Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 mars 2012 - 14:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Travolta, serier på någon av dessa kanaler:
SVT1 HD; SVT2 HD; Eurosport HD; Silver HD; TV4 HD;
Canal+ Extra Sport HD; Canal+ Hits HD; Animal Planet HD: Canal+ Extra 3D/HD?
De har bytt transponder på satelliten vilket kan ha ställt till det för dig. Eller andra kanaler?

se
https://www.minhembi...dpost&p=3529352

Postad 11 mars 2012 - 20:46

fjolleträsk
  • fjolleträsk
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan,
har en fråga. Handlar inte om boxen men väl om Canal Digital. Om jag skaffar ett tvillingkort, kan min granne som också har Canal Digital använda det kortet?

Postad 11 mars 2012 - 21:25

Unregisteredd622b994
  • Unregisteredd622b994
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Serieinspelningar spelar även in repriserna, vilket är ganska irriterande... har inte varit så innan.
Måste vara strul med EPG eftersom det inte kommit något nytt på ett tag till boxen.

Postad 11 mars 2012 - 21:31

Unregisteredd622b994
  • Unregisteredd622b994
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
En undran om den nya lilla elkabeln, vilken nytta skulle den göra?
Var det något fel på den gamla?

Postad 11 mars 2012 - 22:26

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Det undrar även jag.

Postad 11 mars 2012 - 22:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hejsan,
har en fråga. Handlar inte om boxen men väl om Canal Digital. Om jag skaffar ett tvillingkort, kan min granne som också har Canal Digital använda det kortet?

Du bryter mot avtalet med Canal Digital men fungerar gör det.

Postad 11 mars 2012 - 23:04

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Helt plötsligt har min box tappat en rad serieinspelningar. Kom hem efter att ha varit bortrest och ser att den missat att spela in en rad program som jag har serieinspelning. Dock spelar den in repriser av nästan alla serier, så det är väl bara den vanliga Sagem/CD-logiken...

Samma här! Skulle se på tredje avsnittet av Game of Thrones men det var bara att glömma. Jag hade däremot tolv avsnitt av Top Gear (varav hälften var samma som de andra)...

Postad 12 mars 2012 - 09:23

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Travolta, serier på någon av dessa kanaler:
SVT1 HD; SVT2 HD; Eurosport HD; Silver HD; TV4 HD;
Canal+ Extra Sport HD; Canal+ Hits HD; Animal Planet HD: Canal+ Extra 3D/HD?
De har bytt transponder på satelliten vilket kan ha ställt till det för dig. Eller andra kanaler?

se
https://www.minhembi...dpost&p=3529352

Ja det kan stämma, lite osäker. Tack för info, hoppas problemet inte kommer igen.

Postad 12 mars 2012 - 10:39

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det handlade som jag förstår främst om en produktsäkerhetsfråga. Gissningsvis någon del av endera kontakten som inte var tillförlitligt ansluten, vilket skulle kunna leda till överhettning. Inte helt ovanligt med återkallanden av den typen.
Alltså inget som skulle göra boxen mer stabil, även om en halvtaskig sladd möjligen också skulle kunna yttra sig som en lite lynnig box.

Postad 15 mars 2012 - 18:44

Unregisterede0ff06af
  • Unregisterede0ff06af
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det blev till slut en sån här för mig: http://www.kjell.com...gat-60-w-p44286

Innan: P603, Er01, Er09, Er07.
Efter: Fungerar direkt! Håller tummarna för att det fortsätter fungera.

Postad 17 mars 2012 - 11:56

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Vi får lite då och då meddelandet "Ett fel har upptäckts. Boxen startas om om 10 sekunder". Skulle irritationen bli mindre bara för att man blir meddelad i förtid om att boxen dör? Senast hände det under inspelning av NCIS på TV3HD. När boxen väl startat om fortsatte den glatt att spela in programmet, men allt som var inspelat innan hade försvunnit. Häpp, ännu ett fiasko. Detta var till och med gränsen för min fru som är en tålmodig kvinna och inte har velat strula med leveratörsbyte förut. När hennes inspelning nu var borta för sisådär 10:e gången rann det över till och med för henne. Så nu vill hon också byta.

Jag hatar Canal Digital av hela mitt hjärta och kommer att säga upp abonnemanget. Jag har dubbelkort och abonnemanget sträcker sig till juli-augusti nån gång. Om jag säger upp det under den bundna perioden, räknas uppsägningstiden då, eller läggs den på efter det att den bunda tiden gått ut? Alltså att jag får stå ut med skiten till november?

Postad 17 mars 2012 - 12:30

Tullio
  • Tullio
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Vi får lite då och då meddelandet "Ett fel har upptäckts. Boxen startas om om 10 sekunder". Skulle irritationen bli mindre bara för att man blir meddelad i förtid om att boxen dör? Senast hände det under inspelning av NCIS på TV3HD. När boxen väl startat om fortsatte den glatt att spela in programmet, men allt som var inspelat innan hade försvunnit. Häpp, ännu ett fiasko. Detta var till och med gränsen för min fru som är en tålmodig kvinna och inte har velat strula med leveratörsbyte förut. När hennes inspelning nu var borta för sisådär 10:e gången rann det över till och med för henne. Så nu vill hon också byta.

Jag hatar Canal Digital av hela mitt hjärta och kommer att säga upp abonnemanget. Jag har dubbelkort och abonnemanget sträcker sig till juli-augusti nån gång. Om jag säger upp det under den bundna perioden, räknas uppsägningstiden då, eller läggs den på efter det att den bunda tiden gått ut? Alltså att jag får stå ut med skiten till november?

Du behöver inte säga upp abonnemanget - skaffa istället en fungerande box, tex VU+, Miraclebox eller Dreambox
Lite mer handpåläggning behövs för att komma igång men det är det definitiv värt.

Postad 17 mars 2012 - 12:42

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Optimal tid får man genom att säga upp abonnemanget före den dag som är den första i månaden före nästa kvartal. Enkelt va?

Det betyder att 31 maj är en sådan optimal dag vilken skulle ge endast en månads uppsägningstid medan mitt misslyckade val av uppsägningsdag 3 mars gav mars plus kvartal två som uppsägningstid.

Micke
Före detta CD-tittare

Redigerat av Micleg, 17 mars 2012 - 12:42.

Postad 17 mars 2012 - 12:44

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Du behöver inte säga upp abonnemanget - skaffa istället en fungerande box, tex VU+, Miraclebox eller Dreambox
Lite mer handpåläggning behövs för att komma igång men det är det definitiv värt.

Det är väl ändå Canal Digital som ska fixa en fungerande box när vi redan betalt dyra pengar ?!

Postad 17 mars 2012 - 13:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det är väl ändå Canal Digital som ska fixa en fungerande box när vi redan betalt dyra pengar ?!

Hur gammal är din box?

Postad 17 mars 2012 - 13:07

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hur gammal är din box?

Snart 3 år, den fungerade väldigt bra innan VOD.

Postad 17 mars 2012 - 23:49

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Utsvulten och halvdöd kommer man hem en sen lördagkväll som denna. Tanken slår mig snabbt att det skulle vara kul att se premiäravsnittet av "Robins" som gick tidigare under kvällen och som jag hade satt på serieinspelning. Tji fick man!

Precis som med "Game of Thrones" så skrattade boxen mig rätt i ansiktet och förklarade för mig att den inte har någon lust att spela in dessa program. Den tycker att dessa program är alldeles för oäsentliga och larviga för att den ska vilja belasta sin håddisk med dem. Däremot så spelar den gärna in trettioelva avsnitt av Top Gear (per vecka).

Slutligen så kunde jag konstatera att tiden i dess display var käpprätt åt skogen. Just nu står det "13.15" i displayen, men den tickar i alla fall på som den ska och har alltså inte hängt sig.

Tänka sig att boxen i sig kan vara mer intressant som tv-programmen som kommer ur den!

Postad 19 mars 2012 - 00:16

neonaut
  • neonaut
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu ska min Brf byta kabel-tv leverantör till Com Hem. Är det någon som vet om jag kan använda Canal Digitals inspelningsbara HDbox i deras nät? Är det något jag behöver göra? Speciella inställningar?

Postad 19 mars 2012 - 08:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Nu ska min Brf byta kabel-tv leverantör till Com Hem. Är det någon som vet om jag kan använda Canal Digitals inspelningsbara HDbox i deras nät? Är det något jag behöver göra? Speciella inställningar?

Sat-boxen kan du inte använda i kabelnät. DVB-C box? Troligtvis fungerar den inte alls i ComHems nät, troligen får du köpa nytt. Men ska sägas ComHem och Canal Digital har i grunden samma kryptering så kanske...

Redigerat av Monshi, 19 mars 2012 - 08:05.

Postad 19 mars 2012 - 19:04

neonaut
  • neonaut
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Sat-boxen kan du inte använda i kabelnät. DVB-C box? Troligtvis fungerar den inte alls i ComHems nät, troligen får du köpa nytt. Men ska sägas ComHem och Canal Digital har i grunden samma kryptering så kanske...

Tack för svar.

Jo det är en DVB-C box. Och här på forumet har jag hittat inlägg där folk gjort tvärtom. Tagit en Comhem box o kört den i CDs kabel-nät.
https://www.minhembi...howtopic=207345

Men tvärtom verkar svårare att få svar på.

Postad 20 mars 2012 - 07:57

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Förutom att massor av serieinspelningar slutat fungera (upptäckte igår att fyra serier som jag samlat på mig avsnitt av slutat spelas in) så går det inte längre att spela in på två kanaler samtidigt. Jag har mottagning på båda huvudena när jag tittar i inställningarna men kan ändå bara spela in på en kanal. Någon som varit med om det?

Postad 20 mars 2012 - 08:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Jo det är en DVB-C box. Och här på forumet har jag hittat inlägg där folk gjort tvärtom. Tagit en Comhem box o kört den i CDs kabel-nät.
https://www.minhembi...howtopic=207345

Men tvärtom verkar svårare att få svar på.

I den här tråden är sat-boxen som behandlas främst, kunskap om ComHem, DVB-C finner du inte mycket här.
Men om ni nu ska byta är det väl bara att testa. I värsta fall står du utan digitalTV i någon vecka innan ComHem skickad en box till dig.

Postad 20 mars 2012 - 08:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Förutom att massor av serieinspelningar slutat fungera (upptäckte igår att fyra serier som jag samlat på mig avsnitt av slutat spelas in) så går det inte längre att spela in på två kanaler samtidigt. Jag har mottagning på båda huvudena när jag tittar i inställningarna men kan ändå bara spela in på en kanal. Någon som varit med om det?

Det låter som din box inte fungerar som den ska. Spontant frågar jag då: Är hårddisken i din box på väg att krascha? har du problem med att spela upp, att det hackar, blir störningar. Boxen kanske hänger sig?
Om du vill att denna ska leva vidare och du inte har någon garanti och du tror på min misstanke kan du alltid köpa en ny disk och sätta in i den. Notera dock att boxen är kinkig, köp en "grön" disk, en 5400 varvare med låg energiprofil.

Och/eller köp en ny nätadapter. De tycks ge upp.
Eller köp en ny digitalbox. ADB-boxen fungerar bra...

Postad 20 mars 2012 - 08:58

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Det låter som din box inte fungerar som den ska. Spontant frågar jag då: Är hårddisken i din box på väg att krascha? har du problem med att spela upp, att det hackar, blir störningar. Boxen kanske hänger sig?
Om du vill att denna ska leva vidare och du inte har någon garanti och du tror på min misstanke kan du alltid köpa en ny disk och sätta in i den. Notera dock att boxen är kinkig, köp en "grön" disk, en 5400 varvare med låg energiprofil.

Att det hackar vid uppspelning av inspelat material, det har vår box gjort sen den var ny...

Postad 20 mars 2012 - 09:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Att det hackar vid uppspelning av inspelat material, det har vår box gjort sen den var ny...

ja. jo, det måhända. Men om den börjar bråka mer och mer, snabbt fungerar sämre och sämre, kan man misstänka att något gått sönder. Det är det jag försöker säga. Hårddiskar kraschar, nätadaptrar går sönder (oftare än borde till denna box).

Postad 20 mars 2012 - 09:35

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Min Sagem har fungerat bra i nu 2,5 års tid, spelat in allt jag bett den om. Har också skrivit det förut i tråden. Visst har den hängt sig ibland men det har bara varit att starta om den.

Tills förra veckan: Det började med att den helt plötligt reagerade sämre på fjärren än förut och mer pixlig bild. Sedan stannade den på INIT hela tiden när jag skulle starta om den.,då var den inkopplad i ett grenuttag.

Kopplade in den direkt i väggen och då hoppade den igång (kanske nätadaptern börjar bli dålig tänkte man då) Den fungarade sedan tills i förrgår, då den stannar på INIT även kopplad direkt till väggen.

Har gjort fabriksåtersställning och formateringskommandona massor av gånger. Även tryckt OK+menu vid uppstart för nedladdning av mjukvara och den kommer nu efter 5 minuter förbi INIT men den startar på kanal 45. Och därifrån kan jag inte göra ett dugg. Lampan på boxen reagerar när jag trycker på fjärren men det händer ingenting.

Tror att hårdisken gått sönder. Är det någon som vet vilken hårddisk (länka gärna) som kan tänkas passa i denna box?

Tänkte ha den i sovrummet om jag får igång den, har beställt ADB boxen som kommer idag.
Tråkigt att lägga ut flera tusen på en ny box men min har ändå fungerat bra i 2,5 års tid och hårdiskar går ju sönder ibland.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 20 mars 2012 - 09:36.

Postad 20 mars 2012 - 10:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Porch123; Du kan testa köra din gamla med ADB-boxen strömadapter. De har samma spec vad gäller spänning, den senare har högre maxeffekt.
Vad gäller disk.
Ingen poäng att köpa större än 250 GB.
Köp en grön disk.
en 2,5" disk passar fysiskt och de är energisnåla, borde fungera
https://www.prisjakt...ams=l=s85183825
eller som sagt en "grön" 3,5"

Redigerat av Monshi, 20 mars 2012 - 15:22.

Postad 20 mars 2012 - 10:33

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Du kan testa köra din gamla med ADB-boxen strömadapter. De har samma spec vad gäller spänning, den senare har högre maxeffekt.
.Ingen poäng att köpa större än 250 GB.
Köp en grön disk.
en 2,5" disk passar fysiskt och de är energisnåla, borde fungera
https://www.prisjakt...ams=l=s85183825
eller som sagt en "grön" 3,5"

Testar när jag får hem ADB boxen. Är det svårt att byta hårddisk?

Postad 20 mars 2012 - 11:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Testar när jag får hem ADB boxen. Är det svårt att byta hårddisk?

nej egentligen inte. Enda problemet är att lossa moderkortet som sitter klämt. Finns bilder och beskrivning i en tråd här. När moderkortet är löst är det bara att skruva loss.

se
https://www.minhembi...howtopic=247464

Redigerat av Monshi, 20 mars 2012 - 11:17.

Postad 20 mars 2012 - 12:20

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Tack för tipsen. Jag har inte direkt märkt någon annan förändring, hänger sig ibland men det har den alltid gjort. Samma sak med pixlig bild och att man ibland måste spola ett par sekunder för att ljudet ska sluta hacka.
En återställnings raderar inget innehåll som jag minns det så det kanske kan vara värt att testa, annars är ju byta av hårddisk ett bra tips.

Kommer dock att säga upp CD och skaffa Com Hem senare i år.

Postad 20 mars 2012 - 12:27

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

ABD- boxen fungerar viserligen bra men inte lika bra som innan senaste programvaran släpptes. Ständigt problem med att röd skylt att signal saknas antenn 2 dyker upp när man sappar och återkommande pixligsstörningar, vissa har också missat inspelningar. CD tycks göra om samma misstag igen med uppdateringar som inehåller buggar och försämrar funktionen för oss tittare. Mvh HSE.

Postad 20 mars 2012 - 15:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

ABD- boxen fungerar viserligen bra men inte lika bra som innan senaste programvaran släpptes.

Mitt intryck är att de problem som kommit fram i ADB-tråden nu inte drabbar alla och jag tror än på ADB som leverantör. ADB-boxen är en senare generation, ett par generationer, av digitalbox än den här Sagemboxen. imho

Tack för tipsen. Jag har inte direkt märkt någon annan förändring, hänger sig ibland men det har den alltid gjort. Samma sak med pixlig bild och att man ibland måste spola ett par sekunder för att ljudet ska sluta hacka.

Tja, har du en gammal disk liggandes kan du alltid testa.
Har lekt lite med diskar i en Sagem box och
1: Kör ett program som rensar hårddisken helt, nollor/ettor över hela ytan om disken är begagnad.
2: Sätt in den i boxen, låt boxen installera programvara och starta upp.
3: Stäng av, ta ur den, sätt in den tillsammans med gamla disken i datorn, starta upp Ultimate Boot CD, starta programmet Easus Disc Copy
4: Kopiera den stora partitionen, cirka 217 GB från gamla disken till nya
och sätt tillbaka den nya i boxen.
5: Se alla dina program finns då på den nya disken.

Postad 21 mars 2012 - 17:59

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Blev uppringd idag av cd , och han påstod att dom kommer att gå tillbaka till den gamla programvaran i boxen.
Någon mer som har hört detta ??

Postad 21 mars 2012 - 20:50

epB
  • epB
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Blev uppringd idag av cd , och han påstod att dom kommer att gå tillbaka till den gamla programvaran i boxen.

Blev uppringd av CD i mitten av december förra året och fick också höra det. Han påstod även att alla Sagemboxar skulle bytas ut längre fram. Det skulle komma information om det i början av detta år. Lät lite för bra för att vara sant tyckte jag. Kändes mer som en lögn för att jag skulle nappa på hans erbjudande om fler kanaler osv.

Ligger närmare till hands att säga upp abonnemanget än att teckna ett dyrare.

Det enda rätta av CD vore ju att byta ut ALLA Sagemboxar kostnadsfritt!

Postad 22 mars 2012 - 08:50

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Blev uppringd av CD i mitten av december förra året och fick också höra det. Han påstod även att alla Sagemboxar skulle bytas ut längre fram. Det skulle komma information om det i början av detta år. Lät lite för bra för att vara sant tyckte jag. Kändes mer som en lögn för att jag skulle nappa på hans erbjudande om fler kanaler osv.

Ligger närmare till hands att säga upp abonnemanget än att teckna ett dyrare.

Det enda rätta av CD vore ju att byta ut ALLA Sagemboxar kostnadsfritt!

Min blir bara sämre och sämre, orkar inte bråka om det längre. Jag har svårt att tro att de skulle gå tillbaks till gamla mjukvaran.

Postad 22 mars 2012 - 09:24

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0

Hej boalt
Jag beklagar att du blivit felinformerad, informationen som du fått är tyvärr felaktig.
Vi skulle hemskt gärna vilja ha dina kunduppgifter så att vi kan återkoppla till den
säljare du varit i kontakt med.

Med vänliga hälsningar
Pauline

Postad 22 mars 2012 - 10:23

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej boalt
Jag beklagar att du blivit felinformerad, informationen som du fått är tyvärr felaktig.
Vi skulle hemskt gärna vilja ha dina kunduppgifter så att vi kan återkoppla till den
säljare du varit i kontakt med.

Med vänliga hälsningar
Pauline

PM skickat

Postad 22 mars 2012 - 13:21

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag har problem med att HD-kanalerna pixlar sig. SVT-HD kanalerna brukar klara sig rätt hyfsat men det är värre med History-HD och Animalplanet-HD. Boxen jag har är ca 1 år gammal nu. Frågan är vart jag ska börja innan jag ringer till CD, ledsen men har inget större förtroende för de som sitter i första linjen tyvärr. Tänkte ett bra sätt är väl att kolla signalstyrkan då det, antar jag, skulle kunna vara att jag har för svag signal tex om parabolen har flyttat på sig några millimeter/centimeter. Vad bör signalstyrkan stå på för att jag ska kunna se HD-kanalerna utan problem? Jag har bara en NLB inkopplad om det spelar någon roll.

Nu kan det ju vara så att CD berömda uppgradering i höstas är det som ställt till det iofs. Efter uppgraderingen började boxen gå igång på 100% fläkt 15 minuter innan inspelning tex. Spelar nästan aldrig in egentligen så inget jätteproblem men när man väl gör det så vill man ju inte vara i rummet om man säger så 15 minuter innan inspelningen börjar då man tror fläkten ska hoppa upp soffan. Hade inga problem med pixelering när jag skaffade HD-boxen så tror därför att det antingen är programvaran som är skräå alt parabolen som hamnat lite snett. Lättast är ju att kolla signalen, är den bra återstår väl programvaran, eller är jag ute och cyklar nu?

Postad 22 mars 2012 - 14:36

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag har problem med att HD-kanalerna pixlar sig. SVT-HD kanalerna brukar klara sig rätt hyfsat men det är värre med History-HD och Animalplanet-HD. Boxen jag har är ca 1 år gammal nu. Frågan är vart jag ska börja innan jag ringer till CD, ledsen men har inget större förtroende för de som sitter i första linjen tyvärr. Tänkte ett bra sätt är väl att kolla signalstyrkan då det, antar jag, skulle kunna vara att jag har för svag signal tex om parabolen har flyttat på sig några millimeter/centimeter. Vad bör signalstyrkan stå på för att jag ska kunna se HD-kanalerna utan problem? Jag har bara en NLB inkopplad om det spelar någon roll.

Nu kan det ju vara så att CD berömda uppgradering i höstas är det som ställt till det iofs. Efter uppgraderingen började boxen gå igång på 100% fläkt 15 minuter innan inspelning tex. Spelar nästan aldrig in egentligen så inget jätteproblem men när man väl gör det så vill man ju inte vara i rummet om man säger så 15 minuter innan inspelningen börjar då man tror fläkten ska hoppa upp soffan. Hade inga problem med pixelering när jag skaffade HD-boxen så tror därför att det antingen är programvaran som är skräå alt parabolen som hamnat lite snett. Lättast är ju att kolla signalen, är den bra återstår väl programvaran, eller är jag ute och cyklar nu?

Lägg ett arende om detta hos CD.
Jag har råkat ut för samma fel som de du radar upp ovan.
Fick en installatörscheck på 500 kr som jag kunde nyttja för att anlita en installatör för signaltest.
Hos mig var det inget fel på signalstyrka / signalkvalitet....

Postad 22 mars 2012 - 16:59

Janne99
  • Janne99
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Är det bara HD-kanaler som det är problem med så skulle du kunna prova att vrida lite på huvudet( https://www.minhembi...dpost&p=3289724 ) om du kommer åt det.

Postad 22 mars 2012 - 18:50

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tack Kurvis och Janne99 för svaren. Ska titta på det där med huvudet, eller kanske först och främst kolla signalstyrkan och kvaliten och se hur det ser ut. Får dock vänta tills ikväll när familjen lagt sig så man får lite lugn och ro.
Parabolen sitter på taknocken så drar mig lite för att klättra upp om det inte behövs.

Postad 22 mars 2012 - 23:40

Tie Domi
  • Tie Domi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Satte mig och läste denna tråd för första gången i år, det var tur det. Jag höll på att hoppa på Canal Digtal igen men påmindes om hur fruktansvärt det var att vara kund hos dem. Allt verkar fortfarande vara sig likt.

Har kvar boxen som en påminnelse om tiden som CD-kund, tror jag ska ta och titta på den...

Ha det
Tie

Postad 23 mars 2012 - 08:28

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tog mig en titt igår kväll på signalen på boxen. Den var grön men låg bara på 55% och kvaliteten var god. Men ungefär var 10-sekund så blev kvaliteten bara medel dock fortfarande med 55%. Kändes helt klart som att pixeleringen kom i samma takt som kvaliteten droppade till medel.

Verkar inte bättre än att det blir till att klättra upp på taket i helgen och se om man kan få till bättre signal genom att finjustera parabolen.

För visst är det så att det ansvaret är mitt och inte CD:s?

Postad 23 mars 2012 - 09:24

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Installationen avseende kablar och parabol är inte CD:s ansvar.
Har du någon annan box du kan koppla in tillfälligt för att verifiera signalstyrkan med?
Min erfarenhet av Sagem-boxen är att de värden som visas för signalstyrkan inte är korrekta.

Postad 23 mars 2012 - 10:07

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Installationen avseende kablar och parabol är inte CD:s ansvar.
Har du någon annan box du kan koppla in tillfälligt för att verifiera signalstyrkan med?
Min erfarenhet av Sagem-boxen är att de värden som visas för signalstyrkan inte är korrekta.

Japp jag har den gamla standardboxen kvar. Tänkte du att om den visar hög signal så är det inte parabolen det är fel på utan det är Sagem-boxen som är knas?

Postad 23 mars 2012 - 10:10

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Japp jag har den gamla standardboxen kvar. Tänkte du att om den visar hög signal så är det inte parabolen det är fel på utan det är Sagem-boxen som är knas?

Precis.

Postad 23 mars 2012 - 10:37

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hittade efter lite sökande info på CD hemsida om vilka riktvärden man ska ha på signalen. På Sagem-boxen ska man ha nivå på 170. Konstigt när det står i % i Sagem-boxen. (Kanske dags för CD att se över sina instruktioner på hemsidan då de inte verkar vara uppdaterade på ett tag, pratar bland annat om sin inspelningsbara box, finns ju två åtminstone nu). Gamla standardboxen ska ha över 60% så får väl ta det som ett riktvärde att få upp signalen över 60%.

Postad 24 mars 2012 - 16:39

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0

Hittade efter lite sökande info på CD hemsida om vilka riktvärden man ska ha på signalen. På Sagem-boxen ska man ha nivå på 170. Konstigt när det står i % i Sagem-boxen. (Kanske dags för CD att se över sina instruktioner på hemsidan då de inte verkar vara uppdaterade på ett tag, pratar bland annat om sin inspelningsbara box, finns ju två åtminstone nu). Gamla standardboxen ska ha över 60% så får väl ta det som ett riktvärde att få upp signalen över 60%.

Hej Boddington!
Vi vill börja att tacka för din uppmärksamhet på informationen på hemsidan.
Vi håller just nu på med en större uppdatering av hemsidan där vi också kommer att uppdatera felaktig/gammal information.

Med vänliga hälsningar
Jenny

Postad 25 mars 2012 - 12:52

Rydde
  • Rydde
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Sommartid har börjat o here we o again, klockan visar fel tid vid uppstart. Vore ju rätt bra om denna gamla bugg kunde fixas

Postad 26 mars 2012 - 10:38

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Hej Boddington!
Vi vill börja att tacka för din uppmärksamhet på informationen på hemsidan.
Vi håller just nu på med en större uppdatering av hemsidan där vi också kommer att uppdatera felaktig/gammal information.

Med vänliga hälsningar
Jenny

Det är ta mig tusan pinsamt hur illa ni sköter er box Cana Digital. Det går bra att kasta in lite inlägg här och där med små ytterligheter.
Men att komma med någon info, över huvudtaget, som handlar om vår box. Det går inte.
När ska den börja fungera som det var tänkt?
Vem kompenserar för alla uteblivna inspelningar?
Och varför tror ni att vi vill ha alla gamla repriser av 5 år gamla säsonger men inte de nya avsnitten?
Vart har vår EPG tagit vägen? Den har ju blivit helt kass sen en tid tillbaks.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.