/Mats
Postad 11 April 2011 - 21:02
Bor ej i Sthlm och vet ej vart Alvik ligger men jag kan säga att Akkurrat är väl värd vilken pendling som helst. Finns fler bra ställen. Monks till exempel.Gu så gött med Guinness.
Finns det några Stockholmare här förresten? Vad är bästa ölhaket i närheten av alvik? Eller måste man åka kommunalt?
Ska sitta och ha kurs, så på kvällarna måste man ju ha lite trevligt ändå.
Postad 11 April 2011 - 21:05
Men det har aldrig fallit mig in att pröjsa 35kr för en 33:a eller tom. en 25:a. Men nu efter att jag snubblade in på denna tråd har jag börjat köpa en del av dom finare ölen, och jag har fallit pladask!
Köpte på mig ett tiotal öl. Men har bara druckit ett par st. (Två olika Sierra).
Men jag vet inte vad jag dricker. Så nu måste jag lära mig vad skillnaden är på alla dessa sorter. Porter, stout, ipa, apa, imperial stout osv. är mycket nytt för mig.
En annan sak. Jag tycker att dom flesta flaskorna har ganska kort hållbarhet. Har läst lite om ämnet och det verkar ju som lagring är en bra sak. Men det är oftast inte mer en ett halvår kvar på flaskan.
Sgart drack ju ett öl som gick ut 98, och han lever väl än? Men det skulle nog inte jag våga göra. Hur länge över tillverkarnas datum är ölet fortfarande bra?
Har även jag beställ "flying dog mixen" och tänkte hämta den på gränby C. (oxå uppsla bo). Men kommer man få bekräftelse att köpet gick i genom eller är det bara att testa ringa om ngn. vecka?
Tacksam för svar.
/ Niklas (nyfrälst)
Postad 11 April 2011 - 21:18
Du kanske borde ringa och kolla upp det.Förresten. Ni som beställt era Brewdog-pack, har dom kommit?
Jag misstänker att systemet här i stan bara skiter i att ringa. Jag har ju alltid jour, så alltid telefon med mig och jag missar inga samtal.
Jag beställde, fick mail om offert, godkände och fick mail att de godkänner det hela. Fick kod att uppge på bolaget, så dagen efter gick jag in för att betala och då var hela skiten makulerad!!? Hur i tusan kan de (miss)lyckas med det?
Nåja, de beställde igen och jag slapp delbetalningen iaf - får se om man får någon denna gång
Postad 11 April 2011 - 21:20
Generellt vinner alkoholstarka öl som stouts, barley wine, lambik etc. Man kan lagra vissa öl 20 år lätt.Hej ölvänner. Jag älskar öl och har gjort det ett tag. Har provat en hel del sorter genom åren.
Men det har aldrig fallit mig in att pröjsa 35kr för en 33:a eller tom. en 25:a. Men nu efter att jag snubblade in på denna tråd har jag börjat köpa en del av dom finare ölen, och jag har fallit pladask!
Köpte på mig ett tiotal öl. Men har bara druckit ett par st. (Två olika Sierra).
Men jag vet inte vad jag dricker. Så nu måste jag lära mig vad skillnaden är på alla dessa sorter. Porter, stout, ipa, apa, imperial stout osv. är mycket nytt för mig.
En annan sak. Jag tycker att dom flesta flaskorna har ganska kort hållbarhet. Har läst lite om ämnet och det verkar ju som lagring är en bra sak. Men det är oftast inte mer en ett halvår kvar på flaskan.
Sgart drack ju ett öl som gick ut 98, och han lever väl än? Men det skulle nog inte jag våga göra. Hur länge över tillverkarnas datum är ölet fortfarande bra?
Har även jag beställ "flying dog mixen" och tänkte hämta den på gränby C. (oxå uppsla bo). Men kommer man få bekräftelse att köpet gick i genom eller är det bara att testa ringa om ngn. vecka?
Tacksam för svar.
/ Niklas (nyfrälst)
IPA skall helst drickas så färsk som möjligt.
