Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel och konsolförsäljning världen runt

4660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2008 - 09:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Tycker ändå det är synd att Wii säljer så bra, det kommer innebära att nästa generations konsoler kommer handla mer om avatarer och korta partyspel då man vet att det säljer bäst. Tror att tex Xbox 720 och PS4 kommer ligga på ungefär samma nivå rent grafiskt som idag då det inte lönar sig att satsa på grafik då folk ändå inte bryr sig om det. Vi ser ju redan nu att MS nästa dashboard kommer rikta in sig på avatarer och partyspel med avatarer. Detta tror jag är en trend som kommer växa. När Home kommer ut så kommer det säkert komma Home baserade spel där folk träffas på Home och kanske lirar bowling eller biljard och andra enkla arcade spel.
Enligt min mening är Nintendo bakåtsträvare som aldrig varit för så mycket förändringar och man har alltid legat steget efter rent grafiskt. Sony och MS satsar på teknik och kraftfull hårdvara, det tror jag inte man kommer göra nästa generation, inte Sony iaf.

Postad 20 October 2008 - 10:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Kunde f*n inte ha sagt det bättre

Hail to the king

Postad 20 October 2008 - 10:07

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Instämmer helt med båda ovanstående...!! :)

Postad 20 October 2008 - 10:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vem vet...Nintendo kanske chockar världen och släpper den bästa konsolen världen skådat och som är så avancerad att hela världens samlade gamers står med hakan i backen å bara dreglar. :P

För med alla pengar dom dragit in på Wii och DS tycker jag dom är skyldiga att ge oss det :)

Postad 20 October 2008 - 10:22

perl11
  • perl11
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
men det är väl just förändringar som dom har uppnått med Wii? dom följer inte med i racet där det enda som skiljer den nya konsollen från den tidigare är just grafiken som faktiskt i princip har varit fallet tidigare?

Postad 20 October 2008 - 10:35

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
kunde inte sagt det sämre själv. fan va korkade ni låter, no offense.
bakåsträvare hela tiden? ja, för det är juh inte bara nintendo som varenda gång har spenderat mest på utveckling. utveckling som kanske inte alltid handlat om erat favoritämne, grafik. gå tillbaka till er grafik så kan vi andra spela spel sålänge.

för övrigt var ps2 den sämsta konsolen förra generationen. och ps1 var den sämsta generationen före. så ja, nintendo har alltid haft sämsta hårdvaran. herre######r -_-

Postad 20 October 2008 - 10:45

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

kunde inte sagt det sämre själv. fan va korkade ni låter, no offense.
bakåsträvare hela tiden? ja, för det är juh inte bara nintendo som varenda gång har spenderat mest på utveckling. utveckling som kanske inte alltid handlat om erat favoritämne, grafik. gå tillbaka till er grafik så kan vi andra spela spel sålänge.

för övrigt var ps2 den sämsta konsolen förra generationen. och ps1 var den sämsta generationen före. så ja, nintendo har alltid haft sämsta hårdvaran. herre######r -_-

Dock ytterst tveksamt att Nintendo har spenderat mer på utvecklingen av Wii än vad Sony har spenderat på utvecklingen av PS3.

Håller med i övrigt. Nintendo visst vad som behövdes för att företaget inte skulle behöva dra sig ur då man visste att man inte kunde konkurrera på samma villkor som de andra två jättarna.

Postad 20 October 2008 - 10:49

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
just på wii kanske inte nintendo spenderat mer pengar än sony på ps3, men saken är den att nintendo spenderar sjukt mycket pengar på forskning. vissa saker leder till nåt, vissa gör det inte. större delen av vad dom forskar kring får vi aldrig se.

Postad 20 October 2008 - 10:52

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tycker ändå det är synd att Wii säljer så bra, det kommer innebära att nästa generations konsoler kommer handla mer om avatarer och korta partyspel då man vet att det säljer bäst. Tror att tex Xbox 720 och PS4 kommer ligga på ungefär samma nivå rent grafiskt som idag då det inte lönar sig att satsa på grafik då folk ändå inte bryr sig om det. Vi ser ju redan nu att MS nästa dashboard kommer rikta in sig på avatarer och partyspel med avatarer. Detta tror jag är en trend som kommer växa. När Home kommer ut så kommer det säkert komma Home baserade spel där folk träffas på Home och kanske lirar bowling eller biljard och andra enkla arcade spel.
Enligt min mening är Nintendo bakåtsträvare som aldrig varit för så mycket förändringar och man har alltid legat steget efter rent grafiskt. Sony och MS satsar på teknik och kraftfull hårdvara, det tror jag inte man kommer göra nästa generation, inte Sony iaf.

Rätt men ändå fel.

1. Vad händer med alla tredjeparts utvecklare? Visst Nintendos egna spel säljer bra men tredjepartsspelen får ordentligt med smisk av de andra 2.

2. Att ändra riktning är inte lösningen, för då missar man en stor bit av den kaka som Sony och MS slåss om. Problemet är att 2 jättar med väldigt lika maskiner slåss om samma kunder medan Nintendo vandrar fritt. Skulle alla 3 göra en Wii så betyder inte det att alla säljer lika bra som Wii.

3. Det ena utesluter aldrig det andra. Det är fullt möjligt att skapa en maskin som både kan vara party attraktiv och ändå tillfredställa hardcore gamers.

Hur F-A-N kan ett företag vara bakåtsträvande när de är de enda som gör något nytt? Att bara uppdatera grafiken men behålla allt annat lika är knappast revolution, det är seg evolution.

just på wii kanske inte nintendo spenderat mer pengar än sony på ps3, men saken är den att nintendo spenderar sjukt mycket pengar på forskning. vissa saker leder till nåt, vissa gör det inte. större delen av vad dom forskar kring får vi aldrig se.

Svårt att jämföra. Nintendo är ett företag som till stor del bara inriktar sig på leksaker och TV-spel och all deras forskning går till det.

Sony jobbar på 100-tals fler områden och även det som forskars där går till PS maskiner och Sonys totala kostnader är långt över Nintendos.

Nintendo har ändå plockat hårdvaran från tredjepart. GameCube har betydligt mindre utvecklingskostnad än PS2 t ex. där Sony använde egen GPU o CPU men Nintendo använde ATI och IBM

Redigerat av PalmiNio, 20 October 2008 - 10:53.

Postad 20 October 2008 - 10:53

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
givetvis, men nu snackar vi juh såklart om speldelen :)

Postad 20 October 2008 - 10:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det Nintendo lyckats med är att på nå sätt sälja Wii som nån sorts billig konsol med roliga kontroller vilket jag inte tycker att den är..

Sen verkar ju väldigt många utvecklare ha problem att göra spel som använder kontrollerna på ett bra sätt.

Nää jag skulle aldrig ha köpt en Wii,skulle sparat pengarna å köpt spel till Ps3/360

Edit
Rörelsekänsliga kotroller är ju långt ifrån nytt
Och är det de enda en ny konsoll tillför tycker inte jag att det räcker...Kass grafik..Dåliga "live" funktioner osv

Redigerat av moparman, 20 October 2008 - 10:57.

Postad 20 October 2008 - 12:00

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det Nintendo lyckats med är att på nå sätt sälja Wii som nån sorts billig konsol med roliga kontroller vilket jag inte tycker att den är..

Sen verkar ju väldigt många utvecklare ha problem att göra spel som använder kontrollerna på ett bra sätt.

Nää jag skulle aldrig ha köpt en Wii,skulle sparat pengarna å köpt spel till Ps3/360

Edit
Rörelsekänsliga kotroller är ju långt ifrån nytt
Och är det de enda en ny konsoll tillför tycker inte jag att det räcker...Kass grafik..Dåliga "live" funktioner osv

1. Wii är inte billigare än 360 idag, men ändå säljer de 100-tusentals mer varje månad.

2. Ingen har använt rörelsekontroll i så bred utsträckning. Visst man kan alltid peka på att något har används innan och allt kan dras tillbaka då människan upptäckte elden men det kan inte ta ifrån att Nintendo har lyckats breda spelmarknaden.

Det har blivit en konsol att älska eller hata. Jag äger inte en heller numera men jag uppskattar den ändå då den tillför ett element som PS3 och 360 har brist på, sociala spel.

Postad 20 October 2008 - 12:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vet att inte Wii är billigare men när den kom framstod den ofta som ett billigare alternativ...
Typ köp 360 + Wii till priset av ett PS3.

Sen har väl Nintendo verkligen lyckats med sin marknadsföring...
Att verkligen nå ut till nya kunder...Helst såna som kanske inte spelat så mycket tidigare..

Nu är ju detta bara mina tankar så ta dom för vad dom är :)

Yepp vist är Wii kul att ta fram när jag 1ggr/månad närjag har främmande som vill spela lite bowling.
Wii får gärna sälja bra för mig men jag är lite rädd att det ska smitta av sig till dom andra så att dom också börjar tänka på att tilverka billiga konsoler med förra generationens hårdvara....Att dom fegar ut

Redigerat av moparman, 20 October 2008 - 12:13.

Postad 20 October 2008 - 12:17

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Jag äger både 360 och Nintendo WIi, Wii har jag inte rört sedan Mario Kart som man spelat högst några timmar. Tycker inte heller att kontrollen på Wii är så fantastisk som Nintendo vill få den till, och det är inte en bra motivering till att man kan göra spelen fulare, bara för att man har annorlunda kontroll. 9 av 10 spel på Wii känns som hafsspel som någon hobbyverksamhet kunde ha gjort bättre, nu kanske jag överdriver lite men spelen till Wii känns som dom inte behöver gå igenom någon som helst beta testning många gånger, då tänker jag främst på 3e partsspelen.
Nintendos kontroll må ändå vara ett nytänk, men i övrigt är hårdvaran en restprodukt från förra generationen, därför kallar jag Nintendo bakåtsträvare. Man har alltid varit steget efter när det gäller hårdvaran. Jag tror att detta kan betyda att MS och Sony kommer satsa väldigt lite pengar till nästa generation på hårdvara och satsa allt på en ny handkontroll som kommer piska Nintendos egna, samt att man bygger vidare på det koncept man har idag och snor Nintendos idéer. Bra eller dåligt är väl upp till var och en att avgöra, men jag tror att Nintendos succé kommer bli en besvikelse för oss hardcore gamers i nästa generation.
Är det någon jag litar på i nästa generation så är det MS som har pengar att satsa, Sony har förlorat väldigt mycket på PS3 och man har gått från toppen till botten. Utvecklingen kommer att stanna av tack vare Nintendos succé. Jag är dock också väldigt hoppfull till att NIntendo verkligen släpper en monster maskin nästa generation och ger tillbaka till oss Nintendo fans som blivit lurade denna generation.

Postad 20 October 2008 - 12:56

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
nu är du där igen. ska du fortsätta hitta på att nintendo alltid haft sämst i hårdvarudepartementet trots motbevisningar? men du, sitt du och ha skoj med ditt ps3 som har 4d =)

Postad 20 October 2008 - 14:08

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

...

Håller med dig fullständigt angående Wii och 360. Sony tror jag kan ha andra långsiktiga planer. De har ju säppt ifrån sig tidigare viktiga exklusiva titlar som FF, Tekken, GTA etc. De har å andra sidan börjat odla sina egna titlar i ett, i mitt tyckte, högre takt. Titlar om de inte kan förlora till konkurrenterna som Uncharted, LBP, KZ2 etc. Jag misstänker att det är ganska dyrt att muta t.ex. Square att bara släppa FF till PS3.

Kanske ser Sony den här generationen som en "mellanperiod", deras mål är att PS3 ska gå med vinst men inte att den ska vinna över 360. De odlar sina egna IP och filar på en riktigt stark start 2010-2011 med PS4.

Man får heller inte glömma att ett av målen med PS3 var ju att vinna HDDVD/BD-kriget och det har de ju lyckats med.

Postad 20 October 2008 - 14:28

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0

nu är du där igen. ska du fortsätta hitta på att nintendo alltid haft sämst i hårdvarudepartementet trots motbevisningar? men du, sitt du och ha skoj med ditt ps3 som har 4d =)

Förstår inte vad du menar, Nintendo har ALLTID haft sämst hårdvara.

Snes Vs Megadrive
Megadrive hade bättre hårdvara men sämre mjukvara, skilnaderna var dock små men det skillde några mhz till Megadrivens fördel vilket märktes i vissa spel som fanns på båda plattformar. Tänker främst på NHL spelen där man utnyttjade processorn mycket bättre till Megadrive vilket gav ett bättre flyt i spelen :)

Dreamcast Vs N64 Vs PS1
Visserligen kom DC ut senare, men här var det ju inget snack om att Sega återigen regerade på grafikfronten'
N64 och PS1 var dock rätt jämna rent grafiskt även om PS1 kunde visa upp något bättre grafik tack vare CD som format. Nintendo gjorde misstaget att avnända sig av kassetter. Segas Virtua serie med Virtua tennis i spetsen och Shenmue är spel som håller än idag.

PS2 Vs Gamecube Vs Xbox
Den här generationen vann ju Xboxen ganska enkelt med störst konkurrens från PS2, men Xboxen hade bättre Anti Aliasing(kantutjämning) och på slutet av denna generation var det inget snack. Nintendo var dock ganska nära dom övriga i denna generationen.

Wii Vs 360 Vs PS3
Här är det ganska jämt mellan Sony och MS, MS har hittills kunnat mäta sig väldigt bra mot PS3. Nintendo och WIi är hästlängder efter i den grafiska kapaciteten.

Så ser man tillbaka har Nintendo alltid varit något sämre än sina konkurrenter på hårdvara och det märks extra tydligt nu idag i HDTV eran. Personligen har jag alltid varit grafiknörd och jämfört skillnader mellan dom olika konsolerna, men jag har aldrig dissat någon konsol bara för att den har sämre hårdvara.

Postad 20 October 2008 - 14:32

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
snes vet jag faktiskt inte
n64 var bättre än ps1.
gc var bättre än ps2, sämre än xbox.

Redigerat av Unregisteredbb649a5e, 20 October 2008 - 16:24.

Postad 20 October 2008 - 14:39

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Dreamcast tillhör egentligen samma generation som PS2, Xbox och GC.
Sega hade Saturn ute tidigare som slogs mot Playstation och N64.
Så på N64-eran hade Nintendo den starkast konsolen av alla, men det var även den enda gången dom hade det.

Postad 20 October 2008 - 15:52

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlägg
  • 0

Dreamcast tillhör egentligen samma generation som PS2, Xbox och GC.
Sega hade Saturn ute tidigare som slogs mot Playstation och N64.
Så på N64-eran hade Nintendo den starkast konsolen av alla, men det var även den enda gången dom hade det.

Exakt min tanke när jag läste hans inlägg. Var tog Sega Saturn vägen? Men man kan ju vinkla det hur man vill.

Sen tycker jag det är intressant hur man utesluter handkontrollen från hårdvaru snacket. Det är trots allt den man spelar spelen med. I min mening är det lika viktigt att vidareutveckla kontrollen som maskinens hårdvara. Just därför kan jag bara inte hålla med om att Nintendo bakåt strävar.

Låt oss titta på PS3/360 kontrollen. Var kommer den designen ifrån?

Nintendo introducerade:

• D-Pad (NES)
  • Shoulder buttons (SNES)
  • Diamant placerade knappar (SNES)
  • Rumble (N64)
  • Analog stick (N64)

Det man ska förstå är att Nintendo fokuserar mycket på att vidareutveckla sättet att spela på. En väg är att uppdatera kontrollen.

Postad 20 October 2008 - 15:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
basselito
Sen tycker jag det är intressant hur man utesluter handkontrollen från hårdvaru snacket

Därför att det inte tillför mycket....Mer ofta så blir det en sämre upplevelse kontrollmässigt och på köpet mycket fulare grafik och allt som följer med en svagare konsol

Postad 20 October 2008 - 16:02

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlägg
  • 0

basselito
Sen tycker jag det är intressant hur man utesluter handkontrollen från hårdvaru snacket

Därför att det inte tillför mycket....Mer ofta så blir det en sämre upplevelse kontrollmässigt och på köpet mycket fulare grafik och allt som följer med en svagare konsol

Nu vet jag inte om du enbart pratar om Wii:n men jag håller inte med om att analog sticken eller rumble för den delen inte tillförde något till spel upplevelsen. Mitt inlägg var riktat åt uttalande att Nintendo ALLTID har hållit tillbaka.

EDIT:
Jag har stor respekt för EA hur dom har har lyckats ändra spel upplevelse i vissa spel genom att ha lite nytänkande på hur man styr vissa spel. Ta t ex Fight Night Round 3 och Skate. Så jo, bara kontrollen i sig tillför mycket....för mig.

Redigerat av basselito, 20 October 2008 - 16:05.

Postad 20 October 2008 - 16:08

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Men jag älskar min 360.
och fler upptäcker Xbox Live... :)

Postad 20 October 2008 - 16:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Det är bara den här generationen som Nintendo inte är med i samma liga grafikmässigt. I övriga producerades minst lika snygga spel som motståndarna, något annat är bara en smaksak. När Metroid Prime och RE4 kom ansågs de vara bland de snyggaste, om inte snyggaste, spelen under generationen så GC hade mer under skalet än många ger den credit för.

Postad 20 October 2008 - 16:43

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlägg
  • 0

Det är bara den här generationen som Nintendo inte är med i samma liga grafikmässigt. I övriga producerades minst lika snygga spel som motståndarna, något annat är bara en smaksak. När Metroid Prime och RE4 kom ansågs de vara bland de snyggaste, om inte snyggaste, spelen under generationen så GC hade mer under skalet än många ger den credit för.

Håller helt och hållet med.

Men för att komma lite mer on-topic så må det vara så att större delen här på detta forumet stör sig på hårdvaran i Wii:n men det är ganska tydligt att det inte är ett problem för alla dom som köper konsolen. Det är nya tider nu grabbar och töser. Innan var majoriteten gamers som spelade men nu är det andra som vill in i hela det här spelandet. Det är bara något vi får acceptera. Sen helt ärligt så tror jag inte att Sony och Mircrosoft kommer ta efter Nintendo och sluta göra kraftigare hårdvara. Wii:n följer Nintendos filosofi. Sony och Mircosoft har inte densamma filosofi. Och det ska vi nog vara glada för. Alltid bra med variation.

Postad 20 October 2008 - 20:48

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
Ja, Resident evil remake till gamecube var nog det snyggaste spelet förra generationen.

Postad 20 October 2008 - 23:50

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Men jag älskar min 360.

Det ser man nästan på din avatar.

Postad 21 October 2008 - 16:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Det ser man nästan på din avatar.

:)

Postad 22 October 2008 - 16:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Woho.....sjätte veckan i rad nu.....

Ny PSP och 150000 sålda, icke dåligt. Undrar vad nya NDS kommer sälja.

PSP - 156,000, NDS - 34,000, WII - 25,000, PS2 - 7,800, 360 - 6,000, PS3 - 4,800.

Postad 22 October 2008 - 18:10

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

PSP - 156,000, NDS - 34,000, WII - 25,000, PS2 - 7,800, 360 - 6,000, PS3 - 4,800.

Helt otroligt vad PSP tuffar på over there, undrar vad detta kommer innebära för det framtida spelstödet, användar basen på PSP måste ju blivit dubbelt så stor i år. PS3 är ju helt under isen i Japan, inte konstigt efter floppen på TGS inte för att X360 siffrorna är så hemskt heta med tanke på att PS2 spöar den. Nä, sänk priset SONY!

Postad 22 October 2008 - 18:14

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0

Och PS3 blir lägre igen än föregående vecka. Något skumt är det.

Postad 22 October 2008 - 19:15

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Ny bundle 6 november i Japan. 360 kanske fortsätter att toppa PS3.

Postad 22 October 2008 - 22:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Helt otroligt vad PSP tuffar på over there, undrar vad detta kommer innebära för det framtida spelstödet, användar basen på PSP måste ju blivit dubbelt så stor i år. PS3 är ju helt under isen i Japan, inte konstigt efter floppen på TGS inte för att X360 siffrorna är så hemskt heta med tanke på att PS2 spöar den. Nä, sänk priset SONY!

Tuffar på gjorde den för att nya versionen släpptes.

Postad 23 October 2008 - 06:16

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Tuffar på gjorde den för att nya versionen släpptes.

Jo det är ju sant förståss, men sen har den ju sålt bra i år och har väll någon månad/månader toppat listan.

Postad 23 October 2008 - 09:27

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0

Och PS3 blir lägre igen än föregående vecka. Något skumt är det.

tror folk väntar på LBP bundle, eller 160GB PS3an. Om dessutom PS3an sänktes med en tusenlapp så skulle den nog börja sälja som smör. över 4000 för en konsoll är ingen lyckad marknadsföring. Det har vi sett med Saturn, Xbox bland annat.

Postad 23 October 2008 - 09:34

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

• 2254 inlägg
  • 0
den kostar väl inte motsvarande 4k i japan?

vad ps3 behöver är några bra starka speltitlar

och inte låta 360 få alla jrpgs exklusiva eller tidsexklusiva :>

Redigerat av izikiel, 23 October 2008 - 09:34.

Postad 25 October 2008 - 11:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

tror folk väntar på LBP bundle, eller 160GB PS3an. Om dessutom PS3an sänktes med en tusenlapp så skulle den nog börja sälja som smör. över 4000 för en konsoll är ingen lyckad marknadsföring. Det har vi sett med Saturn, Xbox bland annat.

Frågan är då, hur länge kommer en ökning hålla då? Är helt med på att LBP kommer flytta några kartonger i Japan, tveksam dock till mängder då det tenderar att vara uppföljare som slår störst så som MGS4.

Men nu har vi sett 6 veckor där 360 är före, trodde själv bara det var temporärt pga ett spel. Men 6 veckor är knappast ett resultat av att Japan väntar på LBP eller en ny bundle, man väntar inte såååååå länge. Så frågan är hur mycket det kommer hoppa upp och hur länge det kommer vara.

Postad 25 October 2008 - 12:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Kanske marknaden var mätt på dyra konsoler :(

Postad 27 October 2008 - 01:36

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Ubisoft reported its sales for the fiscal half-year ended September 30, 2008.

Sales for the first half of 2008-09 came to €344 million, up 31.5%, or 38.3% at constant
exchange rates, compared with the €261 million recorded for the same period of 2007-08

Breakdown of sales by platform

6 months
2008/09

NDS 38%
PS3 20%
360 14%
Wii 11%
PC 10%
PSP 3%
PS2 2%

http://www.ubisoftgr...44ac12d9e61f3ee

Ubisofts releaselista Oktober-december 2008.

Nintendo DS™
CESAR MILAN’S DOG WHISPERER (US) Nintendo DS™, PC
CURLING (CANADA) Nintendo DS™
DRIVING TEST (Europe) Nintendo DS™
ENER-G™ DANCE SQUAD (US) Nintendo DS™
ENER-G™ * GYM ROCKETS Nintendo DS™
ENER-G™ * HORSE RIDER Nintendo DS™, Wii™, PC
GUITAR ROCK TOUR Nintendo DS™
HAPPY COOKING™ 2 (US) Nintendo DS™
IMAGINE® BALLET STAR (US) Nintendo DS™
IMAGINE® FASHION DESIGNER NEW YORK (US) Nintendo DS™
IMAGINE® INTERIOR DESIGNER Nintendo DS™
IMAGINE®MOVIE STAR (US) Nintendo DS™
IMAGINE® WEDDING DESIGNER Nintendo DS™
JAKE POWER FIREMAN (Europe) Nintendo DS™
JAKE POWER HANDYMAN (Europe) Nintendo DS™
JAKE POWER POLICEMAN (Europe) Nintendo DS™
MARTIN MYSTERY (Europe) Nintendo DS™
MY FUN FACTS COACH (US) Nintendo DS™
MY JAPANESE COACH (US, UK, ANZ) Nintendo DS™
MY STOP SMOKING COACH WITH ALLEN CARR Nintendo DS™
PETZ® CATZ® CLAN Nintendo DS™
PETZ® DOGZ® PACK Nintendo DS™
PETZ® MONKEYZ HOUSE Nintendo DS™
PLANET RESCUE™ ANIMAL EMERGENCY (Europe) Nintendo DS™
PLANET RESCUE™ ENDANGERED ISLAND Nintendo DS™
PLANET RESCUE™ OCEAN PATROL Nintendo DS™
WHO WANTS TO BE A MILLIONAIRE 2 (Europe) Wii™, Nintendo DS™
WORDFISH™ Nintendo DS™
TOTALLY SPIES 4 (Europe) Nintendo DS™
TOM CLANCY’S END WAR™ PLAYSTATION®3, Xbox 360™, PSP™, Nintendo DS™
SHAUN WHITE SNOWBOARDING PLAYSTATION®3, Xbox 360™, Wii™, PlayStation®2,PSP™, Nintendo DS™, PC
PRINCE OF PERSIA® PLAYSTATION®3, Xbox 360™, Nintendo DS™, PC
RAYMAN RAVING RABBIDS® TV PARTY Wii™, Nintendo DS™
REAL FOOTBALL™ 2009 Nintendo DS™
SCRABBLE® 2009 (Europe) Nintendo DS™

Wii™
PETZ® SPORTS PC, Wii™
PETZ® CRAZY MONKEYZ Wii™
IMAGINE® PARTY BABYZ® Wii™
MY FITNESS COACH™ (US) Wii™
FAMILY FEST PRESENTS: CIRCUS GAMES Wii™
IMAGINE® FASHION PARTY Wii™
PLANET RESCUE™ WILDLIFE VET Wii™, Nintendo DS™
PLAY ZONE™ FUN FAIR™ PARTY (Europe) Wii™
PLAY ZONE™ MOVIE STUDIO FUN FAIR™ Wii™
PLAY ZONE™ SPORTS PARTY™ (Europe) Wii™
PLAY ZONE™ TV SHOW PARTY PLAYSTATION®3, Wii™
PUZZLER™ (Europe) Wii™
RAYMAN RAVING RABBIDS® TV PARTY Wii™, Nintendo DS™
SHAUN WHITE SNOWBOARDING PLAYSTATION®3, Xbox 360™, Wii™, PlayStation®2,PSP™, Nintendo DS™, PC

I-TOUCH
MY STOP SMOKING COACH WITH ALLEN CARR (Europe) I-TOUCH

PSP™
MY SPANISH COACH (US) PSP™

PlayStation®2
NITROBIKE™ (US) PlayStation®2
THE DOG ISLAND™ (US) PlayStation®2

Xbox 360™
FALLOUT 3 (Europe) PLAYSTATION®3, Xbox 360™, PC
FAR CRY® 2 PLAYSTATION®3, Xbox 360™, PC
NARUTO™ THE BROKEN BOND Xbox 360™
WAR WORLD (US) Xbox 360™XLA

PLAYSTATION®3
TOM CLANCY’S END WAR™ PLAYSTATION®3, Xbox 360™, PSP™, Nintendo DS™

PC
BROTHERS IN ARMS HELL’S HIGHWAY™ PC
CESAR MILAN’S DOG WHISPERER (US) Nintendo DS™, PC
CSI NY (US) PC
IMAGINE® ANIMAL HOSPITAL PC
SETTLERS® 6 GOLD (Europe) PC

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 27 October 2008 - 01:57.

Postad 27 October 2008 - 01:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Vad hände i Q1 då?

Sett till Q2 så är PS3 och 360 lika på 20% hos UBIsoft.

Här ser man iaf en klar påverkan av piratkopiering. Fler konsoler sålda på 360 men ändå så drar PS3 in samma eller bättre för UBIsoft.

Postad 27 October 2008 - 20:29

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Analysis: PS3 selling more games than Xbox 360 with smaller install base.

"The PS3 is rapidly becoming the bread-winner for many of the third party publishers. We wrote a story a few months ago where according to EA’s financial report the PS3 was the clear bread-winner over the Xbox 360 and the Wii. Now it seems that Konami, Namco Bandi and Ubisoft have joined the ranks of EA where the PS3 console is bringing in more money than the Xbox 360.

EA

In our previous story, we talked about how the PS3 is EA’s new bread-winner in terms of bringing home the bacon. According to EA’s previous financial statement, the PS3 accounted for about 17% of total revenue in comparison to the Xbox 360’s 10%. That is quite significant when considering that EA is the largest third party video game publisher in the world.

Namco Bandi

Namco Bandi is the largest third party publisher in Japan. According to the publisher’s recent financial statement, the PS3 currently moved approximately 57% more software than it’s direct competitor, the Xbox 360. Namco Bandi is sort of the EA of Japan, considering the amount of revenue it generates from software.

Konami

Konami is one of the top three publishers in Japan in terms of revenue. With the recent release of Metal Gear Solid 4, it is not all that surprising that the PS3 would have a larger piece of the pie. However, according to Konami’s recent financial statements, the PS3 accounted for a whopping 57.3% of the sales this past quarter, while the Xbox 360 accounted for only 2.6%. This changed from last year, when the Xbox 360 brought in more sales compared to the PS3.

UbiSoft

UbiSoft is considered to be one of the top three publishers in all of Europe. According to UbiSoft’s half year financial report (6 months 2008/09), the PS3 accounted for about 20% of the software sales compared to the Xbox 360’s 14%. Considering UbiSoft’s presence in Europe, this is quite a significant turn of event.

Wrap-up

It’s mind blowing that not only is the PS3 competing toe-to-toe with the Xbox 360, it is out performing the later in many of the instances. Considering that the Xbox 360 has a larger install base by 5 million, it looks like the PS3 is performing more efficiently in terms of sales for third party publishers.

Since 2005, when the Xbox 360 first launched with no competition, it seems that the PS3 has been steadily climbing in terms of the software sales. This pretty much means that the PS3 has been taking more and more potential Xbox 360 sales as time goes by. The future for the PS3 looks bright and healthy, however if the current trend continues the Xbox 360 might find itself struggling to compete in the market."

http://gamer.blorge....r-install-base/

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 27 October 2008 - 20:32.

Postad 27 October 2008 - 21:14

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Sedan får man ha i tanken att pirater finns på 360 men inte på PS3.
Även vad för spel dom olika släpper, säg att konami släpper 3 till PS3 på den perioden men bara 1 till 360 så är det inte så konstigt med fler sålda på PS3.

Postad 27 October 2008 - 21:55

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Det här borde ju naturligtvis även påverka MS då de inte får in licenspengar för spelen. En annan sak som spelar in är väl att PS3-ägare ofta är lite äldre och har råd att köpa fler spel kan jag tänka mig.

Sedan får man ha i tanken att pirater finns på 360 men inte på PS3.
Även vad för spel dom olika släpper, säg att konami släpper 3 till PS3 på den perioden men bara 1 till 360 så är det inte så konstigt med fler sålda på PS3.

Så kan det ju vara med de japanska utvecklarna men knappast för EA:

EA

In our previous story, we talked about how the PS3 is EA’s new bread-winner in terms of bringing home the bacon. According to EA’s previous financial statement, the PS3 accounted for about 17% of total revenue in comparison to the Xbox 360’s 10%. That is quite significant when considering that EA is the largest third party video game publisher in the world.

Postad 27 October 2008 - 22:14

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Lite märkligt med tanke på att MS i sin senaste rapport påpekade att de var ledande på attach ratio.
Postad bild

Postad 27 October 2008 - 22:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det här borde ju naturligtvis även påverka MS då de inte får in licenspengar för spelen. En annan sak som spelar in är väl att PS3-ägare ofta är lite äldre och har råd att köpa fler spel kan jag tänka mig.

Enligt undersökningar har 360 högre attachrate än PS3. Så på den punkten faller man.

Slayers post, inte hans utan den han länkar till, är extremt vinklad. Inte nog med att den som skapar artikeln helt utesluter källor vilket är en illa start.

Först har han helt selektivt valt olika företag. Var är Take2? Var är SE som är större än NB? Var är Capcom?. Han tar dessutom ut olika årsdelar, Namco Bandai är det bara lite ord utan att hänvisa till vilka kvartal eller rapporter han pratar om. FY 2008 sålde 360 mer mjukvara, första kvartalet FY 2009 sålde PS3 mer men då var också antalet släppta titlar på 360 = 0 och på PS3 = 1 (Ett Dragon Ball Z spel).

Vad har Konami släppt till 360 Q1 FY2009? Mer eller mindre INGET. Alltså INGET vs MGS4 - lite orättvis bild. Sett hela FY2008 sålde 360 mer. Tror iof att FY2009 på Konami är störst för PS3 men MGS4 är också en extremt stor titel.

EA är han dock rätt ute. Q1 FY2009 är 17% vs 10% mot Q4 FY2008 som var 14% vs 11%. MEN det är också beroende på hur man vill se på bokföringen, tar man och rensar bort de vanliga bokföringsprinciperna för att få fram en mer ren försäljningssiffra ja då är det 360 som har 13% och PS3 har 11%.

Går man sen över till UBIsoft så är det senaste officiella kvartalet, alltså Q2 FY2009 20% vs 20% där samma kvartal FY2008 var 18% till PS3 och 14% 360, alltså en ÖKNING till 360 som nu enligt SENASTE rapporten har samma del.

Till bolag som killen helt sket i har vi:

Take-Two. Avslutar sitt FY2008 i mitten av sommaren, men saknar rapport för Q4. Sett till senaste för 2008 så är det ett övertag för 360 med 44% vs 37%.

Capcom bryter tyvärr inte ner sina siffror, SE gör heller inte det.

Så lite mer kött på benen. Statistik är alltid kul att vinkla.

Men hans huvudpoäng kvartstår dock. PS3 kommer snart springa om trots lägre försäljning. Tror som sagt att piratkopiering har påverkat mycket, tror också den är starkare i Europa än i USA. Nu är de nya 360 maskinerna betydligt svårare så vi får väl se.

Men som sagt. Än så länge är det 360 ägarna som lagt ner mest pengar på sina konsoler. Men attachraten är väl dock räknad från konsolsläppet vilket 360 var 1 år tidigare så det kan också vara missvisande. Det som MS också säger är väl bara US? tror deras rate är lägre i Europa.

Redigerat av PalmiNio, 27 October 2008 - 22:58.

Postad 27 October 2008 - 23:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Men som sagt. Än så länge är det 360 ägarna som lagt ner mest pengar på sina konsoler. Men attachraten är väl dock räknad från konsolsläppet vilket 360 var 1 år tidigare så det kan också vara missvisande. Det som MS också säger är väl bara US? tror deras rate är lägre i Europa.

8.1 per US NPD står det så det är bara USA ja.

Postad 28 October 2008 - 07:18

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0

Lite märkligt med tanke på att MS i sin senaste rapport påpekade att de var ledande på attach ratio.

Är väl inte så märkligt, om du nu inte vill gotta dig åt det bara =)
Men för att göra dig lite "ledsen" igen så är det bara från några utvecklare detta gäller. i det stora hela säljer 360 fler spel ändå.
Sedan beror det ju på vad dom olika utvecklarna har släpps för spel under den perioden osv.

Redigerat av Fiddey, 28 October 2008 - 07:22.

Postad 28 October 2008 - 09:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Bör också tilläggas att UBIsoft släppte Haze i början av året, en exklusiv och bra hypad titel till PS3 vilket såklart har påverkat rapporten. Så sett till Q1 FY2009 där 20% vs 20% står så är detta mer rättvisande.

Postad 28 October 2008 - 12:45

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Ja det är alltid lätt att vinkla siffror när man väljer ut datum osv.

Postad 28 October 2008 - 14:33

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0

Är väl inte så märkligt, om du nu inte vill gotta dig åt det bara =)
Men för att göra dig lite "ledsen" igen så är det bara från några utvecklare detta gäller. i det stora hela säljer 360 fler spel ändå.

Källa?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.