LG 2011 LED Plus med Cinema3D
1495 svar till detta ämne
Postad 29 November 2011 - 19:45
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Din tv har ju lite mindre clouding än min utan signal. Det är ju det här som stör mig. Har provat två exemplar och båda har mer clouding än din.
Jag tog iof mina kort med en "riktig" kamera, så min clouding kanske blir som din om jag fotar med mobilen?
Mår kanske mindre dåligt av clouding om själva tv:n är billigare??
/Mange
Jag ska se ifall jag kan ta nya kort med en vanlig kamera lite senare, tänkte det gick snabbt och smidigt med mobilen. Hade TV'n varit billigare så hade man kanske haft mer överséende med sånt vilket jag också kan tycka.
Postad 29 November 2011 - 19:52
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Men varför krämar tv:n på för fullt när man trycker på homeknappen? Likaså när tvn är utan signal är det fullt ös ju, kanske därför den cloudar.
Jag har för tillfället 30 i bakgrundsljus, men när man trycker på tex home så ökar det väldigt mycket automatiskt.
/Mange
Postad 30 November 2011 - 07:49
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Mycket prat om clouding i detta forum. Många LG apparater har problem med oacceptabelt mycket clouding och bleeding. Det som förvånar mig är alla som försöker provocera fram clouding genom att köra testbilder utan signal m.m. Det går alltid att provocera fram mer eller mindre ojämn bakgrundsbelysning på en edge led TV. Ett mer relevant test är enligt mig att: 1. Kalibrera sin TV enligt eget tycke. OBS! Utan alla dessa bildförbättringsfunktioner som skapar "falsk" svärta och döljer clouding. Priset man betalar för dessa funktioner är en sämre bild i andra avseenden:2. Starta en film där det förekommer mycket mörka scener. T.ex. Harry Potters sista film eller Underworld e.t.c. 3. Om man nu upplever clouding i mörka partier eller i sorgekanterna över och under filmen så anser jag att det är läge att reklamera TVn. Jag har hittills reklamerat en Samsung i 7000 serien p.g.a. detta. Sitter nu med en Philips 47PFL7606T och är helnöjd. Njöt av ovan nämnda film, Underworld, igår. Inte skymten av någon clouding eller bleeding.
Redigerat av andermas, 30 November 2011 - 07:50.
Postad 30 November 2011 - 08:13
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Mycket prat om clouding i detta forum. Många LG apparater har problem med oacceptabelt mycket clouding och bleeding. Det som förvånar mig är alla som försöker provocera fram clouding genom att köra testbilder utan signal m.m. Det går alltid att provocera fram mer eller mindre ojämn bakgrundsbelysning på en edge led TV. Ett mer relevant test är enligt mig att:
1. Kalibrera sin TV enligt eget tycke. OBS! Utan alla dessa bildförbättringsfunktioner som skapar "falsk" svärta och döljer clouding. Priset man betalar för dessa funktioner är en sämre bild i andra avseenden: 2. Starta en film där det förekommer mycket mörka scener. T.ex. Harry Potters sista film eller Underworld e.t.c. 3. Om man nu upplever clouding i mörka partier eller i sorgekanterna över och under filmen så anser jag att det är läge att reklamera TVn. Jag har hittills reklamerat en Samsung i 7000 serien p.g.a. detta. Sitter nu med en Philips 47PFL7606T och är helnöjd. Njöt av ovan nämnda film, Underworld, igår. Inte skymten av någon clouding eller bleeding.
Det vettigaste jag läst sedan länge på detta forum. Idag har det blivit en sport att finna alla möjliga situationer som ett "fel" kan uppstå på. Tror t.ex. inte LG direkt lägger ner så mycket krut för att bilden ska se perfekt ut estetiskt när man tar fram en meny, då är det nog mer viktigt att menyn syns bra än att svärtan är perfekt bakom menyn. Så gör som andermas, njut istället av din produkt om den ger en klockren bild när du ser på en film. Om du bilden skulle vara under all kritik vid film då är det dags att klaga.
Postad 30 November 2011 - 10:52
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Mycket prat om clouding i detta forum. Många LG apparater har problem med oacceptabelt mycket clouding och bleeding. Det som förvånar mig är alla som försöker provocera fram clouding genom att köra testbilder utan signal m.m. Det går alltid att provocera fram mer eller mindre ojämn bakgrundsbelysning på en edge led TV.
Ja och det har jag påpekat ett par ggr tidigare, förstår inte varför man ska "testa" bilden utan signalkälla. Det var därför jag tog en bild på när jag startade webläsaren då det blir ganska stor skillnad på bilden.
Postad 30 November 2011 - 12:38
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Tog lite kort på cloudingen på det nya exemplaret (55lw650). Kan ju inte påstå att det är "molnfritt" direkt. Det syns ju inte under sändning, har kanske sett antydan dock, beror ju på mörkheten i filmen.
Men som sagt så ser det ut såhär utan signal. Vet i sjutton hur jag ska göra.
Som sagt är inte kameran den bästa för att fota i mörker, men man ser ju vart cloudingen finns.
Dom två bilderna är ju helt olika varandra. Jag antar att den översta är den som är mest riktig. Och det tycker inte jag är kattastråfalt. Den blödningen du har nedtill på höger sida ser nästan ut som min, fast på min tv sitter den i nederkant vilket gör att jag kan se den nät det är svarta kanter. Det skulle kunna fungera att låssa skruvarna runt den blödningen. Jag har inte kalibrerat min tv så jättemycket än, men jag tycker bilden är super. Att kolla på ett avsnitt Breaking Bad är en ren fröjd för ögat. Jag använder led dimmningen på låg eller medel. Annars tycker jag att bilden blir för grå vid tex eftertexter och andra mörka moment. Det som är surt är ju att det blir clouding som heter duga. Dock så tycker jag att det blev en aning bättre efter uppdateringen. Som sagt, det kanske blir bättre när man har kalibrerat den med någon skiva. /Niklas
Postad 30 November 2011 - 12:40
jovas86
-
jovas86
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Dom två bilderna är ju helt olika varandra. Jag antar att den översta är den som är mest riktig. Och det tycker inte jag är kattastråfalt.
Den blödningen du har nedtill på höger sida ser nästan ut som min, fast på min tv sitter den i nederkant vilket gör att jag kan se den nät det är svarta kanter. Det skulle kunna fungera att låssa skruvarna runt den blödningen.
Jag har inte kalibrerat min tv så jättemycket än, men jag tycker bilden är super. Att kolla på ett avsnitt Breaking Bad är en ren fröjd för ögat.
Jag använder led dimmningen på låg eller medel. Annars tycker jag att bilden blir för grå vid tex eftertexter och andra mörka moment. Det som är surt är ju att det blir clouding som heter duga. Dock så tycker jag att det blev en aning bättre efter uppdateringen. Som sagt, det kanske blir bättre när man har kalibrerat den med någon skiva.
/Niklas
inte kattastråfalt? Visst nederstabilden är riktigt illa. Men även den ovan.
Postad 30 November 2011 - 14:26
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Det är ju katastrofalt vid ingen signal förvisso, men vid signal ser det ju ganska ok ut. Visst kan man i vissa lägen se molnen. Om bilden är svart och vit text visas kan man se att hela den nedre delen blir gråare. Vet inte om det är clouding eller halos?
Men är det någon som vet varför tv:n krämar på för fullt när man trycker på home eller går in i webläsaren?
Annars är det ju bra bild på tv:n. Men det som känns skrämmande är ju om det förvärras. Någon här inne hade ju knappt haft bleeding/clouding i början, men några månader senare fått betydligt mer.
/Mange
Postad 30 November 2011 - 14:51
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Är inte så kunnig om kablar. Men skulle dessa fungera som vinklad komponent för nintendo wii? Anledningen är att på 55lw450 sitter komponentkontakterna bakåt. http://viewitem.eim....0299988689/itemeller dessa? http://viewitem.eim....0413382299/item/ Mange
Redigerat av magnus76, 30 November 2011 - 14:53.
Postad 01 December 2011 - 10:50
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
inte kattastråfalt? Visst nederstabilden är riktigt illa. Men även den ovan.
Nej jag tycker inte det. Det som är att anmärka är ljusinsläppet till höger och det i vänster hörn. Molnigheten i mitten borde man kunna "svepa" ut med en duk. Och som sagt lätta på skruvarna till höger och se om det hjälper. När jag hängde upp min tv på väggen så hängde den inte på dom små puckarna (slimfäste) utan den vilade på sladdarna bakom vilket gjorde så att tvn hängde skevt och det blev ljust i högra hörnet. Bara något att tänka på. Jag stör mig mest på att det svarta inte är svart. Jag är tvungen att köra local dim på låg. Jag testade att köra med sensorn och då blev det svart minsan. Och det berodde på att tvn sänkte bakgrundsljuset till noll. Och tände man en lampa höjde den till typ 76 el. nått. Jag ska fixa kablarna bakom tvn och köpa DVE HD och sen se det blir bättre. Mange, prova att lossa lite på några skuvar och "swipa" bildutan med duken som du fick med. /Niklas
Postad 01 December 2011 - 11:03
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Nej jag tycker inte det. Det som är att anmärka är ljusinsläppet till höger och det i vänster hörn. Molnigheten i mitten borde man kunna "svepa" ut med en duk. Och som sagt lätta på skruvarna till höger och se om det hjälper.
När jag hängde upp min tv på väggen så hängde den inte på dom små puckarna (slimfäste) utan den vilade på sladdarna bakom vilket gjorde så att tvn hängde skevt och det blev ljust i högra hörnet. Bara något att tänka på.
Jag stör mig mest på att det svarta inte är svart. Jag är tvungen att köra local dim på låg. Jag testade att köra med sensorn och då blev det svart minsan. Och det berodde på att tvn sänkte bakgrundsljuset till noll. Och tände man en lampa höjde den till typ 76 el. nått.
Jag ska fixa kablarna bakom tvn och köpa DVE HD och sen se det blir bättre.
Mange, prova att lossa lite på några skuvar och "swipa" bildutan med duken som du fick med.
/Niklas
Precis, den verkar rätt känslig på höjd och sidled vad gäller b.vinkel. När man kommer lite åt sidan så vattnar den ur rätt snabbt.
Postad 01 December 2011 - 11:18
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Har provar att "massera" mitten, men det hjälpte inte.
Menar du att cloudingen flyttar på sig om du rör på tv:n? Du säger att den hänger snett, men vad händer om båda puckarna når väggen som de ska?
Åker med 99% sannolikhet tillbaka med tv:n idag. Tar hem en 55lw450n istället. Kanske inte hjälper med cloudingen men då har jag åtmistone betalat flera tusen mindre. Smartfunktionen anser jag inte alls är värd några extrapengar. Dlna, etc fungerar lika bra med ps3. Är mest intresserad av stor bild och 3D (lite kul är det allt),
Problemet med 450 modellen är ju som bekant kontakterna. Blir till att införskaffa lite vinklade kontakter/kablar.
En säljare jag pratade med sa att edge led är byggfel men det erkänner inte tv tillverkarna. Alltså det är nästan omöjlligt att få jämna kanter med den tekniken.
Tror att de flesta "normalsvensson" inte alls tänker på bleeding/clouding. Jag är inte en av dem, på både gott och ont.
/Mange
Postad 01 December 2011 - 12:34
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Skulle oxå kunna skippa smartfunktionerna. Men kontakterna bakåt funkar inte. Jag behöver bara 1 st hdmi från stärkaren eftersom jag använder den som videoväxel. Var det inte någon som sa att det fanns 1 på sidan (hdmi3)?
Isf skulle jag oxå kunna byta å spara 3lax.
Blir spännande att höra hur den nya tvn ser ut. (Om du byter).
/Niklas
Postad 01 December 2011 - 13:12
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Det ska finnas ett hdmi uttag på sidan på lw450, det är jag 99,99% säker på.
Pratade nyss med LG supporten. De menade att det inte gick göra så mycket åt bleeding/clouding. Vissa ex är bättre/sämre. För varje generation blir det bättre. En vanlig LCD var bättre i bleeding/clouding avseende.
Med andra ord så får man räkna med detta tyvärr.
/Mange
Postad 01 December 2011 - 17:22
Costanza
-
Costanza
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Skulle oxå kunna skippa smartfunktionerna. Men kontakterna bakåt funkar inte. Jag behöver bara 1 st hdmi från stärkaren eftersom jag använder den som videoväxel. Var det inte någon som sa att det fanns 1 på sidan (hdmi3)?
/Niklas
Ifall du även använder ARC-funktion så var uppmärksam på om HDMI-kontakten du tänkt använda stödjer ARC. Vad jag sett verkar det oftast (alltid?) bara vara en av alla HDMI-kontakter som har ARC. /C
Postad 01 December 2011 - 18:16
Mr Zäta
-
Mr Zäta
-
Användare
-
-
172 inlägg
Det funkar säkert Magnus76.
Det är bra de är isolerade då de har en tendens att komma i kontakt med varandra när de står tre i rad och vrids oberoende, egen erfarenhet.
Konstigt nog säger min magkänsla att de billigare, dvs de på din första länk är av bättre kvalitet.
Postad 01 December 2011 - 18:40
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Sådär, nu har man en 55lw450n hemma istället. Ska testa lite under kvällen och testa och se om det är några större skillnader på 450/650 (förutom priset) :-)
/Mange
Postad 01 December 2011 - 23:22
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
/Niklas
Ja 3:an sitter å¨vänster sida, dock en bit in.
Postad 01 December 2011 - 23:27
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Sådär, nu har man en 55lw450n hemma istället. Ska testa lite under kvällen och testa och se om det är några större skillnader på 450/650 (förutom priset) :-)
/Mange
Ska bli intressant, jag har ju bara jämfört 450 med 550 i butik innan jag köpte en 450..... dock väldigt nöjd, och smartfunktionerna skulle jag inte använda i vilket fall, ej heller den inbyggda mediaspelaren, utom till musik kanske..... kopplade istället in min boxee till tvn..stöder ju flash med så....
Postad 02 December 2011 - 14:03
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Kollade igenom lite funktioner och annat igår kväll. Om man utgår ifrån att en 55lw650w kostar ca 18.500 kr (enligt prisjakt, och en 55lw450n som kostar 11.990 kr just nu på NoN, så tycker jag personligen att det skiljer för mycket pengar. Nu är inte jag en bildexpert eller någon annan sorts expert heller, men en prisskillnad på ca 6500 kr är för mycket.
På 450 är det lite andra menyer och även något färre intsällningsmöjligheter. Rent bildmässigt kan jag inte se någon större skillnad på sd, dvd eller bluray. Kanske att 650 var något klarare i bilden, men det kan bero på någon inställning. Svärtan kan kanske vara aningen bättre på 650 men som sagt kanske det beror på inställning.
Den berömda cloudingen var ungefär densamma vid utan signal. Men vid signal kanske 450 var något bättre. Cloudingen kan jag numera leva med, eftersom jag sparat flera tusen på bytet.
Eftersom smartfunktionen inte alls tilltalade mig så saknar jag den inte alls. Har du ett ps3 räcker den gott.
Är i färd med att beställa lite vinklade kontakter så att jag kan väggmontera.
Har ni frågor om 450 är det bara att fråga på.
/Mange
Redigerat av magnus76, 02 December 2011 - 14:11.
Postad 02 December 2011 - 15:38
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Kollade igenom lite funktioner och annat igår kväll. Om man utgår ifrån att en 55lw650w kostar ca 18.500 kr (enligt prisjakt, och en 55lw450n som kostar 11.990 kr just nu på NoN, så tycker jag personligen att det skiljer för mycket pengar. Nu är inte jag en bildexpert eller någon annan sorts expert heller, men en prisskillnad på ca 6500 kr är för mycket.
På 450 är det lite andra menyer och även något färre intsällningsmöjligheter. Rent bildmässigt kan jag inte se någon större skillnad på sd, dvd eller bluray. Kanske att 650 var något klarare i bilden, men det kan bero på någon inställning. Svärtan kan kanske vara aningen bättre på 650 men som sagt kanske det beror på inställning.
Den berömda cloudingen var ungefär densamma vid utan signal. Men vid signal kanske 450 var något bättre. Cloudingen kan jag numera leva med, eftersom jag sparat flera tusen på bytet.
Eftersom smartfunktionen inte alls tilltalade mig så saknar jag den inte alls. Har du ett ps3 räcker den gott.
Är i färd med att beställa lite vinklade kontakter så att jag kan väggmontera.
Har ni frågor om 450 är det bara att fråga på.
/Mange
Tack så mycket för dina åsikter! Detta gör att en 47lw450n antagligen kommer att inköpas, så fort jag kommer iväg och kikar på TV'n.....
Postad 02 December 2011 - 22:45
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jo klart den har lite andra menyer då smart tv och dyl saknas i denna.
Vilka bildinställningar som finns i 550,650 saknas i 450?
Måste säga att jag är positivt överraskad av min, innan jag skaffade denna så har jag alltid irriterats av "konstig" bild på platt tv....
Postad 02 December 2011 - 23:35
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag själv tyckte att smart-tv var rätt kul innan jag märkte att TV4 play, ATG-live, SVT play inte fungerar tack vare för gammal flash som dessutom inte går att uppdatera just nu i alla fall
Nå. Iden är bra och det blir säkert bra i längden det där...
Postad 03 December 2011 - 11:18
Ovisen
-
Ovisen
-
Användare
-
-
161 inlägg
Är det några/nån som har spelat Xbox/ps3 på 550/650? Vad tycker ni, funkar det bra att spela utan att ni märker nått? Har ni kört "dual screen" eller vad det heter?
Postad 03 December 2011 - 11:19
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag själv tyckte att smart-tv var rätt kul innan jag märkte att TV4 play, ATG-live, SVT play inte fungerar tack vare för gammal flash som dessutom inte går att uppdatera just nu i alla fall 
Nå. Iden är bra och det blir säkert bra i längden det där...
Jo det kan det nog bli, dock tror jag på separata enheter....
Postad 03 December 2011 - 11:44
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Precis, den verkar rätt känslig på höjd och sidled vad gäller b.vinkel. När man kommer lite åt sidan så vattnar den ur rätt snabbt.
Det var inte att den hängde snett. Den blev skev för att tvn inte satt in mot väggen, Mange, ok låter bra för dig. Jag behåller min 650 då jag ändå är nöjd med bilden. Vill inte riskera att få en sämre tv. Det jag stör mig på får man tydligen leva med med denna teknik. Nu värmer vi glöggen och njuter istället för att leta fel. När oled kommer kanske man kommer att få sina kräsna ögon nöjda. God Jul!
Redigerat av evil_nike, 03 December 2011 - 11:45.
Postad 03 December 2011 - 11:47
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
nu vart man sugen när 55lw550w kostar 13000 kr på webhallen endast idag
Redigerat av Unregistered13d51662, 03 December 2011 - 11:49.
Postad 03 December 2011 - 13:09
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ett råd är att köpa en ledtv i en fysisk butik. Det underlättar betydligt om du inte blir nöjd. Det är en ganska stor risk med bleeding/clouding, det är iaf min erfarenhet. /Mange
Postad 03 December 2011 - 14:41
Unregistered4af3c05c
-
Unregistered4af3c05c
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ja, nu blev det svårt att motstå det faktiskt. Det blir nog en beställning. Tack för tipset :-)
Postad 03 December 2011 - 16:24
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Ja, nu blev det svårt att motstå det faktiskt. Det blir nog en beställning. Tack för tipset :-)
Hittar inte? http://www.webhallen...led-tv_55lw550w ???? 15390:-
Postad 03 December 2011 - 16:43
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Postad 03 December 2011 - 17:06
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ni som har 55lw450n kan ni kolla vilken mjukvara ni har? På LG:s sida är den senaste v04.60.26, men jag har v04.60.27. Jag hade den från start. Kul att vara före iof. Uppdateras tv:n via antenn eller måste man köra via usb?
En annan positiv sak jag märkt med 450 är att den verkar ha betydligt bättre inputlag gentemot 650. Jag behöver inte ens aktivera spelläget, vilket känns riktigt bra.
/Mange
Redigerat av magnus76, 03 December 2011 - 17:11.
Postad 03 December 2011 - 17:48
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
DEL
Redigerat av Kung67, 03 December 2011 - 17:50.
Postad 03 December 2011 - 18:32
Unregistered4af3c05c
-
Unregistered4af3c05c
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jepp, fick iväg en beställning i eftermidddags. Nu får man hålla tummarna att man får ett bra exemplar :-). Nu ska jag hitta ett hemmabiosystem också med 3D Bluray. Blir en dyr december.
Postad 03 December 2011 - 21:17
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Ni som har 55lw450n kan ni kolla vilken mjukvara ni har? På LG:s sida är den senaste v04.60.26, men jag har v04.60.27. Jag hade den från start. Kul att vara före iof. Uppdateras tv:n via antenn eller måste man köra via usb?
