Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *

1313 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR876 (Förstärkare) 5 9.54054 (36) Inga priser
Onkyo TX-NR1007 (Förstärkare) 4 9.526314 (18) Inga priser
Onkyo TX-NR3007 (Förstärkare) 4 8.833332 (17) Inga priser
Onkyo TX-NR5007 (Förstärkare) 8 8.699998 (9) Inga priser
Onkyo PR-SC5507 (Försteg) 1 9.444444 (8) Inga priser
32 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Vad är min begagnade receiver och/eller förstärkare värd? (34 inlägg) 9 år sedan
Vettigt pris för att att sälja en Onkyo TX-NR1007 (6 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Onkyo PR-SC5507 (238 inlägg) 12 år sedan
Har min Onkyo 876 kastat in handduken? (29 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 13 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 14 år sedan
MA GS60 - dåligt ljud (24 inlägg) 14 år sedan
Mycket märkligt knaster och sprak problem. Onkyo TX-SR876 (0 inlägg) 14 år sedan
Kommentarer till Onkyo 906+Emotiva XPA-2+Celan 700 av Audiovector (61 inlägg) 15 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
Byta nuforce-processor mot receiver? (5 inlägg) 15 år sedan
Onkyo 1007 vs Yamaha 1900 (8 inlägg) 15 år sedan
Onkyo THX Blu-ray System (9 inlägg) 16 år sedan
Yamaha 2065, Pioneer LX72 eller Onkyo 1007? (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 876 - 9990 kr 8 Maj FINNS I LAGER! (50 inlägg) 16 år sedan
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg) 16 år sedan
tips på stärkare får kosta hur mycket som helst (59 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
yamaha 3900 vs onkyo 3007 (42 inlägg) 16 år sedan
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 16 år sedan
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V 3900 (5 inlägg) 16 år sedan
Mystiskt fel Onkyo TS-SR876 (15 inlägg) 16 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 17 år sedan
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg) 17 år sedan
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg) 17 år sedan
Val mellan två Onkyo-förstärkare (14 inlägg) 17 år sedan
Onkyo 876 vs Denon 3808 vs Sony STR-DA5400ES (8 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 September 2011 - 22:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Hej!

Kan någon hjälpa mig med nedanstående blir jag glad :-)

jag har en onkyo 5007 som jag kopplat in min digitalbox på, från onkyon har jag sedan hdmi till TV och projektor. Jag har också kopplat in mitt 5.1 system. När jag tittar på TV vill jag få ljudet från TV-högtalarna och när jag tittar på projektorn vill jag få ljudet från 5.1 systemet. Problemet jag har är att jag alltid får ut ljud i 5.1-systemet, även när jag tittar på TV.

Är det någon som vet hur jag "stänger av" ljudet till 5.1 systemet när jag tittar på TV. Som det är nu så vrider jag helt enkelt ned onkyons volym till 0 när jag tittar på TV, varpå jag vrider upp den igen när jag lyssnar på musik eller tittar på projektorn. Det börjar dock kännas väldigt tjatigt att vrida på volymknappen hela tiden... Det är heller inget moment som min fru uppskattar och känner sig manad att göra själv...

All hjälp är uppskattad.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Som du förklarar så är det väl bara att strunta i att slå på 5007:an.

Eller menar du när du tittar på tv från digitalboxen med TV:n som skärm så vill du inte ha 5.1 ljud

Postad 11 September 2011 - 06:38

boefs
  • boefs
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

hejsan!
har nyss köpt en 5007. sitter och funderar på om jag ska köpa och ha 2st subbar. tänkte kanske en fram och en bakom soffan.
min undran är om det blir lite overkill att göra så här. kanske räcker det med en 12:a fram? eller kanske ska man ha 2 subbar längst fram? eller kanske 1st tolva fram och en 10:a bak?
någon som har subbar som jag beskriver att jag tänkt mig? hur blir ljudet för er? kör idag med xtz 99.36 frontar.
tack på förhand.

