Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *

1475 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 november 2004 - 23:23

Unregisteredf45d34b5
  • Unregisteredf45d34b5
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej

Har kopplat min hitachi via DVI med en yamakawa 375 och har varit riktigt nöjd med bilden hittills. Fast efter att harit varit på Takt och Ton i Luleå och pratat med deras säljare lite om DVI så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om bilden längre. Säljaren påstod att DVI suger då bilden inte riktigt hänger med vid panoreringar och därmed kör dem endast med komponent. Tänkte att han måste ha syftat på problemet med R2 filmer och äldre DVI-spelare då filmer hackar sig fram vid panoreringar och tänkte inte mer på det.

Men nuförtiden märker jag faktiskt att bilden inte hänger med vid panoreringar. Inte att den hackar sig fram utan att bilden blir som mer suddig.

Har spelaren ställd på 50 Hz i 720 p när jag kör R2-filmer.

Är det någon mer som märkt av det här fenomet? Går det att fixa det på något sätt?

Postad 15 november 2004 - 23:21

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Yippii.....nu äe min projje på väg tillbaka till mig! Lämnade in den den 1 oktober....

Enligt Svkservice hemsida har de gjort en "Mechanical adjustment" på den! Undrar vad det betyder? Måste ringa dem och kolla...

Redigerat av Unregisteredbf364490, 15 november 2004 - 23:21.

Postad 15 november 2004 - 23:28

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Har dragit ned grön svartnivå ganska drastiskt (till -16), fast med Blackcolas inställningar i övrigt. Nu ser bilden riktigt bra ut! :D Något sämre generell ljusstyrka, men nada grönstick i <50% grått.
Prova vetja! ;)

Provade att dra ner till -16 jag med, men jag hade svårt att se ngn skillnad faktiskt...

Ngn av er som pillat i service menyn?? jag har trixat omkring lite för att försöka få bort VB, men det var rätt svårt faktiskt.....mycke pill där

Postad 16 november 2004 - 16:08

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
BlackCola>> Nu vet jag att min DVD-spelare har lite grönstick i mörka partier, men...
Prova att pausa bilden i The Matrix, precis när Trinity tittar i backspegeln på sin hoj och man ser i den att Neo håller på och förs in i bilen bakom. Börja där med originalinställningarna och sänk sedan ned till -16 på grönt.
Ser du verkligen inte en stor skillnad?

Postad 16 november 2004 - 16:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande en irriterande blå missfärgning nere i underkant (vid takmontering). Det hjälper inte att justera under C.UNIF, åtminstone lyckas inte jag med det.
Är det ngn som vet vad en sådan misfärgning kan bero på?
KAN det vara damm på den blå panelen eller är det helt otänkbart?
Det känns som om det är lite olika stort område som är drabbat olika gånger...

Kan man komma åt och kika på panelen utan att behöva ha ett kliniskt laboratorium? Hur gör man isf? :D

Postad 16 november 2004 - 20:02

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Jag är så sugen på att öppna upp och kolla vad som är löst.
"mechanical adjustment", jag skicka rinte iväg min projje i 6 veckor för att nån skall dra åt nån skruv, då får det hellre låta lite. Har ju min inbyggd, så det går knappt att höra i vilket fall. Hade det inte varit för garantin hade den redan varit öppnad och fixad. ;)

Tack för blackcolas inställningar, skall provtitta dom ikväll.

/Pajje

ps, jag blir också av med missljudet om jag klämmer ihop den lite, lustet det där

Postad 17 november 2004 - 06:42

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det vart nån skillnad efter 7 veckor på service. Jag tror inte att de gjort nåt alls faktiskt...

Ska man tordas lämna in den igen och vara utan den i 7 veckor till? suck

Postad 17 november 2004 - 17:53

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag kör BlackCola´s Inställningar, fast jag har ändrat

Gamma Custom 4 till :
+11,+9,+7,+0,-3,-10,-14,-15

Då kör jag med en Denon 2910, å mina inställningar i den är:

DVI Black Level = Enhanced
Pic Setup Level = 7.5

Picture Mode M1
Contrast -4
Brightness +5
White Level -5

Jag satt å lekte lite med inställningarna å pausade lite här å där
å fastnade på dessa inställningar. Men jag har en något glansig duk,
(väntar på en ny) Jag upplever som att min duk förhöjer kontrasten
något.

Jaja snart så har jag nog ändrat inställningarna lite igen, men jag
har faktiskt sett tre st filmer hittils med dessa inställningar.
Funkar bra för mig ;)

Postad 19 november 2004 - 20:47

JPR
  • JPR
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hjälp!

Jag har inte varit aktiv här på ett tag och det beror på att jag varit utan min projektor i mer än två månader. Jag lämnade in den med fyra fel i mitten av september. Efter tre veckor kom den tillbaka med minst ett av felen ej åtgärdade och dessutom gick det nu inte att använda lensshiften i vertikalled under ett tänkt horisontalläge.

Efter att jag lämnat in den igen (nästföljande arbetsdag) hävdar nu Wiktors och Anta att jag tappat den och tydligen påstår dom att alla fel beror på att jag tappat projektorn och att jag därmed inte har någon rätt att få felen åtgärdade. Jag har inte tappat den utan det nya felet med lensshiften fanns när jag packade upp projektorn efter den första (påstådda) reparationen.

Jag behöver därför nu komma i kontakt med personer som eventuellt fått tillbaka sin projektor från service med mekaniskt fel på lensshiften. Jag behöver vidare komma i kontakt med personer som felanmält och fått åtgärdat eventuell Blå, Grön eller Röd "dimma" över hel av bildytan då i vart fall Wiktors synes hävda att detta fel också skulle bero på att jag tappat projektorn. (Övriga fel som jag felanmält är fläktfel, pixelfel samt ytterligare bildfel av olika typer)

Vänligen kontakta mig primärt via PM då detta kanske inte är intressant för huvuddelen av forumläsarna.

JPR

Postad 19 november 2004 - 20:56

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag fick tidigare ikväll hem min TX100 efter drygt 6 veckor på service. Det allvarligaste felet är åtgärdat och var ett lila/blått moln över en stor del av den högra sidan. ETt mindre fel var några små dammpartiklar.

I SKV service papper står det:
"Material: 1 st IRIS error codes
Utfört arbete: cleaning LCD panels.test check."

Molnen och dammet är borta men vet ju inte riktigt vad som fixat vilka fel. Glad än så länge. Hoppas den håller och inte uppvisar felen igen.

Postad 19 november 2004 - 21:20

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
<_<
Hatar dåliga service ställen, oavsett vad det gäller. Lämnar i princip aldrig ifrån mig grejor om jag inte absolut måste, det jobbar alldelles för mycket klåpare på serviceställen verkar det som.
Tänker lösa mitt brummande genom att lägga nån liten lagom stor pryl under projektorn så att det trycker lite på chassiet, för då tystnar den betydligt. Sen får jag väl lägga en rem om så att den hålls på plats. Inte så snyggt kanske, men eftersom man inte ser projektorn i vilket fall så gör det inget. lägger upp bild när det är klart.

stå på dig JPR, så där får det fan inte gå till!

/Pajje

Postad 20 november 2004 - 00:07

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Pajje

Har samma funderingar som du. Vill gärna göra något åt fläktljudet som fortplantar sig i chassit. Ska nog skicka in den snart ändå. <_<

Postad 22 november 2004 - 12:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Hjälp!

Jag har inte varit aktiv här på ett tag och det beror på att jag varit utan min projektor i mer än två månader. Jag lämnade in den med fyra fel i mitten av september. Efter tre veckor kom den tillbaka med minst ett av felen ej åtgärdade och dessutom gick det nu inte att använda lensshiften i vertikalled under ett tänkt horisontalläge.

Efter att jag lämnat in den igen (nästföljande arbetsdag) hävdar nu Wiktors och Anta att jag tappat den och tydligen påstår dom att alla fel beror på att jag tappat projektorn och att jag därmed inte har någon rätt att få felen åtgärdade. Jag har inte tappat den utan det nya felet med lensshiften fanns när jag packade upp projektorn efter den första (påstådda) reparationen.

Jag behöver därför nu komma i kontakt med personer som eventuellt fått tillbaka sin projektor från service med mekaniskt fel på lensshiften. Jag behöver vidare komma i kontakt med personer som felanmält och fått åtgärdat eventuell Blå, Grön eller Röd "dimma" över hel av bildytan då i vart fall Wiktors synes hävda att detta fel också skulle bero på att jag tappat projektorn. (Övriga fel som jag felanmält är fläktfel, pixelfel samt ytterligare bildfel av olika typer)

Vänligen kontakta mig primärt via PM då detta kanske inte är intressant för huvuddelen av forumläsarna.

JPR

Tråkigt att höra om sånt här!

Dock glömde du nämna det största felet, att det står Hitachi på den... :) :rolleyes:

Stå på dig!

Postad 22 november 2004 - 13:47

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

Hjälp!

Hej ;)

Man blir så trött varje gång man läser om dessa företags (brist på) kundhantering :) Nu kommer jag att hamna kraftigt utanför denna tråds topic men eftersom jag tycker att denna typ av information alltid är on topic så kör jag på ändå :rolleyes:

---------------------------

Hur länge har du ägt projektorn och har du gjort en "riktig" reklamation av felet/felen?

En "riktig" reklamation innebär att du skriftligen talar om att du vill reklamera ett fel samt beskriver felet. Du behöver naturligtvis inte redogöra för vad felet beror på utan bara hur det yttrar sig. Viktigt att känna till är att man måste reklamera varje fel för sig dvs. inte klumpa ihop dem och skriva något i stil med "en massa problem" eller "den krånglar" eftersom detta i strikt mening inte är en reklamation av något fel. Reklamationen skickas/lämnas till det säljande företaget, gärna via e-post till rätt person/avdelning med en sparad kopia eftersom det då är lätt för dig att visa att du har dels reklamerat "rätt", dels har reklamerat i tid. Man måste reklamera så snart man upptäcker det (eller borde ha upptäckt det) men senast inom två månader efter upptäckt. Huruvida mottagaren läser din reklamation är hans ansvar, inte ditt. En muntlig reklamation gäller också men är i stort sett omöjlig att bevisa om säljaren "inte vill kännas vid den". Kom ihåg att konsumentköplagen gäller mellan dig och säljaren, ingen annan.

Som sagt, har du inte reklamerat samtliga fel så föreslår jag att du gör det direkt. Det har stor betydelse om du senare vill gå vidare med ärendet till andra instanser. Vidare så skulle jag se till att all kommunikation sker skriftligen så att säljaren senare inte kan ändra sina uttalanden. Har dom redan sagt saker muntligen som kan hjälpa dig så skicka ett mail och be dom bekräfta detta.

Om du inte har någon garanti så är det under de sex första månaderna säljaren som skall bevisa att det är du som har orsakat felet genom t.ex. felaktig hantering eller slarv. Det är alltså inte du som skall bevisa att du inte orsakat felet. Efter dessa sex månader är det du som "skall göra troligt" att du själv inte orsakat felet.

Men, har du en garanti så ligger bevisbördan på säljaren under hela garantiperioden förutsatt att du har reklamerat felen enligt konstens alla regler.

För din del är det alltid bättre att reklamera alla fel till säljaren enligt konsumentköplagen och sedan låta säljaren besluta om han vill utnyttja eventuella garantier eller stå för kostnaden själv. Konsumentköplagen agerar nämligen alltid ett "högpassfilter" och det är endast garantier som lovar mer än konsumentköplagen som har någon praktisk betydelse för dig som kund. Så fort ett garantivillkor eller undantag från garantin lovar sämre än lagen så tar konsumentköplagen över och det är då den som reglerar dina rättigheter, inte garantin.

Vad säger då konsumentköplagen?

Förutsatt att det är ett fel på varan enligt konsumentköplagen så finns i lagen följande påföljder: Avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning.

I första hand så skall avhjälpande eller omleverans komma ifråga och i andra hand prisavdrag eller hävning. I tidigare lag var det i stor utsträckning säljaren som kunde avgöra huruvida felet skulle avhjälpas (repareras) eller om det skulle ske en omleverans. Från och med 1 juli 2002 är det dock köparen som direkt har rätt att välja om rättelse skall ske via avhjälpande eller omleverans. Säljaren har alltså inte längre rätt att avvärja köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, eller köparens krav på avhjälpande med erbjudande om omleverans. Säljaren kan dock i undantagsfall tillåtas att välja det andra alternativet om han kan visa att köparens val antingen är omöjligt att uppfylla eller att det är oproportionerligt i förhållande till det andra alternativet och att det kan fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Säljaren får alltid försöka erbjuda köparen en uppgörelse genom någon av alla de påföljder som står till buds men det sägs uttryckligen att det skall vara förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet skall antas eller avvisas.

När det gäller den tid du har varit utan projektor så är det mycket möjligt att du även kan kräva skadestånd. Lagen säger nämligen att om avhjälpande eller omleverans inte kan komma i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet. Säljaren har alltså inte alls någon laglig rätt att utföra t.ex. ett visst antal reparationer innan annan åtgärd kan krävas av köparen. Istället har köparen rätt att inte låta säljaren reparera varan alls utan kan kräva omleverans omedelbart (med det förbehåll som jag nämnde ovan).

----------------------------

Kontakta till att börja med konsumentvägledaren i din kommun. Hjälper inte detta så gå direkt till ARN med ärendet. Allt är gratis så du har inget att förlora (mer än ytterligare tid). Med tanke på allt strul du har fått utstå så skulle jag personligen kräva omedelbar omleverans.

----------------------------

Okej, det var vad jag hade att bidra med angående ditt rop på hjälp :o

Postad 23 november 2004 - 02:52

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Ni som har pioneer 868avi dvd spelare och kör hitachi projjen och kör 1080i via hdmi - dvi vad står det för upplösning på projjen då?
För när jag väljer 720p står det 1280x720 men kör jag den på 1080i så står det 1920x576 och det fattar inte jag varför... är det för att den inte kan te emot 1080 signalen då eller?

Mvh
Andreas

Postad 29 november 2004 - 10:22

Micke pioneer
  • Micke pioneer
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ni som har haft strul med era fläktar. Har ni fått det åtgärdat när ni skickat in den på service? Min har nu gått 400 tim och fungerar bra än så länge. Men man vet ju aldrig vad som kan hända. Väntar på min Pioneer 868ai. Hoppas det blir skillnad, har nu en pioneer dv737 som har några år på nacken. Har även skaffat dvi kabel till datorn, så man kan kolla på hdtv klipp, och kan spela lite med på projektorn. Skaffade ny duk för någon vecka sedan Blev en 108 tum, är mycket bra inga veck eller vågor på duken......

Postad 29 november 2004 - 11:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Har under helgen insett att det där med IRIS-kontroll är lite överreklamerat...

Man kan faktiskt få riktigt bra bild med IRIS ställt på 10. Och därmed också få extremt bra ljusstyrka.
Det kräver dock ganska drastiska ingrepp i både gamma och färmtemp.
Det som verkar hända då man öppnar IRIS helt är att det vita blir alldeles för vitt och börjar blöda, samtidigt som gråskalan under ca 50% blir helt igenbeckad. Detta går dock alldeles utmärkt att justera tack vare att man kan korrigera gamma och färgtemp. så in i norden bra på denna projje.

Tittade på hockey i lördags med dagsljus in genom fönstrena mittemot duken och flera lampor tända. Funkade hur bra som helst. :lol:
Skulle kanske inte valt att se t.ex. Alien på det sättet, men material med mestadels ljusa scener blir ruggigt bra i upplyst rum med dessa inställningar. ;)

När jag får igång Internet hemma igen (byter just nu ISP) så lägger jag in mer info om inställningarna.

Väntar också på ett CC-filter som bör komma under veckan. Förhoppningsvis kan jag kräma ur ännu mer ljus ur projjen med det. B)

Postad 29 november 2004 - 11:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Ja, just det ja...

Har även kommit på en metod för att få perfekt vit-/gråbalans som jag skall testa så fort jag hinner.

Metoden kräver följande prylar:
  • En digitalkamera med definierbar inställning för vitbalans.
  • Ett ark med "gråreferens". Finns hos välsorterade fotohandlare.
  • Dagsljus.
  • En PC med Photoshop.
;)

Postad 29 november 2004 - 11:37

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
fortsätt beskriva hur dina experiment fortlöper! det är intressant att se vad du kommer fram till...

Postad 30 november 2004 - 10:57

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har kört min TX100 i 3 veckor nu och är kanon nöjd, i går så fick jag äntligen tummen ur och skulle koppla in min digital box.
Jag har en sur comhem box (sagem) som jag tänkte koppla med en Scart-svideo kabel till projektorn, men jag får ingen bild. Vad gör jag för fel?

/Mattias

Postad 03 december 2004 - 16:05

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem?

Postad 03 december 2004 - 16:54

robbah99
  • robbah99
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Är det inte den boxen som du måste ställa i inställningarna om du skall ha rgb eller s-video ut i scarten?

Postad 04 december 2004 - 18:39

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Kan någon ge mig info om hur långa strömkabeln är som följer med till TX100. Vore bra att veta eftersom den kommer att sitta en bra bit ifrån ett elutag :)

Postad 05 december 2004 - 11:48

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Kan någon ge mig info om hur långa strömkabeln är som följer med till TX100. Vore bra att veta eftersom den kommer att sitta en bra bit ifrån ett elutag :)

Skulle tippa på att den kan vara 2.5m med mitt usla ögonmått, kanske 3m, hm

Postad 05 december 2004 - 19:46

hembiohasse
  • hembiohasse
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har hört att en del fått instruktionsboken på svenska. Stämmer det? Är det inte bara säkerhetsföreskrifterna. Eller är det själva huvudboken?

Postad 05 december 2004 - 20:27

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Ang brummande vibrationsljud i era Hitachi: Bekant till mig med liknande problem kikade in i sin PJ-TX 100 och justerade fläkten vilket var resultatlöst då vibrationer kom ej från fläkten. Själva fläkten skall sitta monterad i nån slags gummifjädring och vibrationer verkade komma nånstans bakom linsen. Kan det vara själva LCD-paneler som sitter lössa och vibrerar? Hursomhelst så är det inte fläkten som är boven utan andra roterande/rörliga delar i projketorn som orsakar missljudet.

Personligen är jag inte det minsta road lämna den igen på service under obestämd tid med risken att få projektorn pajjad under servicetiden (se längre upp i tråden).

Postad 06 december 2004 - 00:33

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Vet nån hur jag gör för att lyckas aktivera picture in picture på min hitachi pj-tx100?
Jag vill prova att se en bild från PC:n (VGA) samtidigt som en från DVD-spelaren (komponent).

Tacksam för hjälpen!
/Erik

Postad 06 december 2004 - 08:51

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Bråkis: Är detta något som TX100 sägs klara? Har inte läst om detta varken i manual eller på nätet. Jag känner heller inte till någon annan projektor som har detta.

Postad 06 december 2004 - 09:58

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Ang brummande vibrationsljud i era Hitachi: Bekant till mig med liknande problem kikade in i sin PJ-TX 100 och justerade fläkten vilket var resultatlöst då vibrationer kom ej från fläkten. Själva fläkten skall sitta monterad i nån slags gummifjädring och vibrationer verkade komma nånstans bakom linsen. Kan det vara själva LCD-paneler som sitter lössa och vibrerar? Hursomhelst så är det inte fläkten som är boven utan andra roterande/rörliga delar i projketorn som orsakar missljudet.

Personligen är jag inte det minsta road lämna den igen på service under obestämd tid med risken att få projektorn pajjad under servicetiden (se längre upp i tråden).

Brunöga - Jag har också kollat inne i min TX100 och har kommit fram till att det finns mer än en fläkt i den!!

Det finns själva huvudfläkten för lampan och den är gummiupphängd. Denna fläkt är en 80mm Nidec Beta SL och är förmodligen så tyst som det går.

Sen hittade jag ytterligare en fläkt som förmodligen blåser på panelerna eftersom de blir ordentligt varma när de belyses. Denna fläkt verkar vara en Nidec Gamma 26 men det kan jag inte bekräfta eftersom det inte gick att se märkningen utan att plocka isär maskinen helt.

Däremot provade jag att rycka först den ena fläkten ett kort tag och även den andra. Efter det var det fortfarande nån fläkt som lät!!! Finns det TRE fläktar i den här burken?!!!?!?? Inte konstigt att den låter...

Ingen som har en servicemanual?

Postad 06 december 2004 - 10:17

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Brunöga - Jag har också kollat inne i min TX100 och har kommit fram till att det finns mer än en fläkt i den!!

Det finns själva huvudfläkten för lampan och den är gummiupphängd. Denna fläkt är en 80mm Nidec Beta SL och är förmodligen så tyst som det går.

Sen hittade jag ytterligare en fläkt som förmodligen blåser på panelerna eftersom de blir ordentligt varma när de belyses. Denna fläkt verkar vara en Nidec Gamma 26 men det kan jag inte bekräfta eftersom det inte gick att se märkningen utan att plocka isär maskinen helt.

Däremot provade jag att rycka först den ena fläkten ett kort tag och även den andra. Efter det var det fortfarande nån fläkt som lät!!! Finns det TRE fläktar i den här burken?!!!?!?? Inte konstigt att den låter...

Ingen som har en servicemanual?

Hej!

Som du skriver så är själva fläkten efter lampan som suger ut luften ur projektorn mycket tyst och inte den som orsakar vibrationer. Däremot kan vara riktigt som du säger att det finns fler fläktar i projektorn som sitter gömda under all elektronik nånstans vid paneler då missljuded kvarstår även då man stängt av projektorn och den håller på kyla panaler.
Vågar man sig på att skruva loss PCB-board som sitter ovanför linsen för att komma åt de gömda fläktar?
Nån annan som har gjort service på egen hand och lyckats åtgärda vibrationsbrummandet? Min bekant vågar inte riktigt genomföra de svårare momenten men själv blir jag tokitg på missljudet.

Postad 06 december 2004 - 13:06

Esox Lucius
  • Esox Lucius
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem med att det har kommit en massa prickar på bilden? Jag antar att det är dammkorn och tycker att det är väldigt störande. Syns bara i mörka scener men jag vill inte ha det så. Kan man öppna projjen och blåsa bort det eller måste man lämmna inn den på service?

Postad 06 december 2004 - 19:27

Unregistered6f812794
  • Unregistered6f812794
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
syns det att du öppnat den så ryker ju garantin

Postad 07 december 2004 - 01:02

Unregistered772d45d7
  • Unregistered772d45d7
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har fått reda på att www.datapryl.se har en Hitach PJ-TX 100 kvar. Priset för den är: 14995:- inkl.moms.

Om någon är intresserad så är det bara att skriva till: [email protected]

Ha de bra!

Mvh. Snowbiz.

Postad 08 december 2004 - 07:30

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Bråkis: Är detta något som TX100 sägs klara? Har inte läst om detta varken i manual eller på nätet. Jag känner heller inte till någon annan projektor som har detta.

jag tror Benq klarar detta på nån av de senaste iaf... oklart om Hitachi fixar biffen, har fått den jag beställde men har inte instalerat den än så jag vet inte. Får åka och köpa skruvdon för upphängning av duk idag, sedan blir det till att glo på bio.

Postad 08 december 2004 - 07:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Fick min projektor igår som jag skrev i inlägget ovan, men än är duken inte uppe så jag har "testat" den på en bit öppen yta av vår vita, strukturerade, tapet och jag tyckte det var en klart mycket röd ton över bilden från fabrik. Är det något som fler upplevt? jag har fått uppfattningen att den skulle ha bra färgbalans och hyfsade inställningar redan ur box, men det kan ju kanske ha med tapeten att göra (?)...

