Närmast en primitiv form av jordbruk
Viasats Viaplay - är det något att ha?
Postad 10 December 2015 - 19:37
Det kan du inte, det sker automatiskt:
Det står inget i den länken att chromecasten faktiskt spottar ut sig 50 fps.
Postad 10 December 2015 - 21:49
Chromecasten spottar fortfarande ut sig 60 fps, men jag tycker det ser bättre ut än vad jag kommer ihåg. Men det kan vara placebo.
Postad 11 December 2015 - 08:41
Chromecasten spottar fortfarande ut sig 60 fps,
Provat från alla mina enheter, kan bara instämma för tillfället..
Postad 11 December 2015 - 09:07
Castar golfen nu, men det bli 60hz.. Kanske inte räknas som sport
Enligt Viaplay så gäller det "fartfyllda sportevent"! ![]()
Postad 11 December 2015 - 10:26
Chromecasten spottar fortfarande ut sig 60 fps, men jag tycker det ser bättre ut än vad jag kommer ihåg. Men det kan vara placebo.
Chromecast i sig har jag inte sett någon verifiering på att den skulle skicka ut 50 hz. Nu är frågan hur Viaplay tänker om de skickar en signal som CC ej kan hantera?
Postad 11 December 2015 - 11:28
Google har skjutit ut en ny programvara till Chromecast där man manuellt kan ändra till 50hz via appen.
http://www.flatpanel...l&id=1449827862
Edit: Den kom en ny CC-app till iphone idag också. Daterad 12-10. Förmodligen måste man uppdatera även appen för att inställningen för 50hz ska finnas.
Redigerat av agpath, 11 December 2015 - 11:44.
Postad 11 December 2015 - 15:59
Google har skjutit ut en ny programvara till Chromecast där man manuellt kan ändra till 50hz via appen.
http://www.flatpanel...l&id=1449827862
Edit: Den kom en ny CC-app till iphone idag också. Daterad 12-10. Förmodligen måste man uppdatera även appen för att inställningen för 50hz ska finnas.
Min Chromecast pumpar ut 50hz nu. Bara att vänta på något fartfyllt sportevent.
Postad 11 December 2015 - 17:23
Postad 11 December 2015 - 17:53
Blir meckigt om man måste byta frekvens varje gång man byter mellan Netflix och Viaplay....
Men detta är väl Googles fel....
Ska testa och se hur mycket skillnad jag märker!
Postad 11 December 2015 - 20:36
Jag kan ändra mina gamla Chromecast till 50hz via Chromecastappen i Android men inte min Chromecast 2, kanske bara är auto på den?
Postad 12 December 2015 - 16:54
Jag kan ändra mina gamla Chromecast till 50hz via Chromecastappen i Android men inte min Chromecast 2, kanske bara är auto på den?
Du ändrar via appen och det är samma app. Finns inte 50hz option om du väljer CC2?
Spelar ju bara roll om du ser tex en amerikansk tv-serie men det är ju 60 på både netflix och viaplay. Man får helt enkelt välja inställning efter det man prioriterar mest.Blir meckigt om man måste byta frekvens varje gång man byter mellan Netflix och Viaplay....
Men detta är väl Googles fel....
Ska testa och se hur mycket skillnad jag märker!
Postad 12 December 2015 - 17:37
Redigerat av mcmike, 12 December 2015 - 17:37.
Postad 12 December 2015 - 18:27
Vet någon om man ska kunna ändra till 50hz via tillägget Google Cast i webbläsaren Google Chrome?
Postad 13 December 2015 - 16:11
Nu har jag ändrat min chromecast till 50hz, kollar nu på fotboll på viaplay, och nu är det "tv känsla" inte "dator till tv känsla".
Postad 13 December 2015 - 16:39
Postad 13 December 2015 - 16:42
Du ändrar via appen och det är samma app. Finns inte 50hz option om du väljer CC2?
Spelar ju bara roll om du ser tex en amerikansk tv-serie men det är ju 60 på både netflix och viaplay. Man får helt enkelt välja inställning efter det man prioriterar mest.
Mitt råd är att köpa en Samsung BD-H6500 för svenska streamingtjänster. Visst den är inte lika smidig och kan inte allt men den har Viaplay, Netflix och HBO Nordic och då behöver man inte tänkar på om det är 24 (Netflix), 50 (Viaplay, HBO Nordic, Netflix) eller 60 Hz (Netflix), den löser det alldeles utmärkt per automatik.
Redigerat av hugeman, 13 December 2015 - 16:42.
