Comhem Samsung SMT-C7160 HD PVR
1276 svar till detta ämne
Postad 11 december 2012 - 21:01
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Det var ifrån Comhem som erbjudandet kom . Det roliga är att vi utanför Falun har inte haft tillgång till ytterligare val av kanaler. Har alltså inte haft möjlighet att själv få välja, så vi har aldrig behövt en digitalbox. Så nu känns det najs att äntligen få välja kanaler själv vad man vill ha. Bort med "skräpkanalerna" Såsom Mtv, alla sportkanaler (hatar sport). In med Discovery 
Det är ComHems triumfkort framför andra leverantörer. 8 favoriter. Ingen har kunnat matcha det när de ringer från andra ställen. Andra har bara en "klump" med kanaler som jag inte är intresserade av. ComHem är bäst!
Postad 11 december 2012 - 21:57
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Vi har Samsungen och är jättenöjda.
Härligt! Jag har inte läst Samsung- tråden på ett tag. Kanske har de kommit tillrätta med boxen. Och i tråden skriver väl också mest de som har problem. Kul att ni är nöjda. Själv är jag numera väldigt nöjd med Humax-boxen.
Postad 12 december 2012 - 09:46
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Det är ComHems triumfkort framför andra leverantörer. 8 favoriter. Ingen har kunnat matcha det när de ringer från andra ställen. Andra har bara en "klump" med kanaler som jag inte är intresserade av. ComHem är bäst!
Jag håller med dig. Tycker det är kanon att få välja fritt (även vissa HD-kanaler). Så nu sitter jag här och funderar på vilka åtta det blir. har nog nästan bestämt mig.
Postad 12 december 2012 - 11:34
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag håller med dig. Tycker det är kanon att få välja fritt (även vissa HD-kanaler). Så nu sitter jag här och funderar på vilka åtta det blir. har nog nästan bestämt mig.
är det så att TV3HD inte går att välja i 8 Fav? Samt att Kanal5HD inte finns alls? Samt om man på Comhems hemsida går vidare med att välja Fav8 som man skulle köpa det som ny kund (testa postnummer 63352, Odengatan 45 som exempel) så kommer man då till en sida där man kan kryssa i vilka valfria 8 kanaler man vill ha. Där kan man dock INTE välja mellan de som finns på infosidan över vilka kanaler som är valbara. Massa viktiga kanaler för mig finns INTE alls med som valbara; ex TV4HD, Animal Planet HD, Nat.Geo HD, Nat Geo Wild HD, mm mm. Sakans typ 20st eller nåt liknande. De finns dock istället med på Tillvalslistan där de kostar typ 29kr/mån utöver Fav8 abbo. Vad är det för skit? Nån som vet nåt om detta? Fick via posten i förra veckan damp den ned. Kontraktet mellan Tele 2 och Comhem löper via månadsskiftet januari/februrari. Vet att i Falun kan det bli tidigare, enligt deras brev. Vi har inga nya kontakter (inte i Falun heller vad jag vet). Har inte fått veta om det behövs (verkar inte troligt). Vi har redan fått in bredband (via lan). Så därför tvivlar jag om att det blir nya kontakter i huset. Så vi är lite oberoende tack vare det. Detta skiftet gäller tv´n. Nåt annat har inte framkommit.
Ok, tack för infon.
Postad 12 december 2012 - 11:46
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
är det så att TV3HD inte går att välja i 8 Fav? Samt att Kanal5HD inte finns alls?
Samt om man på Comhems hemsida går vidare med att välja Fav8 som man skulle köpa det som ny kund (testa postnummer 63352, Odengatan 45 som exempel) så kommer man då till en sida där man kan kryssa i vilka valfria 8 kanaler man vill ha. Där kan man dock INTE välja mellan de som finns på infosidan över vilka kanaler som är valbara. Massa viktiga kanaler för mig finns INTE alls med som valbara; ex TV4HD, Animal Planet HD, Nat.Geo HD, Nat Geo Wild HD, mm mm. Sakans typ 20st eller nåt liknande. De finns dock istället med på Tillvalslistan där de kostar typ 29kr/mån utöver Fav8 abbo.
Vad är det för skit? Nån som vet nåt om detta?
Ok, tack för infon.
Jag testade den adress du angav och fick fram dessa som valbara till favoriter. Så det är inga problem. Kommer själv att välja liknande som du. Fast jag kan inte komma in så jag kan välja. Men det står att vi måste ringa in så jag var förberedd. Ska väl ringa in snart när jag väl ha riktigt bestämt mig vilka kanaler jag vill ha.
Postad 12 december 2012 - 12:28
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag testade den adress du angav och fick fram dessa som valbara till favoriter. Så det är inga problem. Kommer själv att välja liknande som du. Fast jag kan inte komma in så jag kan välja. Men det står att vi måste ringa in så jag var förberedd. Ska väl ringa in snart när jag väl ha riktigt bestämt mig vilka kanaler jag vill ha.
Hur menar du? När du slår in min adress som jag angav; får du upp bla TV4 HD, Animal Planet HD, Nat.Geo HD, Nat Geo Wild HD som VALBARA ínom Fav8? Obs att det är HD-kanalerna. Det får nämligen inte jag. Vi lär ju få upp samma med samma adress inmatad. För mig ligger de under "Tillval", med extra kostnad.
Postad 12 december 2012 - 12:42
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hur menar du? När du slår in min adress som jag angav; får du upp bla TV4HD, Animal Planet HD, Nat.Geo HD, Nat Geo Wild HD som VALBARA ínom Fav8? Obs att det är HD-kanalerna.
Det får nämligen inte jag. Vi lär ju få upp samma med samma adress inmatad. För mig ligger de under "Tillval", med extra kostnad.
Så här får jag fram på punk 3 som ligger under punkt 2 där du väljer digitalboxen. "3. Välj dina Favoritkanaler I abonnemanget ingår 8 stycken kanaler. Du kan välja några eller alla kanaler nu. Om du inte väljer alla nu, kan du logga in på Mina Sidor och göra ditt val senare."Här väljer du det du vill ha inklusive de hd kanaler man kan välja som favoriter.
Postad 12 december 2012 - 13:00
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Så här får jag fram på punk 3 som ligger under punkt 2 där du väljer digitalboxen.
"3. Välj dina Favoritkanaler
I abonnemanget ingår 8 stycken kanaler. Du kan välja några eller alla kanaler nu. Om du inte väljer alla nu, kan du logga in på Mina Sidor och göra ditt val senare."
Här väljer du det du vill ha inklusive de hd kanaler man kan välja som favoriter.
Jo visst, så långt är ju allt frid och fröjd. MEN kolla då igenom kanalerna som man kan välja där under. Inga HD-kanaler finns med bla.......saknas även massa mer kanaler.
Redigerat av osvanberg, 12 december 2012 - 13:01.
Postad 12 december 2012 - 13:02
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jo visst, så långt är ju allt frid och fröjd. MEN kolla då igenom kanalerna som man kan välja där under. Inga HD-kanaler finns med bla.......saknas även massa mer kanaler.
Jag får upp HD kanalerna så jag förstår inte.
Postad 12 december 2012 - 13:22
Unregisteredd6fd98d2
-
Unregisteredd6fd98d2
-
Användare
-
-
221 inlägg
Jag testade också, fick samma lista som dig. Inga HD-kanaler i listan som t.ex Tv4HD och Eurosport HD.
Postad 12 december 2012 - 13:37
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag testade också, fick samma lista som dig. Inga HD-kanaler i listan som t.ex Tv4HD och Eurosport HD.
Nu blev det skumt  Får inte heller fram det nu. Fick faktiskt fram det tre gånger när jag sökte på din adress och där fanns det med. Jag till och med prövade att kryssa i några och det funkade. Du får ringa dom och fråga vad som händer? Du ska ju kunna välja det.
Postad 12 december 2012 - 14:53
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
hmmm...attans vad skumt! Ja får väl göra det, ok tack för att ni testade ni med! /Ola
Postad 13 december 2012 - 07:54
tvniklass
-
tvniklass
-
Rookie
-
6 inlägg
Helt otroligt...
Nu har jag gjort en fabriksåterställning och satt på en passiv förstärkare och då funkar det helt plötsligt.
Signalstyrkan uppe i 51% mot tidigare 31-41%
Hoppas det håller i sig...
Postad 13 december 2012 - 09:17
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Helt otroligt... Nu har jag gjort en fabriksåterställning och satt på en passiv förstärkare och då funkar det helt plötsligt. Signalstyrkan uppe i 51% mot tidigare 31-41%
Hoppas det håller i sig...
Vi har 3% signalstyrka och 100% kvalité eller vad det nu heter. Är det bra?
Postad 13 december 2012 - 14:18
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Vi har 3% signalstyrka och 100% kvalité eller vad det nu heter. Är det bra?
Nja 3% i styrka på signalen kan väl ingen säga är bra direkt. Men det som är positivt är ju att av de 3% som "kommer fram" så är alla fall kvaliteten 100%. Har du problem med pixelering, ljudbortfall/peakar eller liknande?
Redigerat av osvanberg, 13 december 2012 - 16:19.
Postad 13 december 2012 - 15:07
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Nja 3% i syrka på signalen kan väl ingen säga är bra direkt. Men det som är positivt är ju att av de 3% som "kommer fram" så är alla fall kvaliteten 100%. Har du problem med pixelering, ljudbortfall/peakar eller liknande?
Tack för ditt svar. Ja, det är ibland hopplöst att se på tv pga att det blir massa block och ljudet sänks. Vi bor mitt i Stockholm, så det borde fungera. Har ni något tips att ge? Vår analoga antennsladd är äldre än påven så det kan vara den som spökar. Tror du det?
Postad 13 december 2012 - 16:22
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Tack för ditt svar.
Ja, det är ibland hopplöst att se på tv pga att det blir massa block och ljudet sänks. Vi bor mitt i Stockholm, så det borde fungera. Har ni något tips att ge? Vår analoga antennsladd är äldre än påven så det kan vara den som spökar. Tror du det?
Du har nog tur i oturen skulle jag säga eftersom din signalkvalitet är 100%. I en sådan situation bör du kunna förstärka den dåliga styrkan (3%) med en signalförstärkare och få bra/klart bättre resultat. Värre hade varit om även kvaliteten hade varit dålig, i detta fall förstärker nämligen en signalförstärkare även den dåliga signalen = ännu sämre bild. Testa köp en hos ex Claes Olsson / Teknikmagasinet / Kjell & Co. Du kan få en för runt 150-500kr beroende på vilken du väljer.
Postad 14 december 2012 - 07:15
tvniklass
-
tvniklass
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag provade med en aktiv förstärkare och den förstärkte bara den dåliga signalen, en passiv förstärkare gav mig ett bättre resultat.
Ha inte för stora förhoppningar bara...
Har du provat att byta antennkabel? Provat boxen i ett annan antennuttag? Om du nu har två?
Postad 14 december 2012 - 09:00
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Jag provade med en aktiv förstärkare och den förstärkte bara den dåliga signalen, en passiv förstärkare gav mig ett bättre resultat. Ha inte för stora förhoppningar bara... Har du provat att byta antennkabel? Provat boxen i ett annan antennuttag? Om du nu har två?
Du har nog tur i oturen skulle jag säga eftersom din signalkvalitet är 100%. I en sådan situation bör du kunna förstärka den dåliga styrkan (3%) med en signalförstärkare och få bra/klart bättre resultat. Värre hade varit om även kvaliteten hade varit dålig, i detta fall förstärker nämligen en signalförstärkare även den dåliga signalen = ännu sämre bild.
Testa köp en hos ex Claes Olsson / Teknikmagasinet / Kjell & Co. Du kan få en för runt 150-500kr beroende på vilken du väljer.
Tackar och bockar för dessa svar. Idag blir det en ny antennkabel. Vår är över 22 år gammal och säkert 20 Du har nog tur i oturen skulle jag säga eftersom din signalkvalitet är 100%. I en sådan situation bör du kunna förstärka den dåliga styrkan (3%) med en signalförstärkare och få bra/klart bättre resultat. Värre hade varit om även kvaliteten hade varit dålig, i detta fall förstärker nämligen en signalförstärkare även den dåliga signalen = ännu sämre bild.
Testa köp en hos ex Claes Olsson / Teknikmagasinet / Kjell & Co. Du kan få en för runt 150-500kr beroende på vilken du väljer.
Jag provade med en aktiv förstärkare och den förstärkte bara den dåliga signalen, en passiv förstärkare gav mig ett bättre resultat. Ha inte för stora förhoppningar bara... Har du provat att byta antennkabel? Provat boxen i ett annan antennuttag? Om du nu har två?
Tusen tack för dessa svar. Vår antennkaber är över 22 år och hur lång som helst. Skall köpa ny antennsladd idag. Det kommer nog göra susen. Oj, båda citaten kom med
Postad 16 december 2012 - 12:31
alvmar
-
alvmar
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjena!
Har en sådan här box och är nöjd med den. Efter att jag flyttat så bor jag numer i Tele2-hus, de måste missat mycket av den senaste utvecklingen och skickar en box bara med scart och helt utan Hdmi-utgång. Jag har ju ingen scart-ingång på min tv så nu kan jag inte titta alls. Tele2 säger: köp till hd-boxen för 2000 kr, aldrig i livet säger jag... Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att få igång min Samsung SMT C-7160 tillsammans med tele 2, går det ens? Har fått lite uppgifter från tele2 men det hjälper inte. nätverksid 100 tex. Tacksam för svar!!
Postad 16 december 2012 - 13:06
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Har en sådan här box och är nöjd med den. Efter att jag flyttat så bor jag numer i Tele2-hus, de måste missat mycket av den senaste utvecklingen och skickar en box bara med scart och helt utan Hdmi-utgång. Jag har ju ingen scart-ingång på min tv så nu kan jag inte titta alls. Tele2 säger: köp till hd-boxen för 2000 kr, aldrig i livet säger jag... Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att få igång min Samsung SMT C-7160 tillsammans med tele 2, går det ens? Har fått lite uppgifter från tele2 men det hjälper inte. nätverksid 100 tex. Tacksam för svar!!
Det suger ju. Tyvärr får du det nog svårt att få igång en comhem-box i ett Tele2-nät. Firmware är specialskriven för operatören och jag tror inte ens att Tele2 användare samma kryptering av kanalerna som ComHem. Så det blir nog svårt.
Postad 16 december 2012 - 13:45
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Intressant att höra att Tele2 är så föråldrade. Säljs det TV-apparater med scart numera? Det måste i alla fall höra till ovanligheterna.
Kanske kan du hitta en begagnad Tele2-box med hdmi?
Postad 16 december 2012 - 15:29
toffo
-
toffo
-
Rookie
-
2 inlägg
... Säljs det TV-apparater med scart numera? ...
Det säljs, men det är inte många som har det längre. Om de har det, som exempelvis många Samsung TV, så är det genom en specialkontakt som man sätter in en kabel i som man får ut en scart-kontakt ur. Verkligen inte en bra lösning och när våra TV-apparater är så stora om det är, så borde de kunna fortsätta med riktiga scart kontakter i några år till, tills alla videos, digitalboxar med mera inte har det längre.
Postad 16 december 2012 - 16:21
alvmar
-
alvmar
-
Rookie
-
2 inlägg
De sa på comhem när jag köpte den att den inte var operatörsbunden, och det står ju inte "comhem" på den som det gör på vissa andra boxar. men visst, det kanske är problem att få den att fungera ihop med tele2. Hade hoppats att det skulle gå men verkar svårt då.
Har läst lite mer i foldern man fick med tele2boxen, det står där i att den är till de med "tjocktv", vem fan har det nuförtiden? Ett teknikföretag som har grejer från 90-talet, det är för dåligt. Ok att det är en standardbox men det måste ju ändå fungera till dagens tvapparater. tvn är ändå ett drygt år gammal...
Postad 16 december 2012 - 16:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Du måste ha fått fel box. Inte klokt annars.
Postad 17 december 2012 - 00:18
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
De sa på comhem när jag köpte den att den inte var operatörsbunden, och det står ju inte "comhem" på den som det gör på vissa andra boxar. men visst, det kanske är problem att få den att fungera ihop med tele2. Hade hoppats att det skulle gå men verkar svårt då.
Ta inte mitt ord för sanning, jag har inte så bra koll på Tele2:s kabelnät. Tele2 själva borde väl kunna svara på om det borde funka teoretiskt? Fast risken är att de bara svarar att de inte ger support på comhem-boxar..
Postad 20 december 2012 - 09:35
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Pixelattackerna fortsatte trots min antennförstärkare, så jag har nu varit i kontakt med Comhems support eftersom dom ville att man skulle göra det om problemen kvarstod efter uppdateringen. Dom sa att det fanns ett 100-tal boxar kvar ute på marknaden/hos folk som har denna bugg och som ska bytas ut. Det slutade med att jag fick åka ner till Elgiganten där jag köpt min box och hämta ut denna ( och lämna tillbaka den gamla ):
https://www.comhem.s...74/-/index.html
Hoppas denna box nu fungerar bättre.
Ringde Comhem igår om mina bild- och ljudstörningar. Det var inget snack om det. De byter ut Samsungen mot en Motorola VIP1963C. Bra eller dåligt byte återstår att se. Man börjar tycka att TV-boxmarkanden suger ganska mycket. Jag hade Canal Digitals ökända box tidigare och nu måste man byta ut denna box. Suck.
Postad 20 december 2012 - 22:53
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
www.minhembio.com/Buddypresley/4.3 format Nån som får svarta spalter mellan bilden och sidopanelerna vid 4:3-sändning? Jag länkar till en bild och hoppas att det fungerar. Har inte gjort det förut
Redigerat av Buddypresley, 20 december 2012 - 22:57.
Postad 20 december 2012 - 22:59
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
www.minhembio.com/Buddypresley/4.3%20format Nån som får svarta spalter mellan bilden och sidopanelerna vid 4:3-sändning? Jag länkar till en bild och hoppas att det fungerar. Har inte gjort det förut
Hur tusan läger jag in en bild i tråden?
Postad 21 december 2012 - 09:36
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Hur tusan läger jag in en bild i tråden?
Använd knappen som heter "bild", 2 steg till höger om "länk"
Postad 21 december 2012 - 09:41
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Jag skriver mitt svar i denna tråden också, då en del av mitt problem ligger i själva digitalboxen. Håll till godo:
Hej igen everyhopa.
Jag köpte som sagt en Suprakabel på 4 meter som kostace ca 430:- men vi hade ändå problemet med "blockbildning/pixlar och ljudavbrott" på de olika TV-kanalerna. Jag felanmälde detta till ComHem som skickade ut tekniker. Han kom och det första han sade var "Vad är detta för skräpkabel?" Jag berättade då att det minsann inte var något skräp och att den köstade över 400:- Han skrattade lite och kopplade in någon slags mätare i ena änden av kabeln och satte in den andra änden i vägguttaget. Displayen på hans apparat visade en usel överföring eller hur jag nu skall förklara. En dipp från mellan 80-90% ungefär var trettionde/sextionde sekund. Ungefär i samma intervall då bilden pixlade till vid tv-tittande.
Han hämtade en vanlig antennkabel från sin bil och frågade hur lång jag ville ha. Bestämde mig för runt sex meter. På ungefär fem minuter skarvade han ihop en kabel själv där hemma och kopplade in den i vägguttaget och andra änden in i sin apparat. Vi mätte i fem/sex minuter och inte en dipp. Signalen låg kvar på 100% hela mätintervallet.
Han sade att han inte visste hur många han fått byta kabel från dessa "märkeskablar" med dålig signal som till hans egen kabel som är motsvarande en 79:- varian på el-affären. Han bjussade på kabel och kalibrering av uttaget i fastigheten. Nu har vi mellan 41-63% signal mot tidigare max 12% med min dyra Suprakabel och 3% med den gamla slitna kabeln vi först bytte ut.
Sedan var boxen (Samsung SMT-C7160 HD PVR) en s.k. "problembox" ring kundtjänst och få den utbytt mot en Motorola istället, då själva boxen tydligen ofta genererar pixlar och bildbortfall oavsett signalkvalitet/status. Sagt och gjort. Ny box kommer idag och allt är frid och fröjd. Så tipset att inte köpa dessa "dyra märkeskablar" och köra på en enkel vanlig från elaffären istället var alltså helt korrekt. Jag lärde mig en del på denna lilla resa och hoppas några av er kanske får hjälp av min erfarenhet.
Postad 21 december 2012 - 10:10
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Använd knappen som heter "bild", 2 steg till höger om "länk"
Det är den knappen jag använt. Det går inte att klicka sig fram till bilden utan adressen måste skrivas in. Går det att ladda upp en bild från hårddisken eller måste man som jag fått för mig länka till galleriet på minhembio? Det är ju inga problem på tex Facebook att ladda upp bilder men här känns det extra krångligt.
Postad 21 december 2012 - 10:25
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag skriver mitt svar i denna tråden också, då en del av mitt problem ligger i själva digitalboxen. Håll till godo:
Hej igen everyhopa.
Jag köpte som sagt en Suprakabel på 4 meter som kostace ca 430:- men vi hade ändå problemet med "blockbildning/pixlar och ljudavbrott" på de olika TV-kanalerna. Jag felanmälde detta till ComHem som skickade ut tekniker. Han kom och det första han sade var "Vad är detta för skräpkabel?" Jag berättade då att det minsann inte var något skräp och att den köstade över 400:- Han skrattade lite och kopplade in någon slags mätare i ena änden av kabeln och satte in den andra änden i vägguttaget. Displayen på hans apparat visade en usel överföring eller hur jag nu skall förklara. En dipp från mellan 80-90% ungefär var trettionde/sextionde sekund. Ungefär i samma intervall då bilden pixlade till vid tv-tittande. Han hämtade en vanlig antennkabel från sin bil och frågade hur lång jag ville ha. Bestämde mig för runt sex meter. På ungefär fem minuter skarvade han ihop en kabel själv där hemma och kopplade in den i vägguttaget och andra änden in i sin apparat. Vi mätte i fem/sex minuter och inte en dipp. Signalen låg kvar på 100% hela mätintervallet. Han sade att han inte visste hur många han fått byta kabel från dessa "märkeskablar" med dålig signal som till hans egen kabel som är motsvarande en 79:- varian på el-affären. Han bjussade på kabel och kalibrering av uttaget i fastigheten. Nu har vi mellan 41-63% signal mot tidigare max 12% med min dyra Suprakabel och 3% med den gamla slitna kabeln vi först bytte ut. Sedan var boxen (Samsung SMT-C7160 HD PVR) en s.k. "problembox" ring kundtjänst och få den utbytt mot en Motorola istället, då själva boxen tydligen ofta genererar pixlar och bildbortfall oavsett signalkvalitet/status. Sagt och gjort. Ny box kommer idag och allt är frid och fröjd. Så tipset att inte köpa dessa "dyra märkeskablar" och köra på en enkel vanlig från elaffären istället var alltså helt korrekt. Jag lärde mig en del på denna lilla resa och hoppas några av er kanske får hjälp av min erfarenhet.
När du säger "suprakabel" är det en kabel av fabrikatet Supra då? Dom har ju ett gott rykte och är svensktillverkade. Det skulle vara intressant och höra deras förklaring angående detta. Berätta gärna vad dom säger om du skall reklamera kabeln.
Postad 21 december 2012 - 11:37
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
kuriosa: har även en gång för några år sedan testat en dyr SUPRA-kabel. ca 5-600kr för en 1,5m "vanlig" antennkabel. Tänkte byta upp mig då jag bytte TV och köpte HD-box. Fick dock direkt massa bildstörningar, hack, ljudtjut mm. Fick då kabeln utbytt då jag claimade "fel på den". Den nya kabeln hade dock exakt samma problem. Bytte då tillbaks till min 50kr-antennkabel från Claes Olsson. Har sen aldrig sett tillbaks och kommer aldrig prova en SUPRA-kabel igen. ps. Kom på att jag faktiskt även har testat en dyr SUPRA-HDMI-kabel hemma till TV:n, gick oxå skit! Den var så tung och vridstyv att den på nåt vis skapade ett glapp i HDMI-kontakten, vilket gav bild- & ljudproblem. Så även där bytte jag till en enklare no-name-100kr-kabel som sedan dess funkat fin-fint! SUPRA -> not for me!
Redigerat av osvanberg, 21 december 2012 - 12:44.
Postad 21 december 2012 - 14:16
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
När du säger "suprakabel" är det en kabel av fabrikatet Supra då? Dom har ju ett gott rykte och är svensktillverkade. Det skulle vara intressant och höra deras förklaring angående detta. Berätta gärna vad dom säger om du skall reklamera kabeln.
Hej. Ja, den är av märket Supra och skall vara en av de bästa på marknaden. Det kunde vara ett måndagsex. men teknikern sade att de flesta av dessa kablar är usla. Han har inget att vinna på det utan talade bara från erfarenhet och välvilja. Jag kan inte reklamera då jag slängt kvitton till kabeln. kuriosa: har även en gång för några år sedan testat en dyr SUPRA-kabel. ca 5-600kr för en 1,5m "vanlig" antennkabel. Tänkte byta upp mig då jag bytte TV och köpte HD-box. Fick dock direkt massa bildstörningar, hack, ljudtjut mm. Fick då kabeln utbytt då jag claimade "fel på den". Den nya kabeln hade dock exakt samma problem. Bytte då tillbaks till min 50kr-antennkabel från Claes Olsson. Har sen aldrig sett tillbaks och kommer aldrig prova en SUPRA-kabel igen.
ps. Kom på att jag faktiskt även har testat en dyr SUPRA-HDMI-kabel hemma till TV:n, gick oxå skit! Den var så tung och vridstyv att den på nåt vis skapade ett glapp i HDMI-kontakten, vilket gav bild- & ljudproblem. Så även där bytte jag till en enklare no-name-100kr-kabel som sedan dess funkat fin-fint!
SUPRA -> not for me!
Bra att detta uppdagas, så fler inte lägger massa pengar på undermåliga produkter.
Postad 21 december 2012 - 14:36
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Detta funkar:
https://www.minhembi...ypresley/329936
Eller:
https://www.minhembi...c_id=431467.jpg
Använder du den gröna bildknappen? Om så är fallet vad gör du sen?
Postad 21 december 2012 - 14:45
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
https://www.minhembi...ypresley/329936I Samsungboxen finns en inställning där du väljer färg på sidopanelerna som uppkommer vid 4:3-sändning. Jag har valt grå för det är rekommenderat när man har plasma-TV. Som ni ser på bilden (förhoppningsvis) så blir det ett svart fält mellan dom grå sidopanelerna och bilden. Kör jag med TV:ns (panasonic) inbyggda digitala mottagare istället så går den gråa sidopanelen direkt ihop med bilden.
Postad 21 december 2012 - 16:50
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Använder du den gröna bildknappen? Om så är fallet vad gör du sen?
Alltså, bilden måste ligga på en server någonstans, det går inte att ladda upp bilder till forumet. Sedan kan du välja mellan en webbtjänst (imageshack.us, imurg.com, imageupload.org, img.im), lägga bilder på dropbox eller lägga upp bilden i ditt galleri här på minhembio.com som kupa gjorde. Men det går inte att ladda upp bilden direkt från din hårddisk till inlägget här i forumet.
Postad 21 december 2012 - 16:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Alltså, bilden måste ligga på en server någonstans, det går inte att ladda upp bilder till forumet. Sedan kan du välja mellan en webbtjänst (imageshack.us, imurg.com, imageupload.org, img.im), lägga bilder på dropbox eller lägga upp bilden i ditt galleri här på minhembio.com som kupa gjorde.