Två stycken är bättre. Ljudet blir jämnare, bättre och det ser bra ut. Även Onkyo anser det, de rekommenderar det i manualen till min 5507:a. Jag funderar på att skaffa ett par till.

Postad 11 September 2011 - 11:03

boefs
  • boefs
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej!

Kan någon hjälpa mig med nedanstående blir jag glad :-)

jag har en onkyo 5007 som jag kopplat in min digitalbox på, från onkyon har jag sedan hdmi till TV och projektor. Jag har också kopplat in mitt 5.1 system. När jag tittar på TV vill jag få ljudet från TV-högtalarna och när jag tittar på projektorn vill jag få ljudet från 5.1 systemet. Problemet jag har är att jag alltid får ut ljud i 5.1-systemet, även när jag tittar på TV.

Är det någon som vet hur jag "stänger av" ljudet till 5.1 systemet när jag tittar på TV. Som det är nu så vrider jag helt enkelt ned onkyons volym till 0 när jag tittar på TV, varpå jag vrider upp den igen när jag lyssnar på musik eller tittar på projektorn. Det börjar dock kännas väldigt tjatigt att vrida på volymknappen hela tiden... Det är heller inget moment som min fru uppskattar och känner sig manad att göra själv...

All hjälp är uppskattad.

Har inte dig-boxens utgång för digitalt ljud ett val för att inaktivera HDMI-ljud.
(Min har även utgångar för analogt ljud men det kan förstås inte min TV hantera.)

Och så har ju Onkyon en Mute-knapp, onödigt att dra ner volymen.

Sedan kan man ju skaffa en hdmi-växel, en utgång går till stärkaren, en till TVn direkt. Fast om du inte vill ha ljudet via stärkaren, varför inte gå direkt från boxen till tvn. Vad är skälet till att du inte vill ha ljudet via Onkyon, kanske det finns någon workaround?

Postad 19 September 2011 - 19:58

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Man behöver ju inte ha Onkyon på för att den ska släppa igenom HDMI signalen från boxen till TV:n.... Kommer inte på vad det heter nu men det funkar för mig iaf men jag använder det inte bara...

Förtydling!

När jag tex spelar på ps3/xbox (som är kopplade med HDMI till onkyo 3007 och sen vidare till tv:n) kan jag slå av onkyon helt men bilden kommer finnas kvar ändå...

Postad 06 October 2011 - 09:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ni som kör externt steg till med er 5007, fungerar delningsfrekvenserna som dom skall då?
Min visar enligt mätningar att det delas vid ca 80Hz mot frontarn även om jag delar så högt det bara går.

Postad 11 December 2011 - 05:47

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Min TX-NR5007 verkar ha dött också. När den går igång så tänds inte högtalarna upp som de skall. Det klickar inte till. Får starta om och hålla på en stund ibland går det bra ibland kan det ta 100 omstarter innan det funkar. Mycket irriterande. Bara kom av sig själv i veckan.

Har gjort ett ärende på Onkyo Support. Blir så less.....

Postad 11 December 2011 - 09:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Har du kollat alla högtalar kablar så att ingen är på gränsen till att kortsluta bara som en extra koll.

Har du provat att fabriks återställa den http://www.pl.onkyo....ther-57264.html

Postad 11 December 2011 - 22:14

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Har du kollat alla högtalar kablar så att ingen är på gränsen till att kortsluta bara som en extra koll.

Har du provat att fabriks återställa den http://www.pl.onkyo....ther-57264.html

Jo har testat fabriksåterställa ett flertal gånger och har nu gett upp att återställa allt efter varje försök. Det tar säkert 30 min varje gång. Så nu när det väl fungerar så låter det förjävligt. Jag har kollat iaf så gott jag kan på kablarna. Jag har bananer rakt igenom på förstärkaren och det verkar sitta helt ok. Har inte rört/flyttat något när detta väl började inträffa.

Jag misstänker att det har något med min HDMI och göra. Alltså inte kabeln utan något med att den får in en signal etc. Hoppas på en bra lösning. Att vara utan ljudet i vardagsrummet är fasiken värre för mig än för gumman som har sin mobil på lagning. Inget är ju roligt med tv nu. Film, reklam-tv, tv-spel etc.

Postad 14 December 2011 - 20:54

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Jo har testat fabriksåterställa ett flertal gånger och har nu gett upp att återställa allt efter varje försök. Det tar säkert 30 min varje gång. Så nu när det väl fungerar så låter det förjävligt. Jag har kollat iaf så gott jag kan på kablarna. Jag har bananer rakt igenom på förstärkaren och det verkar sitta helt ok. Har inte rört/flyttat något när detta väl började inträffa.

Jag misstänker att det har något med min HDMI och göra. Alltså inte kabeln utan något med att den får in en signal etc. Hoppas på en bra lösning. Att vara utan ljudet i vardagsrummet är fasiken värre för mig än för gumman som har sin mobil på lagning. Inget är ju roligt med tv nu. Film, reklam-tv, tv-spel etc.

Nu har min 3007 gett upp lite...
Får inget ljud när jag startar den, helt tyst överallt... Oavsett källa... Lyckades få igång den efter att ha stäng av den med den lilla HUVUDBRYTAREN under luckan men det lyckades jag bara med två gånger.. Nu idag vill den inte alls... Skit oxå...!!!
Tur att man har garanti kvar iaf... Prata med Hembiobutiken och dom rekommendera bara en RESET (fabriksåterställning) men det verkar ju inte ha fungerat för dig så varför skulle det fungera för mig, men jag sak prova imorgon...!

Dela gärna med dig om hur det går för dig i ditt ärende!!! Har du köpt din i Sverige? Garanti kvar? Vilken butik? Vad har dom sagt om det?

Mvh Fredrik

Postad 15 December 2011 - 12:45

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Nu har min 3007 gett upp lite...
Får inget ljud när jag startar den, helt tyst överallt... Oavsett källa... Lyckades få igång den efter att ha stäng av den med den lilla HUVUDBRYTAREN under luckan men det lyckades jag bara med två gånger.. Nu idag vill den inte alls... Skit oxå...!!!
Tur att man har garanti kvar iaf... Prata med Hembiobutiken och dom rekommendera bara en RESET (fabriksåterställning) men det verkar ju inte ha fungerat för dig så varför skulle det fungera för mig, men jag sak prova imorgon...!

Dela gärna med dig om hur det går för dig i ditt ärende!!! Har du köpt din i Sverige? Garanti kvar? Vilken butik? Vad har dom sagt om det?

Mvh Fredrik

Jag köpte min på Media Markt november 2009 så min garanti gick väl precis ut. Jag har bara gjort ett serviceärende på Onkyos hemsida än så länge. Inte fått något svar. Gjordes i fredags så 6 dagar utan svar.

Min förstärkare fungerar till och från. Är så less på den nu. Kan ta en evighet innan den äntligen vill. Verkar som om det är en del folk som har haft dessa problem med just Onkyo. En del säger det är HDMI delen i den som pajjar en del säger att det beror på en drös annat.

Om min garanti har gått ut så får jag lämna in den lokalt i Gävle och hoppas på lösning. Annars vet jag inte. Trist med en pjäs på 25000 kronor. Massa nackdelar med denna stärkaren. Den blir varm som fan och knäpper hela tiden och så nu detta. Vet inte om jag sitter som nöjd köpare.

Postad 15 December 2011 - 16:19

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag har varit nöjd till detta hände... Jag har iaf garanti kvar från hembiobutiken så det blir att skicka in den på "service" så får man se, jag tror att det har med HDMI delen att göra, troligtvis byter dom hela bildkortet... Det är väldigt tråkigt med tanke på att dom kostade en hel del när dom kom och att den bara håller runt 2 år är ett skämt, ren katastrof!!!! Onkyo borde byta ut alla dessa till nyare maskiner i ren goodwill kan man tycka!!!

Varm blir min oxå, väldigt varm men det stör mig inte... vad har du för knäppande ljud? Du menar inte reläna som klickar när man byter källa eller ljud?

Postad 15 December 2011 - 23:56

RedGuard
  • RedGuard
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jo det knäpper när man byter källa. Väldigt irriterande. :( Tror det också är HDMI delen. Pratade med Media Markt idag. Lät inte omöjligt och få det fixat. Skall lämna in den nästa vecka. Hoppas det är något enkelt.

Postad 16 December 2011 - 06:53

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Min skickas in nästa vecka så får vi... Surt...

Postad 16 December 2011 - 07:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jo det knäpper när man byter källa. Väldigt irriterande. :( Tror det också är HDMI delen. Pratade med Media Markt idag. Lät inte omöjligt och få det fixat. Skall lämna in den nästa vecka. Hoppas det är något enkelt.

Det är inget fel det sitter mekaniska relä`n som sköter det, så om det knäpper vid byte av ingång och/eller ljudformat så är det helt normalt.

Set kan även knäppa när man byter kanal på en digital-tv box om det är olika ljudformat på olika kanaler eller om boxen tar lite tid på sig att "hitta" kanalen,.

Kanske irriterande, men inget fel, det är väl som att använda körriktningsvisaren på bilen.

Postad 16 December 2011 - 07:09

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Vet att det ska vara så men nu är det ju tyst, när den inte fungerar... Hade varit glad om den hade börjat klicka igen...

Postad 08 January 2012 - 11:22

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har nu fått svar efter enm tid, det var HDMI kortet (modulen) som gett upp, ett nytt kort skall monteras nu och jag borde få tillbaka den i veckan som kommer! Tydligen ett ganska vanligt fel då kortet var rest noterat i tyskland först....

Postad 12 January 2012 - 16:27

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ett nytt UPPDATERAT kort är monterat i min maskin så jag väntar på leverans mycket snart!!!!

Postad 16 January 2012 - 19:16

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Fått tillbaka min nu och den fungerar fint igen!!!

Postad 05 February 2012 - 21:11

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Det är nog samma fel i min 807:a.. exakt samma symptom! Har mailat Fynda.se.. ska se om jag kan få det på konsumentköplagen, min är inköpt december 2009, dvs STRAXT över 2 år.

Efter vad jag läst så verkar de flesta problem (inget ljud och ibland ingen bild via hdmi) komma efter just 2 år..

Tråkigt med maskiner som kostar så mycket, min var ju ändå billigare än era NR-x007, men för 10 papp tycker jag att de ska hålla längre än 2 år!

Återkommer..

Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 05 February 2012 - 21:11.

Postad 05 February 2012 - 21:24

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Du måste ju få det lagat, det är tydligen ett mycket vanligt fel på dessa apparater från det året.. Det nya modulkortet jag fick var till och med restat hos Onkyo i Tyskland så dom vet att felet är vanligt!! Annars kan man ju reklamera den direkt till Onkyo!
Återkom gärna med hur det går!!!

Postad 05 February 2012 - 21:50

Karelin99
  • Karelin99
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har samma problem med min 3007, börjar bli riktigt trött på det. Som jag har läst är jag inte den enda vilket iofs är bra eftersom Onkyo torde vara generösare med garantin då det är ett solklart fabrikationsfel.

Postad 05 February 2012 - 22:49

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Du måste ju få det lagat, det är tydligen ett mycket vanligt fel på dessa apparater från det året.. Det nya modulkortet jag fick var till och med restat hos Onkyo i Tyskland så dom vet att felet är vanligt!! Annars kan man ju reklamera den direkt till Onkyo!
Återkom gärna med hur det går!!!

Japp, Det ska jag göra!

Jag läste föresten att grundproblemet KAN vara spänningsregulatorerna som sitter under hdmikortet genererar väldigt mycket värme och att det skulle få kondensatorerna på hdmikortet att paja.. Någon som vet om så är fallet? Är det någon skillnad på de nya korten som byts ut? Kan man lita på skräpet i fortsättningen om kortet skulle bytas ut?

Postad 05 February 2012 - 22:56

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Vet inte vad grundproblemet är men dom byter kortet till ett som ska vara uppgraderat säger dom.... Sen vet man ju inte... Någon som har sin apparat lätt tillgänglig och kan ta kort på hdmi kortet så kanske jag kan få ett kort på min så kan man jämföra..!

Alla ni som har fel på era nu, kontakta affären där den är köpt och om dom inte kan hjälpa er (pga att garanti tiden gått ut, 2 år) så reklamera den direkt till Onkyo Sverige!!! Fråga då vad dom kommer att göra för att fixa felet, vore kul att höra att det nya kortet verkligen är en uppdaterad variant!

Postad 05 February 2012 - 23:10

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tar ett kort imorgon.. Dags för sängen nu..

Postad 10 February 2012 - 15:09

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Fick ditt mail med bild och det är ju inte samma som på min då jag har 3007 med dubbla utgångar... Svårt att se då om jag fått en annan variant... Så skicka in din och ta nya kort efter så kan du ju jämföra innan och efter..!

Postad 11 February 2012 - 00:24

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
...jag upplever också lite problem med min 1007:a titt som tätt. Tänkte bara dubbelkolla här så att det inte är något jag gör fel? Det som händer är att jag ibland inte får ljud från min Oppo som även är kopplad direkt till projektorn, får ibland stänga av Onkyon på knappen under luckan & då brukar den oftast få ljud från källan. Har även hänt att mitt Ps3 har saknat ljud. Digitalboxen till tv´n har nog aldrig krånglat vad jag vet. Är det något jag bör tänka på att göra rätt eller är det fel på recievern?

Postad 11 February 2012 - 10:23

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Det låter onekligen som du har samma fel på din!!! Jag kunder oxå stänga av förstärkaren på den knappen och få tillbaka ljudet några gånger, sen dog ljudet helt... Lämna in den ASAP!!!
Lycka till!!!

Postad 11 February 2012 - 15:51

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag misstänkte det.. Hursomhaver så har jag mailkontakt med både onkyo USA, onkyo eu och återförsäljaren.. Har även varit i kontakt med AV-link i gtbg för prisuppgift, garantifråga osv.. De ända som verkar vara någorlunda intresserade i detta är faktiskt åf (fynda.se), som dels återkommer till mig, både per telefon och mail, samt även försöker (precis som jag) få kontakt med Onkyos kundsupport (EU).

Tycker det är dåligt av ett så stort företag som Onkyo, att inte ens visa något intresse av att hjälpa sina kunder som fått problem med en produkt som har ett känt fel.

Ok om jag köpt en förstärkare på ICA maxi för 995:-,, då hade det ju bara varit att skicka den i tunnan. Men jag har ju ändå betalt 10.000:-, en för mig stor summa pengar för en förstärkare... Man väntar ju sig att den ska hålla mer än 2 år..

Om onkyo skiter i allt, då lär det aldrig mer bli en Onkyo! Väldigt synd för jag gillar ljudet i dem, men om supporten är obefintlig så finns ingen anledning att välja dem igen.

Fattar de inte själva, med dagens "internet-forum-genomslagskraft" att alla människor får reda på hur de bär sig åt?

Att reparera en förstärkare med detta fel kan ju inte kosta dem speciellt mycket, än mindre om de skulle kunna skicka ett DSP/hdmi-kort till de kunder som kan byta själva.

Jag återkommer..

Edit-> Vem är generalagent för Onkyo sverige? Finns det någon eller är det EU (tyskland) som gäller?

Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 11 February 2012 - 15:55.

Postad 11 February 2012 - 16:01

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Det låter onekligen som du har samma fel på din!!! Jag kunder oxå stänga av förstärkaren på den knappen och få tillbaka ljudet några gånger, sen dog ljudet helt... Lämna in den ASAP!!!
Lycka till!!!

Får väl ta & leta upp kvittot & kolla hur Media Markt ställer sig till detta problemet!?

Tack!

Postad 11 February 2012 - 16:26

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Så Onkyo EU vill inte hjälpa dig?! Det är väldigt dåligt!!!! Det är ju en känt fel som sagt, en förstärkare ska hålla i mer än två år oavsett prisklass!
Komiskt att xxx9 modellerna fick tre års garanti istället för våra som fick två års garanti...

Ligg på bara och tjata! Man har ju tre års reklamationsrätt till fabrikanten så om inte fynda kan hjälpa dig så kan du ju reklamera den direkt till Onkyo, deras agent verkar vara i Danmark?!
ONKYO Europe Electronics GmbH
Liegnitzer Strasse 6
82194 Gröbenzell
Tel: +45 70 220 460
[email protected]
Prova med dom!
Va en jobbig kund om inte snäll kund funkar, ring direkt till en högt uppsatt chef och förklara läget, dom brukar vara mer förstående än de inkompetenta support folket som svarar i luren hela dagarna...
berätta hur det går!!!
Mvh Fredrik

Postad 11 February 2012 - 21:36

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Får väl ta & leta upp kvittot & kolla hur Media Markt ställer sig till detta problemet!?

Tack!

Köpte min 20100113 så det har gått en månad över tiden...mailade Tyskarna så får vi se vad de säger?

Postad 11 February 2012 - 22:00

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Du har ju tre års reklamationsrätt, borde väl gå att hävda fabrikationsfel?

Postad 12 February 2012 - 00:36

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hänvisa till denna tråd då det klart framkommer att detta är ett vanligt fel! Dessutom var kortet till min 3007 restat = många som fått sitt bytt = vanligt fel!!!

Saxat från konsumentverkets sida: (http://www.konsument...sument/Garanti/)

Konsumentköplagen gäller alltid

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Postad 12 February 2012 - 23:29

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
...skall tillägga att jag får ljud till min tv via hdmi men sedan någon dag inget ljud ur högtalarna på recievern. Har det varit samma för er andra som haft/har problemet?

Postad 13 February 2012 - 09:33

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Så Onkyo EU vill inte hjälpa dig?! Det är väldigt dåligt!!!! Det är ju en känt fel som sagt, en förstärkare ska hålla i mer än två år oavsett prisklass!
Komiskt att xxx9 modellerna fick tre års garanti istället för våra som fick två års garanti...

Ligg på bara och tjata! Man har ju tre års reklamationsrätt till fabrikanten så om inte fynda kan hjälpa dig så kan du ju reklamera den direkt till Onkyo, deras agent verkar vara i Danmark?!
ONKYO Europe Electronics GmbH
Liegnitzer Strasse 6
82194 Gröbenzell
Tel: +45 70 220 460
[email protected]
Prova med dom!
Va en jobbig kund om inte snäll kund funkar, ring direkt till en högt uppsatt chef och förklara läget, dom brukar vara mer förstående än de inkompetenta support folket som svarar i luren hela dagarna...
berätta hur det går!!!
Mvh Fredrik

Reklamationsrätten (konsumentköplagen) gäller väl mellan säljare och köpare..? Tillverkaren har väl egentligen ingen skyldighet att rätta sig efter detta. (svenska regler)

"Avtalet" är ju slutet mellan näringsidkaren och konsumenten. Konsumenten reklamerar till säljaren. Reklamationsrätten gälller väl dessutom bara om kunsumenten köpt varan ny i svensk handel. (och då givetvis är 1:a ägaren) Vilket jag är..

Historien fortsätter.. än är det tyst från Tyskland.. Får se om man får något livstecken idag. (Detta är ju inte klokt!)

Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 13 February 2012 - 10:32.

Postad 13 February 2012 - 12:46

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har du köpt din från Tyskland blir det svårare ja...
Det är därför man köper nya saker från Sverige!

Reklamationsrätten

En reklamation innebär att du meddelar att du inte är nöjd med varan och talar om på vilket sätt du tycker att den är felaktig. Enligt konsumentköpslagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.
Problemet för dig som kund är att efter utgången garantitid (2år) måste du kunna bevisa att felet
var ursprungligt. Det räcker inte med att det inte fungerar längre. Onkyo är tillsammans med
sina leverantörer ansvarigt för eventuella ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns
redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan ibland visa sig
först efter att du använt varan ett tag, därför är reklamationsrätten treårig.

Reklamationen måste göras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar
inom två månader har det skett i rätt tid. Skälig tid kan vara längre än två månader om du har giltig
orsak, till exempel att du varit sjuk eller på en resa. Tänk på att alltid försöka reklamera så snart
som möjligt!

...skall tillägga att jag får ljud till min tv via hdmi men sedan någon dag inget ljud ur högtalarna på recievern. Har det varit samma för er andra som haft/har problemet?

Använder inte ljudet i min Tv alls så jag vet inte svaret på den frågan... Lämna in din OM du har garanti kvar!

Postad 13 February 2012 - 15:43

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte köpt den från Tyskland. Den är köpt på fynda.se.

Hur som helst så kommer det att bli såhär:

Onkyo står för materialet (DSPkortet)
Fynda står för fraktkostnaden
Jag står för arbetskostnaden. Ca en tusenlapp.. :(

Alltid något iaf.

Postad 13 February 2012 - 16:14

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hur långt över garantin är din apparat?
Är det den bästa lösningen du kan få till? Varför kan inte Onkyo stå för arbetet?
Eller fråga om du får göra jobbet själv, tror det är ett modulkort så det kan inte vara så svårt att byta..! Ser så ut på bilderna iaf!!!

Annars kan jag göra det om du kommer till Uppsala!!!

Mvh Fredrik

Postad 13 February 2012 - 18:29

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Hej!

Jo jag frågade om det gick att köpa kortet och byta själv om det skulle visa sig att onkyo inte ville stå för något. Svaret var mycket trevande...
Nej jag har inga problem att byta det heller. Om det inte blivit som det blev så hade jag tänkt att köpa nya kondensatorer och byta dem själv. (är ganska van med lödkolven:) )

Vad kan man få i betalt för en sån här maskin, nyservad med nytt kort och genomgången..? 5000?

Tror att jag kommer att sälja den och handla något annat. Troligen inte Onkyo. Synd annars för jag gillar verkligen ljudet.

Var kan man läsa om att Onkyo har 3års garanti på de nya maskinerna?

edit-> Garantin gick ut 2011-12-03

Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 13 February 2012 - 18:29.

Postad 13 February 2012 - 20:33

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Fick "förlängd garanti" till 2 år när jag köpte den, synd bara att den lägger av helt mindre än 1 månad efter utgången garanti. Hoppas att de inte bråkar på Onkyo-verkstaden!?

Fick detta svar när jag mailade till Media Markt:

Tyvärr har din garanti precis gått ut, men däremot så har du ett år kvar på din reklamationsrätt. Enda skillnaden är att du som konsument ska bevisa att detta är ett ursprungligt fel på produkten. Detta krävs om verkstaden kommer fram till att felet inte är ursprunligt, så då måste du motbevisa dem.

Ta med dig produkten in till våran serviceavdelning så skickar vi in produkten till Onkyos auktoriserade verkstad.

Ha en bra dag och välkommen in!

Postad 13 February 2012 - 21:10

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Fick "förlängd garanti" till 2 år när jag köpte den, synd bara att den lägger av helt mindre än 1 månad efter utgången garanti. Hoppas att de inte bråkar på Onkyo-verkstaden!?

Fick detta svar när jag mailade till Media Markt:

Tyvärr har din garanti precis gått ut, men däremot så har du ett år kvar på din reklamationsrätt. Enda skillnaden är att du som konsument ska bevisa att detta är ett ursprungligt fel på produkten. Detta krävs om verkstaden kommer fram till att felet inte är ursprunligt, så då måste du motbevisa dem.

Ta med dig produkten in till våran serviceavdelning så skickar vi in produkten till Onkyos auktoriserade verkstad.

Ha en bra dag och välkommen in!

Lycka till. Fynda tyckte inte att det var ett fabrikationsfel. Jag orkar inte bråka, har haft det tufft på jobbet några dagar och är så trött på allt tjaffs.. Det tar på psyket <_<

Får väl betala en tusing för att få skräpet reparerat o sen blir det ut på blocket med den. :(

Postad 13 February 2012 - 21:31

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Kommer du få ett standard kort till den eller ett uppdaterat? Jag fick det senare och ser nu ingen anledning till att sälja!

Söker man på Onkyo xxx8 på prisjakt så står det längst ner under egenskaper hur lång Garantitid produkterna har!

Fan vad tråkigt att dom inte kunder vara lite mera tillmötesgående på Media Markt heller då...

Är det någon av er som ringt Onkyo Danmark som jag lämnade uppgifter till?

Postad 13 February 2012 - 22:07

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Hej!

Vet ej, men jag har ju foto och lite nummer uppskrivna, får väl si vad som skiljer. Jag ska fråga AV-link vad de sätter i för något.

Efter att ha stökat både med OnkyoUSA och Onkyo i Tyskland så tröttnade jag och tog Fyndas bud.

Undrar vad det egentligen kostar Onkyo med nytt kort till mig.. 100kr + frakt? <_<

Edit-> Kollade lite på garanti.. Det är väl så att hembiobutiken lämnar 3år med sitt sk. "trygghetspaket" som ingår vid köp. http://www.hembiobut...gghetspaket.asp

Kan inte hitta något annat om 3år på Onkyo?

Redigerat av Unregistered6c9bcd9b, 13 February 2012 - 22:43.

Postad 14 February 2012 - 10:52

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Håll oss (eller mig iaf) uppdaterade! Bättre 1000:- än att ha en trasig...!

Tycker iaf att det är snålt och dåligt gjort av ett så stort företag som Onkyo att inte fixa ett fel man vet om!!!

Jag köpte min på hembiobutiken... Trodde jag bara hade två år... Så bra då!

Året efter att xxx7 modellerna såldes så ändrade Onkyo till 3 års garanti...

Postad 16 February 2012 - 18:26

Unregisteredc986506e
  • Unregisteredc986506e
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Om allt går som det ska lämnar jag in min 1007:a på Media Markt imorgon & de skickar den vidare till Onkyos serviceverkstad... Hoppas att det går bra & att det inte tar för lång tid. Man är ju helt handikappad när man bara har 2 hdmi portar på tv´n :)

Lämnade in recievern idag 17/2 , skulle ta 2-3 veckor & då får vi se svaret från Onkyo!? Reparation genom reklamationsrätt eller kostnadsförslag på reparation?

Redigerat av Unregisteredc986506e, 17 February 2012 - 21:43.

Postad 04 March 2012 - 22:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Idag verkar det vara min tur, kommer hem efter en hel helgs jobb och skall sätta mig för att titta på film.
Inget ljud, men däremot bild. Startar om boxern och även Oppon men nepp inget händer, gör då en reset på förstärkaren men ingen skillnad.

Blir att ringa HBB imorgon och höra hur lång tid det kan tros ta...

Postad 05 March 2012 - 07:40

Unregisteredc1a738bd
  • Unregisteredc1a738bd
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hejsan Niklas F

Känner igen problemet från min 707:a.
Prova att dra ut sladden ur vägguttaget och vänta 20-30 sekunder så att reläerna kan återställa sig till.
Det brukade hjälpa varje gång för mig.
Lycka till.

JoeEng

Postad 05 March 2012 - 10:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men detta hjälpte tyvärr inte. skall ringa till dom nu tänkte jag.

Postad 05 March 2012 - 10:37

softishman
  • softishman
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Surt.... Garanti kvar?

Postad 05 March 2012 - 12:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Surt.... Garanti kvar?

Jepp, och det med rejäl råge.
13 dagar kvar :o

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.