Postad 13 December 2015 - 17:59
Är det en CC2 man ska köpa för att få bra flyt i fotbollen? Har en Samsung JU7005 men panoreringar på den är ju horribla i den "inbyggda" Viaplay-appen.
Postad 13 December 2015 - 18:21
Postad 13 December 2015 - 19:21
Mitt råd är att köpa en Samsung BD-H6500 för svenska streamingtjänster. Visst den är inte lika smidig och kan inte allt men den har Viaplay, Netflix och HBO Nordic och då behöver man inte tänkar på om det är 24 (Netflix), 50 (Viaplay, HBO Nordic, Netflix) eller 60 Hz (Netflix), den löser det alldeles utmärkt per automatik.
Så det har inte varit något judder på någon av dessa tjänster? Hur har du testat det? Netflix kör ju ut 60 fps på PS3/PS4 trots att det inte finns något tekniskt problem (vad jag vet) att spotta ut 24 fps (för det material som skulle må bra av det).
Postad 13 December 2015 - 19:32
Jag tyckte 50 fps läget såg bra mycket bättre ut, frugan tyckte det inte var så stor skillnad. Testade på fotboll.
Redigerat av tuna74, 13 December 2015 - 19:32.
Postad 13 December 2015 - 20:52
Nu har jag jämfört (fotboll på viaplay) apple tv med chromecast och konstaterar att chromecast ger mer "tv känsla" än apple tv.
Har även ändrat apple tv till 50hz men det blev ingen skillnad.
Postad 13 December 2015 - 21:17
Postad 14 December 2015 - 08:18
Så det har inte varit något judder på någon av dessa tjänster? Hur har du testat det? Netflix kör ju ut 60 fps på PS3/PS4 trots att det inte finns något tekniskt problem (vad jag vet) att spotta ut 24 fps (för det material som skulle må bra av det).
Det är väl PSn som kör ut 60, inte Netflix?
Redigerat av agpath, 14 December 2015 - 08:18.
Postad 14 December 2015 - 17:23
Det är väl PSn som kör ut 60, inte Netflix?
Det kommer ut 60 fps från PS3 (och Chromecast), ja. Så PS3 spottar ut sig 60 bilder per sekund trots att det bara finns 24 unika bilder per sekund vilket naturligtvis resulterar i judder (om inte TVn kan kompensera för det).
Postad 14 December 2015 - 22:35
Oj vad stor skillnad det blev med 50hz. Nu ser jag faktiskt bollen vid passningar och skott, inte bara en utspädd färgklick.
Bättre ja... men fortfarande på tok för grötigt och hackigt vid snabba panoreringar.
Det är egentligen för jäkla dåligt att man 2015 inte kan få till en klockren stream!
Jämfört med vanligt tv tittande via parabol är det som natt och dag.
Postad 15 December 2015 - 08:47
Bättre ja... men fortfarande på tok för grötigt och hackigt vid snabba panoreringar.
Det är egentligen för jäkla dåligt att man 2015 inte kan få till en klockren stream!
Jämfört med vanligt tv tittande via parabol är det som natt och dag.
Du kommer aldrig att få samma kvalitet som via satellit. Via satellit skickas en högkvalitativ ström som alla kan ta ned. Via streaming så ska det skickas en ström per ansluten användare. Då är det kapaciteten i hårdvaran som sätter begränsningarna. I rymden finns ingen begränsning av kapaciteten.
Postad 15 December 2015 - 09:08
Jo det fattar jag med. Jag tycker dock fortfarande att det borde kunna göras bättre än vad det är.
300kr/mån för sport på Viaplay och 300 till för cmore så plockar det på i plånboken. Då blir beloppet irriterande dyrt när sändningskvalitén inte lever upp till förväntat.
Redigerat av somoene2, 15 December 2015 - 09:08.
Postad 15 December 2015 - 12:07
Jo det fattar jag med. Jag tycker dock fortfarande att det borde kunna göras bättre än vad det är.
300kr/mån för sport på Viaplay och 300 till för cmore så plockar det på i plånboken. Då blir beloppet irriterande dyrt när sändningskvalitén inte lever upp till förväntat.
Live TV via stream blir nog aldrig 100% bra. Som jag ser det ska streaming vara för lagrat material och inte live.
Postad 15 December 2015 - 12:15
Jag tycker dock fortfarande att det borde kunna göras bättre än vad det är.
Ja det känns surt när man kan få liknande eller ibland bättre kvalitet från en fulstream.
Finns det någon som skulle vilja kolla bandbredden som används när man streamar sport på Chromecast och Apple TV?
Själv har jag (cirka) 3 Mbit/s till Samsung teven och 5 Mbit/s till datorn.