En annan positiv sak jag märkt med 450 är att den verkar ha betydligt bättre inputlag gentemot 650. Jag behöver inte ens aktivera spelläget, vilket känns riktigt bra.
/Mange
Jag uppdaterade till v04.60.26 den 24 oktober. Uppdatering sker via USB. /Mats K
Postad 03 December 2011 - 22:29
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Jag uppdaterade till v04.60.26 den 24 oktober. Uppdatering sker via USB.
/Mats K
Ok... Man får hålla utkik på hemsidan så man håller sig ajour. Synd att man inte ser vad som ändrats i nya versioner. /Mange
Postad 04 December 2011 - 08:13
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Postad 04 December 2011 - 10:38
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Inte mycket ljusläckage, Krokodilen31. Jag har inte heller nämnvärt ljusläckage.
Det lilla som finns syns inte när bildsignal finns.
Att på ett maniskt sätt leta fel som vissa innebär att dessa felletare inte uppskattar alla de goda egenskaperna.
Negativitet har en tendens att ofta överspegla det som är positivt.
En skärm med mycket ljusläckage ska man så klart reagera över.
När första färgtv:n kom 1968 motsvarade priset ca 30000 kr i dagens valuta.
Jämför det priset med dagens pris och vad man får för pengarna.
Det gnälls mycket i dag och det gnälls oftast i onödan.
Vill bara förmedla en liten tankeställare. Kan behövas en sådan lite då och då.
/Mats K
Postad 04 December 2011 - 10:54
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Ha som jag sagt tidigare är jag väldigt nöjd faktiskt, efter alla klagomål hade jag räknat med mycket mer blödning,detta är inget som stör mig på minsta vis.
Postad 04 December 2011 - 11:22
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Jag är också jättenöjd med min LG 55LW450N. Ljusår bättre än mina två tidigare plattisar.
Min första var en 50 tums LG plasma årgång 2005 och kostade 39 000.
Min andra blev en 47 tums LG LCD årgång 2006, första fullhd som kom och kostade 30 000.
Min tredje och nuvarande, är en 55 tums LG LCD LED årgång 2011, och kostade otroligt låga 13 000.
Sistnämnda tv utklassar de två första med hästlängder. Tekniskt och bildmässigt överlägsen så det tjongar om det.
Lägger man ner lite tid på att kalibrera bilden och testa sig fram, blir det riktigt bra.
/Mats K
Redigerat av Unregistered891a0113, 04 December 2011 - 11:25.
Postad 04 December 2011 - 11:27
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ni som kör med 450, har ni kommit fram till några bra inställningar? Det är ju naturligtvis väldigt personligt och hur det ser ut i hemmet. Vet att flatpanels kalibrerat 650, men jag har inte hittat någon "proffs" kalibrerare som gett sig på 450.
/Mange
Postad 04 December 2011 - 11:38
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Är det skillnad på inställningsmöjligheterna mellan 450, 550 och 650?
Postad 04 December 2011 - 11:51
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ja det finns inte riktigt lika många reglage att mixtra med, åtminstone tror jag det. Har ju haft båda hemma och vill minnas att 450 saknar en del saker. Tex kan man ju på 650 välja localdim av/låg/mellan/hög, men på 450 bara på/av.
Men visst kan man ju köra på 650 inställningar, borde vara bättre än "out of the box"
/Mange
Postad 04 December 2011 - 13:22
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Ni som kör med 450, har ni kommit fram till några bra inställningar? Det är ju naturligtvis väldigt personligt och hur det ser ut i hemmet. Vet att flatpanels kalibrerat 650, men jag har inte hittat någon "proffs" kalibrerare som gett sig på 450.
/Mange
Jag kör med några inställningar som jag hittade nånstans, kanske modifierade dom lite, dock kommer jag inte ihåg var jag hittade dom.
Postad 04 December 2011 - 13:28
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag är också jättenöjd med min LG 55LW450N. Ljusår bättre än mina två tidigare plattisar. Min första var en 50 tums LG plasma årgång 2005 och kostade 39 000. Min andra blev en 47 tums LG LCD årgång 2006, första fullhd som kom och kostade 30 000. Min tredje och nuvarande, är en 55 tums LG LCD LED årgång 2011, och kostade otroligt låga 13 000.
Sistnämnda tv utklassar de två första med hästlängder. Tekniskt och bildmässigt överlägsen så det tjongar om det. Lägger man ner lite tid på att kalibrera bilden och testa sig fram, blir det riktigt bra.
/Mats K
Ja det är just bildkvaliten som fått mig att vänta med inköp av platt tv(borträknat liten plattis på 25" i sovrum) iallafall när man som jag mest tittat på SD material när det gäller tv, dock har ju tillgången på billigt hd material på nätet fullkomligt exploderat och det ändrar ju förutsättningarna. plus att bilden även på SD material har förbättrats enormt dom sista 1-2 åren
Postad 04 December 2011 - 20:50
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Var inne på Media Markt idag och kollade lite 3d (Clash of the Titans) på LG:s LG55LW550W.
Vilken bild och svärta! Blev ännu mer peppad på att slå till på en tv nu.
Redigerat av Evelon, 04 December 2011 - 20:50.
Postad 05 December 2011 - 07:52
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Har efter en del testande kommit fram till att denna tv överlag inte har bättre bild än den Samsung 750 3d lcd som vi hade innan, kontentan blev att barnen nu har den istället. Det som avgjorde var att jag inte tycker den visar SD-film i närheten av 750:n. Bluray och HD blir bra. överlag tycker jag den har lite gälla färger i framförallt SD.
3D har jag bara testat dumma mig och det funkade bra bortsett från texten som hoppade lite då och då, ett fenomen jag inte har sett på samma film med aktiv 3D.
Edit: Det som gör att den inte når riktigt ända fram tillslut är att den har i mina ögon en dålig betrakningsvinkel.
Redigerat av Hinken74, 05 December 2011 - 08:57.
Postad 05 December 2011 - 08:46
andermas
-
andermas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Var inne på Media Markt idag och kollade lite 3d (Clash of the Titans) på LG:s LG55LW550W. Vilken bild och svärta! Blev ännu mer peppad på att slå till på en tv nu.
Tänk på att i butiken är det många bildförbättringsfunktioner påslagna. Det du ser är en bild som passar för butiksvisning. Alla s.k. "local dimming" och "dynamic backlight" funktioner är på till max. Ingenting som man vill ha hemma eftersom bilden blir onaturlig. Svärtan blir visserligen väldigt djup med dessa funktioner på, men det gäller för alla TV apparater. Gråskalorna blir dock helt fel och man brukar även kunna se hur bildens ljus "fladdrar" när bildfunktionerna inte hänger med. På en bra TV kan man stänga av dessa funktioner och får då, efter kalibrering, en riktigt bra bild med bra svärta och, i bästa fall, utan synlig clouding. Om det är en bra butik finns det fjärrkontroller framme. Prova att slå av alla bildfunktioner och jämför därefter bildkvaliteten (brukar oftast vara enklast att ställa in bilden i läge "bio"). Det är nu man kan se skillnaden mellan en bra och en mindre bra TV, även om det fortfarande är svårt att göra detta i butik. Lycka till med köpet!
Redigerat av andermas, 05 December 2011 - 08:48.
Postad 05 December 2011 - 09:06
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Håller med. Var inne i ett par butiker i helgen med en som skulle köpa tv. Av ALLA apparater jag testade så var bilden inställd på dynamisk eller standard. Inget man kör med hemma kan jag lova.
Postad 05 December 2011 - 17:51
Krokodilen31
-
Krokodilen31
-
Användare
-
-
192 inlägg
Har efter en del testande kommit fram till att denna tv överlag inte har bättre bild än den Samsung 750 3d lcd som vi hade innan, kontentan blev att barnen nu har den istället. Det som avgjorde var att jag inte tycker den visar SD-film i närheten av 750:n. Bluray och HD blir bra. överlag tycker jag den har lite gälla färger i framförallt SD. 3D har jag bara testat dumma mig och det funkade bra bortsett från texten som hoppade lite då och då, ett fenomen jag inte har sett på samma film med aktiv 3D.
Edit: Det som gör att den inte når riktigt ända fram tillslut är att den har i mina ögon en dålig betrakningsvinkel.
Vilken modell var det du hade? 450/550/650 ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|