Men det går inte att ladda upp bilden direkt från din hårddisk till inlägget här i forumet.
Tack för informationen.
Postad 21 december 2012 - 19:26
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
https://www.minhembi...ypresley/329936 I Samsungboxen finns en inställning där du väljer färg på sidopanelerna som uppkommer vid 4:3-sändning. Jag har valt grå för det är rekommenderat när man har plasma-TV. Som ni ser på bilden (förhoppningsvis) så blir det ett svart fält mellan dom grå sidopanelerna och bilden. Kör jag med TV:ns (panasonic) inbyggda digitala mottagare istället så går den gråa sidopanelen direkt ihop med bilden.
Det har göra med att den digitala bilden har marginaler som går utanför den bildyta som traditionellt varit aktiv i den analoga världen. Den aktiva bildytan digtalt har i NTSC motsvarat 711 pixlar och i PAL 702 pixlar, men i den digitala världen är bilden 704 pixlar bred, ofta med en marginal på varje sida om 8 pixlar, dvs 720 pixlar totalt. Dessvärre har det blivit praxis att betrakta hela den 720 pixlar breda ytan som aktiv, utan att ta hänsyn till att en del av den är avsedd för marginaler. Material som har en faktisk aktiv bildyta på 702, 704 eller 711 pixlar inom dessa 720 pixlar får då smala svarta kanter. Troligtvis kompenserar din Panny för det och låter de grå fälten kapa lite mer av bilden, samt att den kanske tar hänsyn till den "korrekta" aktiva digitala bildytan som är 704 pixlar bred och kastar bort det som ligger i marginalerna. Samsung gör uppenbarligen inte det i den här boxen.
Postad 22 december 2012 - 19:19
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Utöver alla bild- och ljudstörningar som jag har haft trots tillräcklig signalstyrka så har nu boxen gått över gränsen. Jag hade ställt in den manuellt att spela in Monk på Kanal 9 idag, men det gjorde den förstås inte. Varför? Jo, för att den på eget bevåg hade ställt in datumet till den 22/11 2013. Jag har lust att slå sönder boxjäveln i småbitar. Ingenting fungerar som det ska. Allt är så amatörmässigt att man vill kräkas. Att boxarna krånglar beror nog inte på dålig signalkvalitet. Det beror förmodligen på glappkontakt inuti, vilket förmodligen kan skyllas på både Samsung och HannStar som tillverkar och bestyckar deras kretskort. Det skulle inte förvåna mig om den är besudlad med kallödningar. I princip alla tidigare Samsungboxar har också krånglat å det grövsta. Men så är det ju också med andra tillverkare. Hur många digitalboxar genom åren har inte haft problem med överhettning? Är det så jävla dyrt för tillverkarna att sätta dit en kylfläns på SoC:en att hjälpa med värmeavdunstningen? Digitalboxar är elektronikindustrins avskräde. Jag tänker dock inte byta till Com Hem:s mossiga Motorolabox, föregångaren har jag haft att göra med tidigare och ville också bara slå sönder eftersom den var trög som sirap, primitiv och allmänt jobbig att använda. Ännu mer irriterande än Samsungboxen, ungefär lika responsiv som en VHS-video från 1983. Det blir till att använda TV.ns inbyggda mottagare igen. Den fungerar i alla fall någorlunda. Dock vill jag se att den här boxen försvinner ifrån marknaden, om det inte redan är det som är på gång. Samsung borde bojkottas till de lär sig att respektera sina kunder.
Postad 22 december 2012 - 21:25
sirn
-
sirn
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jo, man undrar ju, varför kan inget vettigt företag tillverka boxarna? Pioneer t ex, jag hade gärna köpt en digitalbox från dem. Eller varför inte Apple? En Apple-TV som dessutom hade haft mottagare och inspelning av TV-kanaler...
Redigerat av sirn, 22 december 2012 - 21:29.
Postad 23 december 2012 - 00:49
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Utöver alla bild- och ljudstörningar som jag har haft trots tillräcklig signalstyrka så har nu boxen gått över gränsen.
Jag hade ställt in den manuellt att spela in Monk på Kanal 9 idag, men det gjorde den förstås inte. Varför? Jo, för att den på eget bevåg hade ställt in datumet till den 22/11 2013. Jag har lust att slå sönder boxjäveln i småbitar. Ingenting fungerar som det ska. Allt är så amatörmässigt att man vill kräkas.
Att boxarna krånglar beror nog inte på dålig signalkvalitet. Det beror förmodligen på glappkontakt inuti, vilket förmodligen kan skyllas på både Samsung och HannStar som tillverkar och bestyckar deras kretskort. Det skulle inte förvåna mig om den är besudlad med kallödningar. I princip alla tidigare Samsungboxar har också krånglat å det grövsta.
Men så är det ju också med andra tillverkare. Hur många digitalboxar genom åren har inte haft problem med överhettning? Är det så jävla dyrt för tillverkarna att sätta dit en kylfläns på SoC:en att hjälpa med värmeavdunstningen? Digitalboxar är elektronikindustrins avskräde.
Jag tänker dock inte byta till Com Hem:s mossiga Motorolabox, föregångaren har jag haft att göra med tidigare och ville också bara slå sönder eftersom den var trög som sirap, primitiv och allmänt jobbig att använda. Ännu mer irriterande än Samsungboxen, ungefär lika responsiv som en VHS-video från 1983. Det blir till att använda TV.ns inbyggda mottagare igen. Den fungerar i alla fall någorlunda.
Dock vill jag se att den här boxen försvinner ifrån marknaden, om det inte redan är det som är på gång. Samsung borde bojkottas till de lär sig att respektera sina kunder.
Jo fast det dräller av nöjda kunder oxå med denna Samsung-box. Glöm inte att ett tiotal personer på ett forum inte representerar produktens upplevda kvalitet bland den "stora massan".
Postad 23 december 2012 - 09:12
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jo fast det dräller av nöjda kunder oxå med denna Samsung-box. Glöm inte att ett tiotal personer på ett forum inte representerar produktens upplevda kvalitet bland den "stora massan".
Också det omvända är möjligt, det vill säga att forum som dessa är toppen på ett isberg. Hur många sitter och lägger tid på att skriva inlägg i hemelektronik-forum? En försvinnande liten del av befolkningen. Min erfarenhet från bekantskapskretsen är snarare att folk som är är ointresserade av teknik ger upp krånglande apparater ganska snabbt. De konstaterar att t.ex. inspelningsfunktionen hos en digitalbox inte fungerar eller är för krånglig och använder den endast som TV-mottagare. Överlag verkart Comhem föra resonemanget att om det bara är några få som skrlker är det ingen som har ont. Ibland önskar man att de gjorde en enkel kundenkät för att ta reda på hur väl deras utrustning och tjänster fungerar.
Postad 23 december 2012 - 09:16
Ticco
-
Ticco
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag fick veta genom kundtjänst att denna box är riktigt bra. Återstår att se när vi går över till comhem
Postad 23 december 2012 - 09:16
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Utöver alla bild- och ljudstörningar som jag har haft trots tillräcklig signalstyrka så har nu boxen gått över gränsen.
Har du testat Humax HDPVR-1000C? Av de comhemgodkända boxarna verkar denna inuläget vara den minst krånglande.
Postad 25 december 2012 - 14:23
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag upptäckte ett nytt problem. Normalt sätt brukar jag använda timerfunktionen när jag spelar in nåt och det brukar fungera felfritt. Men nu gjorde jag så att jag tryckte på knappen "rec". Upptäckte sen när vi skulle se på programmet att inspelningen hade avbrutits efter ca 13 minuter. Har testat flera gånger nu med detta och inspelningen stängs av efter en stund. Ibland efter ca 13 minuter och ibland ca 50 minuter.
Postad 25 december 2012 - 14:52
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Detta svar är för er som står i valet och kvalet mellan Samsungen och Motorlan 1963C, som en liten jämförelse mellan denna (Samsung SMT-C7160 HD PVR) och Motorola 1963C. Liknande specar, On demand i Motorola samt "Play" vissa kanaler har en del i sitt playutbud som stramas likt SVT Play. Motorolan saknar många av de funktioner och "genvägsknappar" som jag gillade i Samsungen. Exempelvis "Biblioteksknappen" på Samsungen finns ingen motsvarighet i Motorolan, utan vi måste gå in ganska djupt i menysystemet för att komma dit. Det kan hända jag inte upptäckt allt dock, att jag missat en del inställningar jag kan göra. Något som var bra på Samsungen var att jag kunde ställa in så samtliga inspelningar alltid började en minut innan tiden för programmet och ett par tre minuter efter programmets slut. På Motorolan måste jag konfigurera allt detta manuellt för varje inspelning. USB-uttaget funkar inte heller på Motorolan, något som ComHems kundtjänst missade, då jag frågade specifikt om det fanns USB-kontakter i boxen. Ja, jag återkommer.
Redigerat av Dockland, 25 december 2012 - 14:52.
Postad 25 december 2012 - 15:19
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
tack för infon (ska köpa Comhem-box snart och läser in mig på trådarna )!
Postad 25 december 2012 - 20:26
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
tack för infon (ska köpa Comhem-box snart och läser in mig på trådarna )!
Jag fann inställningen för att påbörja samtliga inspelningar x antal minuter före programstart och efter likaså. Jag som inte botaniserat tillräckligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|