Ett rum med väggar, tak och golv ger reflektioner som förstärker och släcker ut vissa frekvenser.
Redigerat av MattiasBGD, 31 October 2014 - 18:14.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
9 relaterade trådar
Postad 31 October 2014 - 18:14
För utomhus får du ett refernsvärde som alla kan hänvisa till för utomhus är samma för alla ett rum är unikt och påverkar basåtergivningen helt unikt med både placering och hur basen presterar i sig självt i just det rummet.
Ett rum med väggar, tak och golv ger reflektioner som förstärker och släcker ut vissa frekvenser. Redigerat av MattiasBGD, 31 October 2014 - 18:14. Postad 31 October 2014 - 18:16
Varför mäter man 30M över marken..?? Vem har sin subba så högt upp? Postad 31 October 2014 - 18:23
Av den anledning jag skrev ovan. En opåverkad kurva där man ser hur subben presterar utan förstärkning från i detta fall marken... fast jag tycker helt klart där är överkurs att hissa upp den 30meter i luften eftersom den stora skaran in mäter på de viset, å andra sidan mäter ju vissa tillverkare i ekofria rum så det finns olika tillvägagångsett.
Samt att vissa lägger på en massa smoothing på sina kurvor så man inte ska se ojämnheter i återgivningen. Ekofritt https://www.google.s...ved=0CAYQ_AUoAQ Frifält http://www.data-bass...age=system&id=8 http://www.hometheat...nvironment.html http://www.hometheat...urer-model.html http://www.hometheat...sb13-ultra.html Redigerat av MattiasBGD, 31 October 2014 - 18:39. Postad 31 October 2014 - 19:01
Enligt Xtz så har ju såna mätningar gjorts och publicerats tidigare i denna tråden! Det är dessa kurvor jag sen skall sträva efter att försöka uppnå i mitt egna rum om jag inte är helt fel ute!? Alla har olika förutsättningar beroende på storlek, volym etc. på sina egna rum och ibland kan det krävas lite åtgärder som externa filter/dsp, basfällor och annan akustikbehandling för att få det som vid mätningen ute.
I mitt fall gäller det ju 1x12 modellen och mätningen som Xtz bifogade såg ju ut såhär om det stämmer att den är mätt som ni beskriver! Bifogad fil(er)Postad 31 October 2014 - 19:46 Ja, om du kan uppnå den kurvan i ditt rum utan DSP så har du i princip optimal akustik. Nu är det i praktiken inte möjligt så då får man använda DSP för att bättra på kurvan. Sen kan man ju vilja använda DSP även för att anpassa ljudet efter sina egna preferenser (mer eller mindre bas). Postad 31 October 2014 - 20:06
Tack! Bra skrivet Postad 31 October 2014 - 20:46
Ev. (Jag gissar) så är väl tanken att vem som på ett mer eller mindre enkelt sätt ska kunna jämföra olika subbar och deras frevenser. Blir lite jobbigt om den som vill testa ska leta upp eller bygga ett likvärdigt rum som mäter exakt lika som andra som testar subbar. Postad 31 October 2014 - 20:59
Ganska basic egentligen precis som man jobbar inom många andra område där man forskar, mäter, kalibrerar och gör produkttester man måste ha en standard att jobba efter annars finns det ingen rättvis vetenskaplig jämförelse.
Postad 31 October 2014 - 21:17
Just i detta fallet kan jag tycka att det är lite intressant med jämförelsen!
Om jag jämför dessa 3 mätningarna och bortser från att Velodyn DD18 inte faller lika fort från 20hz och neråt vad är den stora skillnaden på dessa 3 och hur ser jag vilken som är tveklöst bäst och på vad upp till 200hz? Mätningarna förtäljer dock inte egenljud eller dist och där blir det ju svårare just med dessa bilder. För mig som inte är så påläst eller kunnig om allt tekniskt med subbar å mätningar etc. så ser inte jag så stor skillnad eller tolkar jag faktan fel?
velodyn.jpg 29.56K
3 Antal nerladdningar
SVS.jpg 28.52K
7 Antal nerladdningar
XTZ.jpg 59.21K
11 Antal nerladdningar
Postad 31 October 2014 - 22:05 Jeg kører med en Denon X4000. Indtil videre 3x M6 + 2x S5. De bliver bedre og bedre at lytte til. Har bestilt 2 x Sub 1x12, som måske kommer slut næste uge. Postad 31 October 2014 - 22:25
Mina (3xM6 + 4xS5) matas av en Integra 70.1.
Väntar också på en 1x12, men har ännu inte hört något från XTZ om den. Postad 31 October 2014 - 23:34
Imorgon är det ju början av november så de återkommer nog snart till oss som förbokat
Postad 31 October 2014 - 23:58
För att man ska testa dom efter samma förutsättningar så man ser vad subben presterar på egen hand utan rumsförstärkning. Blir otroligt svårt att jämföra olika subbar annars. Med vänlig hälsning, Martin EDIT: Oj oj, nu var jag långt efter. Såg inte att det var en till sida 😊 Redigerat av walle_1, 01 November 2014 - 00:03. Postad 01 November 2014 - 00:20
Inte speciellt. Inte alls egentligen. Helt fel faktiskt. Vi börjar med en bild: ![]() Utomhus mäter man högtalaren eller baslådan på egen hand, utan förstärkning/förvrängning av rummet. Frifält är grundläggande för rättvisande mätningar. Postad 01 November 2014 - 01:29 Det är därför det är bra med standarder som CEA 2010 där disten vid max SPL ligger under hörseltröskeln, dvs i princip är omärkbar. Postad 01 November 2014 - 07:22 https://www.avforums...ion-pdf.509023/ Cea 2010 förklaring till mätningar http://brentbutterwo...urement-manual/ Ser man hur det är mät så har dom som mät användt 2olika mätsytem! Både LMS och Clio har användts vid mätningarna och när jag ser sånt så drar jag öromen åt mig och undrar vad är fel. Hade XTZ varit riktigt seriösa så hade dom skickat sina basar till Data-Bass och fått en seriös mätnig av dom Men att kalla dom för cinema är ett ganska starkt ord när dom inte kan levera cinema effekter något vidare. http://sv.wikipedia....g/wiki/Ljudnivå Redigerat av kalle12dussin, 01 November 2014 - 07:50. Postad 01 November 2014 - 10:01
OK Ang Ferrarin är jag nog inte riktigt med på att Italienarna måste (eller kan) provköra en bakhjulsdriven modell i snö Sherwood-Newcastle-A965 steg på 7x160 watt i 4 Ohm. Redigerat av Unregistereda59fed6d, 01 November 2014 - 13:18. Postad 01 November 2014 - 13:05 Pioneer SC-LX83 med av tyska AudioVision uppmätt 5x141 watt i 6 Ohm. Postad 01 November 2014 - 22:57
Marantz SR7008
Får man fråga om du provlyssnat Cinema? Postad 01 November 2014 - 23:00
Alltså, tar moderatorerna här bort inlägg hur som helst här? Mina i alla fall men uppenbarligen inte Kalles...
Postad 01 November 2014 - 23:32 varför skall du dra hela serien över en kam jag pratar om deras upphissade bas som inte ens kan prestera cinema nivåer utan är en medioker sub för musik .Man får ut ganska mycket av en mätkurva. Men allt är en kostnad att få till en bra sub som klarar allt och hade dom fortsatt på ice serien med större låda så hade dom varit mera i hamn än med deras sub1x12 eller 3x12 men eftersom dom tycker om saker som är små så blir det bara minimalistiskt. Jag trode att jag skulle få en reaktion i från XTZ men dom verkar ha tagit semester. Sen att basen faller som en sten i från 38hz och det visar att avstäningsfrekvensen ligger någonstans i det området. Jag kan lova att får jag händerna på en cinema sub så skall jag mäta upp parametrarna på den basen så skall vi se vad det är för något kanske en fågel eller fisk. Postad 03 November 2014 - 10:42
Nogen der har fået status på leverigs tidspunkt for 1x12 ?
Redigerat av par-joha, 03 November 2014 - 10:55. Postad 03 November 2014 - 10:52
Enligt mail jag fick från Fyndbörsen i förra veckan så är beräknad leverans för 1x12 runt den 10 november.
Postad 03 November 2014 - 15:26
Verkar som att 10 november ska de vara inne för slutleverans...
Och får man fråga varför att moderatorerna tar bort min fråga om vad Kalle12dussin jämför SUB 1x12 med?! Vad i hela fagerlund var stötande med det?! Postad 03 November 2014 - 15:43
Nu är jag inte den som dolt inlägg, men döljer vi något så innebär det ofta att samtliga inlägg som varit "inblandade" kommer döljas oftast.
Postad 03 November 2014 - 16:26
vilken tramstråd detta blivit tack vare,
en viss person som inte kan bete sig mer vuxet. synd för en entressant tråd från början. ge han en varning o ut med vederbörande nästa gång. Postad 03 November 2014 - 18:28
Ok efter mer test så tror jag att jag hittat så bra placering som möjligt för mina 2st 1x12:or. I dagsläget har jag ingen tillgång till vare sig dsp typ antimode eller heller något kalibreringsverktyg i min gamla receiver. Så för att försöka uppnå Xtz´s uppmätta utomhuskurva så har jag endast flyttat runt mina basar och endast skruvat på inställningarna bak på subbarna. Inga andra ht spelar heller med i testet. Och så illa mot utomhuskurvan tycker jag inte att det blev i sweetspot! Det står ju trots allt inne nu och utan extern korrigering. De börja falla runt 20hz men jag har ändå hyffsad output ytterligare en bit ner i mitt rum om jag mäter ljudtrycket!? Har ungefär samma output både i 20hz som 16hz sen blir det dock ganska tomt men hade inga förväntningar på mer ändå. Så nu är de riktigt bra integrerade med mitt övriga system. Inte många dagar kvar verkar det som tills det börjar ramla in lite fler recensioner.
