* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34716 svar till detta ämne
Postad 01 april 2010 - 15:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Kan se alla kanaler
Provade idag som enligt ett tips att dra ur nätverkskabeln vid uppstart och när tredje punkten visas vid laddning rycker man ur kabeln i ca en halv sekund och sätt därefter tillbaka kabeln, så laddas kodningsnycklarna för samtliga kanaler.
Nu ska det tittas på TV.
1 April idag märks på vissa ställen
Postad 01 april 2010 - 15:41
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Tidigare på VHS-tiden fanns detta, dvs varje enskilt program hade sin egen unika kod (kommer inte ihåg vad det hette) och på de VHS-bandare som stödde detta så kunde man programmera in koden istf tid och inspelningen startade när programmet startade oberoende av tid. Måste ju gå att få till ngt liknande.
Det du tänker på är ShowView, men det var enbart ett alternativt sätt att mata in starttid och programlängd, den tog på intet sätt hänsyn till när programmet verkligen startade eller om det blev förlängt. I Sverige har man aldrig haft annat än enstaka tester med den typ av teknik som verkligen gav stöd för det du efterfrågar (PDC). Såvitt jag hört från länder som sjösatte PDC eller varianten som hette VPS skarpt så var det en del strul. I specifikationerna för DVB-(C/S/T) så har man definierat funktionen Accurate Recording som skall kunna starta inspelning utifrån den metadata som skickas med sändningarna, men även om man hade en burk som hanterade detta så bygger det ju på att kanalerna skickar tillförlitlig information om verklig start och stopp för program och då kan du ju gissa hur det skulle fungera... För IPTV vore det som det mesta än så länge en tillverkarspecifik funktion, men även om Motorola och Telia fick till det så faller det nog återigen på att kanalerna inte har den ambitionsnivå som krävs.
Postad 01 april 2010 - 16:15
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Det du tänker på är ShowView, men det var enbart ett alternativt sätt att mata in starttid och programlängd, den tog på intet sätt hänsyn till när programmet verkligen startade eller om det blev förlängt.
Ok, då kommer jag ihåg fel. Det var ju ett tag sen...
Postad 01 april 2010 - 16:50
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Efter ytterligare en stunds Googlande hittade jag information som indikerar att det är ett företag som heter Systemagic (www.systemagic.se) som bygger den del du är missnöjd med. Deras hemsida nämner både Spotify och PVR åt Telia.
Och som av en händelse håller de till i samma område i Linköping som Motorolas Digital-TV (det som en gång var Kreatel) finns. Det kanske är några avhoppare från Kreatel, vem vet... /A
Postad 01 april 2010 - 16:57
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Ok, då kommer jag ihåg fel. Det var ju ett tag sen...
Tja, det var en mycket vanlig missuppfattning, tyvärr ofta underblåst av okunniga nasare i våra kära elektroniklador.
Postad 01 april 2010 - 18:05
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Som jag tolkar den är det Telia köper av Motorola enbart en hårdvarulösning med en tillhörande utvecklingsplattform. På den bygger de sedan sin helt egna "grovt tillyxade" mjukvara. Efter ytterligare en stunds Googlande hittade jag information som indikerar att det är ett företag som heter Systemagic som bygger den del du är missnöjd med. Deras hemsida nämner både Spotify och PVR åt Telia.
Och som av en händelse håller de till i samma område i Linköping som Motorolas Digital-TV (det som en gång var Kreatel) finns. Det kanske är några avhoppare från Kreatel, vem vet...
Oavsett vem som sköter utvecklingen så är det ju Telia som bestämmer vilka funktioner som ska finnas och hur gränssnittet och menyer ska se ut. För något år sedan såg jag en demo för en operatör i USA gjord med KreaTV Application Platform så jag vet att det går att göra väldigt mycket. Personligen tror jag att Telia skulle vinna mycket på att titta på hur andra har byggt sina gränssnitt, menyer, EPG, mm. Det många klagar på är ju att det känns så fruktansvärt gammalt och kan göras betydligt mer användarvänligt. Titta t ex på hur Sony har tagit XMB (XrossMediaBar) ifrån PS3 till LCD, Blue-Ray spelare och AV receivers. Tyvärr tror jag att Telia har väldigt begränsade kunskaper och erfarenheter inom detta område.
Redigerat av Unregistered29650, 01 april 2010 - 18:13.
Postad 01 april 2010 - 18:30
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Sen har jag ett svagt minne av att någon sagt till mig att på Telias boxar kan man titta på TV4 samtidigt som man tittar på text-tv för SVT. Det skulle i så fall innebära att man över huvudet taget inte använder vanlig TeleText utan hämtar sin text-tv "out-of-band" från t.ex. en webbserver eller motsvarande. Finns säker någon annan här som vet mer om det och kan bekräfta eller dementera.
Telias Text-TV funkar är i praktiken att du surfar på en vanlig webbserver där Text-TV sidorna finns lagrade. Det är därför det funkar att titta på Text-TV sidorna från en annan kanal än den man tittar på, och gör också att du får upp sidorna direkt utan någon som helst väntetid. Detta gör också att det är en hel del specialhantering för t ex Text-TV textning där de sidor som uppdateras helt dynamiskt (som sida 199 på SVT1) distribueras med specifika multicastströmmar till boxen (och inte via "webbsidorna" för övriga Text-TV sidor som finns på en webbserver och hämtas med HTTP). /Peter Cigéhn
Postad 01 april 2010 - 18:40
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Och som av en händelse håller de till i samma område i Linköping som Motorolas Digital-TV (det som en gång var Kreatel) finns. Det kanske är några avhoppare från Kreatel, vem vet...
Faktum är att det finns en hel del företag just i Linköpings/Norrköpings-området som utvecklar produkter/tjänster inom IPTV-området. Jag jobbar själv bara en stenkast från både Motorola och Systemagic i Mjärdevi Science Park som området heter här i Linköping... Några fler företag som kan nämnas är också Dreampark och Northport. Lite mer information om just detta kan läsas här. /Peter Cigéhn
Postad 01 april 2010 - 18:51
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har personligen själv inga problem med Telias meny samt EPG. Men ett litet önskemål kunde kanske vara att när man går in i Tv guiden och söker exempel efter program som börjar ett visst klockslag. Exempel jag söker program som skall starta 21:00, istället för att få en lista på alla program som startar 21. Får jag upp pågående program och måste därför bläddra mig framåt till 21.
Skulle vara skönt om det gick att den visa just det klockslag man ställer den på.
Postad 01 april 2010 - 18:59
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har personligen själv inga problem med Telias meny samt EPG. Men ett litet önskemål kunde kanske vara att när man går in i Tv guiden och söker exempel efter program som börjar ett visst klockslag. Exempel jag söker program som skall starta 21:00, istället för att få en lista på alla program som startar 21. Får jag upp pågående program och måste därför bläddra mig framåt till 21.
Skulle vara skönt om det gick att den visa just det klockslag man ställer den på.
Detta hållar jag också med om. Irriterat mig enormt att när man går in där får man bläddra 10 sidor innan kommer till program som snart börjar. Borde vara bättre att göra så man ställer sig på den sida där det första program som inte startat än och sen kan man bläddra bakåt om man vill se det som pågår. Detta är "borde" inte vara någon större ändring.
Postad 01 april 2010 - 19:25
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite skvaller om var som händer på Telias " staging site". I veckan så har det gjorts åtminstone två uppdateringar och den senaste versionen av GUI-programvaran som ligger på denna "staging site" är nu 5_0_23_13. Det är en hel del ändringar gjorda jämfört med version 5_0_22_19 som ligger ute i produktion just nu, och jag har inte haft tid/ork att analysera alla ändringar i någon större detalj. Här kommer i alla fall några saker som jag tycker kan vara av intresse: - PVR funktionaliteten verkar ha anpassats för den norska marknaden (alla meddelande-texter relaterade till PVR funktionaliteten är nu översatta till norska också).
- Dom allra flesta förändringarna är relaterade till Spotify-funktionaliteten. Det mesta verkar nu vara på plats (min lekmannamässiga bedömning, och jag en inte allt för vild gissning från min sida är att Spotify-stödet kommer att vara på plats vid nästa uppdatering).
- Någon from av "plugin"-stöd för externa applikationer verkar ha införts, kanske för att göra det enklare för att införa helt ny funktionalitet i form a tredje parts applikationern. Dessa tredje parts applikationer ser ut att kunna startas från huvudmenyn.
- Någon form av förändring är gjord vad gäller hantering av regionala program på SVT1 och SVT2. Kanske man är på väg bort från den hårdkodade hanteringen av programtablån som gjort att Telia tvingats uppdatera programvaran i boxen då SVT har lagt om sina programtablåer?
 - Om den kanal som är på väg att börja spelas in på inte finns i aktuell kanallista så byter boxen själv till kanallista "Alla".
- Spotify kommer inte att vara supportad på 1510 boxen (men med tanke på att alla 1510 boxar ändå skall bytas ut i och med bytet från MPEG2 till MPEG4 så är nog det inte inget större bekymmer hur som helst).
- Boxen måste ha minst 10 MB ledigt minnesutrymme för att kunna köra Spotify (vet inte vilka situationer eller på vilka boxar detta kommer att bli ett problem).
- Man måste ha ett Spotify Premium konto för att kunna använda Spotify i boxen.
- Stöd finns för att registrera flera konton i boxen, gissningsvis så olika familjemedlemmar kan registra och enkelt välja sitt konto och därmed sina låtlistor.
- I övrigt så verkar utvecklarna gjort ett ryck och dokumenterat och kommenterat en massa funktioner i koden. Ett inte helt ovanligt fenomen att programmerare väntar in i det längsta med att dokumentera sin kod...

/Peter Cigéhn PS. Glömde att ta med följande bild som troligtvis kommer att välkomna Spotifyanvändaren:
info.png 47,76K
2 Antal nerladdningarDS.
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 april 2010 - 19:28.
Postad 01 april 2010 - 20:36
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag brukar titta på True Blood på SVT HD. Tyvärr har i stort sett varje gång följande inträffat:
1) Bilden fryser och uppdateras inte mer än ca en gång per sekund. Jag byter kanal och tillbaka så fort detta händer och det verkar hjälpa. Ljudet flyter på som vanligt.
2) Textrader tappas bort så att textningen bitvis saknas.
Problemet med att bilden uppdateras ryckigt fanns också under OS, men då tänkte jag att det kanske kunde vara något i direktsändningen som strulade.
/jonas
Postad 01 april 2010 - 21:42
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag brukar titta på True Blood på SVT HD. Tyvärr har i stort sett varje gång följande inträffat: 1) Bilden fryser och uppdateras inte mer än ca en gång per sekund. Jag byter kanal och tillbaka så fort detta händer och det verkar hjälpa. Ljudet flyter på som vanligt. 2) Textrader tappas bort så att textningen bitvis saknas.
Problemet med att bilden uppdateras ryckigt fanns också under OS, men då tänkte jag att det kanske kunde vara något i direktsändningen som strulade.
/jonas
ADSL eller Fiber?
Postad 01 april 2010 - 21:49
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jag brukar titta på True Blood på SVT HD. Tyvärr har i stort sett varje gång följande inträffat: 1) Bilden fryser och uppdateras inte mer än ca en gång per sekund. Jag byter kanal och tillbaka så fort detta händer och det verkar hjälpa. Ljudet flyter på som vanligt. 2) Textrader tappas bort så att textningen bitvis saknas.
/jonas
Tråd eller trådlöst till boxen?
Postad 01 april 2010 - 22:39
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Det är med fiber, och trådat ethernet. Det sker på båda mina 1910. Förresten, har de med ADSL nu fått HD? /jonas
Postad 01 april 2010 - 22:56
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Lite skvaller om var som händer på Telias "staging site".
Tack Peter. Alltid lika intressant med dina "recensioner" av kommande versioner. Av Telia får man ju inte veta något förrän dagen efter i princip. Spotify tex är det inte någon på Telia som har information om...
Redigerat av tomano58, 01 april 2010 - 22:56.
Postad 01 april 2010 - 23:08
ziper79
-
ziper79
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej Telia,
Jag försöker skaffa en inspelningsbar box för digital-tv(fiber) som man ska kunna få för 50 kr/mån i 18 mån.
Försöker lägga till det på mina sidor -> administrera -> lägg till digital-tv tjänster-> inspelningsbar digitalbox osv.
Men får hela tiden följande felmeddelande:
"Ett fel har uppstått
Just nu har vi tyvärr tekniska problem med sidan eller tjänsten som du vill komma åt.
Försök gärna igen lite senare. "
Var inne i en Telia-butik och försökte få hjälp, men de sa att de inte hade så bra koll digital-tv via fiber och kunde inte hjälpa till. Ringde 020-755766 och försökte få hjälp, men hon jag pratade med visste inte heller vad som kunde vara fel, utan bad mig bara försöka lite senare.
Felet kvarstår dock...är det någon här som vet vad felet är och kan hjälpa till att beställa en inspelningsbar digitalbox. (Motorola VIP 1963 alltså)
Tack för hjälpen!
/Jonas
Postad 01 april 2010 - 23:28
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hej Telia,
Jag försöker skaffa en inspelningsbar box för digital-tv(fiber) som man ska kunna få för 50 kr/mån i 18 mån. Försöker lägga till det på mina sidor -> administrera -> lägg till digital-tv tjänster-> inspelningsbar digitalbox osv.
"Ett fel har uppstått Just nu har vi tyvärr tekniska problem med sidan eller tjänsten som du vill komma åt. Försök gärna igen lite senare. "
Var inne i en Telia-butik och försökte få hjälp, men de sa att de inte hade så bra koll digital-tv via fiber och kunde inte hjälpa till. Ringde 020-755766 och försökte få hjälp, men hon jag pratade med visste inte heller vad som kunde vara fel, utan bad mig bara försöka lite senare. Felet kvarstår dock...är det någon här som vet vad felet är och kan hjälpa till att beställa en inspelningsbar digitalbox. (Motorola VIP 1963 alltså)
Tack för hjälpen!
/Jonas
Eh.. menar du att dom inte kan ta emot en beställning av boxen på 020 755766? Den vägen beställde jag min box. Eller försökte du bara få reda på vad som var fel istället för att passa på och beställa när du ändå pratade med dom?
Postad 02 april 2010 - 00:04
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Tack Peter. Alltid lika intressant med dina "recensioner" av kommande versioner. Av Telia får man ju inte veta något förrän dagen efter i princip. Spotify tex är det inte någon på Telia som har information om...
Spotify i tv:n har Telia komunicerat ett tag. Ex. http://noje.telia.se/musik/ "Lyssna i datorn, mobilen och på sikt tv:n"
Postad 02 april 2010 - 04:20
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ny kanal i kanalpaket stor: TV7
Men vad är det för tekniska begränsningar som gör att alla inte kan se kanalen? Sänder den i MPEG-4?
Här funkar den utan problem. Har en 1963 box.
Här kom enbart hockeykanalen, har fiber o 1963. glad påsk
Postad 02 april 2010 - 06:01
Sicken
-
Sicken
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej Telia,
Jag försöker skaffa en inspelningsbar box för digital-tv(fiber) som man ska kunna få för 50 kr/mån i 18 mån. Försöker lägga till det på mina sidor -> administrera -> lägg till digital-tv tjänster-> inspelningsbar digitalbox osv.
"Ett fel har uppstått Just nu har vi tyvärr tekniska problem med sidan eller tjänsten som du vill komma åt. Försök gärna igen lite senare. "
Var inne i en Telia-butik och försökte få hjälp, men de sa att de inte hade så bra koll digital-tv via fiber och kunde inte hjälpa till. Ringde 020-755766 och försökte få hjälp, men hon jag pratade med visste inte heller vad som kunde vara fel, utan bad mig bara försöka lite senare. Felet kvarstår dock...är det någon här som vet vad felet är och kan hjälpa till att beställa en inspelningsbar digitalbox. (Motorola VIP 1963 alltså)
Tack för hjälpen!
/Jonas
Hade samma problem. Jag mejlade Telia angående felet på Mina Sidor. De beställde en direkt till mig, men de verkar ju inte ha åtgärdat felet! Dessutom gjorde jag detta den 19/3 och fick hem papper direkt som jag signade och skickade tillbaka. Fortfarande ingen box efter 14 dagar. 8 dagar skrev de i brevet! Kass!
Postad 02 april 2010 - 08:11
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ny kanal i kanalpaket stor: TV7
Men vad är det för tekniska begränsningar som gör att alla inte kan se kanalen? Sänder den i MPEG-4?
Här funkar den utan problem. Har en 1963 box.
Tack för informationen. @Telia Ni måste jobba lite mer med informationen då tyvärr så är det stora problem ni har. Hade inte detta forum funnits så hade vi som kunder inte fått mycket information tydligen. Exempel: I programbiblioteket dök upp både Star! och Disney helt nyligen och ingen information fanns nånstans om detta. Nu kommer TV7 och samma sak där, ingen information. Sen såg jag förra veckan att 1963 på en del platser på hemsidan kostade 50 kr/mån i 18 månader och på en del andra platser kostade 100 kr/mån i 18 månader. Lite konstigt med dubbla budskap. En del av detta har ni i efterhand satt upp på hemsidan, exempel info om Star!. Se till snälla så att hemsidan och rubriken "Nyheter" uppdateras, eller skicka ett epost till era kunder typ... "Grattis. Har du kanalpaketet Stor så har du tillgång till TV7 fr.o.m....xxx" Lite kundvård skulle inte skada.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 02 april 2010 - 08:13.
Postad 02 april 2010 - 08:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Spotify i tv:n har Telia komunicerat ett tag. Ex. http://noje.telia.se/musik/ "Lyssna i datorn, mobilen och på sikt tv:n"
För dator och mobil ja. Men när det gäller TV är allt man säger "Vi kommer på sikt att erbjuda Spotify Telia Digital-tv tjänst och kommer att informera om det när det blir dags. "
Postad 02 april 2010 - 10:05
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Tack för informationen.
@Telia
Se till snälla så att hemsidan och rubriken "Nyheter" uppdateras, eller skicka ett epost till era kunder typ... "Grattis. Har du kanalpaketet Stor så har du tillgång till TV7 fr.o.m....xxx" Lite kundvård skulle inte skada.
Tror det har varit lite tyst om tv7 för att alla inte kan se kanalen. Men jag undrar vad det är för tekniska begränsningar som gör att alla inte kan se den?
Postad 02 april 2010 - 10:30
point
-
point
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Från och med 1 april kommer det att finnas ett paket för er som har kollektivavtal med Lagom som innebär att ni får Stora paketet för 99 kr/månad. Paketet innehåller de kanaler som normalt ingår i Stor förutom de kanaler som ingår i Lagom och kan endast beställas om man har kollektivavtal med Lagom.
Markus Johansson Telia Kundservice
Beställde detta tilläggspaket igår och fick svar att det skulle fungera med nya koder idag. Detta fungerar inte. Vid kontakt med kundtjänst får jag veta att tjänsten ej lagts till i Telias interna system och därför inte går att beställa. Avdelningen som har med detta att göra har lagt in tjänsten på ett sätt så att det bara kommer upp felmeddelande när beställning skall läggas in. OCH - detta kan fixas först på tisdag.............. Lite märkligt att man inte kan ta in extra personal om man säljstartat en tjänst och någon "klantat" sig och lagt in den felaktigt i systemet. Borde väl vara rimligt att den som klantat sig får koppla upp sig och fixa det hela...
Postad 02 april 2010 - 10:40
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Du behöver Google lite! Börja t.ex. med att titta på den här arkitekturskissen jag hittade vid sökning på Motorolas mjukvara: http://www.motorola....pdf?localeId=33
Som jag tolkar den är det Telia köper av Motorola enbart en hårdvarulösning med en tillhörande utvecklingsplattform. På den bygger de sedan sin helt egna "grovt tillyxade" mjukvara. Efter ytterligare en stunds Googlande hittade jag information som indikerar att det är ett företag som heter Systemagic (www.systemagic.se) som bygger den del du är missnöjd med. Deras hemsida nämner både Spotify och PVR åt Telia.
Så frågan är om du inte skyller på helt fel företag.
Hej, tack för påpekandet och för länken till KreaTV "Specifikation Sheet". Det är ju kanske helt riktigt att jag "skyller" på fel företag. Men det fråntar inte det faktum att den funktionallitet/ utseende som man (jag, kanske fler med mig) tycker skulle ge boxen (mjukvara och GUI) en känsla av kvalité redan vid första anblick. Med tanke på en sak som stod i specen -"Freedom to choose in-house or third party development." Skulle man ju gärna se att Telia skulle våga sticka ut hakan och kanske anordna någon typ av möjlighet till oss (jag är inte att räkna med där... för dålig kunnskap, men att vara med att testa gör jag gärna) att ladda ned ett SDK för att tillverka applikationer som sedan presenteras/godkäns av Telia. Nedladdning av detta görs tillgänglig via någon typ av "Appstore" (jämför med Appstore hos Apple). Det här är naturligtvis bara en helt oproffissionell bedömmning av vad som kanske skulle vara möjligt. Med rätt typ av styrning kan man hålla kontroll på att en IPTV-box från Telia alltid har samma grundförutsättningar, det enda man kan förändra med "appen" är t.ex hur EPG visa för användaren, hur inspelningar planeras osv. Alla är vi ju olika i vad vi tycker är bra och användarvänligt. Ni som är duktigare än mig på det här, låter det helt uppåt väggarna?
Postad 02 april 2010 - 10:49
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Det är ju inte direkt så att de slagit på jättetrumman om att detta alternativ finns och anser att det är bättre personalvård att låta personalen ha lite ledigt. Det är definitivt inte telefonsupportens uppgift att ta beslut om vem som ska jobba helg och så länge inte de vet något annat kan de ju bara säga som det är, personerna som kan fixa det kommer tillbaka på tisdag.
Postad 02 april 2010 - 11:35
point
-
point
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det är ju inte direkt så att de slagit på jättetrumman om att detta alternativ finns och anser att det är bättre personalvård att låta personalen ha lite ledigt. Det är definitivt inte telefonsupportens uppgift att ta beslut om vem som ska jobba helg och så länge inte de vet något annat kan de ju bara säga som det är, personerna som kan fixa det kommer tillbaka på tisdag.
Vem har sagt att det är "telefonsupportens uppgift att ta beslut om vem som skall jobba helg"? Det låter orimligt, tycker i alla fall jag. Vad jag menar är att om en leverantör har ett fel i sitt system så borde det finnas en en gränsnivå där som triggar igång en åtgärd. Denna gränsnivån tyckte jag var passerad. Huruvida en produkt skall ha olika servicenivåer beroende på kommunikation/marknadsföring är en annan fråga. Jag tycker nog att det skall vara samma servicenivå så länge man inte säljer en tjänst som t ex "Beta". Då vet ju kunden att det är en lägre servicegrad och relaterar erbjudandet till detta. Glad påsk!
Postad 02 april 2010 - 13:01
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
För dator och mobil ja. Men när det gäller TV är allt man säger "Vi kommer på sikt att erbjuda Spotify Telia Digital-tv tjänst och kommer att informera om det när det blir dags. "
ja du fick ju inte veta något mer exakt nu.
Redigerat av Unregistered31511, 02 april 2010 - 13:03.
Postad 02 april 2010 - 16:39
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
@ Telia Kundservice
Boxen har ingen information om program för någon kanal och TV guiden är helt tom. Är det någon känd driftstörning?
Edit: Omstart via system inställningar fungerade inte men omstart genom att göra boxen strömlös ett tag fungerade.
Fick samma problem. För mig hjälpte omstart via systeminställningar.
Postad 02 april 2010 - 16:45
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Har adsl å en 1963 box...vid inspelningar på Viasat så ligger textningen helt för tidigt....ca 2-3sekunder....
Detta har varit uppe i tråden massor av gånger så det borde väl ändå vara dags för en förändring Telia???
Jag håller med. I många fall är inspelningar man gör på boxen närmast oanvändbara. Detta borde prioriteras av Telia att lösa snarast. Man gjorde något nyligen med utsändningarna på TV4 Sci-Fi som fick textningen i fas, må vara att texten blev lite blaffigare, men den fungerade i all fall. Men det verkar bara vara för den kanalen.
Postad 02 april 2010 - 16:55
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Hela poängen är att man i boxen skall använda information för att kunna generera VBI på sina analoga utgångar. Detta enbart för att en gammal analog tv ansluten till boxen skall kunna ta emot TeleText trots att det är en digital sändning. Lösningen är en kvarleva från den digitala tv;ns barndom. Idag då de flesta har HDMI-ingångar på sina moderna tv-apparater har det helt klart spelat ut sin roll.
Nåja, vi är nog några stycken fortfarande som inte har HDMI...  Nåja, vi är nog några stycken fortfarande som inte har HDMI... 
...Och ja, jag hör till de som är över 40, men det är inte därför...
Postad 02 april 2010 - 17:02
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Någon annan som upplevera att kanalerna i TV-tablån på Mina Sidor återställs då och då? Jag lägger upp alla och det ser bra ut. Nästa gång jag loggar in ser det fortfarande bra ut. Några dagar senare har alla utom ett fåtal kryssats bort av sig själva, så jag får lägga upp dem på nytt. Så där håller det på.
Kanske ett tips att ha två knappar i menyn - "Väl alla" och "Välj ingen"? Bortsett från att fixa ovan nämnda problem, alltså...
Jag noterar också att TV7 ännu inte hittat in i den här tablån.
Postad 02 april 2010 - 17:42
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Om jag inte minns helt fel så har ju Tv7 ingått i Telias kanalpaket förr. På den tiden det hette familje paketet. Vilket blev stor sedan.
Postad 02 april 2010 - 18:25
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Apropå diskussionen om att kunna spela in ett program samtidigt som man ser på ett annat via ADSL: Kan förstå att man med extra/tvillingabonnemang inte kan göra detta på två boxar samtidigt om man skulle ha det, men varför kan man inte med given bandbredd få välja - antingen tvilling/extra ELLER spela in ett och se ett annat? Det borde ta lika mycket bandbredd. Det är klart, Telia kanske är mer intresserade av att sälja extra/tvillingabonnemang...  ...men man tillåter det ju via fiber, så varför inte bara lägga in en spärr om man har ett sådant abonnemang ifall prestanda inte räcker till? Om jag inte minns helt fel så har ju Tv7 ingått i Telias kanalpaket förr. På den tiden det hette familje paketet. Vilket blev stor sedan.
Ja, den var ju en gratiskanal i början och fanns med hos alla möjliga leverantörer. När de sedan började ta betalt för den försvann den...
Postad 02 april 2010 - 18:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Av Telia får man ju inte veta något förrän dagen efter i princip. Spotify tex är det inte någon på Telia som har information om...
Oftast får ni veta saker ganska nära jag får veta samma saker. Ni kan ju börja med att fundera på varför jag inte kan skriva saker som är företagshemligheter här i de fall då jag mot förmodan skulle känna till något om det. I nästan samtliga fall som ni efterfrågar information här vet jag inget eftersom att det inte finns något beslut om när tjänsten kommer eftersom att utvecklingsarbetet pågår hela tiden. Det som Peter skriver om spotify här är mer än vad jag vet, såvitt jag vet har det inte ens kommit så långt att man kan prova att använda spotify på de boxar som kör testversionen av boxen. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 02 april 2010 - 18:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Beställde detta tilläggspaket igår och fick svar att det skulle fungera med nya koder idag. Detta fungerar inte. Vid kontakt med kundtjänst får jag veta att tjänsten ej lagts till i Telias interna system och därför inte går att beställa. Avdelningen som har med detta att göra har lagt in tjänsten på ett sätt så att det bara kommer upp felmeddelande när beställning skall läggas in. OCH - detta kan fixas först på tisdag.............. Lite märkligt att man inte kan ta in extra personal om man säljstartat en tjänst och någon "klantat" sig och lagt in den felaktigt i systemet. Borde väl vara rimligt att den som klantat sig får koppla upp sig och fixa det hela...
kan väl säga att jag snarare tror att det är något fel på just "ditt" konto för att man ska kunna lägga till det kanalpaketet. Är det någon mer som har problem med det? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 02 april 2010 - 19:04
hagoran
-
hagoran
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Någon annan som upplevera att kanalerna i TV-tablån på Mina Sidor återställs då och då? Jag lägger upp alla och det ser bra ut. Nästa gång jag loggar in ser det fortfarande bra ut. Några dagar senare har alla utom ett fåtal kryssats bort av sig själva, så jag får lägga upp dem på nytt. Så där håller det på.
Kanske ett tips att ha två knappar i menyn - "Väl alla" och "Välj ingen"? Bortsett från att fixa ovan nämnda problem, alltså...
Jag noterar också att TV7 ännu inte hittat in i den här tablån.
Exakt det samma händer mig också var och varannan gång jag är inne på mina sidor. Mycket irriterande. Skulle också vilja att man kunde klicka en andra gång på den röda pricken som markerar inspelning och därmed ångra inspelningen om man tex upptäcker att man vill spela in något annat program vid samma tidpunkt. /Hans
Postad 02 april 2010 - 19:41
EmilHemma
-
EmilHemma
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Vad är egentligen skillnaden mellan vanliga videobutiken, och SF-anytime?
Det känns som det är exakt samma filmer det handlar om, känns onödigt...
Gillar för övrigt filmtjänsten, men hoppas det blir fler nya filmer kontinuerligt, pelham 123 ex finns inte.
För mig räcker det inte med att lägga till 2 filmer i veckan, behövs mer för att det ska fungera i längden. Gillar tjänsten skarpt dock, aningens dyr bara
Postad 02 april 2010 - 20:18
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ja, den var ju en gratiskanal i början och fanns med hos alla möjliga leverantörer. När de sedan började ta betalt för den försvann den...
Då ägdes den av Aftonbladet, nu äger NonStop Television AB kanalen
Postad 02 april 2010 - 20:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vad är egentligen skillnaden mellan vanliga videobutiken, och SF-anytime? Det känns som det är exakt samma filmer det handlar om, känns onödigt...
Det är en rättighetsfråga kan man säga. SF-anytime är filmer som SF tillhandahåller de andra kommer från andra leverantörer. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 02 april 2010 - 21:31
Psyk0
-
Psyk0
-
Rookie
-
8 inlägg
@TeliaHar varit Teliakund sedan December och har den inspelningsbara digitalboxen Motorola 1963. Har några saker som jag skulle vilja se ändring på för att bli riktigt nöjd som kund: Videobutiken • För få filmer • För få nya filmer • För få filmer i HD • Filmer med många kända skådespelare saknas, bl.a. finns inga filmer med Arnold Schwarzenegger • Sökfunktionen fungerar mycket dåligt. Söker man på t.ex. Morgan Freeman kommer inte filmen "Och han älskade dem alla" upp trots att den finns i utbudet • Att distribuera en film digitalt kostar inte lika mycket som att distribuera en fysisk kopia så att ta 59 kr för en film känns i överkant • Ändra hyrtiden till 24 timmar • Varför är inte trailers på andra språk än engelska textade? Lite svårt att följa med i en trailer när det är en thailändsk film som man är intresserad av • Varför har inte varje film en trailer? Elektronisk programguide • Fortfarande helt fel start- och sluttider, allt som oftast, och har så varit sedan jag blev kund i december • Ofta "tablåfel" i form av vilket program/serie/film etc. som kommer Motorola 1963 • Borde inte vara för mycket begärt att kunna spela in på två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje år 2010 Ruckus MediaFlex • Finns det något alternativ när det gäller att få "trådlös TV"? Hur blir det om man kör "nätverk via elnätet"?
Redigerat av Psyk0, 05 april 2010 - 22:24.
Postad 03 april 2010 - 00:07
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Oftast får ni veta saker ganska nära jag får veta samma saker.
Ni kan ju börja med att fundera på varför jag inte kan skriva saker som är företagshemligheter här i de fall då jag mot förmodan skulle känna till något om det.
I nästan samtliga fall som ni efterfrågar information här vet jag inget eftersom att det inte finns något beslut om när tjänsten kommer eftersom att utvecklingsarbetet pågår hela tiden.
Det som Peter skriver om spotify här är mer än vad jag vet, såvitt jag vet har det inte ens kommit så långt att man kan prova att använda spotify på de boxar som kör testversionen av boxen.
Markus Johansson Telia kundservice
Det förstår jag också att du inte kan uttala dig om företagshemligheter. Det jag opponerar mig mot är att Telia (och inte du som person) inte kan ha lite mer "exakt" tid än "på sikt". Tex tar man bort musikkanalerna med meddelandet "De radiokanaler som funnits tillgängliga via Telia Digital-tv (kanalplats 780-785) är nu avstängda. Håll utkik efter nya musikmöjligheter i din tv." Men vad betyder "håll utkik - för på sikt kommer Spotify". Det här halvåret? Nästa år? Jag menar, lite bättre än så kan man informera sig? Det måste ju ändå finnas en releaseplan.
Postad 03 april 2010 - 09:44
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Det förstår jag också att du inte kan uttala dig om företagshemligheter. Det jag opponerar mig mot är att Telia (och inte du som person) inte kan ha lite mer "exakt" tid än "på sikt". Tex tar man bort musikkanalerna med meddelandet "De radiokanaler som funnits tillgängliga via Telia Digital-tv (kanalplats 780-785) är nu avstängda. Håll utkik efter nya musikmöjligheter i din tv." Men vad betyder "håll utkik - för på sikt kommer Spotify". Det här halvåret? Nästa år? Jag menar, lite bättre än så kan man informera sig? Det måste ju ändå finnas en releaseplan.
Håller med dig. Vi efterlyser inte företagshemligheter men vi efterlyser tider som dessa olika lanseringar sker. Som jag skrev innan så är det både kanalen Star!, Disney, TV7 och fler andra nyheter som inte finns att läsa om nånstans men att vi på forumet upptäcker saker under resans gång.
Postad 03 april 2010 - 15:26
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det här tycker jag verkligen passar här: http://www.idg.se/2....ar-ditt-eluttag
Postad 03 april 2010 - 16:10
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Om jag inte minns helt fel så har ju Tv7 ingått i Telias kanalpaket förr. På den tiden det hette familje paketet. Vilket blev stor sedan.
Kanalen försvan ur telias utbud när nonstop köpte kanalen från aftonbladet.
Postad 03 april 2010 - 21:07
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
TV7 finns iallafall inte hos mig, vad det nu är som gör att alla inte får den..........???????
Kan ju knappast ha med ADSL eller fiber att göra?
Postad 04 april 2010 - 07:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
TV7 finns iallafall inte hos mig, vad det nu är som gör att alla inte får den..........??????? Kan ju knappast ha med ADSL eller fiber att göra?
De personer som kan beställa någon av tillvalskanalerna får även TV7. Det beror på kapacitet i Telias nät. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 04 april 2010 - 08:22
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Det här tycker jag verkligen passar här: http://www.idg.se/2....ar-ditt-eluttag
Det är en bra lösning som funkar, med vissa begränsningar. Jag kopplade wallplugg från fiber in till vardagsrummet där modemet står. Nackdelen är att jag bor i radhus och en granne tyckte det var en bra idé och köpte wallplugg också. Helt plötsligt började bilden hacka för mig, internet komma och gå, medans grannen hade perfekt flyt. Det handlar om att ha starkast signal antar jag. Grannens wallplug funkade utmärkt tills ytterligare en granne installerade trådlös dörrklocka som också använder elnätet, vilket störde ut den andre grannens wallplug... Bor man i fristående villa är wallplug en mycket bra lösning. EK
Postad 04 april 2010 - 11:05
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
De personer som kan beställa någon av tillvalskanalerna får även TV7. Det beror på kapacitet i Telias nät.
Markus Johansson Telia Kundservice
Enligt PM från er så sitter jag på ett "A-nät", men jag får in TV7.  Inte för att jag skulle grina om jag missade den, genren är inte riktigt min stil, verkar mer vara riktad mot kvinnor.
Redigerat av Unregistered31511, 10 april 2010 - 18:48.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|