Den stora Kult/B-films tråden!
Postad 05 september 2010 - 11:32
Den 7:e december släpps äntligen "Videodrome" av Criterion!
Kan inte hitta det på criterions sida? Är det säkert att den ska släppas?
Postad 05 september 2010 - 17:42
http://blu-news.com/...blu-ray-review/
Klicka på bilderna i recensionen. SJUKT skarp och fin bild!

Hoppas på fler fina gamla TV-serier på BD framöver.
Postad 08 september 2010 - 18:37

http://hcc.techradar...nferno-07-09-10
En klar förbättring

Edit: Här fann jag en ny recension också

http://eurocultav.co..._arrow_bd_.html
Redigerat av Svante Skoog, 08 september 2010 - 20:19.
Postad 09 september 2010 - 18:36
16 pund inkl frakt har jag hittat den för.
Känns ju som ett bra pris.
Hoppas Arrow släpper Suspiria också.
Har en limited Nr 3073 av 10000 ..dvd
Den skulle kunna bli så sjukt fin i blu-ray

Redigerat av moparman, 10 september 2010 - 06:55.
Postad 09 september 2010 - 20:14
Har en limited Nr 1700 av 10000 ..dvd
Nice, vad är det för utgåva?
Själv äger jag Anchor Bay´s Limited DVD utgåva Nr 8940 av 60000.

Postad 09 september 2010 - 20:29
http://www.dvdbeaver...ers_blu-ray.htm
och "Bad Lieutenant" (1992):
http://www.dvdbeaver...ant_blu-ray.htm
Postad 10 september 2010 - 06:54

Tycker de är en skapligt fin utgåva.
Fast det är läänge sen jag såg filmen sist.
Kanske dags snart igen

Edit
Är det 3 disc utgåva du har med ?
Tycker det verkar lite skumt med Anchor bay.
Har för mig att jag sett andra limited 3 disc boxar med högre antal ex i nån recension av Suspiria.
Men nu är de så länge sen att ja lika gärna kan ha blandat ihop nå

Redigerat av moparman, 10 september 2010 - 06:58.
Postad 10 september 2010 - 10:36
Är det i extra tjockt omslag på din med, och följer det med booklet och lobbykort?
Anchor Bay har iofs släppt två olika limited edition omgångar av t.ex. "Halloween" och "Army of Darkness" om jag inte minns fel, vilket gör hela Limited grejen lite meningslös

Postad 10 september 2010 - 11:04

Följer med ett tjockt häfte och 10st lobbykort.
Tjockt omslag har jag icke...
Lövtunnt papper .
Postad 10 september 2010 - 15:53
Det finns 2 utgåvor som är limited.
60000 och 10000
60000 vill jag minnas är amerikanska utgåvan och kom först.
10000 är en senare utgåva utgiven i Kanada.
Kan dock ha helt fel om vilken som kom först.
I övrigt är de helt identiska. T.o.m UPC koden är samma.
Sitter själv med
04780/10000
Redigerat av bahama, 10 september 2010 - 15:55.
Postad 11 september 2010 - 12:33

http://www.blu-ray.c...y/11300/#ReviewPresented in an aspect ratio of 2.34:1, encoded with MPEG-4 AVC and granted a 1080p transfer, Terrence Malick's The Thin Red Line arrives on Blu-ray courtesy of Criterion.
The following text appears inside the booklet provided with this Blu-ray disc:
"Supervised and approved by director Terence Malick and cinematographer John Toll, this new high-definition digital transfer was created on a Spirit 4K Datacine from the original 35mm camera negative in 4K resolution. Thousands of instances of dirt, debris, scratches, splices, warps, jitter and flicker were manually removed using MTI's DRS system and Pixel Farm's PFClean system.
Telecine supervisors: Terence Malick, John Toll, Lee Kline.
Telecine colorist: Bryan McMahan/Prime Focus, Los Angeles"
This is an exceptionally strong high-definition transfer. Fine object detail is terrific, clarity fantastic and contrast levels consistent throughout the entire film. The color-scheme is quite unbelievable - reds, greens, blues, yellows, browns and blacks are rich and exceptionally well saturated; indeed, some scenes have a near 3D look. Heavy edge-enhancement and macroblocking are not an issue of concern. I did not detect any traces of problematic filtering either. On the contrary, blown through a digital projector The Thin Red Line conveys spectacular depth and tightness. Even the darker scenes in the jungle look incredible. Lastly, I did not see any annoying flecks, scratches, stains or debris to report in this review. To sum it all up, Criterion's Blu-ray release of The Thin Red Line represents a remarkable upgrade, one that I am convinced will meet the quality expectations of even the most demanding amongst fans of the film. (Note: This is a Region-A "locked" Blu-ray disc. Therefore, you must have a native Region-A or Region-Free PS3 or SA in order to access its content).
Postad 11 september 2010 - 13:56

Postad 11 september 2010 - 14:06
Blev ju inte mindre sugen av at läsa recensionen..
Grymt bra bild och ljud verkar den ju också ha..
Nu skulle man ju ha haft en reg A spelare.
Postad 11 september 2010 - 15:12

Suspiria, skön musik och foto men sjukt kassa skådisar och seg story.
Postad 11 september 2010 - 15:23

Skojas bara :-)
Är ju just sättet den är filmad på och färgerna + musiken som jag gillar otroligt mycket..
Sen håller ja med att skådisarna inte är nå vidare..
Storyn är väl heller inget mästerverk

Postad 12 september 2010 - 03:56
Det är en lurig film, antingen gillar man den eller så hatar man den

Min personliga Argento favorit är "Tenebre".
Kommer aldrig att glömma hur twisten i slutet nästan fick mig att trilla ur soffan av chock

En favorit sedan jag såg den för första gången på oklippt grekisk VHS, mastrad från en underbart trasig och repig 35mm kopia

Postad 12 september 2010 - 20:32
Alexandre Ajas High Tension släpps på BD i USA 5 oktober.
Vet inte riktigt om nyheten passar i denna tråden men finns vissa dragningar åt splatter bland de flesta läsare här

Nu har jag aldrig sett denna filmen heller men den hade en hyffsat hög buzz på nätet när den dök upp på dvd.
Postad 12 september 2010 - 21:09

Den är riktigt ###### brutal, och splatter mästeren "Giannetto De Rossi", som även gjort make up effekterna i Fulci´s "Beyond" och "Zombie Flesh Eaters", levererar några schyssta gore scener i filmen

Finns även släppt i england sedan en tid tillbaks.
Vore kul att se en jämförelse mellan utgåvorna.
Postad 12 september 2010 - 21:20
Glömde säga att en av de sämsta sakerna med nya utgåvan är att det tydligen endast är dubtitles från usa dubben som enda engelska textspår. Frågan är om UK har samma? Vore skam...
Postad 12 september 2010 - 22:01
• Original Unrated French Language Director’s Cut
• U.S. English Dubbed Version
• Audio commentary with director Alexandre Aja and screenwriter Gregory Lavasseur
• Select scenes commentary with Alexandre Aja and Cecile De France
• “Haute Horror – The Making of High Tension” featurette
• “Building Tension” featurette
• “Gianetto De Rossi: the Truth, the Madness and the Magic” featurette
Tekniska infon är dock inte ifylld på samma sida.
Postad 13 september 2010 - 07:53
Verkar som de tycker att man kan leva med de dubtitles som är. Svårt att tro att UK har bättre bild och ljud än detta så blir nog ett köp

Postad 13 september 2010 - 08:47
Små ler varje gång jag läser en dvdbeaver recension och ser att han skriver att filmen i fråga är "Region Free as verified by a Momitsu Region free player"! Hade det ite varit bättre att haft två spelare, en region A spelare samt en B spelare? Hur vet han att filmen är reg frig på en regionsfri spelare? Bara mina konstiga tankar......;-)Dvdbeaver recenserar "Vigilante":
http://www.dvdbeaver...nte_blu-ray.htm
Postad 13 september 2010 - 10:14
Postad 13 september 2010 - 10:58
99% av alla regfria spelare måste man sätta en region på manuellt för blu-ray så köper han en Reg A film enligt omslaget behöver han bara sätta spelaren på reg B för att se om den funkar och då alltså regionsfri. En gissning bara.
Japp så är det, på min Pio320 så trycker jag 1,2,3 för resp region och sätter jag in en annan region än vad jag valt så kommer en påminnelse upp om att byta region!!
Postad 14 september 2010 - 17:42
Har jag missat något i den filmen som gör att den klassas som kult, eller b-film?
Redigerat av USiT2009, 14 september 2010 - 17:43.
Postad 16 september 2010 - 21:25
Ursäkta men varför är Thin Red Line med i denna tråd?
Har jag missat något i den filmen som gör att den klassas som kult, eller b-film?
Nä bara bra film.

Postad 16 september 2010 - 22:10
Då kan jag dö lycklig
Postad 17 september 2010 - 17:09
The video
This is where Nouveaux Pictures' release of SUSPIRIA fumbled, and unfortunately the same is true of INFERNO... albeit for different reasons. The source used here is the same high definition master that was prepared by 20th Century Fox/MGM in 2007 and found its way on to the Italian Fox DVD of the same year... albeit with what looks like a heavy-handed layer of additional digital manipulation. Don't bother looking for film grain: a lot of the time, there basically isn't any, except for some heavier stuff in the shadows. Static shots, such as the close-up of the knife that opens the film, look uncannily like video freeze-frames because literally all the grain has been sucked out, and slow pans generally leave trails of mushy grain. Gabriele Lavia's face looks waxy, and the chequered pattern on his shirt smears whenever he moves. The lengthy underwater sequence fares particularly poorly, with copious amounts of smearing and trailing. This sequence is obviously meant to look murky, but not in this way. It's been a while since I saw noise reduction this overzealous, and while it's not quite on the level of PATTON or the remastered edition of PREDATOR - both crimes against cinema - someone somewhere clearly dropped the ball. There's light DNR to clear up dirt and scratches, and then there's grain scrubbing taken to excess. This is the latter.
http://www.landofwhi...new-inferno-bd/
Jag väntar.
Postad 17 september 2010 - 18:28
Postad 17 september 2010 - 19:59

http://www.njutafilm...ofthedevil.html
Och Bad biology 3 november. Verkar sjuk, någon som har sett den och kan kommentera?
http://www.njutafilm...badbiology.html
Redigerat av papperskatt, 17 september 2010 - 19:59.
Postad 17 september 2010 - 22:39

Gillar omslaget STARKT på "House of the Devil" som är mycket snyggare än nån annan utgåva.
Skönt VHS old-school känsla helt enkelt, precis som filmen i sig

Rekommenderas till er som gillar gamla 70-80 tals skräckisar, där det långsamt byggs upp en fin och mysig stämning till skillnad mot de flesta av dagens filmer.
Lider ni av ADHD och allt måste gå i 1000km/h så är INTE detta filmen för er

Postad 18 september 2010 - 00:53
för att om man tar bort grain tar man också bort detalj (det vet du, det har vi talat om för dig minst tio ggr), något som är ganska tydligt på screenshotsen från inferno - titta på folks ansikten, där finns i stort sett ingen detalj. på vilket sätt är det bra?Jag blir så trött på detta eviga tjat om grain....filmen ser fantastisk ut! Hur fan orkar folk?
jag VET att du (och alltför många andra) vill att allt ska se ut som pixarfilm - stora släta detaljlösa ytor med skarp kontrast mot bakgrunden - men film ser inte ut så... det är väl enklare att ni som vill ha det så bara köper DVDn och vrider upp skärpereglaget på TV:n, så får ni exakt samma effekt.
BD HAR kapacitet att återge film ganska nära hur den faktiskt såg ut när filmskaparen själv såg den från första generationens kopia, varför då nöja sig med och jubla över "lite lite bättre än DVD:n"?
framför allt när det är så onödigt att tvätta bort grain och detalj, det var ett måste på DVD men på BD finns både utrymmet och videokodningarna för att kunna behålla i stort sett all detalj.
Postad 18 september 2010 - 06:39
Postad 18 september 2010 - 13:59

Först ut blir "Vampire Circus" (1972) från engelska kult/skräck studion "Hammer Films"

Trailer:
http://www.youtube.c...h?v=kjp6Tqu5ttI
"Synapse Films is finally entering the Blu-ray arena. The first title from the independent studio, scheduled for December is Vampire Circus, a 1972 horror title from Hammer Film Productions directed by Robert Young and set in a 19th-century village visited by a traveling carnival whose performers are bloodsuckers. Video will be presented in 1080p and 1.66:1, while audio will be monoaural DTS-HD Master Audio.
Special features include:
* The Bloodiest Show on Earth: Making Vampire Circus: all-new documentary featuring interviews with filmmaker Joe Dante, Hammer documentarian Ted Newsom, Video Watchdog editor/author Tim Lucas, author/film historian Philip Nutman and David Prowse
* Gallery of Grotesqueries: A Brief History of Circus Horrors: retrospective featurette
* Visiting the House of Hammer: Britain's Legendary Horror Magazine retrospective on the popular British publication featuring Nutman
* Vampire Circus interactive comic book, featuring artwork by Brian Bolland
* Poster and stills gallery
* Original theatrical trailer
In 2011, Synapse will release Twins of Evil, Hands of the Ripper and the TV series Hammer House of Horror, although at the time it is not known if all will come out in high definition."
I Januari släpper dom filmen "The Image" och i februari kommer den suveräna grindhouse trailer samlingen "42nd St. Forever Redux" som är volym 1 och 2 ihopsatt till en, plus lite nya trailers utöver det, sammanlagt 3 tim och 40 minuter av party material alltså

Postad 18 september 2010 - 14:46
Precis som jag sa tidigare...så trött jag blir på folks tjat om grain!
Jag blir så trött på folk som inte orkar bry sig om grain.
Postad 18 september 2010 - 14:49
BD HAR kapacitet att återge film ganska nära hur den faktiskt såg ut när filmskaparen själv såg den från första generationens kopia, varför då nöja sig med och jubla över "lite lite bättre än DVD:n"?
framför allt när det är så onödigt att tvätta bort grain och detalj, det var ett måste på DVD men på BD finns både utrymmet och videokodningarna för att kunna behålla i stort sett all detalj.
Ja det är bara att titta på Criterion hur man gör. Faktum är att det borde vara betydligt enklare och billigare att släppa en film utan överdriven bildmanipulation än att hålla på och ratta och pilla tills inget som liknar film finns kvar.
Postad 19 september 2010 - 11:22
Postad 20 september 2010 - 17:40
http://www.blu-ray.c...y/14065/#Review
Men då filmen faktiskt är b-film och hunnit bli ganska gammal vad kan man egentligen förvänta sig?
Jag gillar filmen och äger den inte så blir nog köp av den ändå.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar