Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 23 November 2011 - 01:21
Sådana apparater skall inte stå framme, de ska gömmas i ett skåp! Hos mig ska endast apparater som jag måste ha framme (skivspelare, kassettdäck och kanske CD/bluray spelare) stå framme.Håller med dig NiklasF, Emotivas prylas är läskigt fula, men hos mig går ju prestanda först och då blev valet lätt. Emotiva verkar generellt göra mycket bra och prisvärda prylar.
Men apfula.... mummel... Jag får klä in den i rosa nylonstrumpa eller något...
Redigerat av MKarlsson74, 23 November 2011 - 01:21.
Postad 23 November 2011 - 01:42
Skämt o sido, jag är precis likadan själv när det kommer till att ta tag i projekt.
Postad 23 November 2011 - 06:15
Tja... jag tänkte att jag skulle skruva av de där fula blingplattorna och göra en ny front i sten. Det är ganska lätt och blir nog snyggt.
Utmärkt ide
Spännande, Vad tänkde du, ska knappar och rattar vara i sten dom med (går det?!) eller blir dom i metall ?
Postad 23 November 2011 - 11:30
Kan man göra något skoj med drygt 240 i takhöjd med ett par 230mm rör?
Skulle precis få plats i hörnen i fram och dom blir till 80% dolda så detta skulle allt gå estetiskt.
Postad 23 November 2011 - 11:56
Testa dom var ju inte så dyra
Ingen ide att handla om ett 230 rör är för litet för att göra något åt 35Hz resonansen, mätte lite snabbt nu och 35Hz står i vänster hörn men inte i högra så blir bara ett rör isf.
Men behöver ha hjälp med att räkna ut längden på detta innan jag handlar några papprör.
Postad 23 November 2011 - 12:00
Okej då förstår jagIngen ide att handla om ett 230 rör är för litet för att göra något åt 35Hz resonansen, mätte lite snabbt nu och 35Hz står i vänster hörn men inte i högra så blir bara ett rör isf.
Men behöver ha hjälp med att räkna ut längden på detta innan jag handlar några papprör.
men kan tyvärr inte hjälpa dig
Redigerat av Unregistered89a7be48, 23 November 2011 - 12:02.
Postad 23 November 2011 - 12:37
Postad 23 November 2011 - 13:12
Annars har jag nog någon liten stump 15" rör liggandes här hemma
http://www.byggmax.c.../pid-17820.aspx
Redigerat av Svenn3SaataN, 23 November 2011 - 13:13.
Postad 23 November 2011 - 13:41
Ingen ide att handla om ett 230 rör är för litet för att göra något åt 35Hz resonansen, mätte lite snabbt nu och 35Hz står i vänster hörn men inte i högra så blir bara ett rör isf.
242 cm långt behöver det vara. Plus/minus lite. Kvartsvågspipa :-)
Täta ena änden och stoppa i LITE iso i röret också. Prova. Kan ju hjälpa till lite och är enklare att mecka ihop än en helmholtzabsorbent. Hoppas bara nu att det är bakom lyssningsposition du mätt och inte i det främre ;-) .
Postad 23 November 2011 - 13:54
Tur man har en förhoppningsvis jävligt god öl hemma efter jobbet..
Postad 23 November 2011 - 14:08
Jag vill egentligen slippa jobba, med vanliga tråkiga jobb... Jag vill görna någonting vettigt!
egentligen typ dra iväg och göra någontign helt annat än det jag gör idag, växla miljö och känna att man är uppskattad som människa.
I dagen samhälle är man ingen och ingenting, verkligen negativ utveckling... det var ta me fan bättre för 4000år sedan !
Postad 23 November 2011 - 14:12
Mmm, känner de samma efter 2,5 dagar....
Jag vill egentligen slippa jobba, med vanliga tråkiga jobb... Jag vill görna någonting vettigt!
egentligen typ dra iväg och göra någontign helt annat än det jag gör idag, växla miljö och känna att man är uppskattad som människa.
I dagen samhälle är man ingen och ingenting, verkligen negativ utveckling... det var ta me fan bättre för 4000år sedan !
Det är ärligt lite så jag känner också. Jag har mer eller mindre noll utvecklingsmöjlighet på mitt nuvarande arbete och det driver mig tokig. Jag vill göra så mkt mer än jag kan/får.
Tjejen har snackat om det samma. Borde egentligen flytta och byta jobb eller plugga eller dylikt men hur fan gör man om man är 2 heltidsarbetande som bara ska byta arbete/ort?
Bara tanken på det gör ju att det känns jobbigare än att gå till jobbet och därmed gör man inget åt situationen : P
Postad 23 November 2011 - 14:28
Det är ärligt lite så jag känner också. Jag har mer eller mindre noll utvecklingsmöjlighet på mitt nuvarande arbete och det driver mig tokig. Jag vill göra så mkt mer än jag kan/får.
Tjejen har snackat om det samma. Borde egentligen flytta och byta jobb eller plugga eller dylikt men hur fan gör man om man är 2 heltidsarbetande som bara ska byta arbete/ort?
Bara tanken på det gör ju att det känns jobbigare än att gå till jobbet och därmed gör man inget åt situationen : P
ja de e fan knepigt....
Det man borde göra är att sluta me hela skiten och dra utomlands...
En av mina närmaste vänner som bor i afrika nu sedan i sommar, han tröttnade och ville göra nyssa så han jobbar där nere åt ett projekt som arbetar med ge folk reskapen att börja skaffa sig inkomster och återställning av förstörda naturtillgångar m.m.
Han jobbar gratis, men bor och äter också gratis så det blir liksom +/- 0 i fråga om pengar, som detta dock inte handlar om...
Det skulle vara kul att haka på honom faktiskt, men har, till skillnad från honom, mycket mer som hålelr mig kvar här hemma i sverige. i alla fall för tillfället
En annan av mina närmaste ska om ett år segna ner till medelhavet och bo där på obestämd framtid...
alla vill iväg och göra någonting nytt, roligt, givande i stället för att stå här hemma och stampa takten för samhället.
Och om man ska hårddra det:
Så onödigt när samhället inte är till för innevånarna utan vi innevånarna ät till för samhället.
Ja jag är absolut inget robbot, oavsett hur mycket samhället vill att jag det ska vara och är inte intresserad av att "passa in" någonstans och behöva tvångsmässigt styras av saker som jag inte har någon möjlighet till påverkan av.
Inte utan att jag viger mitt liv åt samhället likt förbannat, vilket ju är just det jag absolut inte vill göra..
Ne, bara inse att man inte har mycket val idag än att tillhöra något man inte valt...
jag säger de, 4000 år sedan, då va det ordning och reda i världen!
Överseriösitet slut.
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 23 November 2011 - 15:39.
Postad 23 November 2011 - 17:02
http://www.blocket.s...0.htm?ca=16&w=1
Någon som har formel för 35Hz på 230mm rör?
http://www.lautsprec...elmholtz_en.htm
Det var inte rätt, var lite för snabb där...
Postad 23 November 2011 - 19:29
Postad 23 November 2011 - 21:54
242 cm långt behöver det vara. Plus/minus lite. Kvartsvågspipa :-)
Täta ena änden och stoppa i LITE iso i röret också. Prova. Kan ju hjälpa till lite och är enklare att mecka ihop än en helmholtzabsorbent. Hoppas bara nu att det är bakom lyssningsposition du mätt och inte i det främre ;-) .
242 blir rätt tight, men vafan det kan vara värt att testa.
Jag har mätt båda positionerna för att se så att det står en 35Hz i hörnet där jag kan placera ett rör och mätt om dito är vid lyssningsplatsen.
Postad 23 November 2011 - 22:10
Postad 23 November 2011 - 22:32
Eller tex visar hur mycket i längden jag kan gå ner om jag väljer snäppet större diameter.
Glömde ju tacka, TACK för hjälpen!
Postad 24 November 2011 - 07:29
Postad 24 November 2011 - 08:27
Postad 24 November 2011 - 08:34
Postad 24 November 2011 - 08:42
Räknar man enligt ovan så blir det ca 260 vid 33Hz och ca 232 vid 37Hz.
260 går tyvärr inte in, så ser ut som det får bli ett fast rör.
Ehh, kom igen och kör hela vägen nu !
In med 20kubik !
Postad 24 November 2011 - 08:50
Bör ju fungera eller skall man räkna om då pga att 150 röret tar upp viss volume osv?
Postad 24 November 2011 - 09:18
Då har du ett resonerande system och inte en kvartsvågspipa.
För och nackdelar med en sådan?
Postad 24 November 2011 - 09:41
För och nackdelar med en sådan?
Jag vet inte riktigt.
Fördelen med kvartsvågspipa är att den är skiltätt att bygga. Med en resonator (helmholtz) så måste du räkna och framför allt mäta upp resonansfrekvensen. Det är ganska meckigt om man vill ha en snabb lösning.
Jag tycker att du ska ställa dit ett 230cm rör med ena änden förtäppt och mäta om det blir någon skillnad. För det är det lättaste av allt. Längden är inte så långt ifrån rätt
Postad 24 November 2011 - 10:38
Postad 24 November 2011 - 13:42
Postad 24 November 2011 - 14:14
I Wish...
Postad 24 November 2011 - 14:17
Men jag har i och försig så litet rum att jag inte kan ha några rör, så jag slipper ändå...
Postad 24 November 2011 - 18:10
BTW, jag har bästa jobbet som finns. Har vart där i snart 1år och tycker fortfarande att det är skoj att
Åka dit.
Postad 24 November 2011 - 18:22
Faaaasen vilken stor bild det blev
Postad 24 November 2011 - 20:01
Postad 24 November 2011 - 20:23
Postad 24 November 2011 - 20:46
Keystone skall du låta bli, så se till att du får sidorna HELT raka och justera in med lens shift efter det.
Ahh, men den behöver jag inte använda.
Du har inte fått med dig DVE i köpet kanske?
Den har jag sedan tidigare på det eminenta formatet HD DVD, kommer låta projektorn bli proffs kalibrerad sen.
Postad 24 November 2011 - 20:46
Jag ska fira med att sova.
Postad 24 November 2011 - 20:54
Vad blev det för duk?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder

369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler