PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers
1392 svar till detta ämne
Postad 17 February 2011 - 18:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det ska bli oerhört underhållande att se om eller när Sony drar igång med stora bann-släggan. Det borde märkas direkt på COD spelen. Om de skulle köra med lite manuell banning där, så skulle du ju kunna banna massor med spelare varje kväll. Projektanställ några 10-tal personer bara, ge dem ett vertyg, och sätt igång bara!

Meningslöst när man kan gör det automatiskt  Kan inte vara så svårt för Sony att se om folk har jailbreakat sin PS3a.
Postad 17 February 2011 - 23:01
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Meningslöst när man kan gör det automatiskt Kan inte vara så svårt för Sony att se om folk har jailbreakat sin PS3a.
Yes, om nu alla fuskare verkligen bara hade jailbreakat. Savefilsfusk som bara ger full prestige på 1 sekund bryr jag mig mindre om, men när fuskarna kan sabba spelen genom osynlighet och wall hacks etc, så är det lite surt.
Redigerat av Kimpost, 17 February 2011 - 23:15.
Postad 18 February 2011 - 00:36
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Yes, om nu alla fuskare verkligen bara hade jailbreakat. Savefilsfusk som bara ger full prestige på 1 sekund bryr jag mig mindre om, men när fuskarna kan sabba spelen genom osynlighet och wall hacks etc, så är det lite surt.
savefilefusk behöver man ju inte jailbreaka för att göra, som sagt. men allt tråkigt fusk, som infinite-ammo, instakill, osynlighet, 500x snabbare osv måste man jailbreaka för att göra det? jag menar, är det säkert att vi slipper det när de går fram med stora bann-släggan? mvh
Postad 18 February 2011 - 10:28
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Nytt användaravtal. Nu får man inte använda tillbehör som inte är godkända av Sony eller modda konsollen på ngt sätt för då blir man bannad från PSN. Undrar om ett sånt användaravtal ens är lagligt?
Postad 18 February 2011 - 11:21
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Nytt användaravtal. Nu får man inte använda tillbehör som inte är godkända av Sony eller modda konsollen på ngt sätt för då blir man bannad från PSN. Undrar om ett sånt användaravtal ens är lagligt?
Det skulle kunna vara olagligt om de stängde av användarprofilen och förverkade inköpen man gjort på PSN. Om de bara bannar konsoller från att connecta till PSN om de har CFW så kan jag inte se hur det skulle vara olagligt.
Postad 18 February 2011 - 11:26
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
så länge konsollen förblir brukbar så är det väl inte olagligt, bara att de stoppar tillgång till deras tjänst psn om man bryter mot deras användaravtal. fullt lagligt låter det som
mvh
Postad 18 February 2011 - 11:29
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
så länge konsollen förblir brukbar så är det väl inte olagligt, bara att de stoppar tillgång till deras tjänst psn om man bryter mot deras användaravtal. fullt lagligt låter det som
mvh
Så om man använder ett 3:e parts tillbehör så kan man bli bannad. Låter lite väl drastiskt.
Postad 18 February 2011 - 11:37
nedman
-
nedman
-
Forumräv
-
-
774 inlägg
Så om man använder ett 3:e parts tillbehör så kan man bli bannad. Låter lite väl drastiskt.
Misstänker att alla tillbehör som använder USB porten samt inte är "godkännda" av Sony kommer att drabbas.
Postad 18 February 2011 - 11:41
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
ja drastiskt kan tyckas, men full lagligt tror jag då de inte gör annat än stryper tillgången till deras tjänst de tillhandahåller om man inte följer de avtal man måste acceptera för att komma åt tjänsten. men vad är det för tillbehör som påverkas? är det bara billiga handkontroller, eller även sånt som usb-hårddiskar?
mvh
Postad 18 February 2011 - 11:51
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
ja drastiskt kan tyckas, men full lagligt tror jag då de inte gör annat än stryper tillgången till deras tjänst de tillhandahåller om man inte följer de avtal man måste acceptera för att komma åt tjänsten. men vad är det för tillbehör som påverkas? är det bara billiga handkontroller, eller även sånt som usb-hårddiskar?
mvh
Det är det som är den stora frågan. De står inte specifikt vad det gäller för tillbehör. Det som är mest skrämmande är dock att det betyder att Sony kan se precis varenda sak du gör med din konsoll, vilken tv du har, vilka grejjer du har inkopplade till den, vilken data du har på den osv. "Han har en LG tv. Banna honom!"
Redigerat av Unregistereddc471864, 18 February 2011 - 12:07.
Postad 18 February 2011 - 12:05
Centimeter
-
Centimeter
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Det tror jag faktiskt inte angående tillbehören eftersom man inte måste forcera några som helst hinder för att ansluta något till PS3. De använder USB och Bluetooth etc, inte några egna gränssnitt. Det kan tom vara så att de bryter mot licensavtalen gentemot USB och Bluetooth med ett sådant påstående. Bannar de mig för att jag trycker i fel USB-minne eller ansluter något mysko headset så blir det andra gången som jag får någon stackars butik fälld i ARN för en PS3:as skull, det lovar jag. Jag säger stackars eftersom det inte heller den här gången kommer att vara butikens fel i grunden.
Postad 18 February 2011 - 12:37
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det tror jag faktiskt inte angående tillbehören eftersom man inte måste forcera några som helst hinder för att ansluta något till PS3. De använder USB och Bluetooth etc, inte några egna gränssnitt. Det kan tom vara så att de bryter mot licensavtalen gentemot USB och Bluetooth med ett sådant påstående.
Bannar de mig för att jag trycker i fel USB-minne eller ansluter något mysko headset så blir det andra gången som jag får någon stackars butik fälld i ARN för en PS3:as skull, det lovar jag. Jag säger stackars eftersom det inte heller den här gången kommer att vara butikens fel i grunden.
Har inte med gränssnittet att göra. USB är bara porten som möjliggör en kommunikation. Sen vad den kommunicerar med kan Sony utan problem kontrollera. USB minne är inte vad Sony direkt tänker på utan mer externa enheter med egen processor som kan köra kod som inte Sony vill att du ska göra. Deras avtal är oftast mer skrämmande än var verkligheten är så det kommer nog kräva rätt mycket otur för att bli bannad med fel usb saker inkopplade.
Postad 18 February 2011 - 12:47
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jo givetvis så skriver de luddigt för att inte begränsa avtalet till enstaka enheter.
Det som är galet är att de spionerar på vad du gör med din PS3a även när du inte ens är uppkopplad mot PSN. Det är inte ok.
Postad 18 February 2011 - 13:35
nedman
-
nedman
-
Forumräv
-
-
774 inlägg
Jo givetvis så skriver de luddigt för att inte begränsa avtalet till enstaka enheter. Det som är galet är att de spionerar på vad du gör med din PS3a även när du inte ens är uppkopplad mot PSN. Det är inte ok.
Om du inte är uppkopplade - hur spionerar de då? Kommer Sony hem till dig och tankar går igenom ditt PS3
Postad 18 February 2011 - 13:55
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Om du inte är uppkopplade - hur spionerar de då? Kommer Sony hem till dig och tankar går igenom ditt PS3 
Dåligt formulerat av mig. Självklart måste du ha internet inkopplat. Du behöver dock inte vara inloggad på PSN för att de ska kunna spionera på dig.
Postad 18 February 2011 - 14:11
nedman
-
nedman
-
Forumräv
-
-
774 inlägg
Dåligt formulerat av mig. Självklart måste du ha internet inkopplat. Du behöver dock inte vara inloggad på PSN för att de ska kunna spionera på dig.
Fast hur många gör det? Webläsaren är ju inte den bästa... Men du kanske menar vid systemuppdateringar?
Postad 18 February 2011 - 14:15
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag är uppkopplad alltid fastän jag inte är inloggad på PSN. Brukar du dra ur kabeln när du inte använder PSN
Postad 18 February 2011 - 23:54
Centimeter
-
Centimeter
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Har inte med gränssnittet att göra. USB är bara porten som möjliggör en kommunikation. Sen vad den kommunicerar med kan Sony utan problem kontrollera.
USB minne är inte vad Sony direkt tänker på utan mer externa enheter med egen processor som kan köra kod som inte Sony vill att du ska göra.
Deras avtal är oftast mer skrämmande än var verkligheten är så det kommer nog kräva rätt mycket otur för att bli bannad med fel usb saker inkopplade.
De kan avgöra vad de vill kommunicera med, absolut. Men att banna någon för att han råkar stoppa in något som de missuppfattar som icke godkänt är något helt annat. Man får inte livstid om man glömmer blinka ur en rondell och jag tror inte att de kommer undan med att banna för sånt som de inte specifikt kan urskilja som crackerverktyg . Det är för lätt att råka stoppa in fel sak och har enheten en USB ingång ska den inte funktionen skadas permanent av att en godkänd USB-enhet stoppas in. Att banna är att skada i mina ögon. Sony måste påvisa uppsåt, men kanske har de någon litet spiontask för just detta... Allt som pratar USB har för övrigt någon typ av processorfunktion, även om den kan vara väldigt dedicerad för en viss uppgift.
Postad 19 February 2011 - 00:12
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Jag vägrar tro att SONY någonsin kommer att banna en konsol för att det sitter en okänd USB enhet i porten. För många felkällor där. Men det känns nog bra för SONY att ha sagt det.
Postad 19 February 2011 - 08:57
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Det är väl självklart att dom inte kommer banna någon för att man stoppar i ett "icke godkänt" USB-minne eller använder en "icke godkänd" handkontroll. Precis som Palminio skriver så är det ju bara ytterligare ett sätt att täcka igen eventuella kryphål som finns i användaravtalen.
Även om vissa av oss inte gillar Sony så är dom inte dumma. Skulle dom banna alla som sätter i ett USB-minne och använder icka godkända handkontroller skulle det inte bli många kvar på PSN.
Och återigen Radiozo, vad är det som är så läskigt med att dom ser vad du gör med din PS3:a?!?
Upplys mig.
Redigerat av BrittBastard, 19 February 2011 - 08:58.
Postad 19 February 2011 - 13:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Det är väl självklart att dom inte kommer banna någon för att man stoppar i ett "icke godkänt" USB-minne eller använder en "icke godkänd" handkontroll. Precis som Palminio skriver så är det ju bara ytterligare ett sätt att täcka igen eventuella kryphål som finns i användaravtalen. Även om vissa av oss inte gillar Sony så är dom inte dumma. Skulle dom banna alla som sätter i ett USB-minne och använder icka godkända handkontroller skulle det inte bli många kvar på PSN.
Och återigen Radiozo, vad är det som är så läskigt med att dom ser vad du gör med din PS3:a?!? Upplys mig.
Gillar inte övervakningskameror heller av precis samma anledning. Det finns ingen anledning att Sony ska rota i min data. Jag gillar inte bli övervakad helt enkelt.
Postad 19 February 2011 - 13:49
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Det blir du oavsett överallt. Telefon, Sms, internetsurfen you name it.
Postad 19 February 2011 - 16:30
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det blir du oavsett överallt. Telefon, Sms, internetsurfen you name it.
Precis, välkommen till 2000-talet. Vill man inte bli övervakad alls så ska man nog bo i en koja i skogen utan elektroniska prylar. Sen beror det ju på hur nervös man blir över att vara "övervakad". Jag har inget att dölja så jag bryr mig inte. @radiozo: Men fine, jag förstår att alla inte tycker som mig. Vi släpper det.
Redigerat av BrittBastard, 19 February 2011 - 16:32.
Postad 19 February 2011 - 16:58
Sombrero
-
Sombrero
-
Användare
-
-
145 inlägg
Precis, välkommen till 2000-talet. Vill man inte bli övervakad alls så ska man nog bo i en koja i skogen utan elektroniska prylar. Sen beror det ju på hur nervös man blir över att vara "övervakad". Jag har inget att dölja så jag bryr mig inte. @radiozo: Men fine, jag förstår att alla inte tycker som mig. Vi släpper det.
Man måste inte ha något att dölja för att tycka det är obehagligt att ha "ögonen på en". Själv har jag precis köpt en PS3 och har inga planer på att göra något olagligt eller dylikt men jag vill ändå inte lämna ut personlig uppgifter om mig själv tex bara för att jag vill spela ett spel online, som jag redan betalat för i butik. Det står i användaravtalet för PSN att sony får göra vad som helst med infon, bland annat skicka den till tredjepart. Nu hatar jag t ex reklam och spam. Jag skulle hata den ännu mer om den varit direktriktad. Man har ju i princip knappat in all information om sig själv förutom de fyra sista siffrorna i personnumret. Så vad hindar tekniskt att man får direktreklam olika företag rakt i brevlådan pga tex sökningar på google. Då fungerar inte ens min "ingen reklam, tack" skylt. Jag låser toaletten om mig även om jag inte gör något olagligt där. Detta för att jag helt enkelt inte vill ha sällskap
Redigerat av Sombrero, 19 February 2011 - 17:05.
Postad 19 February 2011 - 18:04
LeTheMan
-
LeTheMan
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Man måste inte ha något att dölja för att tycka det är obehagligt att ha "ögonen på en". Själv har jag precis köpt en PS3 och har inga planer på att göra något olagligt eller dylikt men jag vill ändå inte lämna ut personlig uppgifter om mig själv tex bara för att jag vill spela ett spel online, som jag redan betalat för i butik.
Det står i användaravtalet för PSN att sony får göra vad som helst med infon, bland annat skicka den till tredjepart. Nu hatar jag t ex reklam och spam. Jag skulle hata den ännu mer om den varit direktriktad. Man har ju i princip knappat in all information om sig själv förutom de fyra sista siffrorna i personnumret. Så vad hindar tekniskt att man får direktreklam olika företag rakt i brevlådan pga tex sökningar på google. Då fungerar inte ens min "ingen reklam, tack" skylt.
Jag låser toaletten om mig även om jag inte gör något olagligt där. Detta för att jag helt enkelt inte vill ha sällskap
Jämförelsen med toalett kan ju inte användas här. Man gör ju det av flera skäl än sällskap...
Postad 19 February 2011 - 18:20
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
det har inte med att göra om man gör någon loagligt eller inte, det har med integriteten att göra. inte alltid att det känns speciellt lustigt att bli övervakad fast man inte har gjort något olagligt. jag gillar det inte fast jag är en laglig person.
Postad 19 February 2011 - 19:00
Sombrero
-
Sombrero
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jämförelsen med toalett kan ju inte användas här. Man gör ju det av flera skäl än sällskap...
Jag ska försöka förtydliga det. Jag låser toalettdörren för att jag vill behålla min privata zon. Jag gör inget olagligt eller märkvärdigt. Även om man inte har något att dölja tycker inte jag det skulle vara passande om alla toaletter saknade dörrar eller hade väggar gjorda av glas. Förstår du liknelsen?
Postad 20 February 2011 - 03:22
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
All form av övervakning av privatpersoner och deras ägodelar ska hållas på ett minimum och vara absolut förbjudet för företag, allt annat är ju förbannat korkat att tillåta. Hitler kom till makten via demokratiska val en gång i tiden och vad enkelt det hade varit för en ny liknande sate att rensa bort opposition och oliktänkande innan dom ens öppnat käften med dagens teknik. Ta en funderare på vad demokrati är för något och hur relativt ny och sårbar den är. Problemet är inte nu utan vad det kan bli i framtiden.
"Jag har inget att dölja så jag bryr mig inte" eller "rent mjöl i påsen" är ju vanligt att höra och är ju till för att sänka ribban lite till varje gång. Säg gärna det till skattemyndigheten efter svartjobbet eller tullen efter att ni köpt spel från Asien. Vad underhållande det kommer att bli då ni inte kan starta er bil utan godkännande eller inte kan köra för fort pga. den svarta boxen myndigheten bestämde att alla ska ha i sin bil. Eller att ni får hem ett brev från försäkringsbolaget om att er försäkring upphört efter senaste läkarbesöket. Och varför inte - "För att kunna använda din dator idag måste Microsoft, IFPI, FRA, Polisen, FBI mfl göra en scan av din hårdisk - var god och vänta...". Det behövs bara en lagändring för att dom flesta ska få skitigt mjöl i påsen, tex. att all musik och film ska vara drmskyddat på din dator eller mediaspelare.