20141102 2x12.jpg 169.92K
18 Antal nerladdningarXtz´s mätning!
Mätning 1x12.jpg 271.14K
15 Antal nerladdningar
Postad 03 November 2014 - 21:57 OK! Postad 04 November 2014 - 08:30
Det var en fin kurve du har nu har fået. Jeg kan ikke vente til at modtage mine 2stk 1x12. Ser meget bedre ud end mine 3 stk System Audio SubElectro200 der styrtdykker ved omkring 40hz :-) Bifogad fil(er)Redigerat av hdvp, 04 November 2014 - 08:45. Postad 04 November 2014 - 09:33
Det är väldigt mycket snack om Cinema subbarna i tråden, förhålladevis lite om M6/S5orna. Visst är basen viktig i en bioanläggning, men nog är väl det än viktigare med bra resultat från front och surr kanalerna?
Jag har lite svårt att förstå upphetsningen kring Cinema subbarna (ingen kritik eftersom jag inte hört dem annat än kort på mässan i Gbg), men det är ju bara ännu en variant av 12´´element i en ventilerad låda, där finns det redan13 på dussinet på marknaden. Över 120 db ljudtryck, jaha och? Finns inget under 20 Hz, vilket man inte får av 12´´. Säkert bra basar på att sparka rumpa, fladdra byxben och bryta revben, men föga originellt. För mig ligger "nytänket" i Cinema serien hos M6/S5 talarna, dem vill jag gärna höra mer kommetarer om. Postad 04 November 2014 - 14:12
Umiddelbart har du ret i at der er mange 12" subwoofer på markedet.
Men XTZ Cinema Sub 1x12 er ikke helt som de andre:
Flot mattsort design, tunge som massivt mahogny, og super flot finsih. Men da jeg fik dem tilsluttet og lyttet til dem var jeg noget skuffet. Syntes at mellemtone var "muffled" og diskant alt for skrigende. Men efter de nu har spillet over 200 timer kan jeg kun sige at lyden er fantastisk, og den bliver stadig bedre. Mellemtone er åbnet op og diskant er blevet mildere. Lyden ved film, især dialog er meget åben og detaljeret. Til BluRay film med lydstyrke fra -20db til 0db (reference niveau) er lyden helt fantastisk åben. Jeg har haft et problem med at jeg synes center højttaler var for nem at lokalisere, men med tiden er det næsten ikke længere noget jeg lægger mærke til. Tror det er pga diskant er blevet mildere. Lyden fra S5 i 3x dipole mode er så meget bedre end mine gamle direct firing System Audio surround højttalere. Alt i alt er jeg super tilfreds med Cinema serien, og kan ikke vente på min 2 stk Sub 1x12 bliver leveret. Det ender helt sikkert med jeg køber 2 stk S5 mere til Surround Back. Redigerat av hdvp, 04 November 2014 - 16:11. Postad 04 November 2014 - 17:36
Dine Sub 1x12 er nok også løsnet lidt op efter de er spillet til. Det ser rigtigt godt ud nu :-) Postad 04 November 2014 - 18:14
Ja det låter riktigt bra nu! Blev själv lite förvånad av att det gick att få till en sån bra responskurva i mitt rum endast av att flytta runt dem och skruva lite på inställningarna bak på subbarna. Kanske haft lite tur också med utformningen av rummet. Funderade ett tag på att skaffa en antimode cinema men lägger nog den delen pengar på en ny receiver nu istället. Och visst de kräver nog en hel del inspelning och känner att det blir bättre och bättre för varje dag! Postad 04 November 2014 - 20:02
Något som varit ganska tydligt när jag visat Cinema för kompisar, är att i princip alla berömt systemet för dessa verkligt fina förmåga att separera allt, oavsett om det är en actionfilm eller en konsert! Likadant med dess exakta positioneringar. S5 i 3x Dipole-läget ger både rymd och exakta positioner.
Klart bättre än de mycket dyrare M&K-systemen jag varit spekulant på tidigare. När man som tidigare skribent skrivit så ger de på en fantastiskt öppen och distorsionsfri upplevelse när man börjar kräma upp....samtidigt låter de riktigt bra även på låga volymer (varför man ska spela så vette tusan, men men... Postad 04 November 2014 - 20:14
nu får ni sluta skriva om detta blir ju så avensjuk. kollar mailen hela tiden efter att få mail av xtz så jag kan åka och hämta min lilla goding.
förövrigt kul att ni är nöjda över era köp:) Postad 04 November 2014 - 20:17
Haha +1 :-) Postad 04 November 2014 - 20:40
Jag bara säger vad ni ska köpa, jag lovar att det slår det mesta i samma prisklass och mycket mer
Svårt att förklara med fina ord när man är amatör men det här är på den nivån att man sitter och fånflinar och får gåshud när man tittar på film / konserter för att det är så jäkla bra Tro mig, jag har lyssnat på MÅNGA system innan jag bestämde mig, både billigare men framförallt mycket dyrare... Mer än en gång jag sagt åt personalen på fina hifi-butiker att jag inte visste att skit kosta så mycket Postad 04 November 2014 - 20:47
Får man fråga som vad då och vilken prisklass syftar du på? Reklampriset eller nuvarande ?? Postad 04 November 2014 - 21:37 Här är mer data:
cea_xtz.png 63.41K
3 Antal nerladdningarSer man på filen du länkade till (den finns även här: http://www.xtzsound....0Distortion.pdf ) så är det något som inte stämmer. Grafen visar ca 95dB SPL vid 20 Hz (Jag har lagt till den blå linjen), men CEA-resultatet blev 111 dB SPL. Var kommer den siffran ifrån? Är det max burst eller max clean SPL?
xtz_matning.png 18.45K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 04 November 2014 - 21:47. Postad 04 November 2014 - 22:39 En mängd olika system, har inte beteckning på alla osv men har hört Klipsch/Canton/Monitor Audio-system som kostat nära 100 000:- komplett som inte alls lirat med på samma vis. Har inte bemödat mig att fråga Mr smörklick på Stockholms finare HiFi-butiker vad deras i mitt tycke högt prissatta och dåligt presterande system hetat, har lyft på kepsen och sagt, "tack men nej tack, inte en chans för det priset!". Har en bekant som har det gamla M&K 150-systemet, i mitt tycke är Cinema värre (med förbehåll på subbarna). Som jag sagt tidigare så är det bara M&K som intresserat mig, dock drar även de iväg när det ska vara Surr Back och flera subbar. Vet inte hur uppdaterade nya varianten är men det kostar ju MINST dubbelt så mycket jämfört med Cinemas standardpris... Så vi som bokade gjorde nog knappast bort oss, tror knappast Fyndbörsen tagit emot så många returer utav Cinema pga det inte presterar Postad 05 November 2014 - 06:55 Jeg må ha hjælp til mit svensk her - sorry... "Värre" på svensk - er det "better" eller "worse"? På dansk er det "worse".. Redigerat av hdvp, 05 November 2014 - 07:27. Postad 05 November 2014 - 07:31
Det är samma sak på svenska. Men i det här fallet tolkar jag det som att han menar värre som i häftigare, dvs bättre. Men det kan man ju inte vara säker på. Postad 05 November 2014 - 08:08 Ok - for først skriver Plingen ..og derefter Så jeg var bare lidt forvirret Redigerat av hdvp, 05 November 2014 - 09:12. Postad 05 November 2014 - 09:19 Ni kan vara säkra på att det är bättre jag menar, all The way! ;-) Postad 05 November 2014 - 09:53 Det var nu også det jeg tænkte Jeg har også lyttet til lidt forskelligt - nok mest B&W og System Audio. Var fint tilfreds med mit System Audio, men efter at have haft XTZ Cinema series i et stykke tid, har jeg absolut ikke fortrudt. Jeg kan kun anbefale det.... Jeg kan stadig finde på at gå over og banke mine knoer på M6 og S5 bare for at høre hvor massive de lyder... Som der blev sagt i en review: "knock, knock" "who's there"? "Nobody" Redigerat av hdvp, 05 November 2014 - 12:14. Postad 05 November 2014 - 13:06
Har lite funderingar kring deras fysiska förutsättningar, det är ändå förhållandevis små högtalare enligt mig. Hur funkar de i större rum? Jag har tänkt mig ett dedikerat biorum på runt 30-40 kvadratmeter.
Är det någon som kör dem i den typen av rum? Redigerat av greveriff, 05 November 2014 - 13:06. Postad 05 November 2014 - 13:10 Jeg har mine installeret i en åben stue på ca 50 m2 - intet problem med lydstyrke på nogen måde. Størrelsen betyder vel stort set kun noget for bas. Det klarer subwooferne Redigerat av hdvp, 05 November 2014 - 14:08. Postad 05 November 2014 - 14:05 Kör mina i 25 kvm (6,3x4). Jag skulle säga att det är ganska rejäla högtalare, du har ju 4 1"diskanter och 2 st 5,25" mellanregister. Vilka golvare har den uppsättningen? Sen tillkommer ju subbarna. Inga problem skulle jag säga... Oj! Rejält rum 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |