* Officiell tråd - MythTV *
1388 svar till detta ämne
Postad 21 februari 2007 - 10:12
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Hallå!
Du menar säkert teletext subtitles
Så heter det givetvis (installerade ett 'dvb-subs' paket till min dist, men det har tydligen inte med detta att göra) Jag kan inte se åäö (faller utanför ramen) med varken FreeSans och FreeMono. Måste ju finnas någon inställning eller dokument där man kan dra ned storleken på texten lite - ska leta vidare. Annars verkar det fungera ganska bra - ungefär likvärdigt med MyTheater på en Windows maskin - vilket innebär: inte helt perfekt, men ungefär så bra det kan bli
Postad 21 februari 2007 - 20:29
ille
-
ille
-
Amatör
-
-
99 inlägg
För mig visas DVB subtitels bra. Man kan sätta DisplaySize i milimeter i X-config filen
t.ex:
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
:
DisplaySize 340 270
:
EndSection
Testa det...
Postad 25 februari 2007 - 20:34
maqe
-
maqe
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Ni som kör lite HDTV-filmer på era maskiner, vilken spelare använder ni och om ni använder mplayer, hur startar ni den då? Jag har problem med fel aspect ratio när jag kör en film i 720p. 1280x720 är upplösningen på maskinen men jag får endå fel aspect. Några ideér?
Postad 26 februari 2007 - 12:56
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
För mig visas DVB subtitels bra. Man kan sätta DisplaySize i milimeter i X-config filen t.ex:
Section "Monitor" Identifier "Monitor0" : DisplaySize 340 270 : EndSection
Testa det...
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tipset Har inte hunnit testa det tidigare, men gjorde ett försök idag. Placerade "DisplaySize 340 270" i min monitordel av xorg.conf (monitor1 i mitt fall) - men fick ingen skillnad alls. Testade även lite andra värden, men fick fortfarande ingen skillnad. Har jag placerat raden på fel ställe, eller är det något annat jag missuppfattat ?
Postad 27 februari 2007 - 06:58
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Det har helt plötsligt börjat ta en väldigt tid att gå in i menyn "Visa inspelningar"/"Watch Recordings", tidigare har det varit lite segt och kanske tagit 5 sekunder att gå in i menyn men nu har det helt plötsligt börjat ta upp till 30 sekunder istället.
Problemet är samma i den frontend som körs på backend maskinen som med en separat frontend på laptop'en. Det verkar inte vara ett CPU problem för CPU användningen ligger på åtminstone 80% idle under de 30 sekunderna både på frontend och backend maskinerna.
De flesta övriga menyer verkar fungera snabbt och det fungerar även bra att stega omkring inne i "Visa inspelningar"/"Watch Recordings" när man väl kommit in.
Den enda skillnaden jag själv kan se är att antalet sparade inspelningar har ökat över tiden och är nu uppe i ca 370 st.
Är det någon annan som råkat ut för detta och vet om det finns någon workaround ?
Postad 27 februari 2007 - 08:36
raptorjr
-
raptorjr
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Kanske testa optimize_mythdb.pl? Ett script som följer med myth som rensar upp och optimerar databasen.
Postad 27 februari 2007 - 08:50
Unregistered8b69e036
-
Unregistered8b69e036
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har lite problem med cardserver och sasc-ng. Funkade perfekt först men nu har "entitelment" på kortet gått ut och cardserver får inga uppdateringar från sasc-ng klienterna. Har satt "au" på mina users men det kommer ändå inget. Måste man göra något mera med sasc-ng för att det skall funka ???
Postad 27 februari 2007 - 17:17
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Kanske testa optimize_mythdb.pl? Ett script som följer med myth som rensar upp och optimerar databasen.
<{POST_SNAPBACK}>
Har testat det, men det gjorde ingen skillnad.
Postad 27 februari 2007 - 19:40
MattiasAA
-
MattiasAA
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Någon som varit med om att det inte kommer något ljud på Discovery (+ några fler kanaler)? Har mythtv sökt reda på fel ljud-PID? (Kör med digitaltv genom marknätet (Boxer)) Ni som kör lite HDTV-filmer på era maskiner, vilken spelare använder ni och om ni använder mplayer, hur startar ni den då? Jag har problem med fel aspect ratio när jag kör en film i 720p. 1280x720 är upplösningen på maskinen men jag får endå fel aspect. Några ideér?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med mplayer: mplayer -ao alsa -ac hwac3 -fs -monitoraspect 16:9 -quiet -zoom %s Där -monitoraspect 16:9 skall återspegla formatet på bildvisaren... (jag får samma problem som du utan den parametern).