Postad 15 December 2015 - 14:16
Kan man få 50 hz på Viaplay i Xbox One?
Borde det väl bli om du ställer in boxen för 50 hz ut?
Postad 15 December 2015 - 15:46
Borde det väl bli om du ställer in boxen för 50 hz ut?
Såvida det inte är ändrat nyligen så är det bara HDMI In som kan ändras till 50 hz. Alla appar och spel går i 60 hz.
Postad 15 December 2015 - 23:41
Du kommer aldrig att få samma kvalitet som via satellit. Via satellit skickas en högkvalitativ ström som alla kan ta ned. Via streaming så ska det skickas en ström per ansluten användare. Då är det kapaciteten i hårdvaran som sätter begränsningarna. I rymden finns ingen begränsning av kapaciteten.
Om Viasplay skulle skaffa sig tillräcklig mycket nätkapacitet i form av servrar och internatanslutningar skulle det gå att köra samma video-ström när man streamar och som skickas via satellit. Dock kanske inte alla Viaplays kunder skulle ha tillgång till tillräcklig bandbredd för att ta emot den, men jag skulle inte ha några problem.
Postad 16 December 2015 - 08:10
Om Viasplay skulle skaffa sig tillräcklig mycket nätkapacitet i form av servrar och internatanslutningar skulle det gå att köra samma video-ström när man streamar och som skickas via satellit. Dock kanske inte alla Viaplays kunder skulle ha tillgång till tillräcklig bandbredd för att ta emot den, men jag skulle inte ha några problem.
Du kan aldrig garantera att det är tillräcklig kapacitet hela vägen mellan Viaplays server och din Viaplay-klient för att du ska få fullgod kvalitet på live stream. Problemet ligger i att live streamen inte buffras. Skulle den det vore det inte live.
Postad 16 December 2015 - 08:13
Det är aldrig live på viaplay eller cmore för den delen. Det rör sig om allt ifrån x-antal sekunder till ett par minuters eftersläp.
Postad 16 December 2015 - 08:20
Netflix är judderfritt - Den växlar mellan 24/50 och 60 Hz när det behövs.
HBO Nordic, den står kvar på 50 Hz som är standard för spelaren om man ställer in den för sverige
Viaplay, den står kvar på 50 Hz, har tyvärr inte så att jag kan kolla sport, bara grundpaketet med film och serier.
En snabb check med info-knappen på TV:n visar att den matar ut rätt signal.
Redigerat av hugeman, 16 December 2015 - 08:21.
Postad 16 December 2015 - 18:05
Det är aldrig live på viaplay Det rör sig om allt ifrån x-antal sekunder till ett par minuters eftersläp.
Det rör sig mellan 30-45 sekunders fördröjning, så var det tidigare i alla fall..
Redigerat av mcmike, 16 December 2015 - 18:06.
Postad 16 December 2015 - 18:26
Det rör sig mellan 30-45 sekunders fördröjning, så var det tidigare i alla fall..
Så är det, därför kan man aldrig ha ngt "pling" på telefonen under matchen eller ha sms kontakt med någon annan under matchen. Viaplay är ALLTID efter.
/Fredrik
Postad 16 December 2015 - 21:54
Netflix är judderfritt - Den växlar mellan 24/50 och 60 Hz när det behövs.
Jag testade på PS3 och PS4 med Desolation of Smaug, där spottade enheterna ut 60 fps till TVn. Vad har du för enhet?
Postad 16 December 2015 - 21:59
Du kan aldrig garantera att det är tillräcklig kapacitet hela vägen mellan Viaplays server och din Viaplay-klient för att du ska få fullgod kvalitet på live stream. Problemet ligger i att live streamen inte buffras. Skulle den det vore det inte live.
Bortsett från ditt felaktiga buffrings-påstående som flera andra behandlat så är det ju så att om Viasats klient och server inte har tillräcklig bandbredd mellan sig så skickas en "mindre" video-ström. Detta är ju teknik som funnits sedan 1996 (med real-klienterna om någon minns dem).
Postad 17 December 2015 - 08:11
Bortsett från ditt felaktiga buffrings-påstående som flera andra behandlat så är det ju så att om Viasats klient och server inte har tillräcklig bandbredd mellan sig så skickas en "mindre" video-ström. Detta är ju teknik som funnits sedan 1996 (med real-klienterna om någon minns dem).
Ja, precis och det är det jag menar. Med en lägre bitrate blir det ju ännu sämre kvalitet. Frågan gällde varför det inte går att få samma kvalitet som via satellit.
Vad menar du är ett felaktigt påstående? Att det är ett antal sekunders fördröjning av en live stream har inte endast med eventuell buffring att göra utan att strömmen måste processas för att först kunna skickas och sedan när den tas emot och visas. Tiden för detta är hårdvaruberoende.
Postad 17 December 2015 - 18:47
Ja, precis och det är det jag menar. Med en lägre bitrate blir det ju ännu sämre kvalitet. Frågan gällde varför det inte går att få samma kvalitet som via satellit.
Det är inga problem, det skulle bara kosta mer för Viaplay vad gäller utrustning och internetkostnader.
Redigerat av tuna74, 17 December 2015 - 18:52.
Postad 17 December 2015 - 18:52
Vad menar du är ett felaktigt påstående? Att det är ett antal sekunders fördröjning av en live stream har inte endast med eventuell buffring att göra utan att strömmen måste processas för att först kunna skickas och sedan när den tas emot och visas. Tiden för detta är hårdvaruberoende.
Har man ingen encoder som kör i realtid så kommer man komma mer och mer efter originalströmmen ju längre tiden går. Jag har aldrig upplevt att det händer med Viaplay. Det är inte heller några problem att encoda flera strömmar parallellt. Sedan läggar man in massa buffrar överallt, men detta är inget som behöver påverka maxkvalitén.
Redigerat av tuna74, 17 December 2015 - 18:54.
Postad 17 December 2015 - 19:13
Jag testade på PS3 och PS4 med Desolation of Smaug, där spottade enheterna ut 60 fps till TVn. Vad har du för enhet?
Om du läser lite längre upp i tråden hittar du att enheten jag pratar om är en blu-ray-spelare från Samsung, BD-H6500.
Samsungs BD-spelare om använder den riktiga smartplattform som kallades Smart-HUB i åtminstonde 2012-2014 års modell hade förmågan att känna av strömmens fps. Den rikta Smart-Huben fanns i serierna 6500 och uppåt. Spelarna under 6500-serien hade en enklare version av smart-programvara som inte hade den funktionen. Hur det ser ut i dem nya 2015-års modellerna med ny smart-plattform vet jag inte, har inte provat någon.
Redigerat av hugeman, 17 December 2015 - 19:14.
Postad 17 December 2015 - 19:36
Viaplay funkar numera på Android TV, iallafall min Nvidia Shield TV box. https://play.google....y.android&hl=sv
Går att installera från webläsare/telefon till Android TVn.. står att den är kompatibel och installeras direkt. Fungerar bara dock bara med mus fortfarande, vet inte om det är meningen att den skall bli "fullt kompatibel" inom kort eller något... finns dock ej (ännu,,?) på Android TV appstore-n direkt på tv-boxen.
Och TV ToGo ingår, Live kanaler som man kan spola tillbaka i, och man kan även spela tillbaka i live sport och starta om etc, det blir ungeför som min gamla discountinued/avvecklade Viaplay Box!
Den klart mest fetature rich-a, mest egenskaper, Viaplay-appen som finns just nu.
Kan bli jävligt bra, nice när de fixar till den lite... fullt kompatibel etc.
Redigerat av Neond13, 17 December 2015 - 19:37.
Postad 17 December 2015 - 19:39
Om du läser lite längre upp i tråden hittar du att enheten jag pratar om är en blu-ray-spelare från Samsung, BD-H6500.
Tack, jag missade det.
Postad 17 December 2015 - 19:47
Och jag har en j*vla massa Viaplay-kompatibla devicer och den mest smidiga är Samsung Bluray spelare, både H6500 och den nyare J7500, de har dock samma appstore, 2014 års version, men det är väldigt skönt att den ställer om frameraten hela tiden så man slipper pilla med det hela tiden.
BD-J7500 https://www.prisjakt...t.php?p=3042864
BD-H6500 https://www.prisjakt...t.php?p=2554619
Viaplay sänds ju ut i 25p så det kommer aldrig bli samma flyt i det som "riktig" TV via box, satellit etc som är 50i som progressivt blir 50p på plattskärmen, och det kommer alltid att passa bättre för t.ex fotboll.. jag har en del "internationella" appar (premierleauguepass, NBCsportsliveextra) som sänder i 30p, tex på olika devicer (på 60hz inst.) och de känns faktiskt mycket mer avslappnat tittande än på 25hz bara.. svårt att tro att det skall märkas skillnad egentligen men det är faktiskt mer lätt-tittat.
Men innan de börjar strömma 50hz på sport i Sverige så får man nog stå ut med obehag i livesport-streamingen.
Redigerat av Neond13, 17 December 2015 - 19:59.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
28 bilder
91 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?