Denon AH-D5000
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-500
(Hörlurar)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
Philips Fidelio L1
(Hörlurar)
Rapporterad
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset
(Hörlurar)
Rapporterad
|
9
|
(14)
|
Inga priser | |
HiFiMAN HE-560 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Oppo PM-1
(Hörlurar)
|
8
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AH-MM400 Over-ear
(Hörlurar)
Rapporterad
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
Pioneer SE-Master1 Over-ear
(Hörlurar)
|
6
|
(2)
|
Inga priser | |
Sennheiser HD 800S Over-ear
(Hörlurar)
|
4
|
(10)
|
16 190:- | |
Focal Utopia II (2022) Over Ear
(Hörlurar)
|
8
|
(0)
|
57 890:- |
Focal Utopia (32 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon D2000/5000/7000 Mod (85 inlägg)
|
9 år sedan |
Denon AH-D5000 (53 inlägg)
|
12 år sedan |
Review - HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2r2 (0 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 13 September 2013 - 16:46
Postad 13 September 2013 - 17:37
Postad 13 September 2013 - 18:32
Postad 13 September 2013 - 22:50
Hade hemma en PS500 ett par dagar för rätt länge sedan. Hade dock en gammal Marantz-receiver som hörlurs-stärkare på den tiden och den funkade bra mycket bättre med lurar som Audeze eller Senn 600/650 än Grado-lurar, så det lät "sådär" (riktigt dåligt till och med) : /
BTW så skulle det vara mycket kul att se en bild på de moddade lurarna
Ang. EQ så har jag väldigt svårt för att göra det själv, men ser egentligen inget fel i det.
Det är ju så mycket annat som påverkar ljudet, så varför inte?
Det viktiga är ju att man själv är nöjd med ljudet
Postad 13 September 2013 - 23:21
Jag har en DEC2496 och den fungerar alldeles utmärkt. Nu är det en uppgraderad variant från någon hemma moddare. Dock är den tok komplicerad för en amatör att lära sig alla funktioner på men det är ju mycket overkill för studiobruk. Behöver gå en universitetskurs för att lära sig alla funktioner.
Postad 15 September 2013 - 06:48
Men har man lite kunskap som hammer och har koll på frekvenskurvan och vet exakt var man ska höja/sänka så går det nog bättre.
Har för övrigt lyckats samla på mig följande saker hittills
- Nuforce HAP-100
- Nuforce uDac 2
- Sennheiser HD555 - Mina gamla lurar med lagad kabel. Används aldrig, men inte värda att sälja.
- Sennheiser Momentum - Används när jag pendlar, reser eller är utomhus på annat sätt.
- Philips Fidelio X1 - Används hemma på kvällarna till film och spel
- Ultrasone 900 Pro - Används till musik på jobbet
Någon som är intresserad av en HAP-100? Känner inte att jag har användning för den med mina 32Ohm lurar.
Redigerat av maximm, 15 September 2013 - 06:52.
Postad 15 September 2013 - 16:47
Beror ju lite på hur man är lagd. TV kalibrerar jag efter referensmaterial det blir sällan bättre när jag får för mig att testa att pilla därefter. Har aldrig någonsin vart med om att jag sett en tv som sett bra ut med standardinställningar efter CRT eran...
Postad 22 September 2013 - 19:43
Jag har förresten nu fått tillskott av Sony MDR-F1, i nyskick med originalkartong, ovanligt att finna numera. Rikt och fylligt ljud men diskanten känns tam. Equalizern kunde dock utföra underverk. Inte riktigt samma detalj som PS500 förstås men ungefär lika luftigt och brett, och komforten är som väntat nästan oöverträffad. Justerar man så att öronen kommer så långt bak som möjligt så maximeras komforten då öronsnibbarna inte rör vid membranen och det ger mer crossfeed-känsla i ljudbilden. Däremot försvinner en del detaljer i ljudet när membranen kommer lite längre bort från öronen. Sony PFR-V1 fann jag ett strå vassare i diskant och detalj, något jag inte hade väntat mig innan mitt A/B-test, något bättre ljudbild, lite klenare bas.
Postad 18 October 2013 - 09:33
Kör just nu ASIO USB ut från en MacBook till en Cambridge DacMagic sedan vidare till en Darkvoice 336SE rörförstärkare. Nu är ju dessa ganska lättdrivna så kanske lite onödigt men hade redan grejerna så varför inte.
Postad 18 October 2013 - 10:17
Jag har märkt att den lägsta basen, runt 20 Hz, återges med vibration vilket förklarar den nästan subwooferaktiga känslan när man lyssnar på riktigt bastunga låtar. Basen är dock inte dominant, den bara finns där och ryter till när den behövs. Jag tvivlar på att ens Audeze kan matcha det, har dock inte lyssnat på Audeze ännu... kanske någon kan bekräfta...?
Postad 18 October 2013 - 11:38
Håller med om att basen inte tar över även om den är kraftig, mycket trevlig lur för bastung musik. En favorit är t.ex. Jennifer Warnes - Way Down Deep - http://www.youtube.c...h?v=c_alN-IzNFM
Postad 18 October 2013 - 15:36
Grattis! Jag har själv Ultrasone Edition 8 och använder dem för studioproduktioner och kritisk lyssning.
Jag har märkt att den lägsta basen, runt 20 Hz, återges med vibration vilket förklarar den nästan subwooferaktiga känslan när man lyssnar på riktigt bastunga låtar. Basen är dock inte dominant, den bara finns där och ryter till när den behövs. Jag tvivlar på att ens Audeze kan matcha det, har dock inte lyssnat på Audeze ännu... kanske någon kan bekräfta...?
Edition 8s basåtergivning är inte i närheten av vad Audeze-lurarna presterar...
Postad 19 October 2013 - 10:27
Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 19 October 2013 - 10:27.
Postad 19 October 2013 - 21:23
Postad 19 October 2013 - 23:05
Satt och testade lite fram och tillbaka idag mellan Sennheiser HD650 och Edition 8 och i de allra flesta fall (dock inte alla!) föredrog jag Edition 8. Inte så konstigt kanske om man betänker prisskillnaden, HD650 är heller ingen LCD-2 på något sätt men nu var det den jag hade hemma. Jag har nog inte hört någon sluten lur som låter bättre än ED-8 faktiskt. Särskilt prisvärd kan man dock inte anklaga ED-8 för att vara.
Postad 21 October 2013 - 21:16
Just nu sitter jag och njuter av mina nyligen införskaffade AKG K1000!!! Yes, jag klippte till där, äntligen. Jag har en subwoofer till den också som förstås tar hand om det lägsta registret som K1000 har svårt med. Tycker detta är en OK lösning då K1000 ju också är högtalare, även om de är små och sitter väldigt nära öronen... Jag försöker dock vara försiktig med volymen på subban så jag inte stör frugan och sovande eller läxpluggande barn. Dessutom får lurarna en törn då och då eftersom jag ibland glömmer bort att jag har dem på mig. Det tar tid att lära känna varandra.
Redigerat av Unregistered0618ea5c, 21 October 2013 - 21:24.
Postad 24 October 2013 - 08:11
Grattis! Jag har själv Ultrasone Edition 8 och använder dem för studioproduktioner och kritisk lyssning.
En orsak till att många av dagens inspelningar låter så dåligt
Postad 25 October 2013 - 19:22
En favorit är t.ex. Jennifer Warnes - Way Down Deep - http://www.youtube.com/watch?v=c_alN-IzNFM
Skön låt!
FYI så låter den mycket trevlig med LCD-2
Postad 25 October 2013 - 21:20
Har lämnat in min DX 1000 nu för moddning. Färg, dämpmaterial och balanserad kabel. Rätt crazy med tanke på hur mycket utbyte jag har av den men det blir nog bra förhoppningsvis.
Postad 26 October 2013 - 22:51
Har lämnat in min DX 1000 nu för moddning. Färg, dämpmaterial och balanserad kabel. Rätt crazy med tanke på hur mycket utbyte jag har av den men det blir nog bra förhoppningsvis.
Är nästan övertygad om att du kommer att gilla dina DX1000 i moddat utförande, tyckte att det ekade rätt friskt i dem utan dämpullen och då hade jag ändå dämpfärgen kvar
Postad 27 October 2013 - 00:19
Postad 27 October 2013 - 15:22
Postad 29 October 2013 - 16:24
Körde lite hörlurstester på jobbet.
LCD-2 är överlägsen de andra lurarna med hästlängder!
Postad 29 October 2013 - 22:29
LCD-2 är överlägsen de andra lurarna med hästlängder!
Det kan inte ha undgått någon på det här forumet att du tycker det.
Postad 29 October 2013 - 23:08
Det kan inte ha undgått någon på det här forumet att du tycker det.
Jag har inget minne av att jag har ältat ärendet? Har bara nämnt ämnet en gång tidigare och det var när jag kommenterade basen i ED8 jämfört med 2orna.
LCD-2 är en highend lur och de andra är inte. De andra är både slutna, gjorda för bärbart bruk och avsevärt mycket billigare (om man bortser från ED8, men där betalar du för design). Tror nog de flesta som känner sig bekväma i denna tråd håller med
Postad 29 October 2013 - 23:13
Jag har inget minne av att jag har ältat ärendet?
Haha, ja du har kanske rätt, tänkte även på din profilbild iofs.
Även jag tycker att LCD-2 är den bästa av dessa lurar om man går på absolut ljudkvalitet.
Postad 29 October 2013 - 23:22
Haha, ja du har kanske rätt, tänkte även på din profilbild iofs.
Även jag tycker att LCD-2 är den bästa av dessa lurar om man går på absolut ljudkvalitet.
Visst hyser jag viss kärlek för LCD-2, klart en av mina favoriter på hörlursfronten!
Postad 29 October 2013 - 23:53
I t.ex. Mark Knopflers "Privateering" är det inte helt enkelt att urskilja den avlägsna bastrumman som kommer in vid 0:59, Edition 8 fixar dock den biffen galant! I övrigt är LCD-2 extremt öppen och mjuk i ljudet - precis som jag vill ha det! Ska man ha en lur för hemmabruk och inte tycker ljudläckaget är ett problem är det LCD-2 man ska ha, helt klart. Med lite EQ kan man nog tweaka basen så den blir lite mer framträdande också - perfektion?
Edition 8 briljerar dock på vissa området - som i basen. För att vara en väldigt stängd och isolerande lur spelar den fruktansvärt öppet. Basen kan nog vara lite i värsta laget ibland men för det mesta är den bara härlig. "Way Down Deep" av Jennifer Warnes som jag länkade här ovan låter faktiskt bättre med Edition 8 än LCD-2 tycker jag. Det sämsta med den här luren är dock att diskanten kan vara väl hård och vass ibland vilket märks tydligt när man lyssnar på t.ex. Aviciis album "True" och spåret "Dear Boy". Här gör det nästan ont i öronen även vid högst modesta volymer. Inte alls så med LCD-2. Vill man ha det bästa för portabelt bruk eller tycker det är viktigt att det inte läcker från lurarna är Edition 8 mycket bra! Dock inte särskilt prisvärda får man väl ändå säga. Stort minus för att det inte går att byta kabeln!
http://www.youtube.c...h?v=2YDPsHznyRU
http://www.youtube.c...h?v=seKrfTa-3yk
Postad 30 October 2013 - 00:04
LCD-2'orna ÄR dem bästa lurarna, inget snack om den saken. Däremot är dem, enligt mig, inte bättre på allt. Hade jag kunnat välja den perfekta luren hade det varit mellanregister och diskant från LCD-2 och basen från Edition 8.
I t.ex. Mark Knopflers "Privateering" är det inte helt enkelt att urskilja den avlägsna bastrumman som kommer in vid 0:59, Edition 8 fixar dock den biffen galant! I övrigt är LCD-2 extremt öppen och mjuk i ljudet - precis som jag vill ha det! Ska man ha en lur för hemmabruk och inte tycker ljudläckaget är ett problem är det LCD-2 man ska ha, helt klart. Med lite EQ kan man nog tweaka basen så den blir lite mer framträdande också - perfektion?
