Hjälp!
Hej
Man blir så trött varje gång man läser om dessa företags (brist på) kundhantering

Nu kommer jag att hamna kraftigt utanför denna tråds topic men eftersom jag tycker att denna typ av information alltid är on topic så kör jag på ändå
---------------------------
Hur länge har du ägt projektorn och har du gjort en "riktig" reklamation av felet/felen?
En "riktig" reklamation innebär att du skriftligen talar om att du vill
reklamera ett fel samt beskriver felet. Du behöver naturligtvis inte redogöra för vad felet beror på utan bara hur det yttrar sig. Viktigt att känna till är att man måste reklamera varje fel för sig dvs. inte klumpa ihop dem och skriva något i stil med "en massa problem" eller "den krånglar" eftersom detta i strikt mening inte är en reklamation av något fel. Reklamationen skickas/lämnas till det säljande företaget, gärna via e-post till rätt person/avdelning med en sparad kopia eftersom det då är lätt för dig att visa att du har dels reklamerat "rätt", dels har reklamerat i tid. Man måste reklamera så snart man upptäcker det (eller borde ha upptäckt det) men senast inom två månader efter upptäckt. Huruvida mottagaren läser din reklamation är hans ansvar, inte ditt. En muntlig reklamation gäller också men är i stort sett omöjlig att bevisa om säljaren "inte vill kännas vid den". Kom ihåg att konsumentköplagen gäller mellan dig och säljaren, ingen annan.
Som sagt, har du inte reklamerat samtliga fel så föreslår jag att du gör det direkt. Det har stor betydelse om du senare vill gå vidare med ärendet till andra instanser. Vidare så skulle jag se till att all kommunikation sker skriftligen så att säljaren senare inte kan ändra sina uttalanden. Har dom redan sagt saker muntligen som kan hjälpa dig så skicka ett mail och be dom bekräfta detta.
Om du
inte har någon garanti så är det under de sex första månaderna säljaren som skall
bevisa att det är du som har orsakat felet genom t.ex. felaktig hantering eller slarv. Det är alltså inte du som skall bevisa att du
inte orsakat felet. Efter dessa sex månader är det du som "skall göra troligt" att du själv inte orsakat felet.
Men, har du en garanti så ligger bevisbördan på säljaren under
hela garantiperioden förutsatt att du har reklamerat felen enligt konstens alla regler.
För din del är det alltid bättre att reklamera alla fel till säljaren enligt konsumentköplagen och sedan låta säljaren besluta om han vill utnyttja eventuella garantier eller stå för kostnaden själv. Konsumentköplagen agerar nämligen alltid ett "högpassfilter" och det är endast garantier som lovar mer än konsumentköplagen som har någon praktisk betydelse för dig som kund. Så fort ett garantivillkor eller undantag från garantin lovar sämre än lagen så tar konsumentköplagen över och det är då den som reglerar dina rättigheter, inte garantin.
Vad säger då konsumentköplagen?
Förutsatt att det är ett fel på varan enligt konsumentköplagen så finns i lagen följande påföljder:
Avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning.
I första hand så skall avhjälpande eller omleverans komma ifråga och i andra hand prisavdrag eller hävning. I tidigare lag var det i stor utsträckning säljaren som kunde avgöra huruvida felet skulle avhjälpas (repareras) eller om det skulle ske en omleverans. Från och med 1 juli 2002 är det dock köparen som direkt har rätt att välja om rättelse skall ske via avhjälpande eller omleverans. Säljaren har alltså inte längre rätt att avvärja köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, eller köparens krav på avhjälpande med erbjudande om omleverans. Säljaren kan dock i undantagsfall tillåtas att välja det andra alternativet om han kan visa att köparens val antingen är omöjligt att uppfylla eller att det är oproportionerligt i förhållande till det andra alternativet och att det kan fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Säljaren får alltid
försöka erbjuda köparen en uppgörelse genom någon av alla de påföljder som står till buds men det sägs uttryckligen att det skall vara förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet skall antas eller avvisas.
När det gäller den tid du har varit utan projektor så är det mycket möjligt att du även kan kräva skadestånd. Lagen säger nämligen att om avhjälpande eller omleverans inte kan komma i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet. Säljaren har alltså inte alls någon laglig rätt att utföra t.ex. ett visst antal reparationer innan annan åtgärd kan krävas av köparen. Istället har köparen rätt att inte låta säljaren reparera varan alls utan kan kräva omleverans omedelbart (med det förbehåll som jag nämnde ovan).
----------------------------
Kontakta till att börja med
konsumentvägledaren i din kommun. Hjälper inte detta så gå direkt till
ARN med ärendet. Allt är gratis så du har inget att förlora (mer än ytterligare tid). Med tanke på allt strul du har fått utstå så skulle jag personligen kräva omedelbar omleverans.
----------------------------
Okej, det var vad jag hade att bidra med angående ditt rop på hjälp