Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 07 december 2008 - 00:17
joje20
-
joje20
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Den modellen stödjer väl inte 576i via HDMI? Koppla ur HDMI och kör via komposit och testa att byta v-format. Om det funkar då så är det därför.
Nu har jag inte en M87 utan en LG, men jag har samma problem på min. Om problemet var att den inte kan ta 576 över HDMI så borde det ju inte funka att sätta det på HD kanalerna? /Jocke
Postad 07 december 2008 - 01:20
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Nu har jag inte en M87 utan en LG, men jag har samma problem på min. Om problemet var att den inte kan ta 576 över HDMI så borde det ju inte funka att sätta det på HD kanalerna?
/Jocke
Står du på en HD-kanal kan du inte få 576i. Valen är orginal, 576p, 720p och 1080i. Orginal på Hd är 720p eller 1080i. Orginal på SD är 576i. M.a.o så fort du står på SD-kanal och försöker byta från 1080i så hamnar du på orginal=576i, som i många fall inte stödjs av tv'n. Och boxen går då antagligen tillbaka till default, senaste fungerande eller auto EIED (heter det så?), vilket verkar vara 1080i för alla.
Postad 07 december 2008 - 03:20
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Är klumpen på Comhem-kabeln en så kallad galvanisk avskiljare? Kan man ersätta den med en lös variant?
Förvisso redan med JA (och JA) besvarad, men då jag inte kunde hålla mig så gick jag lös på mitt exemplar och karvade bort lite av den vita krympplasten som omsluter 'klumpen'. Där sitter en "QAMTEX SQ701-LV in line isolator". Gjorde dessutom ett par snabba mätningar på den, och nog är den galvaniskt avskild. Som om inte det räckte så blev det signalstyrkemätningar med och utan denna klump i signallinan, och slutsatsen är att den tar bort endast 2 procentenheter av den visade signalstyrkan. Som jämförelse hade jag dessutom ett par billiga antennsplitters från Clas-i-sjön som satt kvar på snöret sedan tidigare. Höjde med 4 procentenheter genom att utrangera dessa. Blev slutligen nyfiken på hur signalstyrkan varierar med frekvensen, så en liten mätserie hanns också med. Mätinstrument var HDPVR'ens inbyggda signalstyrkemätare, och mätningarna gjorda med 'klumpen' inkluderad:
ComHem_Signal_strength_Stockholm.jpg 99,27K
7 Antal nerladdningarTror det får räcka så. Verkar var något i den interna HW-designen på boxen som gör att den får generellt sämre signalstyrka till Tuner 1.
Postad 07 december 2008 - 08:54
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Då var det här med läppsynken. Ingen som har haft problem? Igår var det så illa att jag fick starta om boxen o då blev det bättre men fortfarande är jag inte nöjd. När jag kör analogt blir det bra men digitalt sämre. Kan ett byta av antennkabeln göra synken bättre eller är det ett vanligt problem med digital-tv?
Så är det n ågon som har något bra tips för att få ljudet o bilden o synka ihop? Jag kör med HDMI direkt från boxen till TV:n.
Postad 07 december 2008 - 08:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
M.a.o så fort du står på SD-kanal och försöker byta från 1080i så hamnar du på orginal=576i, som i många fall inte stödjs av tv'n. Och boxen går då antagligen tillbaka till default, senaste fungerande eller auto EIED (heter det så?), vilket verkar vara 1080i för alla.
Du har säkert rätt. Kollade TV:ns instruktionsbok och den stödjer inte 576i, utan endast 720p, 1080i och 1080p. Men då borde jag väl kunna byta till 720p när jag står på en SD-kanal? Eller är det att inställningen via V-Format måste passera "Original" direkt efter 1080i som gör att boxen hoppar till 1080i hela tiden? Om jag nu fattar detta rätt: om Humax någon gång kommer att göra en mjukvaruuppdatering till denna box, då skulle de kunna ta bort funktionen att bildupplösning automatiskt hoppar till 1080i/default. Det skulle göra att vi med bildvisare som inte klarar 576i kan välja 720p om vi vill.
Postad 07 december 2008 - 08:57
Unregisteredbdd665db
-
Unregisteredbdd665db
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Först när jag kopplade in min HDPVR fick jag problem med Discovery HD och Canal plus film HD. Jag kontaktade comhem och fick hjälp att reda ut det.
Vi provade koppla in min gamla antennsladd som jag använde till Samsung pvr:en och då fick jag istället problem med
National Geographic Channel HD, TV1000 HD och Viasat Sport HD medans dom förstnämnda fungerade perfekt.
Då provade vi att sätta in en helt vanlig antennkabel utan avskiljare och helt plötsligt fungerade alla kanaler perfekt.
Om man kollar på listan över transportströmmar som ligger någonstans tidigare i denna tråd så ser man att
dom 2 första kanalerna jag hade problem med ligger i samma transportström och dom 3 andra kanalerna jag hade problem med ligger i en annan transportström.
Alltså så hade båda mina antennkablar med avskiljare problem att leverera en varsin transportström (mycket ovanligt enligt comhem).
Teknikern på comhem sa att det skulle inte vara några problem att köra med antennkabel utan avskiljare tillsvidare, dock så skickar dom ut en ny antennkabel till mig på en gång.
Måste tillägga att jag fick jäkligt bra service hos comhem (även fast boxen var såpass ny att dom inte hade riktigt koll på den).
Redigerat av Unregisteredbdd665db, 07 december 2008 - 09:00.
Postad 07 december 2008 - 09:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Som om inte det räckte så blev det signalstyrkemätningar med och utan denna klump i signallinan, och slutsatsen är att den tar bort endast 2 procentenheter av den visade signalstyrkan. Som jämförelse hade jag dessutom ett par billiga antennsplitters från Clas-i-sjön som satt kvar på snöret sedan tidigare. Höjde med 4 procentenheter genom att utrangera dessa.
Tack för all info Mazzola! Då beror dålig signalstyrka inte på "klumpen". Finns det någon poäng att ersätta Comhem-antennkabeln med en som utger sig för att vara bättre - t.ex. Real Cable eller Monster - + en galvaniskt avskiljare för att motverka brandrisken? Någon annan i tråden påstod att signalstyrkan ökat med 10% vid byta av antennkabel. Men spelar styrkan egentligen så stor roll så länge man inte har störningar i bilden? Är det inte signalkvaliteten som är viktigast? Tack för att ni som är insatta orkar svara på den okunniges och nyfiknes frågor!
Postad 07 december 2008 - 09:07
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Måste tillägga att jag fick jäkligt bra service hos comhem (även fast boxen var såpass ny att dom inte hade riktigt koll på den).
Jo. Man får komma ihåg att mycket CH-support funkar bra. Och när det gäller HDPVR:n är den ju oerhört kompetent, trots att vi detalj-freaks hänger upp oss på sådant som inte fungerar som utlovat eller så som vi önskat.
Postad 07 december 2008 - 09:38
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Först när jag kopplade in min HDPVR fick jag problem med Discovery HD och Canal plus film HD. Jag kontaktade comhem och fick hjälp att reda ut det. Vi provade koppla in min gamla antennsladd som jag använde till Samsung pvr:en och då fick jag istället problem med National Geographic Channel HD, TV1000 HD och Viasat Sport HD medans dom förstnämnda fungerade perfekt.
Då provade vi att sätta in en helt vanlig antennkabel utan avskiljare och helt plötsligt fungerade alla kanaler perfekt.
Om man kollar på listan över transportströmmar som ligger någonstans tidigare i denna tråd så ser man att dom 2 första kanalerna jag hade problem med ligger i samma transportström och dom 3 andra kanalerna jag hade problem med ligger i en annan transportström.
Alltså så hade båda mina antennkablar med avskiljare problem att leverera en varsin transportström (mycket ovanligt enligt comhem).
Teknikern på comhem sa att det skulle inte vara några problem att köra med antennkabel utan avskiljare tillsvidare, dock så skickar dom ut en ny antennkabel till mig på en gång.
Vore intressant o veta vad som inte fungerade perfekt. Var det dålig bild eller synkproblem? Har nu skickat in två inlägg om mina läppsynkproblem utan att fått nåt gensvar. Är det bara jag som har problem med det eller vad kan det bero på måntro? Pryportalens goda vitsord angående läppsynksfunktionen gäller ju bara ifall ljudet kommer före bilden men vad gör man när det är tvärt om? Väldigt irriterande är det i alla fall.
Redigerat av it2ceda, 07 december 2008 - 09:54.
Postad 07 december 2008 - 09:55
Unregisteredbdd665db
-
Unregisteredbdd665db
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Vore intressant o veta vad som inte fungerade perfekt. Var det dålig bild eller synkproblem? Har nu skickat in två inlägg om mina läppsynkproblem utan att fått nåt gensvar. Är det bara jag som har problem med det eller vad kan det bero på måntro?
Såhär såg det ut när transportströmmarna inte fungerade.
red2.jpg 102K
8 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredbdd665db, 07 december 2008 - 09:56.
Postad 07 december 2008 - 09:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Har nu skickat in två inlägg om mina läppsynkproblem utan att fått nåt gensvar. Är det bara jag som har problem med det eller vad kan det bero på måntro?
Inga problem med läppsynk här.  Kanske handlar det om just din kombination av box+TV+receiver+?
Postad 07 december 2008 - 10:30
joje20
-
joje20
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Står du på en HD-kanal kan du inte få 576i. Valen är orginal, 576p, 720p och 1080i. Orginal på Hd är 720p eller 1080i. Orginal på SD är 576i. M.a.o så fort du står på SD-kanal och försöker byta från 1080i så hamnar du på orginal=576i, som i många fall inte stödjs av tv'n. Och boxen går då antagligen tillbaka till default, senaste fungerande eller auto EIED (heter det så?), vilket verkar vara 1080i för alla.
ok... det skulle förklara saken... /Jocke
Postad 07 december 2008 - 10:58
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har nu testat att koppla in en extern HDD via USB.
Resultat: Känner inte igen filsystemet, kan bara använda Fat16/32 och 2 andra system jag inte känner igen.
Fat 16???? Var det innan Windows 95?
Min är formaterad NTFS.
Med andra ord kan man inte flytta över inspelade filmer till en extern HDD som är formaterad med Fat 32 eftersom mig veterligt Fat 32 inte kan hantera filer över 4 GB.
Försökte gå in på USB kontroll I Menyn, men den va "ghosted", är det så på era boxar med?
Postad 07 december 2008 - 11:03
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Angående antennkabeldiskussionen så kan man ju köpa ett löst mantelströmfilter/jordavskiljare, om man vill använda en "vanlig antennkabel. Finns på http://www.kjell.com/Artikelnummer: 30411 Jag använder en sådan och märker absolut inga störningar på signalen.
Postad 07 december 2008 - 11:15
Xplorer
-
Xplorer
-
Rookie
-
7 inlägg
Angående antennkabeldiskussionen så kan man ju köpa ett löst mantelströmfilter/jordavskiljare, om man vill använda en "vanlig antennkabel.
Finns på http://www.kjell.com/
Artikelnummer: 30411
Jag använder en sådan och märker absolut inga störningar på signalen.
Om man har plasma med jordad kontakt men vägguttaget är ojordat, behöver man då skaffa en "Galvanisk avskiljare" eller är det bara om både vägguttaget och tvuttaget är jordat som överspänning kan uppstå? Tack på förhand!
Redigerat av Xplorer, 07 december 2008 - 11:22.
Postad 07 december 2008 - 11:23
stretzko
-
stretzko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Du har säkert rätt. Kollade TV:ns instruktionsbok och den stödjer inte 576i, utan endast 720p, 1080i och 1080p. Men då borde jag väl kunna byta till 720p när jag står på en SD-kanal? Eller är det att inställningen via V-Format måste passera "Original" direkt efter 1080i som gör att boxen hoppar till 1080i hela tiden?
Om jag nu fattar detta rätt: om Humax någon gång kommer att göra en mjukvaruuppdatering till denna box, då skulle de kunna ta bort funktionen att bildupplösning automatiskt hoppar till 1080i/default. Det skulle göra att vi med bildvisare som inte klarar 576i kan välja 720p om vi vill.
Det konstiga är att min box klarar av olika bildupplösningar på sd kanalerna. Kör med Hdmi och en LG PG6000.
Postad 07 december 2008 - 11:29
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Ni som haft boxen ett par dagar nu:
Hur är bilden på 576i på SD-sändningar? Är det den upplösningen ni föredrar, d v s "Original" på SD?
Ett problem med den tidigare HD-boxen är ju att 576p blir taggig och konstig.
Har ni jämfört 720p och 1080i på HD-kanalerna?
Har man svårt att jämföra kan man titta efter artefakter på grafik på t ex CNBC eller resultat-rutorna i sport-sändningarna. Där har som bekant den vanliga HD-boxen problem över 720p ( samt också med suddighet över 720p) , även efter senaste FW:n.
Redigerat av ruhe, 07 december 2008 - 11:29.
Postad 07 december 2008 - 11:39
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Det konstiga är att min box klarar av olika bildupplösningar på sd kanalerna. Kör med Hdmi och en LG PG6000.
Vad står det i manualen för din LG? Kanske är det så att den klarar 576i via HDMI. Det vore bra att veta, i så fall är detta den troliga orsaken. Om du väljer upplösning 576i på boxen, får du då bild via HDMI?
Postad 07 december 2008 - 11:48
eklöf
-
eklöf
-
Användare
-
-
218 inlägg
En fråga som jag behöver svar på:
Det ska gå att koppla in en extern HD dit man kan spela in material. Går det både med SD/HD kanaler samt går dom att komma åt via en dator eller formateras hårddisken med nåt special-system som bara boxen kan läsa?
Postad 07 december 2008 - 11:51
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Om man har plasma med jordad kontakt men vägguttaget är ojordat, behöver man då skaffa en "Galvanisk avskiljare" eller är det bara om både vägguttaget och tvuttaget är jordat som överspänning kan uppstå?
Tack på förhand!
Problemen med jord och antenn beror oftast på att antennutrustningen (antennsplitt/förstärkre) sitter i källaren i ett hyreshus och jorden där då har en annan "potensial" än den du har i väggen. Man har helt enkelt spänningsskillnad på jorden från källaren(i antennen) och den i väggen, vilket orsakar problem med brumm och liknande. Har du då inte jordat i väggen får du inga problem pga det. Man kan säkert få problem ändå av andra orsaker som den hjälper mot, men det är det vanligaste. Någon mer bevandrad i el-installationer kan säkert förklara bättre.
Postad 07 december 2008 - 11:52
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Först när jag kopplade in min HDPVR fick jag problem med Discovery HD och Canal plus film HD. Jag kontaktade comhem och fick hjälp att reda ut det. Vi provade koppla in min gamla antennsladd som jag använde till Samsung pvr:en och då fick jag istället problem med National Geographic Channel HD, TV1000 HD och Viasat Sport HD medans dom förstnämnda fungerade perfekt.
Om man kollar på listan över transportströmmar som ligger någonstans tidigare i denna tråd så ser man att dom 2 första kanalerna jag hade problem med ligger i samma transportström och dom 3 andra kanalerna jag hade problem med ligger i en annan transportström.
Du hade problem med följande frekvenser: 48 746000 Discovery HD 84 746000 CANAL+ Film HD 58 434000 National Geographic Channel HD 97 434000 TV1000 HD 111 434000 Viasat Sport HD Det våre intressant att veta vilken tuner gäller det och vilka signalstyrka och kvalitet du hade på dem kanalerna. hifi_fan
Postad 07 december 2008 - 11:55
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Vad står det i manualen för din LG? Kanske är det så att den klarar 576i via HDMI. Det vore bra att veta, i så fall är detta den troliga orsaken. Om du väljer upplösning 576i på boxen, får du då bild via HDMI?
LG PG6000 klarar följande via HDMI: 480i/480p/576i/576p/720p/1080i/1080p
Postad 07 december 2008 - 11:59
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Resultat: Känner inte igen filsystemet, kan bara använda Fat16/32 och 2 andra system jag inte känner igen.
Fat 16???? Var det innan Windows 95?
Min är formaterad NTFS.
Med andra ord kan man inte flytta över inspelade filmer till en extern HDD som är formaterad med Fat 32 eftersom mig veterligt Fat 32 inte kan hantera filer över 4 GB.
Försökte gå in på USB kontroll I Menyn, men den va "ghosted", är det så på era boxar med?
Boxen har säkert något eget filsystem för den inbyggda HDD, men kan uppenbarligen också läsa FAT 16/32. Jo, jag tror FAT 16 var "pre-windows 95"... Man kan väl låta boxen formatera extern HDD efter boxens eget filsystem, men då blir kanske HDD'n begränsad till att bara kunna användas med boxen. Går det att läsa ut vilket filsystem som boxen använder till inbyggda HDD ?
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 07 december 2008 - 12:21.
Postad 07 december 2008 - 12:00
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Man är ju rätt ivrig ibland. Var in på LG:s hemsida och kikade i manualen för 42-tums LG PG6000. Enligt manualen ska den inte klara 576i via HDMI. Och du kan ändå växla upplösning på SD-kanalerna när HDMI är inkopplad (antar att du 1. inte dessutom har en scart mellan box och Tv; 2. att HDMI-kabeln inte går via en receiver; och 3. att du valde 1080i vid installationen). Då faller alltså teorin om att omöjligheten att växla uppplösning skulle ha att göra med att bildvisarna inte kan visa 576i via HDMI. Vad kan det då bero på? Rimligen borde alla boxar ha samma programvara. Och rimligen fungerar hårdvaran (bildprocessor, uppskalare) så länge man har bild. Lite långsökt, men kan det ha någonting att göra med kortet? Det kort som parades med min box är ett jag haft i minst två år. Är de nya korten för HDTV annorlunda på något vis? Kanske är detta alltför långsökt. EDIT: Såg nu Magnes inlägg här ovan, att LG:n klarar 576i via HDMI. Då läste jag fel i manualen. Och då kvarstår förklaringen att omöjligheten att byta upplösning på SD-kanaler har att göra med vad bildvisaren klarar. Då vet man och får nöja sig med den begränsningen. 1080i ger en bra bild, även om det hade varit kul att jämföra med om man låtit TV:n skala upp istället.
Redigerat av Mange36, 07 december 2008 - 12:04.
Postad 07 december 2008 - 12:01
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Mycket ovanligt? Det låter som bs. Det är något jag har haft problem med länge. Även med andra boxar.
Postad 07 december 2008 - 12:01
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Tack för all info Mazzola! Då beror dålig signalstyrka inte på "klumpen". Finns det någon poäng att ersätta Comhem-antennkabeln med en som utger sig för att vara bättre - t.ex. Real Cable eller Monster - + en galvaniskt avskiljare för att motverka brandrisken?
Någon annan i tråden påstod att signalstyrkan ökat med 10% vid byta av antennkabel. Men spelar styrkan egentligen så stor roll så länge man inte har störningar i bilden? Är det inte signalkvaliteten som är viktigast?
Tack för att ni som är insatta orkar svara på den okunniges och nyfiknes frågor! 
Jag gjorde några mättningar med min gamla antennkabel och med comhems antennkabel i september och idag. Här är resultatet:
comhem_gotebog_signalstyrka.jpg 63,89K
4 Antal nerladdningarMan kan se att comhems kabel sänker signalstyrkan vid låga och höga frekvenser. Annars signalkvaliteten som är viktigast. hifi_fan
Postad 07 december 2008 - 12:23
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Det var ju en väldig skillnad mellan CH-kabeln och "Ny kabel".
Postad 07 december 2008 - 12:25
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Nya boxen verkar dock vara känsligare för RF-signalen än den gamla, d v s den kan hantera en svag signal bättre. Jag kollade snabbt o fick ungefär samma värden för signalstyrka o kvalitet för en o samma kanal mätt med den gamla och med den nya boxen. Ändå tycker jag den nya ger en bättre bild med mindre "brus" i. Förut kunde det också vara småstörningar i form av enstaka vita prickar och horisontella linjer ibland i bild, detta har jag inte sett med den nya boxen.
Postad 07 december 2008 - 12:28
cpt
-
cpt
-
Användare
-
-
162 inlägg
Det första är ju at tkolla så du har 3 hål i uttaget, har du det så kan du nog utgå ifrån att det fungerar.
Har också tänkt på det, jag har nämligen bara 2 hål. Men när jag har gjort en sökning på min adress på Comhems site ( https://www.comhem.s...m/bestall_start) så står det att jag kan välja alla möjliga paket - bl.a. "Medium 8 favoriter HD". Hur ska man tolka det?
Postad 07 december 2008 - 12:36
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har just fått info från CHs kundjtänst att vi ska lämna in vår box för reparation... *SUCK* Problemet är att vi får en stor fet grön bild, som inte försvinner vad vi än gör. Dessutom hänger sig inspelningarna. Har vi programmerat in en 2-timmars inspelning och grönbilden kommer efter en kvart - bryts inspelningen där och återupptas efter en stund, samtidigt som grönbilden försvinner.... SUUUUUUUUUUUUUUCK!!!! Vill inte lämna in den! Orkar inte! Vill inte vara utan alla kanaler i flera veckor! Det enda jag kan tänka mig som vi gjort annorlunda är att vi skarvat sladden från väggen till boxen med gamla sladden eftersom den medföljande va lite kort. Ska testa och möblera om halva vardagsrummet för att slippa skarvsladden... eller så går vi kanske och köper en längre sladd... får se.. Tror ni sladdeländet kan ställa till detta, eller är det boxen som är problemet? Har också tänkt på det, jag har nämligen bara 2 hål. Men när jag har gjort en sökning på min adress på Comhems site (https://www.comhem.s...m/bestall_start) så står det att jag kan välja alla möjliga paket - bl.a. "Medium 8 favoriter HD". Hur ska man tolka det?
Dom kom hem till oss och bytte kontakter när vi flyttade in och beställde ALLT.
Postad 07 december 2008 - 12:42
Unregisteredbdd665db
-
Unregisteredbdd665db
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Du hade problem med följande frekvenser:
48 746000 Discovery HD 84 746000 CANAL+ Film HD
58 434000 National Geographic Channel HD 97 434000 TV1000 HD 111 434000 Viasat Sport HD
Det våre intressant att veta vilken tuner gäller det och vilka signalstyrka och kvalitet du hade på dem kanalerna.
hifi_fan
Orkar inte dra fram dom gamla kablarna igen nu när äntligen alla kablar sitter där dom ska. Men signalstyrkan var hela tiden normal (55-63 på tuner 1 om jag minns rätt) på båda frekvenserna. Kvalitén hoppade därimot mellan 0 och 100, oftast antingen just 0 eller 100. Problemen mellan dom olika frekvenserna skiljde sig. På Discovery HD och Canal plus film HD såg det ut som på bilden (flimrande), medans dom andra 3 kanalerna snarare frös hela tiden.
Postad 07 december 2008 - 12:51
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Om man har plasma med jordad kontakt men vägguttaget är ojordat, behöver man då skaffa en "Galvanisk avskiljare" eller är det bara om både vägguttaget och tvuttaget är jordat som överspänning kan uppstå?
Tack på förhand!
Apparaten är att betrakta som ojordad om den är ansluten i ett ojordat uttag. För att den ska vara jordad krävs en jordad kontakt ansluten i ett jordat uttag. Detta innefattar även eventuella förgreningsdosor, som i jordat utförande måste vara anslutna till ett jordat vägguttag för att den anslutna apparaten ska anses jordad. Din plasma är att betrakta som ojordad om den är inkopplad som du nämner ovan, så du kan vara utan galvanisk avskiljare på antennsignalen. Den antennkabel som Com Hem skickar med boxen innehåller annars en sådan. I mitt fall kunde jag inte se att den medskickade kabeln försämrade den ingående signalstyrkan nämnvärt vid någon frekvens, så jag kommer att fortsätta att använda den. Man kan köpa en separat (t.ex. den mantelströmsavskiljare från Hafa som nämnts), men även en sådan kommer att 'käka' ett par procentenheter på signalstyrkan. Viktigare då att se till att ha så få skarvar som möjligt, t.ex byta bort 3 st 5-meterskablar mot en som är 15 meter. Gjutna kontakter är helt klart att föredra. I det fall en skarv är ofrånkomlig, se till att kopplingen mellan kablarna inte sitter löst vilket kan leda till glapp.
Postad 07 december 2008 - 13:07
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Har just fått info från CHs kundjtänst att vi ska lämna in vår box för reparation... *SUCK*
Problemet är att vi får en stor fet grön bild, som inte försvinner vad vi än gör. Dessutom hänger sig inspelningarna. Har vi programmerat in en 2-timmars inspelning och grönbilden kommer efter en kvart - bryts inspelningen där och återupptas efter en stund, samtidigt som grönbilden försvinner....
SUUUUUUUUUUUUUUCK!!!!
Vill inte lämna in den! Orkar inte! Vill inte vara utan alla kanaler i flera veckor!
...
Ring till kundtjänst igen och stå på dig om att du ska ha både returfraktsedel och en ny box skickad till dig. På så vis behöver du inte vara utan kanalerna. Din nuvarande box kommer väl antingen kasseras eller repareras.
Postad 07 december 2008 - 13:23
Xplorer
-
Xplorer
-
Rookie
-
7 inlägg
Apparaten är att betrakta som ojordad om den är ansluten i ett ojordat uttag. För att den ska vara jordad krävs en jordad kontakt ansluten i ett jordat uttag. Detta innefattar även eventuella förgreningsdosor, som i jordat utförande måste vara anslutna till ett jordat vägguttag för att den anslutna apparaten ska anses jordad.
Din plasma är att betrakta som ojordad om den är inkopplad som du nämner ovan, så du kan vara utan galvanisk avskiljare på antennsignalen. Den antennkabel som Com Hem skickar med boxen innehåller annars en sådan.
I mitt fall kunde jag inte se att den medskickade kabeln försämrade den ingående signalstyrkan nämnvärt vid någon frekvens, så jag kommer att fortsätta att använda den. Man kan köpa en separat (t.ex. den mantelströmsavskiljare från Hafa som nämnts), men även en sådan kommer att 'käka' ett par procentenheter på signalstyrkan. Viktigare då att se till att ha så få skarvar som möjligt, t.ex byta bort 3 st 5-meterskablar mot en som är 15 meter. Gjutna kontakter är helt klart att föredra. I det fall en skarv är ofrånkomlig, se till att kopplingen mellan kablarna inte sitter löst vilket kan leda till glapp.
Tusen tack för den klockrena förklaringen!
Postad 07 december 2008 - 13:26
stretzko
-
stretzko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Man är ju rätt ivrig ibland. Var in på LG:s hemsida och kikade i manualen för 42-tums LG PG6000. Enligt manualen ska den inte klara 576i via HDMI. Och du kan ändå växla upplösning på SD-kanalerna när HDMI är inkopplad (antar att du 1. inte dessutom har en scart mellan box och Tv; 2. att HDMI-kabeln inte går via en receiver; och 3. att du valde 1080i vid installationen). Då faller alltså teorin om att omöjligheten att växla uppplösning skulle ha att göra med att bildvisarna inte kan visa 576i via HDMI.
Vad kan det då bero på? Rimligen borde alla boxar ha samma programvara. Och rimligen fungerar hårdvaran (bildprocessor, uppskalare) så länge man har bild.
Lite långsökt, men kan det ha någonting att göra med kortet? Det kort som parades med min box är ett jag haft i minst två år. Är de nya korten för HDTV annorlunda på något vis? Kanske är detta alltför långsökt. 
EDIT: Såg nu Magnes inlägg här ovan, att LG:n klarar 576i via HDMI. Då läste jag fel i manualen. Och då kvarstår förklaringen att omöjligheten att byta upplösning på SD-kanaler har att göra med vad bildvisaren klarar. Då vet man och får nöja sig med den begränsningen. 1080i ger en bra bild, även om det hade varit kul att jämföra med om man låtit TV:n skala upp istället.
1. Ingen scart 2. Ingen HDMI via recevier 3. Valde 1080i vid installation Har ett nytt kort Ska inte funka med 576i med HDMI bara med komponent
Bifogad fil(er)
-
LG.jpg 28,04K
4 Antal nerladdningar
Postad 07 december 2008 - 13:29
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Då var det här med läppsynken. Ingen som har haft problem? Igår var det så illa att jag fick starta om boxen o då blev det bättre men fortfarande är jag inte nöjd. När jag kör analogt blir det bra men digitalt sämre. Kan ett byta av antennkabeln göra synken bättre eller är det ett vanligt problem med digital-tv? Så är det n ågon som har något bra tips för att få ljudet o bilden o synka ihop? Jag kör med HDMI direkt från boxen till TV:n.
Jag har också upplevt kanaler som har problem med läppsynk. TV4 HD är nog den värsta med ca 140-160 ms (Idol-reprisen som tog slut precis). I de allra flesta fall säger ju Com Hem att de helt enkelt skickar vidare den transportström de får in från programleverantörerna oförändrad. Detta bör rimligen innebära att problemet ofta faktiskt ligger utanför Com Hem's kontroll. Åter till boxens läppsynk-funktion, så är ju denna endast kapabel att rätta till fördröjningar av konstant art, t.ex när man skickar den digitala ljudströmmen till sin hemmabioanläggning. *** Scenario 1 *** Om man då använder läppsynk-funktionen för att korrigera ett sådant 'programfel' så ställer man ju samtidigt ljudet ur fas för alla andra kanaler, som i första läget inte hade något fel. *** Scenario 2 *** För att det ska fungera att använda läppsynk enligt scenario 2 så skulle det behövas att boxen lagrar individuella inställningar för läppsynk per kanalplats, och det gör den alltså inte. Kanske något att sätta upp på önskelistan för nästa FW-version?
Postad 07 december 2008 - 13:34
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Vad jag kan förstå av Mazzolas inlägg här ovan finns brandrisk endast om platt-tv:n har jordad elkontakt. De flesta har väl inte det?
...eller att TVn i sin tur står i kontakt med annan jordad utrustning, ex.v. dator.... Samt ett avskiljningsfilter är väl i praktiken ett frekvensfilter (högpassfilter) som dämpar, optimalt, frekvenser mellan 40 och 60 Hz och absolut inget annat. Störningarna/potentialerna i jordystem beror till 90% av inducerad spänning från annan elektrisk utrustning som jobbar med vanlig nätfrekvens, dvs 50 Hz. tar man bort denna del försvinner problemet. En bra text om detta problem: http://www.epanorama...loop/index.htmlsamt om man vill bygga själv: http://www.epanorama...r_building.htmlja, en stor risk för en dator med en jordloop är om man ansluter ex.v. en kabel från TVn till datorn. Då kan potentialskillnaden mellan kabelns skärm/jord och datorn vara på flera tusen volt i värsta fall. Även vid lägre skillnader kan en gnista uppstå mellan kabeln och datorn och gnistor och elektronik är INTE bra. Inte alls. Kan man se gnistan kan man anta att den hoppat en millimeter och man brukar säga att en centimeter är 10 000 V så en millimeter ger 1 000 V... problemet gäller främst obuffrade kontakter som s-video och VGA. Tror DVI/HDMI är bättre skyddade.
Redigerat av Monshi, 07 december 2008 - 13:59.
Postad 07 december 2008 - 13:40
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ring till kundtjänst igen och stå på dig om att du ska ha både returfraktsedel och en ny box skickad till dig. På så vis behöver du inte vara utan kanalerna. Din nuvarande box kommer väl antingen kasseras eller repareras.
Tyvärr verkar det inte vara så enkelt... dom hänvisade till att den är inköpt i butik, så det är butiken jag har avtal med...
Postad 07 december 2008 - 13:44
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
..
Åter till boxens läppsynk-funktion, så är ju denna endast kapabel att rätta till fördröjningar av konstant art, t.ex när man skickar den digitala ljudströmmen till sin hemmabioanläggning. *** Scenario 1 ***
Om man då använder läppsynk-funktionen för att korrigera ett sådant 'programfel' så ställer man ju samtidigt ljudet ur fas för alla andra kanaler, som i första läget inte hade något fel. *** Scenario 2 ***
För att det ska fungera att använda läppsynk enligt scenario 2 så skulle det behövas att boxen lagrar individuella inställningar för läppsynk per kanalplats, och det gör den alltså inte. Kanske något att sätta upp på önskelistan för nästa FW-version?
Kan inte boxen bara fördröja ljudet ännu mer? Då kan man ju inte göra något om ljudet redan från början kommer försenat. Då skulle boxen behöva fördröja bilden ( vi utgår från att ljudet inte kan "snabbas upp" ) och det klarar den inte av. Är ljudet för sent är det alltså kört om jag förstått det rätt.
Postad 07 december 2008 - 13:47
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
1. Ingen scart 2. Ingen HDMI via recevier 3. Valde 1080i vid installation Har ett nytt kort
Ska inte funka med 576i med HDMI bara med komponentåä
Då är det enda som skiljer mellan utrustningen hemma hos dig och hemma hos mig att du har ett nytt kort. Kan det verkligen vara kortet? Ni andra som inte kan ändra upplösning på SD-kanalerna, har ni ett nytt eller gammalt kort? Tyvärr verkar det inte vara så enkelt... dom hänvisade till att den är inköpt i butik, så det är butiken jag har avtal med...
Det är ju mindre än en vecka sedan du köpte den, alltså borde ångerrätten gälla. Min erfarenhet av prylar som krånglat eller pajat endast efter några dagar är att jag fått byta dem rätt av. Var handlade du? Koppla ur boxen och åk dit i dag!
Postad 07 december 2008 - 13:47
maca99
-
maca99
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vilka två andra system?
Postad 07 december 2008 - 13:54
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
...eller att TVn i sin tur står i kontakt med annan jordad utrustning, ex.v. dator....
Tack, det var det jag försökte täcka upp med följande ordalydelse, men missade datorfallet: Precis, icke jordansluten teve så ska det inte vara någon risk. Om någon av apparaterna som antennslingan passerar är jordad så bör man nog använda den trots allt, och den bästa placeringen är isåfall närmast antennuttaget i väggen.
Puh, inte lätt att vara konsumentupplysare...
Postad 07 december 2008 - 13:58
Goran99
-
Goran99
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Har också tänkt på det, jag har nämligen bara 2 hål. Men när jag har gjort en sökning på min adress på Comhems site (https://www.comhem.s...m/bestall_start) så står det att jag kan välja alla möjliga paket - bl.a. "Medium 8 favoriter HD". Hur ska man tolka det?
Det räcker med 2 hål för att få TV från CH. Om man ska ha bredband från samma leverantör behövs 3 hål.
Postad 07 december 2008 - 14:06
maca99
-
maca99
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det räcker med 2 hål för att få TV från CH. Om man ska ha bredband från samma leverantör behövs 3 hål.
TV i allmänhet ja, men inte HDTV! Citat från ComHem: Fyra krav för att kunna se HDTV
1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en sökning här om fastigheten du bor i är klar för HDTV. 2) att man har en HD-ready tv. 3) att man har Com Hems certifierade HD-box Humax CXHD-1000 C. 4) att man något av grundabonnemangen Digital-tv Small, Medium, Medium 8 Favoriter, Medium 8 Favoriter HD eller Large.
Redigerat av maca99, 07 december 2008 - 14:07.
Postad 07 december 2008 - 14:20
Goran99
-
Goran99
-
Amatör
-
-
95 inlägg
TV i allmänhet ja, men inte HDTV! Citat från ComHem: Fyra krav för att kunna se HDTV
1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en sökning här om fastigheten du bor i är klar för HDTV. 2) att man har en HD-ready tv. 3) att man har Com Hems certifierade HD-box Humax CXHD-1000 C. 4) att man något av grundabonnemangen Digital-tv Small, Medium, Medium 8 Favoriter, Medium 8 Favoriter HD eller Large.
Oooops där ser man, bra att du klargjorde detta maca99. Får ju säga att detta forum är suveränt när det gäller att klargöra alla fakta som kan vara bra att veta i samband med TV och CH. Vill också tacka hifi_fan för den utmärkta Mux-listan, la in den i ett Exel-ark och kan sortera den på alla sätt och vis.
Postad 07 december 2008 - 14:33
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Oooops där ser man, bra att du klargjorde detta maca99. Får ju säga att detta forum är suveränt när det gäller att klargöra alla fakta som kan vara bra att veta i samband med TV och CH. Vill också tacka hifi_fan för den utmärkta Mux-listan, la in den i ett Exel-ark och kan sortera den på alla sätt och vis.
Tack Goran99! Du var den första som tackade för listan, som är nödvändig om man vill veta från vilka kanaler kan man spela in samtidigt. hifi_fan PS. Jag har den på Excel, men jag valde att posta en .txt variant.
Redigerat av hifi_fan, 07 december 2008 - 14:35.
Postad 07 december 2008 - 14:45
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Kan inte boxen bara fördröja ljudet ännu mer? Då kan man ju inte göra något om ljudet redan från början kommer försenat. Då skulle boxen behöva fördröja bilden ( vi utgår från att ljudet inte kan "snabbas upp" ) och det klarar den inte av. Är ljudet för sent är det alltså kört om jag förstått det rätt.
Ditt resonemang är i grunden riktigt, men du utgår ifrån att realtid är ett exakt tidsbegrepp... Om man utgår från ett perfekt system (sådana finns för övrigt inte...) så kan vi anta att läppsynk 0 skulle innebära att bild och ljud kommer fram exakt samtidigt. Tydligen, vet ej varför, så är det vanligaste läppsynksproblemet just att ljudet kommer försenat i förhållande till bilden. För boxen är inte detta något problem, för den har redan en buffer som innehåller både bild och ljud för en viss tidsperiod framåt (t.ex 1 sekund). Om vi leker med tanken att ljudet är 200 ms fördröjt i förhållande till bilden så kan man ju förskjuta den punkt varifrån ljudet hämtas 200 ms 'bakåt' i tiden (inom buffertiden) och på så vis få ett slutresultat som är tillbaks i ett synkat läge. Alla digitalboxar använder sig av sådan buffring, och om du någon gång har möjligheten att se på två exakt likadana boxar som matas med exakt samma signal till varsin likadan teve ska du inte bli förvånad om bild/ljud dessa emellan ofta kan skilja sig upp till en sekund... Sug på den!
Postad 07 december 2008 - 15:05
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Vilka två andra system?
Det dyker upp en ruta med följande text: "Kan inte läsa USB utrustning har stöd för EXT 2/3 Fat 16/32 Var vänlig formayera utrustningen"
Postad 07 december 2008 - 15:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det dyker upp en ruta med följande text:
"Kan inte läsa USB utrustning har stöd för EXT 2/3 Fat 16/32 Var vänlig formayera utrustningen"
NTFS kostar att implementera så det unviker de om de kan. Ext 2/3 är väl Unix/Linux men om du vill att en Windows dator ska läsa disken är det Fat32 som rekommenderas. Dock undrar jag hur det då går med filer över 4 GB...
Postad 07 december 2008 - 15:18
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Du var den första som tackade för listan, som är nödvändig om man vill veta från vilka kanaler kan man spela in samtidigt.
hifi_fan
Ja det är väldigt vanligt på forumet att inte ens ha hyfs att säga tack när man får hjälp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|