Edition 8 briljerar dock på vissa området - som i basen. För att vara en väldigt stängd och isolerande lur spelar den fruktansvärt öppet. Basen kan nog vara lite i värsta laget ibland men för det mesta är den bara härlig. "Way Down Deep" av Jennifer Warnes som jag länkade här ovan låter faktiskt bättre med Edition 8 än LCD-2 tycker jag. Det sämsta med den här luren är dock att diskanten kan vara väl hård och vass ibland vilket märks tydligt när man lyssnar på t.ex. Aviciis album "True" och spåret "Dear Boy". Här gör det nästan ont i öronen även vid högst modesta volymer. Inte alls så med LCD-2. Vill man ha det bästa för portabelt bruk eller tycker det är viktigt att det inte läcker från lurarna är Edition 8 mycket bra! Dock inte särskilt prisvärda får man väl ändå säga. Stort minus för att det inte går att byta kabeln!
http://www.youtube.com/watch?v=2YDPsHznyRU
http://www.youtube.com/watch?v=seKrfTa-3yk
Det är just det där hårda och onaturliga ljudet som jag ogillar med ED8..
Visst ED8 har som de flesta bärbara lurar en lite extra potent bas, men jag vet inte om jag skulle säga att det är en fördel för kritisk lyssning. Visst kan det vara kul till viss musik, men LCD-2 som är totalt neutrala i basen återger vad som finns på inspelningen utan överdrifter. Överdriven bas blir ett problem till mycket akustisk musik då man vill ha en homogen ljudbild.
Sedan har Audeze en betydligt renare och fastare bas, du hör mindre förvrängning på hög volym och texturer i basen kommer fram tydligare. Basen i LCD-2 är faktiskt väldigt stark, men den uppfattas som mindre i kvantitet jämfört med ED8 eftersom den är så stram.
Postad 30 October 2013 - 23:21
Edition 8 briljerar dock på vissa området - som i basen. För att vara en väldigt stängd och isolerande lur spelar den fruktansvärt öppet. Basen kan nog vara lite i värsta laget ibland men för det mesta är den bara härlig. "Way Down Deep" av Jennifer Warnes som jag länkade här ovan låter faktiskt bättre med Edition 8 än LCD-2 tycker jag.
Har du testat Denon D7000? Där snackar vi bas (!), samtigt som diskanten aldrig blir vass (iaf inte med min utrustning).
När det gäller detaljerad bas så är det klart bästa jag har hört mina moddade JVC DX1000 när jag kör den högre känsligheten på förstärkaren. Man kan bara höja 2-3 steg på volymen, men j-vlar vad detaljerat det blir, man kan höra nyanser i basen som inte går att höra i Audeze-lurarna ens om man vet hur det skall/kan låta och anstänger sig för att lyssna efter det..
Men, trots det så är LCD-2 min go-to-lur som jag aldrig tröttnar på och som får en att ryckas med och lyssna aktivt på musiken ^^
En annan sak som jag älskar med LCD-2 är att man nästan kan spela hur högt som helst utan att det börjar dista och låta dåligt, rätt kul om man vill ha möjlighet att gasa på rejält med volymen någon enstaka låt. Inga problem att komma upp i realistisk rock-konsert-volym utan att det börjar låta anstängt och tråkigt som med många andra lurar
Postad 31 October 2013 - 21:36
ED 8 är den som har allra minst av den varan i den här samligen skulle jag vilja påstå vilket förvånade mig lite gåendes från Ultrasone Pro 900 som har en världsberömd baspuckel. Nu körde jag dem visserligen moddade för att få ner den
Postad 01 November 2013 - 18:34
Postad 19 November 2013 - 18:41
Postad 19 November 2013 - 19:59
Postad 20 November 2013 - 20:02
Har haft HD-800, LCD-2, DX-1000 och D7000 i min ägo. De levererar samtliga tillfredställande bas och i den ligan gillar jag lcd-2r2 allra bäst. Tyvärr ligger en bra elektrostatlur i en helt annan klass när det gäller basåtergivning. Jag vill påstå att Omega2mk1 (gamla versionen, t-h-e-p-i-m-p har en likadan lur) har den bästa basåtergivningen på marknaden med Omega2mk2.5 (svarta versionen) som god tvåa! På tredje plats hamnar nog Stax lambda Signature tät följt av SR-009. Med Omega2mk1 på huvudet kan basen upplevas som det vore en bra subwoofer i rummet. Elektrostat basen är otroligt snabb och väldefinierad samtidigt som den har värme och går bråddjupt i subregionerna. Måste bara upplevas
Oj, läser man ditt inlägg så känns det som att SR-009:an är väldigt överprissatt. Är det så?