Riktigt kul att höra att du blivit frälst.
För tips om bra öl så är ju denna tråden utmärkt och bloggar osv är ju också najs.
En bra länk för att läsa om dina öl är ratebeer.com
Jag är i allra högsta grad levande
Postad 11 April 2011 - 21:24
Gu så gött med Guinness.
Finns det några Stockholmare här förresten? Vad är bästa ölhaket i närheten av alvik? Eller måste man åka kommunalt?
Alvik ligger väldigt nära innerstan. Jag är inte alls bra på ölställena men det är bara att ta en runda
Postad 11 April 2011 - 22:05
Får väl titta in på akkurat kanske, men jag måste säga att det svider i hjärtat att betala 3-4-5 gånger priset bara för man dricker på stan och inte hemma. Men men. Left Hand Imperial Stout har jag funderat på att privatimportera, nu kan man ju provsmaka innan
Postad 11 April 2011 - 22:09
Fördelen med ställen som Akkurat är att du dricker sånt du aldrig kan få tag på hemma:) plus att stället är grymt givetvis.Jo det är ju inte farligt långt, har gått till slottet nån gång.
Får väl titta in på akkurat kanske, men jag måste säga att det svider i hjärtat att betala 3-4-5 gånger priset bara för man dricker på stan och inte hemma. Men men. Left Hand Imperial Stout har jag funderat på att privatimportera, nu kan man ju provsmaka innan
Postad 11 April 2011 - 22:12
Postad 12 April 2011 - 06:19
Generellt vinner alkoholstarka öl som stouts, barley wine, lambik etc. Man kan lagra vissa öl 20 år lätt.
IPA skall helst drickas så färsk som möjligt.
Riktigt kul att höra att du blivit frälst.
För tips om bra öl så är ju denna tråden utmärkt och bloggar osv är ju också najs.
En bra länk för att läsa om dina öl är ratebeer.com
Jag är i allra högsta grad levande
Skönt att höra att du lever
Tack för infon. Ska surfa in på ratebeer och titta runt lite.
/Niklas
Postad 12 April 2011 - 06:33
Gu så gött med Guinness.
Akkurat somsagt är ju svårslaget.
Annars har du Soldaten Svejk på Södermalm (Östgötagatan) som kan vara småputtrig... http://www.svejk.se/pivo/pivo.htm
Lokala pizzasyltan ska man inte underskatta...
Postad 12 April 2011 - 07:31
VAd gäller smakandet har jag stiftat bekantskap med två nya vänner som jag tror får följa med hem igen:
Postad 12 April 2011 - 08:05
@evil_nike: Skillnader mellan några av de vanligaste öltyperna: ( saxat från Monks hemsida )
Lageröl

Svenskt lageröl kännetecknas av att det är ett ljust öl med normal beska och låg sötma. Internationellt lageröl kännetecknas av samma karaktärer som våra svenska lageröl, men kanske en aning högre beska.
Beteckningen lageröl innefattar alla underjästa öl och i huvudsak ljusa öl som efter jäsning fått en tid i en lagringstank. I gamla tider kallades det underjästa ölet för bayerskt öl eller en Bayer. I Tyskland betecknar termen "lageröl" ofta husets standardöl.
Stout
Ett mycket mörkt, nästan svart, fylligt och kraftigt beskt öl utan sötma och har sitt ursprung från Guinness på Irland. Alkoholinnehållet ligger mellan 4,0 och upp åt 10,0 vol% beroende på var det säljs. Oatmeal är en specialitet som tillverkas av en andel havre som råvara.
Pils
Pils är ett ljust, torrt öl med kraftig humlebeska, både bittert och aromatiskt, och med ett kraftigt rejält skum. Alkoholinnehållet är normalt mellan 4,0-4,5 vol% och en stamvörtstyrka mellan 11,0-12,0% Plato. Namnet pils eller pilsner kommer från staden Pilsen i Tjeckien. Pilsöl bryggs mest i Tjeckien och Tyskland. I Tyskland varierar det i bitterhet mellan norra och södra Tyskland, där norra Tyskland har en mycket högre bitternivå än södra Tyskland.
Ale
Olika varianter av ale med en kort beskrivning: Ale betyder att det är ett ursprungligen engelskt överjäst öl som kan produceras i ett stort antal varianter med olika färg, smak och styrka.
Stout
Ett mycket mörkt, nästan svart, fylligt och kraftigt beskt öl utan sötma och har sitt ursprung från Guinness på Irland. Alkoholinnehållet ligger mellan 4,0 och upp åt 10,0 vol% beroende på var det säljs. Oatmeal är en specialitet som tillverkas av en andel havre som råvara.
Porter
Ett mörkt, välhumlat, fylligt öl med en viss sötma och kraftigt rostad smak. Porter har sitt ursprung i London men har med tiden fått ge vika för den ännu fylligare och kraftigare stouten.
Välkommen till "klubben"!
Postad 12 April 2011 - 08:10
Kingpin ska vara grym har jag hörtMåste också säga Akkurat, jag tar mig dit minst en gång varje tillfälle jag är i Stockholm. Ett tips är att kolla deras "utförsäljningsprislista" där man kan hitta riktigt spännande saker till lite bättre priser. I övrigt är deras råbiff en höjdare i mitt tycke.
VAd gäller smakandet har jag stiftat bekantskap med två nya vänner som jag tror får följa med hem igen:
Postad 12 April 2011 - 08:27
Postad 12 April 2011 - 08:41
Postad 12 April 2011 - 08:44
Det enda som flaggats är att den inte är speciellt godVet inte om någon flaggat för denna ännu... svår att få tag på då den nästan alltid brukar vara slut varje gång jag är in på systemet. Innis & Gunn - Rum Cask! Fantastist god!
Tur att smaken är blandad så räcker ölen till alla!
Jag föredrar standard oak alla dagar i veckan personligen.
Postad 12 April 2011 - 08:45
Kingpin är en höjdare faktiskt, första smaken är frisk och torr med ganska mycket humle - väldigt genuin "ölsmak" eller hur man nu ska beskriva det. Ingen citrus eller "blommighet"som det ofta är IPA utan mer rakt på sak. Efter hand kommer sedan en grymt härlig beska från bak i munnen, man kan sitta och smacka flera minuter på eftersmaken om det inte varit för att man tar en klunk till innan dess. Det är definitivt inte en öl för de som brukar dricka sånt åt det sötare hållet som Sort Guld (då läser man väl troligen inte denna tråden), men gillar man till exempel Punk IPA är det garanterat att man gillar denna.
Nja, enligt mig så har dom bra IPA-ölen ingen/väldigt lite citrus eller blommighet i sin smak.
Humle och beska ska det vara! Precis som du beskriver det.
Redigerat av BrittBastard, 12 April 2011 - 08:45.
Postad 12 April 2011 - 09:10
Vet inte om någon flaggat för denna ännu... svår att få tag på då den nästan alltid brukar vara slut varje gång jag är in på systemet. Innis & Gunn - Rum Cask! Fantastist god!
Jag har en kvar i källaren du kan få den...
Ang. Att den är slut så kan du ju alltid beställa hem den öl du vill ha till "ditt" bolag.
Har gjort det flera tillfällen inga problem att få tag på t.ex Yeti eller andra godingar.
Vill passa på att slå ett slag för S:t Eriks Pale Ale.
Grymt god......tycker jag.
Redigerat av merland, 12 April 2011 - 09:30.
Postad 12 April 2011 - 09:24
@evil_nike: Skillnader mellan några av de vanligaste öltyperna: ( saxat från Monks hemsida )
*text*
Välkommen till "klubben"!
Tack!! Och tack för informationen mycket bra.
/Niklas
Postad 12 April 2011 - 09:29
Nja, enligt mig så har dom bra IPA-ölen ingen/väldigt lite citrus eller blommighet i sin smak.
