Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2011 - 14:39

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Jag vill ha en McIntosh MA6600, är det värt pengarna? F.. vet, men snyggare maskin står inte att finna. Hade jag råd, så skulle jag inte bry mig en sekund över mätvärden, blindtester å allt som vad kan tänkas. Gillar man Naim så gillar man väl Naim. Vad är det mer att säga !?

+1
mcintosh är knappast bättre än billigare slutsteg av bra kvalitet men jädrans vilken stil de har...bara åsynen av detta märke gör en knäsvag.
jag "SKALL" någon gång i framtiden ha mcintosh oavset hur de mäter eller presterar i jämnförelse med ett nad 208.

Postad 05 November 2011 - 15:37

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

+1
mcintosh är knappast bättre än billigare slutsteg av bra kvalitet men jädrans vilken stil de har...bara åsynen av detta märke gör en knäsvag.
jag "SKALL" någon gång i framtiden ha mcintosh oavset hur de mäter eller presterar i jämnförelse med ett nad 208.

+1

Postad 05 November 2011 - 16:10

Unregisteredbe8d651b
  • Unregisteredbe8d651b
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

+1

Bättre, eller sämre för vem? Jag tror det handlar om personliga preferenser om hur man vill att det ska låta och då är det svårt att säga något är bättre om man jämför en McIntosh och NAD 208, tror jag.

Postad 05 November 2011 - 16:21

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Om något är överreklamerat så är det ju just NAD 208, har själv haft detta steg i två omgångar. Dels när det begav sig men även i modern tid.

Det går ju sönder titt som tätt och tycker inte heller att det klarar av tung last särskilt bra.

De flesta av Naim-stegen låter bättre i mina öron...

Postad 07 November 2011 - 11:50

exerd
  • exerd
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
En fråga om nait 5i. Hur kopplar man en airport express till den då det inte finns någon optisk ingång?

Postad 07 November 2011 - 13:32

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Du får koppla din airport express till något som kan koda av signalen och skicka den analogt till förstärkaren. Exempelvis valfri extern DAC. Kanske tom finns DAC:ar som kan ta emot det wireless.

Postad 07 November 2011 - 15:20

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Den har även 3,5 mm analog utgång.

Postad 07 November 2011 - 15:22

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det går att kör analog ut från airport expressen
3,5 mm stereoplugg till 2 RCA hö vä med tveksam kvalitet dock.

samma utgång, kabeln avgör om det är analogt eller digital, bästa resultat är
toslink ut till en DAC kopplad till Naim 5i eller annan amp

kör själv Naim XS med en HK cdp som DAC toslink APE Airplay från iPhone (ALAC)
helt ok kvalitet, vid fin lyssning kör jag Cd från Naim CD5XS

Redigerat av Droppy, 07 November 2011 - 15:30.

Postad 28 December 2011 - 16:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Blindtester och dylikt är något som kommer upp i väldigt många trådar som egentligen inte ens ska handla om blindtester. Så fort någon skriver ett subjektivt omdömme om en produkt så finns det vissa som ska motbevisa detta med blindtester etc. Detta eskalerar sedan i ett regelrätt krig som ofta tar död på hela tråden med diverse personangrepp och meningslösa diskussioner. Detta har pågått i flera års tid med väldigt många trådar förstörda som följd. Detta är oerhört tråkigt att se och därför har det också blivit ett känsligt ämne. Vissa kan helt enkelt inte hålla sig borta utan ska in i tråd efter tråd.

I just denna tråden är skadan egentligen redan skedd. Man har glidit så långt bort från topic att man egentligen inte vet vad man diskuterar längre.

Jag håller verkligen med. Tack för att du tog upp ämnet! :)

Postad 28 December 2011 - 16:44

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Jag instämmer också

Postad 28 December 2011 - 16:52

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Apropå det här med Naim så fick jag detta från Ingvar Öhman via mailkorrspondens:

"Om jag skall vara uppriktig är jag inte så påläst eller erfaren som jag nog
borde vara, med avseende på Naim, men det jag kan säga är att min "kom-
mersiella" verksamhet - högtalarmärket Guru pro Audio, som ju bara säljs
utanför Sverige (man kan säga att det är designer-varianter av Ino-hög-
talare) har i England en agent som är stor Naim-entusiast och på alla mäs-
sor vi ställt ut i England så har högtalarna visats tillsammans med Naim-
apparater, och det har alltid låtit exceptionellt bra verkligen. "

mvh

el julio

Postad 28 December 2011 - 22:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ja, vissa vill inte veta om sanningen helt enkelt :)

Postad 29 December 2011 - 12:38

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Blindtester och dylikt är något som kommer upp i väldigt många trådar som egentligen inte ens ska handla om blindtester. Så fort någon skriver ett subjektivt omdömme om en produkt så finns det vissa som ska motbevisa detta med blindtester etc. Detta eskalerar sedan i ett regelrätt krig som ofta tar död på hela tråden med diverse personangrepp och meningslösa diskussioner. Detta har pågått i flera års tid med väldigt många trådar förstörda som följd. Detta är oerhört tråkigt att se och därför har det också blivit ett känsligt ämne. Vissa kan helt enkelt inte hålla sig borta utan ska in i tråd efter tråd.

I just denna tråden är skadan egentligen redan skedd. Man har glidit så långt bort från topic att man egentligen inte vet vad man diskuterar längre.

Jag tycker och tror att just det som jag fetmarkerat är problemet. Det är en herrans massa folk här som kommer med påståenden och lägger fram subjektiva åsikter som om de vore fakta. Då tycker jag det inte är mer än rätt att vissa ifrågasätter det hela.

Sen att det blir "skyttegravskrig" över det hela och att det i slutändan inte mynnar ut i nåt är ju trist och tar energi även från oss som bara läser.

Redigerat av bran, 29 December 2011 - 12:39.

Postad 29 December 2011 - 17:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tycker och tror att just det som jag fetmarkerat är problemet. Det är en herrans massa folk här som kommer med påståenden och lägger fram subjektiva åsikter som om de vore fakta. Då tycker jag det inte är mer än rätt att vissa ifrågasätter det hela.

Sen att det blir "skyttegravskrig" över det hela och att det i slutändan inte mynnar ut i nåt är ju trist och tar energi även från oss som bara läser.

Det finns ju inga "sanningar". Även med blindtester, och allt annat som gärna påkallas här, kommer vi ju ofta att uppleva saker olika i alla fall. Om jag frågar om någons åsikt, så tar jag inte det som en sanning utan som en vägledning. Ödmjukhet är väl det bästa verktyget att ha med sig.

Postad 29 December 2011 - 18:22

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Innan det skrivs 23 sidor till om blindtester, så har alltså den delen av diskussionen fortsatt i följande tråd:

Blindtesta förstärkare - Nytta, Nöje eller ingetdera?

Postad 29 December 2011 - 19:06

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Konstigt att dom som tjatar om samma sak i ALLA trådar inte kan ta åt sig och lägga ner

Postad 29 December 2011 - 19:23

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Konstigt att dom som tjatar om samma sak i ALLA trådar inte kan ta åt sig och lägga ner

Ungefär så... Notera mitt inlägg lite tidigare från Herr Öhman om Naim... Inget negativt där direkt och han är väl inte direkt känd för att lyfta fram elektronik...

Postad 29 December 2011 - 22:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Efter att undvikit tråden så har jag nu själv fått tillfälle att lyssna på en naimförstärkare brevid ett rotelslutsteg och just en stereodenon. jag kanske inte har guldöron men jag hörde nog ingen diskriminerande skillnad mellan naim och denon. hoppas ingen sparkar på mig för det. Det var bättre ljud frpn mitt rotel 1092 men då är vi ju i en annan prisklass.

Postad 30 December 2011 - 01:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det finns ju inga "sanningar".

Så klart det finns sanningar. Världen styrs inte av magi utan av fysiska lagar.

Så länge folk framför tvivelaktiga subjektiva åsikter som fakta så kommer det aldrig sluta. Vore tragiskt om man inte hjälpte folk till bättre och billigare ljud.

Postad 30 December 2011 - 01:32

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Så länge folk framför tvivelaktiga subjektiva åsikter som fakta så kommer det aldrig sluta. Vore tragiskt om man inte hjälpte folk till bättre och billigare ljud.

Du hjälper ingen utan flamebaitar med ditt jidder.

Ont: Men i övrigt kan Naim vara lite dyrt sett till kilopris

Postad 30 December 2011 - 01:55

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Du hjälper nog ingen på forumet utan förstör tråd efter tråd efter tråd.
Till slut detta forum.
Blir du aldrig trött på att upprepa samma skit gång på gång på gång hehe

Alla andra är det i alla fall

Postad 30 December 2011 - 13:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du hjälper nog ingen på forumet utan förstör tråd efter tråd efter tråd.
Till slut detta forum.
Blir du aldrig trött på att upprepa samma skit gång på gång på gång hehe

Alla andra är det i alla fall

Har hjälpt en hel del faktiskt och fått många PM om råden.
Jag blir aldrig trött på att avslöja dogmer och myter, vilket sparar folk pengar. Alla vill inte bli lurade helt enkelt :)

Postad 30 December 2011 - 13:38

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Okej grabbar, låt oss inte gå off topic ännu en gång. :)

Postad 30 December 2011 - 16:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Karlsson, karlsson... Det syns ju inte i texten men jag anar glimten i ögat. :) Din mission har nog trots allt ett gott syfte.

Postad 30 December 2011 - 18:12

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Vincent Qvarfordt: Skulle inte du låna hem en naim över julen?
Är nyfiken på vad du tyckte om den..

Postad 30 December 2011 - 21:04

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
23 sidor" kan vi få den till 24 och mer ? Jag hoppas på det!

Postad 30 December 2011 - 22:11

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Ungefär så... Notera mitt inlägg lite tidigare från Herr Öhman om Naim... Inget negativt där direkt och han är väl inte direkt känd för att lyfta fram elektronik...

Nej det var det väl inte men vi tolkar nog denna text olika? Diskussionen i denna tråd har väl inte handlat om huruvida naim låter bra eller inte utan att vissa har påstått att de är överprissatta kontra andra märken samt förstärkare vs reciver snarare.

Postad 05 January 2012 - 15:23

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Självkart finns det märken som i samma prisklass har mer påkostade komponenter,

Exempelvis atoll in100 med dual mono konstruktion.

http://www.ljudmakar...t_id=639&menu=2
(bild 3)

Men självklart är det bara resultatet som är det avgörande, det är ljudet som räknas, och som jag läste tidigare i tråden att man inte skulle höra skillnad på en recever för 5000 och Naimen är ju väldigt taget ur luften...

Naimen är väldigt välkonstruerad och är bland det bästa i prisklassen, (självklart subjektivt) men att det inte skulle gå att höra skillnad är bara fel, jag hör stor skillnad på Atoll in 50 in 80 in100 in 200. men även Denon pm 510 710 1510.. det handlar bara om att hitta något som passar sin smak på ljud,
och naim verkar inte passa ts! respektera honom för det, och sen att ts påstår att naimen inte är prisvärd är väl hans mening, men tänk på att för någon som gillar Naims ljudkaraktär så kan Naimen vara väldigt prisvärd.

Postad 06 January 2012 - 18:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Självkart finns det märken som i samma prisklass har mer påkostade komponenter,

Exempelvis atoll in100 med dual mono konstruktion.

http://www.ljudmakar...t_id=639&menu=2
(bild 3)

Men självklart är det bara resultatet som är det avgörande, det är ljudet som räknas, och som jag läste tidigare i tråden att man inte skulle höra skillnad på en recever för 5000 och Naimen är ju väldigt taget ur luften...

Naimen är väldigt välkonstruerad och är bland det bästa i prisklassen, (självklart subjektivt) men att det inte skulle gå att höra skillnad är bara fel, jag hör stor skillnad på Atoll in 50 in 80 in100 in 200. men även Denon pm 510 710 1510.. det handlar bara om att hitta något som passar sin smak på ljud,
och naim verkar inte passa ts! respektera honom för det, och sen att ts påstår att naimen inte är prisvärd är väl hans mening, men tänk på att för någon som gillar Naims ljudkaraktär så kan Naimen vara väldigt prisvärd.

Spot on! :) Vi upplever saker olika och har olika kringutrustning. Tycker förvisso likt vissa andra att nait 5 inte är mycket att hänga i julgranen men älskar designen, framför allt inuti. Ville verkligen gilla den, kanske storebröderna är bättre. Nu vet jag inte om min Sugden A21A är extremt bra men där gick naiten bet rejält iaf. :(

Postad 20 January 2012 - 21:29

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Nej det var det väl inte men vi tolkar nog denna text olika? Diskussionen i denna tråd har väl inte handlat om huruvida naim låter bra eller inte utan att vissa har påstått att de är överprissatta kontra andra märken samt förstärkare vs reciver snarare.

Överprissatt eller inte är subjektivt. Tycker man att det låter bra så är det väl ok?

Postad 19 February 2012 - 15:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag Älskar min nya Naimsuperniat, alla dyra surround recivrar jag ägt har inte en chans i musikalitet.
Naimen spelar bättre än de flesta topp of the line recivrar Pioneer Susano, yamaha Z11 mf.

Men bio kan den inte :) fast det låter grymt i 2 kanal med.

Tja,

Såg nu att du sålt / säljer dina naimprylar och då endast några månader efter t.ex. ovan kärleksförklaring. Jag förstår inte varför man inte behåller något som man skattar så högt... Vad är det som händer på några månader som gör dem mindre åtråvärda?

Postad 19 February 2012 - 16:23

Subliminal
  • Subliminal
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Atoll Electronique IN50 SE spelar minst lika bra som Nait 5i men kostar bara hälften så ja, jag håller med att Naim är överreklamerad när det kommer till priset.

Postad 19 February 2012 - 18:05

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Rega brio r

Atoll Electronique IN50 SE spelar minst lika bra som Nait 5i men kostar bara hälften så ja, jag håller med att Naim är överreklamerad när det kommer till priset.

Utomlands är Rega brio r väldigt populär, den har inte nån standby vilket är dåligt men förstärkaren fick bästa förstärkaren upp till 8000 av whathifi "bra nog att oroa naim nait 5i vilket gör den till ett kalasköp" rytmer, detaljer och dynamik är super och den klarar av att svänga tonerna vilket ger ett skönt vuxet substansiellt sound.

Postad 19 February 2012 - 18:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Släpp "What Hifi" som någon slags referens till hur något låter och om det är bra eller ej. De ger enormt höga omdömen överlag och speciellt till brittiska tillverkare (inte så märkligt, vi ser samma sak här när det gäller svenska produkter - inte heller svårt att inse varför).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 February 2012 - 18:17.

Postad 19 February 2012 - 18:20

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Rega brio r

Utomlands är Rega brio r väldigt populär, den har inte nån standby vilket är dåligt men förstärkaren fick bästa förstärkaren upp till 8000 av whathifi "bra nog att oroa naim nait 5i vilket gör den till ett kalasköp" rytmer, detaljer och dynamik är super och den klarar av att svänga tonerna vilket ger ett skönt vuxet substansiellt sound.

Nu kan jag inte hålla mig längre ZaXxx. Det är lite för mkt citerade direkt tagit ur Whathifi's tidskrifter i diverse trådar nu (både vad det gäller högtalare och elektronik - framförallt MA BX och Rega), flera av oss har läst dessa tidiningar och det blir lite väl tråkiga inlägg när du citerar ur dem och klipper in det lite här och var här på forumet. Var vänlig och tänk lite på det framgent.

mvh ville_vonka

Ps. såg att mittiprick skrev samma sak samtidigt som jag skrev. Ds.

Redigerat av Unregistered95265801, 19 February 2012 - 18:21.

Postad 19 February 2012 - 18:34

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Nu kan jag inte hålla mig längre ZaXxx. Det är lite för mkt citerade direkt tagit ur Whathifi's tidskrifter i diverse trådar nu (både vad det gäller högtalare och elektronik - framförallt MA BX och Rega), flera av oss har läst dessa tidiningar och det blir lite väl tråkiga inlägg när du citerar ur dem och klipper in det lite här och var här på forumet. Var vänlig och tänk lite på det framgent.

mvh ville_vonka

PLUS EN på detta.

Postad 22 February 2012 - 10:26

Unregistered2e106cea
  • Unregistered2e106cea
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Släpp "What Hifi" som någon slags referens till hur något låter och om det är bra eller ej. De ger enormt höga omdömen överlag och speciellt till brittiska tillverkare (inte så märkligt, vi ser samma sak här när det gäller svenska produkter - inte heller svårt att inse varför).

mvh ville_vonka

PLUS EN på detta.

Men lugna er nu grabbar. Var är vi påväg om vi inte ens längre kan lita på den reklamfinansierade hifi-pressen? Vad får er egentligen att tro att det skulle finnas en bias i sammanhanget? Att en tidskrift är beroende av tillverkarna för sin överlevnad bör väl på intet sätt påverka betygsättningen av ditos produkter? Ett de lokala tillverkarna vann 4/5 utmärkelser i kategorin "Streamers" detta år är inget annat än ett tecken på hur vida överlägsen brittiska produkter är. Även om vi ser på kategorin - högtalare så inser vi hur lite övriga världen har att erbjuda. Endast 8/9 högtalare som utsågs till bästa i sin klass var brittiska. Skulle detta på något sätt vara sammankopplat med att det är dessa märken som finansierar en stor del av tidningen? Det låter jag vara osagt.

// Epistemologen

Redigerat av Unregistered2e106cea, 22 February 2012 - 10:27.

Postad 22 February 2012 - 10:33

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Men lugna er nu grabbar. Var är vi påväg om vi inte ens längre kan lita på den reklamfinansierade hifi-pressen? Vad får er egentligen att tro att det skulle finnas en bias i sammanhanget? Att en tidskrift är beroende av tillverkarna för sin överlevnad bör väl på intet sätt påverka betygsättningen av ditos produkter? Ett de lokala tillverkarna vann 4/5 utmärkelser i kategorin "Streamers" detta år är inget annat än ett tecken på hur vida överlägsen brittiska produkter är. Även om vi ser på kategorin - högtalare så inser vi hur lite övriga världen har att erbjuda. Endast 8/9 högtalare som utsågs till bästa i sin klass var brittiska. Skulle detta på något sätt vara sammankopplat med att det är dessa märken som finansierar en stor del av tidningen? Det låter jag vara osagt.

// Epistemologen

Hoppas jag gör rätt när jag tolkar detta inlägg som ironiskt.

Min invändning är dessutom mer mot Zaxxx spammande av intetsägande floskler, speciellt då det i många fall känns som han inte ens lyssnat på produkterna utan som en papegoja upprepar det som står i WhatHifi.

Postad 22 February 2012 - 14:49

Unregistered2e106cea
  • Unregistered2e106cea
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Min invändning är dessutom mer mot Zaxxx spammande av intetsägande floskler, speciellt då det i många fall känns som han inte ens lyssnat på produkterna utan som en papegoja upprepar det som står i WhatHifi.

Ville även jag uppmärksamma på det absurda i att helt förlita sig på vad en tidskrift skriver. Även om jag också tycker det är roligt att de komponenter som jag valt får full pott i några recensioner så är det ju inget man kan ta på allt för stort allvar. Jag har t.ex aldrig läst en sågning av en förstärkare i hifi & musik, ibland så chockar de en genom att utse den näst dyraste stärkaren till testvinnare men mer spännande än så brukar det aldrig bli.

Postad 22 February 2012 - 17:38

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Exakt så, dessutom i tråd efter tråd efter tråd - det är det enda jag har en synpunkt på.

Postad 22 February 2012 - 18:39

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Tja,

Såg nu att du sålt / säljer dina naimprylar och då endast några månader efter t.ex. ovan kärleksförklaring. Jag förstår inte varför man inte behåller något som man skattar så högt... Vad är det som händer på några månader som gör dem mindre åtråvärda?

Ja till fördel med ännu bättre Naim prylar!
Stämmer har haft den ca ett halvår nu, men köpte den begagnad och fick mer för den än jag gav. :)

Postad 22 February 2012 - 19:02

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Men FFS kan vi inte dra detta ett varv till....känns som det finns så otroligt mkt mer att tillföra <_<

Postad 23 February 2012 - 01:05

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Exakt så, dessutom i tråd efter tråd efter tråd - det är det enda jag har en synpunkt på.

Jag håller med om att jag skriver för mycket och en del strunt men jag vill lyfta fram att brio r står sig mot nait 5 och det för halva priset.

Postad 23 February 2012 - 04:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ja till fördel med ännu bättre Naim prylar!
Stämmer har haft den ca ett halvår nu, men köpte den begagnad och fick mer för den än jag gav. :)

Kärleken kan tydligen vara både bräcklig och blind även när det gäller prylar verkar det som... B) Fattar jag rätt i att du nu skall skaffa något "bättre" (trodde inte det var möjligt med tanke på alla superlativ tidigare) från Naim?

Postad 23 February 2012 - 14:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kärleken kan tydligen vara både bräcklig och blind även när det gäller prylar verkar det som... B) Fattar jag rätt i att du nu skall skaffa något "bättre" (trodde inte det var möjligt med tanke på alla superlativ tidigare) från Naim?

Kunde saker inte förbättras skulle väl detta intresse knappast existera, eller?Tänk tex. var läkekonsten skulle stå idag med det tankesättet, huga! :wacko:

Postad 23 February 2012 - 15:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Så länge man har lagt mest tid och pengar på rummet, högtalarna och uppställning så tycker jag att det bara är att köpa precis vilken elektronik man vill. Efter jag fixade det förstnämnda har elektronik aldrig varit mer feel good då jag slipper ens tänka på ifall det är det "bästa" för pengarna utan bara njuta av dess kvalitet. Kör själv Naim och är väldigt nöjd med kvalitet, utseende och ljud. Eftersom mina högtalare rekommenderas 10-60W så har jag heller inget behov av något större. För mig är 5i helt underbar. Dock om man inte har gjort allt man kan åt rummet och högtalarna (och dess placering) och tror att en dyrare förstärkare är lösningen är man tyvärr nere på fel spår.

Redigerat av philipbtz, 23 February 2012 - 15:21.

Postad 23 February 2012 - 15:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Kunde saker inte förbättras skulle väl detta intresse knappast existera, eller?Tänk tex. var läkekonsten skulle stå idag med det tankesättet, huga! :wacko:

Du missförstod ... Det som jag reagerade på är varför något som man är enormt nöjd med inte räcker till bara några månader senare, inte huruvida det finns egentliga förbättringar eller inte (det är en helt annan fråga som vi nog inte skall ta upp i dagsläget oavsett om det gäller förstärkare eller medicin :D ). Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 February 2012 - 15:23.

Postad 23 February 2012 - 15:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?

Tror det finns delade meningar om det där då vissa tycker man borde köra bättre försteg och andra bättre slutsteg (lite beroende på ens egna och ens högtalares behov). Från vad jag hört så är det ett delat system med främst ett bättre försteg som blir nästa ordentliga uppgradering. Men om man kör delat så tappar du dessutom DAC:en som Super Nait har så då får det även bli en ny sådan. Och om man skall köra Naim-spåret så är det väl minst NDX som gäller eller helst Naims separata DAC. Att komma ett riktigt steg upp från Super Nait blir nog *dyrt*. Första steget är väl att prova med någon fet nätdel till SuperNaiten.

Redigerat av philipbtz, 23 February 2012 - 15:40.

Postad 23 February 2012 - 15:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Du missförstod ... Det som jag reagerade på är varför något som man är enormt nöjd med inte räcker till bara några månader senare, inte huruvida det finns egentliga förbättringar eller inte (det är en helt annan fråga som vi nog inte skall ta upp i dagsläget oavsett om det gäller förstärkare eller medicin :D ). Vad är nästa steg efter en Super Nait btw...?

Men det finns väl ingen tidsgräns för hur länge man måste bruka sina prylar innan man får lov att hitta något bättre? Det är ju inte flickvänner vi pratar om! :D
Nä,någon vidare diskution om det ämnet önskar nog ingen just nu... :(

Postad 23 February 2012 - 15:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men det finns väl ingen tidsgräns för hur länge man måste bruka sina prylar innan man får lov att hitta något bättre? Det är ju inte flickvänner vi pratar om! :D
Nä,någon vidare diskution om det ämnet önskar nog ingen just nu... :(

Speciellt skall man kanske låta bli att "diskutera diskussioner" om man inte förstår frågeställningen... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.