Ronny de har fått in bigstoppers nu på photax. Mitt skickades idag nämligen
[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 05 November 2013 - 21:15
Postad 05 November 2013 - 21:16
Oj så mkt härliga kort sen man sista posta. mkt finfina allihopa här.
Tack Goa.
Va kul goa, ska bli riktigt roligt att se dina bilder med filtret sen
Postad 05 November 2013 - 21:27
Postad 06 November 2013 - 07:31
goa: Vatten är inte alls, en riktigt molnfylld himel vid solnedgång där många färger är inblandade ger brutalt häftiga effekter :-)

September sunset by p.bergkvist, on Flickr
Redigerat av Spuute, 06 November 2013 - 08:43.
Postad 06 November 2013 - 09:00
Fint Morgan!
goa: Vatten är inte alls, en riktigt molnfylld himel vid solnedgång där många färger är inblandade ger brutalt häftiga effekter :-)
Kul att du säger det där och sen postar en kickass bild med just vatten i från kusten typ =)
Postad 06 November 2013 - 09:07

Motion in the sky by p.bergkvist, on Flickr
hade lika gärna kunnat varit i urskogen
Postad 06 November 2013 - 09:20
Kör väl en fuling som svar på det då.
Motion in the sky by p.bergkvist, on Flickr
hade lika gärna kunnat varit i urskogen
Haha posta en från skogen då
Förstår vad du menar och brist på närhet till kust gör väl att jag just kommer försöka fota vackra solnedgångar. måste dock hitta ett några bra ställen att kunna fota det på.
Läcker bild
Postad 06 November 2013 - 09:22
Tack
Postad 06 November 2013 - 15:06
Postad 06 November 2013 - 15:09
Postad 06 November 2013 - 15:13
Du ser! Där hade de gjort sig perfekt med big stoppern
Vafan sitter ud och gnäller för?!
Nu fick du allt till det va =)
jo hade jag haft bigstoppern där hade jag få till riktigt coola ljusslingor med bilarna. Klart det finns tjusiga saker att fota runt omkring men vackrast tycker jag just är sådana bilder du postat på sistone dvs mjölkigt vatten på kust gärna en fyr lr något liknande. Men i brist på annat så får man ta vad man haver ju.
Postad 06 November 2013 - 16:41
Så jäkla tråkigt att man inte bor vid havet alltså. Finns det någon som har ett jobb till mig nära vilket hav som helst så hör av er. Jag kan allting
Dyrt och drygt att åka till kusten var och varannan vecka för mig som bor i Värmland .
Tråkigt som fan att fota granskog hela tiden
Postad 06 November 2013 - 18:14
Postad 06 November 2013 - 19:05
Vilken sjö tänker du på i Värmland ?
Vänern?
Postad 06 November 2013 - 20:44
Postad 06 November 2013 - 20:59
Postad 07 November 2013 - 00:07
Wow, grymma bilder P!Motion in the sky by p.bergkvist, on Flickr
Coolt Goa!Ingen spektakulär bild men för några minuter hade alla moln detta otroligt coola gula sken på sig. Så med lillagrabben i sele in och ut till balkon vart detta det bästa jag fick.
Postad 07 November 2013 - 22:13
Uppoffringarna för denna bild var galna.
Blåste kuling här, så stigen hade blivit täckt av högvatten, men de sket jag i, med skor och byxor fick jag pulsa igenom havet, trotsade blåsten. Under denna exponering fick jag torka filtret 4ggr för det slog upp så mycket vågor och stänkte hela tiden.. Så nu sitter jag här med hals ont och känner att feber kommer smygande eftersom jag gick blöt och stod i blåsten pisseblöt, men det var de värt :-)

quiet by p.bergkvist, on Flickr
Postad 07 November 2013 - 22:57
Postad 08 November 2013 - 19:26
Menar med exponering och allt ?
Är det när solen gått ner eller precis innan man skall använda långa exponeringar ?
Är grymt sugen på att prova eftersom man bor så nära havet osv
Postad 08 November 2013 - 20:05
Grymt Andreas...hur gör du ?
Menar med exponering och allt ?
Är det när solen gått ner eller precis innan man skall använda långa exponeringar ?
Är grymt sugen på att prova eftersom man bor så nära havet osv
Finns omvandlingstabeller vad gäller exponering så man vet någorlunda exakt hur länge man ska exponera.
Finast färger har du ju när solen precis går upp lr ner och en stund efter den gått ner också.
Postad 08 November 2013 - 20:22
Du har ju även en exponeringsmätare antigen i displayen eller i sökaren, bara att ställa in vilken bländare du vill ha. Sen reglerar jag bara slutartiden så att bilden blir korrekt exponerad efter mätaren. Dock brukar jag överexponera 1 steg oftast. Men som sagt så håller jag mest koll på histogrammet.
Jag gillar att fota när solen har gått ner bakom horisonten. Då blir ljuset lite jämnare. Oftast finare färger också. Ju mörkare det är destå längre slutartider så klart. När solen har gått ner behövs inga filter för att få långa slutartider. Eller jag använder ett avtonat filter för att mörka ner himmeln bara. Men inget heltonat fiter för att få längre slutartider.
Postad 10 November 2013 - 17:01
Provade olika slutartider, men fick inte till vattnet och himlen sådär lent utan att bilden blev total överexponerad.
Är det filtret som gör vatten och himlen sådär len som på era bilder ?
Nåja...här är 2 från ikväll:
1

2
Postad 10 November 2013 - 17:03
Det är långa slutartider som gör vattnet silkeslent. Läste du inte vad jag skrev i förra inlägget?
Postad 10 November 2013 - 17:06
Fint Morgan .
Det är långa slutartider som gör vattnet silkeslent. Läste du inte vad jag skrev i förra inlägget?
Tack Andreas !
Jo jag läste, men när jag använde slutartid på mellan 3-4 sekunder blev bilden total överexponerad och vit......
Vet ej vad jag gör för fel.....men måste säga att det är riktigt roligt
Du får komma hit vid din nästa runda Andreas och visa mig...he he
Postad 10 November 2013 - 17:22
Bilden måste ju alltid bli korrekt exponerad oavsett om du har en slutartid på 1/4000sek eller 30 minuter.
Får du inte så lång slutartid som du vill ha så får ju knappa in en mindre bländare helt enkelt.
Postad 10 November 2013 - 17:35
Du kan inte bara ändra slutartiden. Du får ju flytta med bländaren också.
Bilden måste ju alltid bli korrekt exponerad oavsett om du har en slutartid på 1/4000sek eller 30 minuter.
Får du inte så lång slutartid som du vill ha så får ju knappa in en mindre bländare helt enkelt.
Jag tror att jag gör nått fel eller glömt nått.
För ta tex den översta bilden....där hade jag f/25 och 2,5 sekunder...för att få den så snarlikt som möjligt
hmmm...måste läsa på lite mer tror jag
Postad 10 November 2013 - 17:48
2,5 sek räcker för att få fin rörelse i vattnet, men du får gå närmare vattnet samt lägre vinkel för bättre effekt. Den så måste det ju vara vågor också som rör sig. Är det vindstilla utan vågor så blir ju effekten såklart mindre.
Jag brukar sitta och vänta in och tajma när det kommer nån stor våg.
Lättare också om du har nåt i förgrunden som frågorna slår in på
Postad 10 November 2013 - 18:58
Postad 10 November 2013 - 19:05
Tycker det se fint ut morgan. Kanske kan da ljusa upp det ytterligare. Har du satt iso på det lägsta och bländare på liten öppning och det blir överexponerat på de tider du vill ha så är det ett nd filter som behövs. Du k n ju ocksåvänta lite till, någon gång blir det så mörkt att du kan fota utan filter
Nej blir det överexponerat så har han ställt in kameran fel och ignorerat ljusmätaren .
Postad 10 November 2013 - 19:37
man har ignorerat ljusmätaren ja, men det är inte säkert att man kan klara flera sekunder om inte solen har gått helt ner. Jag brukar få ta på både ND och polfilter för att få lite längre tider, man vill ju inte heller ligga på de minsta bländaröppningarnaNej blir det överexponerat så har han ställt in kameran fel och ignorerat ljusmätaren .
i skogen
6044-forum-3130-40 mm-ISO 400-1-100 sek. vid f - 5,0-NIKON D7000.jpg 469.28K
3 Antal nerladdningar
Postad 13 November 2013 - 17:15
Tack grabbar för alla tips!
Verkligen nyttigt och roligt att läsa.
Som sagt så gjorde jag ett nytt försök, efter att solen helt hade gått ner och det var endast ljuset från månen.
Höll koll på ljusmätaren samt slutartider och bländare....vad tycker ni, är jag på god väg eller är det något annat jag ska tänka på både vid fotografering / inställningar, och redigering !
KLICKA

2
Redigerat av mstoltz, 13 November 2013 - 19:17.
Postad 13 November 2013 - 18:00
Den är dock väldigt blå hela bilden. Saknar en horisont och lite himmel också
Är det järnvägen som går rätt ut i havet? verkar livsfarligt
Postad 13 November 2013 - 19:09
ser bra ut med slutartiden morgan (om det är så du vill ha den) det finns ju ingen regel på hur det SKA se ut
Den är dock väldigt blå hela bilden. Saknar en horisont och lite himmel ocksåMen du kanske bara ville ha ett utsnitt. Som sagt, det finns inga regler )
Är det järnvägen som går rätt ut i havet? verkar livsfarligt
Tack Andreas, jag värdesätter dina tips eftersom jag diggar verkligen dina och Patrics bilder.
Det var riktigt svinkallt vid havet idag och jag gillade lite hur rälsen gick ut i vattnet och försvann.
Det är den rälsen som tåget du ska ta till halmstad går på...he he, skoja, det är en räls som dom använder när dom sjösätter sina båtar
Jag sänkte lite på det blåa, samt ökade temperaturen lite mer.....blev bättre eller sämre ?
Redigerat av mstoltz, 13 November 2013 - 19:16.
Postad 13 November 2013 - 20:19
Postad 13 November 2013 - 21:31
Tycker bilden är ball morgan. En räls som går mitt ut i havet är ju iallaf inte ett direkt vanligt motiv
Tack Simon, det tyckte jag med
Postad 13 November 2013 - 21:59
Fin bild Peter. Vad är det för klurig växt? Ser ut som sugkoppar som sträcker sig mot skyn.
Toppklass (som vanligt) Patric.
Samma kommentar till Andreas. Bara det att jag inte blir riktigt klok på horisontlinjen.
Inte för att den lutar för den är uppenbarligen spikrak, utan för att jag som betraktare råkar ut för en synvilla,
Vad är det som gör att horisontlinjen "verkar" luta ner mot mitten av bilden fastän den inte gör det?
Dramatisk himmel goa.
Redigerat av Velodynamic, 13 November 2013 - 22:19.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?