Tycker det är grymt. Hur fasiken gör ni när ni tar bilder på gående fördon för att få oskärpa på det övriga? Ni trycker avtryckaren och följer med fordonet med kameran under tiden eller?
Hur vet ni att ni "siktar" på samma ställe liksom. När kortet tas blir det ju liksom svart 
Som Overhard skrev så är nog det viktigaste att följa med motivet i kameran en bit innan du tar själva bilden så att du håller samma hastighet som motivet i panoreringen. Sen är det ju viktigt att hålla rätt slutartid, har du en för kort slutartid så fryser du ju både motivet och bakgrunden, och då får man ju ingen känsla av rörelse i bilden. Har du en för lång slutartid finns det risk att motivet inte blir tillräckligt skarpt. Själv brukar jag köra på en slutartid mellan 1/125 - 1/320 sek om jag vill skapa rörelseoskärpa på bakgrunden men samtidigt ha det rörliga motivet i skärpa, i alla fall om jag fotar bilar eller motorcyklar. Självklart är det större risk att motivet hamnar i oskärpa om man ligger närmare 1/125 sek men om man lyckas blir så klart effekten ännu bättre än om man ligger på kortare slutartid.
På den här bilden hade jag en slutartid på 1/320.
Bra val av slutartid knob. Ser inget exif eftersom jag sitter på mobil, hur har du ställt in kameran?
Se ovan.

Verkar väldigt svårt iallaf 
Se Overhards svar nedan.

Det är jättelätt, handlar mest om tur... 
Haha.. Kul för att det är sant. Om jag vill ta en bild som ovan brukar jag oftast köra på serietagning för att öka oddsen, men den här gången hade jag verkligen tur då jag bara tog en bild.
Bra bild knobloch!
Ja det kan bli bra med längre slutartider på rörliga mål. Gäller bara att inte ha längre sekunddelar än de brännviddsmillimetrar man håller i, för då blir huvudmålet lätt suddigt. 
Extra viktigt att tänka på kroppshållning när man panorerar med lite längre slutartid. Att hålla höftparti och fötter ungefär i den riktning man kommer trycka av samt armbågen till handen som håller objektiv mot kroppen.
Lite svårt annars att få en skarp bild om man känner sig som en korkskruv med armbågarna viftande ut i luften. 
En från 2009.
[attachment=119359:2009_07_11_99_13.j
Tack Velo! Bra råd där, har inte riktigt tänkt på det där med brännvidden, men det är klart att en längre brännvidd inte är lika förlåtande, å andra sidan kanske rörelslekänlsan förstärks om man lyckas. Bilden ovan är i alla fall tagen på 100mm.
EDIT: Fin bild förresten!
Fick 1500 i böter igår då jag saknade regskylt fram... surt som fan
Surt.

1500!! Parkerade du utanför en brandstation eller?
Redigerat av knobloch, 22 June 2012 - 22:14.