Jag förstår inte varför leverantörer inte skulle göra ATV-appar? Vill de missa att nå ut till en potentiellt jättestor målgrupp? Jag fattar inte alls, det låter ju bara konstigt.
Apple TV HD 32GB 2015
(Mediaspelare)
|
5
|
(95)
|
Inga priser | |
Apple TV 64GB (4th Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(31)
|
Inga priser |
Postad 25 January 2016 - 23:11
Jag förstår inte varför leverantörer inte skulle göra ATV-appar? Vill de missa att nå ut till en potentiellt jättestor målgrupp? Jag fattar inte alls, det låter ju bara konstigt.
Hade jag varit leverantör så hade jag kört hårt, helt klart. Först och främst iofs på AndroidTV men också AppleTV. AndroidTV kommer ju inbyggt i flertalet tv-apparater så den marknaden är ju mer eller mindre säkrad. Tror också att det ekosystemet har potential att bli bra mycket större än Apples. Men sen har naturligtvis Apple sina trogna kunder som kommer utgöra en betydande marknad.
Den bistra sanning är nog att vi entusiaster hoppas på för mycket. Appar och lösningar kommer, de har bara inte hunnit med än.
Edit: Sen hoppas jag på allvar att de stora tv-leverantörerna ligger i startgroparna och snart lanserar sina appar. Jag hoppas att ComHem, Telia, Boxer, Viasat mm kommer med appar till AndroidTV och AppleTV som ersätter deras digitalboxar.
Redigerat av Stefan Bäckman, 25 January 2016 - 23:15.
Postad 25 January 2016 - 23:26
Det mumlades i tråden och även i en del grupper på FB om en uppdatering av tvos.
När kommer den? Eller snarare, när är den tillgänglig i Sverige för oss som inte är "utvecklare"?
Redigerat av r_o_n, 25 January 2016 - 23:27.
Postad 26 January 2016 - 07:07
De släppte precis beta 2 av tvos 9.2. Så det dröjer nog några veckor till.Det mumlades i tråden och även i en del grupper på FB om en uppdatering av tvos.
När kommer den? Eller snarare, när är den tillgänglig i Sverige för oss som inte är "utvecklare"?
Postad 26 January 2016 - 11:28
Hallå!
Fungerar det för er att söka i ATV4's globala sökning och få träffar på andra tjänster så som Netflix?
Jag får bara träffar på filmer och serier i iTunes.
För tanken är väl att sökningen skall inkludera vissa streaming appar?
Postad 26 January 2016 - 11:35
Postad 26 January 2016 - 11:38
Ja, det fungerar. Använder mig av Siri "show me movies with Tom Hanks on Netfix" etc. Fungerar fint och det filtrerar ut ITunes
Jag kör på svenska (utan siri och skriver sökningen). Det kanske är där problemet ligger. Har du testat på svenska?
Postad 26 January 2016 - 15:34
Hur lång tid brukar det ta för en film att starta om man hyrt den direkt på apple tv?
Postad 26 January 2016 - 15:52
Jag kör på svenska (utan siri och skriver sökningen). Det kanske är där problemet ligger. Har du testat på svenska?
Fungerar inte i Sverige än tyvärr. Står på Apples hemsida under support vilka länder som supportar detta.
Postad 27 January 2016 - 08:31
Fungerar inte i Sverige än tyvärr. Står på Apples hemsida under support vilka länder som supportar detta.
Aha... tack för infon!
Postad 27 January 2016 - 09:35
Hur lång tid brukar det ta för en film att starta om man hyrt den direkt på apple tv?
Du har nog inte fått något svar pga en väldigt ospecifik fråga.
Vad menar du med hyr? På iTunes? Att hyra den är inte samma som att starta den. När du hyr den har du filmen i en månad. När du startar den har du den i 48h. När du startar den så buffrar Apple TV ett antal minuter innan den startar med FullHD-bild. Till skillnad mot tex Netflix som startar direkt med en SD-bild för att sedan sömlöst gå över till HD när det buffrat klart, så startar en film på iTunes inte förrän det buffrat så att den kan se i HD från start och utan risk för störningar. Det beror således på kvaliteten på din anslutning när filmen börjar visas från det att du trycker på Start/Play.
