Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 10 July 2009 - 13:46

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Även min uppgraderade 8110 drar ur batterierna mycket snabbare i standbyläge än den gjorde innan. Jag har vare sig FM-sändare eller blåtand aktiverat, och den håller sig inte ens över natten. Tidigare kunde den vara i standby i flera dagar innan den stängde av sig helt.

Titta gärna på mitt inlägg #1135.

/Franz

Postad 10 July 2009 - 14:01

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Titta gärna på mitt inlägg #1135.

/Franz

Jo, jag såg det inlägget. Det är väl ett sätt att kringå problemet, men jag förvarar nästan alltid navigatorn i bilen och då funkar det ju inte.

Såg i 8310-forumet att någon fått bukt med urladdningen genom att ladda mojängen via nätadaptern och låta den ladda ur sig. Tydligen kan också laddkabeln vara strulig, men då borde det varit lika illa innan uppgraderingen.

/afe

Postad 10 July 2009 - 14:04

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Dubbelpost ...

Redigerat av afe, 10 July 2009 - 14:05.

Postad 10 July 2009 - 20:54

Unregistered8d15973f
  • Unregistered8d15973f
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jo, jag såg det inlägget. Det är väl ett sätt att kringå problemet, men jag förvarar nästan alltid navigatorn i bilen och då funkar det ju inte.

Såg i 8310-forumet att någon fått bukt med urladdningen genom att ladda mojängen via nätadaptern och låta den ladda ur sig. Tydligen kan också laddkabeln vara strulig, men då borde det varit lika illa innan uppgraderingen.

/afe

Nja riktigt så var det inte. Jag hade problem med att den laddade ur under körning trots att den visade att den laddade. Detta fungerar nu utan problem efter det jag gjorde med nätadaptern, men jag har precis som många andra fått problem med att batteriet laddar ur sig oerhört snabbt om man inte har den på laddning. Tidigare höll det i ett par veckor utan problem innan den var helt urladdad.

Har förövrigt satt i ett Sandisk Ultra Extreme III 8Gb 20mb/s och det fungerar fint, dock har jag inte märkt av att navigatorn skulle blivit nått snabbare efter det. Men fungerar gör det iaf. :(

Postad 11 July 2009 - 19:23

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Har förövrigt satt i ett Sandisk Ultra Extreme III 8Gb 20mb/s och det fungerar fint, dock har jag inte märkt av att navigatorn skulle blivit nått snabbare efter det. Men fungerar gör det iaf. :)

Jag antar att du har en 8110. Jag gjorde samma manöver till min 8310 (var 8310 redan vid inköpet) och upplevde att den blev 2-3 ggr snabbare. kan det vara att minneskortläsaren i 8310 är snabbare än den i 8110?? Mitt 8Gig kort var egentligen till kameran och där behövdes den ju. Jag skaffade därför Scandisk Extreme III (30MB/sek edition) på 16GByte till GSP:en. Det fungerar utmärkt och är snabbt. Gott om plats för talböcker och musik (och här kommer FM-sändaren till sin rätt, den saknas ju som bekant i 7310).

Redigerat av rgs, 11 July 2009 - 19:31.

Postad 11 July 2009 - 20:12

Unregistered8d15973f
  • Unregistered8d15973f
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag antar att du har en 8110. Jag gjorde samma manöver till min 8310 (var 8310 redan vid inköpet) och upplevde att den blev 2-3 ggr snabbare. kan det vara att minneskortläsaren i 8310 är snabbare än den i 8110?? Mitt 8Gig kort var egentligen till kameran och där behövdes den ju. Jag skaffade därför Scandisk Extreme III (30MB/sek edition) på 16GByte till GSP:en. Det fungerar utmärkt och är snabbt. Gott om plats för talböcker och musik (och här kommer FM-sändaren till sin rätt, den saknas ju som bekant i 7310).

Det kan ju mycket väl vara så. Upplevde gps'n väldigt buggig med det föregående sd kortet. (nått som blivit sen uppgraderingen), och eftersom jag kopierade över filerna till det nya kortet så kan problemet följt med. Så inatt tog jag en äldre backup och lade in denna istället och gjorde sen alla uppdateringar och just nu skulle jag nog kunna säga att den känns snabbare. Har dock inte testat den ute på vägen än, det får bli imorgon när jag åker till Sälen, men responens känns snabbare så här långt som jag kan testa hemma. Dock går filöverföring inte särskilt fort, runt 3-3,5Mb/s, så jag tror den snabbare responsen för min del snarare beror på att det förra sd-kortet kanske inte var helt ok. Ska testa ett av mina 8Gb Transcend class 6 sd kort, som jag normalt har till hd-videokameran, och se om det blir samma resultat där. Men det får bli en annan dag.

Postad 13 July 2009 - 19:26

magnum66
  • magnum66
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Även min uppgraderade 8110 drar ur batterierna mycket snabbare i standbyläge än den gjorde innan. Jag har vare sig FM-sändare eller blåtand aktiverat, och den håller sig inte ens över natten. Tidigare kunde den vara i standby i flera dagar innan den stängde av sig helt.

Har samma problem med min nya 8310, tycker det är riktigt dåligt, men såg detta i manualen ang. avstängning
Ställa in navigationsenheten på standby
► Tryck kort (max. 2 sekunder) på (On/Off)
Automatiskt Standby
Du kan konfigurera NAVIGON 83xx så att navigationsenheten försätts i
standbyläge autormatiskt.
► Klicka i NAVIGATION på Alternativ > Inställningar > Allmänt >
Automatiskt Standby.
► Ange efter vilken tid navigationsenheten skall försättas i
standbyläge (Aldrig, Efter 10 min., Efter 20 min., Efter 30 min.).
► Välj Utan ström för att försätta enheten i standbyläge när den
externa strömförsörjningen är avbruten.
Stänga av navigationsenheten
► Tryck (On/Off) för att stänga av enheten. (ca. 6 sekunder)
Anmärkn: Senaste aktivt fönster öppnas igen efter att
navigationsenheten har ställts in på standby, nästa gång du aktiverar
enheten. Standbyläget förbrukar dock en aning ström. Batteriet kan
vara tomt efter ett par dagar.
Om du stänger av enheten, förbrukas ingen ström. Batteriet kan hålla i
flera månader. Återstart av enheten betyder att den startar om, det kan
ta ett tag (ca. 30 sekunder). Dina inställningar samt sparade resmål och
resvägar påverkas inte.

Har dock inte hunnit testa detta än men hoppas det kan vara en lösning på problemet

mvh/ Magnum66

Postad 14 July 2009 - 09:33

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Min uppgraderade 8110 som fungerat snällt sedan inköpet för ett år sedan vägrar efter ett par veckor som 8310 att ta emot text då man skall mata in en ny adress. Efter första bokstaven låser den sig helt. Återgång till fabriksinställningarna hjälper inte, inte heller en reset. Är det någon som haft samma problem och löst det?

Postad 14 July 2009 - 09:38

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

► Tryck (On/Off) för att stänga av enheten. (ca. 6 sekunder)
Anmärkn: Senaste aktivt fönster öppnas igen efter att
navigationsenheten har ställts in på standby, nästa gång du aktiverar
enheten. Standbyläget förbrukar dock en aning ström. Batteriet kan
vara tomt efter ett par dagar.
Om du stänger av enheten, förbrukas ingen ström. Batteriet kan hålla i
flera månader. Återstart av enheten betyder att den startar om, det kan
ta ett tag (ca. 30 sekunder). Dina inställningar samt sparade resmål och
resvägar påverkas inte.

Har dock inte hunnit testa detta än men hoppas det kan vara en lösning på problemet

mvh/ Magnum66

Jag testade precis detta...men det fungerade inte på min 8310 (uppdaterad 8110). Om jag trycker in On/Off-knappen och håller den intryckt (har testat upp till tio sekunder) händer ingenting förrän jag släpper den. Då går maskinen in i Stand By precis som om jag tryckt på knappen 1/10-dels sek. :)

Postad 14 July 2009 - 12:11

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hej,

Jag köpte min Navigon 8110:a för ca 1 år sedan. Igår köpte jag en uppgradering av min enhet till Navigon 8310. Jag hade redan installerat senaste Navigon Fresh 1.6.2 och hittade min köpta uppgradering under ”My Content”. Jag påbörjade installationen, men under uppgraderingen kom ett felmeddelande upp: ”Kunde inte öppna mappen.” eller ngt liknande. Min enhet gick då inte att starta. I detta läge gjorde jag en återställning till en backup och allt var tillbaka till före uppgraderingsförsöket.

Då gjorde jag ett nytt försök att uppgradera. Uppgraderingen fanns nämligen fortfarande under ”My Content”. Men samma sak hände igen! Efter nedladdningen (som förövrigt tog en j-la tid) och installationen skulle påbörjas kom en felmeddelande upp: ”Mappen kunde inte öppnas”. Dock, nu försvann uppgraderingsalternativet under ”My Content” och enheten heter inte ”8110” i Navigon Fresh som förut utan istället ”8110_upgrade”.

Efter även detta försök fungerar inte min enhet alls! Startskärmen kommer upp och den korta melodislingan hörs, men därefter händer ingenting. Jag har testat att reset:ta den ett antal gånger men samma sak händer. Jag tänkte att jag då kunde gå tillbaka till bakupen, men den har försvunnit, för nu tycker ju Fresh att jag har en 8310:a och till den finns ingen backup gjord! :(

Då ringde jag supporten som sade att jag skulle skicka denna info till dem och därefter invänta uppgifter rörande returnering till Tyskland. Jag frågade då ifall de inte kunde skicka mig uppgraderingen igen, men det kunde de inte...

Förbannat också! Mitt i sommaren och ingen enhet på lång tid. Supporten sade att allt skulle ta upp till 18 dagar!
Och det kommer väl räknas från den dan UPS kommer till mig.

Någon annan med samma bekymmer?

/M

Postad 14 July 2009 - 12:27

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag använder inte Navigon Fresh för att ta backup utan gör en kopia av hela kortet till en mapp på datorns hårddisk med hjälp av en kortläsare för SDHC-kort. Tack vare detta kunde jag fixa det problem jag beskrev nyss, dvs att det inte längre gick att mata in text till nya favoriter. Det visade sig bero på (minst) en korrupt fil på kortet så jag raderade det, formaterade det i FAT32 och lade tillbaka den kopia jag gjorde då jag uppgraderat min 8110-a till en 8310.
Så nu går navigatorn igen. Innan jag ger mig ut på vägarna tänker jag för säkerhets skull ta en extra programkopia på ett annat SDHC-kort. (Och så har jag laddat min gamla Mio C710...)

Postad 18 July 2009 - 16:04

curtanders
  • curtanders
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har också problem med Navigon 8110. Det är att jag har svårt att "starta" den. När jag trycker på on/off knappen för att starta händer INGET. Jag kan trycka många gånger utan att något händer. Om jag gör en "reset" så brukar det fungera. Men jag vill inte resetta den varje gång jag ska använda den. Jag har den senaste mjukvaran installerad, utan att det fungerar bättre. Navigon kundservice sa att jag skulle hålla nere jag tror att det var reset-knappen, eller on/off knappen i 15 sekunder för att göra en riktig system start. Det har jag också gjort och ingenting händer, förutan att den går igång den gången, bara för att fortsätta att strula nästa gång jag ska starta den.
Jag har lämnat in den och fick den tillbaka efter 5 veckor, de hade inte hittat något fel. Jag sände bara tillbaka själva GPS-en inte alla tillbehör.

Har någon annan haft liknande problem?

Hej,

Jag köpte min Navigon 8110:a för ca 1 år sedan. Igår köpte jag en uppgradering av min enhet till Navigon 8310. Jag hade redan installerat senaste Navigon Fresh 1.6.2 och hittade min köpta uppgradering under ”My Content”. Jag påbörjade installationen, men under uppgraderingen kom ett felmeddelande upp: ”Kunde inte öppna mappen.” eller ngt liknande. Min enhet gick då inte att starta. I detta läge gjorde jag en återställning till en backup och allt var tillbaka till före uppgraderingsförsöket.

Då gjorde jag ett nytt försök att uppgradera. Uppgraderingen fanns nämligen fortfarande under ”My Content”. Men samma sak hände igen! Efter nedladdningen (som förövrigt tog en j-la tid) och installationen skulle påbörjas kom en felmeddelande upp: ”Mappen kunde inte öppnas”. Dock, nu försvann uppgraderingsalternativet under ”My Content” och enheten heter inte ”8110” i Navigon Fresh som förut utan istället ”8110_upgrade”.

Efter även detta försök fungerar inte min enhet alls! Startskärmen kommer upp och den korta melodislingan hörs, men därefter händer ingenting. Jag har testat att reset:ta den ett antal gånger men samma sak händer. Jag tänkte att jag då kunde gå tillbaka till bakupen, men den har försvunnit, för nu tycker ju Fresh att jag har en 8310:a och till den finns ingen backup gjord! ;)

Då ringde jag supporten som sade att jag skulle skicka denna info till dem och därefter invänta uppgifter rörande returnering till Tyskland. Jag frågade då ifall de inte kunde skicka mig uppgraderingen igen, men det kunde de inte...

Förbannat också! Mitt i sommaren och ingen enhet på lång tid. Supporten sade att allt skulle ta upp till 18 dagar!

/M

Postad 19 July 2009 - 22:01

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej,

Efter även detta försök fungerar inte min enhet alls! Startskärmen kommer upp och den korta melodislingan hörs, men därefter händer ingenting. Jag har testat att reset:ta den ett antal gånger men samma sak händer. Jag tänkte att jag då kunde gå tillbaka till bakupen, men den har försvunnit, för nu tycker ju Fresh att jag har en 8310:a och till den finns ingen backup gjord! :P

/M

Hej!

En uppdatering av status på min historia: Skickade ett mail till dem, som jag beskrev. Dock fick jag inget svar från dem och i torsdags ringde jag supporten igen för att fråga om varför jag inte fått några uppgifter. Killen jag då pratade med fick höra hela historien igen och rådde mig att söka på HDDn efter min gamla 8110-backup och kopiera över den till enheten, sedan skulle jag ringa tillbaka så kunde han enable:a nedladdningen igen. Precis det den första tjejen påstod att de inte kunde göra! Märkligt!

Nåväl, gjorde som han sade (formatterade först) och vips så hade jag min 8110:a tillbaka i fullt fungerande skick! Perfekt! När jag sedan gick in i Navigon Fresh dök uppdateringen upp där igen! Killen på supporten påstod ju att han behövde manuellt enable:a uppgraderingen, men det behövdes alltså inte.

Nåväl, efter ungefär tre försök att uppgradera (och vid misslyckanden manuellt kopiera tillbaka 8110-backupen) fick jag äntligen igång min maskin på 8310-mjukvaran med Q2-kartor för Europa! Allt fungerar nu perfekt och jag tänker naturligtvis inte skicka in min enhet.

Man kan sammanfattningsvis säga att supporten många gånger inte har koll på läget. Därför, om ni får något skumt svar, ring igen och snacka med någon ny kille/tjej. Du kan få ett annat svar...

För övrigt känns 8310:ans mjukvara kanon! Ni kan ju läsa prylportalens lilla review:

Test av 8310

mvh Martin

Postad 22 July 2009 - 19:13

CajsaStina
  • CajsaStina
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag uppgraderade till 8310 den 2009-05-18. När jag gick in på navigonfresh så hade jag kartuppgradering till 2013-05-18
Tack Navigon

:)

Tobben

Postad 23 July 2009 - 13:39

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Kan inte uppdatera ny karta ... mailat Navigon men dom svarar inte, någon som har erfarenhet (se bild nedan)?

Postad bild

Har inte lagt in NÅGOT på den sedan köp!??

Redigerat av Unregistered862a88dc, 23 July 2009 - 13:42.

Postad 23 July 2009 - 14:08

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Beror på att Navigon var lite snål och skickade med ett 2GB kort...

-Jonas

Kan inte uppdatera ny karta ... mailat Navigon men dom svarar inte, någon som har erfarenhet (se bild nedan)?

Postad bild

Har inte lagt in NÅGOT på den sedan köp!??

Postad 23 July 2009 - 15:22

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Beror på att Navigon var lite snål och skickade med ett 2GB kort...

-Jonas

Vad är Navigons lösning på det då?

Postad 23 July 2009 - 15:28

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Vad är Navigons lösning på det då?

Kolla igenom tråden, har för mig att någon tidigare har berört detta ämne och hur kontakten med Navigon har varit. Eftersom jag skulle ha en massa annat på kortet så löste jag det genom att köpa ett större kort (8GB).

-Jonas

Postad 23 July 2009 - 17:08

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Kolla igenom tråden, har för mig att någon tidigare har berört detta ämne och hur kontakten med Navigon har varit. Eftersom jag skulle ha en massa annat på kortet så löste jag det genom att köpa ett större kort (8GB).

-Jonas

Har kollat men hittar ingen lösning.

Navigons svar nu: "Köp större kort eller installera mindre antal länder." :) FYFAAN va dåligt!!!

Redigerat av Unregistered862a88dc, 23 July 2009 - 17:34.

Postad 23 July 2009 - 22:05

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Navigons svar nu: "Köp större kort eller installera mindre antal länder." ;) FYFAAN va dåligt!!!

Kan inte annat än hålla med dig om att det suger.
Noterade att med 8310 så verkar det följa med ett 4GB kort. Om någon orkade böka med ARN så misstänker jag att deras intresseflagga skulle höjas eftersom dom säljer en produkt med förevändning att man kan uppdatera den gratis i två år, trots att det inte går (gratis).

-Jonas

Postad 23 July 2009 - 22:20

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Navigons svar nu: "Köp större kort eller installera mindre antal länder." ;) FYFAAN va dåligt!!!

Visst kan man tycka det är lite dåligt. Men va fan, köp dig ett 4GB SDHC-kort för 100-150 spänn och slipp alla framtida bekymmer, vetja. Då kan du ju köra lite MP3 m.m på det också.

Annars kan du ju ta bort några länder som är mindre nogräknade, såsom Andorra m.m. Du har ju runt 40 länder att välja mellan. Ta bort de mest osannolika länderna...

/M

Postad 24 July 2009 - 11:11

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Visst kan man tycka det är lite dåligt. Men va fan, köp dig ett 4GB SDHC-kort för 100-150 spänn och slipp alla framtida bekymmer, vetja. Då kan du ju köra lite MP3 m.m på det också.

Annars kan du ju ta bort några länder som är mindre nogräknade, såsom Andorra m.m. Du har ju runt 40 länder att välja mellan. Ta bort de mest osannolika länderna...

/M

"Navigons flaggskepp 8110 med 2 års fria kartuppdateringar"
"Lite dåligt" .. dom ljuger i sin reklam och tar inte ansvar för det!! Köper man Navigons värsting-GPS för dyr slant så förväntar man sig INTE att behöva åka och lägga ut MER PENGAR när första uppdateringen ska göras!!! "2 års fria kartuppdateringar" är således en ren lögn!

Ta bort länder är INGET alternativ, reser mycket och vet inte var jag härnäst behöver den i europa ..

Postad 24 July 2009 - 16:20

Unregistered8b4547f1
  • Unregistered8b4547f1
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
farsan köpte denna igår, vad säger ni. ska man ta och göra en uppdatering med en gång till 8310 eller? Har inte hunnit testa den alls...

Postad 25 July 2009 - 09:15

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

"Navigons flaggskepp 8110 med 2 års fria kartuppdateringar"
"Lite dåligt" .. dom ljuger i sin reklam och tar inte ansvar för det!! Köper man Navigons värsting-GPS för dyr slant så förväntar man sig INTE att behöva åka och lägga ut MER PENGAR när första uppdateringen ska göras!!! "2 års fria kartuppdateringar" är således en ren lögn!

Ta bort länder är INGET alternativ, reser mycket och vet inte var jag härnäst behöver den i europa ..

Jag skulle nog inte säga att det är lögn. Det är ju gratis att uppdatera kartorna i två år och inget hindrar dig att uppdatera kartorna hur många gånger som helst under denna tid. Mao kan du uppdatera varje gång du reser till ett nytt land.

Jag kan hålla med om att det är väldigt sniket att skicka med så små kort, speciellt som minneskort är så otroligt billiga nuförtiden, och hade Navigon formulerat reklamen: "Två års gratis uppdatereing av hela Europa på medföljande minneskort" DÅ hade det varit lögn.

För de flesta är det faktiskt mest praktiskt att inte lägga in alla kartor på kortet på grund av att back up:er på så sätt går snabbare och för oss som vill ha allt på kortet så handlar det inte ens om två hundralappar att skaffa ett större kort.

Postad 25 July 2009 - 11:40

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Det är ju gratis att uppdatera kartorna i två år och inget hindrar dig att uppdatera kartorna hur många gånger som helst under denna tid.

Det är ju det som INTE går, får felmeddelande när jag försöker uppdatera FÖRSTA gången!

Den produktspecifikation / reklam dom har för 8110n är således FELAKTIG!! Det borde stå: "Gratis uppdatering av kartor är möjlig OM du själv köper och ominstallerar ett STÖRRE minneskort" ... om de ska vara sanningsenliga och korrekt informera de kunder som köper deras top-of-the-line-GPS!!!

Konstigt med folk som ska försvara företag som lurar kunder .. jobbar du på Navigon eller?

Postad 25 July 2009 - 15:33

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Det är ju det som INTE går, får felmeddelande när jag försöker uppdatera FÖRSTA gången!

Den produktspecifikation / reklam dom har för 8110n är således FELAKTIG!! Det borde stå: "Gratis uppdatering av kartor är möjlig OM du själv köper och ominstallerar ett STÖRRE minneskort" ... om de ska vara sanningsenliga och korrekt informera de kunder som köper deras top-of-the-line-GPS!!!

Hej,

Jag köpte min 8110:a när den kom, sommaren förra året. Jag hade originalminneskortet den första tiden och då gick det iaf. bar för mig att uppdatera. Dock bytte jag till 8 GB sedan och sedan dess kan jag ju inte avgöra ifall dagens kartor är för stora för originalminneskortet. Dock har jag en backup från november 2008 som innehåller Q3-2008. Ligger på mitt 2GB-kort nu och tar upp 1,81GB (1949 892 608 bytes), 78,5 MB ledigt.

Som sagt, det är snålt med utrymme, men vi får vara lite nyanserade i kritiken samt vara lite kreativa.

Den nyaste uppdateringen borde inte bidra med ett enormt tillägg till den totala minnesåtgången jmf. med Q3-2008, eller hur? Du borde kunna klara dig med orginalkortet genom att ta bort max ett eller två länder, av ca. 40 st. Testa dig fram. Att ta bort Navigons exempelbilder i "Pictures"-mappen bidrar oxå. Även om du åker i många länder är jag övertygad att du kan hitta två länder som du högst otroligt besöker.

/M

Postad 25 July 2009 - 15:57

John-Doe
  • John-Doe
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Konstigt med folk som ska försvara företag som lurar kunder .. jobbar du på Navigon eller?

Nu får du lugna ned dig lite...du anser att Navigon lurar sina kunder och jag anser inte att de lurar sina kunder (på den här punkten). Det betyder inte att jag jobbar på Navigon!

Som jag skrev så tycker jag också att det är sniket att leverera maskinerna med så små kort, men att de skulle luras håller jag inte med om. Jag har för mig att de någonstans skriver att man kan ladda in, och lyssna på, sin favoritmusik också...så om mitt favoritbibliotek med musik på 50 G inte får plats, luras de med det också?

Om du nu är så upprörd för detta så anmäl till ARN för all del (tror dock inte att Navigon kommer fällas OM de skulle kolla upp det) men du vinner ju ingenting på att hoppa på oss andra på detta forum!

Postad 26 July 2009 - 14:16

magen
  • magen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej köpte mig en navigon 4310 max igår idag köpte jag text to speak (tts) men jag får inte upp det på det programet man laddar hem att man köpt det men har ett mail där det står att jag betalat men jag kan inte hitta nerladdningen för text to speak (tts) snälla hjlp mig

Postad 27 July 2009 - 08:16

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

hej köpte mig en navigon 4310 max igår idag köpte jag text to speak (tts) men jag får inte upp det på det programet man laddar hem att man köpt det men har ett mail där det står att jag betalat men jag kan inte hitta nerladdningen för text to speak (tts) snälla hjlp mig

Ser du inte det i fresh? Jag ser alltid TTS i fresh som ett alternativ att köpa. Ring supporten.

Postad 28 July 2009 - 19:42

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

...du anser att Navigon lurar sina kunder och jag anser inte att de lurar sina kunder.

Du kan ju tycka det du vill.
Enligt marknadslagen:
"marknadsföringslagen säger att man inte får beskriva en produkt som kostnadsfri om det slutliga priset är ett annat."
Jämför: KO_kraver_tydligare_annonser_fran_operatorer

Postad 29 July 2009 - 08:24

Posti2ggr
  • Posti2ggr
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ni som har problem med uppdateringar och korrupta filer, läs tråden för 8310 om formatering av SDHC-kort av Kuenring längst ner på sida 1. Jag hade diverse konstiga problem med min uppdaterade 8110 till 8310.

Jag formaterade mit 4GB SD-kort ifrån Elgiganten med FAT32 och la sedan tillbaka min backup ifrån 8110, gjorde uppgraderingen till 8310 igen och sedan Q2 kartorna. MP3 spelaren fungerade dåligt och vissa låtar blev korrupta efter att jag försökt spela upp dom.

Läste då Kuenrings inlägg om att formatera SD-korten med Panasonics SDFormatter V2.0, gjorde detta
och la tillbaka backupen igen, uppgraderade till 8310 samt Q2 och nu fungerar enheten felfritt.

En arbetskollega till mig köpte en 8310 där han satt i ett formaterat 8GB's kort och återställt sin backup.
Enheten fungerade så dåligt, hängde sig, angav felmeddelande med mera så han tänkte skicka tillbaka enheten.
Men efter test med original-kortet då enheten fungerade felfritt så provade han med SDformatter och nu fungerar även 8GB's kortet och han är nöjd.

/Posti

Postad 03 August 2009 - 13:22

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Är det någon som kan svara på lite frågor kring 8310!
Jag är i köptankar efter varit en trogen TomTom användare senast 930T tänkte jag prova ngt nytt.

Finns POI som systembolag osv direkt eller måste man hålla på att fulhacka för att få detta fungera ?
- tomtom har ju detta som man kan ladda ner från deras sida!
TMC är inbyggt i strömsladden som jag förstår, men måste den ligga synlig ? jag har idag dragit kabeln genom
min mitt högtalare Volvo S60 och en lös TMC sladd går längs vindrutan på min TomTom

Måste man använda sig av XP för att lägga in kartor mm ? jag kör OSX och har i.f.s Win 7 installerad men försöker ju
gärna slippa den skiten om man säger så.

Varför finns inte 8310 svart ? :)
Läser både fördelar och nackdelar om denna Nav men ni som har en 8310 hur står den sig emot en TomTom 930T ??

Postad 04 August 2009 - 06:36

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
När jag i helgen körde norrut på E20 och skulle ta av på riksväg 26 mot Kristinehamn enligt den inplanerade rutten fick jag inga instruktioner av den till 8310-a uppgraderade 8110-an (varken i tal eller på skärmen) att ta av i korsningen trots att kartbilden på skärmen visade att jag skulle göra detta. Jag körde förbi utan att ta av för att se vad som skulle hända och fick omedelbart uppmaning att vända om. När jag gjort detta ett par kilometer längre fram och närmade mig norrifrån visade kartbilden att jag skulle ta av, men fortfarande inga instruktioner.

På hemvägen hände motsvarande sak. När jag passerat Kristinehamn på riksväg 26 sade navigatorn ”fortsätt på vägen i 100 kilometer” och motsvarande information visades också på skärmen. (Jag kommer inte ihåg exakt avstånd, men det var till Götene, dvs. en avsevärd del av sträckan var på E20.)

Hur rapporterar jag detta?

Redigerat av cas, 04 August 2009 - 09:45.

Postad 04 August 2009 - 11:58

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

När jag i helgen körde norrut på E20 och skulle ta av på riksväg 26 mot Kristinehamn enligt den inplanerade rutten fick jag inga instruktioner av den till 8310-a uppgraderade 8110-an (varken i tal eller på skärmen) att ta av i korsningen trots att kartbilden på skärmen visade att jag skulle göra detta. ................

Hur rapporterar jag detta?

8110 som uppgraderades till 8310 har ibland sina egenheter….
En reset hjälper ibland men knappast här.
Hur är det om du simulerar den aktuella vägen vid korsningen?

Jag har simulerat trafiksituationen E20/riksväg 26 på både
8110 och 2110max, men hittade inga konstigheter varken
med kartan eller instruktionen.
Det bästa vore om en annan ägare av en uppgraderad 8110
kunde höra av sig till dig.

Du var kanske bland de första som gjorde uppgraderaderingen,
så kolla gärna på FRESH att du har den senaste filversionen
på ditt kort.
Om du inte vill jobba för mycket med problemet, så
kan du vänta på Q3. Då släpps också en nyare filversion
som ibland innehåller någon rättelse.

Alternativet är att ta fram 8110 kopian och göra om proceduren.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 04 August 2009 - 12:11.

Postad 04 August 2009 - 18:40

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej Franz!
Tack för Dina förslag!
Jag har simulerat en resa från Fredslund på E20 till Hassle Kyrka och tillbaka med min uppgraderade 8110a men resultatet är tyvärr oförändrat mot vad jag beskrev förut, dvs. inga instruktioner i korsningen E20/riksväg 26 men däremot då jag närmar mig fartkamerorna vid respektive mål. Jag har gjort detta med två installationer, den ena på ett 16GB-kort ZAP och den andra på ett 4GB Sandisk Extreme, så en nyinstallation känns tveksam.
Filversionen är den senaste enligt FRESH. Förhoppningsvis innehåller Q3 en rättelse, jag väntar på den.

Jag bor förresten i Göteborg, och de "muntligt" föreslagna vägarna genom Tingstadstunneln har alltid verkat mindre rimliga än det kartan visat. Trafiksituationen där är dock så trasslig att jag inte brytt mig om att försöka analysera vad som varit "mest rätt". Däremot är problemet uppenbart i korsningen E20-riksväg 26. Kanske någon annan göteborgare givit sig på det eventuella problemet?

/CaS

Postad 04 August 2009 - 19:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Franz!
Tack för Dina förslag!
Jag har simulerat en resa från Fredslund på E20 till Hassle Kyrka och tillbaka med min uppgraderade 8110a men resultatet är tyvärr oförändrat mot vad jag beskrev förut, dvs. inga instruktioner i korsningen E20/riksväg 26 men däremot då jag närmar mig fartkamerorna vid respektive mål. Jag har gjort detta med två installationer, den ena på ett 16GB-kort ZAP och den andra på ett 4GB Sandisk Extreme, så en nyinstallation känns tveksam.
Filversionen är den senaste enligt FRESH. Förhoppningsvis innehåller Q3 en rättelse, jag väntar på den.

Jag bor förresten i Göteborg, och de "muntligt" föreslagna vägarna genom Tingstadstunneln har alltid verkat mindre rimliga än det kartan visat. Trafiksituationen där är dock så trasslig att jag inte brytt mig om att försöka analysera vad som varit "mest rätt". Däremot är problemet uppenbart i korsningen E20-riksväg 26. Kanske någon annan göteborgare givit sig på det eventuella problemet?

/CaS

Det kan finnas samma korrupta fil på bägga dina kort om jag uppfattar
rätt vad du skriver.
Att ett kort är mycket snabbt kommer kanske i andra hand eftersom
navigatorn inte kan dra nytta av så höga hastigheter som vissa kort
presterar.
Viktigare är att kortet är fysikt OK och man änvänder ett bra program för
FAT32 formatering innan man lägger på data.

Läs gärna mitt inlägg #30 i 8310-tråden.

Tingstadstunneln är en ren trafikfara.....med och utan GPS :P

/Franz

Postad 04 August 2009 - 20:46

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej igen, Franz!
Tack för Dina nya förslag!
Båda korten är formaterade med Panasonics program före installationen enligt Ditt recept. Detta utesluter förstås inte att båda råkat ut för samma missöde, och hade jag haft kvar min gamla backup av 8110-an så skulle jag gjort om installationen, men oturligt nog raderade jag den sedan jag gjort en resa till Öland under vilken 8110/8310-an fungerade utan problem med båda korten...
/CaS

Postad 15 August 2009 - 14:46

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej Franz!
Nu har jag letat fram mitt original 2 Gb Navigon-kort som innehöll mjukvara för 8110 och kartor Q2 2008. När jag simulerade en resa från Fredslund till Hasslerör med detta kort (alltså körde med en 8110-a i "originalskick") så fungerade både de skriftliga instruktionerna på skärmen och de talade helt prefekt, dvs de varnade för avfarten från E20 mot Hasslerör c:a 1 km i förväg och räknade sedan ner avståndet som vanligt. En simulerad returresa Hasslerör-Fredslund fungerade lika bra.

Sedan uppgraderade jag mjukvaran på samma kort till 8310 och kartorna till Q2 2009 och körde samma simulering igen. Resultatet blev som jag beskrivit tidigare, dvs avfarten finns som väntat i resvägen på kartan men några instruktioner om avfarten kommer inte efter denna installation heller.

Det verkar alltså som att det problem jag upptäckt är en genuin bugg i programvaran för en uppgraderad 8110/8310-a, och min fråga kvarstår: Hur och till vem rapporterar jag felet?

Postad 16 August 2009 - 09:49

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Franz!
Nu har jag letat fram mitt original 2 Gb Navigon-kort som innehöll mjukvara för 8110 och kartor Q2 2008. När jag simulerade en resa från Fredslund till Hasslerör med detta kort (alltså körde med en 8110-a i "originalskick") så fungerade både de skriftliga instruktionerna på skärmen och de talade helt prefekt, dvs de varnade för avfarten från E20 mot Hasslerör c:a 1 km i förväg och räknade sedan ner avståndet som vanligt. En simulerad returresa Hasslerör-Fredslund fungerade lika bra.

Sedan uppgraderade jag mjukvaran på samma kort till 8310 och kartorna till Q2 2009 och körde samma simulering igen. Resultatet blev som jag beskrivit tidigare, dvs avfarten finns som väntat i resvägen på kartan men några instruktioner om avfarten kommer inte efter denna installation heller.

Det verkar alltså som att det problem jag upptäckt är en genuin bugg i programvaran för en uppgraderad 8110/8310-a, och min fråga kvarstår: Hur och till vem rapporterar jag felet?

Eftersom vägarna visas rätt på kartan/skärmen så är Navteq ok
och Navigon support borde vara din kontakt (tfn. 08-52054918)
Det gäller att hamna hos en handläggare som engagerar sig lite.
Kanske får du ett acceptabelt svar som kan hjälpa dig vidare.
Skickar du ett mejl ([email protected]) så kan det tar
sin tid tills du får ett svar.

/Franz

Postad 24 August 2009 - 02:00

nyfiken_gul
  • nyfiken_gul
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag uppgraderade min 8110 till en 8310. Det hela gick väldigt smärtfritt och enkelt. Dock har jag ett STORT problem, såvida jag inte missförstått någonting och det går att lösa enkelt..

Jag hade innan uppgraderingen nästan ett års fria uppdateringar av kartor kvar. Nu efter uppgraderingen har jag inga kartor att välja att lägga in, men ser återigen ett alternativ att KÖPA kartuppdateringar för 99 euro.. Det känns inte riktigt ok att mitt återstående år med fria uppdateringar helt enkelt försvinner!

Någon som kan hjälpa mig med mitt problem, eller som har upplevt samma sak?

Postad 25 August 2009 - 16:25

kajkaga01
  • kajkaga01
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej
Efter lyckad uppgradering från 8110 till 8310 har jag stött på ett problem.
Rösten säger inte längre gatunamnen (text to speech ? )
Någon som har en lösning på detta?
Tack på förhand.

Postad 26 August 2009 - 15:06

kajkaga01
  • kajkaga01
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Löste det själv, man måste byta röst till den som har (TTS) bakom.

Postad 27 August 2009 - 15:05

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Nu finns nya kartan Q3 för nedladdning!
Har prcis påbörjat min nedladdning, får se om det mot all förmodan går smärtfritt denna gång...

Postad 27 August 2009 - 18:43

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Skönt med early adopters - rapportera hur det gick :(

Nu finns nya kartan Q3 för nedladdning!
Har prcis påbörjat min nedladdning, får se om det mot all förmodan går smärtfritt denna gång...

Postad 27 August 2009 - 19:23

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Skönt med early adopters - rapportera hur det gick :(

Helt otroligt, inte en glitch!
Tog t.o.m. en färsk backup när jag ändå var i farten!

Totala tiden med nedladdning och allt ca. 3-4 timmar, satt inte direkt och vaktade datorn men det e gjort på en kväll.

Hoppas ni andra också slipper allt strul som brukat vara kring dessa aktiviteter!
/Robban

Postad 27 August 2009 - 21:21

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Helt otroligt, inte en glitch!
Tog t.o.m. en färsk backup när jag ändå var i farten!

Totala tiden med nedladdning och allt ca. 3-4 timmar, satt inte direkt och vaktade datorn men det e gjort på en kväll.

Hoppas ni andra också slipper allt strul som brukat vara kring dessa aktiviteter!
/Robban

Grattis
För oss som har 2110 max så tokstrular det. Fastnar på 69% och hoppar tillbaka till 66% i en evig loop. Testar man inte överhuvudtaget innan man lägger ut en uppdatering? grrrr

Postad 28 August 2009 - 10:14

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Grattis
För oss som har 2110 max så tokstrular det. Fastnar på 69% och hoppar tillbaka till 66% i en evig loop. Testar man inte överhuvudtaget innan man lägger ut en uppdatering? grrrr

Jag vet hur det känns å lider med er, detta e nog den första helt krångelfria uppdatering jag har lyckats med.

Postad 09 September 2009 - 13:30

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

Är det någon som kan svara på lite frågor kring 8310!
Jag är i köptankar efter varit en trogen TomTom användare senast 930T tänkte jag prova ngt nytt.

Finns POI som systembolag osv direkt eller måste man hålla på att fulhacka för att få detta fungera ?
- tomtom har ju detta som man kan ladda ner från deras sida!
TMC är inbyggt i strömsladden som jag förstår, men måste den ligga synlig ? jag har idag dragit kabeln genom
min mitt högtalare Volvo S60 och en lös TMC sladd går längs vindrutan på min TomTom

Måste man använda sig av XP för att lägga in kartor mm ? jag kör OSX och har i.f.s Win 7 installerad men försöker ju
gärna slippa den skiten om man säger så.

Varför finns inte 8310 svart ? :)
Läser både fördelar och nackdelar om denna Nav men ni som har en 8310 hur står den sig emot en TomTom 930T ??

Jag har också en 8110 som är uppdaterat till 8310..fungerar perfekt och använder en 4GB kortet.Den föra på 2GB är för litet .Men nu till din fråga om TMC sladden..den behöver inte ligga synlig,min ligger inte så och fungerar perfekt.Överhuvud taget behöver man inte ha nåt extra för den..och då tänker jag på extern antenn.Har Alkov över vindruta på husbilen och GPS hittar alltid sateliter.Jag använder Vista för att lägga in kartor...fungerar perfekt!!

Postad 12 September 2009 - 11:21

Unregistered2967a639
  • Unregistered2967a639
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har en 8110 och försöker updatera till Q3 2009 kartor och upgradera mjukvaran till en 8310 (gratis som det står)
Men får samma fel medelande "###fresh_CLI.exe ist abgestürzt###"

Vad är det för fel, och vad kan man göra?

Postad 12 September 2009 - 14:50

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Har en 8110 och försöker updatera till Q3 2009 kartor och upgradera mjukvaran till en 8310 (gratis som det står)
Men får samma fel medelande "###fresh_CLI.exe ist abgestürzt###"

Vad är det för fel, och vad kan man göra?

Fresh_CLI.exe (Fresh Client Line Interface) har kraschat.............
alltså någon form av server-fel. Kan förekomma vid mycket trafik.
Om det inte fungerar bättre vid ett senare försök, så installera Fresh på nytt.
Använd helst kortläsare.
Hämta först uppgraderingen 8310 och sedan Q3.

/Franz

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.