Hmm, fortfarande ingen som har kolla på vad som skiljer sig mellan 600 och 520?
Ähhh ödsla ingen tid på det. Köp en 600 eller en tx200 eller en hs60 om du har råd. Glöm 520.
Jo fast grejen är den att jag kan få en 520 för 8500:-...

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *
Startad av
callee
, aug 31 2005 14:52
1677 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 29 januari 2006 - 10:16
Jo fast grejen är den att jag kan få en 520 för 8500:-... ![]() Postad 29 januari 2006 - 10:40 Postad 29 januari 2006 - 10:40
Varför frågar du då ![]() TA DEN ![]() Redigerat av ZoomAir, 29 januari 2006 - 10:41. Postad 29 januari 2006 - 11:04 Av allt jag läst på diverse forum är skillnaden minimal och man ser den endast då projjarna är uppställda "side by side". Känns som att de flesta köper 600an för att vara på den säkra sidan men på det stora hela är det samma projje. Postad 29 januari 2006 - 22:14 ![]() Får man fråga hur det kom sig att du kunde få den till det priset? Postad 30 januari 2006 - 12:45 Vill bara varna alla från att lita för mycket på DVE och liknande kalibreringsskivor i alla fall vad gäller brightness och contrast. ![]() Jag hade nämligen följt DVE till punkt och pricka och visst litar man på att det ska vara perfekt inställt när man ser att allt stämmer överens med anvisningarna. Men jag har ändå kännt att bilden varit lite disig och urvattnad och trodde att det hade med LCD teknikens begränsningar att göra. Så provade jag att ställa ner brightness 4-5 steg mer än vad DVE rekommenderar och plötsligt var bilden flera ljusår bättre. Framförallt blev färger mer naturliga, bilden skarpare och detaljerna bättre i mörka scener. ![]() Har varit lite missnöjd med bilden men nu blev det plötsligt mycket roligare att titta på film ![]() Det som saknas är fortfarande perfekt inställning av RGB och det har jag inte en aning om hur jag ska komma fram till? ![]() Redigerat av AquaStealth, 30 januari 2006 - 12:46. Postad 30 januari 2006 - 12:53
Det beror sannolikt på hur du matar din projektor - DVE är helt rätt vad gäller nivåer - men om du t ex skickar PC R'G'B' och tar emot i Studio R'G'B' så blir bilden urvattnad. Om du dessutom ändrar inställningar på gamma, brightness, kontrast, färger eller liknande så får du också följdfel som påverkar bilden. Vad som händer när du "sänker" din brightness är att du döljer felen som introducerades tidigare - dvs det är inte fel på DVE bara på den signal du skickar ![]() Det kan dessutom vara så att du inte gillar bilden som den "skall" vara enligt mastringen - men det är det svårt att göra något åt ![]() Don't blame DVE - den enda skivan jag har testat som faktiskt underlättar kalibrering och gör det rätt ![]() mvh /Pär Postad 30 januari 2006 - 13:01 Fast borde inte RGB mest påverka färgerna och inte den brightnesshinna DVE vill lägga över bilden? Det kan inte ha med att autoiris är på att göra? Och hur tusan hanterar man BTB egentligen. Ser inte klokt ut när jag slår på det på projektorn heller... Usch, så jobbigt att läsa på om allt med HTPC. Hade varit skönt om man haft råd med en bra DVD att ha medans man pillar med HTPC:n ![]() Postad 30 januari 2006 - 13:23 ![]() mvh /Pär Postad 30 januari 2006 - 13:42 Får ni fram BTB och sänker tills dess att BTB får samma nyans som bakgrunden så stämmer det fint. Har ni inte BTB så får ni justera mot den vänstra stapeln så att den precis är synlig. Och har ni fel matchning mellan PC och Studio levels så är det tack och hej och det finns 0 möjligheter att ställa brightness bra. Så gör så här mot TW600 1. HDMI ut från DVD, ställ DVD på YCbCr (digital komponent) och var sedan glada. 2. DVI ut från DVD ställ black level till normal INTE INTE expand och se till att TW600 står på normal och var sedan glada. Colorfacts säger att mitt ex har närmast D65 vid 5500K ![]() ![]() Temp diffar enormt och en snabb titt var över 1000K diff på vänster sida jämfört med mitten. Mer om TW600 kommer snart (en sida nära dig ![]() Den har dock en del hyss för sig minst sagt Redigerat av ZoomAir, 30 januari 2006 - 14:31. Postad 30 januari 2006 - 13:51 ![]() Ej BTB via DVI? Har inte DVI kapacitet att frakta BTB, bara HDMI som ahr eller? Isåfall kan ju mitt problem ligga där... D65 vid 5500 låter onekligen märkligt. Tycker bilden är väldigt skev i färgskalan om jag sänker den till 5500... Postad 30 januari 2006 - 13:56 Inte varje gång jag använder den, men det kommer och går. /L Postad 30 januari 2006 - 14:07
Jo det är mycket märkligt och grå skalan ser lite "brun" ut efter snabb D65 kalibrering (obs har bara testat lite), dock får vi komma ihåg att den grå skala som de flesta anser vara "svart, vit" är oftast kallare än 6500K Jag blev väldigt förvånad eftersom CKL säger upp mot 9000K men jag kan nämna att 7500K i TB1 ger runt 10.000K på mätaren. Kom även ihåg att temp diffen är enorm och det i stort sett omöjligt att få en D65 kalibrering genom att bara mäta i mitten som är reprensativ för hela bilden. flyttar jag mätaren åt sidorna måste jag ändra utgångsläget d.v.s. inte ha 5500 längre detta gäller endast i mitten. Nu skall jag inte säga mycket mer då jag har MYCKET jobb framför mig och ni får läsa om TW600 snart förhoppningsvis ![]() Redigerat av ZoomAir, 30 januari 2006 - 14:16. Postad 30 januari 2006 - 14:11
DVI kan inte skicka digital komponent (YCbCr) DVI skickar R'G'B - både Studio (dynamiskt headroom och BTB/WTW) och PC nivåer (expand 0-255 som klipper WTW och BTB). Zoomair mäter med colorfacts så de värden han får kan antas vara riktiga - allt beror dock på hur källan skickar signalen, samt vad man har för andra förutsättningar runt hela installationen. mvh /Pär Postad 30 januari 2006 - 18:16 ![]() Ja att Zoomair får korrekta värden med Colourfacts tvivlar jag inte ett dugg på, det lät bara så förvånande med både mina och andras tidigare iakttagleser. Inklusive de CKL postat (även om jag ibland har vissa frågetecken angående hans metoder...). Angående BTB har jag väl allt om bakfoten. Har nämligen någonstans läst att en PC alltid skickar ut BTB, men det är alltså tvärtom om jag tolkar dig rätt Perra? Eller? Är det hopplöst att få över en korrekt signal från datorn (via DVI)? Som sagt, får ta och leta efter det du skrivit tidigare på diverse ställen. Sitter med lite lite tid bara för tillfället och man är ju alltid het på snabba svar ![]() Postad 30 januari 2006 - 19:02
B8, en av de förvånade är jag ![]() Jag var helt säker på att runt 7500K i TB1 skulle vara närmast D65 baserat på CKL recension och när man tittar själv så verkar runt 7500K i TB1 ge en neutral gråskala. Jag fick en smärre chock när Colorfacts sa 10.000K för det jag trodde var 6500K ![]() Nu när jag har gjort en snabb D65 kalibrering så drar gråskalan åt det varma lite bruna hållet något som jag aldrig hadde pekat ut som neutral och "svart, vit" innan. Jag har som sagt mycket kvar att jobba på. Preliminärt mäter TW600 över 4000:1 med auto efter en snabb D65 kalibrering ![]() Postad 30 januari 2006 - 20:12
För 16-235 på PC:n är det uppspelning med VMR9 som gäller istället för overlay. Så länge du kan välja Studio/Video på projen borde det gå fint att få BTB och WTW med DVI. Vid overlay skickar datorn alltid 0-255 och eventuell information under 16 och över 235 följer med men visas inte på rätt sätt. Zoomair: dina iakttagelser om D65 gör mig konfunderad. Jag har aldrig testat Colorfacts själv utan brukar gå efter ögat och min CRT-skärm för att få till gråskalan. En svartvit film visad på en (vettig) bio uppvisar inga som helst dragningar åt någon färg inklusive brunt/sepia, om det inte är meningen förstås. Den där neutraliteten är svår att åstadkomma och svartvitt material ser för mig alltid fel ut om det finns en märkbar skiftning. Om nu din vitpunkt rör sig bort från den där härliga Xenon-vitan, är det inte då nåt som inte stämmer? Har du möjlighet att ta en screenshot på din gråskala (IRE splitbars eller liknande) skulle det vara uppskattat ![]() Redigerat av MrJones, 30 januari 2006 - 20:43. Postad 30 januari 2006 - 20:21
inte med, vilket är hela problemet. PC R'G'B' har inget att gör med vilken källa som skickar, utan endast hur källan behandlar signalen innan den skickar den. Samma sak med displayen - den tolkar signalen enligt en "bitmap" som ger referenser till olika nivå av utstyrning.
< 16 & >235 klipps bort vid PC R'G'B' - den informationen följer
Om man skickar och tar emot i vad som heter PC R'G'B (men kallas massa olika saker) så kommer man att tappa både dynamik och linjäritet, samt få problem med posterisering(hårdare diethering och annat... Något man verkligen vill undvika ![]() Det kommer förhoppningsvis en utförlig artikel om detta på Component.se framöver - något som det arbetas på "as-we-speak" ![]() mvh /Pär Postad 30 januari 2006 - 22:43
Yes jag skall försöka ta några bilder senare när jag hinner. Men faktum är att 6500K är hyfsat varmt och inte så "svart vitt" som många tror, en dragning i gråskalan mot "brunt" är som jag har förstått det riktigt med en D65 skala. Eftersom det är sånna diffar i tempen så kan man inte säga att en mätning och kalibrering i mitten är giltig för hela bilden tyvärr. Men å andra sidan när jag har tänkt efter så är 9000K som CKL säger en bra bit ifrån 6500K som Epson säger och har dom verkligen missat med så mycket ![]() Jag måste lita på instrumenten och allt verkar vara riktigt inställt i colorfacts samt mätaren då andra siffror som kontrast, gamma etc. stämmer mycket bra och är helt rimliga. Det är CKL:s mätningar som spökar i mitt huvud och jag får släppa dom. Personligen så uppfattade jag ca 7000-7500K i TB1 som en bra gråskala men då hadde jag aldrig sett en riktig D65 skala Nu skall jag kalibrera vidare och även ge mig på primär och sekundär färgerna samt få till en fin gamma kurva. Ps. Pacman mätte upp sin gamla Sony CRT och fick en 100IRE temp på nära 8000K, så alla CRT apparater där ute är inte nödvändigtvis en bra referens för färgtemp i gråskalan. Det har varit en trend bland tillverkare att dra på med blått för att ge mer ljus och eftersom man med en vanlig CRT tv oftast inte har tillgång till bra färgtemp samt RGB gain/bias inställningar så är man oftast fast till den temp som tillverkaren bestämt. Redigerat av ZoomAir, 30 januari 2006 - 23:19. Postad 31 januari 2006 - 00:48
Sant. Jag fick hjärnsläpp vilket händer lite då och då när det gäller detta hopplösa BTB och WTW. Dock undrar jag om du inte överskattar problemet med PC-nivåer, själv har jag aldrig haft några problem med posterisering som hade med själva uppspelningen att göra. Dåligt källmaterial och/eller DLP-artefakter däremot... På dig låter det som att det är omöjligt att få ut 16-235 från en PC vilket ju inte är fallet om man bara använder sig av VMR9. Min HS50 ger overscan på 60hz VideoRGB över VGA och 50hz verkar helt kört. Med Computer funkar allt perfekt, förutom att jag får 0-255 då förstås. Jag förlorar hellre WTW och BTB än går tillbaka till ryckiga filmer, men lite sorgligt är det allt att behöva kompromissa. Zoomair: Jag förstår vad du menar, men tänk dig följande. Du ser en svartvit film på bio, köper därefter filmen på DVD och visar den på din kalibrerade projektor. Om det då syns den minsta lilla dragning mot brunt eller någon annan färg, är inte det ett avsteg från referensen? Det verkar som om många svartvita filmer på DVD inte ligger på 6500k utan högre (eller lägre?), men i vilket fall är väl målet att närma sig referensen (biovisningen) så mycket som möjligt. Ska man leva med att svartvita filmer är sepia/blåtonade eller försöka kalibrera en neutral gråskala efter dem? Båda alternativen känns trista, förhoppningsvis blir standarden än mer tydlig med BD/HD-DVD. Det är förstås inte bara i svartvita filmer som en felaktig gråskala blir ett problem, men det är mest då som jag själv stör mig på det åtminstone. Postad 31 januari 2006 - 00:56 Var det nån som sa att färgen skiftade när irisen arbetade ![]() http://www.component..._1138664613.jpg Redigerat av ZoomAir, 31 januari 2006 - 00:56. Postad 31 januari 2006 - 07:40
inte problemet - men visst finns det saker som är värre... Har aldrig sagt att man inte kan få Studio R'G'B' ur en pc, utan faktiskt bokstavligt (med rättning av ett sknat "a"): PC R'G'B' har inget att gör med vilken källa som skickar, utan endast hur källan behandlar signalen innan den skickar den.
Jag överskattar
Svartvita filmer skall dessutom visas i D54 ![]() ![]() mvh /Pär Postad 31 januari 2006 - 07:42
Man kan inte riktigt mäta på det sättet, men visst är det rätt kul ![]() mvh /Pär Postad 31 januari 2006 - 08:08 man lär sig mer och mer hela tiden. ZoomAir: är du sugen på att posta dina inställningar när du känner dig nöjd med Colorfacts kalibreringen. Vet att alla projjar kräver individuell kalibrering men eftersom alla filmer också är lite olika mastrade är det alltid bra med fler än en inställning i memory settings att gå efter. ![]() Postad 31 januari 2006 - 09:05
Nope, alla filmer skall vara mastrade på samma vis, eller snarare efter samma regler - men de har däremot olika färgsättning/ton, vilket beror på hur regisören ville ha det ![]() Det är därför man skall kalibrera en projektor för att motsvara de regler som används vid mastring - så att man kan få se filmen som regisören tänkte sig ![]() Det kommer en recension på TW600 av Zoomair på component.se framöver - där kommer alla relevanta inställningar att redovisas ![]() mvh /Pär Postad 31 januari 2006 - 11:07 ![]() Menade självklart att det har med varje regissörs val av färgsättning att göra (visste inte så mycket om detta innan jag såg Peter Jacksons Production diaries för King Kong. Om ni vill se hur mycket jobb som ligger bakom en spelfilm kan jag varmt rekommendera den) Det var glada nyheter ser fram emot recensionen ZoomAir ![]() Postad 31 januari 2006 - 11:38 ![]() Denna graf var bara ett försök att få färgskiftningarna på bild för att illustrera vad som händer när irisen arbetar. Postad 31 januari 2006 - 14:53 Denna bild är från AVS (TW550) och den visar nästan exakt hur det ser ut på min TW600 ![]() Dock kommer jag få låna en ny TW600 för recensionens skull, så den fortsätter som planerad ![]() Redigerat av ZoomAir, 31 januari 2006 - 14:56. Postad 31 januari 2006 - 15:37 Postad 31 januari 2006 - 16:49 Undrar eftersom jag har väldigt svag misalignment på min blåa panel men det syns enbart om man går fram och trycker näsan mot duken så det är inget som stör mig. Jag har dock ingen skiftning i temperatur över bilden som ZoomAir alltså borde det bero på något annat, eller? Förresten finns det någon servicemeny överhuvudtaget på TW600an eller måste man ha specialprogram/dator etc för att komma åt detta. Tänker inte pilla själv men undrar om man i så fall kan få hem en servicetekniker och på så sätt slippa skicka iväg projjen om något mindre fel skulle uppstå. Vet att väldigt många skulle vilja komma åt inställningar för fläkt och AI mm Redigerat av AquaStealth, 31 januari 2006 - 16:53. Postad 31 januari 2006 - 20:02
Just därför ska du ju inte ändra på dina inställningar bara för att du byter film. Har du en korrekt kalibrerad D65-projektor så får du ju filmen så nära regissörens intentioner som är möjligt. Ändrar du inställningen för att du tycker färgerna är annorlunda jämfört med förra filmen du kollade på, så har du ju pajjat regissörens val. ![]() Zoomair: Ojojoj! Jag som tyckte jag hade lite väl mycket färgskiftningar. Det där är jag ju inte ens i närheten av. Vad sa Epson då? Jag har ju tänkt skicka in min med, men har inte riktigt tagit tag i det än. Mr Jones: Angående att svartvita filmer är svartvita (dagens då och inte gamla) och inte sepia osv; det borde väl kunna vara så att de är sepia i regissörens händer och hans D65-kalibrerade utrustning och att de därefter drar i reglagen tills sepian är borta och endast en svart och vit bild återstår. Eller tänker jag knas nu? Postad 31 januari 2006 - 23:06 Men jag får som sagt låna en TW600 för recensionens skull så den fortsätter som planerat ![]() Skall bli intressant att se hur den mäter, om det fortfarande är 5500K som är närmast D65 o.s.v. Redigerat av ZoomAir, 31 januari 2006 - 23:06. Postad 01 februari 2006 - 00:32
Förstår inte riktigt vad du menar, utveckla gärna ![]() Postad 01 februari 2006 - 14:39 ![]() Använde en vanlig VGA kabel av hyffsat bra kvalitet: (Belkin Pure AV Super VGA HT Cable) Samt 1280x720 LCD 60hz via Powerstrip Mina intryck: Herregud vilket lyft mot tidigare ![]() hittat den bild jag letat efter ![]() Tydligast märks skillnaden i detaljer och färger/svärta samt att allt vad trappsteg heter är som bortblåst. Förut kunde jag irritera mig på småsaker tex svärtan men tack vare bättre detaljåtergivning har plötsligt mörka scener blivit betydligt bättre och jag tänker inte längre på det utan sitter istället och njuter av filmen ![]() Färgerna var dessutom så bra utan tweaking att det känns tveksamt om det ens är värt att börja pilla i inställningarna. Och än så länge pratar jag bara om DVD film nu kommer vi till det roliga: För första gången någonsin provar jag äkta HD material, slänger i QT-trailern till King Kong..."lång paus"...sitter bara och gapar det är så sanslöst vackert att det tåras i ögonen. Tårar av glädje för bildkvalitén och tårar av sorg för att det inte finns tillräckligt med HD material att mata projjen med. Som någon annan påpekade tidigare är att det inte helt jämn skärpa över hela bilden men då kör jag också med full vertikal lensshift och det är omöjligt att upptäcka när man ser på film. Syns främst då man visar datorns skrivbord eller ett worddokument fast jag stör mig mig inte på det där heller. Har lite frågor: 1. Det enda problemet jag upptäckte när jag tittade på DVD film var att det ibland syntes svaga diagonala linjer vid rörelser (kan närmast liknas vid diagonal screendoor och syns enbart i större enfärgade områden). Detta syntes inte då jag körde HD material. Vet att det inte beror på projektorn utan snarare på datorn och dess mjukvara. Provade i både WMP och Nero Showtime samt VLCplayer. Är det någon som vet vad jag talar om? Kan det ha med frekvensen (60hz) att göra? I övrigt var ju bilden klockren ![]() 2. När Powerstrip är inställt på 1280x720 så fyller inte bilden upp hela projjens pixelmatris verkar snarare som att den får en signal på 1270x710 Vad kan man göra för att fixa detta? 3. Nu körde jag vanlig VGA kabel från datorn men jag har svårt att se hur bilden ska kunna bli bättre och mer stabil om jag byter till DVI signal. Vad är det i så fall som blir bättre? Efter att ha sett HD material på TW600 finns det inte mycket som skulle kunna få mig att byta ut denna underbara projje ![]() Postad 01 februari 2006 - 15:22
Grymt intressant, vad körde du för stationär dvd innan. Jag har ju en bra dator hemma 3800+/7800GTX så jag funderar på att prova DVI från datorn. Det blir nog till att inhandla en sådan kabel. Det enda jag är bekymmrad över är BTB/WTW från datorn och om det är nått problem eller om det enkelt går att ställa om. Postad 01 februari 2006 - 16:03 Tjena. Vinner man något på att använda Powerstrip? Jag brukar koppla min laptop till projektorn via vga och ställer in 1280x720, 60 hz, i nvidias inställningar för skärm två. Gör Powerstrip någon förbättring? Kan för övrigt bara hålla med om att HD klipp blir riktigt bra. Vill ha HD upplösta filmer nu! Postad 01 februari 2006 - 16:36 Du får nog ta det jag sa med en nypa salt med tanke på att du kör DV6600an. Jag har bara provat med Komponent signal från min Lacie Silverscreen mediaspelare och i övrigt med scart och s-video från 2 olika äldre DVD spelare och HTPC som jag lånat av kompisar (tror den ena var en Pioneer 4XX någotning). Men skillnaden mellan S-video och Komponent var så otroligt stor att jag inte trodde att det skulle kunna skilja så pass mycket som det ändå gjorde. Var verkligen som natt och dag ![]() Så visst jag har inte matat med särskilt bra signal tidigare men jag tycker helt klart att du ska prova ![]() Janne.G: Har inte Nvidia själv så jag kan inte jämföra skillnaden mot Powerstrips inställningar men däremot kan du ju tweaka mycket mer med frekvens och sync etc med Powerstrip men det är än så länge överkurs för mig. Postad 01 februari 2006 - 16:58 Vart ladar ni ner sånt material? Jag menar trailer å så. Jag vill också testa! ![]() Postad 01 februari 2006 - 17:04
Här har du lite länkar: http://www.davestrailerpage.co.uk/ http://www.divx.com/...hp?categoryID=3 http://www.microsoft...ntShowcase.aspx Postad 01 februari 2006 - 19:34
http://www.apple.com/trailers/
Apple är inte att förglömma, det kommer nya i HD titt som tätt:
60hz och film kommer alltid att bli ryckigt då DVDns framerate vanligtvis är 25fps (PAL) eller 23.976. Alltså behövs powerstrip så man kan ställa in refresh rate som en multipel till någon av dessa. Reclock är också ett bra hjälpmedel. Juddertest är kan vara bra om man vill veta om någon refresh rate ger tearing (vilket t.ex. 75hz ofta gör på digitala projar). Postad 02 februari 2006 - 09:11
Men hur vet man vad som är skadligt och inte för LCD panelerna? Kommer ihåg att manualen till min vanliga LCD skärm påpekade att allt annat än 60hz var skadligt för skärmen. Om man då kör 50hz och tycker det ser bra ut hur ska man vara säker på att panelerna håller mer än ett halvår. Är inte beredd att köpa ny projje för att man gjort fel inställningar i Powerstrip. Räcker gott och väl med risken att lampan kan gå sönder när som helst ![]() Postad 02 februari 2006 - 11:45 ska poppa lite popcorn nu... Postad 02 februari 2006 - 14:29 Hybe: Du kan skatta dig lycklig ![]() Postad 02 februari 2006 - 16:15 uppenbarade sig: Fick till bilden perfekt vertikalt med Powerstrip men hade viss "underscan" horisontellt så jag provade att bredda bilden med de "position and size"-knappar som finns i programmet. Trots att jag bara ändrade ett snäpp för att få bredare bild så blev bilden för stor (overscan) istället ![]() Jag utgick från förinställd bild i powerstrip för 1280x720 för LCD dvs 60hz sedan följde jag anvisningarna i följande guider: Powerstrip guide Keohi HDTV Custom resolutions ...och hamnade på vertikal 60,019hz och horisontell ca 45,027Khz men när jag breddade bilden ett snäpp hamnade jag på exakt 60,000hz och 45,000Khz trots att jag låst "scan frequencies" Kan ju inte bli mer perfekt tänkte jag och allt såg bra ut tills jag drog upp en film i fullscreen läge och bilden var full av stora elaka vertikala ränder. Så jag reverserade breddningen till ursprunglig inställning och provade igen och nu var filmen utan ränder och mer behaglig dock fortfarande med horisontell underscan. Hur ska jag fixa detta så att jag får exakt pixelmappat??? Fattar inte att det ska vara ett sånt problem, skickar man ut 1280x720 så borde det ju passa som handen i handsken på en projektor med samma native upplösning ![]() Redigerat av AquaStealth, 02 februari 2006 - 16:17. Postad 02 februari 2006 - 20:47 ![]() Jag drar i reglaget tills 1280x720 dyker upp, ställer in önskad frekvens (50 eller 60) och sen är det klart ![]() (Du ahr väl på larger i output scaling på projektorn också va!?) Mr Jones: Jag får förklara vad jag menar med sepia via D65 till svartvitt senare. Orkar/hinner inte nu ![]() 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |