Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 03 October 2016 - 22:13
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Spectre
Sämsta bond filmen på länge!
1/5
Postad 03 October 2016 - 22:39
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg

Hunt for the Wilderpeople
Kanske den bästa filmen från 2016 jag sett hittills. Väldigt charmig äventyrskomedi med Sam Neill i toppform.
8/10
Postad 04 October 2016 - 11:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Lawless. Byggd på en sann historia om tre bröder som tillverkar och säljer hembränt under förbudstiden i USA.
7/10.
Postad 05 October 2016 - 00:52
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Deepwater Horizon på IMAX-biografen i Solna. Blev medbjuden av en vän och gratis är ju gott.
Hygglig film (spänning på topp men skådespelarna och manus lämnade mycket att önska). Bilden var faktiskt njutbar, trots att upplösningen var låg - precis lagom storlek. Ljudet däremot var förskräckligt. Tack och lov var jag förberedd med öronproppar. Maken till distorsion och oljud har jag aldrig hört på bio tidigare. Särskilt i kontrast till visningarna på BFI IMAX under senaste Londonresan.
Postad 05 October 2016 - 09:17
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Ghostbusters 2016.
Det första Ghostbusters filmen blev en stor framgång mycket beroende på att den hade en sån charm och i all fånighet ändå var ett bra hantverk.
Och hur väl lyckas de göra om den bedriften? Inte alls!
Det som inte var fånigt i den första filmen blir inget annat än i denna. den bästa skådespelarinsatsen gjordes av Ozzy som bara behövde vara sig själv. Givetvis var flera av originalskådespelarna med i små biroller (inte som sina tidigare karaktärer) och nä, det var bara löjligt.
Jag borde förstått att det skulle vara en dålig film när Melissa McCarthy var en av huvudrollerna men jag tänkta att kanske att... men nej. Lesson learned, Melissa gör inget som är bra... Borde vetat det redan....
Jag vill inte ens ge den ett betyg. jag vill bara ha tillbaks två förlorade timmar. Eller, nej inte två timmar, periodvis lekte jag med min telefon och det var ju lite kul...
Postad 05 October 2016 - 09:44
Unregistered4f83064c
-
Unregistered4f83064c
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Ghostbusters 2016.
Det första Ghostbusters filmen blev en stor framgång mycket beroende på att den hade en sån charm och i all fånighet ändå var ett bra hantverk.
Det som inte var fånigt i den första filmen blir inget annat än i denna. den bästa skådespelarinsatsen gjordes av Ozzy som bara behövde vara sig själv. Givetvis var flera av originalskådespelarna med i små biroller (inte som sina tidigare karaktärer) och nä, det var bara löjligt.
Jag borde förstått att det skulle vara en dålig film när Melissa McCarthy var en av huvudrollerna men jag tänkta att kanske att... men nej. Lesson learned, Melissa gör inget som är bra... Borde vetat det redan....
Jag vill inte ens ge den ett betyg. jag vill bara ha tillbaks två förlorade timmar. Eller, nej inte två timmar, periodvis lekte jag med min telefon och det var ju lite kul...
Du summerade min känsla ganska väl efter att ha sett den.
Postad 05 October 2016 - 12:30
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ghostbusters 2016.
Ja, hur 17 kan man göra en remake av en klassiskt blockbuster som en B-film med B-skådisar?
Postad 05 October 2016 - 18:13
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jack Reacher's efterföljare har biopremiär om knappt två veckor så jag såg om filmen hemma. Då jag såg den första filmen på bio så måste jag ha varit på riktigt dåligt humör, för sällan har jag sågat en film så! Jack Reacher.
Spara dina biopengar till annat!
Krystade, återanvända skämt (som några få i salongen skrattade åt, de flesta satt tysta), tafflig dialog och förutsägbart manus. Jag gillar inte när publiken ska dumförklaras på det viset de gör i filmen.
Tom Cruise var hyfsat bra, och riktigt bra i actionscenerna. Rosamund Pike verkade mest starstruck över att ha hamnat i en roll mot Cruise, och gick på tomgång. Vad kultiga regissören Werner Herzog gjorde i filmen förstod jag inte alls; både han och Robert Duvall måste ha fått sanslöst bra betalt, någon annan förklaring har jag inte...
Jag funderade faktiskt på att resa mig och gå mitt i filmen...
Ett par snygga actionscener fanns det visserligen, bland annat en skön biljaktsscen... men filmen som helhet får 1½ / 5 av mig 
Oj oj... vilken sur recension! 
Humor. Såg jag verkligen samma film hemma i biosoffan idag? Så dålig var den faktiskt inte - nu ger jag Jack Reacher 3 av 5, och förstår inte en del av det jag skrev efter biobesöket 
Postad 05 October 2016 - 18:33
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jack Reacher's efterföljare har biopremiär om knappt två veckor så jag såg om filmen hemma.
Då jag såg den första filmen på bio så måste jag ha varit på riktigt dåligt humör, för sällan har jag sågat en film så!
Oj oj... vilken sur recension!

Humor.
Såg jag verkligen samma film hemma i biosoffan idag? Så dålig var den faktiskt inte - nu ger jag Jack Reacher 3 av 5, och förstår inte en del av det jag skrev efter biobesöket 
Jag är delad, men då jag läst alla böckerna har jag kopiöst svårt att köpa Cruise som den nästan två meter, naturligt starka Reacher som har oerhört långa armar och ett grovhugget ansikte. Det är ett hån i mina ögon.
Sedan är en del av actionscenerna och hur krypskytten valde strategi sjukt långt ifrån hur bokens Reacher och skytt skulle agerat...
Filmen i övrigt är helt ok, men det har ingenting med Jack Reacher att göra.
Postad 06 October 2016 - 13:56
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Crimson Peak (BD)
image.jpeg 121.67K
0 Antal nerladdningar
Förutsägbar och inte alls skrämmande.
Betyg: 2/5
Postad 06 October 2016 - 17:31
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Hemmabion visade The Angry Birds Movie, betyg 3 av 5. Filmen börjar lite småsegt men det tar sig. Gott om skämt för vuxna också 

Min bioduk avfotad som brukligt, bildkvaliteten på blu-rayutgåvan kan man inte klaga på (även om kameran inte alltid gör bilden rättvisa)
Ljudet är också riktigt bra. (Den svenska utgåvan)
Postad 07 October 2016 - 17:52
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Bad Neighbours 2 (ITunes)
image.jpeg 87.08K
0 Antal nerladdningar
Tyckte ettan var ganska bra men den här var ingen höjdare.
Postad 07 October 2016 - 21:08
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Håller med om att Ghostbusters är årets sämsta blockbuster film. Dialogen är outhärdligt dålig och effekterna känns som de ligger ovanpå filmen.
Kate McKinnon är årets sämsta skådespelerska... konstiga ögongrimaser verkar vara hennes grej, värdelös talang.
Postad 08 October 2016 - 17:39
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Hemmabion visade 13 Hours - The Secret Soldiers of Benghazi, betyg 4 av 5!

En riktigt bra 'dramadokumentär' med massor av action!
Återigen fick jag uppleva en Dolby ATMOS®-mix (som min anläggning egentligen inte hanterar) som lät otroligt bra!
Postad 08 October 2016 - 18:49
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Jag tänkte börja posta mina filmrecensioner här också när jag ändå klistrar in dem på ett par andra sidor. Primärt postar jag dem på min Instagram: Neatless. Massa gamla recensioner att läsa där om någon är intresserad.
SSF: A River Runs Through It (1992) | 2/5 |
En präst i Montana 1912 uppfostrar sina två söner till att bli rediga karlar där familjen, religionen och flugfisket står högst upp på värderingslistan. Väl vuxna väljer den ena, Norman, att åka iväg och studera till att bli en respekterad professor. Den yngre, Paul, stannar i hemstaden och blir en journalist med en rebellisk sida som ägnar fritiden åt spel och alkohol. När Norman återvänder efter avslutade studier konfronteras han med en helt annan familjekemi än när han åkte. Relationerna är spända, den stränga fadern förväntar sig resultat. Men en sak dem alltid kommer ha gemensamt är flugfisket som fungerar som en frizon dem alltid kommer återvända till.
Visuellt är det ett konstverk. Varje filmruta kan plockas ut och hängas upp som en tavla eller göras till ett snyggt litet vykort som representerar Montana's vackraste sidor. Mäktiga bergsklippor och forsande floder finns det i överflöd av och Robert Redford låter naturen stå i fokus. Och varför inte, med det fotot är det väl onödigt att inte ägna 2/3 av filmen åt naturporr. Letar du bilder till ditt magasin om flugfiske kan du plocka ut ett femtiotal från den här filmen. Det är det andra som utmärker den, kärleksförklaringen till fisket. Är du fiskare kommer du säkert komma in i den rofylllda stämningen som jag kan tänka mig fiske på såna platser ger - dessutom får du en smäktande Brad Pitt som svingar spöet. Vidare till dramat är det ingen spektakulär historia vi får ta del av. En någorlunda normal familjehistoria om två bröder som är i början av sina karriärer och åldrande föräldrar som oroas över deras val, inget som tar andan ur en.
En 11-årig Joseph Gordon-Levitt spelar ena brodern under dem första åren och det var en kul överraskning. Han har blivit något av en favorit på senare år. Det är mycket som räddar den till ett godkänt betyg, men lite för höja det. Långt ifrån den bästa filmen Robert Redford gjort (Ordinary People, 1980) men det är ett stabilt familjedrama och framförallt en fröjd för ögat. Tyvärr skakar den inte om min värld men jag kan förstå att folk håller den högt.
Redigerat av Neatless, 08 October 2016 - 18:51.
Postad 08 October 2016 - 19:37
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
The Conjuring: Är ingen jättestor konsument av skräckisar men den här tycker jag var bra. Bra atmosfär i filmen och bra att mycket av det som skrämmer en kommer från saker man inte kan se, inte bara en massa billiga "jump-scares". Stark 3:a i betyg.
Krampus: Kändes lite seg trots sin relativt korta speltid men konceptet var kul. En lite annorlunda version av klassiska Christmas Vacation kan man säga men inte lika bra (så klart). Svag 3:a i betyg.
Postad 09 October 2016 - 17:11
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Bad Neighbours 2 (ITunes)
image.jpeg
Tyckte ettan var ganska bra men den här var ingen höjdare.
Tycker 2:an var mycket bättre än ettan, scenen i sängen när dom har sex i början fick jag ett sådant skrattanfall att jag inte kunde andas! 
Postad 09 October 2016 - 19:03
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Tycker 2:an var mycket bättre än ettan, scenen i sängen när dom har sex i början fick jag ett sådant skrattanfall att jag inte kunde andas! 
Den scenen var rätt äcklig tyckte jag, inte min typ av humor men jag skrattade iaf en gång åt airbag scenen i garaget
Postad 09 October 2016 - 19:59
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Snowden - Bra och relevant film. man får sig en tankeställare. bra skådespelare och ett passande och trovärdigt foto. Betyg: 7/10
Postad 09 October 2016 - 20:17
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Everest
Naturen tar och ger! Verklighets skildringar berör oftast mig, så även denna! Att överleva mot nästan omöjliga odds!
4/5 Färjestadare
Postad 09 October 2016 - 20:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Cell
Zombiefilm som känns lite så där små-mysig med sina halvhjärtade försök att göra bra datorgrafik. Det behövs inte så mycket mer för att popcorn-påsen ska tömmas. En 3:a på väg att fyllas till en 3 och en halva.
The Trust
Snutfilm som inte vet om den ska vara lustig eller obehaglig. Den hamnar lite mittemellan. En 3:a kan jag dock ge den.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 09 October 2016 - 23:42.
Postad 09 October 2016 - 21:15
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
The Cell
Zombiefilm som känns lite så där små-mysig med sina halvhjärtade försök att göra bra datorgrafik.
Förlåt men vilken film pratar du om? The cell är ju en film från 2000 som mig veterligt inte innehåller en enda zombie?
Postad 09 October 2016 - 21:53
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Förlåt men vilken film pratar du om? The cell är ju en film från 2000 som mig veterligt inte innehåller en enda zombie?
Det är nog Cell med John Cusack och Samuel L Jackson http://m.imdb.com/title/tt0775440/
Postad 09 October 2016 - 23:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Förlåt, Cell ska det vara. Takeo har helt rätt. Ändrade i titeln.
Postad 10 October 2016 - 09:09
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
The Hateful Eight
Fick äntligen tummen ur att se denna, dock borde jag lyssnat på folks åsikter om denna filmen och inte kastat bort tid på den.
Riktigt seg film.. kanske en av Tarantinos sämsta i mitt tycke. Svårt att förstå vad folk gillar i denna när en del tycker det är den bästa film de sätt.
Nej här gick den inte hem.
2/5
Redigerat av Mushunt, 10 October 2016 - 09:10.
Postad 10 October 2016 - 14:26
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: One Day in September (1999)
Det skulle bli den stora revanschen. Tyskland skulle visa världen en nation som nu står stadigt och stolta efter decennier på knä. Den senaste olympiaden i landet var Berlin 1936 som präglades av nazipropaganda och hade Hitler i fokus. Nu, OS i München 1972, skulle världen få se. Säkerheten lades på ett minimum, vakter förbjöds att bära skjutvapen för att inte någon association till våld skulle finnas och OS-byn där idrottarna bodde kunde egentligen vem som helst planka sig in på. Naiviteten straffade sig också.. rejält. Den Palestinska terroristgruppen Black September tog en natt den israeliska truppen som gisslan, kravet var frisläppande av fångar men det skulle utveckla sig till ett ställningskrig inför världens tv-kameror där folk dog medan tävlingarna fortsatte som vanligt. Utgången blev en massaker som skakade om Europa i grunden.
Det är helt otroligt att se hur Tyskland hanterade situationen. Det skulle vara komiskt om det inte resulterade i dödsfall. Man tror knappt att det är sant när en slags stormning inleds och det inte är en insatsstyrka utan vanliga poliser som klättrar runt på taket med k-pist, en cigg i mungipan och träningsoveraller. Dem blev handlingsförlamade, kommunikationen var katastrofal och det är ingen tvekan att den klumpiga räddningsoperationen kostade många israeler livet. Därav att Europa skakades om - många länder utvecklade efter det här anti-terrorist styrkor för att vara redo om det skulle hända igen, något vi såklart ser idag att det verkligen behövs.
Imponerande dokumentär. Personer från alla sidor intervjuas, polischefer och ledare som förklarar tysklands fiaskoartade hantering, överlevande ur israeliska truppen, anhöriga och till och med en ännu levande terrorist sitter här och förklarar hela operationen ingående. Tillsammans med omfattande nyhetsmaterial och kompletterande rekonstrueringar får man en heltäckande bild som hela tiden är intressant. Det känns ibland som man följer det live genom nyhetssändingarna, väldigt spännade. Rekommenderar att komplettera med Steven Spielberg's film Munich (2005) som handlar om efterspelet och hämnden från Israel.
Postad 10 October 2016 - 21:06
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
Independence day resurgence:
3/10
Det relativt höga betyget pga. ganska maffigt dynamiskt ljud! annars var det en orgie i luckor och annat obegripligt trams och återanvändande av första filmen.
Visst jag börjar bli äldre men tycker filmerna nuförtiden oftast är liknande snabbmat, och inte god sådan! Ställer mig ofta frågan vad filmbranschen sysslar med? Idiocrazy börjar bli mer o mer verklighet!
Postad 10 October 2016 - 22:32
Unregisteredace8621f
-
Unregisteredace8621f
-
Amatör
-
-
50 inlägg
The Nice Guys
Över förväntan en riktig bra action/komedi film.
Russell Crowe och Ryan Gosling spelar riktigt bra som två stycken avdankade privatdetektiver under 70-talet.
Bra musik som passar bra ihop till filmens dåtid.
7/10 får den utav mig
Postad 11 October 2016 - 00:37
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Fifth Estate (2013) | 3/5 |
I skrivande stund sitter Julian Assange fast på Ecuadors ambassad i London där han bott sedan 2012, anklagad för sexbrott av svenska åklagare. I rädsla för att bli utlämnad till USA där han kan fängslas för spionage vägrar han komma ut och låta sig förhöras. Den här filmen berättar om tiden innan, då han med hans sajt Wikileaks lät visselblåsare avslöja brott och mutor av ledare och regeringar från världens alla hörn och hur hans organisation blev ett verkligt hot för dem stora elefanterna. Till slut kom bomben. Den amerikanska soldaten Chelsea Manning läckte 400.000 dokument om USA's militära operation i Afghanistan och Irak som avslöjade allt om civila offer och krigsbrott.
Om någon tror att Wikileaks är gårdagens nyheter är det bara att kolla nattens presidentdebatt där dem nämndes efter läckorna om Clintons tvivelaktiga förehavanden. Trots att dem numera är decimerade en aning, är det inte omöjligt att dem faktiskt kan avgöra valet nästa månad. Jag minns den natten på Flashback när videon "Collateral Murder" släpptes och hur spännande det var när vi såg dem stora nyhetssidorna en efter en börja rapportera och hur det till slut exploderade till en världsnyhet. Det kändes som att vi nu trätt in i en ny värld där regeringar numera får stå till svars. Men nog om det! Det här är en filmrecension dammit.
Det blir aldrig mer än halvspännande och halvengagerande. För mycket detaljer att hålla reda på och berättandet är bristfälligt vilket gör att den aldrig lyfter. Relationen mellan Assange och Berg som står i fokus är klassisk vänskap till rivalitet som man sett många gånger förr. Benedict Cumberbatch gör en intressant Assange som är fascinerande i varje ruta han är med i. Den verkliga hatar tydligen filmen, vilket är förståeligt för det är inte en smickrande bild men hans passion för fri information kommer väl fram. Skådespelet är generellt på topp från alla och det är en imponerande casting som jag verkligen gillar i Brühl, Thewlis och Vikander.
Ämnet och skådespelet gör att den når upp till en trea. Slarvig regi och klippning som förvirrar mer än förklarar, men ändå underhållande om en aktuell och viktig sak.
Redigerat av Neatless, 11 October 2016 - 00:38.
Postad 11 October 2016 - 12:39
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Independence day resurgence:
3/10
Det relativt höga betyget pga. ganska maffigt dynamiskt ljud! annars var det en orgie i luckor och annat obegripligt trams och återanvändande av första filmen.
Visst jag börjar bli äldre men tycker filmerna nuförtiden oftast är liknande snabbmat, och inte god sådan! Ställer mig ofta frågan vad filmbranschen sysslar med? Idiocrazy börjar bli mer o mer verklighet!
Emmerich är körd som regissör i USA, därav allt kinesiskt trams som qq och angelbaby han stoppar in i filmen.
Postad 11 October 2016 - 20:13
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Captain America: Civil War (BD)
image.jpeg 334.48K
1 Antal nerladdningar
Bra story och häftiga action scener, kändes dock en halvtimme för lång och man hade kanske önskat en intressantare skurk. Den nye Spiderman kändes oxå lite tveksam.
Betyget: en (tony) stark 4 av 5 möjliga.
Redigerat av MikeVKR, 17 November 2016 - 14:22.
Postad 12 October 2016 - 01:03
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Munich (2005) | 5/5 |
Elva isralier mördade av terroristgruppen Black September under OS i München 1972. Det här är den sanna historien om Israel's hämnd där deras intelligensbyrå Mossad fick uppdraget att avrätta elva personer som hade ett finger med i operationen. Uppdraget föll på en lågrankad officer vid namn Avner som tilldelades ett team på fyra specialister och obegränsat med pengar för att genomföra terrorattacker över hela Europa. För bara avrättning räckte inte, det skulle vara spektakulärt och helst sprängdåd, världen skulle känna deras vrede.
En av mina favorit spionfilmer. Perfekt avvägning mellan spioneri och underhållning som trots att den är lång och ganska tung inte ens är nära att bli långdragen. Älskar varje avrättning som nästan blir som ett tv-avsnitt där det planeras, genomförs och efterspelet innan det är dags för nästa operation i en ny stad. Och våldet är väldigt realistiskt som skänker en tyngd till dem scenerna. Fotot och musiken av John Williams är på topp och ger en härlig 70-tals atmosfär. Eric Bana gör väldigt bra ifrån sig i huvudrollen och är uppbackad av en fin europeisk ensemble. Bra samspel på teamet också, dialogen gillar jag verkligen och känslan av att det är amatörer som genomför avrättningarna. Dem är osäkra på mycket, bomber tillverkas på fel sätt och relationer slits. Den spelar rätt hårt på tvivlande moral och den mänskliga sidan, speciellt på Eric Bana, och det funkar bra.
Filmen är nära nog perfekt men j*vlar i mig vilket snedsteg Spielberg gör i slutet med en sexscen som är helt fruktansvärd. Den ska vara ett slags klimax för huvudpersonen som nu är utstressad och paranoid. Han får orgasm i slowmotion - genomsvettig och vrålande medans upplösningen i gisslandramat flashbackar inne i hans huvud. Pinsam scen som är smolk i bägaren på en annars mästerlig film. Den är möjligen för tung för att fullt ut uppskattas vid första tittningen men ju fler gånger man ser den ju mer detaljer framkommer och man sjunker bara djupare ned i en fantastisk upplevelse. Tillsammans med faktumet att allt verkligen hände blir den för mig helt fenomenal. En av Spielbergs absolut bästa filmer.
Redigerat av Neatless, 12 October 2016 - 01:03.
Postad 12 October 2016 - 03:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Moon 44
En Roland Emmerich på myspys-humör. Det slår mig hur mycket dekor de byggt för filmen. Riktigt imponerande! Filmen innehöll alla ingredienser för att ta fram en påse popcorn. Förutsägbart slut, förutsägbar story. Trots att ljudet var i stereo så var det fylligt och väldigt mycket ambience i det. Han har blandat duktigt med Blade Runner och alla andra filmer där de gillar fuktig och rökig atmosfär.
Extramateriel var på tyska, så jag fattade ingenting.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 October 2016 - 03:10.
Postad 12 October 2016 - 19:11
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Bounty (1984) | 2/5 |
Baserat på den sanna berättelsen om det engelska skeppet HMS Bounty som 1787 satte av mot Tahiti för att hämta hem brödfrukt som dem såg som en möjlig billig matkälla att utfodra sina slavar med. Den färska kaptenen William Bligh var inte nådig mot sin besättning (i filmen, historiskt är det tvistigt) och straffade dem hårt för minsta lilla förseelse och dessutom tog han värdelösa navigeringsbeslut som satte bak expeditionen med flera månader. Missnöjet kokar över hos besättningen och historiens kändaste myteri är ett faktum - ledd av underofficer Fletcher Christian.
Yes, jag kopierade introt från 1962-filmen jag recenserade för två veckor sen. inte bara för att jag är lat utan det är samma historia utan några störra ändringar. Det som är annorlunda här är att vi får se Bligh's rättegång, Bligh's hemfärd i livbåten efter myteriet som var nära att kosta honom livet och så spelar dem på att Fletcher och Bligh var vänner innan dem satte av mot Tahiti. Den här filmen lyckas med att vara både seg och stressad på samma gång och byggs inte alls upp på samma mästerliga sätt. Myteriet är knappt trovärdig eftersom det händer till synes utan större konflikter. Musiken av Vangelis med sina synthar passar inte in i ett äventyr till havs och misslyckas med att förmedla den episka känslan. Den misslyckas med att utnyttja dem vackra miljöerna på Tahiti också.
Jag anade att den skulle vara mycket sämre än 1962-versionen men tänkte det skulle vara kul att se skådisar som Daniel Day-Lewis och Liam Neeson i tidiga roller. Tyvärr är skådespelet risigt från alla inblandade, överspel och högfärdigt. Anthony Hopkins gör bäst ifrån sig men saknar auktoritet som den stora Kapten Bligh. Känslan man får av Mel Gibson är bara... pretty boy. Han har dock ett utbrott under två minuter där han med uppspärrade ögon vrålar med sin bästa Braveheart-stämma. Underbart och fruktansvärt på samma gång. Karaktärerna är förvånansvärt platta med tanke på deras verkliga förlagor och Gibson är inte någon bra Christian.
Den är okej, men inte något mer. Poänglös nyinspelning.
Postad 13 October 2016 - 12:40
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Postar du de här inläggen överallt? Det är flashbacklänkar...
Det heter f.ö. israeler och är man född för 1000 år sedan går det även bra att använda israeliter.
Postad 13 October 2016 - 13:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Postar du de här inläggen överallt? Det är flashbacklänkar...
Det heter f.ö. israeler och är man född för 1000 år sedan går det även bra att använda israeliter.
Flashbacklänkar som länkar vidare till imdb. Vettigare att ha en länk direkt till imdb i så fall och inte besudla vårt forum med länkar till ett forum som jag inte vill ha att göra med.
Postad 13 October 2016 - 17:14
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Japp jag postar på Flashback direkt efter Instagram. Har kopierat därifrån för länkarna och betygsystemet har funkat fint när jag klistrat in på en annan sida, men här blir det lite knas - betygsystemet med symbolerna försvinner bland annat därav siffrorna. Jag ska göra annorlunda framöver, tack för tipsen.
Ahh vad fan, slarvigt stavfel. Jag googlade till och med upp hur det skulle stavas men lyckades ändå skriva fel och dessutom missa det under korrekturläsningen.
Postad 14 October 2016 - 11:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Japp jag postar på Flashback direkt efter Instagram. Har kopierat därifrån för länkarna och betygsystemet har funkat fint när jag klistrat in på en annan sida, men här blir det lite knas - betygsystemet med symbolerna försvinner bland annat därav siffrorna. Jag ska göra annorlunda framöver, tack för tipsen.
Ahh vad fan, slarvigt stavfel. Jag googlade till och med upp hur det skulle stavas men lyckades ändå skriva fel och dessutom missa det under korrekturläsningen.
Fast det är jäkligt surt att få upp en sida som säger att man nu lämnar Flashback, vilket måste bekräftas med ännu en länk. Varför inte länka direkt till imdb?
Postad 14 October 2016 - 16:34
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Fast det är jäkligt surt att få upp en sida som säger att man nu lämnar Flashback, vilket måste bekräftas med ännu en länk. Varför inte länka direkt till imdb?
Jag visste inte att det blev så utan trodde det länkade direkt till imdb. Ska göra annorlunda som sagt, länka direkt till imdb utan att klistra in det från FB
Postad 14 October 2016 - 17:02
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Diving Bell and the Butterfly (2007) | 4/5 |
Den sanna historien om Jean-Dominique Bauby, då chefredaktör för modetidningen Elle, som efter en massiv stroke vaknade upp fånge i sin egen kropp. Hjärnan var det inget fel på, men han var förlamad från huvud till tå och kunde inte prata. Det enda som funkade var hörseln och musklerna runt hans vänstra öga som tillät han att se och blinka. Ett tillstånd som heter locked in-syndrom. Med blinkningen som enda kommunikation med omvärlden skrev han otroligt nog en bok.
Intressant film om ett svårt ämne. Filmen inleder med 20 minuter uteslutande inne i Jean's kropp där han själv "pratar" normalt men omvärlden bara ser en dreglande stum person. Paniken, frustrationen och ångesten man måste känna illustreras väl med Mathieu Amalric's fantastiska skådespel och drömsekvenser. Som han själv beskriver det och visas i filmen - tänk dig att vara fast i en dykardräkt under vatten där ingen hör dig hur högt du än skriker. Som tur är inte hela filmen från det här perspektivet för det hade varit olidligt, men man får ett litet smakprov hur det måste vara. Berättartekniken är suverän.
Två scener står ut för mig i en fantastisk fin film. Två män kommer in i rummet och ska installera en telefon och ifrågasätter varför han behöver det när han inte kan prata: "han kanske ska flåsa i den" säger den ena och båda gapskrattar medans dem blir utkörda av sköterskan som även skäller ut dem för att vara så okänsliga. Hemskt eller hur? Kameran skiftar till inuti Jean igen och han gapskrattar själv åt skämtet. Den scenen säger verkligen något om sjukdomen, att man är helt skärpt inuti och att man inte behöver tycka så j*vla synd om honom hela tiden. Den andra står vår egen legendar Max Von Sydow för som spelar fadern - han kan inte hälsa på sin son för han själv är fast i sin lägenhet på grund av hög ålder, men han ringer slutligen honom och samtalet är filmens stora känslosamma scen som det är omöjligt att inte tåra upp till. Vackert och rörande.
När den sen innehåller låtar från Tom Waits och Joe Strummer så kan jag ju inte annat än att ge den högt betyg. Stor filmupplevelse.
Redigerat av Neatless, 14 October 2016 - 17:02.
Postad 14 October 2016 - 18:13
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Bion Rigoletto 1 visade Inferno. Betyg 2 av 5.

Dan Brown, Ron Howard och Tom Hanks tillsammans igen. Det är minst en gång för många. Tyvärr. Ron Howard som skapat så många bra filmer på sin tid börjar ... ledsna? Betyget är farligt nära en etta.
