Har han fel på steget så räcker det med högtalarna för att han skall höra om det surrar i från steget.Och sedan kopplar han in apparat efter apparat. Har han tur kanske han hittar surret från en apparat än att det är själva stärkaren. Vi håller tummarna.
Emotiva XPA-3
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-7
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-2
(Slutsteg)
|
2
|
(17)
|
Inga priser | |
Emotiva USP-1
(Försteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva ERC-1
(CD-spelare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-1
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-1
(Försteg)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1 Gen1
(Slutsteg)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva ERD-1
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XDA-1
(DAC & hörlursförstärkare)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1L
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-1
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-5
(Slutsteg)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 6
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 8
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-200
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XMC-1
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-300
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-150
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX MC-700
(Försteg)
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX TA-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 16 July 2010 - 07:11
Postad 16 July 2010 - 07:12
Alltså, det är mer som "elektroniksurr" i diskanterna, än en hög brusnivå så att säga.
Postad 16 July 2010 - 07:14
Koppla bara ur rca kablarna från steget sen testar du om du hör surret.Jag har kopplat ifrån allt utom TVn och receivern. Men får väl plugga ur allt ur nätlisten och bara sätta på slutsteget då.
Alltså, det är mer som "elektroniksurr" i diskanterna, än en hög brusnivå så att säga.
Postad 16 July 2010 - 07:31
Prövade att byta mina Emotiva RCAs mot mina Supra jag har till subwoofrarna, ingen skillnad. Ska pröva strippa allt (utom högtalarkablarna) när jag kommer hem ikväll och se.Koppla bara ur rca kablarna från steget sen testar du om du hör surret.
OM det nu slutar när jag inte har RCAna i, vad gör jag då/tyder det på?
Postad 16 July 2010 - 07:32
Då har du ett steg som är felaktigt och då får du väl börja med dom där borta och se hur välvilliga dom är för då visar dom väl sitt rätta ansikte.Prövade att byta mina Emotiva RCAs mot mina Supra jag har till subwoofrarna, ingen skillnad. Ska pröva strippa allt (utom högtalarkablarna) när jag kommer hem ikväll och se.
OM det nu slutar när jag inte har RCAna i, vad gör jag då/tyder det på?
Postad 16 July 2010 - 07:34
Yesbox. Det är när saker skiter sig man ser vad ett företag går för.Då har du ett steg som är felaktigt och då får du väl börja med dom där borta och se hur välvilliga dom är för då visar dom väl sitt rätta ansikte.
Postad 16 July 2010 - 07:37
Och därefter kopplar du in apparat efter apparat. Har du tur hittar du surret från en apparat än att det är själva stärkaren.
Redigerat av SunfireTHX, 16 July 2010 - 07:39.
Postad 16 July 2010 - 07:43
Skumma är ju att jag aldrig haft detta förut?Jag skulle snarare tvärtom säga att det är DÅ han har ett (förhoppningsvis) korrekt steg ... och att det är någon annan del i utrustning i kedjan som är uppkomsten till brummet och felkällan....
Och därefter kopplar du in apparat efter apparat. Har du tur hittar du surret från en apparat än att det är själva stärkaren.
Postad 16 July 2010 - 07:44
Hjärnblödning så här tidigt på morgonen det är det vi har diskuterat hela tiden men det enklaste är stäng av all ström även standby till dom apparater som är inkopplade för att testa om det är xpa3 steget som felar.Jag skulle snarare tvärtom säga att det är DÅ han har ett (förhoppningsvis) korrekt steg ... och att det är någon annan del i utrustning i kedjan som är uppkomsten till brummet och felkällan....
Postad 16 July 2010 - 07:59
Aja, blev inte så mkt klokare av det utan får testa själv när jag kommer hem.
Postad 16 July 2010 - 08:58
Finns ingen antennkabel in i TVn, den går in i datorn, med ett mantelströmfilter emellan. Och datorn är endast kopplad digitalt (HDMI) till receivern.Jag skulle först av allt testa att dra ur antenkabeln till tvn.
Och som sagt, den har varit avstängd/urdragen.
Funderar ändå på att impulstjacka en sån här o sätta mellan receiver/steg i hopp om förbättring:
http://www.dustinhom...5010379775.aspx
Postad 16 July 2010 - 09:52
Sambon prövade att koppla ur allt förutom högtalarkablarna och elkabeln (dvs inget annat kopplat till steget eller grendosan) och det surrade fortfarande i diskanterna. Men hon tyckte det lät mjukare, "som TVs testbild", vad det nu ska betyda.
Aja, blev inte så mkt klokare av det utan får testa själv när jag kommer hem.
Jäklars surrade det fortfarande i diskanterna ... Hm ... ja kolla det när du kommer hem ...
Det låter ju tyvärr som nåt är fel på steget ....
Postad 16 July 2010 - 09:59
Här finns bra tips för felsökning Emotiva lounge
Postad 16 July 2010 - 10:22
Koppla ur alltdu har i samma vägguttag och kör bara Emotivasteget till högtalarana
Hörs det då är det fel på steget
Hörs det inte så koppla in en sak i taget
Obs allt som inte är inkopplat skall vara urkopplat både med ström och övriga kablar
När du kopplar in din onkyo så se till att det inte är något annat inkopplat till denna
Postad 16 July 2010 - 10:55
Om man tar bort rca från steget så har man ingen kontakt med dom andra källorna och har man då ett ljud i från diskanten som hörs så är det troligen steget som felar.
Postad 16 July 2010 - 11:26
Exakt det här jag bad tjejen att göra då jag är på jobbet nu, och hon tyckte fortfarande det lät. Men kan inte riktigt lita på det då hon tyckte sig höra lite skillnad mot igår, men sa ändå att hon inte kom ihåg exakt hur det lät igår etc etc... Så får testa själv ikväll och verifiera. Köper mig en Supra AGS-10k iaf om det skulle vara så fint att det inte är steget.Vad är de som är så svårt ?
Koppla ur alltdu har i samma vägguttag och kör bara Emotivasteget till högtalarana
Hörs det då är det fel på steget
Hörs det inte så koppla in en sak i taget
Obs allt som inte är inkopplat skall vara urkopplat både med ström och övriga kablar
När du kopplar in din onkyo så se till att det inte är något annat inkopplat till denna
Postad 16 July 2010 - 11:49
Kolla att det inte pluppar till i högtalarna när du slår på steget om det gör det så skickar steget likström ut till högtalarna.Exakt det här jag bad tjejen att göra då jag är på jobbet nu, och hon tyckte fortfarande det lät. Men kan inte riktigt lita på det då hon tyckte sig höra lite skillnad mot igår, men sa ändå att hon inte kom ihåg exakt hur det lät igår etc etc... Så får testa själv ikväll och verifiera. Köper mig en Supra AGS-10k iaf om det skulle vara så fint att det inte är steget.
Postad 16 July 2010 - 11:54
Alright, och om det isf gör det, är det steget eller mitt elnäts fel? Har ju en Supra nätfilter, borde inte det ta sånt?Kolla att det inte pluppar till i högtalarna när du slår på steget om det gör det så skickar steget likström ut till högtalarna.
Postad 16 July 2010 - 13:02
inget filter kan göra något åt likström som steget släpper ut.Alright, och om det isf gör det, är det steget eller mitt elnäts fel? Har ju en Supra nätfilter, borde inte det ta sånt?
Postad 16 July 2010 - 14:02
inget filter kan göra något åt likström som steget släpper ut.
Sådär, nu har jag rivit allt och börjat från steget med endast högtalarkablar och sen jobbat mig "uppåt". Kontentan av det hela är; steget är helt, men släpper ut likström till högtalarna ("ploppar till" när steget slås på). Sen är det ett visst brus ur diskanten, men det är helt normal och ingenting liknande det jag hade igårkväll.
Har sedermera kopplat in allteftersom; receiver, HTPC, subbar (2) och till sist den felande länken: TVn. När TVn kopplas in får man ett elektroniksurr ur diskanten som låter på lätt 1m håll. Frågan är nu bara hur fan jag löser det...
Postad 16 July 2010 - 14:31
Om du menar till förstärkaren så hade en optisk kabel till ljudet tagit bort dit brum.
Har du galvanisk avskiljare på antennkabeln?
Postad 16 July 2010 - 14:37
Jag fick surr från TVantennen efter att jag kopplat in hemmabion till ett jordat uttag, det blir nån jord loop eller vad det kallas för.Sådär, nu har jag rivit allt och börjat från steget med endast högtalarkablar och sen jobbat mig "uppåt". Kontentan av det hela är; steget är helt, men släpper ut likström till högtalarna ("ploppar till" när steget slås på). Sen är det ett visst brus ur diskanten, men det är helt normal och ingenting liknande det jag hade igårkväll.
Har sedermera kopplat in allteftersom; receiver, HTPC, subbar (2) och till sist den felande länken: TVn. När TVn kopplas in får man ett elektroniksurr ur diskanten som låter på lätt 1m håll. Frågan är nu bara hur fan jag löser det...
Jag löste det med ett mantelfilter på antennkabeln.
Om du drar ut antennkabeln ur väggen slutar det surra då?
Postad 16 July 2010 - 16:01
Steget är inte friskt om det släpper ut likström till högtalarna men känn på konorna när du slår på det utan någon annan källa påslagen och känner du att konorna går utåt vid på slag så har du likström ut och ett felande steg.Sådär, nu har jag rivit allt och börjat från steget med endast högtalarkablar och sen jobbat mig "uppåt". Kontentan av det hela är; steget är helt, men släpper ut likström till högtalarna ("ploppar till" när steget slås på). Sen är det ett visst brus ur diskanten, men det är helt normal och ingenting liknande det jag hade igårkväll.
Postad 16 July 2010 - 16:04
Ja, att steget är helt helt kanske var fel uttryckt. Men det är inte det som surrar iaf. Ok ska kolla pa sondag nar jag ar hemma igen.Steget är inte friskt om det släpper ut likström till högtalarna men känn på konorna när du slår på det utan någon annan källa påslagen och känner du att konorna går utåt vid på slag så har du likström ut och ett felande steg.
Ingen annans steg som får högtalarna att "ploppa" till lite vid påslag?
Redigerat av bran, 16 July 2010 - 16:44.
Postad 16 July 2010 - 16:36
HDMI konktakter kopplade till flerkanalsförstärkare kan också vara boven i det hela
När det gäller brum i högtare så kan det vara så mycket och det ena är inte det andra likt.
Jag har själv varit med om de mest oförklarliga saker
Redigerat av Schweppes, 16 July 2010 - 16:37.
Postad 16 July 2010 - 16:49
Enda kabeln som inte kan skapa sådan är optiska ljudkablar.
Postad 16 July 2010 - 16:53
Nu har jag ju iaf lyckats lokalisera det till TVn. Med allt ikopplat utom TVn har jag bara ett svagt sus i högtalarna (med örat mot membranet mer lr mindre), vilket är helt normalt vad jag förstått. Slår jag på TVn får jag det här lite mer högfrekventa, elektroniska surrandet/skrikandet. Frågan är om det lönar sig att koppla TVn direkt till väggen, eller om man får jordbrum då (jordbrum är mer lågfrekvent än det andra ljudet). Är det HDMIn som är boven i dramat är det väl bara att leva med eländet antar jag.Varför man skall ta ur allt som är i samma uttag har sin förklaring i att om någon annan jordad apparat har jordfel får man ut det i högtalarna.
HDMI konktakter kopplade till flerkanalsförstärkare kan också vara boven i det hela
När det gäller brum i högtare så kan det vara så mycket och det ena är inte det andra likt.
Jag har själv varit med om de mest oförklarliga saker
Kvarvarande frågan är nu om steget ändå inte är OK, när det "ploppar" till lite i högtalarna vid påslagning. Detta oavsett om steget är det enda ikopplat i grenuttaget.
Redigerat av bran, 16 July 2010 - 17:02.
Postad 16 July 2010 - 23:12
Postad 16 July 2010 - 23:57
Varken mitt xpa-2 eller xpa-5 får högtalarna att ploppa till så det blir en märkbar konrörelse.Ingen annans steg som får högtalarna att "ploppa" till lite vid påslag?
Men jag hör när dom slås på (2 olika ljud vid 2 tillfällen innan dioderna har tänts upp och lyser med fast blått sken), svårt att förklara ljudet (sista ljudet är iaf ett svagt reläklick) men det är inget man reagerar på och tycker att det är onormalt iaf, efter det kommer lite brus som hörs hörs 1m om det är tyst i rummet.
Vilken apparat som genererar bruset har jag inte kollat upp.
Postad 20 July 2010 - 15:29
Kollade just ditt galleri, skitsnygga högtalare, bra gjort, de lär INTE skita på sig i första taget
Man tackar! :] Överdrev kanske lite, men nu ska de få sjunga ut! Fick mail om att mina två UPA-1 skickas imorgon från Emotiva, ska ringa FedEx och fixa med kontaktuppgifter etc också. Sen får vi hoppas de anländer snarast möjligt!
Postad 25 July 2010 - 21:10
Man tackar! :] Överdrev kanske lite, men nu ska de få sjunga ut! Fick mail om att mina två UPA-1 skickas imorgon från Emotiva, ska ringa FedEx och fixa med kontaktuppgifter etc också. Sen får vi hoppas de anländer snarast möjligt!
Hur har det gått för dig, har dom anlänt och fått jobba lite än?
Postad 25 July 2010 - 21:31
Sitter och funderar på att uppgradera det steg jag och blir väldigt nyfiken över Emotiva när man läser allas positiva erfarenheter. Jag har för närvarande ett gammalt Maratz MM9000 som driver min hemmabio anläggning som består av Marantz SR7001 som försteg och XTZ 99.36 som frontar. Jag har testade ett XTZ steg istället för mitt MM9000 och jag tyckte detta lyfte mitt ljud ordentligt.
Min fråga är om nån har testat XTZs steg sida vid sida mot Emotivas och kan berätta lite om hur dom upplevde skillnaden på dessa? Såg att nån frågade samma sak tidigare i tråden men hitta aldrig nått svar så har ni gjort detta så vore jag tacksam för att få veta hur ni upplevde skillnaden på dessa.
Hoppas jag inte svär i kyrkan nu
Steget som verkar mest intresant är till att börja med XPA-2
MVH Mikael
Postad 25 July 2010 - 21:38
Hur har det gått för dig, har dom anlänt och fått jobba lite än?
De anländer imorgon faktiskt! Betalat tull och moms via telefon, så förhoppningsvis går allt enligt planering. Har dock inget vettigt försteg till dem än, och mina högtalare är i lägenheten 35 mil bort
Men de ska testas på farsans högtalare hemma tills vidare. Lägger upp lite bilder när jag fått dem
Postad 25 July 2010 - 21:52
Det var en stor lägenhet du har!och mina högtalare är i lägenheten 35 mil bort
Hoppas du blir nöjd!
Postad 26 July 2010 - 14:27
Det var en stor lägenhet du har!
![]()
Hoppas du blir nöjd!
Haha
Postad 26 July 2010 - 14:36
Skadar inte om du sätter på dom och låter dom få lite ström innan du kör igång ikvällska koppla in dem ikväll och testköra lite
Postad 26 July 2010 - 17:57
Skadar inte om du sätter på dom och låter dom få lite ström innan du kör igång ikväll
Det är väl inte ett par Krell monoblock på 5Kw som skall köras igång
Haha
De anlände idag kl 11.00, packat upp dem och inspekterat. Allting verkar välbehållet, ska koppla in dem ikväll och testköra lite. Lägger upp lite bilder senare :]
Skall bli skoj att höra om du tyckte det blev något lyft, återkom gärna så fort du lyssnat lite.
Postad 26 July 2010 - 19:32
All elektronik låter bättre när den spelats ett tag och då skadar det inte att låta den stå på över eftermiddagenDet är väl inte ett par Krell monoblock på 5Kw som skall köras igång
innan man spelar första gången. VIsste du inte det
Postad 26 July 2010 - 19:53
Bör ju gå snabbare att sätta på en skiva på måttlig volume och sen gå och ta sig en öl, sedan bör det vara i rätt temp. På så sätt så gör man ju två flugor på smällen
Postad 26 July 2010 - 23:07
Körde lite gamla låtar man hört på högtalarna innan, Supertramp, U2, Roger Waters, Cash samt lite hårdrock av blandad sort ehe. Vad kan man säga? Dynamiken är brutal och baskaggarna sitter i bröstkorgen som knytnävsslag. Har aldrig låtit så bra innan.
Seas tvåvägarna snärtade så jag trodde konerna skulle flyga ur, detaljer som man aldrig hört innan uppenbarade sig och allt lät bara jävligt bra. Spelade öronbedövande högt i slutet och förstärkarna var inte ens ljumna.
Är mycket nöjd än så länge, klart man är lite hypad precis när man fått det. Men det låter avsevärt bättre än det gjorde innan, även om min gamla förstärkare var fruktansvärt mycket klenare. Så ingen rättvis jämförelse, men jag är nöjd iaf!
Nu blir det en för-förstärkare så fort deras X-serie släppts, sen är jag nöjd för stunden
Postad 28 July 2010 - 09:13
Det där är jag väldigt skeptisk till, i alla fall när det gäller dagens solid state-elektronik.All elektronik låter bättre när den spelats ett tag och då skadar det inte att låta den stå på över eftermiddagen
innan man spelar första gången. VIsste du inte det
Pratar vi om rörförstärkare så kan jag dock förstå att det måste värmas upp lite för att låta "rätt".
Iofs, med tanke på smilisen så kanske du helt enkelt skojade...
Men det känns som om jag sticker ut nacken lite väl mycket nu, och dessutom i fel tråd, så jag lägger ner diskussionen innan den ens har börjat
Postad 01 August 2010 - 09:44
Jag trodde aldrig att det skulle bli sådan skillnad på ljudet när man bara byter ut slutsteget, men jag hade helt fel.
Min gamla H/K AVR-7000 som jag har använt i snart tio år, och varit väldigt nöjd med, låter ju som om den spelar i en papplåda i jämförelse. Otroligt vilket rent ljud jag har fått (trots att jag fortfarande använder AVR-7000 som försteg tills XMC-1 kommer ut), det känns som om något som jag inte ens visste fanns där tidigare har lossnat.
Det enda jag kan klaga på är att jag nu inser att jag troligen måste byta högtalare också, och det finns inte med i budgeten för tillfället... jag får nog sälja ett av mina flipperspel till för att få råd med det antar jag
Postad 03 August 2010 - 19:08
Sådär! Allt funkar som det ska, blir ingen riktig test eftersom mina högtalare är några tio mil bort. Men farsans högtalare fick agera testobjekt, först ett par tvåvägs med Seas element, diskant och 8" bas/mellanregister. Sen ett par trevägs av storlek större.
Körde lite gamla låtar man hört på högtalarna innan, Supertramp, U2, Roger Waters, Cash samt lite hårdrock av blandad sort ehe. Vad kan man säga? Dynamiken är brutal och baskaggarna sitter i bröstkorgen som knytnävsslag. Har aldrig låtit så bra innan.
Seas tvåvägarna snärtade så jag trodde konerna skulle flyga ur, detaljer som man aldrig hört innan uppenbarade sig och allt lät bara jävligt bra. Spelade öronbedövande högt i slutet och förstärkarna var inte ens ljumna.
Är mycket nöjd än så länge, klart man är lite hypad precis när man fått det. Men det låter avsevärt bättre än det gjorde innan, även om min gamla förstärkare var fruktansvärt mycket klenare. Så ingen rättvis jämförelse, men jag är nöjd iaf!
Nu blir det en för-förstärkare så fort deras X-serie släppts, sen är jag nöjd för stunden
Så ville du testa dom på ett par sl3 framöver
Postad 04 August 2010 - 07:59
2 månader utan stereon igång, helt otroligt....
Postad 04 August 2010 - 08:42
Varför jag undrar är för att jag tycker att "lite billigare" slutsteg gärna brusar något...
Postad 04 August 2010 - 11:55
Och jag väntar fortfarande på att dom ska få in XPA-2 i lager så att jag kan få min....
![]()
2 månader utan stereon igång, helt otroligt....
skulle inte du köpa XPA-5 nyss
hoppas jag får mitt "lilla" steg snart
Postad 04 August 2010 - 12:02
skulle inte du köpa XPA-5 nyss
![]()
hoppas jag får mitt "lilla" steg snart
jo men den blev en XPA-2 i stället...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1