen i för "rengöring") är inte så vit längre. Det blir en Michell-klämma till mig också snart.

Lånad bild
Postad bild

Postad 03 september 2010 - 08:20

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Nån som vet om skivklämman är billigare i England ?
Är på väg dit och tänkte ev. passa på och inhandla en ( om det är skillnad i pris dvs )

Kanske tips på nån bra affär i London? :wub:

Postad 03 september 2010 - 11:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
För oss analoga är ett besök hos Walrus i London obligatoriskt. Där
kan du köpa en klämma också:

http://www.walrus.co.uk/main/main.htm

Postad 03 september 2010 - 11:54

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Bra pris på klämman där, GBP 28.50. Billigast på eBay är GBP 25.00 men då tillkommer frakt.

Postad 03 september 2010 - 11:56

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Den klart stilrenaste klämman till en överkomlig kostnad som finns idag. Har själv en gammal Nagaoka RC-410 som tjänstgjort sedan 80-talet. Den vita fina borsten på ovansidan (tänkt att doppa nålen i för "rengöring") är inte så vit längre. Det blir en Michell-klämma till mig också snart.

Lånad bild
Postad bild

Har faktiskt aldrig sett något liknande. Roligt tänk.

Postad 03 september 2010 - 12:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Tänk att Vinyl är så "o-komplett" som medie att man ska behöva hålla på med en massa "tweeks" och kringutrustning för att få det att fungera...

Jäkla skit säger jag bara, tackar vet jag dator som signalkälla, det e grejer det!

Duckar och tar skydd... :wub: :unsure:

Postad 03 september 2010 - 12:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Tänk att Vinyl är så "o-komplett" som medie att man ska behöva hålla på med en massa "tweeks" och kringutrustning för att få det att fungera...

Jäkla skit säger jag bara, tackar vet jag dator som signalkälla, det e grejer det!

Duckar och tar skydd... :wub: :blink:

Hahahahaha..... Och själv tweakar du inte alls :unsure:

Postad 03 september 2010 - 12:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det är en del av charmen med det, David.

Och vi är nog ett gäng rätt godmodiga tomtar. Så du behöver
inte ta skydd under bordet. :wub:

Postad 03 september 2010 - 12:25

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Tack för tipset :wub: Gångavstånd från hotellet Tar det mellan pub besöken :-)

Postad 03 september 2010 - 13:02

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Tackar, ska leta lite extra nu på skivmässan i Örebro :wub:

Någon som har koll på tiderna på skivmässan?

Postad 03 september 2010 - 13:55

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Man behöver inte hålla på med tweaks och grejjer om man inte vill.
Går utmärkt att köpa en helautomatisk skivspelare, det finns t o m modeller med inbyggd RIAA-steg.
Du kan hitta alternativ på detta från Thorens, Dual, Denon, Marantz med flera.
Då är det bara att lägga på plattan och trycka på play. Dock får du vända plattan själv när den är färdigspelad.

Men, vill man ha ut högre ljudkvalitet så är tweaking grejjen.

Dator? Hålla på med en massa olika ljudformat och laborera med inställningar... för att inte tala om detta med ljudkort och D/A omvandlare. Och hur var det nu med nätsladden kontra batteridrift? Och hur väl avstört är det egentligen?
Hålla på med sådana grejjer för att få det att fungera... nä, tacka vet jag skivspelare - det är grejjer det!

Man kan hålla på med tweaking på dator också. Tweaking kan man alltid hålla på med det. Men lika lite som det är en absolut nödvändighet med dator, lika lite är det en absolut nödvändighet med skivspelare. Man väljer själv. En del vill hålla på, för man uppskattar möjligheten till att justera in ljudet efter eget tycke och smak - och en del vill bara ha något som de kan koppla in och "det bara fungerar".

Postad 03 september 2010 - 14:33

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Någon som har koll på tiderna på skivmässan?

Lördag, 11-16

Man behöver inte hålla på med tweaks och grejjer om man inte vill.
Går utmärkt att köpa en helautomatisk skivspelare, det finns t o m modeller med inbyggd RIAA-steg.
Du kan hitta alternativ på detta från Thorens, Dual, Denon, Marantz med flera.
Då är det bara att lägga på plattan och trycka på play. Dock får du vända plattan själv när den är färdigspelad.

Men, vill man ha ut högre ljudkvalitet så är tweaking grejjen.

Dator? Hålla på med en massa olika ljudformat och laborera med inställningar... för att inte tala om detta med ljudkort och D/A omvandlare. Och hur var det nu med nätsladden kontra batteridrift? Och hur väl avstört är det egentligen?
Hålla på med sådana grejjer för att få det att fungera... nä, tacka vet jag skivspelare - det är grejjer det!

Man kan hålla på med tweaking på dator också. Tweaking kan man alltid hålla på med det. Men lika lite som det är en absolut nödvändighet med dator, lika lite är det en absolut nödvändighet med skivspelare. Man väljer själv. En del vill hålla på, för man uppskattar möjligheten till att justera in ljudet efter eget tycke och smak - och en del vill bara ha något som de kan koppla in och "det bara fungerar".

Du ska nog ha med ett mått ironi i hans inlägg :wub:

Postad 03 september 2010 - 15:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Tack för tipset :wub: Gångavstånd från hotellet Tar det mellan pub besöken :-)

Svensk Roger på forumet har klippkort till Londonflyget, så om han
läser detta kan han säkert tipsa om bra vinylbutiker.

Jag har vart med några gånger och Walrus ägaren är en frisk fläkt
(förutom en andedräkt som kan döda). Fråga vad han tycker om Linn.
Nä förresten, då kanske han slänger ut dig. :unsure:

Gillar London. Pub - Skivbutik - Pub - Walrus -Pub - Pub - Pub osv...

Postad 03 september 2010 - 16:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
En polare har en Grado Sonata där ett av de fyra stiften lossnat.
Går det att få fast den med en klick elektriskt ledande lim tror Ni?
Vore synd att skrota den.

http://www.gradolabs...ta_platinum.htm

Postad 06 september 2010 - 19:32

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Går det att äta kakan och även ha den kvar?

Jag är så smått på jakt efter en egen svarv i allmänhet(utflugen student= kan inte snylta på faderskapets spelare längre) och en musikanläggning i synnerhet och har nu en solklar nybörjarfråga:
Går det att koppla ett riaa-steg direkt till en hörlursförstärkare (utan omvägen till en förstärkare)?

Mina intuitioner säger mig att det inte går, men skulle gärna ha det utrett...

Postad 06 september 2010 - 19:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Går det att äta kakan och även ha den kvar?

Jag är så smått på jakt efter en egen svarv i allmänhet(utflugen student= kan inte snylta på faderskapets spelare längre) och en musikanläggning i synnerhet och har nu en solklar nybörjarfråga:
Går det att koppla ett riaa-steg direkt till en hörlursförstärkare (utan omvägen till en förstärkare)?

Mina intuitioner säger mig att det inte går, men skulle gärna ha det utrett...

Har ingen själv men det bör nog fungera. Normalt tar man oftast Tape Out och kopplar till hörlursförstärkaren så det borde fungera alldeles utmärkt att driva direkt från ett riaa-steg.

Rätta mig någon om jag har fel... :(

Postad 07 september 2010 - 14:32

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Åker till London i oktober för att kolla på fotboll. Är det någon som vet hur prisbilden är på HiFi i UK?
Skall investera i en ny PU och då kanske det är en bra idé att passa på när man är där. Tar även gärna emot tips på bra affärer utöver ovan nämnda Walrus.

Postad 07 september 2010 - 15:44

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Har ingen själv men det bör nog fungera. Normalt tar man oftast Tape Out och kopplar till hörlursförstärkaren så det borde fungera alldeles utmärkt att driva direkt från ett riaa-steg.

Tackar för det klargörandet! :)

Postad 07 september 2010 - 18:06

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Någon som sitter på en Nagaoka mp-11 pickup och skulle kunna mäta höjden på pickupen (inklusive nålen) åt mig?

Eller tips på något ställe där jag kan hitta denna uppgift emottages tacksamt!

Postad 07 september 2010 - 19:28

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Åker till London i oktober för att kolla på fotboll. Är det någon som vet hur prisbilden är på HiFi i UK?
Skall investera i en ny PU och då kanske det är en bra idé att passa på när man är där. Tar även gärna emot tips på bra affärer utöver ovan nämnda Walrus.

http://www.rockbox.co.uk/

151 London road, Camberley, Surrey GU15 3JY

Även öppet söndagar 12 till 16!

Postad 07 september 2010 - 19:33

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Lånad bild
Postad bild

Den här har jag beställt http://www.vpiindust...e=Center_Weight ska bli kul att se vad den duger till.

Postad 07 september 2010 - 20:44

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Sounds That Swing, Park Way, camden (blues och rockabilly).
I Camden finns också en bra second hand på Inverness Street (fanns för ett år sedan).
Sister Ray och många andra (nytt och second hand) på Berwick Street i Soho, liksom
Rough Trade som finns på Brick Lane i Soho.

Det räcker kanske att åka till Berwick Street?

Postad 07 september 2010 - 21:46

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Den här har jag beställt http://www.vpiindust...e=Center_Weight ska bli kul att se vad den duger till.

Snygg!

Men här en bild från en skivpuck som kan mäta hastigheten. Finns hos Akkelis Audio. När lysdioderna står stilla så är hastigheten rätt. Eftersom jag inteännu kan ändra hastighet på skivspelaren så får jag väl nöja mig med Mitchells skivklämma.

Bifogad fil  skivpuck2.JPG   64,91K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 september 2010 - 14:22

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

http://www.rockbox.co.uk/

151 London road, Camberley, Surrey GU15 3JY

Även öppet söndagar 12 till 16!

Sounds That Swing, Park Way, camden (blues och rockabilly).
I Camden finns också en bra second hand på Inverness Street (fanns för ett år sedan).
Sister Ray och många andra (nytt och second hand) på Berwick Street i Soho, liksom
Rough Trade som finns på Brick Lane i Soho.

Det räcker kanske att åka till Berwick Street?

Tack för tipsen!

Redigerat av Malbo, 08 september 2010 - 14:23.

Postad 08 september 2010 - 15:53

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
London er dyrt på vinyl, bara så det er sagt, handla heller beg vinyl i Gøteborg.
Berwick road er nemt, der finnes noen butiker i samma gata. Har ett par andra butiker jag gillar
http://www.ratrecordsuk.net/
http://flashback.co.uk/
http://www.netsounds...u/1785/2/0.html
Flashback o Haggle ligger i sammma gata Essex road, trevlig gata dessutom.
Samma med hifi butiker, inte så mye i sentrala London, før dyrt og driva hifi sjappe der, men besøk gjerne Walrus
liten trång butik, fråga om du får ta en tur ner i kjellarn, demo rum :) ska du handla nått från han bør du beställa i
førveg, det mesta går på bestln der. KJ West ligger bak selfridges cirka, på Oxford street High-end butik värd ett besøk.
skrivet om London vinyl på annat forum:
Denna har även skrivits i ett annat forum så om någon därifrån läser detta ber ajg om ursäkt för upprepningen.
Till er glädje tänkte jag skriva om mina erfarenheter från den heta vinylmarknaden i London enligt mina senaste erfarenheter för en vecka sedan. Först o främst måste man ha klart för sig att UK nog är det mest utplockade landet i världen och sen några år har alla upptäckt Sverige så vi är snart där vi med om inte redan nu enligt pessimistiska börsar. Sen jag var där sist och brydde mig om vinyl har ju läget försämrats ytterligare. Jo, jag gjorde ju några "fynd" då räknade med samma sak även nu. Inte många tipps flöt in så jag fick gå på gamla minnen. Världsberömda Beanos har ju stängt ner och ska förvandla sin gamla ärevördiga kåk till någon form av galleria för "roliga" småbutiker. Dock finns dom kvar med ett litet sortiment . Trodde det vara deras lager dom sålde ut fortfarande men det fanns minsann en liten hylla för nyinkommet. detta får mig att tro att Beanos kommer fortleva som ett hål i väggen. Fast dom hade ju nada. Nå, nu tog jag ju mig inte till Croydon för deras skull utan för Memory Lane som även den hade förvandlats till, tja nåt stånd på Camden Market. Den bästa affären fortfarande då det gäller skick och fason men ack så sorgligt lite utbud. Kom inte ihåg namnet på den men visste var den låg även om jag än idag inte vet namnet på gatan. Sist jag var där vilket då var ett tag sen tog jag in Zior för en 50 pund, Zeppelins trea för en femma och Steeleye Spans första för en 20 pund liksom Whos Quadrophoenia för samma. Nu nada. På Portobello road ligger ju gamla Intoxica som även de har bra ordning och tillika skick. Har alltid nåt kul inne men priserna förskräcker till den grad att man tappar all lust. Överlag kan jag skriva att butikspriser i London alltid överstiger ebay. Med ett gyllene undantag. Minus Zero på en parallellgata från PR. Affären är et unikum så till vida att den faktiskt är 2 i samma gamla lokal. Tydligen var det så att 2 hade en affär i hop i denna lilla lokal av storlek, typ Mellotronen men mera långsmal. Sen vart de ovänner seriöst men ingen köpte ut den andra så delade på lokalen i mitten. Nu står de där dessa ärkefiender med en max 2 meter mellan sina diskar som löper längs med affären. De har bra priser både på gammalt o nytt. Där inhandlade jag en trippelplatta. Live med Blossom toes. Inspelad på gamla Klubb Filips här i Stockholm. Delar har funnits på någon piratplatta tidigare. Inspelad av Anders Lind som nu till denna utgåva släppte sina tejper och lät Sunbeam remastra dem ordentligt. Den spelningen täcker tre sidor. Sen kommer en sida med BBC material samt på den tredje skivan material från festivaler -69 efter den släppte sin både tyngre och proggigare If only för a moment jag prisat tidigare. Intoxica tog 25 pund för den men här kostade bara 18. På ebay efter en koll ligger på runt samma dvs. 25 plus minus nåt pund. Såg den i en annan affär då för 25 igen... Ligger någon till på PR som är sunkig och inte inbjuder till grävning.
Record och videoexchange fick jag tips om skulle ligga på stora gatan vid Notting Hill. Bästa sortimenten hittills. Någorlunda bra ordning men återigen hutlösa priser. Värre än ebay. 2 våningar. Den en trappa upp innehåller rarrisar bl. a. Gracious på väggen med trist omslag för 180 £. Spökade runt lite i Camden men affärerna där var direkt usla. En var lite renare men dyr och tråkig. Svepte förbi några till för skitiga för att nämnas. Överlag har börsarna dålig ordning och behandling av sina skivor vilket gör att åtminstone jag många gånger tappar lusten att gräva. Ville få fram en önskeplatta som omslaget är trashat på bara därför börsen skiter i skivorna.

Summa summarrum var det en stor besvikelse om än inte helt oväntad. Trodde dock jag skulle hitta några av mina lågbudget plattor jag letar efter som ligger runt en 6 pund på ebay typ Graeme Edge Band och Michael Pinder eller Seventh wave. Sevent wave såg för mellan 10 och 18 pund men inget omslag som motiverade priset som kan inhandlas till samma skick (minst) på ebay för en trepundare. Graeme Edge Band såg jag i Camden för en 8 eller om det var tio pund men omslaget höll inte. CDn då? Ja, var fan köper man CDskivor i London idag. Virgin Stores eller Hmv inne i City typ Oxford street eller. Gäsp. Stockholm (vet inte övriga landet) framstår som paradiset för oss som fortfarande vill handla över disk oavsett format.

Postad 08 september 2010 - 16:51

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Jag har beslutat mig för ett nytänk när det gäller mitt vinylavlyssnande. På sistone har jag stört mig på något när jag lyssnar på vinyl, jag har inte kunnat sätta fingret på exakt vad det är som stört mig. Men nu tror jag att jag har löst mysteriet! Boven är helt enkelt min utmärkta puppa - Ortofon 2M Blue. Jag har nog själv aldrig hört en bättre mm pickup i många avseenden. Den är högupplöst och gräver upp mängder av detaljer jag aldrig tidigare hört. Den låter väldigt modern, jag har väldigt svårt att egentligen hitta någon skillnad på ljudet när jag lyssnar på samma platta på vinyl och cd. Där ligger problemet har jag nu kommit fram till. Hur detaljerat och välbalanserat ljudet nu än är, så har puppan tveklöst anammat den moderna tidens ljudideal. Massor med detaljer och ett ljud som ligger på den "brightare" sidan av ljudskalan. Jag har nog kommit fram till att det som alltid attraherat mig vad gäller vinyl är det lite romantiska, varma ljudet som många klassiska puppor som varit med i branschen många år fortfarande har. Hellre en varm och go atmosfär än ett helt korrekt och välavvägt ljud. Trots att jag därmed helt klart viker av från det hifi-korrekta har jag bestämt mig för att det är den vägen jag ska vandra. Jag har alltid gillat till exempel Audio Technicas klassiska AT-95 puppa, vilken jag ägt rätt många av genom åren, trots att den inte är det sista i upplösning. Jag har för ganska länge sen lyssnat på Nagaoka klassikern mp-11 vilken verkligen har ett ljud som andas 70-tal. Någon som har förslag på andra pickuper jag kan fundera över med de ljudideal jag nu bestämt mig för att eftersträva? Den ska spela med min Rega P3.

Nagaoka mp-11

Postad bild

Redigerat av Unregistered7b85be38, 08 september 2010 - 16:54.

Postad 08 september 2010 - 18:01

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Hade tidl en Shelter 301 mc på min Rega P3.24 den hade passet din beskrivelse, eller kanske en Ortofon Rohmann.
Eller kanske en Benz micro silver, har jag også brukt på Rega med bra resultat

Postad 08 september 2010 - 20:33

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Benz micro silver får min röst. Som Svensk Roger säger, London är inte vad det en gång var när det gäller vinyl.

Redigerat av Sidelakebob, 08 september 2010 - 20:35.

Postad 08 september 2010 - 22:28

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Själv skall jag till vinyl exchange i Manchester på lördag: www.vinylexchange.co.uk och skall även besöka legendariska Picadilly Records, picadillyrecords.com , i samma stad, som också har LP-skivor, & 7/10/12". ;)

Postad 11 september 2010 - 09:48

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
FrånLondon till Göteborg. KravfrånPosnöret att gå på HIFI-mässa.Finnsju två stycken i Göteborg denna helg. För se vad manorkar.Börjar påhotell Opalen. Det var längesedanman drack Gröna Hissen i baren. Popsnöret har stått på mässor och krängt HI-FiochMusik för många år sedan. Men de ville väl ha en rar tjej att umgås med. För se om det blir någon bild i tråden i kväll.

Postad 11 september 2010 - 11:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

FrånLondon till Göteborg. KravfrånPosnöret att gå på HIFI-mässa.Finnsju två stycken i Göteborg denna helg. För se vad manorkar.Börjar påhotell Opalen. Det var längesedanman drack Gröna Hissen i baren. Popsnöret har stått på mässor och krängt HI-FiochMusik för många år sedan. Men de ville väl ha en rar tjej att umgås med. För se om det blir någon bild i tråden i kväll.

Om inte annat är jag nyfiken på hur ett popsnöre ser ut i nådens år 2010! ;)

Postad 11 september 2010 - 15:28

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Gjorde (kanske) misstaget att beställa vinyl på cdwow.se. Det stod leverans mellan 7-10 dagar men nu har min order övergått till "restorder". Vad betyder det i verkliga praktiken. Att jag ska vara lugn och invänta mina skivor innom 11 dagar eller att det kommer dröja till Julafton? Erfarenheter?

Postad 11 september 2010 - 16:34

Unregistered0b8c7f7c
  • Unregistered0b8c7f7c
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Skivmässa Solna/Stockholm Lördag 25 september 2010

Postad bild

Postad 11 september 2010 - 19:19

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Om inte annat är jag nyfiken på hur ett popsnöre ser ut i nådens år 2010! :rolleyes:

Vi åkte som sagt var till helgens Hifi-mässa på Hotell Opalen och hoppade över mässan på Arken. Lite lyssning stärker ju ens sinne.Tyvärr känns väl inte alltid ens egen anläggning som den bästa på planeten.

Här en högtalare från lilla Götet. Lät bra på en snabb lyssning.
Bifogad fil  swspeakers.JPG   33,29K   0 Antal nerladdningar

Sedan till Transient Design. Skivpelaren Dr Feckert Analogue´s skivspelare. Denna skivpelare andas kvalite! Habegär finns variant med plats för tvåarmar. Ojoj
Bifogad fil  TransientDesign.JPG   34K   1 Antal nerladdningar

Sedan lyssna på rör och vinyl. Förstärkeri från EAR samt skivpelare från Avid. Det är väl något sådant som Glidtassen har på önskelistan. Lät bra. Det kanke är monoblock med rör man skall ha.

Bifogad fil  avid.JPG   72,85K   2 Antal nerladdningar
Sedan till Akkelis Audio. Vi tyckte både jag och popsnöret att där var det bäst ljud på denna mässa. Hela kedjan av förtärkare var från Audio Valve. Så budgetmässigt i en helt annan prisklass än sina egna grejer. Men detta kulle man kunna leva med. Skivspelaren var från Hanss Acoustics. Allt lät rätt. Ljudbilden som vi själva har hemma. Alltså i rummet. Men detta är ju en annan klass. Skall det vara ett par rörmonoblock ärväl dagens fråga och dröm.
Bifogad fil  Akkelis_Audio.JPG   17,41K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 11 september 2010 - 19:36.

Postad 11 september 2010 - 21:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Härligt med bilder, Kronkan! Var det generellt mycket eller lite
skivspelare i rummen?

Om du har råd - bejaka din dröm - köp monoblocken du vill ha.

Postad 11 september 2010 - 23:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Härligt med bilder, Kronkan! Var det generellt mycket eller lite
skivspelare i rummen?

Om du har råd - bejaka din dröm - köp monoblocken du vill ha.

Har numera egen kamera. Men inget photoshop. Får väl lära mig. Nu blir bildbehandlingen primitiv.
Tror att 1/3 av rummen hade en skivspelare. Såg även en Mitchell Orbe men den var inte uppkopplad.

Postad 15 september 2010 - 12:57

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Fick tag på en borr för 50:-, frakt inräknad till skillnad mot 295:- plus frakt från Svalander. Lite krympslang och den blev riktigt bra. Visst, det fungerar med en rundfil också men borren ger ett snyggare resultat och alltid rätt diameter.

Bifogad fil  borr.jpg   25,16K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 september 2010 - 13:03

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Fick tag på en borr för 50:-, frakt inräknad till skillnad mot 295:- plus frakt från Svalander. Lite krympslang och den blev riktigt bra. Visst, det fungerar med en rundfil också men borren ger ett snyggare resultat och alltid rätt diameter.

Var köpte du det borret?

Postad 15 september 2010 - 13:14

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Visst, det fungerar med en rundfil också men borren ger ett snyggare resultat och alltid rätt diameter.

Visst
OM du lyckas centrera borret EXAKT

Att försiktigt snurra en rundfil i hålet för den mickromillimeter som hålet ibland kan vara för litet
ger ett mycket mer exakt resultat

Postad 15 september 2010 - 13:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Var köpte du det borret?

Hästbacka Bildelar i Avesta, 0226-54577 Art: ST2231-7,2 (www.bildelar.nu)

Visst
OM du lyckas centrera borret EXAKT

Att försiktigt snurra en rundfil i hålet för den mickromillimeter som hålet ibland kan vara för litet
ger ett mycket mer exakt resultat

Håller inte med. Rundfilen är konisk och det är lättare att göra hålet för stort. Tycker jag...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.