Ser att man kan få Passat bensin / gas relativt billigt. Men hur är de att köra? Det var väl 10 år sedan jag körde en Passat bensinare, men den var ganska trött trots att den var ny. Nu är tanken att det ska vara en andrabil och har inte mer än 5 km till ett tankställe.
Postad 17 April 2016 - 22:59
Jag tyckte för en sekund att du skrev bil, fick dock inte ihop det med Yaris.
tror du har svaret själv där
Tack för era väldigt givande svar.
Redigerat av Unregistered02f71902, 17 April 2016 - 23:54.
Postad 18 April 2016 - 06:35
Ser att man kan få Passat bensin / gas relativt billigt. Men hur är de att köra? Det var väl 10 år sedan jag körde en Passat bensinare, men den var ganska trött trots att den var ny. Nu är tanken att det ska vara en andrabil och har inte mer än 5 km till ett tankställe.
Jag hade en 2010 Passat EcoFuel som tjänstebil i tre år, var förbannat nöjd måste jag säga.
Men...jag har flera kollegor som hoppade på samma tåg som jag som INTE varit nöjda, med mycket krångel med sina bilar etc.
Postad 18 April 2016 - 06:53
Gas-Passater med DSG-lådan är en av de största problembilarna någonsin. Främst för att många gick som taxi.
Postad 18 April 2016 - 09:15
(rätt lufttryck i båda fallen)
Postad 18 April 2016 - 09:32
Bredare däck och hårdare/mindre mängd gummi gör att det märks tydligare är den spontana tanken?
Vinterdäcken kanske har maskerat det hela?
kvintuppelkollat att de har rätt rullrotation?
Postad 18 April 2016 - 09:40
Hur svårt ska det vara att sälja en nyare bil på blocket. Har lagt ut min Toyota Yaris -14, men det är stendött.
Det är givetvis en prisfråga. Intresset kommer när priset är rätt.
Postad 18 April 2016 - 09:53
Hur fasen är det möjligt att sommardäcken gör så att bilen tydligt drar åt höger medans det inte direkt märks med vinterdäcken?
(rätt lufttryck i båda fallen)
Dags att balansera däcken? Allt är monterat korrekt?
Bredare sulor kan som sagt oxå göra bilen spår-känsligare, sen kan de ju finnas nån skada på fälgen oxå men får hoppas de är nåt enklare ![]()
Postad 18 April 2016 - 10:00
Fast gas/bensin-versionen har en bensintank på endast 13 liter och en gastank som räcker i ca 30 mil. Räkna med att lägga en hel del av din tid på att leta gasstationer, stå i kö och att tanka. Ja, att tanka gas tar tid. Rent tekniskt. Därtill varierar tiden med temperaturen.
Postad 18 April 2016 - 11:10
Bredare däck och hårdare/mindre mängd gummi gör att det märks tydligare är den spontana tanken?
Vinterdäcken kanske har maskerat det hela?
kvintuppelkollat att de har rätt rullrotation?
Får kolla rotation.
Dags att balansera däcken? Allt är monterat korrekt?
Bredare sulor kan som sagt oxå göra bilen spår-känsligare, sen kan de ju finnas nån skada på fälgen oxå men får hoppas de är nåt enklare
Så balansering kan påverka en sånhär sak? Trodde mest det påverkade stabilitet (har en ostabiliserad hyrbil i färskt minne...)
Tackar för svar. Normalt skulle man ju misstänka hjulinställning eller att nån broms låg på eller nått sånt men blev fundersam när det var sån markant skillnad beroende på däck.
Postad 18 April 2016 - 11:47
Fast gas/bensin-versionen har en bensintank på endast 13 liter och en gastank som räcker i ca 30 mil. Räkna med att lägga en hel del av din tid på att leta gasstationer, stå i kö och att tanka. Ja, att tanka gas tar tid. Rent tekniskt. Därtill varierar tiden med temperaturen.
Nej nej nej. Bensintanken är fullstor större i en Passat Ecofuel. Minns inte i liter, men jag minns väl att jag körde 92 mil fulltankat som längst (rekordet). Vanligtvis låg jag nog på runt 80 mil fulltankat.
EDIT: 31 liter är bensintanken på.
Redigerat av MrSpokk, 18 April 2016 - 11:49.
Postad 18 April 2016 - 12:18
Får kolla rotation.
Så balansering kan påverka en sånhär sak? Trodde mest det påverkade stabilitet (har en ostabiliserad hyrbil i färskt minne...)
Tackar för svar. Normalt skulle man ju misstänka hjulinställning eller att nån broms låg på eller nått sånt men blev fundersam när det var sån markant skillnad beroende på däck.
Vibration i ratt/stol är väl de man tänker först men förstått det som att det även kan "dra" åt nåt håll (ingen erfarenhet av de själv), så kan kanske va värt o kolla vad en däckverkstad säger.
Tänkte oxå först hjulinställning men eftersom den går fint med vinterdäck så låter de ju som de är nåt med däck/fälg. Kanske vettigt o göra hjulinställning ändå iofs, kostar inte så mycke o sen vet man att bilen är rätt inställd, slipper onödigt slitage samt har en bil med bättre vägegenskaper
gjorde på min Lotus för några veckor sen, 995:- o va där i 2½ timme och testade oss fram till bra värden. Intressant o va med samtidigt ![]()
Redigerat av -KungCarl-, 18 April 2016 - 12:45.
Postad 18 April 2016 - 12:33
Nej nej nej. Bensintanken är
fullstorstörre i en Passat Ecofuel. Minns inte i liter, men jag minns väl att jag körde 92 mil fulltankat som längst (rekordet). Vanligtvis låg jag nog på runt 80 mil fulltankat.
EDIT: 31 liter är bensintanken på.
Aha, jag har haft en gas-Caddy och där var bensintanken på bara 13 liter.
Postad 18 April 2016 - 20:18
Kan nog vara så att tendenser fanns på vinterhjulen med, men inte alls lika tydligt.Vibration i ratt/stol är väl de man tänker först men förstått det som att det även kan "dra" åt nåt håll (ingen erfarenhet av de själv), så kan kanske va värt o kolla vad en däckverkstad säger.
Tänkte oxå först hjulinställning men eftersom den går fint med vinterdäck så låter de ju som de är nåt med däck/fälg. Kanske vettigt o göra hjulinställning ändå iofs, kostar inte så mycke o sen vet man att bilen är rätt inställd, slipper onödigt slitage samt har en bil med bättre vägegenskapergjorde på min Lotus för några veckor sen, 995:- o va där i 2½ timme och testade oss fram till bra värden. Intressant o va med samtidigt
Slog mig idag att det blir väldigt tydligt när jag bromsar in, även låg fart. Kan det va en hint om nått månne?
Postad 18 April 2016 - 21:15
Man får ett avtal som det står precis vad som är ok!
Tex dörrmärken och skrapade fälgar(så länge det inte påverkar funktionen) räknas som normalt slitage.
Jag betalar ca 2900:- inkl service och försäkring.
Sparade 90:- i månaden och tog en egen försäkring.
VW har haft olika deals på leasing hela tiden.
Jobbar kompisen leasar en Golf inkl allt för 2595:- vinterdäck/försäkring/Service dock med den lilla motorn på 110hk.
Frugan leasar (eller kör iaf.... tog den i mitt namn i ett svagt ögonblick vilket visst även betyder att jag betalar....) en Golf, bara haft den sedan augusti förra året men jäklar vilken trevlig bil. Betalar 2695kr/mån vilket inkluderar service/försäkring/vinterdäck samt en "uppgradering" bestående av dragkrok/backkamera, tillkommer gör skatten. Inte hittat några direkta fel än bortsett från att den inte är snabbast vid rödljusen, skulle tippa på en värdeminskning på 70'-80000 efter 3år.
Postad 19 April 2016 - 06:57
Kan nog vara så att tendenser fanns på vinterhjulen med, men inte alls lika tydligt.
Slog mig idag att det blir väldigt tydligt när jag bromsar in, även låg fart. Kan det va en hint om nått månne?
Ok, ja slänger man på bredare sulor som sommardäck ofta är så blir det ju lätt spårkänsligare oxå.
Hade du bara känt det vid broms hade man ju kunnat börja kolla så ingen skiva ligger an alt. om det är luft i systemet, men iom du märker det när du kör oxå så låter det väl som att man bör kolla över hjulinställningarna. Min Lotus vandrade rejält innan hjulinställning, men då har jag bytt alla rörliga delar som hör till hjulupphängningen oxå iofs ![]()
Postad 19 April 2016 - 20:39
någon som vet något om audi a4 ? typ 2010 års modell. den ligger i min prisklass. för/nackdelar? har hört att audi är svindyra att reparera och serva, stämmer det?
Postad 19 April 2016 - 20:57
Vad har du för årsmodell på din Golf?
2011 är det. är sugen på en lite större faktiskt. är fortfarande lite sugen på en kia sportage 2011-2013 som man kan få för ganska vettiga pengar
Postad 19 April 2016 - 21:01
någon som vet något om audi a4 ? typ 2010 års modell. den ligger i min prisklass. för/nackdelar? har hört att audi är svindyra att reparera och serva, stämmer det?
Enligt det jag hört med..
Samt enligt många ägare av märket i min närhet skulle jag akta mig för att köpa en.
Postad 19 April 2016 - 21:04
Det är inte bilarna i sig som är dyra att hålla utan Audis märkesverkstäder som tagit begreppet ocker till oanade nivåer. Tex tar man 14000 för ett kamremsbyte till en A6. Halva priset hos tex. Meca. Välj rätt verkstad helt enkelt. Sedan kan man ju även ifrågasåtta A4:ans prissättning. Den är i inget som helst avseende bättre än en Passat, men fasansfullt mycket dyrare. Grabben min har en A6 2010 vilken av någon outgrundlig anledning även den är väsentligt billigare än A4. Visst är den stor, kanske för stor, men där kan man snacka mycket bil för pengarna.någon som vet något om audi a4 ? typ 2010 års modell. den ligger i min prisklass. för/nackdelar? har hört att audi är svindyra att reparera och serva, stämmer det?
Men, men, bilar handlar ju om känslor och vill man ha en A4 så vill man. Fina bilat är det ju onekligen.
Visst ja, lillgrabben köpte en Ford Mondeo ST220 häromdagen, apropå mycket bil för pengarna. Blå, går som tåget, och sjunger så vackert så vackert.
Redigerat av laddie15, 19 April 2016 - 21:09.
Postad 19 April 2016 - 21:08
ok. känns inte som jag vill ha en audi längre
kanske slår till på en kia sportage eftersom jag är sugen på en och har varit länge
ska bara läsa på lite mer om för/nackdelar samt åka och kolla på några och provköra. Kanske jag inte gillar den alls ![]()
Postad 21 April 2016 - 13:46
Jahapp. Det börjar bli dags att kolla över min skruttiga extrabil som snart ska in på service. Måste bland annat byta både kamremmen och lösa nya bromsbelägg fram. Hittade http://bildelar.mist...-fram_lg900005/ och tänkte mest kolla om någon här har något gott att säga om dem?
Priserna verkade nämligen vara okej, och iom att jag har en bror som är bilmekaniker, så hoppas jag på att kunna anlita honom för en pizza och några öl. Det är en gammal Volvo 850 som jag i huvudsak använder som extrabil lite då och då, dvs den står i perioder still.
Postad 21 April 2016 - 14:43
Jahapp. Det börjar bli dags att kolla över min skruttiga extrabil som snart ska in på service. Måste bland annat byta både kamremmen och lösa nya bromsbelägg fram. Hittade http://bildelar.mist...-fram_lg900005/ och tänkte mest kolla om någon här har något gott att säga om dem?
Priserna verkade nämligen vara okej, och iom att jag har en bror som är bilmekaniker, så hoppas jag på att kunna anlita honom för en pizza och några öl. Det är en gammal Volvo 850 som jag i huvudsak använder som extrabil lite då och då, dvs den står i perioder still.
Kommer inte till nåt speciellt bromsbelägg med den länken så vet tyvärr inte vilka du menar :/
Själv kör jag på VW's rekommendationer till pendlar-bilen och Pagid eller Brembo till bus-bilen. Brukar inte skilja så många kronor på "vanliga" belägg o stoppa vill man ju kunna, kör man normalt håller de ju länge oxå så blir inte så många kronor per mil
så jag hade satsat på ett välkänt märke iaf.
Postad 25 April 2016 - 10:26
Får kolla rotation.
Nej, obalans i däcken gör inte att bilen drar åt något håll. Däremot fel hjulinställning, sliten fram/bakvagn, dåliga däck. Sker det vid inbromsning så kan man misstänka bromsarna.
Vissa bilar är känsligare än andra och det tillsammans med kassa däck är inte roligt.
Min bil drar som en galning när det blir lite spårigt. Har experimenterat med luftmängden och ökat lufttryck gav något bättre resultat. Men jag tror att jag kommer få köpa nya sommardäck snart. Är dock rätt sugen att gå ner från 17 till 16 tum för att slippa problemet samt få lite mer komfort.
Postad 25 April 2016 - 11:01
Min bil var extremt spårkänslig med sina tidigare sommardäck. Betydligt bättre med de nuvarande. Just den delen skiljer mycket mellan olika däck.
Postad 25 April 2016 - 15:55
Nu är det 1.5 dm nysnö ute! Blir spännande att åka hem.
Hörde att dom gått ut med klass 2 varning längre upp i Sverige. Bor du där? ☺
Postad 25 April 2016 - 16:45
Kommer inte till nåt speciellt bromsbelägg med den länken så vet tyvärr inte vilka du menar :/
Själv kör jag på VW's rekommendationer till pendlar-bilen och Pagid eller Brembo till bus-bilen. Brukar inte skilja så många kronor på "vanliga" belägg o stoppa vill man ju kunna, kör man normalt håller de ju länge oxå så blir inte så många kronor per mil
så jag hade satsat på ett välkänt märke iaf.
Ursäkta, jag länkade visst bara själva huvudsidan till bromsbeläggen. Men sidan verkar sälja originaldelar till min bil. Det var väl mest själva sidan jag syftade på erfarenheter om. Men jag fick goda rekommendationer av min bror, så jag beställde ![]()
Postad 25 April 2016 - 16:48
Bifogad fil(er)
Redigerat av junkan, 25 April 2016 - 16:49.
Postad 25 April 2016 - 18:01
Bra att det snöar när man hämtat denna
mustang ... den och Datsun 240Z e mina drömbilar ... mmmmmmm
Postad 26 April 2016 - 15:01
Frugan glömde nyckeln i tändningslåset på vår andrabil i fredags...
Summa summarum: när jag skulle åka till jobbat idag så hittade jag inte nycklarna och när jag väl gjorde det inser jag att kupébelysningen stått på sedan i fredags = noll V i batteriet. Fan.
Postad 26 April 2016 - 15:10
Hörde att dom gått ut med klass 2 varning längre upp i Sverige. Bor du där? ☺
Nej jag bor i söder, Umeå.
Postad 27 April 2016 - 08:12
Summa summarum: när jag skulle åka till jobbat idag så hittade jag inte nycklarna och när jag väl gjorde det inser jag att kupébelysningen stått på sedan i fredags = noll V i batteriet. Fan.
Varför är kupébelysningen på bara för att nyckeln sitter i? Även om man så glömmer en dörr öppen brukar det slockna efter några minuter.
Postad 27 April 2016 - 12:23
Varför är kupébelysningen på bara för att nyckeln sitter i? Även om man så glömmer en dörr öppen brukar det slockna efter några minuter.
Bra fråga ![]()
Postad 27 April 2016 - 12:42
Kan det vara instrumentbelysning bara, eller något annat som ligger och drar?
Vill iofs minnas att en för en kollega med en mazda3 hade kupébelysningen varit igång när hon glömt nyckeln i tändningslåset på bilen
Postad 27 April 2016 - 13:08
Jag trodde att en modern kupebelysning drog så lite att den kunde lysa i en halv evighet på ett bilbatteri...
Postad 27 April 2016 - 13:23
Dock så åker ju hela elektroniken i gång så fort man sätter i nyckeln. Så även om kupebelysningen skulle slockna efter ett tag så hade batteriet varit dött.
Redigerat av K1M, 27 April 2016 - 13:25.
Postad 27 April 2016 - 13:39
Dock så åker ju hela elektroniken i gång så fort man sätter i nyckeln. Så även om kupebelysningen skulle slockna efter ett tag så hade batteriet varit dött.
Förmodligen detta som hänt, ja.
Bilen funkar förövrigt som den ska nu, efter att jag kablat igång den.
Postad 27 April 2016 - 14:46
Om vrider till läge 1, ja. Inte av att bara sätta i nyckeln!
Postad 27 April 2016 - 15:05
Om vrider till läge 1, ja. Inte av att bara sätta i nyckeln!
Ahaa, Du har en gammal bil där man måste vrida på nyckeln ![]()
Då borde ju inte elekroniken vara igång.
Har dock för mig att de senare varianterna av "nyckel som man måste vrida" ändå pratade med tändningslåste att den satt i och att det var rätt nyckel (inte kopierad).
Redigerat av K1M, 27 April 2016 - 15:09.
Postad 27 April 2016 - 15:15
Ahaa, Du har en gammal bil där man måste vrida på nyckeln
Aha, du har en gammal bil där man måste sätta in nyckeln i någon sorts nyckellås? ![]()
Postad 27 April 2016 - 15:18
Aha, du har en gammal bil där man måste sätta in nyckeln i någon sorts nyckellås?
Nope ![]()
Minns när jag servade min Saab 9-3, då sa servicekillen att batteriet (beroende på dess kvalite) kunde vara urladdat på några timmar om nyckeln satt i. Han hade gjort den tabben ett par ggr. Servat någon bil under dagen och när kunden skulle hämta den gick den inte att starta.
Ang keyless eller vad de kallar det , en kul grej hände min arbetskollega för många år sedan.
Han hade köpt en Prius med keyless och skulle åka till jobbet. Han skjutsar alltid frugan samtidigt till hennes jobb eftersom det är på vägen. Inga problem att starta bilen på morgonen och åka iväg till jobbet, han dumpar frugan precis som vanligt och åker vidare.
Dock när han skulle åka från jobbet, bildörren öppnar sig inte. Han letar i fickorna efter nyckeln hittar den inte. Ringer sin fru och säger att måste ha tappat nyckeln under dagen, hon svarar "Den har ju jag". Så kan det gå med keyless.
Redigerat av K1M, 27 April 2016 - 15:28.
Postad 27 April 2016 - 17:51
Nope
Minns när jag servade min Saab 9-3, då sa servicekillen att batteriet (beroende på dess kvalite) kunde vara urladdat på några timmar om nyckeln satt i. Han hade gjort den tabben ett par ggr. Servat någon bil under dagen och när kunden skulle hämta den gick den inte att starta.
Ang keyless eller vad de kallar det , en kul grej hände min arbetskollega för många år sedan.
Han hade köpt en Prius med keyless och skulle åka till jobbet. Han skjutsar alltid frugan samtidigt till hennes jobb eftersom det är på vägen. Inga problem att starta bilen på morgonen och åka iväg till jobbet, han dumpar frugan precis som vanligt och åker vidare.
Dock när han skulle åka från jobbet, bildörren öppnar sig inte. Han letar i fickorna efter nyckeln hittar den inte. Ringer sin fru och säger att måste ha tappat nyckeln under dagen, hon svarar "Den har ju jag". Så kan det gå med keyless.
På alla normala bilar så brukar det tuta och plinga som f*n när nyckeln lämnar bilen! ![]()
Postad 28 April 2016 - 12:25
Postad 28 April 2016 - 12:32
Ja men är inte det unikt för Saab? Googlade på det och fick det verifierat gällande just Saab av senare modeller. Var det en Saab MrSpokk har så är detta förklaringen på urladdningen.
Postad 28 April 2016 - 14:46
Ja men är inte det unikt för Saab? Googlade på det och fick det verifierat gällande just Saab av senare modeller. Var det en Saab MrSpokk har så är detta förklaringen på urladdningen.
Nepp, en Skoda Octavia RS-01:a.
Som man brukar säga - en gång är ingen gång. Detta har hänt en gång ![]()
Postad 28 April 2016 - 15:27
Va å hämtade våran bil idag, riktigt rolig å köra.
Honda Civic Type R -15
Redigerat av JonnyVT, 28 April 2016 - 15:27.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
93 filmer
3 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?