Sen vad SONY pysslar med förstår jag inte. Ingen vidare god PR direkt. Dom kanske testar hur långt dom kan gå och tillåts dom så följer fler efter antar jag. Då blir det väl en värld av ängsliga, "laglydiga" rövslickare och angivare då lagarna skräddarsytts för multinationella bolag. Ja, välkommen till 2000-talet men ni bestämmer fortfarande hur det ska se ut men spelande, SONY och varumärken är kanske viktigare och då är det väl som i romarriket kanske, ge småfolket lite smulor och underhållning så håller dom käften.
Det här är ju fortfarande ett litet problem för SONY så man kan ju undra varför SONY är så snabba med att införa möjlighet till kontinuerlig "övervakning" av sina kunder och om det är för mer än detta. Den som vet mest om sina kunder har ju ett stort övertag så man kan ju förstå att det är lockande. Det skulle ju gå att införa slumpmässig validering en gång om år när man loggar in på PSN där man får en fråga om det går bra för SONY att validera deras mjukvara på din maskin och nekar du så får du ingen tillgång till PSN.
Så återigen kan man undra varför förmodligen mer än 95% ärliga kunder ska övervakas? Påminner om en svartsjuk man som måste ha total kontroll över sin kvinna eller varför inte en galen halick eller drogkung med kontrollbehov.
Men man ska kanske inte bry sig, låt våra barn växa upp i ett samhälle där varenda steg övervakas av myndigheter och företag och varje snesteg, dumhet eller sjukdom oförlåtligen straffas och arkiveras i all framtid.
Postad 20 February 2011 - 10:23
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Gillar inte övervakningskameror heller av precis samma anledning. Det finns ingen anledning att Sony ska rota i min data. Jag gillar inte bli övervakad helt enkelt.
Hoppas du inte har en Androidmobil
Postad 20 February 2011 - 11:28
Unregisteredf01a5c15
-
Unregisteredf01a5c15
-
Användare
-
-
124 inlägg
Postad 20 February 2011 - 11:34
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Postad 20 February 2011 - 12:00
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Hitler kom till makten via demokratiska val en gång i tiden och vad enkelt det hade varit för en ny liknande sate att rensa bort opposition och oliktänkande innan dom ens öppnat käften med dagens teknik. Ta en funderare på vad demokrati är för något och hur relativt ny och sårbar den är. Problemet är inte nu utan vad det kan bli i framtiden.
Men man ska kanske inte bry sig, låt våra barn växa upp i ett samhälle där varenda steg övervakas av myndigheter och företag och varje snesteg, dumhet eller sjukdom oförlåtligen straffas och arkiveras i all framtid.
Kände mig manad att svara kort på ditt inlägg. Demokrati är inget nytt tillvägagångssätt utan det har funnits sedan antikens Grekland. Den "Demokrati" som finns idag skulle jag närmast belysa som "Demokratur" då det är en Demokrati förklädd som diktatur där folket inte har någon verklig makt. Det är snarare dagens demokrati som gör det du beskriver om en liknande sate som Hitler. Grundlagen är idag inget som är självklart för varenda människa så länge man vill verka för förändring så kommer man vara brännmärkt. Nog med politik.
Postad 20 February 2011 - 12:27
Unregisteredf01a5c15
-
Unregisteredf01a5c15
-
Användare
-
-
124 inlägg
Postad 20 February 2011 - 12:39
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Övervakningskameror är bästa uppfinningen sedan hjulet! För precis alla utom the bad guys.
Postad 20 February 2011 - 16:24
nollgrader
-
nollgrader
-
Rookie
-
1 inlägg
Övervakningskameror är bästa uppfinningen sedan hjulet! För precis alla utom the bad guys. 
Standardsvar det där. Jag vill inte bli övervakad i mitt hem om jag så vore en nunna!
Postad 20 February 2011 - 16:38
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
LOL WUT?
Killen börjar bli skraj thats what! Han går runt och hackar för att skryta om sin kompetens, lämnar platformen öppen för att låta andra sänka hela skitet. Vissa fördelar finns men för mig väger nackdelarna över dessa. Och jag tycker det är skit bra att någon har satt honom på plats, nu lär han tänka en extra gång innan han går på nästa projekt. Men som sagt det beror helt o hållet på hur det hela slutar med rättegången. Han kanske inte förtjänar fängelsestraff eller enorma böter men något kännbart så att andra tänker en extra gång innan de går på samma spår.