Ska köpa monteringsdetaljer till duken idag så sedan blir det till popcorn och rullar senare ikväll. Jag har fått privilegiet att ha lillan för mig själv när tjejen åker och jobbar sent, är 2 månader för tidigt för lejonkungen på maffig duk, tro? =)

Postad 08 december 2004 - 17:26

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Har nu fått upp duken (draper 92" gain 1:1) och har testat lite, kör komponent via pioneer 575 och är brydd över 2 saker. Dels så märker jag ock tjejen att det är en ganska oskarp bild som "brusar" rätt rejält, går detta att få ordning på? Kör progressivt och har testat interlaced med samma resultat, har provat de flesta "modes" som går att köra. Ska tweaka mer ikväll men tänkte att det här borde vara stället att få direkta och omedelbara svar på...

Problem # 2. Duken stinker, finns det någon som vet exakt HUR skadligt det är för lillan (bebisen) att vistas i den lukten? kemikalier ska man inte leka med så jag tar henne utom stinkhåll... har läst något om detta, någonstans, tidigare men hur länge sitter skiten i egentligen?

tacksam för svar då det är min debut inom projektions-sektorn.

- Robert - Sundsvall

EDIT: stavfel

TILLÄGG: kom även på en genial ide för takstativ som jag tänkte dela med mig av, ska bygga lite ikväll och montera osv. Bilder dyker upp så snart som möjligt. Den som följt mitt "projekt" vad gäller gardiner kommer att få se (hör och häpna) att jag har sytt klar gardiner till ett av de tre fönstren... det tog bara ett halvår ungefär.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 december 2004 - 17:28.

Postad 08 december 2004 - 18:47

Bambi
  • Bambi
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag har fått  reda på att www.datapryl.se har en Hitach PJ-TX 100 kvar. Priset för den är: 14995:- inkl.moms.

Om någon är intresserad så är det bara att skriva till:  [email protected]

Ha de bra!

Mvh. Snowbiz.

Den är med i dagens lucka i julkalendern för 13518 inkl. moms.

Postad 08 december 2004 - 23:11

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Megalomaniac>>
Röd ton ur box: Ja, det hade min också. Lugn det går att kalibrera bort. :rolleyes:
Brusig och suddig bild: Med IRIS på 10 och de flesta av standardinställningarna, ja! Men lugn... :D Det är också en kalibreringsfråga. Fast ett enkelt sätt att få lugnare bild är att köra med mer stängt IRIS.

Det som denna projje verkar göra är att den med öppet IRIS fläskar på ngt alldeles vansinnigt i högdagrarna. Gammakurvan är alldeles åt h-e med IRIS 10 rent ut sagt. Och när högdagrar bränns ut så blir det lätt suddigt har jag märkt.
Min uppfattning är att standardgammakurvorna som finns är anpassade till IRIS 4-6 ungefär. Detta för att de flesta antagligen stänger IRIS rätt så rejält det första de gör, för att få bättre svärta.

Så du kan troligtvis vara helt lugn. :P

Postad 09 december 2004 - 00:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Om du ändå vill köra med IRIS 10 så kommer här de inställningar jag då använder:

Brightness: +0

Contrast: +0

Gamma: Custom 4, med följande värden:
1: +5
2: +4
3: +4
4: -4
5: -11
6: -16
7: -16
8: -16

Color temp: Custom, med följande värden:
Offset: R -23, G -32, B +0
Gain: R +4, G +0, B +10

Kör jag IRIS 4-6 så funkar standardinställningarna eller de som varit uppe tidigare i tråden bra.
Med IRIS 10 måste man kompensera rätt så kraftigt för den felaktiga gammakurvan som uppstår.
Dessa inställningar har jag testat mig fram till med en DENON DVD-2910 via DVI. Via component eller s-video och en annan spelare så kan de naturligtvis behöva justeras en del på vissa punkter.

Väntar fortfarande på ett CC-filter. Med det kommer andra inställningar att testas fram. :rolleyes:

Postad 09 december 2004 - 02:55

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Tack för svaret, det är som sagt kanske lite olika beroende på vilken spelare man har och det är alltså naturligt att det fräter ut rätt rejält innan kalibrering? Saken är den att iris och allt annat är rätt "normalt" dvs iris på runt 5-6 eller liknande, låter det konstigt? Det jag har justerat är färg/ton och kontrast samt ljus. Det tycks inte spela någon större roll (för frätning/brus) hur inställningarna justerats hittills, men jag har ju precis kommit igång! ska kolla in dina inställningar. Det är bra att ha någon till hands som testar och vidarebefodrar...

Stativet blir klart i morgon, det blir mycket bra också med en fullt logisk och smidig lösning som gör att jag kan fälla ner projektorn i bakkant om jag vill, för att ansluta kablage mm.
Tyvärr så var nästan allting klart för montage/riggning, men då borrade vi hålen för projjen och skulle försänka skruvhuvuden och märkte att, ojdå!, vi spegelvände plattan och får göra en ny imorgon. Ska bara borras nytt, fräsas dekorspår och betsas... =)

Postad 09 december 2004 - 11:31

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Du har säkert skrivit det innan, men vad har du för spelare och hur kopplar du den till projjen?

Postad 09 december 2004 - 13:13

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
pio 575 - komponent

Redigerat av Unregisteredb38af287, 09 december 2004 - 13:13.

Postad 10 december 2004 - 02:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
nu är den uppe och på plats iaf, så här ser det ut...

Bifogad fil(er)

Postad 10 december 2004 - 02:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Och så här ser det smidiga "stativet" ut från sidan, det går att fälla ner projjen så att man kommer åt på ett bra sätt... det blev väldigt centrerat och bra så det är inga probbar på det planet iaf =)

Bifogad fil(er)

Postad 10 december 2004 - 02:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Och så här kommer den delen av rummet som är viktigast! vardagsrummet ligger 2 rum i fil, men den öppna spisen är inte lika rolig... notera Gardinerna! *trumvirvel* det har endast tagit... evigheter! (och jag har två fönster kvar)

Visst blev det fint? en Marantz SR8500 och utbytes-DVD framledes så är det klart, och så in med RC-L:arna igen mest troligt, det blev ju så fint med stativarna så jag vet inte om det kanske blir en sub istället...

(Gardinerna är välsydda!) :)

Bifogad fil(er)

Postad 10 december 2004 - 22:34

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Snart dags för mig att införskaffa mig en TX100. Funderar på vilket takstativ och vilken släde som fungerar bra med denna projektor.

Några kommentarer på dessa:

SMS Universal Släde - http://www.webhallen...od.php?id=21262

Sms AERO Takstativ - http://www.webhallen...od.php?id=22174

Är det bra val ?

Postad 10 december 2004 - 23:33

MrBlew
  • MrBlew
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det är ett bra stativ. :) Har själv ett sådant, fast en annan modell (350-450 mm, justerbart alltså). Mycket smidigt att sätta upp och justera in. Inte ett helt billigt stativ, men jag tycker att det var så enkelt och bra att det var värt pengarna.

Se mitt galleri för en bild på hur det ser ut. :)

Postad 13 december 2004 - 22:47

hembiohasse
  • hembiohasse
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Någon som kört HDMI-DVI mellan en Panasonic DVD-S97 och PJ-TX100?
Fungerar det? Hur blir bilden?

Postad 13 december 2004 - 23:47

Unregistered772d45d7
  • Unregistered772d45d7
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag har fått  reda på att www.datapryl.se har en Hitach PJ-TX 100 kvar. Priset för den är: 14995:- inkl.moms.

Om någon är intresserad så är det bara att skriva till:  [email protected]

Ha de bra!

Mvh. Snowbiz.

Nu kostar den 14.200kr.

Postad 21 december 2004 - 22:18

Unregistered72fbfb0a
  • Unregistered72fbfb0a
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Kan man inte få denna i vit? Hur som helst så blir det en beställning för årsskiftet, så man kan dra av den detta år!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.