Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) 92:-
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 7 799:-
Sonos Playbar (Soundbar) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,58 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Soundbar) 9 9 (4) Inga priser
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) 2 549:-
Sonos Beam (Soundbar) 9 8 (51) 5 140:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Soundbar) 9 8,26 (26) 6 290:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 2 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 5 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 5 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 5 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 7 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 7 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 8 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 8 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 8 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 9 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 9 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 9 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 9 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 9 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 10 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 10 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 10 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 10 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 11 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 12 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 13 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 14 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 14 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 14 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 14 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 14 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 15 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 15 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 15 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 30 september 2012 - 18:56

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg i tråden. Har just insett att jag nog borde skaffa en Sonos Connect för Spotify med styrning från min Android-mobil, men har ett par frågor först - kanske svaren finns i tråden men jag har bläddrat och den känns oöverskådlig... Nåväl:

1) Connect har ingen lagring för offlinelistor vad jag förstår. Detta måste väl innebära att musiken alltid streamas över nätet, även om jag har offlinelistor i min Spotify-app? Och i så fall, blir det inte en viss fördröjning när man t.ex. byter låt eller "spolar fram"?

2) Tycker ni att Sonos-appen är bra för Spotify, lika bra eller bättre än Spotifys egen app?

3) I nuläget använder jag min Android-mobil som källa med sladd in i stereon. När någon ringer eller om det kommer en avisering (SMS, mail osv.) så pausas musiken. Blir det samma effekt med Sonos app?

Tacksam för svar!

Postad 30 september 2012 - 20:47

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

1) Connect har ingen lagring för offlinelistor vad jag förstår. Detta måste väl innebära att musiken alltid streamas över nätet, även om jag har offlinelistor i min Spotify-app? Och i så fall, blir det inte en viss fördröjning när man t.ex. byter låt eller "spolar fram"?

Det är helt riktigt att Sonos inte har stöd för "offline listor". Jag upplever inte någon störande fördröjning när jag byter låt eller liknande så länge som kontakten mellan Sonos och Spotify fungerar som den ska.

2) Tycker ni att Sonos-appen är bra för Spotify, lika bra eller bättre än Spotifys egen app?

Nej, Sonos integration med Spotify är ganska fattig på funktioner. Sonos är betydligt bättre integrerat med Wimp.

3) I nuläget använder jag min Android-mobil som källa med sladd in i stereon. När någon ringer eller om det kommer en avisering (SMS, mail osv.) så pausas musiken. Blir det samma effekt med Sonos app?

När man styr Sonos med mobilen så använder man den bara som fjärkontroll, dvs om du får ett telefonsamtal så kommer inte Sonos påverkas av det utan Sonos fortsätter att spela. Du kan även stänga av mobiltelefonen utan att det påverkar Sonos.

Postad 30 september 2012 - 21:52

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det är helt riktigt att Sonos inte har stöd för "offline listor". Jag upplever inte någon störande fördröjning när jag byter låt eller liknande så länge som kontakten mellan Sonos och Spotify fungerar som den ska.

Nej, Sonos integration med Spotify är ganska fattig på funktioner. Sonos är betydligt bättre integrerat med Wimp.

När man styr Sonos med mobilen så använder man den bara som fjärkontroll, dvs om du får ett telefonsamtal så kommer inte Sonos påverkas av det utan Sonos fortsätter att spela. Du kan även stänga av mobiltelefonen utan att det påverkar Sonos.

Toppen, tack för dina direkta svar. Det låter som att Sonos skulle vara perfekt för mig. Att appen är lite fattig på funktioner gör egentligen inget, jag tycker ändå att det är lite väl pilligt att administrera listor etc. i mobilen och använder hellre Spotify på datorn för detta (att använda Sonos på datorn är nog dock inte aktuellt då jag endast har Linux/Ubuntu). Så länge mobilen duger som fjärrkontroll för att starta, pausa och byta låt med Sonos app, så är jag nöjd!

Postad 01 oktober 2012 - 17:50

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Toppen, tack för dina direkta svar. Det låter som att Sonos skulle vara perfekt för mig. Att appen är lite fattig på funktioner gör egentligen inget, jag tycker ändå att det är lite väl pilligt att administrera listor etc. i mobilen och använder hellre Spotify på datorn för detta (att använda Sonos på datorn är nog dock inte aktuellt då jag endast har Linux/Ubuntu). Så länge mobilen duger som fjärrkontroll för att starta, pausa och byta låt med Sonos app, så är jag nöjd!

De spellistor du har i mobilen kommer du även åt via Sonos. Skillnaden är dock att med Sonos är du alltid online.

Postad 03 oktober 2012 - 19:55

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Sådär ja, då var Sonos Connect installerad sedan några timmar! Är otroligt nöjd med allting med viss reservation för appen, tycker inte att den är speciellt smidig för Spotify. Ingen shuffle eller repeat, låtar måste läggas i kö, och det finns ingen tidsräkning när man spelar låten. Man får väl hoppas på en uppdaterad app.

Edit: hittade faktiskt de funktioner jag saknade i appen, men de är väl gömda.

Redigerat av L-L, 03 oktober 2012 - 20:05.

Postad 07 oktober 2012 - 11:12

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Sådär ja, då var Sonos Connect installerad sedan några timmar! Är otroligt nöjd med allting med viss reservation för appen, tycker inte att den är speciellt smidig för Spotify. Ingen shuffle eller repeat, låtar måste läggas i kö, och det finns ingen tidsräkning när man spelar låten. Man får väl hoppas på en uppdaterad app.

Edit: hittade faktiskt de funktioner jag saknade i appen, men de är väl gömda.

Vet inte vilken plattform du kör men jag kan verkligen rekommendera iPad-appen. Så sjukt bra. Fattar inte folk som lägger pengar på Sonos fjärr när man kan köpa en iPad..

Postad 07 oktober 2012 - 22:09

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Använder en Android-mobil (HTC Desire S) men kommer antagligen att byta till iPhone nästa år. Tycker att appen är helt OK, men administration av Spotify listor kräver ju Spotifys egna app - eller ännu hellre - skrivbordsklienten.

Postad 08 oktober 2012 - 08:07

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Använder en Android-mobil (HTC Desire S) men kommer antagligen att byta till iPhone nästa år. Tycker att appen är helt OK, men administration av Spotify listor kräver ju Spotifys egna app - eller ännu hellre - skrivbordsklienten.

Vet inte vilken plattform du kör men jag kan verkligen rekommendera iPad-appen. Så sjukt bra. Fattar inte folk som lägger pengar på Sonos fjärr när man kan köpa en iPad..

Enda orsaken till att köpa Sonos fjärr är väl om man har en Sonos zon som ligger utanför vanliga Wlan täckningen. (Sonos skapar sitt eget nät och Sonos fjärr kör på Sonos nätet.)
Dock kan man ju nuförtiden även koppla in Android telefoner på Sonos nätet om man hamnar i den sitsen. Detta går inte med ios p.g.a restriktioner hos Apple.

Men,,, håller med. Ipad appen är outstanding.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 08 oktober 2012 - 08:08.

Postad 08 oktober 2012 - 11:13

ekima
  • ekima
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

kör mitt sonos system via en android platta, jag hittar ingen menyknapp så jag kommer åt inställningar så att jag kan lägga till den på sonos net, nån som kan hjälpa till?

Postad 08 oktober 2012 - 12:08

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har bläddrat igenom tråden nu för att försöka räta ut det enda frågetecknet kring att övergå från laptop till en zp90 för uppspelning av musik. Anledningarna är några, men tex få bort laptopen, kunna köra både android och iphone som fjärrar osv är ju de stora anledningarna.

Frågetecknet är då följande: Uppenbarligen klarar inte Sonos att spela "högupplöst" material. Jag är inte alls påläst kring detta, men tappar man i ljudkvalitet jämfört med att spela upp musiken via datorn? Kör mycket spotify och en del FLAC som det är nu och så kommer det ju även fortsättningsvis vara. Tappar man i ljudkvalitet så börjar jag dock tveka lite. I och med övergång till zp90 skulle jag också byta ut min dac som endast tar usb till en bättre dylik med digitala ingångar (Hegel HD20).

Tacksam för ett bra svar här som förklarar i termer av ljudkvalitet istället för att enbart prata om hz :)

/Mackan

Postad 08 oktober 2012 - 12:11

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Sonos, om jag inte minns fel, har samma upplösning som airport express, dvs lossless i 16/44.1 - CD-kvalitet. Om du tycker du hör skillnad på CD och mer högupplöst ljud så kanske du ska fundera igenom om du ska köra trådlöst eller inte.

Postad 08 oktober 2012 - 12:42

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Sonos, om jag inte minns fel, har samma upplösning som airport express, dvs lossless i 16/44.1 - CD-kvalitet. Om du tycker du hör skillnad på CD och mer högupplöst ljud så kanske du ska fundera igenom om du ska köra trådlöst eller inte.

Trådlöst kommer jag inte köra till ZP90 då jag har den rätt nära routern och givetvis då i anslutning till förstärkare och annat. Trådlöst blir det enbart om jag i så fall utökar med flera sonosenheter till andra rum där inte ljudkvaliteten är av riktigt lika stor vikt. Dac:en förmår ju en upplösning på 24/192, men är detta då halvt ointressant om inte Sonosen klarar av att mata ut högre än 16/44.1?

Postad 08 oktober 2012 - 14:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Trådlöst kommer jag inte köra till ZP90 då jag har den rätt nära routern och givetvis då i anslutning till förstärkare och annat. Trådlöst blir det enbart om jag i så fall utökar med flera sonosenheter till andra rum där inte ljudkvaliteten är av riktigt lika stor vikt. Dac:en förmår ju en upplösning på 24/192, men är detta då halvt ointressant om inte Sonosen klarar av att mata ut högre än 16/44.1?

Om ett år så kommer det säkert en DAC och standard som klarar även mer än så. Det är det som är så underbart med teknik :) Så frågan du bör ställa är hur mycket musik du har i 24/192 och hur stor begränsning det blir för dig att inte kunna köra denna i Sonos. Det är bara du själv som kan svara på det.

"Vanlig" Flac flyter dock bra.

Postad 08 oktober 2012 - 14:52

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Om ett år så kommer det säkert en DAC och standard som klarar även mer än så. Det är det som är så underbart med teknik :) Så frågan du bör ställa är hur mycket musik du har i 24/192 och hur stor begränsning det blir för dig att inte kunna köra denna i Sonos. Det är bara du själv som kan svara på det.

"Vanlig" Flac flyter dock bra.

Jag tror nog att jag har fått svar på min fråga. Vet iofs inte vad jag rippat mina skivor i, men om CD kvalitet är 16/44 och Spotify inte lämnar ifrån sig bättre än 16/44 så bör jag inte uppleva ngn som helst skillnad jämfört med att köra från laptop som jag gör nu även om jag pillat med drivrutiner och annat till leda där :)

Tack för svaret!

/Mackan

Postad 08 oktober 2012 - 14:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

kör mitt sonos system via en android platta, jag hittar ingen menyknapp så jag kommer åt inställningar så att jag kan lägga till den på sonos net, nån som kan hjälpa till?

http://blog.sonos.co...es-on-sonosnet/

Efter instruktionen, finns en del kommentarer som förhoppningsvis ger lösningen.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 08 oktober 2012 - 15:25.

Postad 08 oktober 2012 - 15:13

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Jag upptäckte till min stora glädje att man numera kan styra volymen med knapparna på sidan av iphonen - det kanske har varit så länge, men det var en av de största nackdelarna (i mitt tycke) med appen tidigare att det inte gick, då det var väldigt lätt att volymen "gled iväg" till superhögt när jag använde iphonen som controller.

Postad 08 oktober 2012 - 17:11

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag upptäckte till min stora glädje att man numera kan styra volymen med knapparna på sidan av iphonen - det kanske har varit så länge, men det var en av de största nackdelarna (i mitt tycke) med appen tidigare att det inte gick, då det var väldigt lätt att volymen "gled iväg" till superhögt när jag använde iphonen som controller.

Japp, det är en bra grej. Nytt i senaste versionen.

Postad 08 oktober 2012 - 20:58

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Bra grej! lika i Android... Vad är som skiljer ipad-appen mot android-tablet appen?

Postad 09 oktober 2012 - 08:09

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Bra grej! lika i Android... Vad är som skiljer ipad-appen mot android-tablet appen?

Ett par:
Om du har en mindre tablet (t.ex Nexus 7) så skalas appen ner till två paneler där du får byta mellan spellistan/rum-panelen.
Saknar Drag n Drop - detta är nog det jag saknar mest från iPaden.

Redigerat av mr.keyser, 09 oktober 2012 - 08:09.

Postad 14 oktober 2012 - 10:24

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Går i köptankarna för en
och systemet verkar ju nice. Har möjlighet att spela upp musik från min NAS till tillverkarens app på min iPad men UI:et är från 1990 så pallar inte med det. Därav Sonos.

Jag har +250 cdskivor jag har tänkt att rippa och har googlat runt lite och fastnat för Mediamonkey. Ska rippa i flac. Behövs inga konstiga inställningar för att det ska funka smidigt med taggarna i Sonos?

Postad 14 oktober 2012 - 14:22

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Går i köptankarna för en

och systemet verkar ju nice. Har möjlighet att spela upp musik från min NAS till tillverkarens app på min iPad men UI:et är från 1990 så pallar inte med det. Därav Sonos.

Jag har +250 cdskivor jag har tänkt att rippa och har googlat runt lite och fastnat för Mediamonkey. Ska rippa i flac. Behövs inga konstiga inställningar för att det ska funka smidigt med taggarna i Sonos?

Ok, de taggade bilderna bör vara mellan 300-500pixlar och 20-40k. Taggarna jag själv använt till mina 5000+ album (pust) är följande: album, artist, genre, title, track och year. Glöm inte att skapa en spellista i albummappen.
Om man har samlingsalbum med olika artister bör man skapa speciella genre:er typ "VA-Rock" och sen söka på dessa via mappar i Sonos. Detta för att undvika kaos vid sökning via genre då man annars får upp en hel hög med artister med endast en låt.

Det bästa taggningsprogrammet som dessutom är gratis är enligt min mening Mp3tag och finns här: www.mp3tag.de/en/
Lycka till! :)

Redigerat av perri, 14 oktober 2012 - 14:50.

Postad 17 oktober 2012 - 21:38

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 1
+1 på mp3tag, körde det iofs för ett antal år sedan men då var det överlägset...

Postad 21 oktober 2012 - 16:25

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att det går att få Swans H5 med 25% rabatt fram till den sista november. Priset är nu 4792:- paret hos Myc HiFi.
Skrev tidigare om hur de aktiva högtalarna är den perfekta kombinationen med Sonos connect och en bättre extern DAC i dessa och andra inlägg:
https://www.minhembi...dpost&p=3449210
https://www.minhembi...dpost&p=3469656

Redigerat av perri, 21 oktober 2012 - 16:33.

Postad 25 oktober 2012 - 21:28

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Själv slog jag till på ett par till Swans m10 och en Air port express till mitt kök. Hade först tänkt köpa Sonos Play 5 men var inte helt nöjd med hur det lät och nu blev det både billigare och låter mycket bättre :) Bara ett tips.....

Postad 26 oktober 2012 - 02:27

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Själv slog jag till på ett par till Swans m10 och en Air port express till mitt kök. Hade först tänkt köpa Sonos Play 5 men var inte helt nöjd med hur det lät och nu blev det både billigare och låter mycket bättre :) Bara ett tips.....

Håller helt med. Har själv en Sonos Connect tillsammans med Swans M10 i köket. Skrev lite om det tidigare här på tråden:

https://www.minhembi...dpost&p=3455578

Postad 01 november 2012 - 23:39

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hifi butiken kör Bridge gratis vid köp av 3:an nu. Bra tillfälle för den som vill in.

/D

Postad 02 november 2012 - 09:37

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Hifi butiken kör Bridge gratis vid köp av 3:an nu. Bra tillfälle för den som vill in.

/D

Är bridgen meningslös om du inte sitter på en connect?

Postad 02 november 2012 - 10:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Bridgen behövs bara om du inte har möjlighet att koppla in en Play eller Connect med kabel i nätverket.

Postad 02 november 2012 - 11:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Om jag läser rätt på hemsidan så måste man ha minst två enheter för att det skall bli trådlöst. Den första är tvungen att sitta inkopplad med nätverkskabel. Fjärrkontrollen verkar onekligen bra men med tanke på att den kostar mer (€459) än vad ZP80 (€399) kostar så blir det ändå en del pengar.

Hade jag inte haft en Squeezebox som jag är otroligt nöjd med så hade jag nog tittat lite närmare på Sonos.

Efter 6.5 års funderande så har jag lämnat Squeezeboxen och gått över till Sonos. Med facit i hand skulle jag tagit detta beslut för länge sedan.

Postad 04 november 2012 - 13:08

Bobwei
  • Bobwei
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Igår skulle jag glad och nöjd installera min nya Sonos, en bridge, en 3:a och en connect:Amp. Det gick bra, jag fick igång allt med desktop appen på min macBook, men sen så tog det stopp.

När jag ska konfigurera systemet med våra Ipads så dom inte enheterna. Allt går på samma wifi-nätverk men det fungerar inte ändå. Någon som har något tips eller t.o.m. vet hur man ska göra?

/Bobby

Postad 04 november 2012 - 14:13

modred
  • modred
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

är på väg att inhandla en Sonos Play 5 (+ en bridge) för att kunna lyssna på musik i ett mindre utrymme där jag även har en enklare TV. Jag skulle vilja koppla TV:ns ljud till Play 5 (de har en 3.5 mm analog linje in). Jag har sett på hifiklubben att man då får räkna med en viss tidsfördöjning i ljudet. Frågan är om någon ev er har testat detta (eller någon liknande lösning) och hur ni upplever resultatet. Är fördröjningen för stor blir det ju inte direkt trevligt. tacksam för svar från er med erfarenhet kring detta!

Postad 04 november 2012 - 20:57

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Hej,

Igår skulle jag glad och nöjd installera min nya Sonos, en bridge, en 3:a och en connect:Amp. Det gick bra, jag fick igång allt med desktop appen på min macBook, men sen så tog det stopp.

När jag ska konfigurera systemet med våra Ipads så dom inte enheterna. Allt går på samma wifi-nätverk men det fungerar inte ändå. Någon som har något tips eller t.o.m. vet hur man ska göra?

/Bobby

Jag hade liknande problem för nåt år sen. För mig berodde det på att routern inte var ok. Hade en Cisco epc 2425 från comhem och den gick aldrig att få till (provade 2 eller om det var 3) utan det vara bara att byta till en annan så funkade det.

//Benke

Postad 07 november 2012 - 18:06

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det jag verkligen inte gillar med Sonos & Spotify-appen är att det fortf. inte finns någon möjlighet att söka på en artist, & sen få upp låtarna för den artisten och sortera dom i "populär" ordning, precis som på webben? Riktigt irriterande när man vill lyssna på nån artist utan att ha stenkoll på vad alla "populära" låtar heter. Hur svårt kan det vara att koda det? Samma sak om man hittar en ny artist och känner att man skulle vilja höra det "bästa" från den artisten, nope, ingen möjlighet så länge man inte sätter sig vid datorn och söker & sen skapar en ny låtlista utifrån det.

Postad 07 november 2012 - 20:08

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Hej,

är på väg att inhandla en Sonos Play 5 (+ en bridge) för att kunna lyssna på musik i ett mindre utrymme där jag även har en enklare TV. Jag skulle vilja koppla TV:ns ljud till Play 5 (de har en 3.5 mm analog linje in). Jag har sett på hifiklubben att man då får räkna med en viss tidsfördöjning i ljudet. Frågan är om någon ev er har testat detta (eller någon liknande lösning) och hur ni upplever resultatet. Är fördröjningen för stor blir det ju inte direkt trevligt. tacksam för svar från er med erfarenhet kring detta!

Körde med TV-ljud in i en en ZP120 tidigare, funkade hur bra som helst, och märkte ingen fördröjning i ljudet. Det enda som är lite omständigt är att byta till line-in för att få tv-ljud om man spelat musik innan.

Postad 07 november 2012 - 21:59

modred
  • modred
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för lite input. Det verkar som om jag vågar satsa på detta!

Postad 08 november 2012 - 18:32

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 1

Det jag verkligen inte gillar med Sonos & Spotify-appen är att det fortf. inte finns någon möjlighet att söka på en artist, & sen få upp låtarna för den artisten och sortera dom i "populär" ordning, precis som på webben? Riktigt irriterande när man vill lyssna på nån artist utan att ha stenkoll på vad alla "populära" låtar heter. Hur svårt kan det vara att koda det? Samma sak om man hittar en ny artist och känner att man skulle vilja höra det "bästa" från den artisten, nope, ingen möjlighet så länge man inte sätter sig vid datorn och söker & sen skapar en ny låtlista utifrån det.

Skaffa en airport express så kan du köra Spotifys egen app via Sonos. Mycket bättre!

Postad 09 november 2012 - 09:25

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Skaffa en airport express så kan du köra Spotifys egen app via Sonos. Mycket bättre!

Eller en gammal överbliven ATV.

Postad 11 november 2012 - 12:09

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0

Hej.
Hur kopplar man då?
Eric

Postad 30 november 2012 - 22:43

mdelo
  • mdelo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Är på väg att skaffa en Sonos Connect åt en vän men då han har en Denon AVR-1000 som har några år på nacken så är jag lite osäker på hur denna (och med vilket kablage) ska kopplas till Sonos-enheten. Att döma av http://www.springair...6/40578-2_5.jpg så verkar det saknas en AUX-port, varpå 2x RCA till 3.5mm inte är möjligt. I nuläget är två golvhögtalare kopplade till förstärkaren, vilket jag antar är via Front R och L under Speaker Systems på förstärkarens baksida.

Tacksam för alla förslag kring denna fråga.

Postad 01 december 2012 - 09:36

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

Hej,

Är på väg att skaffa en Sonos Connect åt en vän men då han har en Denon AVR-1000 som har några år på nacken så är jag lite osäker på hur denna (och med vilket kablage) ska kopplas till Sonos-enheten. Att döma av http://www.springair...6/40578-2_5.jpg så verkar det saknas en AUX-port, varpå 2x RCA till 3.5mm inte är möjligt. I nuläget är två golvhögtalare kopplade till förstärkaren, vilket jag antar är via Front R och L under Speaker Systems på förstärkarens baksida.

Tacksam för alla förslag kring denna fråga.

Du kopplar rca-rca (röd&vit till röd&vit), följer med en enkel sådan med sonosen.

Har förstärkaren optisk eller coaxial(digitala signalkablar) kan du använda dessa, vilket gör att du använder dacen i förstärkaren.

Redigerat av Unregisteredb1334109, 01 december 2012 - 09:38.

Postad 01 december 2012 - 18:27

mdelo
  • mdelo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Du kopplar rca-rca (röd&vit till röd&vit), följer med en enkel sådan med sonosen.

Har förstärkaren optisk eller coaxial(digitala signalkablar) kan du använda dessa, vilket gör att du använder dacen i förstärkaren.

Tack för svar. Är det irrelevant vilka av de fem olika inputs som finns under Audio In på förstärkaren som man kopplar till Sonos-enheten (förutsatt att man ställer in rätt val på förstärkaren vid uppspelning)?

Dessvärre kan jag inte hitta någon manual för just denna förstärkare för att se samtliga inputs, dock ser det inte ut som det finns varken optisk eller coaxial input.

Postad 02 december 2012 - 21:17

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

Tack för svar. Är det irrelevant vilka av de fem olika inputs som finns under Audio In på förstärkaren som man kopplar till Sonos-enheten (förutsatt att man ställer in rätt val på förstärkaren vid uppspelning)?

Dessvärre kan jag inte hitta någon manual för just denna förstärkare för att se samtliga inputs, dock ser det inte ut som det finns varken optisk eller coaxial input.

Skall inte spela någon roll, dock inte phono ingången om den har en sådan då denna är till för skivspelare som har en lägre nivå som måste förstärkas(phono ingången går via ett riia steg)

Postad 05 december 2012 - 15:36

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Någon som testat nya mjukvaran och att köra strömma ljudet från IOS enhet till Sonos ?
(Så att jag vet om det är dags att upgradera paddan till ios 6)

Postad 05 december 2012 - 15:49

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Någon som testat nya mjukvaran och att köra strömma ljudet från IOS enhet till Sonos ?

Har precis uppgraderat till senaste firmware, så jag ska testa hur det funkar när jag kommer hem.

Postad 05 december 2012 - 16:05

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hur funkar detta rent praktiskt? Man kan komma åt den musik som ligger på sina iOS-enheter från SONOS-programvaran?

Postad 05 december 2012 - 18:25

Ladch
  • Ladch
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Testade nu och det funkar så att man har "Denna iPhone" under Musik, där kan man bläddra bland musiken i telefonen. På iPad står det "Denna iPad" istället och funkar på samma sätt. Det funkar fint att spela olika låtar från iOS-enheten i olika zoner. Hittar inget motsvarande på Android-enheter.

Redigerat av Ladch, 05 december 2012 - 18:41.

Postad 14 december 2012 - 19:15

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Har lånat hem en Sonos från Hifi-Klubben nu när dom kör en raid för medlemmar att man kan låna hem och prova i 2 veckor.

Bra ljud är det, men gränssnittet för iOS iaf ipad är helt annat än bra.
Förstår inte riktigt hur dom har tänkt där.

Är van med att köra Remote på min Ipad som spelar upp musik från en Mac Mini och då är man inte i behöv att skapa
någon playlist. Sedan så har Sonos problem att hitta album på Nasen som jag använder. Så som Svenska Björnstammen faller ur helt men andra album med svenska bokstäver finns med.

Eller är det jag som har missat något?

Postad 28 december 2012 - 09:07

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Efter 6.5 års funderande så har jag lämnat Squeezeboxen och gått över till Sonos. Med facit i hand skulle jag tagit detta beslut för länge sedan.

Kan du utveckla detta lite. Vilka fördelar? Inga nackdelar?

Postad 28 december 2012 - 11:15

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Hej!

Har kollat på Netonnet´s SONOS produkter och de har ju knappt något i lager någonstans i Sverige, inte ens i webshoppen...
De vet inte heller när de får något från leverantören??? Jag tycker det verkar vara nåt skumt här!

Håller leverantören inne produkter för att de bara vill att HiFi klubben skall sälja??

Vem är generalagent för SONOS i sverige?

Är det någon som har inside information? :)

Postad 28 december 2012 - 11:25

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Hej!

Har kollat på Netonnet´s SONOS produkter och de har ju knappt något i lager någonstans i Sverige, inte ens i webshoppen...
De vet inte heller när de får något från leverantören??? Jag tycker det verkar vara nåt skumt här!

Håller leverantören inne produkter för att de bara vill att HiFi klubben skall sälja??

Vem är generalagent för SONOS i sverige?

Är det någon som har inside information? :)

Kollade precis HiFi klubben... finns i lager i hela Sverige!
Borde ju rimligtvis vara ungefär samma förhållande för båda butikerna.

Detta ska undersökas... :P

Redigerat av RalphA, 28 december 2012 - 11:29.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.