Postad 28 februari 2007 - 07:36
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Någon som varit med om att det inte kommer något ljud på Discovery (+ några fler kanaler)? Har mythtv sökt reda på fel ljud-PID? (Kör med digitaltv genom marknätet (Boxer))
Jag vet inte om det är samma problem, men "Regionala Nyheter" via ComHem digitalt brukar vara utan ljud. Det man får göra är att när man börjar spela upp inspelningen får man ta fram menyn och ändra ljudkälla, kommer inte på rak arm ihåg exakt vad det står men tror man väljer 2 kanaligt ljud eller mp3 ljud eller något liknande. "Regionala Nyheter" problemet berör inte hela kanalen utan det är ett speciellt program som det är problem med.
Postad 28 februari 2007 - 19:09
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Det har helt plötsligt börjat ta en väldigt tid att gå in i menyn "Visa inspelningar"/"Watch Recordings", tidigare har det varit lite segt och kanske tagit 5 sekunder att gå in i menyn men nu har det helt plötsligt börjat ta upp till 30 sekunder istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Bara som information ifall någon fler råkar ut för samma problem som jag hade. I min konfiguration så är två maskiner involverade: 1. MythTV maskinen som innehåller backend+frontend 2. En Linux server som har 2st externa USB diskar ansluten MythTV maskinen monterar USB diskarna från Linux servern via samba och kopierar varje natt över äldre inspelningar till USB diskarna. Problemet jag hade var att linux servern med USB diskarna gick väldigt tungt p.g.a. en annan process använde nära 100% CPU. P.g.a. linux är rätt bra på multitasking märkte jag inte av det på annat sätt än att det på MythTV burken gick söligare att gå in i menyn. Anledningen att just "Visa inspelningar/Watch recordings" menyn gick söligt är att tydligen kontrollerar MythTV att alla inspelningar finns på disken när man går in där, och p.g.a. linux servern gick tungt tog det en väldig tid att kontrollera inspelningarna som låg på USB diskarna. Att titta på inspelningar som låg lokalt på MythTV burken gick naturligtvis snabbt och bra genom att USB diskarna då aldrig accessades.
Postad 01 mars 2007 - 12:54
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hej,
Som nyfödd MythTV-användare undrar jag lite över hur det vore smartast att organisera sina filmer. Jag har ännu inget TV-kort i min burk utan har bara sånt som jag har "hittat" på nätet, dvs en och annan TV-serie, xvid-filmer samt mina egna DVDer som jag rippat till hårddisken.
Hur har ni andra organiserat det.
/Gojan
Postad 02 mars 2007 - 13:19
dali01
-
dali01
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har satt upp en maskin med Ubuntu Edgy och ett Nova T. Efter lite meckande så har jag fått SASC-ng att fungera hjälpligt. Det jag inte får till ordentligt är autostart av SASC-ng vid uppstart. Är det någon som har ett fungerande startskript att dela med sig av?
Postad 02 mars 2007 - 19:57
maqe
-
maqe
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Någon som varit med om att det inte kommer något ljud på Discovery (+ några fler kanaler)? Har mythtv sökt reda på fel ljud-PID? (Kör med digitaltv genom marknätet (Boxer))
Ni som kör lite HDTV-filmer på era maskiner, vilken spelare använder ni och om ni använder mplayer, hur startar ni den då? Jag har problem med fel aspect ratio när jag kör en film i 720p. 1280x720 är upplösningen på maskinen men jag får endå fel aspect. Några ideér?
<{POST_SNAPBACK}> Jag kör med mplayer:
mplayer -ao alsa -ac hwac3 -fs -monitoraspect 16:9 -quiet -zoom %s Där -monitoraspect 16:9 skall återspegla formatet på bildvisaren... (jag får samma problem som du utan den parametern).
<{POST_SNAPBACK}>
Ah tack för hjälpen, la in monitoraspect=16:9 i ~/.mplayer/config och det löste mitt problem
Postad 03 mars 2007 - 12:01
jocke4u
-
jocke4u
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Hej, Som nyfödd MythTV-användare undrar jag lite över hur det vore smartast att organisera sina filmer. Jag har ännu inget TV-kort i min burk utan har bara sånt som jag har "hittat" på nätet, dvs en och annan TV-serie, xvid-filmer samt mina egna DVDer som jag rippat till hårddisken.
/Gojan
<{POST_SNAPBACK}>
Jag meckade också med detta ett tag och nu fungerar det bra tycker jag. Kör Fedora Core 6 och har följande services som startas i denna ordning (annars blir det problem). Skall även uppdatera guiden med detta.... sasc-ng-module#!/bin/bash
#
# description: SASC-NG Module loads and adjust permissions
# processname: sasc-ng-module
# chkconfig: - 70 12
# Source function library.
. /etc/rc.d/init.d/functions
SASC_MODULE_NAME="sasc-ng-module"
SASC_MODULE="dvbloopback.ko"
# Directory holding the sasc-ng module
SASC_MODULE_LOCATION="/usr/src/sasc-ng-v98/"
RETVAL=0
start() {
# Load SASC-NG module
echo -n $"Loading ${SASC_MODULE_NAME}: "
/sbin/insmod ${SASC_MODULE_LOCATION}${SASC_MODULE}
RETVAL=$?
echo
[ $RETVAL = 0 ] && touch /var/lock/subsys/${SASC_MODULE_NAME}
return $RETVAL
}
stop() {
echo -n $"Unload ${SASC_MODULE_NAME}: "
/sbin/rmmod ${SASC_MODULE_LOCATION}${SASC_MODULE}
RETVAL=$?
echo
[ $RETVAL = 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/${SASC_MODULE_NAME}
}
# See how we were called.
case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
restart)
stop
start
;;
*)
echo $"Usage: ${SASC_MODULE_NAME} {start|stop|restart|help}"
exit 1
esac
exit $RETVAL sasc-ng#!/bin/bash
#
# description: SASC-NG Process
# processname: sasc-ng
# chkconfig: - 75 10
. /etc/rc.d/init.d/functions
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
SASC_NAME="sascd"
SASC_DESC="SASC-NG"
SASC_PROG="sasc-ng"
# Directory holding the sasc-ng binary
SASC_LOCATION="/usr/src/sasc-ng-v98/"
SASC_USER="root"
SASC_OPTIONS="--cam-dir /etc/camfiles -j 0:1"
SASC_LOGFILE="/var/log/sasc-ng"
test -x ${SASC_LOCATION}${SASC_PROG} || exit 0
SASC_CMD="${SASC_LOCATION}${SASC_PROG} ${SASC_OPTIONS}"
RETVAL=0
start() {
#chmod -R o+rw /dev/dvb/adapter0
#chmod -R o+rw /dev/dvb/adapter1
# Check if SASC is already running, otherwise start it
if [ ! -f /var/lock/subsys/${SASC_PROG} ]; then
#echo -e "Starting ${SASC_DESC}: ${SASC_NAME} with ${SASC_CMD}"
echo -n "Starting ${SASC_PROG}: "
#daemon --user ${SASC_USER} ${SASC_CMD} >> ${SASC_LOGFILE}
${SASC_CMD} >> ${SASC_LOGFILE} &
RETVAL=$?
[ $RETVAL -eq 0 ] && touch /var/lock/subsys/${SASC_PROG}
echo
fi
return $RETVAL
}
stop() {
echo -n "Stopping ${SASC_PROG}: "
killproc ${SASC_LOCATION}${SASC_PROG}
RETVAL=$?
[ $RETVAL -eq 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/${SASC_PROG}
echo
return $RETVAL
}
case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
restart)
stop
start
;;
*)
echo $"Usage: $module {start|stop|restart|help}"
exit 1
esac
exit $RETVAL mythbackend#!/bin/bash
#
# /etc/rc.d/init.d/mythbackend
#
# Starts the mythbackend as a daemon
#
# chkconfig: 345 90 10
# description: Starts the mythbackend process as a daemon after the XWindows \
# system is started, in runlevel 5. This allows scheduled \
# recordings to occur without manual intervention.
# processname: mythbackend
# Copyright (c) by Michael Thomson <linux at m-thomson dot net>
# With thanks to Stu Tomlinson <stu at nosnilmot dot com>
#
# This program is free software; you can redistribute it and/or modify
# it under the terms of the GNU General Public License as published by
# the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
# (at your option) any later version.
#
# This program is distributed in the hope that it will be useful,
# but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
# MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the
# GNU General Public License for more details.
#
# You should have received a copy of the GNU General Public License
# along with this program; if not, write to the Free Software
# Foundation, Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA
# Default values to use if none are supplied in the config file.
# User who should start the mythbackend processes
MBE_USER="root"
# Directory holding the mythbackend binary
MBE_LOCATION="/opt/mythtv-0.20a/bin/"
# Name of mythbackend binary
MBE_PROG="mythbackend"
# Full path to mythbackend log file
MBE_LOGFILE="/var/log/mythbackend.log"
. /etc/init.d/functions
# Source config file if available
if [ -f "/etc/sysconfig/mythbackend" ]; then
. /etc/sysconfig/mythbackend
fi
test -x ${MBE_LOCATION}${MBE_PROG} || exit 0
RETVAL=0
#
#
start() {
# Check if mythbackend is already running
if [ ! -f /var/lock/subsys/${MBE_PROG} ]; then
echo -n "Starting ${MBE_PROG}: "
# /usr/local/bin/mythbackend -d -l /some/log/file
daemon --user ${MBE_USER} ${MBE_LOCATION}${MBE_PROG} -d -l ${MBE_LOGFILE}
RETVAL=$?
[ $RETVAL -eq 0 ] && touch /var/lock/subsys/${MBE_PROG}
echo
fi
return $RETVAL
}
stop() {
echo -n "Stopping ${MBE_PROG}: "
killproc ${MBE_LOCATION}${MBE_PROG}
RETVAL=$?
[ $RETVAL -eq 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/${MBE_PROG}
echo
return $RETVAL
}
restart() {
stop
start
}
reload() {
restart
}
status_at() {
status ${MBE_LOCATION}${MBE_PROG}
}
case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
reload|restart)
restart
;;
condrestart)
if [ -f /var/lock/subsys/${MBE_PROG} ]; then
restart
fi
;;
status)
status_at
;;
*)
echo "Usage: $0 {start|stop|restart|condrestart|status}"
exit 1
esac
exit $?
exit $RETVAL
Postad 03 mars 2007 - 22:49
Unregistered46c16d7d
-
Unregistered46c16d7d
-
Användare
-
-
164 inlägg
Hej, Som nyfödd MythTV-användare undrar jag lite över hur det vore smartast att organisera sina filmer. Jag har ännu inget TV-kort i min burk utan har bara sånt som jag har "hittat" på nätet, dvs en och annan TV-serie, xvid-filmer samt mina egna DVDer som jag rippat till hårddisken.
/Gojan
<{POST_SNAPBACK}>
Jag använder Mythvideo och har man namngett sina filer vettigt är det lätt att "tagga" dem via den inbyggda IMDB-lookupen. Sen tror jag det går att sortera dem i underbibliotek också men det har jag inte testat
Postad 05 mars 2007 - 19:54
mattan75
-
mattan75
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej
Någon som har lyckats på MythTV att uppdatera programkort som som är kopplade mot en NewCamd server?
Postad 07 mars 2007 - 07:55
pmgl
-
pmgl
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej,
Nu har även jag dragits in i MythTV träsket =) Har tagit ett par dagar att läsa igenom denna tråd, men det var helt klart värt det...har lärt mig massor.
Men jag har en par saker som fortfarande är lite oklara...
CPU: AMD 2600+
HD: 250Gb
Minne: 512Mb
Audio: Game theater xp 7.1
GFX: nVidia FX5900 ultra
TV-Kort: 2xDVB-C ?? (valet ligger mellan Twinhan Cab-CI och Technotrend C-1500)
Har kört MythTV utan TV-kort i några veckor nu och har lite problem med att välja tv-kort. Skulle vilja köra dubbla turners, men det blir ganska dyrt med 2st CAM + "tvillingkort" och jag har förstått att man får samma funktion med sasc....fungerar detta med alla kort? har hört att det fungerar med Boxer(conax?) men tror ni att det fungerar här på andra sidan pölen också(Finland)?
Kan för övrigt meddela att allt annat fungerar i mythtv som det skall förutom IR och TV.
mvh
Patrik
Postad 07 mars 2007 - 20:01
gotchas
-
gotchas
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
jag har fått det mesta att fungera i min mythtv, men en sak undgår mig fortfarande och jag hoppas någon kan hjälpa mig. Jag får bara ljud ur höger högtalare och ganska dålig kvalitet. När jag kollar amixer visar den för "Line"
Capture channels: Mono
Mono: Capture [on]
Om jag gör "Un-mute" på Line så hör jag båda kanalerna på TV-n.
Några ideer på vad jag kan testa?
Jag kör mythtv 0.20_p12172, gentoo-linux med 2.6.20-kernel och alsa 1.0.14-rc2 på en AMD64-X2 med ett mobo från ASUS med NForce-430
Hoppas ni kan hjälpa mig!
mvh/Christer
Redigerat av gotchas, 07 mars 2007 - 20:02.
Postad 15 mars 2007 - 16:44
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Någon som kör DVB-C kort och ComHem ?
Har precis lyckats få igång TwinHan DVB-C kort i Linux, men har fastnat när jag försöker hitta kanaler.
Har testat en hel del olika parametrar i MythTV:s inställningar, samt dvbscan programmet tillsammans med egenknåpad comhem.ini utan att lyckas.
Vid ett tillfälle fick jag in ett fåtal kanaler med MythTV:s scanning - inställningen jag testade:
Frekvens: 362000000 Symbolhastighet: 6875000 Modulering: QAM64
Då får jag fram "Network Com Hem Processing" och så hittas typ 6 TV-kanaler och 10 radiokanaler, men ingenting mer.
Testar jag frekvenserna som man söker på i exempelvis Mediaportal under Windows hittas ingenting.
Någon som vet ?
Redigerat av Pulver, 15 mars 2007 - 16:45.
Postad 15 mars 2007 - 19:13
ille
-
ille
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag tror comhem kör med QAM264, testa dvbscan med följande fil:
# freq sr fec mod
C 362000000 6875000 NONE QAM256
/Christian
Redigerat av ille, 15 mars 2007 - 19:13.
Postad 15 mars 2007 - 20:06
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Tack för tipset, känner mig lite dum nu.
Hade faktiskt testat allt utom det mest uppenbara...
I Mythtv:s inställningar lyckades jag aldrig få in mer än det jag skrivet ovan.
Med scandvb hade jag testat att klistra in en massa egna parametrar som jag använt när jag scannat i Mediaportal - det fungerade inte.
Ditt förslag med qam256 fungerade heller inte - men körde jag istället qam64 så hittade jag inte mindre än 197 services  (Tv, radio och annat)
Inklusive hd-kanalerna mm (som dock inte kommer fungera...)
Postad 15 mars 2007 - 20:46
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Nästa fråga dyker upp på en gång - det går väl blanda olika dvb-kort ?
Kör med både DVB-T och DVB-C nu, men på DVB-C kortet får jag ingen bild ?
Testar endast okrypterat och försöker på in ch-kanalen och Discovery Mix (de enda kanalerna ComHem sänder okrypterade)
Vill se att det verkligen fungerar innan jag (eventuellt) skaffar ComHem abb.
Postad 16 mars 2007 - 14:13
boppenn
-
boppenn
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Nästa fråga dyker upp på en gång - det går väl blanda olika dvb-kort ?
Det är inga problem, det är bara att skapa olika "Källor" och "Ansluta" rätt kort till rätt källa!
Postad 16 mars 2007 - 16:08
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Tackar Jag har nu gjort allting "rätt", men lyckas ändå inte få någon bild med DVB-C kortet. Har även plockat bort mitt DVB-T kort, rensat alla TV-kort i MythTV-setup och skapat en ny källa och anslutning. Trots detta får jag ingen bild - misstänkte att något var fel drivrutinerna och hur jag monterade kortet - men så tog jag och testade Kaffeine för första gången. Måste säga att jag blev imponerade av kaffeine - mycket enkelt att komma igång med, och det tog inte mer än 5 minuter innan jag hade bild med DVB-C kortet  Skönt att ha ett andra "TV-program" så att man kan dubbelkolla saker som det här. Kaffeine har även dvbscan med alla olika ini-filer inbyggt - smidigt att kunna köra det med gui  Misstänker att det är någon bugg angående mina problem med DVB-C och MythTV (?)
Postad 16 mars 2007 - 19:02
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Trots detta får jag ingen bild - misstänkte att något var fel drivrutinerna och hur jag monterade kortet - men så tog jag och testade Kaffeine för första gången.
Måste säga att jag blev imponerade av kaffeine - mycket enkelt att komma igång med, och det tog inte mer än 5 minuter innan jag hade bild med DVB-C kortet 
Fast kaffeine är ju baserad på xine, så även xine borde ha funkat felfritt i det läget ....
Postad 16 mars 2007 - 19:58
ille
-
ille
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Pulver; Har du testat att köra dvbscan dinconfigfil > channels.conf sedan någon stans i mythtv-setup välja importera den filen du skapat. Så brukar jag göra.
Postad 16 mars 2007 - 21:07
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Pulver; Har du testat att köra dvbscan dinconfigfil > channels.conf sedan någon stans i mythtv-setup välja importera den filen du skapat. Så brukar jag göra.
Jo, det är så jag gör. Jag får alltså in alla kanaler i MythTV - men när jag ska titta är signalen 0% och det blir ingen bild. Då försöker jag alltså titta på ComHems okrypterade kanaler - som fungerar med kaffeine (och antagligen Xine också - men jag har inte testat det  )
Postad 21 mars 2007 - 16:48
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
SASC_OPTIONS="--cam-dir /etc/camfiles -j 0:1"
Testar lite andra saker nu, bland annat det här med korrekt autostart och flera mottagare med sasc-ng. Tack Jocke för de uppdaterade start-filerna  Jag fastnar dock på det jag citerar ovan - /etc/camfiles ? den mappen finns inte hos mig, och om jag skapar den - vilka filer ska finnas i mappen ? sasc-ng autostartas inte pga det inte hittar filer som behövs från den mappen. Nästa grej: Jag har fattat att man kan använda kommandot: insmod dvbloopback.ko num_adapters=2 för att starta flera viruella adaptrar manuellt. I jockes guide ovan blir det: /sbin/insmod ${SASC_MODULE_LOCATION}${SASC_MODULE} num_adapters=2 Men när jag testar det får jag: insmod: error inserting 'dvbloopback.ko': -1 Cannot allocate memory en virtuell adapter fungerar utmärkt - men inte 2 eller fler. Tänke att jag saknade RAM-minne, så jag tryckte i 512Mb till I HTPC:n - men det hjälpte inte. Några förslag ?
Postad 23 mars 2007 - 13:27
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Jag känner mig lite ensam i den här tråden just nu, men jag fortsätter svamla iallafall
Har alltid använt mig av Mandrivas rpm paket för MythTV tidigare, men testade nu att kompilera direkt från source istället.
Testade senaste versionen 0.21 (ej stabil ännu) och lyckas efter lite strul få igång både scanning av DVB-C samt få bild med ComHems okryperade kanaler i MythTV
Det är Twinhans DVB-C (mantis 2033) jag använder.
Förutom detta hittar jag inga revolutionerande skillnader mot 0.20, men det har väl hänt en del "under ytan" antar jag.
Nu har jag inget programkort för ComHem (ännu), så jag kan inte testa det jag tycker är mest spännande:
Fungerar HD-kanalerna i MythTV ?
Med ett programkort kan jag få in SVT-HD - frågan är om H.264 TV fungerar i MythTV ?
De andra HD-kanalerna är låsta till ComHems HD-box och det går (vad jag vet) inte att komma runt det problemet.
Någon som vet mer om detta ?
Postad 24 mars 2007 - 00:20
dali01
-
dali01
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
SASC_OPTIONS="--cam-dir /etc/camfiles -j 0:1" Jag fastnar dock på det jag citerar ovan - /etc/camfiles ? den mappen finns inte hos mig, och om jag skapar den - vilka filer ska finnas i mappen ?
sasc-ng autostartas inte pga det inte hittar filer som behövs från den mappen.
Istället för /etc/camfiles så ska du ange var du har placerat config-filen ( /usr/src/sasc-ng/sc_files om du har följt guiden). Har själv lite problem med att sasc-ng dör och i fallet drar med sig cardservern så att den också dör, trots att den körs på en annan maskin. Nån som varit med om det?
Postad 25 mars 2007 - 09:03
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Istället för /etc/camfiles så ska du ange var du har placerat config-filen ( /usr/src/sasc-ng/sc_files om du har följt guiden).
Tackar  Nu verkar det mesta fungera för mig. Löste tom mina 'num_adapters=2' problem efter en omistallation av sasc-ng (vet ej vad orsaken var) - kör senaste versionen. Har dock en lite fånig sak kvar - jag har olika DVB-kort i datorn och varje gång jag startar verkar de hamna på olika adapter platser. Vid ett tillfälle hamnar dvb-t #1 på adapter0 dvb-c på adapter1 och dvb-t #2 på adapter2 Vid nästa start hamnar dvb-c på adapter0 dvb-t #1 på adapter1 och dvb-t #2 på adapter2 osv Det här ställer givetvis till problem både för sasc-ng och för MythTV. DVB-C kortet startas pga att jag lagt till 'mantis' i /etc/modprobe.preload - kan jag "försena" detta på något sätt (kanske i ett annat dokument) så att det alltid startas sist ?
Postad 25 mars 2007 - 09:11
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
DVB-C kortet startas pga att jag lagt till 'mantis' i /etc/modprobe.preload - kan jag "försena" detta på något sätt (kanske i ett annat dokument) så att det alltid startas sist ?
du kan ju alltid göra en manuell insmod på modulerna i slutet utav bootsekvensen mha /etc/rc.d/rc.local Btw, vilka moduler krävs för Twinhan-kortet skall lira ?
Postad 25 mars 2007 - 09:36
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Tackar, ska testa det - måste bara se till att det startar innan sasc-ng. Twinhan-kortet fick jag att fungera genom att hämta hem mantis-v4l-dvb.tar.bz2 från denna diskussionKörde make release, make, make install och kunde sedan montera det med 'modprobe mantis' Fungerar som sagt fint i Kaffeine och MythTV 0.21. edit: rättade till modprobe från insmod.
Redigerat av Pulver, 25 mars 2007 - 12:23.
Postad 26 mars 2007 - 10:51
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Fick lite problem med MythTV 0.21 och la in 0.20 från Mandrivas rpm-paket igen och denna gång fungerar mitt TwinHan dvb-c kort felfritt  Kör numera utan problem med ett Hauppauge dual dvb-t kort och Twinhans dvb-c kort med autostart på allting. Ordande mina problem med i vilken ordning TV-korten monterades genom att lägga in 'modprobe mantis' högst upp i sasc-ng modulens start-dokument. Eftersom jag är lite stolt över att jag fått allt att fungera nu så bjuder jag på en bild  ( tryck för större) PiP på TV3 och Kanal5 med endast ett programkortMythTV är väl enda programvaran som klarar ovanstående funktion (?)
Postad 26 mars 2007 - 12:16
slackerboy
-
slackerboy
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tjena,
jag har en fundering... behövs inte ett start script till newcamd? Borde inte den behövas startas den med vid reboot? Då jag testar att starta den så får jag ingen newcamd.pid i /tmp, den startar dock och visar det som finns i guiden som ni ref till, dvs ser ut att fungera. Som sagt, hur gör ni med start av newcamd vid omboot/ev då man måste starta om den manuellt.