Redigerat av Unregistered1232, 20 February 2011 - 16:42.
Postad 20 February 2011 - 19:33
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Snälla skippa det generella integritetssnacket här. Finns redan tillräckligt många trådar som hanterar detta utanför Playstation3 trådarna.
Postad 20 February 2011 - 19:37
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
http://geohot.com/
Hahahaha stor chans att jag skulle skänka pengar till den pojken. Hade däremot gärna skickat en bot för den skada han tillfört oss vanliga användare
Postad 20 February 2011 - 20:25
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Killen börjar bli skraj thats what!
Han går runt och hackar för att skryta om sin kompetens, lämnar platformen öppen för att låta andra sänka hela skitet. Vissa fördelar finns men för mig väger nackdelarna över dessa. Och jag tycker det är skit bra att någon har satt honom på plats, nu lär han tänka en extra gång innan han går på nästa projekt. Men som sagt det beror helt o hållet på hur det hela slutar med rättegången.
Han kanske inte förtjänar fängelsestraff eller enorma böter men något kännbart så att andra tänker en extra gång innan de går på samma spår.
Alltihopa är larv. Vad han gör med sin egen konsoll ska sony ta och skita i. Sony kommer inte vinna det här.
Postad 20 February 2011 - 20:30
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Alltihopa är larv. Vad han gör med sin egen konsoll ska sony ta och skita i. Sony kommer inte vinna det här.
Men är det inte så att han har publicerat visst material som gör att andra människor kan återskapa det han har gjort? Om han var intresserad av att göra om sin konsol till ett mediacenter, regionsfri Blu-ray spelare eller kanske en kaffebryggare i sin egen ensamhet så hade det här aldrig varit ett problem. Rätta mig gärna om jag har fel.
Postad 21 February 2011 - 08:00
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Men är det inte så att han har publicerat visst material som gör att andra människor kan återskapa det han har gjort? Om han var intresserad av att göra om sin konsol till ett mediacenter, regionsfri Blu-ray spelare eller kanske en kaffebryggare i sin egen ensamhet så hade det här aldrig varit ett problem.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Visst, men sen när blir delning av tankar och idéer olagligt? Sony hade nog tyckt det var ett problem i din ensamhet också men då hade de aldrig fått reda på det. Den stora frågan är dock hurvidare andras arbete som har baserats på hans kan beskyllas på honom. Han har inte skrivit några syscall eller någon backupmanager men hans verktyg för att signera homebrew har använts. Så det blir klassikern om du kan skylla en källa för vad andras olagliga handling. Han blev friad under samma fråga när det gällde Jaildreak på iPhone. Jag drog iväg lite pengar till killen, dock mest till för hans jobb med iPhone. Dessutom har Linux på PS3 kommit igång på allvar nu, updates varje dag känns det som. Hahahaha stor chans att jag skulle skänka pengar till den pojken. Hade däremot gärna skickat en bot för den skada han tillfört oss vanliga användare 
Och den skadan är vad?
Redigerat av PalmiNio, 21 February 2011 - 07:59.
Postad 21 February 2011 - 08:36
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Blir att donera lite sen när lönen kommer.
Postad 21 February 2011 - 08:41
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Hahaha...kolla sonys nästa move. Kollar hans konto och kikar vilka som har bidragit med ekonomiska hjälpmedel. Palm och radio...ni är sååå rökta.
Men seriöst. Jag är neutral angående detta ärende. Skulle aldrig falla mig in att donera till någon liknande karaktär. Finns 30002345 BÄTTRE instanser att donera pengar till...om man nu väljer att göra det.
Postad 21 February 2011 - 09:01
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
http://geohot.com/
Geohot skriver "Sony does not even try to allege piracy or copyright infringement in this case". Detta stämmer kanske bokstavligen, men hälften av Sonys anklagelser handlar om medhjälp till piratkopiering. Så han är inte alls så oskyldig (i bildlig mening) som han vill beskriva sig själv. Tänk på det innan ni donerar något. Dock vore det bra ur rent rättssäkerhetssynpunkt om han har tillgång till bra advokater. Visst, men sen när blir delning av tankar och idéer olagligt?
Delning av tankar och idéer som innehåller instruktioner för eller uppmaning till brott är olagligt... För övrigt, om man har köpt en PS3 så innebär det inte att man får göra vad som helst med den. Man får inte göra brottsliga saker med den, t.ex., kasta ner den från Kaknästornet.
Redigerat av random111, 21 February 2011 - 09:06.
Postad 21 February 2011 - 09:49
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Delning av tankar och idéer som innehåller instruktioner för eller uppmaning till brott är olagligt... För övrigt, om man har köpt en PS3 så innebär det inte att man får göra vad som helst med den. Man får inte göra brottsliga saker med den, t.ex., kasta ner den från Kaknästornet.
Att Sony säljer mig en PS3a och sen försöker hävda att de fortfarande har bestämmanderätt över den är vad det handlar om. För övrigt är det inte brottsligt att modifiera en konsoll, så din liknelse med kaknästornet saknar relevans. Och hur som helst är det inte ett brott mot Sony att kasta ner sin PS3 från kaknäs. Delning av tankar och idéer som innehåller instruktioner för eller uppmaning till brott är olagligt
Say what?
Postad 21 February 2011 - 09:52
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
För övrigt är det inte brottsligt att modifiera en konsoll
Är inte just det pudelns kärna? Huruvida det är brottsligt eller inte att modifiera en konsol?
Postad 21 February 2011 - 10:00
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Att Sony säljer mig en PS3a och sen försöker hävda att de fortfarande har bestämmanderätt över den är vad det handlar om.
Det handlar om två saker, dels vad man får göra med PS3 med avseende på avtalen med Sony, dels allmänbrottsliga anklagelser. För övrigt är det inte brottsligt att modifiera en konsoll, så din liknelse med kaknästornet saknar relevans. Och hur som helst är det inte ett brott mot Sony att kasta ner sin PS3 från kaknäs.
Huruvida det är brottsligt (i USA) att modifiera en konsol är inte helt utklarat. Så det ska bli intressant att se utgången av detta. Att kasta ner sin PS3 från kaknäs var ett exempel på ett allmänt brott, inte brott mot avtalet med Sony.
Postad 21 February 2011 - 10:01
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det är inte olagligt att modda sin konsoll men det är olagligt att knäcka krypteringen på den har jag för mig.
Men det har han inte heller gjort vad jag förstått. Sony hade en fet bugg i mjukvaran som gjorde att man kunde hämta ut nycklarna utan att behöva knäcka ngt. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Om han nu hade bruteforceat sig genom krypteringen (vilket är totalt omöjligt) så hade det varit ett solklart fall.
Redigerat av Unregistereddc471864, 21 February 2011 - 10:03.
Postad 21 February 2011 - 10:02
Unregistered35722960
-
Unregistered35722960
-
Användare
-
-
152 inlägg
Är inte just det pudelns kärna? Huruvida det är brottsligt eller inte att modifiera en konsol?
Vi vet att det inte är brottsligt i EU åtminstone så länge upphovsrättsliga brott inte är det enda användingsområdet. Möjligen är det ett brott mot DMCA men det har ju noll relevans för oss här. Vad gäller geohot så är ju Sonys anklagelser rena påhitten. Hans firmware möjliggjorde inte heller upphovsrättsliga brott, det enda hans hack gjorde var att kunna köra osignerad kod.
Postad 21 February 2011 - 10:05
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Vi vet att det inte är brottsligt i EU åtminstone så länge upphovsrättsliga brott inte är det enda användingsområdet. Möjligen är det ett brott mot DMCA men det har ju noll relevans för oss här. Vad gäller geohot så är ju Sonys anklagelser rena påhitten. Hans firmware möjliggjorde inte heller upphovsrättsliga brott, det enda hans hack gjorde var att kunna köra osignerad kod.
Vilket inte går längre för den enda nyckel geohot släppte är svartlistad. Det går således inte att köra homebrew på ngt senare än 3.55
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|