Redigerat av agpath, 27 January 2016 - 09:35.
Postad 27 January 2016 - 15:43
Fast frågan är hur stor gruppen är?
1. Bara för att du har en App så kanske du inte får ut den til ATV3
2. Hur många väljer att byta från ATV3 till ATV4?
Men över tid bör det lösa sig ![]()
Postad 27 January 2016 - 15:57
Fast frågan är hur stor gruppen är?
1. Bara för att du har en App så kanske du inte får ut den til ATV3
2. Hur många väljer att byta från ATV3 till ATV4?
Men över tid bör det lösa sig
Det får du inte. Det är endast Apple själva som gör apparna till ATV 3. En tjänsteleverantör kan dock begära att få en app baserat på stor kundefterfrågan. Detta gjorde tex TV4, SVT och Viaplay i Sverige, men i samtliga fall tog detta åratal.
Postad 27 January 2016 - 16:23
Har fått problem med Netflix i Atv4 den hänger sig och bilden blir svart, trycker jag på meny som kommer jag tillbaka till huvudmenyn. Finns det något sätt att återställa eller reseta en app utan att ta fabriksintällningar på hela enheten?
Postad 27 January 2016 - 16:59
Det får du inte. Det är endast Apple själva som gör apparna till ATV 3. En tjänsteleverantör kan dock begära att få en app baserat på stor kundefterfrågan. Detta gjorde tex TV4, SVT och Viaplay i Sverige, men i samtliga fall tog detta åratal.
Är du säker på at det är Apple själva som gör det? Gissar på att man själv gör det med godkännande från Apple.
Alltså att SVT har tagit det man gjorde till mobil, sen tillsammans med Apple så portar man den till ATV?
Apparna som bolagen själva har utvecklat till iOS ser nämligen onekligen lika ut det som då Apple ska ha "utvecklat" till tvOS.
Postad 27 January 2016 - 19:12
Är du säker på at det är Apple själva som gör det? Gissar på att man själv gör det med godkännande från Apple.
Alltså att SVT har tagit det man gjorde till mobil, sen tillsammans med Apple så portar man den till ATV?
Apparna som bolagen själva har utvecklat till iOS ser nämligen onekligen lika ut det som då Apple ska ha "utvecklat" till tvOS.
Till ATV3 är det enbart Apple som kan göra "appar",om man nu kan kalla det för appar.
Lika med iOS så har Apple krav på gui´t och kan inte tänka mig att det är någon skillnad till tvOS
https://developer.ap...tual/MobileHIG/
Postad 27 January 2016 - 19:42
agpath, den 27 Jan 2016 - 09:35, skrev:Du har nog inte fått något svar pga en väldigt ospecifik fråga.
Vad menar du med hyr? På iTunes? Att hyra den är inte samma som att starta den. När du hyr den har du filmen i en månad. När du startar den har du den i 48h. När du startar den så buffrar Apple TV ett antal minuter innan den startar med FullHD-bild. Till skillnad mot tex Netflix som startar direkt med en SD-bild för att sedan sömlöst gå över till HD när det buffrat klart, så startar en film på iTunes inte förrän det buffrat så att den kan se i HD från start och utan risk för störningar. Det beror således på kvaliteten på din anslutning när filmen börjar visas från det att du trycker på Start/Play.
Jag kanske var lite otydlig.
Men du prickade helt rätt ![]()
Har hyrt en film genom Itunes på appletv och igår stod den bara och buffrade i över 30 min utan att något hände.
Provade igen idag och då startade den nästan på en gång.
Får prova någon mer film och se om det strular. Hade nog bara lite otur igår.
Postad 27 January 2016 - 20:18
Har fått problem med Netflix i Atv4 den hänger sig och bilden blir svart, trycker jag på meny som kommer jag tillbaka till huvudmenyn. Finns det något sätt att återställa eller reseta en app utan att ta fabriksintällningar på hela enheten?
Postad 27 January 2016 - 20:22
Avinstallera Netflix och lägg in den på nytt, så fick jag göra för någon dag sedan.
Hur gör man när man avinstallerar, tycker jag har letat överallt men hittar ingen meny för det
Postad 27 January 2016 - 20:30
Hur gör man när man avinstallerar, tycker jag har letat överallt men hittar ingen meny för det
Detta svar fick jag tidigare i denna tråd då jag ställde samma fråga
Ta bort appar. Markera appen och tryck in glidknappen(?) till appikonen "blinkar" sedan kommer det en popup som ber dig trycka play/pause
Postad 27 January 2016 - 20:53
Detta svar fick jag tidigare i denna tråd då jag ställde samma fråga
Ta bort appar. Markera appen och tryck in glidknappen(?) till appikonen "blinkar" sedan kommer det en popup som ber dig trycka play/pause
Tack, nu fungerade det.
Postad 27 January 2016 - 23:43
Om jag sätter atv4 i viloläge, stänger hembioförstärkaren och sist tv:n så stannar atv4 i viloläge, tar jag däremot tv:n sist så hoppar atv4 igång igen.
Finns det något sätt att göra så atv4 inte reagerar på tv:ns avstängning?
Postad 28 January 2016 - 08:20
Alla appar i ATV 3 ser i princip likadana ut, då de följer en standardmall. Alltså behöver Apple sedan bara göra mindre anpassningar för respektive tjänst. Jag har inte uttalat mig om appar till ATV 4, det är en helt annan sak.
Edit: För ATV3 finns ett SDK som Apple delar ut till de kunder som Apple har godkänt för att få in sin app. Sedan får de göra anpassningarna och testa själva innan Apple godkänner
För ATV4 finns ett öppet SDK som vem som helst kan använda till att utveckla appar med.
Redigerat av agpath, 28 January 2016 - 08:28.
Postad 28 January 2016 - 08:30
Om jag sätter atv4 i viloläge, stänger hembioförstärkaren och sist tv:n så stannar atv4 i viloläge, tar jag däremot tv:n sist så hoppar atv4 igång igen.
Det fanns en inställning någonstans för att stänga av HDMI funktionen, som startar och stänger de övriga apparaterna. Jag stängde av den, då min ATV alltid startade om då TVn stängdes,,, eller det som var värre, att TVn stängde ner mitt i ett program när ATV gick ned i viloläge.
Postad 28 January 2016 - 16:31
Alla appar i ATV 3 ser i princip likadana ut, då de följer en standardmall. Alltså behöver Apple sedan bara göra mindre anpassningar för respektive tjänst. Jag har inte uttalat mig om appar till ATV 4, det är en helt annan sak.
Edit: För ATV3 finns ett SDK som Apple delar ut till de kunder som Apple har godkänt för att få in sin app. Sedan får de göra anpassningarna och testa själva innan Apple godkänner
För ATV4 finns ett öppet SDK som vem som helst kan använda till att utveckla appar med.
Var det jag menade.
Klart att Apple styr hårt men menade såklart att där finns ett SDK som de bara delar till "valda" leverantörer som i sin tur skapar koden åt Apple.
Postad 28 January 2016 - 20:17
Riktigt yxig implementation av HDMI CEC på ATV4, hoppas att man kommer förbättra den i kommande SW !
Postad 28 January 2016 - 21:40
Postad 28 January 2016 - 22:17
Är det någon kvalitetsskillnad (bild) mellan uppspelning direkt via inbyggd app eller via AirPlay?
Generellt inte eftersom när man använder AirPlay från telefon till ATV4 skickar telefonen vilken länk ATV4 ska hämta materialet.
Postad 28 January 2016 - 23:16
Det där sista var lite intressant! Jag funderar på att köpa en ATV4 och en av de funktioner jag är ute efter är att på ett smidigt sätt kunna spela ljudet i stereon när jag tittar på musikvideos i trådar på forum, med bilden antingen på MBP eller Ipad.
Hur funkar detta då om jag väljer att bara köra ljudet över AirPlay? Kommer det att strömmas direkt i ATV och bilden till den enhet jag håller i, eller kommer ljudet i detta falla att gå från denna enhet?
Har någon erfarenhet av hur väl detta funkar avseende synkning av ljud och bild?
Jag är medveten om att man får en omsampling av ljudet till 48 kHz om det har en annan översamplingsfrekvens, men tror att jag kan överse med det för att höra på lite musikvideos.
Postad 29 January 2016 - 00:06
Det där sista var lite intressant! Jag funderar på att köpa en ATV4 och en av de funktioner jag är ute efter är att på ett smidigt sätt kunna spela ljudet i stereon när jag tittar på musikvideos i trådar på forum, med bilden antingen på MBP eller Ipad.
Nej det kommer inte att gå. Utan tittar du på en video och väljer AirPlay till din ATV4 kommer både ljud och bild spelas upp på den.
Går inte att skilja på det.
Hur funkar detta då om jag väljer att bara köra ljudet över AirPlay? Kommer det att strömmas direkt i ATV och bilden till den enhet jag håller i, eller kommer ljudet i detta falla att gå från denna enhet?
Som sagt det går inte. Allt eller inget.
Har någon erfarenhet av hur väl detta funkar avseende synkning av ljud och bild?
Har inte upplevt någon osynk.
Postad 29 January 2016 - 00:18
OK, testade lite med ett program som heter AirServer på min HTPC med Win7 och där kunde man dela på ljud och bild. Om jag klickade på AirPlay-ikonen och valde HTPC så skickades både bild och ljud över, fast jag kunde fortfarande se bilden på skärmen på datorn (MBP). Om jag istället tryckte på Alt och klickade på högtalaren och valde HTPC så skickades bara ljudet över. Det var lite dålig synk, men inte så värst illa.
Då funkar det uppenbarligen lite annorlunda med ATV och därmed föll ett skäl för mig att köpa en sån. Funderar på att köpa en gammal AirPort Express istället, bara för att få över ljudet; dessutom i 44,1 kHz.
Tack för svaret iaf! ![]()
Postad 29 January 2016 - 11:15
Var och köpte mig en Apple TV4 box för att kunna se på HBO. Tycker det var väldigt bra bild och bra undertext så HBO det blev jag nöjd med. Men varför är undertexten så väldigt högt upp i bilden på just Netflix? Finns det något sätt att ändra det? Som det är nu måste jag ju byta box till min gamla Minix X8 när jag ska se på Netflix för där är undertexten placerad normalt.
Viaplay är jag också väldigt nöjd med, bättre bild än på Minix X8 och bra undertext.
Jag lade in HBO igår och hittade helt enkelt var man lade in texten så frågan är hur gjorde du? Ge mig tips snälla för den kom inte automatiskt ivartfall.
Postad 29 January 2016 - 11:32
Jag lade in HBO igår och hittade helt enkelt var man lade in texten så frågan är hur gjorde du? Ge mig tips snälla för den kom inte automatiskt ivartfall.
Swipa neråt på touchpaden när du tittar på filmen så kommer det upp en meny där du kan sätta på och stänga av texten.
Postad 29 January 2016 - 21:17
Måste säga att bildsignalen är väldigt ljus, syns tydligt vid film( netflix). Hur har ni gjort för att få till bilden någorlunda korrekt från atv:n? "Kalibrerat" läge bara att glömma..
Redigerat av mcmike, 29 January 2016 - 21:41.
Postad 01 February 2016 - 12:13
Nån annan som har problem med SVT Play?
Det står bara "App is unavailable".
Har testat att laddat ner den igen och tvångsomstartat AT4, men inget tycks hjälpa.
Postad 01 February 2016 - 12:19
Måste fråga! Finns det något enkelt sätt att lösa så man får Amerikanska Netflix?
Har försökt ändra DNS och så vidare men det vill sig liksom inte! ![]()
Postad 01 February 2016 - 12:21
Ingen mer som stör sig på det katastrofala ljudet och komprimeringen? Mer info här: https://discussions....tart=0&tstart=0
Har sedan tidigare ATV3 och när jag testade nya ATV gick det inte att få nån ordning alls på PCM, Dolby Digital och Range Compression. Lämnade tillbaka min enhet och kör vidare på ATV3 men enligt support-tråden så verkar problemet fortfarande existera.
Postad 01 February 2016 - 13:01
Måste fråga! Finns det något enkelt sätt att lösa så man får Amerikanska Netflix?
Har försökt ändra DNS och så vidare men det vill sig liksom inte!
Du måste ha ett abbonemang på unblock-us eller unlocator. Det räcker inte att bara ändra DNS om DNSen inte vet vart trafiken ska styras.
Postad 01 February 2016 - 15:03
Ingen mer som stör sig på det katastrofala ljudet och komprimeringen? Mer info här: https://discussions....tart=0&tstart=0
Har sedan tidigare ATV3 och när jag testade nya ATV gick det inte att få nån ordning alls på PCM, Dolby Digital och Range Compression. Lämnade tillbaka min enhet och kör vidare på ATV3 men enligt support-tråden så verkar problemet fortfarande existera.
Nope inget jag märkt av.
Postad 01 February 2016 - 16:31
Nej fixade sig för mig för ett tag sedan vid någon uppdatering. Vad jag kan förstå, om det nu är samma sak vi pratar om.
Postad 01 February 2016 - 17:43
Nej det stämmer inte. Det är bara att manuellt ändra DNS under Nätverk och sen starta om den. Stäng Netflix först. Jag gjorde detta så sent som igår och det funkade finfint.Du måste ha ett abbonemang på unblock-us eller unlocator. Det räcker inte att bara ändra DNS om DNSen inte vet vart trafiken ska styras.
PS. Det är såklart att du måste skriva in IP-numret till en amerikansk DNS om du vill se deras Netflix.
Redigerat av RonnieW, 01 February 2016 - 17:47.
Postad 01 February 2016 - 17:45
Nej det stämmer inte. Det är bara att manuellt ändra DNS under Nätverk och sen starta om den. Stäng Netflix först. Jag gjorde detta så sent som igår och det funkade finfint.
Nope
http://howto.watch/s...e-tv-i-sverige/
Postad 01 February 2016 - 17:48
Bullshit. Jag ändrar fram och tillbaka hela tiden. Har ip till amerikansk DNS. Funkar finfint!
Postad 01 February 2016 - 17:50
Bullshit. Jag ändrar fram och tillbaka hela tiden. Har ip till amerikansk DNS. Funkar finfint!
Haha ser du inte ens vad du skriver.
![]()
Postad 01 February 2016 - 18:11
Haha ser du inte ens vad du skriver.
![]()
![]()
Du menar att Unlocator också bara är en DNS tjänst och att jag säger samma sak? Läste lite hastigast bara på länken och det är rätt, Unlocator ger dig tillgång till en DNS precis som jag också skrev. Men du behöver inte använda dig av deras DNS och betala. Finns flera gratis, bara att googla.
Postad 01 February 2016 - 18:13
Du menar att Unlocator också bara är en DNS tjänst och att jag säger samma sak? Läste lite hastigast bara på länken och det är rätt, Unlocator ger dig tillgång till en DNS precis som jag också skrev. Men du behöver inte använda dig av deras DNS och betala. Finns flera gratis, bara att googla.
Du börjar hajja ![]()
Postad 01 February 2016 - 18:17
Du börjar hajja
Jag hajade från början men någon ovan skrev att det inte räckte med att bara ändra DNS.
Postad 01 February 2016 - 18:22
Jag hajade från början men någon ovan skrev att det inte räckte med att bara ändra DNS.
Nej du hajade visst inte ändå
Det räcker inte att bara ändra DNS om DNSen inte vet vart trafiken ska styras.
Med andra ord man kan inte godtyckligt ta vilken DNS som helst som ditt inlägg ger sken av.
Och som tillägg.
Important: Netflix has recently declared that they will block VPN, proxies and DNS unblockers. However, the Smart DNS provider Unlocator has managed to bypass the block. As a result you can still use Unlocator to watch US Netflix from anywhere in the world.
Gratis DNS:erna kommer garanterat inte att fungera i framtiden.
Postad 01 February 2016 - 18:35
Nej du hajade visst inte ändå
![]()
Med andra ord man kan inte godtyckligt ta vilken DNS som helst som ditt inlägg ger sken av.
Och som tillägg.
Jag trodde såklart ingen skulle vara så korkad och tro att man kunde ta vilken DNS som helst. Men jag ändrade mitt inlägg strax efter jag skrev det och förklarade. Klart som fan man måste ha en DNS från det landet man önskar se Netflix från.
Postad 01 February 2016 - 18:48
Det är som att säga att varje DNS i USA kommer att införa anslutningsbegränsningar vilket inte är troligt. Så länge det finns öppna DNSer (vilket kommer alltid att finnas) så kommer det inte vara några problem....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja???
35 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?