Har någon annan upplevt att slutstegen blir ojämnt varma. Detta gäller inte i a-läget, bara a/b och viloläge.
XTZ Class A-100
(Förstärkare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
XTZ Class A-100 D II
(Förstärkare)
|
2
|
(53)
|
Inga priser | |
XTZ Class A-100 D3
(Förstärkare)
|
4
|
(35)
|
Inga priser |
Postad 09 January 2010 - 10:41
Har någon annan upplevt att slutstegen blir ojämnt varma. Detta gäller inte i a-läget, bara a/b och viloläge.
Postad 03 February 2010 - 01:36
Också jag upplever Riaa-förstärkaren som brusig och tunn i ljudet. Har haft 2 D3:or hemma och upplever samma sak med båda. Dessutom blir den jag har nu väldigt varm på högra sidan (slutsteget) jämfört med vänstra. Har varit i kontakt med XTZ om detta och de instämmer att detta med ojämnheten i värmen inte låter bra. Vi får se om jag vågar mig på en tredje. Bra service och bemötande från XTZ dock och jag är annars otroligt nöjd med ljudet från min D3:a.
Annars skulle jag föreslå dig att du använder din gamla eller någon annans förstärkares Riaa steg
och för över alla dina LP-skivor på en hårddisk i flac-format och sen införskaffar en NAS plus ett Sonos system.
XTZ stärkaren och Sonos via en optisk kabel trivs väldigt bra ihop och ger ett fantastiskt ljud för pengarna.
Dessutom får du, om du behöver det, bas, diskant och balans från Sonos. För det vore ju synd om du valde bort den här
välljudande stärkaren bara för att Riaa steget är lite brusigt.
Postad 03 February 2010 - 06:45
1: spåna att man ska ansluta en massa saker, och kontakterna tar slut på förstärkaren, vafan gör man då? Nu kommer jag nog inte få detta problem, men ändå!
2: Finns det några högtalare den passar "bättre" eller "sämre" med? Jag är rätt sugen på KEF IQ70 med tanke på utseendet och vad folk skriver om dom, men är dom "tungdrivna" eller "lättdrivna", och spelar det någon roll i det här sammanhanget?
Postad 04 February 2010 - 01:28
2: Finns det några högtalare den passar "bättre" eller "sämre" med? Jag är rätt sugen på KEF IQ70 med tanke på utseendet och vad folk skriver om dom, men är dom "tungdrivna" eller "lättdrivna", och spelar det någon roll i det här sammanhanget?
Vill du ha high end ljud till en relativt låg summa pengar testa Swans Diva 5.2. Har dem själv tillsammans med en HiFi sub Audio Pro B2-50. Den är 30 år gammal så en sån blir svår att få tag på men någon av Yamahas värstingar är inte så dumma de heller.
Tillsammans med Sonos ZP90 är ljudet i förhållande till priset helt utan konkurrens.
Swans högtalare finns för tillfället tyvärr bara att köpa från Norge:
www.mamut.net/soundwave/shop/
Annars om det blir för dyrt finns ju alltid XTZ 99.36. Inte Swans direkt men riktigt bra för sitt pris. Kommer att köpa ett par så småningom för att ha i sovrummet.
Redigerat av perri, 04 February 2010 - 01:30.
Postad 09 February 2010 - 14:16
Postad 11 February 2010 - 08:18
Dessutom går det inte att hålla in t ex volym-knapparna för att höja snabbare, ska man verkligen behöva trycka en gång för varje 0.5 dB-steg?
EDIT: Verkar fungera nu, måste ha varit någon typ av hinna ovanpå IR-ögat i förstärkaren. Inget som syntes men efter torkning med en lätt fuktad trasa funkar det perfekt.
Redigerat av Anders R, 11 February 2010 - 08:26.