Har du samtliga av de Staxlurar du nämner? (så att du kan göra en A/B jämförelse)
Postad 20 November 2013 - 20:16
LCD-2'orna ÄR dem bästa lurarna, inget snack om den saken. Däremot är dem, enligt mig, inte bättre på allt. Hade jag kunnat välja den perfekta luren hade det varit mellanregister och diskant från LCD-2 och basen från Edition 8.
Tack för denna mini-recension. Tyvärr har jag ingen LCD-2, annars hade jag gladeligen jämfört dessa här också.
Aviciis öppning i Dear Boy är ju rent hemsk (inte bara i Ultrasone Ed8). Kan det röra sig om skit in, skit ut? Funderar på om LCD-2 helt enkelt har en väldigt mjuk diskant som kan hantera mindre lyckade inspelningar.
Postad 21 November 2013 - 19:43
Oj, läser man ditt inlägg så känns det som att SR-009:an är väldigt överprissatt. Är det så?
Har du samtliga av de Staxlurar du nämner? (så att du kan göra en A/B jämförelse)
Jag äger 18st staxlurar och det inkluderar SR-009:an samt 5st Omega2-lurar plus en del Sigmor o Lambdor samt lite vintage. Har man fastnat i elektrostat träsket så har man. Har även några roliga dynamiska lurar i samlingen
Postad 22 November 2013 - 00:27
Postad 22 November 2013 - 19:28
Postad 01 December 2013 - 15:05
Jag kan inte göra någon direkt jämförelse av naturliga skäl. Förutom dämpningen och målarfärgen så bytte jag också kabel på den. Fri som en fågel nu kan jag lyssna i cockpiten, soffan eller recliner sängen utan problem nästan största förbättringen.
Postad 02 December 2013 - 23:45
Om färgen dessutom gör skillnad så vill jag inte ens veta hur de lät från början
Postad 03 December 2013 - 20:34
skuld2.jpg 2.09MB
2 Antal nerladdningarFick hem ny orm så då tog man fram tunga artilleriet. Smidigare än vad den ger sken av. Den här lär va rät omöjlig att skala fram kopparn på
Apropå LCD-2n så måste jag börja bestämma mig snart. Har en liten spricka ner mot ena fästet. Har inte blivit värre på något år eller två och tror väl inte det påverkar egentligen. Vågar man låta det vara tro borde rimligen inte spricka mera skulle jag tro. Reklamera har jag ju rätt till men det kostar ju frakt och ev tull även om det senare troligen går att överklaga bort med uppvisande av frakthandlingar och kvitton...
Jag som har testat med / utan / med (igen) dämpningen bakom drivern kan säga att det gör stor skillnad. Älskar luararna med, gillar inte alls lika mycket utan ^^
Om färgen dessutom gör skillnad så vill jag inte ens veta hur de lät från början
Postad 04 December 2013 - 08:26
är det en norse audio-kabel? Jag är riktigt nöjd med min, extremt smidig och lite brightare ljud som passar mina rev1 kanon.
Redigerat av Unregisteredfd74f397, 04 December 2013 - 08:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Focal Utopia
1 bild
87 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?