Postad 14 October 2016 - 19:59
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Monster House (ITunes)
image.jpeg 255.93K
0 Antal nerladdningar
Halloween börjar närma sig så tänkte att den här kanske var passande till barnen här hemma 
Den var kanske liiite för läskig för dom minsta men grabben gillade den.
Betyg: 4/5
Postad 14 October 2016 - 22:46
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
James Bond, Spectre, BD
Absolut inte dålig men inte heller direkt minnesvärd.
IMG_3564.JPG 62.39K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 October 2016 - 08:39
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Alice Trough the Looking Glass (BD)
image.jpeg 158.74K
0 Antal nerladdningar
Frun valde film igår. En bra uppföljare som jag tyckte var bättre än sin föregångare.
Betyg: 4/5 Hattmakare
Postad 15 October 2016 - 20:16
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Deepwater Horizon (2016) | 2/5 |
Verklighetsbaserad (känns som jag skriver det i varje recension jag skriver nuförtiden) om oljeplattformen Deepwater Horizon som - trots att det var världens största och modernaste rigg - exploderade år 2010 och orsakade en av historiens största oljespill. Men även människoliv spilldes, av dem 126 ombord kom inte alla hem igen. det här är historien om hur girighet från mångmiljardföretaget BP gick före säkerhet och resulterade i katastrof.
Han börjar få ner dem här amerikanska hjältehistorierna till en konst nu, regissören Peter Berg. Återigen teamar han upp med Mark Wahlberg i huvudrollen - precis som i Lone Survivor (2013) och kommande Patriots Day (2017) om bostonbombningarna. Med den här filmen går han överstyr med klyschorna i mitt tycke. Det är hjältemodigt visst, Mark Wahlberg har också fått ner det till en konst att porträttera en vanlig amerikan som reser sig upp till hjälte, men den mänskliga aspekten blir för mig aldrig trovärdig. Det är för stereotypiska karaktärer och alla utför ta mig fan hjältedåd var och varannan minut. Förutom John Malkovich då som spelar en sliskig BP-chef och som får stå för filmens skurk, tyvärr försvinner han väl mycket mot slutet för han var intressant.
Fotot imponerar inte. Jag blev trött på -kameran över nåns axel- perspektivet och det överdrivna skakandet direkt när explosionerna började. Kände mig aldrig som jag var mitt inne i kaoset utan blev bara irriterad på det kaotiska filmandet. Extrema inzoomningar på karaktärerna förstörde också. Sen hängde jag aldrig direkt med på vad som hände där nere på havsbotten när dem skulle visa hur trycket byggdes upp och slutligen anläggningen gav vika. Mörkt, grumligt och bara otydligt, bättre animation hade önskats.
Men jag gick in och förväntade mig underhållning i två timmar och det fick jag också. Svulstig katastroffilm där hjältar föddes och liv tragiskt gick förlorade. Hyllningen till människorna går fram. Känslan efteråt är dock tom och det är ingen film jag tänker se om, däremot ser jag fram emot Patriots Day för nästa socker-rush som säkerligen snabbt kommer avta. Det är den typen film och gott så.
Postad 15 October 2016 - 22:23
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Warcraft bluray i hemmabion.
Tyckte filmen var okej. Har inte spelat spelen så har ingen koll på storyn. Kommer fortsätta följa filmerna.
Betyg 6/10
warcraft.jpg 36.45K
0 Antal nerladdningar
Inferno bortabio Biostaden i Nyköping.
Bra film. Bättre än Änglar och Demoner.
Betyg 7/10
inferno.jpg 16.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 October 2016 - 00:06
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
13th på Netflix!
10/10 dokumentär om hur Amerika har fått 25 % av alla fångar i världen trots de bara har 5 % av befolkningen.
Postad 16 October 2016 - 11:38
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg

X-Men: Apocalypse
Duglig popcornunderhållning. Sämre än föregångarna i trilogin.
6/10
Redigerat av Voldo, 16 October 2016 - 11:38.
Postad 16 October 2016 - 19:05
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
The Drop 6/10. Tom Hardy och James Gandolfini är sig lika.
Noomi Rapace med på ett hörn också.
Postad 17 October 2016 - 09:59
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlägg
Mike and Dave need wedding dates. Usel på alla vis. Marc Maron's cameo i början var det bästa
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|