Postad 09 March 2010 - 07:40
Funderar på att köpa XTZ Class A-100 D3
då den har digital in, ett måste då min dator är ljud källan
och verkar populär
Nu har jag
ett par QLN 604 MKII 4 ohm 92db
samt en aktiv QLN Sub 82
Så orkar XTZ Class A-100 D3
driva 640ona i klass A när ja ska fin lyssna på min FLAC samling
Jag kommer använda AB läget när ja ser på tv-serier nyheter spelar mm
men vill gärna ha det däran extra vid musik lysning
För att XTZ Class A-100 D3 ska vara intressant måste ja kunna använda A läget så klart
Det talas om metallbygeln
En kommentera var
1. En metallbygel ger den absolut kortaste vägen.
2. En metallbygel sakar helt lödningar/skarvar.
Svar var att stål inte är en bra ledare
Dessa påstående får mig o tänka bygel men inte av stål
Vad skulle denna bygel kunna bestå av (silver ?)
och hur tillverkar man den med fin precision
För att ha en kabel hänga på baksidan som det vore en gammal telefonväxel känns inte som bästa lösningen.
Redigerat av ckghagen, 09 March 2010 - 08:18.
Postad 09 March 2010 - 08:19
F.ö. hör jag ingen skillnad mellan A och AB när jag lyssnar på CD-skivor.
Redigerat av Sardaukar, 09 March 2010 - 08:20.
Postad 09 March 2010 - 16:13
Pratas lite hit och dit om hur mycket 50w 8 ohm är, men fik ingen direkt klarhet
Funderar på att köpa XTZ Class A-100 D3
då den har digital in, ett måste då min dator är ljud källan
och verkar populär
Nu har jag
ett par QLN 604 MKII 4 ohm 92db
samt en aktiv QLN Sub 82
Så orkar XTZ Class A-100 D3
driva 640ona i klass A när ja ska fin lyssna på min FLAC samling
Jag kommer använda AB läget när ja ser på tv-serier nyheter spelar mm
men vill gärna ha det däran extra vid musik lysning
För att XTZ Class A-100 D3 ska vara intressant måste ja kunna använda A läget så klart
Jag kör själv i class A med mina Swans Diva 5.2 6 ohm 90db vilket blir i stort sett samma ljudtryck per watt som du får ut och det räcker mer än väl till.
Fast skall du ha datorn som ljudkälla så lär du inte höra någon skillnad på class A resp. AB då ljudkort i datorer inte är kända för att klara av transientåtergivning (snabba ljudförlopp) speciellt bra.
För det är just transientåtergivningen det handlar om vid class A läge då förstärkaren alltid har omedelbar tillgång till ström.
Har man då en källa och/eller högtalare som inte klarar av att följa med i svängarna så att säga så hör man ingen skillnad.
Så du kan lugnt köpa förstärkaren och köra den i class AB för att så småningom köpa bättre kringutrustning och växa med musiken. För det är inget snack, bättre stärkare för den pengen finns inte just nu!
Redigerat av perri, 09 March 2010 - 16:43.
Postad 09 March 2010 - 16:33
En bygel i koppar hade ju varit idealiskt, men frågan är om det skulle göra skillnad för det mänskliga örat.
F.ö. hör jag ingen skillnad mellan A och AB när jag lyssnar på CD-skivor.
Byglarna på förstärkaren är ett ickeproblem så länge de har en tillräckligt stor precision vid kontakten för att vara gastäta och det verkar dessa vara.
En ej gastät kopparbygel skulle däremot vara en katastrof då det skulle bildas oxid efter ett år eller så och kontaktresistansen skulle öka dramatiskt med sopigt ljud som följd.
Av samma anledning är det rätt komiskt med dessa s.k. high end banankontakter som alltid skall skruvas. Dessa skruvar är inte gastäta och bildar även här oxidproblem. Köp hellre riktiga labbproppar som skall lödas. Mina favoriter är Elfas 40-226-04.
Japp, lite OT blev det ju här på slutet men nån j-a ordning får det ju vara på övertron i HiFi-branschen!
Redigerat av perri, 09 March 2010 - 16:35.
Postad 09 March 2010 - 23:01
Säger du att digitalt ljud inte kan nyttja klass AFast skall du ha datorn som ljudkälla så lär du inte höra någon skillnad på class A resp. AB då ljudkort i datorer inte är kända för att klara av transientåtergivning (snabba ljudförlopp) speciellt bra.
Eller säger du att det finns bra och dåliga digitalt signaler
från en identisk data mängd tex en FLAC fil
Postad 10 March 2010 - 01:29
Säger du att digitalt ljud inte kan nyttja klass A
Eller säger du att det finns bra och dåliga digitalt signaler
från en identisk data mängd tex en FLAC fil
Rätt märkligt hur en del anser att eftersom det är digitalt så låter alla digitala signaler likadant. För det är väl dit du vill komma misstänker jag.
Utan att gå in på tekniken så händer det ju lite olika saker mellan groparna i CD-skivan och ljuset i kabeln på en 400 kr spelare jämfört med en svindyr referensspelare. Sen har vi avkodarna av de olika ljudformaten i datorn som oftast sabbar transientåtergivningen helt och hållet. Därefter måste ju också D/A omvandlaren i förstärkaren hålla måttet vilket den gör i XTZ Class A100D3.
Den enda mediaspelare som avkodar transienterna helt och fullt, vad jag har hört, är Sonos och det även i 320k mp3!
Körde tidigare Creatives värsta Soundblaster X-Fi kort med tillhörande låda i min HTPC och blev rätt besviken minst sagt. Bestod mest av en massa fuskfilter för att dölja de värsta skavankerna...
Så vill du ha riktigt bra ljud till din XTZ Class A100D3 undviker du datorn och skaffar en Sonos ZP90 och en snabb NAS istället. Kör själv ett helt Sonos system i kåken och är mycket nöjd.
Fast nu blev det lite väl mycket OT så tillbaka till ordningen.
Postad 10 March 2010 - 14:27
Sitter med samma kort i min datorKörde tidigare Creatives värsta Soundblaster X-Fi kort med tillhörande låda i min HTPC och blev rätt besviken minst sagt.
Då jag är en sån där som har digitaliserat mitt liv och har inget analoga grejer kvar
Även inga fysiska digitala skivor mm
Jag kommer köpa XTZ Class A100 D3 en då, har redan satt ut en köpes annons
Där i mot så undrar jag efter jag köpt XTZan
Finns det något ljudkort som matchar DACen i XTZan
För jag antar att om ett ljud kort har funktionen bit-matched inte duger
Redigerat av ckghagen, 10 March 2010 - 14:46.
Postad 10 March 2010 - 19:21
Sitter med samma kort i min dator
![]()
Då jag är en sån där som har digitaliserat mitt liv och har inget analoga grejer kvar
Även inga fysiska digitala skivor mm
Jag kommer köpa XTZ Class A100 D3 en då, har redan satt ut en köpes annons
Där i mot så undrar jag efter jag köpt XTZan
Finns det något ljudkort som matchar DACen i XTZan
För jag antar att om ett ljud kort har funktionen bit-matched inte duger
Det finns ju alltid svindyra studio ljudkort men då är du uppe i en prisnivå som vida överstiger
ett inköp av en Sonos, en NAS och en iPod som fjärr. Blir c:a 8000:- tillsammans och då slipper du att ha på
en väsnande dator hela tiden.
Kör som sagt själv XTZ Class A100 D3 i kombination med Sonos ZP90 optiskt kopplad och det ljudet som kommer ut är av high-end kvalité för i det här sammanhanget en mycket låg summa.
Postad 27 March 2010 - 15:44
Postad 27 March 2010 - 19:39
Rätt märkligt hur en del anser att eftersom det är digitalt så låter alla digitala signaler likadant. För det är väl dit du vill komma misstänker jag.
Utan att gå in på tekniken så händer det ju lite olika saker mellan groparna i CD-skivan och ljuset i kabeln på en 400 kr spelare jämfört med en svindyr referensspelare. Sen har vi avkodarna av de olika ljudformaten i datorn som oftast sabbar transientåtergivningen helt och hållet. Därefter måste ju också D/A omvandlaren i förstärkaren hålla måttet vilket den gör i XTZ Class A100D3.
Den enda mediaspelare som avkodar transienterna helt och fullt, vad jag har hört, är Sonos och det även i 320k mp3!
Körde tidigare Creatives värsta Soundblaster X-Fi kort med tillhörande låda i min HTPC och blev rätt besviken minst sagt. Bestod mest av en massa fuskfilter för att dölja de värsta skavankerna...
Så vill du ha riktigt bra ljud till din XTZ Class A100D3 undviker du datorn och skaffar en Sonos ZP90 och en snabb NAS istället. Kör själv ett helt Sonos system i kåken och är mycket nöjd.
Fast nu blev det lite väl mycket OT så tillbaka till ordningen.
Hur motiverar du ett köp av sonos när det bara borde räcka med en toslink kabel mellan datorn och xtz förstärkaren?
Menar du att xtz har en sämre dac eller att sonos är ljusår bättre?
På vilket sätt skiljer sig mängden rådata man skickar från datorn? Är det annorlunda signal på något sätt?
Intressant vore att se en mätning av xtz d/a och sonos, samt vilket fabrikat på respektive d/a modul.
Anledning till att man köper en xtz måste väl vara att man slipper alla halvdana ljudkort och dyra dacar, att man istället kan köra ljudet från en dator med digital pass through?
Om man vill slippa ha en dator som väsnas borde väl en wd tv och en hårddisk funka?
Jag har svårt att förstå ditt resenomang och tycker man kan samla på sig mer basfakta innan man rekomenderar produkter för 8-10 k kr.
Edit: Samma sitter i denna https://www.prisjakt...ukt.php?o=31768 sitter i XTZ, med andra ord får man en klass A förstärkare med en inbyggd dac som seperat ligger i listpris runt 11 k kr...
Redigerat av John999, 27 March 2010 - 22:25.
Postad 28 March 2010 - 01:01
Hur motiverar du ett köp av sonos när det bara borde räcka med en toslink kabel mellan datorn och xtz förstärkaren?
Menar du att xtz har en sämre dac eller att sonos är ljusår bättre?
På vilket sätt skiljer sig mängden rådata man skickar från datorn? Är det annorlunda signal på något sätt?
Intressant vore att se en mätning av xtz d/a och sonos, samt vilket fabrikat på respektive d/a modul.
Anledning till att man köper en xtz måste väl vara att man slipper alla halvdana ljudkort och dyra dacar, att man istället kan köra ljudet från en dator med digital pass through?
Om man vill slippa ha en dator som väsnas borde väl en wd tv och en hårddisk funka?
Jag har svårt att förstå ditt resenomang och tycker man kan samla på sig mer basfakta innan man rekomenderar produkter för 8-10 k kr.
Edit: Samma sitter i denna https://www.prisjakt...ukt.php?o=31768 sitter i XTZ, med andra ord får man en klass A förstärkare med en inbyggd dac som seperat ligger i listpris runt 11 k kr...
Ganska enkelt egentligen... Det sitter en mycket välgjord mjukvara för avspelning i Sonos. Bättre än jag någonsin tidigare har hört i denna genre och jag har ändå sysslat med HiFi sen anno datzumal.
D/A konvertern i Sonos är bra men inte high end men det är utan betydelse för min del då jag endast kör digitalt mellan Class A100 och Sonos.
Har WD TV Live själv och den är lika medioker när det gäller MP3/Flac avspelning som alla amatör dator-
ljudkort.Men den är ju först och främst avsedd för bio-ljud och inte HiFi i den högre skolan.
Ditt inlägg är en smula förvirrat så det verkar som om du inte riktigt har läst alla raderna då jag faktiskt skrev att D/A konvertern i stärkaren presterar bra.
Men ta du och kolla runt lite på nätet om vad som sägs om Sonos så får du väl bilda dig en egen uppfattning och om du har en möjlighet så kan du ju alltid gå och lyssna själv.
Postad 28 March 2010 - 14:08
Så vida man inte skickar signalen i pcm format.
Postad 31 March 2010 - 02:50
Har än en gång gått igenom vad du skrivit och tror att du menar följande:Det jag menar är att så länge signalen behandlas av xtz spelar det ingen roll vilken källa man har.
Så vida man inte skickar signalen i pcm format.
Så du kopplar alltså om ditt ljudkort till SPDIF Passthrough?
Jaha, men originalkällan är fortfarande CD som sen ev. skall omkodas till MP3/FLAC och gå vidare till lämplig avspelare i datorn för att därefter gå digital pass through.
Inte mycket vunnit där om man säger så då avspelaren fortfarande till stor del bestämmer ljudkvalitén.
Sonos har för övrigt en inbyggd digital pass through funktion den med...
Så du anser alltså att det är skillnad på det du kallar rådata och PCM? Är inte allt PCM? Förklara gärna.
Sen att det exempelvis skulle låta lika bra från en 400:- CD-spelare från Clas Ohlson och en svindyr referensspelare bara de matas digitalt in till Class A100 är ju ett minst sagt märkligt påstående för det händer ju, som redan sagts, en del olika saker från groparna i skivan till ljuset i kabeln...
Postad 08 April 2010 - 18:49
Sprillans ny på forumet.
Har ett par frågor ang. XTZ Class-A 100 D3.
Fick precis hem den idag och har nyligen kopplat ihop alles.
Har ett par B&W-S3 som jag matar med stärkaren.
Utan att ha spelat in allting helt och hållet så är mitt första intryck som det har skrivits lite tidigare om att just basljudet känns lite klent. Har kört mina B&W tidigare med en gammal Marantz steropjäs med lyckat resultat, känner som sagt nu att basen känns lite klen.
Tror nog att jag är lite färgad av "loudness" trästket sedan tidigare och kanske inte riktigt har vänjt mig vid det rena ljudet. Mina B&W:er är ju som sagt inga monsterpjäser så det kanske vore läge att koppla dem till en vettig subbas?
Har kikat lite på XTZ 99 W10.16 som jag tror skulle kunna funka som ett bra komplement just för de låga registren.
Kommer att använda anläggningen 50/50 till musik kontra film. Musikmässigt är det en himla blandning från tyngre till lite mer lugnare.
Ett annat alternativ är ju att införskaffa en EQ som skulle ge mig lite möjligheter att justera ljudet.
Vet att många är emot detta, men jag har använt dylika tidigare och har varit riktigt nöjd. Tips på någon vettig EQ?
Tacksam för tips!
Redigerat av Unregistered00c01f2c, 10 April 2010 - 13:33.
Postad 10 April 2010 - 15:32
För att få bästa möjliga ljud bör man peta så lite som möjligt i signalen så därför är nog en bra subbas att föredra.Mors!
Sprillans ny på forumet.
Har ett par frågor ang. XTZ Class-A 100 D3.
Fick precis hem den idag och har nyligen kopplat ihop alles.
Har ett par B&W-S3 som jag matar med stärkaren.
Utan att ha spelat in allting helt och hållet så är mitt första intryck som det har skrivits lite tidigare om att just basljudet känns lite klent. Har kört mina B&W tidigare med en gammal Marantz steropjäs med lyckat resultat, känner som sagt nu att basen känns lite klen.
Tror nog att jag är lite färgad av "loudness" trästket sedan tidigare och kanske inte riktigt har vänjt mig vid det rena ljudet. Mina B&W:er är ju som sagt inga monsterpjäser så det kanske vore läge att koppla dem till en vettig subbas?
Har kikat lite på XTZ 99 W10.16 som jag tror skulle kunna funka som ett bra komplement just för de låga registren.
Kommer att använda anläggningen 50/50 till musik kontra film. Musikmässigt är det en himla blandning från tyngre till lite mer lugnare.
Ett annat alternativ är ju att införskaffa en EQ som skulle ge mig lite möjligheter att justera ljudet.
Vet att många är emot detta, men jag har använt dylika tidigare och har varit riktigt nöjd. Tips på någon vettig EQ?
Tacksam för tips!
Vill du ändå ha en equalizer är de digitala varianterna något att titta på då du slipper fasfel mm.
Körde själv en Behringer Ultra Curve Pro optiskt kopplad till stärkaren tillsammans med mina Goodmans högtalare och det lät mycket bra.
Tog sen bort den helt och hållet efter byte till Swans Diva 5.2 då ljudet blev alldeles för hårt i dessa högtalare och kopplade istället in en gammal Audio Pro B 2-50 sub som kompensation i 2-kanalsdelen av anläggningen. Så just Behringer passar nog bäst med högtalare som har ett mjukt ljud.
Postad 10 April 2010 - 20:45
Lutar åt att komplettera med en subbas.
Mina högtalare är ju inga monster direkt. De kan nog behöva lite assistans med de låga registren.
Postad 11 April 2010 - 08:44
I mitt tycke spelar XTZ:an på tok för hårt och vasst ljud, jag gillar betydligt mycket varmare och rundare ljud som passar mina B&W:er bättre.
Kollade precis upp returmöjligheterna och det kommer att bli retur av XTZ:an.
Kikat lite på en Marantz som jag kommer komplettera med en extern DAC.
Postad 11 April 2010 - 09:35
skicka pm...
Postad 26 April 2010 - 12:31
Ska köpa slutsteg till min marantz 7002 då musik börjar ta mer o mer plats i min hembio och jag tycker inte riktigt att marantzen har den kraft o kontroll den behöver i 2 kanals lyssning. Men tänkte rådfråga er om jag ska använda marantzen som försteg till XTZ class-ap100 eller om försteget i XTZ class-A 100 D3 skulle ge mer i 2 kanals lyssning . Har även funderat på HK 980 men fundera på om inte den kommer färga ljudet väldigt mycket mot marantzen i hembion. Vill ju att ljudet ska ha så lite färgning från marantzen som möjligt då jag är mycket nöjd med hur den låter vill bara ha mer kraft och kontroll. Slutsteget ska driva XTZ egna 99.36.
Postad 28 April 2010 - 09:51
Postad 01 May 2010 - 17:29
Titta lite på Ebay mm här är några
EDIFIER HALL HA11
budget alternativet
XIANG SHENG 708B
En inte alt för dyr klass A rör Starkare
Rör mm bör bytas enligt Head-Hi.org
Audio-GD DAC FUN Basic
Intressant nu då den kommit i en 140$ billigare version
D2an har redan en fin DAC i sig dok ska FUN vara bättre
Åsikter eller andra förslag
Postad 05 May 2010 - 16:06
Jo, det finns i Hifi&Musik nr.5 och 6 2009.någon som vet om det finns några mätningar på a100 d3?
Postad 24 May 2010 - 19:10
Harman Kardon HK 980
Sherwood Newcastle RX-772
Marantz PM7003
Ett måste är alltså en skivspelar ingång och bra ljud tillsammans med skivspelaren utan att behöva köpa något till. Jag vet att den nyare modellen av XTZ förstärkare har Phono men vart är GND skruvkontakten? Jag lyssnar på all min musik genom datorn och genom en skivspelare som jag ska beställa ungefär samtidigt som jag köper förstärkaren. Jag lyssnar mest på hiphop (Inte bara dunka dunka hiphop utan all slags hiphop med alla slags melodier). Lyssnar även mycket på instrumental musik och house/soul/rnb/pop/jazz. Sherwood förstärkaren hade visst bra ljud med en vinylspelare enligt ett test i Hifi & Musik nr 9 - 2008. Har ingen aning faktiskt hur en HK 980 låter utan jag tycker att den mest ser bra ut och har fått massa bra omdömmen. Jag är ingen specialist direkt på det här med ljud utan måste gå på andras åsikter och jag hoppas att jag kan få hjälp här. Har frågat runt på diverse forum och läst andras omdömmen men känner att jag inte har fått svar som är bra nog/övertygande. Har sparat pengar ett tag för att kunna invistera i en bättre stereoanläggning för massa år framåt. Jag har just nu budget högtalare från Dynavoice Magic F-6 EX men funderar på att uppgradera mig till Dynavoice Challenger M-65 EX och köpa eventuellt denna XTZ förstärkare som jag skriver om. Har också funderat på att par golvhögtalare annars från XTZ också, modellen heter XTZ 89 FRONT. Vilka mellan dessa passar bäst till denna förstärkare och för min musiksmak? Vad tycker ni om detta paket? Eller ska jag satsa på bättre högtalare?
Mycket tacksam för svar från er mer kunniga inom det här.
Mvh/Alex
Redigerat av Unregistered34f60d33, 24 May 2010 - 19:22.
Postad 24 May 2010 - 19:45
Tjenare, funderar på XTZ Class A-100 D3 men vet inte så mycket om den och har aldrig lyssnat på den. Har ingen möjlighet att lyssna på den heller. Det är så att jag ska köpa en ny stereoförstärkare då jag är allmänt less på min gammla Technics. Är just nu inne på dessa modeller:
Harman Kardon HK 980
Sherwood Newcastle RX-772
Marantz PM7003
Ett måste är alltså en skivspelar ingång och bra ljud tillsammans med skivspelaren utan att behöva köpa något till. Jag vet att den nyare modellen av XTZ förstärkare har Phono men vart är GND skruvkontakten? Jag lyssnar på all min musik genom datorn och genom en skivspelare som jag ska beställa ungefär samtidigt som jag köper förstärkaren. Jag lyssnar mest på hiphop (Inte bara dunka dunka hiphop utan all slags hiphop med alla slags melodier). Lyssnar även mycket på instrumental musik och house/soul/rnb/pop/jazz. Sherwood förstärkaren hade visst bra ljud med en vinylspelare enligt ett test i Hifi & Musik nr 9 - 2008. Har ingen aning faktiskt hur en HK 980 låter utan jag tycker att den mest ser bra ut och har fått massa bra omdömmen. Jag är ingen specialist direkt på det här med ljud utan måste gå på andras åsikter och jag hoppas att jag kan få hjälp här. Har frågat runt på diverse forum och läst andras omdömmen men känner att jag inte har fått svar som är bra nog/övertygande. Har sparat pengar ett tag för att kunna invistera i en bättre stereoanläggning för massa år framåt. Jag har just nu budget högtalare från Dynavoice Magic F-6 EX men funderar på att uppgradera mig till Dynavoice Challenger M-65 EX och köpa eventuellt denna XTZ förstärkare som jag skriver om. Har också funderat på att par golvhögtalare annars från XTZ också, modellen heter XTZ 89 FRONT. Vilka mellan dessa passar bäst till denna förstärkare och för min musiksmak? Vad tycker ni om detta paket? Eller ska jag satsa på bättre högtalare?
Mycket tacksam för svar från er mer kunniga inom det här.
Mvh/Alex
Hej,
Det är ju väldigt svårt (omöjligt) att göra ett bra val utan att lyssna på båda försrtärkarna. Jag har själv
samt en
Jag har dock ingen möjlighet att jämföra de bredvid varandra :/, men Marantzen är snyggare tycker jag. Den har även motorstyrd volym, man får ju ratta som fan på XTZ för att ändra volymen, eller ha tålamod när man använder fjärren. Men XTZ:an är inte klen någonstans...
Aha, ser att du funderar på Dynavoice Challenger M-65.. jag kör originalmodellen till XTZ:an. Passar som handen i handsken tycker jag! Även med störda baslåtar som Infected mm, du kommer _garanterat_ inte ha några problem med att bli vräkt. Detta utan att det låter dåligt
Postad 24 May 2010 - 19:59
Varför har inte XTZ Class A-100 D3 någon GDN utgång?
Postad 25 May 2010 - 07:25
ScreenShot006a.JPG 28.31K
0 Antal nerladdningar-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arcam DiVA DV89 // XTZ Class A100 D3 // Dali 18mkII // HFLS-1 // MIT Terminator 4 // Supra Interconnect
Redigerat av HansGG, 25 May 2010 - 07:37.
Postad 25 May 2010 - 19:09
fackamato
Jag har nu varit och provlyssnat på Marantz PM-8003 och jag gillade verkligen det mesta med den, men det insåg jag hur viktigt det är att lyssna på grejerna man köper. Lyssnade även på Harman Kardon HK 980 som jag var väldigt missnöjd med, upplevde ljudet som en aningen dovt. Marantzen var detaljrik och hade det som jag sökte. Lyssnade även på en förstärkare från Rotel och den var bra men hade lite mer diskantljud än Marantzen. Måste lyssna på dom två igen för att absolut vara säker. Nu vill man ju gärna lyssna på XTZ förstärkaren också. Jag bor ju i Sthlm, finns det verkligen ingen butik i hela Sthlm som har den inne för lyssning? Ingen som annars kan beskriva ljudet på en XTZ Class A100 D3?
Mvh/Alex
Postad 08 June 2010 - 09:55
Postad 08 June 2010 - 10:00
Alltså jag är i tagen att köpa mig en ny anläggning har varit det ett bra tag men aldrig fått tummen ur. Har läst lite om XTZan sen D2 varianten och den har ju känts som guds gåva till den som inte har råd att lägga väldigt mycket pengar på en anläggning. Men jag är fortfarande lite osäker. Jag spelar enbart hårdrock i alla dess former, från brötig Black Metal till melodiös AOR jag föredrar en mer fyllig ljudbild och undrar därför hur väl XTZ leverar inom denna kategorin ?
Ja det gör den, inga problem. Jag lyssnar själv på Metal inom alla genrer och där är det inga problem.
Vad för högtalare skall du koppla till den?
Postad 08 June 2010 - 10:12
Ja det gör den, inga problem. Jag lyssnar själv på Metal inom alla genrer och där är det inga problem.
Vad för högtalare skall du koppla till den?
Ja alltså då min ekonomi är väldigt dålig då jag studerar så tänkte jag börja med att köpa förstärkaren och en CD- då de jag använder idag är otroligt föråldrade. Högtalarna jag har tänkte jag spara även dessa är väl inte särskillt märkvärdiga tror det är ett par yamaha från 90 eller något kan va sony också.
Postad 29 June 2010 - 21:37
Funderar på att köpa denna förstärkare. Men har ett problem jag vill lösa innan jag köper den då jag vill använda den som förstärkare och som rent slutsteg så kommer man till problemet att koppla ihop dom. Har läst i tråden och sätt lösningen med y spliter men det verkar inte som en optimal lösning då många verkar få sämre signal. Så jag funderar på om man skulle kunna koppla på en RCA-växel och med en knapptryckning ändra mellan stereo läget och slutstegs läget till hembion men frågan är om ljudet blir lika lidande av det. Annars verkar det som en bra lösning nästan som att ha en (hembio knapp) på förstärkaren. Så vad tror ni skulle det funka utan att ljudet fick lida?
Så här skulle jag då koppla hembio och försteg in i växeln och ut ur växeln slutsteget så kan jag växla mellan dom.
MVH Tor
Redigerat av Unregistered604ab614, 29 June 2010 - 22:51.
Postad 30 June 2010 - 05:27
Postad 30 June 2010 - 11:52
Hej!
Funderar på att köpa denna förstärkare. Men har ett problem jag vill lösa innan jag köper den då jag vill använda den som förstärkare och som rent slutsteg så kommer man till problemet att koppla ihop dom.
MVH Tor
Om du kan använda en lödkolv är den bästa lösningen ett växlande relä av hög kvalité i en skärmad låda och guldpläterade chassi rca-honor plus en separat nätdel. Använder mig själv av ett sådant bygge.
Postad 30 June 2010 - 13:30
Om du kan använda en lödkolv är den bästa lösningen ett växlande relä av hög kvalité i en skärmad låda och guldpläterade chassi rca-honor plus en separat nätdel. Använder mig själv av ett sådant bygge.
Hej!
Låter som en bra lösning men lödning är inte min starka sida tyvärr. Funderar på att beställa en rca växel från Kabelgiganten tills jag hittar något bättre. Men risken är att man blir slö när man har fixat "problemet".
Ingen som har några tips på bra rca växlar eller andra färdiga lösningar typ den Perri föreslog.
MVH Tor
Postad 18 July 2010 - 16:58
Edit: Såld!
Redigerat av Gubbslyna, 23 July 2010 - 09:59.
Postad 01 August 2010 - 21:12
Postad 01 August 2010 - 22:35
Någon som tror sig veta om förstegsdelen i en Class 100 "Divine" är bättre än mitt försteg i min surround reciver Pioneer LX 81?
H&M svarade på en liknande fråga i senaste numret; Man menar att styrkan hos Class A-100 snarare ligger i slutsteget och inte i försteget.
Så jag misstänker att din Pioneer är minst lika bra - eller rentav bättre!
Postad 09 August 2010 - 02:59
Skulle vara perfekt med ett bra försteg som hade både balanserade ingångar för exempel cd 100. Och även balanserde ut gångar till slutdteget Class AP 100, & balancerat ut till subwoffer.
Postad 26 January 2011 - 01:00
Tänkte höra hur pass den här stärkaren driver ett par "krävande" golvare, typ Elac 207. Går den i Klass-A-drift tills dess att man skruvar på högre volym och kör då resten i AB? Det låter ganska finurligt. Men hur långt räcker 2x50 annars?
Vilken golvare driver ni med den här?
Tack.
Förresten. När det står 2x50W (A-drift), hur många ohm syftar de på då? 8?
Redigerat av spleendid, 26 January 2011 - 01:13.
Postad 26 January 2011 - 07:21
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature
2 bilder
50 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?