Humle och beska ska det vara! Precis som du beskriver det.
Tycker det är mer Red Ale som är mest rakt på sak och kärvare (inget negativt), medan IPA tenderar att vara lite mer lättdrucket med lite citrus/syrlighet/blommighet (dock inte att förväxla med någon veteöl med enorm koriander/ctrusvariant som i och för sig kan vara gott på sommaren). Kan ju vara så att bryggidealet i nordvästra USA skiljer sig lite från andra ställen vilket färgar min upplevelse. Sen inser jag att det jag kallar lättdrucket är nog inte vad den genomsnittlige konsumenten skulle hålla med om
Postad 12 April 2011 - 09:38
Sen inser jag att det jag kallar lättdrucket är nog inte vad den genomsnittlige konsumenten skulle hålla med om
Så är det! Man vill ju bara ha mer och mer "krävande" och komplexa öl hela tiden. Precis som med whiskys!
Postad 12 April 2011 - 09:50
Postad 12 April 2011 - 10:38
Det enda som flaggats är att den inte är speciellt god
Tur att smaken är blandad så räcker ölen till alla!
Jag föredrar standard oak alla dagar i veckan personligen.
Hehe.. sant, och tur är väl det!
Standard Oak är det absolut inget fel på.

Någon fler som saknar London Pride?
Finns knappt att få tag i varken på krogen eller systembolaget, såg dock att den finns som beställningsvara.
Edit: En låda beställd!
Redigerat av _Lucifer_, 12 April 2011 - 10:42.
Postad 12 April 2011 - 10:40
Visst är det så, rökig whisky, espresso och "mörk" öl är ju åldringarnas (läs 30+) svar på red bull/vodka och så kallad cider (alkoläsk)
Instämmer!
Lägg till kraftigt rödvin också. Iallafall på min 30+ lista.
Rom är en annan favoritdryck.
Postad 12 April 2011 - 11:38
Vart ifrån beställer man flying dog mixen ?
Detta fick jag hjälp med ett par sidor bak i tråden. Tacka BrittBastard.
Mixpaketet beställer du här.
Postad 12 April 2011 - 14:59
IMG_2414.JPG 75.73K
0 Antal nerladdningar/Mats
Redigerat av Unregistered89a7be48, 12 April 2011 - 15:27.
Postad 12 April 2011 - 22:20
Förresten. Ni som beställt era Brewdog-pack, har dom kommit?
Inte dykt upp ännu
Postad 13 April 2011 - 22:29
tänkte prova en boddingtons.
Bifogad fil(er)
Postad 14 April 2011 - 06:52
@Q: Nice! Smakade? Fisk?
Missa inte Systembolagets exklusiva ( släpps alltså bara på de tre vinkällarbutikerna i Göteborg, Malmö och Stockholm men går att beställa ) släpp imorgon, mycket intressant!
11164 De Molen/Flying Dog Bat Out of Hell [RB] [BA]
Brouwerij de Molen, Nederländerna, 9.5%, 750ml, 248.90:-
11156 Black Albert [RB] [BA]
De Struise Brouwers, Belgien, 13%, 330ml, 59.90:-
11163 Bolita Brown Double Nut Brown Ale [RB] [BA]
Cigar City Brewing, USA, 9%, 750ml, 119:-
1617 Dark Horizon Third Edition [RB] [BA]
Nøgne Ø, Norge, 15.5%, 250ml, 99:-
1693 Red Horizon [RB] [BA]
Nøgne Ø, Norge, 17%, 250ml, 99:-
11165 Our Brewers Reserve – Grand Cru [RB] [BA]
Sierra Nevada Brewing Company, USA, 9.2%, 750ml, 399:-
16/5 släpper Monks en på systemet!
Monks Porter House Russian Imperial Porter No3, 11 %, 250 ml, 1.080, 69:90
Postad 14 April 2011 - 07:04
Som OT så är rödviner med karaktär också poppis
[EDIT]
Efter att ha provat en till måste jag nog säga att jag tycker sötman blir lite för mycket för min smak även om den övergår i beska ganska snabbt. Fortfarande ingen dålig öl, men inte riktigt det jag är ute efter.
Redigerat av -Q-, 15 April 2011 - 07:31.
Postad 14 April 2011 - 09:38
smaken var det inget fel på så länge man håller sig till en@Soffan: Ett steg i rätt riktning! Vad tyckte du?
MEN så förstör dom ju ölen genom att knappt ha någon kolsyra i.
för mig blir det bara en avslagen öl och det är aldrig gott. jag vill ha såmycket kolsyra som möjligt.
Postad 14 April 2011 - 16:59
I så fall ska du hålla dig undan stouts och porter. I viss mån även en del ipor. Även barley wines.smaken var det inget fel på så länge man håller sig till en
för mig blir det bara en avslagen öl och det är aldrig gott. jag vill ha såmycket kolsyra som möjligt.
Postad 14 April 2011 - 19:32
Ser mycket trevligt utInvigning av ett av mina nya öl/Alé glas....
/Mats
Postad 14 April 2011 - 19:36
En annan dricker Gonzo, Mohawk easter och en hel del annat gott på hotellet.
En missning i bokningen uppgraderade mig till en penthouse svit. Tack för det bokningsmissen
Postad 14 April 2011 - 19:47
I så fall ska du hålla dig undan stouts och porter. I viss mån även en del ipor. Även barley wines.
ja det verkar så
Postad 14 April 2011 - 19:48
Va härligtOj, tänk på bildstorleken!
En annan dricker Gonzo, Mohawk easter och en hel del annat gott på hotellet.
En missning i bokningen uppgraderade mig till en penthouse svit. Tack för det bokningsmissen
Visst är Gonzon bra
/Mats
Postad 14 April 2011 - 20:42
Du får väl ta och sodastreama skiten!smaken var det inget fel på så länge man håller sig till en
Postad 14 April 2011 - 21:06
Den klassas väl snarare som grotesk fulöl enligt de som påstår sig vara ölkännare, men iaf
Swedish Elk Brew som väger in 7.5%
Mycket trevlig bekantskap som sitter som en smäck, speciellt ljumma sommarkvällar och passar oväntat bra till mat, speciellt stark sådan.
Postad 14 April 2011 - 21:13
Postad 14 April 2011 - 21:23
Andra gången du tipsar om denna öl i denna trådNu tänker jag faktiskt tipsa om en väldigt god öl (iaf enligt mig) som inte är någon snordyr ale eller ipa.
Den klassas väl snarare som grotesk fulöl enligt de som påstår sig vara ölkännare, men iaf
Swedish Elk Brew som väger in 7.5%
Mycket trevlig bekantskap som sitter som en smäck, speciellt ljumma sommarkvällar och passar oväntat bra till mat, speciellt stark sådan.
Okej att du gillar den men att tipsa om den som en väldigt god öl, känns bara konstigt.
/Mats
Postad 15 April 2011 - 05:51
Postad 15 April 2011 - 08:05
Sodastreamade något vitt vin en gång som inte var något gott, tänkte det kan ju inte bli sämre... slutade med att jag fick skrubba hela köket för det sprutade ta mig f*n överallt
Things not to do when bakfull ...
Postad 15 April 2011 - 08:34
Du får väl ta och sodastreama skiten!
Haha! Mmm va gott!
Man ska väl inte sodastreama alkohol överhuvudtaget så vitt jag vet. Då går det som för jimel.
@Soffan: Prova vidare, du får inte ge upp så lätt. Dom flesta goda öl/sorter har inte så där jättemcyket kolsyra.
Du kommer förhoppningsvis lära dig att gilla det. Sen är det "no more blaskig lager" som gäller...
Postad 15 April 2011 - 08:45
Förresten. Ni som beställt era Brewdog-pack, har dom kommit?
Hämtade min låda i förrgår (Linköping).
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
2 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?