Redigerat av k.rydberg, 15 september 2010 - 13:53.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 september 2010 - 13:56
Om man sitter och filar så har du rättHåller inte med. Rundfilen är konisk och det är lättare att göra hålet för stort. Tycker jag...
Men som sagt, det räcker med att SNURRA ett varv från varje sida
Postad 15 september 2010 - 14:31
Jodå, det är så jag använder filen (snurrar). Men som sagt, personligen så föredrar jag borren. Sen får var och en tycka att det ena eller andra är bättre, jag borrar från nu.Om man sitter och filar så har du rätt
Men som sagt, det räcker med att SNURRA ett varv från varje sida

Postad 15 september 2010 - 17:45
Har ett litet problem:
Igårkväll hämtade jag ut mina nya kablar till skivspelaren. Kopplade in dessa mellan skivspelare -> RIAA & RIAA -> förstärkare. I förhoppning på att det ska bli någon förbättring möts jag av ett högt brummande konstant ljud, som ökade ju mer jag höjde.
Har ej bytt tillbaka till original signalkablar, för att se om det är felet. Men inte ska två par signalkablar för 1200:- ara sämre än medskickade lakritssnören?
Hjälp mottages gärna, då jag börjar bli orolig att det hänt något med elektroniken :/
/Andreas
EDIT: Kablarna är Chord Crimson
Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 15 september 2010 - 17:46.
Postad 15 september 2010 - 19:51
Redigerat av Sidelakebob, 15 september 2010 - 19:53.
Postad 15 september 2010 - 20:02
Redigerat av Gubbas83, 15 september 2010 - 20:02.
Postad 15 september 2010 - 20:11
Brummet blev mindre när jag använde jord, men innan brummade det ju ingenting. Vad kan ha hänt? :/
Postad 15 september 2010 - 20:22
Inte för att det finns någon anledning att det skulle bli bättre men, ska testa tejpa fast jorden ihop med signalkablarna. Det var så den kom medskickad, var tvungen att ta bort jorden för att använda den ihop med de nya kablarna.
Som sagt, innan jag kontaktar butiken.
Postad 15 september 2010 - 20:25
Postad 15 september 2010 - 20:29
Redigerat av Jacobsson, 15 september 2010 - 20:32.
Postad 15 september 2010 - 20:36
Nu till en väldigt intressant grej. Brummet är i stort sätt borta nu när jag tejpade ihop signalkablarna med jorden, DVS så den ursprungligen kom medföljande. Man kan höra lite ljust brum vid högvolym utan musik. Den är ej hörbar vid musikspelning.
Använder jag signalkablarna från Chord går det bara inte spela musik, brummet är hörbart redan på låg volym musiklyssning. Och hög volym och ingen musik igång ska vi bara inte prata om, det var så att min sub Velodyne minivee sattes igång (har den i auto-detect) för er som vet det.
Väldigt skumt det här :/
Signalkablar för 1200:- som är sämre än medskickade lakritssnören...
Postad 15 september 2010 - 20:56
Är det pilar på kablarna, dvs att man ska dom i en speicell
riktning källa ---> Riaa?
Prova också en kabel i taget.
Redigerat av Bongo_Mongo, 15 september 2010 - 21:01.
Postad 15 september 2010 - 21:01
Hmm, jag har nåt på känn men kan inte sätta fingret på det.
Är det pilar på kablarna, dvs att man ska dom i en speicell
riktning källa ---> Riaa?
Har uppmärksammat pilar på vissa kablar själv. Jag vill inte göra detta till ännu en "kabel-fight-tråd" men kan någon förklara för mig varför dessa finns där?
(Jag är kabeltroende.)
Postad 15 september 2010 - 21:12
Edit: Det var tamejfan. Testade koppla in Chord kablarna mellan DVD & förstärkare, brummar något fruktansvärt. Vad i helsike är det som är problem

EDIT: Testade att koppla tillbaks de gamla kablarna till förstärkaren. Brummade inget innan, brummar som in i ******* nu...
Slutsats, då har jag helt enkelt pajjat förstärkaren?

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 15 september 2010 - 21:21.
Postad 15 september 2010 - 22:02
Det där med pilarna var bara ett hugskott med att manteln kanske var
jordad i ena änden av kabeln. (eller nåt sånt)
Postad 15 september 2010 - 22:09
Lugn, jag tror inte att du har pajat förstärkaren. Inte ännu. Men något problem med jorden är det nog. En idé är att också prova att koppla ut TV-antennen. Helt ovetenskapligt vill jag fråga dig om anläggningens olika delar är kopplade till olika uttag.Det finns inga pilar på kablarna, så den lär inte vara riktningskänslig. Ska göra några tappra försök innan jag lägger det på hyllan. Tanken var att jag skulle avnjuta lite nya plattor ikväll, titta hur det blev med det...
Edit: Det var tamejfan. Testade koppla in Chord kablarna mellan DVD & förstärkare, brummar något fruktansvärt. Vad i helsike är det som är problem
EDIT: Testade att koppla tillbaks de gamla kablarna till förstärkaren. Brummade inget innan, brummar som in i ******* nu...
Slutsats, då har jag helt enkelt pajjat förstärkaren?Brummar enbart höger kanal
Jag förstår inte riktigt resonemanget kring jordkabeln. Använder du den till båda kablarna, nya och gamla?
Redigerat av Kronkan, 15 september 2010 - 22:16.
Postad 15 september 2010 - 22:15
Men att dvd-spelaren skulle brumma har jag aldrig varit med om tidigare och det skrämmer mig.
Hmm ok:
DVD:n är kopplad till förstärkaren så klart, den är på Line 2. (har testat olika line in för att utesluta att någon av kanalerna är pajj) men alla brummar.
Skivpslearen är kopplad till RIAAT input med medföljande kabeln, RIAATs output går till förstärkaren, för nuvarande line 1.
Min USB-uDAc är inkopplad på Line 3 och brummar ingenting, där är det frid och fröjd.
Postad 15 september 2010 - 22:20
Postad 17 september 2010 - 16:27
lilla flaskan är Clearaudio elexiret som räddade min nål i somras:

Postad 17 september 2010 - 17:33
Jag tror jag lyckades med att köpa mina årets ljud/musikmässigt bästa
på en och samma dag. Har haft Refused cdn i snart 15 år. Men vinylen
fullständigt pulveriserar upplevelsen av den.

Postad 18 september 2010 - 08:40
Tack Spuj!
Jag tror jag lyckades med att köpa mina årets ljud/musikmässigt bästa
på en och samma dag. Har haft Refused cdn i snart 15 år. Men vinylen
fullständigt pulveriserar upplevelsen av den.
Låter ju bra.
http://www.youtube.c...h?v=2rk6LHyUgik
Postad 18 september 2010 - 11:04
Dagens skörd. Den till vänster är Porcupine Tree "In Abscentia" och den
lilla flaskan är Clearaudio elexiret som räddade min nål i somras:
Rackarns vilket fint köp! Två riktiga toppenplattor per definition.
Får man fråga var du köpte In Absentia? Har letat efter den i svenska butiker men inte lyckats hitta den (undviker helst import så långt som möjligt).
Postad 18 september 2010 - 11:12
nya vinyler och det han inte har hemma kan man beställa.
Tog en vecka bara.
Annars kan du ta hem den via PT´s hemsida. Hoppas att
Deadwing släpps också.
Postad 18 september 2010 - 14:35
Kollat lite påWikopedia men uppenbarligen hänvisar titeln på Refused skiva "The Shape ....." på en mycket betydelsefull skiva inom jazzen och det var Ornette Coleman som 1959 gav ut skivan "The Shape of Jazz to come". Det var den förta avantgardistiska jazzskivan. Tyvärr har jag den inte - ännu. Men det är bara en tidsfråga!Dagens skörd. Den till vänster är Porcupine Tree "In Abscentia" och den
lilla flaskan är Clearaudio elexiret som räddade min nål i somras:PT_001.jpg 136,6K 0 Antal nerladdningar

Men har lite annan Free form jazz. Popsnöret tål den dåligt.
Har beställt den av Evert hos Pennies from Heven. Han kommer nog att fixa denna uppgift. Han rekommenderar hörlurar med tanke på Popsnöret.

Redigerat av Kronkan, 18 september 2010 - 17:35.
Postad 18 september 2010 - 15:07
Och nog hade gossarna i Refused den i tanken när dom döpte sin
egen klassiker. Han sångarn är tydligen en vinylsamlare av stora mått.
Postad 18 september 2010 - 15:47
Jag köpte dom av Solna Skivbörs.
Annars kan du ta hem den via PT´s hemsida.
Synd att man bor i en "skivhatande" region av Sverige (= Lund). Här är det den digitala musiken som gäller; där lågupplöst mp3-komprimerad musik uppspelad ur mobiltelefoners högtalare inte är någon ovanlig syn.
Nu i veckorna stänger även stans enda (föredetta) renodlade skivaffär och möjligheten att köpa nya skivor på vinyl upphör. Som tur är kan man fortfarande köpa begagnad vinyl hos den av mig varmt rekommenderade "Repeat Records".
Hur som helst så var In Absentia slut på vinyl på Porcupine Trees hemsida. Synd. Det är verkligen ett fantastiskt alster, inte minst är jag såld på Gavin Harrisons trumspel (lyssna på Sound of Muzak).
Det får väl bli Discogs för min del...
Postad 18 september 2010 - 16:41
Du är inte ensam. I Örebro finns det en enda affär (Banana moon) som säljer begagnat plus en del nytt. Bra butik dock. Som utvandrad 08 är man lite avis på de som bor i Sthlm o Götet där utbudet verkar vara enormt.Synd att man bor i en "skivhatande" region av Sverige (= Lund). Här är det den digitala musiken som gäller; där lågupplöst mp3-komprimerad musik uppspelad ur mobiltelefoners högtalare inte är någon ovanlig syn.
Nu i veckorna stänger även stans enda (föredetta) renodlade skivaffär och möjligheten att köpa nya skivor på vinyl upphör. Som tur är kan man fortfarande köpa begagnad vinyl hos den av mig varmt rekommenderade "Repeat Records".
Hur som helst så var In Absentia slut på vinyl på Porcupine Trees hemsida. Synd. Det är verkligen ett fantastiskt alster, inte minst är jag såld på Gavin Harrisons trumspel (lyssna på Sound of Muzak).
Det får väl bli Discogs för min del...
Postad 18 september 2010 - 16:50
Postad 18 september 2010 - 17:18
Du är inte ensam. I Örebro finns det en enda affär (Banana moon) som säljer begagnat plus en del nytt. Bra butik dock. Som utvandrad 08 är man lite avis på de som bor i Sthlm o Götet där utbudet verkar vara enormt.
Hur är musiklivet i Örebro nu för tiden?
Postad 18 september 2010 - 19:50
Åh, ärligt talat inte en aningHur är musiklivet i Örebro nu för tiden?

Postad 20 september 2010 - 10:31
Den här ser ju trevlig ut... Något att ha tro?
http://www.hifiklubb...skivspelare.htm
Är misstänkt lik en Stanton T 90 (se armen och armfästet), och eftersom Denon inte har någon skivspelarfabrik, kan man misstänka att det är en upphottad OEM Stanton, made in R.O.C. och inte en "riktig" denon.

Postad 21 september 2010 - 08:50
1l 74kr (Netto)
5l 312kr (Netto)
Prols-Fabrik, AB
Harpsundsvägen 160
SE-124 59 Bandhagen
Telefon: +46 (0)8-55621050
Fax: +46 (0)8-868802
E-post:[email protected]
Hemsida:http://www.prols.se
Postad 21 september 2010 - 10:45
Prols har legat i Högdalens industriområde "i evigheter". Fast jag har alltid förknippat dom med tvål. Där ser man. Tack för tipset.Hittade ett företag som säljer Isopropyl-alkohol till privatpersoner för överkomliga priser. Går att beställa via nätet eller hämta på adressen nedan:
Prols-Fabrik, AB
Harpsundsvägen 160
SE-124 59 Bandhagen
E-post:[email protected]
Hemsida:http://www.prols.se
Redigerat av tomano58, 21 september 2010 - 11:57.
Postad 21 september 2010 - 15:54
Postad 21 september 2010 - 15:58
Alla apotekNågon som vet något relativt billigt ställe i Stockholmsområdet där man kan köpa destillerat vatten i 5l dunkar?
Postad 21 september 2010 - 16:00
Min fråga tidigare återkommer. Fungerar det att använda restvattnet från kondenstumlaren. Räknas det som destillerat?Alla apotek
Postad 21 september 2010 - 16:11
Varför chansa när du får 5 liter för en struntsumma ?Min fråga tidigare återkommer. Fungerar det att använda restvattnet från kondenstumlaren. Räknas det som destillerat?
Postad 21 september 2010 - 16:28
Har ingen aning om vad det kostar. Men apoteket ligger på stan och tumlaren står i badrummet...Varför chansa när du får 5 liter för en struntsumma ?

Postad 21 september 2010 - 18:10
Gå og køp 5L batteri vatten på Biltema før 50krNågon som vet något relativt billigt ställe i Stockholmsområdet där man kan köpa destillerat vatten i 5l dunkar?
Postad 21 september 2010 - 20:40
Jag tycker att antistatmattan bara drar till sig statisk elektisitet och det blev bättre när jag tog bort den men är det ok att köra skivor rättpå skivan utan underlägg?
Postad 22 september 2010 - 10:46
Är det någon här som har en Rega P1.
Jag tycker att antistatmattan bara drar till sig statisk elektisitet och det blev bättre när jag tog bort den men är det ok att köra skivor rättpå skivan utan underlägg?
Någon form av matta bör du ha. Vinylen direkt mot trä känns inte optimalt. Varken för skivan eller för ljudet.
Om du vill slippa den statiska elektriciteten kan du t.ex. byta ut filtmattan mot en i gummi, eller varför inte kork.
Kolla på te.x. Vinylbutiken. De brukar ha några alternativ.
Någon fler här kan säkert ge tips på var man kan hitta något som fungerar!?
Postad 22 september 2010 - 11:28
Gummi har jag provat - inte så lyckat. Kork kan vara nåt förstås.
Men under min Regatid så upptäckte jag att det lät bäst med filtmattan
och tog det onda med det goda.
Postad 22 september 2010 - 12:43
Postad 22 september 2010 - 12:57
http://www.audiokarm...ad.php?t=215390
Blir lite nostalgisk nu. Hittade denna bild på min allra första skivspelare...

Redigerat av tomano58, 22 september 2010 - 13:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar