Slocknade som en gris och sov i över tre timmar...
Mår faktiskt lite bättre nu.
Men det kan bero på megawhiskeyn jag hivade innan jag somnade.
det bästa som finns
Yes...först på sida 230
Redigerat av Ljungby, 19 November 2011 - 21:33.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 19 November 2011 - 21:33
det bästa som finns Yes...först på sida 230 Redigerat av Ljungby, 19 November 2011 - 21:33. Postad 20 November 2011 - 01:06
Grattis till projjen Palle
Ska gå och läga mig nu men hoppas kunna se lite bilder från Bagarn här i morgon. Postad 20 November 2011 - 02:34
Frågan är ju vem som inte skulle vara avundsjukt på dessa skapelser? Postad 20 November 2011 - 09:48
Nope ! Kommer inte att komma en enda byggbild här. Postad 20 November 2011 - 17:20
En bild på i32s pingmang med kompisar innan byggstart.
Jag är speciellt nöjd med finishen på piP och A2, de kommer passa in ypperligt bra.
Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 17:21. Postad 20 November 2011 - 17:39
Läckert var bara förnamnet på i32s, men frågan är vad fan du tänkte på när du valde färg på A2
En tanke som slog mig idag när jag kapade, den fan som konstruerade cirkelsågen måste ha varit vänsterhänt. För ska du köra med den stora anläggningsytan innåt så MÅSTE man "korsa" armarna för att kunna köra så. Dumt som fan, borde det inte varit bättre om man hade bytt så att den stora anläggningsytan varit på andra sidan? Finns säkert en bra förklaring, men jag tycker det blir avigt som fan att kapa på det hållet. Redigerat av Svenn3SaataN, 20 November 2011 - 17:41. Postad 20 November 2011 - 17:41
Va säger du? Är de inte fina?
Nu är hesten inte klad lengre Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 17:44. Postad 20 November 2011 - 18:16
Smaken är som baken, hehe. Men jag hade ALDRIG fått för mig att måla dem i den färgen Postad 20 November 2011 - 18:24
I beg to differ, rå-mdf (med fräst spår och en spackelfläck) samt rosa lack är ytfinishar av hög dignitet.
Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 18:26. Postad 20 November 2011 - 19:05
Haha, ja är man trygg i sig själv så är det klart att man kan välja en såpass "manlig" färg som rosa på sin högtalare Postad 20 November 2011 - 19:10
Haha
Jag trodde faktiskt att det skulle framgå tydligt att jag inte var seriös angående finish på piP och A2, trots uteblivna smileys. De ser ju rent ut sagt förjävliga ut piP kommer få samma finish som i32s och A2'orna blir svarta. Det var nog förra ägarens fru som fick välja finish på de sistnämnda Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 19:11. Postad 20 November 2011 - 19:12
Snelhesten spuj har snygga högtalare !
speciellt a2'orna ! dina i32s tycker jag att du ska göra dig av med, jag kan ta emot dom utan någon kostnad ! Edit: "Hansominteärtillbaka" har alldeles nyligen beställt nya basmoduler, 4st slutade det på och kommer att bli precis hur super bra som helst ! Helt sprillans nya konstruktioner som inte ett enda par levererats än, en godbit som har profundusX prestanda fast i mindre låda Sitter och lyssnar på lite Arvo Pärt: Fur Alina just nu och snart blir det: spiegel im spiegel Redigerat av nejjagärintetillbaka, 20 November 2011 - 19:16. Postad 20 November 2011 - 19:27
Jag bjussar på en bild som visar fronten, det blir även en bas i vardera övre hörn vilket låter helknäppt men kommer förhoppningsvis bli hyffsat diskret ändå när draperier kommer på plats. Fronten ska vara så mörk som möjligt för att främja filmtittande. Ingen elektronik kommer att stå vid högtalarna.
Rummet kommer dock att se radikalt annorlunda ut när det är klart. Jag ska försöka träffa någon slags sweetspot mellan biogrotta/lyssningsrum och vardagsrum, vi får se om jag lyckas. (Det låter iofs smått komiskt med tanke på att högtalare tar upp en hel vägg)
Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 19:36. Postad 20 November 2011 - 19:39
Ja det är väl du med sällskap som får avgörande om det blev success eller fail när det är klart
Postad 20 November 2011 - 19:56 Haha, så länge höll: "något mer än X-2 kommer aldrig att behövas i mitt rum" Arvo Pärt har skrivit otroligt mycket vacker musik. En del är rätt svart och tungt, men som sagt, väldigt vackert. Har du lyssnat mycket på hans verk? Uj vad fint du får det! Skall bli jättekul att få uppleva ditt rum! Postad 20 November 2011 - 20:01
Minns jag rätt så kommer det blir prof.Y-4 som kommer står för basen Postad 20 November 2011 - 20:01
Vad kul! Låter himla spännande, inget du möjligtvis kan avslöja mer om? Mina är prof y med en port, med kanter avrundade/skarpa i samma stil som SVS moduler.
Wörd. Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 20:02. Postad 20 November 2011 - 20:02
Det där ser ut att ha potential att bli apbra spuj!
Ska bli spännande att lyssna på resultatet. Postad 20 November 2011 - 20:03
En del, men Alina är en av mina favoriter
Som sagt, tung och ofta ganska "mörk" musik, men mycket, mycket bra ! Postad 20 November 2011 - 20:05
Det tror jag med! Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 20:05. Postad 20 November 2011 - 20:12
Njaaooo, jo vist, dom är något mindre men presterar lika/ lite bättre än vanliga profundusX (bättre ur avsende högre effektålighet och längre slaglängd) men spelar kvalitetsmässigt identiskt i en mindre låda, 15liter drygt mindre om jag inte mins fel... gör stooor skillnad i fråga om möjlighet att placera dom och så otroligt mycket snyggare formfaktor dessutom Det kommer att bli super, då har jag moduler som klarar jobbet galant, man får dra gränsen n¨gonstans på hur feta prylar man ska ha... Jag har dock en "fetich" som är till min stora fördel (annars skulle jag vara helt förlorad...) Och det är att jag älskar "smutta prylar"! och design är viktigt, jag vill ha en viss "still" på mina grejer och stora dyra högtalare passar sällan in där Medan mina i6 är helt perfekta och låter helt perfekt, kan dessutom spela högt nog om man bara skärper sig... Jag har nu ett långtgående projekt som går ut på att jag ska nöja mig med i6, även i kommande rum, acceptera begränsningar i maximalt ljudtryck och värdesätta just "känslan" mer. Som det är nu så känns mina i6, 4st gömda pX "signatur" moduler och övrig elektronik bara så otroligt "rätt"
ok
Hehe, Edit:En del, men Alina är en av mina favoriter Som sagt, tung och ofta ganska "mörk" musik, men mycket, mycket bra ! Postad 20 November 2011 - 20:19
Ja det skulle vara en bra lösning enligt Öhmannen, bättre än att köra en glad mun med alla moduler mellan i32s. Det ser dessutom såå mycket luftigare och trevligare ut och det värdesätter jag högt. Så det blir till att smacka upp hyllor precis i stil med dina egna Postad 20 November 2011 - 20:25
Jo, det där blir kalas. Sätt de mittre basarna med portarna utåt och de hyllplacerade basarna med portarna innåt. Alltså... de ska ju spela framåt som på ditt foto, men att de uppe vid taket sitter tvärtom liksom (Hur fan förklarar man detta?).
Och så fixar du dämpning från golv till där basarna börjar då? Vad har du tänkt dig mer i rummet? Heltäckningsmatta? Gälar? Diffusor? Postad 20 November 2011 - 20:29
Vad bra, då finns det en basabsorbent inritad också... Då behöver jag inte tjata mer Postad 20 November 2011 - 20:35
Folk brukar ju inte lyssna på bra råd. De brukar ju bara lyssna på råd som stämmer överens med deras befintliga planer.
Hmmm... "Fort men Fel" kommer jag att tänka på. Postad 20 November 2011 - 20:37
Jag tror att jag förstår vad du menar, har du lust att förklara varför en sådan placering av de övre modulerna är att föredra? IÖ sa att det var önskvärt att de nedre elementen hamnar lika nära mitten på rummet som de övre hamnar nära väggen (vilket de gör om om de övre placeras stående och de nedre ligger som på bilden). Dämpningen blir nog upp till taket, eller iaf i höjd med fönster och dörr som finns på vänster sida av rummet, och kommer att byggas runt de övre basmodulerna. Balkongdörren står precis vid första reflektionen på vänster sida så där blir en rätt smart specialare med dämpningen vilket byggs likadan på höger vägg för att få symetri. I övrigt blir det riktigt tjock och lurvig svart rya i hela rummet, mörklagt tak med lite frigolitbalkar tvärs över rummet för diffusion (kommer inte synas då jag tänkt spänna ett genomsläppligt mörkt tyg under dom för att kunna möklägga tak utan att måla). Det skulle funka bra enligt IÖ och inte verka negativt utan snarare tvärtom. Bakvägg får stor hylla som skall fyllas med diverse böcker och dylikt. På bakväggen finns även en dörröppning mot köket som kommer att lämnas öppen och i den placeras en liten dämpkonstruktion för att nyttja köket som basabsorbent. Den kommer att döljas av hyllan så den blir nog i stort sett osynlig. Rummet mätte ganska bra utan några katastrofpeakar i basområdet så det finns potential, helt klart. Det blir även draperier som täcker den främre dämpningen och som kan dras ut längs sidoväggarna. Edit: Kan tilläggas att bakom soffan finns ett område på 230x70x70 cm som teoretiskt sett skulle kunna utnyttjas till basabsorbent, det blev inget nämnt om detta. Är den volymen tillräcklig för att få någon verkan vid 40-50hz? Redigerat av spuj, 20 November 2011 - 20:43. Postad 20 November 2011 - 20:38
Med en bild såklart!
Namnlös.jpg 33.06K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 November 2011 - 20:39
"IÖ sa att det var önskvärt att de mittre elementen hamnar lika nära mitten på rummet som de övre hamnar nära väggen"
Precis så menar jag ju. Jag är bara kass på att förklara. ---- Skönt att hamna i ett hyggligt problemfritt rum! --- Sade han inget om att dämpa taket vid framväggen/högtalarväggen? --- Edit: Palle, de undre basarna ska närmre mitten. Redigerat av Unregistered757ca215, 20 November 2011 - 20:40. Postad 20 November 2011 - 20:46
Haha du får ursäkta mina dåliga paintskills, det var mest tänkte att illustrera hur du menade med portarna.
Postad 20 November 2011 - 20:48
Aha det var så du menade
Jag skulle iofs kunna placera dom övre liggande också då duken förmodligen kommer att monteras längre fram än modulerna och på så vis inte blir i vägen. Inget blev sagt om dämpning i taket vid framväggen, kanske borde jag fråga om detta? Postad 20 November 2011 - 22:12
Så ut med 4st moduler och in med två, tyvärr är det lite sent att testa kapaciteten
DSC02010-resize.JPG 202.16K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 November 2011 - 22:20
Vad är det gamla modulerna för några? Postad 20 November 2011 - 22:29
De gamla är 4st SLS10 i 42L sluten låda, de bottnade tyvärr lite för lätt när man körde EQ på dem så de har full fräs till 20Hz. Dock bara till film, till musik var det lite svårare iofs är det inte speciellt mycket musik som går ner under 30Hz. Hoppas det blir bättre med de nya som är L26roy i ca. 90L basreflex, mätningar i annat rum ger full fräs till 20Hz utan EQ.
Postad 20 November 2011 - 23:30 Jaså? Detta var intressant och kanske något som gör att jag borde satsa på Y-6. Var det främst att man fick upp en modul vid taket som gav fördelarna? Själv så sitter jag och funderar på om det inte är dax att ta hit Öhman så han kan rita upp taket mm. Funderar även över hur jag ska få till min "dröm", där delen man sitter i kan ha lite mysljus utan att störa duken alt utan att lysa upp så jag ser stereodelen. Postad 20 November 2011 - 23:58
Varför det blir bättre vet jag inte, han sa bara att den lösningen var aningen bättre. Vad ska du göra med taket, sänka eller bara addera diffusion/dämp? Postad 21 November 2011 - 01:55
Det blir nog sänka och bygga in en basabsorbent. Det är nog det smidigaste jag kan göra, även om det blir massa jobb.
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |