Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?

1324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 december 2004 - 15:00

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

mcederva

Vilken butik/sajt köpte du din film ifrån?

Jag laddade ner den.

Postad 16 december 2004 - 15:02

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt 50" för under 24kkr hos en lokal handlare .... de kör tydligen kampanj nu..... är det ny modell pågång tro.....
Lev. före jul.
Nu ska en ny DVD inhandlas med DVI.... BBK har en men utan inspelningsHD... finns det någon med....

BBK verkar intressant. Du har bl.a. Samsung och yamakawa också.

Det som gör att jag inte har köpt nån än är dock att sagem inte kör brusfiltrering på DVI-input. Det kan bli lite väl brusigt om källan är brusig.

Jag vet inte om samsung eller BBK har brusreducering eller inte. Svårt att ta reda på utan manualen.

Postad 16 december 2004 - 17:31

Unregisteredd6a38178
  • Unregisteredd6a38178
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Okey.... det är klart........
Har någon testat BBK med Sagem......

Vilken digitalmottagning är att föredra...... hade tänkt mig comhem.... men deras tjänst verkar ha dålig kvalitet....
Digitalparabol men Fastighetsägaren här dillade något om parabolförbud suck.....
Och sedan har vi boxer...... vilken har bästa kvaliten på sina sändningar....

Postad 16 december 2004 - 19:22

3dc
  • 3dc
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

45" är tokliten, man ska ha minst 50".

Om man köper 45" kan man lika gärna köpa en bra plasma.

Håller inte med. "Lika gärna köpa bra Plasma". Varför lägga dubbla summan på en 42" plasma, (får ingen bra plasma för 25Tkr) med sämre kontrast, lägre upplösning å alla problem med inbränning etc som följer med tekniken när du kan få en 45" dlp med native HD å bättre bild än testvinnaren axium 50" pga förbättrad teknik å något mindre skärm? Flera av oss går ju från 28" så storbildskänslan kommer garanterat räcka till. Till plasman måste du dessutom köpa vägg eller bordsstativ för minst 2-3000. Lägg därtill kortare livslängd...

Postad 16 december 2004 - 19:45

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

mcederva

Vilken butik/sajt köpte du din film ifrån?

Ser rätt ok ut :)

Postad bild

Postad 16 december 2004 - 19:54

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
3dc

var det inte den som var baserat på det nya chipset som skulle ha högra kontrast men ändå vara sämre än dessa HD2+ chipset som använda i Dlp`s.?

För om dom är bättre så är det mysko att det inte släpps en 50" modell i så fall.

Postad 16 december 2004 - 20:40

3dc
  • 3dc
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

3dc

var det inte den som var baserat på det nya chipset som skulle ha högra kontrast men ändå vara sämre än dessa HD2+ chipset som använda i Dlp`s.?

För om dom är bättre så är det mysko att det inte släpps en 50" modell i så fall.

Av vad jag kunnat utläsa hittills så är det HD2+ chip i D45'an oxå... vi får väl avvakta oberoende tester om den ger bättre bild men svårt att tro att sagem släpper ny modell som inte är förbättrad på flera punkter, tekniken går ju fort framåt. Varför inte 50" kan man bara gissa, kanske större marknad i plasma storleks-klassen samt inte konkurrera med sin egen d50, särskilt som den säljer bra efter testvinster och kommer sälja ännu bättre i HDCP-version om nån månad?

Postad 16 december 2004 - 21:02

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Jag kan meddela att Samsungen ovan kommer presenteras på CES mässan i USA första veckan i Januari med xHD3 chippet, dvs 1920x1080 upplösning, med tillgänglighet att köpa 2:a kvartalet 2005.

Designen kommer vara likadan, dvs pedestalmodellen.

Postad 16 december 2004 - 21:43

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Hehe har redan börjat få lite ångest för att Sagem:en bara har 720-upplösning och TVn har inte ens anlänt till mig än. :P

Ska man tro på hur det ser ut i USA så är ju majoriteten där, med god marginal, 1080i. Och många WMV-HD-släpp verkar ligga på 1080p.

Nåja, man får hoppas att värdeminskningen inte är så värst stor på Axiumen helt enkelt... :)

Postad 16 december 2004 - 21:53

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Hehe har redan börjat få lite ångest för att Sagem:en bara har 720-upplösning och TVn har inte ens anlänt till mig än. :P

Ska man tro på hur det ser ut i USA så är ju majoriteten där, med god marginal, 1080i. Och många WMV-HD-släpp verkar ligga på 1080p.

Nåja, man får hoppas att värdeminskningen inte är så värst stor på Axiumen helt enkelt...  :)

håller med :D det är sjukt vad snabbt utvecklingen på detta område går nu, det är som mitten av 90-talet när Intel släppte nya CPUer och varje gång blev det en enorm drastisk skillnad i prestanda......

Antingen köper man bara och är nöjd några år, tror det är svårt försöka spå framtiden på detta med att försöka göra det smartaste köpet.

Postad 17 december 2004 - 09:40

Mattias L
  • Mattias L
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

(sitter och väntar på min nya Sagem som just nu är på väg hem till mig)

Skoj för dig! Önskar att du blir nöjd!

Med en stor bildyta så förstoras all bildinformation, det är ju inte som om att TVn lägger till information. Är det en störning som knappt syns på "liten" tv så syns den garanterat på en 50".

Ja, tyvärr. Men det är respekt att ha en 50"-are, och man föredrar ju att ha respekt än en bra bild :P

Som alltid, och detta gäller ju även tv kanalerna så är det skit in skit ut. Är tv programmet filmat med lågbudget kameror (till exempel Julbocken) så blir det inte bra när det når konsumenter med stora tv apparater. Det här kommer bara bli tydligare ju fler som köper stora apparater. Förhoppningsvis kan det bli en opinion mot tv bolagen så att de skärper sig. Det är verkligen sorgligt när reklamen har bättre bildkvalitet än tv sändningen.

Man får väl hoppas att det blir bättre och bättre med tv-kvalitéten (som det antagligen blir).

Expert i Farsta Centrum har Sagem uppställd i butiken i vanliga fall. Just nu väntar dom på leverans (skall komma nästa vecka). Dom är dessutom ruskigt billiga (billigare än bästa på prisjakt och pricerunner).

Konstigt, jag var inne i en Expertbutik med Axiumen, och de där visste inte vad den kostade (!!!) men de trodde att den låg runt 35-40 000 hos dem.

Den kom, vi lyfte in den och efter någon timmes pillande i bildinställningarna så är jag kär :blink:

Dessutom klarar den "kassa" insignaler riktigt bra, vilket är skönt när man tittar på vissa saker.

Expert i Farsta Centrum tar 25' ink hemkörning för Axiumen. Experter på att ta betalt?

Stor bild är respekt, tack för att ni skrev det så jag slapp skriva det först :( När man har haft 52" i mängder av år så är det svårt att gå ner i storlek... Så är det bara.

Jag stämmer in i lovsången som alla andra stämt upp innan mig. TVn är grym! Framför allt är jag imponerad av svärtan. Svart blir riktigt svart.

Det enda negativa jag har att säga om TVn är:
1. ljudet
Axiumen känns som en ren bildvisare, och att Sagem inte lagt ner något krut på ljudet. Antar att det är en avvägning. Den potentielle köparen av en sådan TV apparat, har han hemmabioljud eller kommer han ta ljudet via TVn?

TVn är grymt smidig och slank, men jag antar att det till viss del är på bekostnad av ljudet?
Min gamla TV, en Thomson, hade riktigt bra ljud och Axium:ens ljud känns som en standardtv i jämförelse.

2. starttid
Kanske petigt, men det tar en bra stund innan tvn kommer igång. Antar att det är vanesak från den gamla TVn. En sak som är bra (när man har barn) är att den har begränsning, så man kan inte stänga av TVn och sedan sätta igång den direkt igen.

3. Fläktljud
Svårt att säga innan om man stör sig på det eller inte. Vissa är hyperkänsliga och andra bryr sig inte. Vi har en dator stående i vardagsrummet som brusar en hel del så det är sällan tyst där. Stör man sig på fläktljudet är det väl bara att ringa återförsäljaren och försöka komma överens om bra åtgärd.

Vad kör ni andra på för bildinställningar? Jag tyckte inte riktigt att Logisk IT's förslag passade mig. Håller på och meckar för att få till det "jättebra" läget.

Postad 17 december 2004 - 10:04

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Jag har precis gjort mitt val. jag föll för Sony KF-50SX300, En suverän TV.

:blink: :P :D

Helgerna går åt till film!

:(

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 17 december 2004 - 10:05.

Postad 17 december 2004 - 10:06

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

(sitter och väntar på min nya Sagem som just nu är på väg hem till mig)

Skoj för dig! Önskar att du blir nöjd!

Med en stor bildyta så förstoras all bildinformation, det är ju inte som om att TVn lägger till information. Är det en störning som knappt syns på "liten" tv så syns den garanterat på en 50".

Ja, tyvärr. Men det är respekt att ha en 50"-are, och man föredrar ju att ha respekt än en bra bild :P

Som alltid, och detta gäller ju även tv kanalerna så är det skit in skit ut. Är tv programmet filmat med lågbudget kameror (till exempel Julbocken) så blir det inte bra när det når konsumenter med stora tv apparater. Det här kommer bara bli tydligare ju fler som köper stora apparater. Förhoppningsvis kan det bli en opinion mot tv bolagen så att de skärper sig. Det är verkligen sorgligt när reklamen har bättre bildkvalitet än tv sändningen.

Man får väl hoppas att det blir bättre och bättre med tv-kvalitéten (som det antagligen blir).

Expert i Farsta Centrum har Sagem uppställd i butiken i vanliga fall. Just nu väntar dom på leverans (skall komma nästa vecka). Dom är dessutom ruskigt billiga (billigare än bästa på prisjakt och pricerunner).

Konstigt, jag var inne i en Expertbutik med Axiumen, och de där visste inte vad den kostade (!!!) men de trodde att den låg runt 35-40 000 hos dem.

Den kom, vi lyfte in den och efter någon timmes pillande i bildinställningarna så är jag kär :blink:

Dessutom klarar den "kassa" insignaler riktigt bra, vilket är skönt när man tittar på vissa saker.

Expert i Farsta Centrum tar 25' ink hemkörning för Axiumen. Experter på att ta betalt?

Stor bild är respekt, tack för att ni skrev det så jag slapp skriva det först :( När man har haft 52" i mängder av år så är det svårt att gå ner i storlek... Så är det bara.

Jag stämmer in i lovsången som alla andra stämt upp innan mig. TVn är grym! Framför allt är jag imponerad av svärtan. Svart blir riktigt svart.

Det enda negativa jag har att säga om TVn är:
1. ljudet
Axiumen känns som en ren bildvisare, och att Sagem inte lagt ner något krut på ljudet. Antar att det är en avvägning. Den potentielle köparen av en sådan TV apparat, har han hemmabioljud eller kommer han ta ljudet via TVn?

TVn är grymt smidig och slank, men jag antar att det till viss del är på bekostnad av ljudet?
Min gamla TV, en Thomson, hade riktigt bra ljud och Axium:ens ljud känns som en standardtv i jämförelse.

2. starttid
Kanske petigt, men det tar en bra stund innan tvn kommer igång. Antar att det är vanesak från den gamla TVn. En sak som är bra (när man har barn) är att den har begränsning, så man kan inte stänga av TVn och sedan sätta igång den direkt igen.

3. Fläktljud
Svårt att säga innan om man stör sig på det eller inte. Vissa är hyperkänsliga och andra bryr sig inte. Vi har en dator stående i vardagsrummet som brusar en hel del så det är sällan tyst där. Stör man sig på fläktljudet är det väl bara att ringa återförsäljaren och försöka komma överens om bra åtgärd.

Vad kör ni andra på för bildinställningar? Jag tyckte inte riktigt att Logisk IT's förslag passade mig. Håller på och meckar för att få till det "jättebra" läget.

Skulle du vilja ge ett helhetsbetyg för Axiumen, och ett helhetsbetyg för din gamla TV?

Skulle vara intressant att veta...

Postad 17 december 2004 - 10:30

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
qsecofr

Kommer nog aldrig kunna förstå varför du valde en Sony LCD istället för en DLP. :blink:

Speciellt inte när man fick se testet som gjordes i tidningen förut.

Postad 17 december 2004 - 10:43

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Kul att folk blir nöjda :blink:

Jag tycker alla kan lägga in lite bilder i sina gallerier. Lite dåligt med det nu.
Skulle va kul och titta hur det ser ut hos alla...

Får min nästa vecka...kan knapt bärga mig

Postad 17 december 2004 - 14:05

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

qsecofr

Kommer nog aldrig kunna förstå varför du valde en Sony LCD istället för en DLP.  :(

Speciellt inte när man fick se testet som gjordes i tidningen förut.

Tv:n har väll i och för sig fått allldeles utmärkt betyg. se bifogad fil på 42" versionen.

Ett litet påpekande apropå recensionen, component på LCD som är native RGB är meningslöst. Bilden måste då konverteras till RGB.

ganska enkelt jag har ont av rengnbågseffekten, jag vill kunna sitta på mer en ett ställe i sidled, och jag vill kunna se på tv i dagsljus.

Alla i denna tåden nämnda apparater är bra, jag tycker det blir lite löjligt i bland när en del vill kritisera eller höja till skyarna. Det finns många kalas maskiner som man beroende på vad man proiriterar blir jätte nöjd med.

:blink:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 20 december 2004 - 13:56.

Postad 17 december 2004 - 14:44

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Jobbigt jag har just nu, sitter utan TV sen 2 månader tillbaks och har försökt beställa en 50" Panasonic plasma från Tyskland, överallt får jag svar att leverans inte kan ske förräns tidigast början Februari för att lagren är slutsålda överallt.

Så nu står jag i kvalet och valet om jag ska hoppa på en Samsung SP-50L7HX istället.

Jag får den för cirka 32 tusen från Tyskland inklusive frakt.

Vad skulle ni gjort? plasma eller Samsungen?

Redigerat av Optoma, 17 december 2004 - 14:44.

Postad 17 december 2004 - 15:32

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jobbigt jag har just nu, sitter utan TV sen 2 månader tillbaks och har försökt beställa en 50" Panasonic plasma från Tyskland, överallt får jag svar att leverans inte kan ske förräns tidigast början Februari för att lagren är slutsålda överallt.

Så nu står jag i kvalet och valet om jag ska hoppa på en Samsung SP-50L7HX istället.

Jag får den för cirka 32 tusen från Tyskland inklusive frakt.

Vad skulle ni gjort? plasma eller Samsungen?

Om man utgår från 50" så tycker jag den back projection som du tycker är bäst.

50" plasma är minst dubbelt så dyrt för samma bildkvalitet.

Postad 17 december 2004 - 19:56

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*qsecofr*

ganska enkelt jag har ont av rengnbågseffekten, jag vill kunna sitta på mer en ett ställe i sidled, och jag vill kunna se på tv i dagsljus.

Alla i denna tåden nämnda apparater är bra jag tycker det blir lite löjligt i bland när en del vill kritisera eller höja till skyarna. Det finns många kalas maskiner som man beroende på vad man proiriterar blir jätte nöjd me

Alla i denna tåden nämnda apparater är bra jag tycker det blir lite löjligt i bland när en del vill kritisera eller höja till skyarna. Det finns många kalas maskiner som man beroende på vad man proiriterar blir jätte nöjd med.

Det enda som möjligen är ett problem med axiumen är väll om man är kännslig för regnbågar..själv ser jag då inga..å tur är väll det.. :blink:

dom andra problemen som brukar vara på bakprojar finns inte på axiumen
sidled å daxljus är som vilken vanlig tv som hällst
jag antar att du inte sett axiumen alive.. :(

Sen är väll det här ett forum där man ska kritisera och tycka till om produkter??
eller vi kanske skulle börja berätta historier istället..*s*

//Dogge

Redigerat av Doggydoggen, 17 december 2004 - 20:06.

Postad 17 december 2004 - 21:40

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
*qsecofr*
Alltid lika kul när det kommer konstiga inlägg :-)
Från what ever....

Detta forum säger inte vad du skall köpa utan det är en unik möjlighet att få reda på hur andra har upplevt olika modeller istället för man skall köpa grisen i säcken om du fattar vad ett forum är.

Vi övriga vet vad det handlar om men om du tänker såhär, det kommer alltid en bättre tv imorgon så då kan du vänta, det blir alltid billigare om 24 timmar då kan du vänta. Hur länge? Jag följer du detta så för alltid *he he he h e*

Ett annat tips är att jag såg de hade en ny TV på elgiganten med inbyggd dvd för 995 kr den är givetvis bara 20" men det räcker väl,.,,,börjar bli besviken på oförstånd bland människor *ha en super helg* jag skall gå igenom Alien filmerna på min super Axium....................

/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 17 december 2004 - 21:41.

Postad 18 december 2004 - 09:39

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Fick 2 fläktar utbytta på SAGEM i går men ej mjukvaran pga att kablagen hade
han inte hunnit få (blablabla....)Nästa vecka blev jag lovad.

Resultat: kanske,kanske lite bättre.......får köra mindre med romantiska filmer :D .
Frugan störs fortfarande men vadå :lol: .

Monterade upp min nyinköpta bänk,whow ser riktigt grymt ut(bifogar snart).
Nu fattas bara ett bra biosystem!!!!!

Tyckte bilden var riktigt bra när Bruce o Travolta rockade i går kväll på Fyran.

//KIZA

Postad 18 december 2004 - 10:27

Mattias L
  • Mattias L
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Eazt: Känns lite orättvist att jämföra en fyra år gammal tv med en sprojlans ny. Men varför inte :D

Bild storlek:
Thomson: 52"
Sagem: 50"
Kommentar: Större bild är bättre :lol:

Thomson 1 Sagem 0

Bild yta:
Thomson: Blank som en spegel"
Sagem: sammetsmatt"
Thomsonen är blank som en spegel, reflekterar allt. Sagemens skärm ser inte ens ut som plast.
Thomson 1 Sagem 1

Vikt och storlek:
Thomson: +90 kilo, gigantisk
Sagem: ca 40 kg, liten och smidig
Kommentar: Sagemen är smidig och lättmöblerad
Thomson 1 Sagem 2

Pris:
Thomson: 28'
Sagem: 25'
Kommentar: Billigt är bra
Thomson 1 Sagem 3

Ljud:
Thomson: Riktigt bra inbyggt
Sagem: Som en standard TV
Kommentar: Tycker man kan kräva riktigt bra ljud av en tv i den här prisklassen
Thomson 2 Sagem 3

Anslutningar:
Thomson: 3 Scart, antenn
Sagem: Alla möjliga, inget snål här inte
Kommentar: Fler är bättre
Thomson 2 Sagem 4

Bildstörningar:
Thomson: Deformerar bilden ute vid kanterna
Sagem: Helt perfekt
Kommentar: Allting dras ut ute vid kanterna på Thomson
Thomson 2 Sagem 5

Bildstörningar:
Thomson: Inte samma ljus/färg hela vägen. Deformerar ute vid kanterna
Kommentar: Mörkare i kanterna på Thomsonen
Thomson 2 Sagem 6

Svärta:
Thomson: Lite blaskig, man vänjer sig.
Kommentar: Svårt att få riktigt svart på Thomsonen
Thomson 2 Sagem 7

Vita/Ljusa fält:
Thomson: Ganska bra.
Sagem: Går att få bra med inställningar
Kommentar: Oavgjort
Thomson 2 Sagem 7

Bildkvalitet:
Thomson: Helt ok, lite oskarp.
Sagem: Klockren
Kommentar: Thomsonen var "kick-ass", för fyra år sedan...
Thomson 2 Sagem 8

Så, det var en kort sammanfattning. Men man måste tänka på att Thomsonen trots allt är 4 år. Det har hänt mycket på dom här 4 åren.

Postad 18 december 2004 - 10:57

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Eazt: Känns lite orättvist att jämföra en fyra år gammal tv med en sprojlans ny. Men varför inte :D

...

Så, det var en kort sammanfattning. Men man måste tänka på att Thomsonen trots allt är 4 år. Det har hänt mycket på dom här 4 åren.

Japp, det har hänt mycket på de fyra åren, jag skulle blivit riktigt fundersam om din gamla Thomson hade vunnit... (hehe)

Trodde faktiskt inte att Thomsonen du hade var fyra år gammal, trodde att det var den nuvarande modellen - men nu då jag tittar tillbaka på vad du skrivit innan mer noggrant uppmärksammade jag det.

:lol:

Postad 18 december 2004 - 10:57

Mattias L
  • Mattias L
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har uppdaterat galleriet nu. Bild på både Thomson och Sagemen.

Postad 18 december 2004 - 10:59

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag hittade detta som en lite påminnare kring progscan och vad våra Sagem Axium kan klara av

Det tredje sättet, och i vissa dyrare fall numera det bästa, är att skaffa sig en mer påkostad projektor med inbyggd (OEM) de-interlacing i form av Faroudjas senaste processor DCDi (eller Silicon Images Sil504). Chippet har visat sig hålla skrämmande hög kvalitet som nästan kan jämföras med företagets stora fristående externa processorer för flera hundra tusen kronor. Kretsen är mycket populär och alltfler projektortillverkare väljer att implementera denna OEM-krets i sina maskiner vilket mer eller mindre eliminerar behovet av en progressiv DVD-spelare. Dessa projar tar med fördel emot en vanlig interlace-signal som via DCDi internt omvandlas till en fullständigt äkta progressiv bild.

De ”enklare” modellerna, dvs de som hittar till data/presentations- samt hembiomarknaden är av typen singelchip. DLP tillverkas dock även som dubbel- samt trippel-chipare. Men än så länge, och under några år framöver, kommer allt annat än singelchip-DLP vara prismässigt ointressant för alla privatkonsumenter som inte äger egna diamantgruvor.

Nackdelarna är: RGB-flimmer ("regnbågseffekter"). Fasta upplösningar som kräver interpolering för videobilder. Kan upplevas som pixliga vid lägre upplösningar eller vid för korta avstånd till duken (främst äldre generationer). Väsnas ofta en del på grund av ettriga fläktljud samt ljud från spinnande färghjul. OBS: Tidiga modeller med några år på nacken är av föga god kvalitet jämfört med den senaste generationen (se nedan).

NYHET för 2003: Nu var det dags igen för nästa uppgradering i och med releasen (hösten 2003) av DMD-chippet "MUSTANG HD2+". Tiltningen på speglarna är densamma (12 grader), men man har gjort andra justeringar i helheten för att maximera träffsäkerheten och renheten i färgåtergivningen samt framför allt sänka svärtan ytterligare genom att maska av bättre kring själva DMD:n. Man har även lyckats dölja den lilla fästpunkten på varje spegel vilket skall öka ljusflödet med ca 10%. Allt detta pressar upp kontrastvärdet till ännu högre nivåer. Man tar i regel oftast även hjälp av ett 7-segments färghjul (RGBdRGB) med ett extra fält som är mörkt ("d" för Dark) istället för 6 som det var innan (RGBRGB). Enligt uppgift ger detta en kontrastökning med upp till ca 50%! Med HD2 nådde man kontrastvärden på 3000:1. Här skall man enligt marknaden ha nått ända upp till 5000:1... Det ser allt mörkare ut för CRT-projektorernas framtid och allt ljusare för DLP-tekniken!

Informationen är hittat på Bigscreen mycket bra sida
/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 18 december 2004 - 11:05.

Postad 18 december 2004 - 17:37

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Sagem 'working on a solution' to make Axium screens Sky HD compatible
The fall-out continues from Sky's suggestion that it will only deliver its upcoming high definition pictures to screens through HDCP-compliant digital video inputs. And the second unlucky brand today is Sagem...

The problem is that the DVI jack on the company's otherwise excellent Axium 50in DLP rear projection TV is not HDCP-ready. Rumours have been flying around on various AV forums suggesting that Sagem is planning a firmware upgrade to rectify the problem. But from contacting Sagem direct, we can't yet confirm that this is the case. Here is the response we've got from Sagem yesterday: "Sky have apparently moved the goalposts; the Axium was produced in accordance with Sky's original HDTV indications and now it seems that they have decided to protect content and require HDCP screens. We are working on a solution and will confirm our solution to you just as soon as we can."

Two interesting points emerge from these few words, however. First, it sounds at least hopeful that Sagem will be able to do something for existing Axium owners. And second, it sounds like it's not just customers who've just bought new plasma and LCD TVs without HDCP-ready DVI or HDMI jacks who are cheesed off with Sky's new intentions...

Postad 18 december 2004 - 20:22

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Bra hittat Optoma jag följer det med intresse då jag vill ha sky digital via en kompis som bor i England

Postad 19 december 2004 - 23:02

Unregistered3c46abaf
  • Unregistered3c46abaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
nu e jag här igen.....eftersom ingen svarade på mina förra inlägg angående mitt problem.....så jag formulerar mig såhär denna gången.....

har ni haft samma problem som mig, dvs att när ni kopplar in er dvd med komponentkablar och sedan väljer att köra den progressiva signalen från dvd till tv........att det efter stund så försvinner bilden?!

jag har provat att byta ut mina komponentkablar men inget händer, det är inga glapp eller så....kontakterna sitter i.

kan detta vara tv:s fel eller är det dvdspelaren??!

utrustning som jag använder mig utav :

Thomson 50DLY644, Pioneer DV-370 (regionsfri), Clicktronic komponentkabel, gul coaxialkabel till receivern.

hoppas ni e snälla nog att svara denna gången.........

Postad 20 december 2004 - 17:34

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
:( ;) Har precis investerat 400:- (ord.549:-) i en scart.
Ska köra scart-scart :Sony DVD----SAGEM 50".

PROFIGOLD (BANDRIDGE) 24 karat,100% interference free
100% screening, 99,9997 % copper.

Jag hoppas att det är ett bra köp ( eller??????) och att
skillnaden syns kontra billig scart.

P.S. GOD JUL alla AXIUM lovers :D men även GOD JUL
till alla på PRISJAKT :lol:

//KIZA

Postad 20 december 2004 - 20:03

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Kom just på: Ska testa NFS2 från PC på Sagemen !, men då jag bara hade en S-Vhs sladd hemma, ehm, har ett Radeon 9700 Pro kort, men de listar MAX 1024*768 som max UT till TV ?, kan man inte köra högre på S-Vhs ?.

Måste ja köpa en 15m DVI sladd (som bara tar max 5m) för å få högre upplösning PC-TV ?.

Dsub fixar ju bara XGA (1024*768).
Behöver minst SXGA (1280*1024).

Summa summarum: Om ja vill köra SXGA till Sagemen, måste ja då köpa en DVI sladd på 2m å sen ställa in burken i vardagsrummet ? :D

Redigerat av Unregistered93802f50, 20 december 2004 - 20:04.

Postad 20 december 2004 - 20:42

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Kom just på: Ska testa NFS2 från PC på Sagemen !, men då jag bara hade en S-Vhs sladd hemma, ehm, har ett Radeon 9700 Pro kort, men de listar MAX 1024*768 som max UT till TV ?, kan man inte köra högre på S-Vhs ?.

Måste ja köpa en 15m DVI sladd (som bara tar max 5m) för å få högre upplösning PC-TV ?.

Summa summarum: Om ja vill köra SXGA till Sagemen, måste ja då köpa en DVI sladd på 2m å sen ställa in burken i vardagsrummet ? :D

Finns ju VGA-Komponent adaptrar som klarar 720p. Har en sådan hemma, tänkte vänta på att jag får min TV och se hur jag vill ordna till min kopplingar, så får jag den över kan du gärna få köpa den för en billig slant. (Aldrig använd, vann den i en tävling.)

Annars får du väl köpa aktiva DVI-förlängare.

Finns ju för övrigt DVI-kablar på upp till 20 meter. Jag känner folk som provat dem utan några besvär (iofs aldrig 20, men 15 vet jag minst en pers som testat utan konstigheter)

Redigerat av Unregistered92d7e447, 20 december 2004 - 20:50.

Postad 20 december 2004 - 23:55

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

S-VHS kör väl med PAL signal?

Jag tror inte du tjänar nånting på att köra 1280x1024 jämfört med 1024x768.

redan 1024x768 är ju mer än sagem klarar av, 1280x1024 kommer bara att skala bilden mer. Om det går i spelet är det alltid bästa att köra 1280x720 enligt mina erfaranheter.

Edit: Jag har också ett radeon 9700 pro, och det är klart värt att fixa DVI, kvaliteten blir minst ett snäpp bättre.

Redigerat av mcederva, 20 december 2004 - 23:58.

Postad 21 december 2004 - 06:58

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Detta kanske redan är sagt men orkade inte kolla...

Ur AV-forum:

"It seems to me that now is the time to put Sagem under pressure to produce a HDCP upgrade board as was done in the USA for the equivalent Optoma."

"I was worried about HDCP, so I rang Sagem. They assured me that HDCP was going to be available as an engineer installed upgrade, free of charge, just after Christmas."

Låter mumma... :D

Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 21 december 2004 - 06:59.

Postad 21 december 2004 - 08:03

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

GOD JUL alla AXIUM lovers :D men även GOD JUL
        till alla på PRISJAKT :(

Tack!

GOD JUL till dig också!

Postad 21 december 2004 - 13:45

skrot
  • skrot
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
kanske är gamla nyheter men LG verkar ha släppt några nya DLP med HD3 , 44' och 52' .Har inte hittat nåt pris

http://nordic.lge.com ,se DLP Tv

Display
Display
Wide DLP (HD3 chip)
Picture Size
52"
Picture Format
16:9 Widescreen
Resolution
1024x576p
Brightness (cd/m²)
450
Contrast Ratio
1000:1
Supported Signal
PAL,Secam,NTSC,HDCP,VGA-XGA
OSD Language
Se,Fi,NO,DK,Eng,Fra,Ger,Spa
Picture
XD Engine
Yes
DCDi
No
Progressive Scan
Yes
Color temperature control
Contrast/Brightness/Color/Sharpness
Picture Control
Dynamic/Standard/Mild/Game/User
Aspect Ratio Correction
Auto/16:9/14:9/4:3/zoom
Sound
Sound Type
NICAM Stereo
Audio Output
2x12W
Surround
Dolby Virtual
Sound Control
Flat/Music/Movie/Speech/User
AVL (Automatic Volume Leveller)
Yes
Function
Auto/Manual Programing
Yes
Text tv with memory
Yes / 2400 pages
PIP (Picture in Picture)
Yes / Two tuner
Twin Picture
Yes / Two tuner
Zoom
Yes
Clock
Yes
On/Off Timer
Yes
Sleep Timer
Yes
Auto Off
Yes
Key Lock
No
Connections (Side)
S-Video
1
A/V Composite
1
Component (Y/Pb/Pr)
-
Connections (Back)
Antena (Analog tuner)
Twin tuner
Eoro Scart
3 (AV 1 RGB in/out, AV 2 RGB in/out, AV 3 in)
A/V Composite
1
S-Video
2
Component (Y/Pb/Pr)
2 (480i-480p-576i-576p-720p-1080i)
Digital connection
DVI
PC in
1 (VGA)
PC Audio in
1
External Control
RS-232
Head phone
-

Postad 21 december 2004 - 13:53

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

kanske är gamla nyheter men LG verkar ha släppt några nya DLP med HD3  , 44' och 52' .Har inte hittat nåt pris

http://nordic.lge.com   ,se DLP Tv

1024x576p

-

Hmmm 1024*576... en maskad eller krympt HD3 för PAL? Intressant.... nyckfelstrisse eller ett försök att köra 1:1 mappning vertikalt på PAL material?.. intressant som sagt. OM det stämmer kan de ju dock inte gå ut med HD upplösning, men på R2 DVD blir det nog riktigt bra.

Redigerat av Unregistered8221d29b, 21 december 2004 - 13:55.

Postad 21 december 2004 - 16:13

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Ganska kassa specs på den. Om dom inte lägger sig en bit under 20.000 så blir den nog svårsåld.

Postad 21 december 2004 - 18:47

skrot
  • skrot
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
stödjer HDCP...lite motsägelsefullt att speca
Component (Y/Pb/Pr) (480i-480p-576i-576p-720p-1080i) ???

Postad 21 december 2004 - 19:05

Unregisteredd6a38178
  • Unregisteredd6a38178
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Väntar på min Sagem 50" ...... Talade min säljare idag..... får min maskin imorgon...
De påstår att 50" kommer att upphöra nu och ersättas av nya 45"......

Det har varit ett oerhört sug av 50" och alla som har beställt kommer inte att få sina apparater. :)

De kör ut alla komponenter som finns på lager sedan är det slut.

Lite tungt att köpa en utgående modell men de tänker sluta med 50" p.g.a. att 45" passar europamarknaden bättre.... :)

Har någon annan hört något om det.....

Postad 21 december 2004 - 20:07

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Väntar på min Sagem 50" ...... Talade min säljare idag..... får min maskin imorgon... 

Det har varit ett oerhört sug av 50" och alla som har beställt kommer inte att få sina apparater. :)

Lite tungt att köpa en utgående modell men de tänker sluta med 50" p.g.a. att 45" passar europamarknaden bättre.... :)

Väntar oxå på min Sagem 50. Blev lovad senast idag men har ännu inte hört nått.
Blev erbjuden en 45:a för att de ej fick hem till alla men tackade nej.
Hoppas jag får min i morn oxå...börjar bli trött på min Philips 21 tummare...;)(

Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 21 december 2004 - 20:09.

Postad 21 december 2004 - 20:52

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Ganska stor skillnad gå från 50" till 45".

Postad 22 december 2004 - 09:42

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har ett skumt problem.Bilden med värstingscart blev sämre dvs värdelös än när jag använder min billiga fullscart? :)

Bilden har en fördröjning och blir för digital?Känns som överexponerad(spökar).
Kör scart-scart rgb(ska byta DVD) ej prog.

//KIZA

Postad 22 december 2004 - 09:43

Mattias L
  • Mattias L
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Wow, det låter ju helkorkat i mina öron... Vad jag förstog så har Sagem leveransproblem över hela europa, för att den säljer så bra. Känns som om produktchefen borde sättas i sträckbänk om man har en storsäljare som säljer så att man inte hinner leverera och tar beslut på att ersätta den. Fast nu har man ju inte hela "storyn" bakom.

Nackdelem med 45" är att då börjar dom kriga mot plasmorna också. På 50" finns det få plasmor som är värda att titta på om man inte har tjock plånbok, men går dom ner till 45" så börjar ju plasmorna komma nära i prisvärda storlekar.

Köper man inte alltid utgående modeller? Är den släppt i butik så kan man ju ge sig den på att dom redan börjar utveckla nästa modell. Tar bara mer eller mindre tid innan den utgår från sortimentet.

Postad 22 december 2004 - 11:36

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Konstigt beteende må jag säga faktiskt, och det är ju hur bra som helst om dom fixar nu hdcp senare på dvi. Då blir det att få hit teknikern så han/hon får fixa till det så snabbt som möjligt så det är förberett. Om jag inte sålt denna dårå "Som det kanske blir nu" "Bla.Bla people you know" Så lär det ju bli en ny spelare också i så fall.
-----------

Stor bild ska det vara "om" det är bra kvalite på filmerna/sändningarna.

Kasett, inte över 32" verkar det som :)

Postad 22 december 2004 - 11:58

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Äntligen!!! :)
Skall hämta TV´n (Axium 50) efter jobbet idag.
Orkar man lyfta den själv eller är den astung.
Tänkte plocka ur den och köra den utan embalage i min Mondeo.

Klarar jag det???!!! :)

Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 22 december 2004 - 11:58.

Postad 22 december 2004 - 12:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Hörde samma sak jag pratade med en återförsäljare där jag bor om de kunde ta hem 50" men den är slut hos leverantören sa han och de vätnade på den nya modellen som enligt Sagem och han skulle ha mycke bättre bild också.

Det kan väl diskuteras hur pass mycke bättre bild den kommer ha men en sådan får det bli för mig iaf...

Postad 22 december 2004 - 12:22

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
MADA

Du behöver hjälp. Det går inte att ta den själv.
Jag rekomenderar att du kör den skyddad (mycket pengar).

Tur att du fick tag på en sådan-slut överallt.

//KIZA

Postad 22 december 2004 - 13:14

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Har ett skumt problem.Bilden med värstingscart blev sämre dvs värdelös än när jag använder min billiga fullscart? :)

Bilden har en fördröjning och blir för digital?Känns som överexponerad(spökar).
Kör scart-scart rgb(ska byta DVD) ej prog.

//KIZA

Du måste ha fel på scarten..säkert nå`n dålig lödning allternativt pressning
lämna tebax scarten innan 7 dagar..å köp en annan sort..
jag kör med Ixos i 700 kr klassen..slår ut komponent så det sjunger om det..

sen om sagems byte från 50 till 45..är ju bra för oss som nu har 50..blir nog bättre andra hands värde..*s*
fast hur blir det om man får fel på tv:en..och behöver en ny?..inte bäst att använda den som bollplank nå mer då..he he

Postad 22 december 2004 - 18:26

mtz70
  • mtz70
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
är de någon som har hört i vilken prisklass sagem 45" kommer att hamna i?

Postad 22 december 2004 - 20:10

Jonts
  • Jonts
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hallo! fick hem min BBK971H idag! :ph34r: har testat(10min bara .. :D ) med dvi å tycker bilden e grym! men bara i 720p , har lite inställningar först med 1080i ,skarp bild.. men ljus å färg var inte riktigt som jag ville ha det.. Ska klämma nån film senare(okuperad av sambon å sina tv serier för tillfället! :D )..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.