Postad 26 mars 2007 - 21:24
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Smidigast är väl att inte köra kortläsaren/kortservern på samma dator - själv kör jag kortläsaren direktinkopplad på min router
Postad 26 mars 2007 - 21:53
jocke4u
-
jocke4u
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Tjena,
jag har en fundering... behövs inte ett start script till newcamd? Borde inte den behövas startas den med vid reboot? Då jag testar att starta den så får jag ingen newcamd.pid i /tmp, den startar dock och visar det som finns i guiden som ni ref till, dvs ser ut att fungera. Som sagt, hur gör ni med start av newcamd vid omboot/ev då man måste starta om den manuellt.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst bör denna vara autostartad. Om kortservern körs på samma maskin så skall du se till att denna startas först. 1. Kortserver 2. Ladda sasc-ng modulen 3. Starta sasc-ng 4. Starta mythbackend 5. Starta mythfrontend Min newcamd service (separat maskin): #!/bin/sh
#
# newcamd This shell script takes care of starting and stopping
# newcamd.
#
# chkconfig: 2345 99 00
# description: newcamd provides cardsharing services.
[ -f /etc/newcamd/cardserv.cfg ] || exit 0
PATH=/usr/sbin:${PATH}
COLUMNS=9999
export PATH COLUMNS
program=cardserver.i386
case "$1" in
'start')
# Start daemon.
echo -n "Starting newcamd: "
cardserver.i386 >> /var/log/newcamd.log
echo
RETVAL=$?
;;
'stop')
# Stop daemon.
echo -n "Shutting down newcamd: "
killall cardserver.i386
echo
RETVAL=$?
;;
*)
echo "Usage: $0 { start | stop }"
;;
esac
exit 0 Raden: # chkconfig: 2345 99 00 Styr startupen i Fedora
Postad 26 mars 2007 - 21:54
jocke4u
-
jocke4u
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Pulver: Gott att det verkade ordna sig. Guiden är inte 100% felfri (skall försöka fila lite mer på den snart)
Postad 27 mars 2007 - 06:33
slackerboy
-
slackerboy
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Smidigast är väl att inte köra kortläsaren/kortservern på samma dator - själv kör jag kortläsaren direktinkopplad på min router 
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, ja beroende på användningsområde
Postad 27 mars 2007 - 06:35
slackerboy
-
slackerboy
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tjena,
<{POST_SNAPBACK}>
Visst bör denna vara autostartad. Om kortservern körs på samma maskin så skall du se till att denna startas först. 1. Kortserver 2. Ladda sasc-ng modulen 3. Starta sasc-ng 4. Starta mythbackend 5. Starta mythfrontend
Min newcamd service (separat maskin):
#!/bin/sh
#
# newcamd This shell script takes care of starting and stopping
# newcamd.
#
# chkconfig: 2345 99 00
# description: newcamd provides cardsharing services.
[ -f /etc/newcamd/cardserv.cfg ] || exit 0
PATH=/usr/sbin:${PATH}
COLUMNS=9999
export PATH COLUMNS
program=cardserver.i386
case "$1" in
'start')
# Start daemon.
echo -n "Starting newcamd: "
cardserver.i386 >> /var/log/newcamd.log
echo
RETVAL=$?
;;
'stop')
# Stop daemon.
echo -n "Shutting down newcamd: "
killall cardserver.i386
echo
RETVAL=$?
;;
*)
echo "Usage: $0 { start | stop }"
;;
esac
exit 0 Raden: # chkconfig: 2345 99 00
Styr startupen i Fedora
<{POST_SNAPBACK}>
Aha, precis som jag anade, oki, jag får ta och göra ett motsvarande script för gentoo. (tippar på att ditt är för fedora etc) Tack för hjälpen!
Postad 27 mars 2007 - 09:25
preacher
-
preacher
-
Ont Geni
-
-
1 238 inlägg
<klipp>
Fungerar HD-kanalerna i MythTV ?
Med ett programkort kan jag få in SVT-HD - frågan är om H.264 TV fungerar i MythTV ?
De andra HD-kanalerna är låsta till ComHems HD-box och det går (vad jag vet) inte att komma runt det problemet.
Någon som vet mer om detta ?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, var har du hittat information om att HD-kanalerna är låsta till Comhems HD-box? Vill själv få igång HD-kanalerna, men har inte kommit särskilt långt. Har samma problem som Björn skriver om ett par sidor bak i tråden, nämligen att kanalerna syns vid kanal-skanning, men Myth filtrerar bort dem med meddelandet "Not a television or radio service". Verkar konstigt att man lyckats låsa dem till en specifik box, även om inget med Comhem förvånar mig längre...
Postad 27 mars 2007 - 09:30
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Vill själv få igång HD-kanalerna, men har inte kommit särskilt långt. Har samma problem som Björn skriver om ett par sidor bak i tråden, nämligen att kanalerna syns vid kanal-skanning, men Myth filtrerar bort dem med meddelandet "Not a television or radio service".
Du kan ju testa att ställa in kanalfrekvensen manuellt via OS, och låta mplayer strömma videon direkt från devicet, funkar det inte där heller så är det troligen inte mythTV som är problemet.
Postad 27 mars 2007 - 10:53
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Hej,
var har du hittat information om att HD-kanalerna är låsta till Comhems HD-box?
Vill själv få igång HD-kanalerna, men har inte kommit särskilt långt. Har samma problem som Björn skriver om ett par sidor bak i tråden, nämligen att kanalerna syns vid kanal-skanning, men Myth filtrerar bort dem med meddelandet "Not a television or radio service".
Verkar konstigt att man lyckats låsa dem till en specifik box, även om inget med Comhem förvånar mig längre...
Det finns en del gamla trådar här i forumet som behandlar ämnet - bla dennaSVT-HD är inte bunden till HD-boxen, så den går att få in. Frågan är om MythTV hanterar att visa kanalen eftersom den sänds med H.264 kodning. Jag scannade kanalerna i MythTV 0.21 och jag har bestämt för mig att HD-kanalerna dök upp i kanallistan och EPG:n efter att jag scannat. Men jag kunde inte testa SVT-HD eftersom jag inte har programkort från Comhem ännu. Men nu ska de ju sända TV3, TV6 och TV8 digitalt ( kors i taket) så man får väl skaffa ett abb snart
Postad 27 mars 2007 - 14:37
raptorjr
-
raptorjr
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Vet inte om MythTV klarar h264 direkt men tror det, fast med dålig prestanda. Däremot finns det ju nån som haxxat lite så man kan använda CoreAVC för att avkoda h264 även under linux.
Bättre prestanda, men är väl fortfarande en lite ostabil lösning.
Postad 27 mars 2007 - 17:51
maqe
-
maqe
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Någon som vet hur man ställer om texten på t.ex canal+ så den blir lite mindre och snyggare? Jag har provat lite inställningar men jag lyckas inte får det att fungera.
Postad 27 mars 2007 - 18:57
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Någon som vet hur man ställer om texten på t.ex canal+ så den blir lite mindre och snyggare? Jag har provat lite inställningar men jag lyckas inte får det att fungera.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ställde ungefär samma fråga tidigare i tråden och ille skrev då: För mig visas DVB subtitels bra. Man kan sätta DisplaySize i milimeter i X-config filen t.ex:
Testa det...
Det fungerade dock inte för mig. Men det är ju teletext subtitles som visas på Canal+ - vet inte om det är samma som ille syftar på. Raptorjr - beror ju lite på vilken prestanda man har på datorn - jag kan köra lösa X264 720P klipp utan problem på min MythTv. Jag kan testa om SVT-HD fungerar inom kort
Postad 27 mars 2007 - 19:21
maqe
-
maqe
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ställde ungefär samma fråga tidigare i tråden och ille skrev då:
För mig visas DVB subtitels bra. Man kan sätta DisplaySize i milimeter i X-config filen t.ex:
Testa det...
Det fungerade dock inte för mig.
Men det är ju teletext subtitles som visas på Canal+ - vet inte om det är samma som ille syftar på.
Jag kan testa om SVT-HD fungerar inom kort
<{POST_SNAPBACK}>
Okay, jag får testa det. SVT-HD låter intressant, har du köpt ett dvb-s2 kort? Vad har du för prestanda på din burk? Jag är sugen men jag har bara en p4 3ghz med 512 i ram samt ett geforce 6600gt så jag funderar på om min maskin är för trött
Postad 27 mars 2007 - 19:33
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
SVT-HD låter intressant, har du köpt ett dvb-s2 kort? Vad har du för prestanda på din burk?
Nej, jag har ett Twinhan (mantis 2033) DVB-C och tänker ta hem SVT-HD via ComHem. Det visas inte mycket intressant på SVT-HD (ännu), men det är ju mest för att se om det är tekniskt möjligt och för att se hur det ser ut  ComHems resterande HD-kanaler är knutna till deras HD-box. Min MythTV HTPC har en Sempron 3400+ processor - kanske på gränsen om den hanterar HD, men som sagt: X264 720P klipp går fint
Postad 28 mars 2007 - 07:26
slackerboy
-
slackerboy
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej igen,
Nu har jag en fundering till. Hur var det med själva mythtv, måste man patcha till den för att den skall hantera sasc-ng? Enl guiden skall man def sökväg mm till den, jag kan inte hitta det då jag installerar senaste mythtv i gentoo. Visst skall detta ställas in i mythtv-setup, dvs i backend inställningarna?
Tack på förhand.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
MythTV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|