Playstation Pro
2679 svar till detta ämne
Postad 13 September 2016 - 03:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
men folk trodde att Pro var för svag för 4K-spelande. Men tack vare checkerbox så fixar den det, även om det inte är native. MS kan också ha någon secret sauce eller planer som vi inte vet om även om de har lagt upp vissa specs.
Som Ageve var inne på så "trodde" alla rätt (desamma gäller Scorpio förövrigt). I båda fall är native 2160p ofta ett ganska osmart nyttjande av processorkraft (med skillnaden att det är ännu lite dummare för Pro  ).
En annan sak som vi kan vara säkra på är att smart mjukvara inte kommer trolla fram någon extra bitig hårdvara så din jämförelse makes no sense at all. Håll isär begreppen och blanda inte ihop äpplen med päronen.
Position ja. MS skulle kunna sälja Scorpio för $99. De skulle göra att Xbox säljer väldigt mkt mer än PS men det skulle knappast försämra PS position men däremot skulle det köra Xbox rakt ner i ruinens brant, en knappast fördelaktig position.
Ja, bara för att påvisa att det inte råder 1:1 förhållande mellan försäljning och position på marknaden...
Men ja, Scorpio borde rimligtvis ge att det säljs fler Xbox. Men det är för den skull inte säkert att Sonys Game-division inbringar mindre pengar. Vilket får säga vara en verksamhets huvudsakliga mål.
Redigerat av pacman, 13 September 2016 - 03:02.
Postad 13 September 2016 - 03:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ang native 2160p...
Ett starkt förenklat men inte helt orelevant sätt att se på saken är "flops per pixel", hur mkt beräkningskraft man lägger ner per pixel (vilket nog alla kan förstå påverkar hur "snyggt" det kan bli).
Om vi ser Pros checkerboard lösning som "2 ggr 1080p" så kommer det ge högre flops/pixel än vad native 2160p på Scorpio skulle ge.
Och den skillnaden i flops/pixel skulle kunna vara skillnaden i hurvida man kan köra den där pixel-shader kodsnutten som får en att säga "wow, jäklar vad snyggt" eller inte.
Nu kan och kommer förstås även Scorpio att "spara"/fuska på liknande sätt men det kan vara värt att ha i bakhuvudet när PR snacket går... Sony sa uttryckligen att native 2160p inte är något primärt. Men MS har vid flera tillfällen tjatat om just detsamma. Hur smart resp bra det är kan man ju fundera på innan man trillar in i trans runt "högsta siffran"..
Redigerat av pacman, 13 September 2016 - 03:22.
Postad 13 September 2016 - 06:19
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Ja Zoiler är inne på rätt spår. För mig är slutresultatet intressantare än hur de når dit.
Detta är ju bättre i och med att en klenare GPU behövs och man sparar ström/ljud/värme.
Frågan är vad scorpio ska ha för GPU och vad det kommer föra med sig. Amd gpu på 6tflops kan bli problematiskt ur en ström och ljudnivå synpunkt kanske? Andra vet mer om detta men allt handlar om att göra rätt kompromisser.
Postad 13 September 2016 - 07:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Lär bli en lågt klockad och sönderkapad Vega.
Men det bör vi nog ta i Scorpio tråden...
Postad 13 September 2016 - 08:42
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
För att man rimligen inte ens om 15mån får den hårdvaran för 4000kr, om man då inte låter andra delar av Microsoft stå för en del av kakan och säljer med förlust eller iaf helt utan vinst.
Så en maskin idag som man säljer för 299 USD kommer bli 200 USD dollar dyrare på grund av annan GPU? Orimligheten i ditt antaganden är ganska högt.
Tror dels att flytten från DDR3+ESRAM kommer vara "bra" ekonomiskt jämfört att flytta från GDDR5. Så även om RAM kostnaden kan tänkas öka så blir det nog inte mycket.
Yielden på 16nm FinFET kommer vara betydligt bättre nästa år jämfört i år så tror det är marginell ökning i kostnaderna för chipet. Andra komponenter kommer också gå ner i pris så som UHD spelaren.
Så 399 USD är fullt möjligt för en version med låt oss säga 1TB.
Frågan är mer vad PS4 Pro kommer ligga i pris 1 år efter launch.
Postad 13 September 2016 - 10:38
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
De måste lägga sig 100 dollar under för att konkurrera med sämre hårdvara 
Postad 13 September 2016 - 10:47
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Men ja, Scorpio borde rimligtvis ge att det säljs fler Xbox. Men det är för den skull inte säkert att Sonys Game-division inbringar mindre pengar. Vilket får säga vara en verksamhets huvudsakliga mål.
Helt säkert är det ju inte men att många med mig som gick över till Sony/PS4:a (då den var bästa konsolen för att spela på) ser nu ut att hoppa PS4 Pro och instället invänta Scorpio kommer ju med all sannolikhet leda till att det blir mindre pengar för Sony's Game-division. Alla multiplattformsspel lär ju med sannolikhet inhandlas på Scorpio efter dess släpp?
Sen återstår ju att se MS faktiskt leverare en konsol som de facto är klart kraftfullare än PS4 Pro vilket återstår att se.
Postad 13 September 2016 - 10:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag börjar helt plötsligt tycka att dom två månader som det är kvar känns lång. jag hoppas att storspel som GTA också kommer att få pro-stöd, det skulle vara fräsigt. skyrim skulle ju iaf få det, så det kommer att bli hur j*vla bra som helst. är även lite intresserad av VR men det tåget hoppar jag då inte på förrän det gått ner i pris lite granna.
är dock riktigt spänd över att få se hur bra 4k blir med deras schackmöster.
Postad 13 September 2016 - 18:27
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
En annan sak som vi kan vara säkra på är att smart mjukvara inte kommer trolla fram någon extra bitig hårdvara så din jämförelse makes no sense at all. Håll isär begreppen och blanda inte ihop äpplen med päronen.
Fast jag jämförde inte mjukvara med hårdvara, jag tog bara ett exempel. Jag menar att om Sony har någon smart lösning så kan MS ha det, oavsett om det är mjukvara eller hårdvara. Såvida inte du vet om alla custom lösningar de kan tänkas komma med? Alla planer är ändå inte klara så här tidigt.
Ja, bara för att påvisa att det inte råder 1:1 förhållande mellan försäljning och position på marknaden... Men ja, Scorpio borde rimligtvis ge att det säljs fler Xbox. Men det är för den skull inte säkert att Sonys Game-division inbringar mindre pengar. Vilket får säga vara en verksamhets huvudsakliga mål.
Säljer man färre spel än man gjorde tidigare så är det rätt troligt att man inbringar mindre pengar. En konsoltillverkares huvudsakliga mål är inte att sälja konsoler till vinst, utan att sälja spel. Om man då har de snyggaste multiplattformsspelen så har man ganska goda möjligheter att sälja fler spel än om man inte har de snyggaste spelen. I dagsläget så säljer PS4-spelen bäst. Jag vet inte med dig, men jag som har båda konsolerna vill ha spelen på PS4 för att de ser bäst ut och flyter på bäst oftast. Jag skulle säga att det inte är ett helt orimligt antagande att tro att det kommer bli tvärtom för många under 2017. Tappar man spelförsäljning så tappar man inkomst, sen är det bara frågan om hur mycket (och hur mycket Scorpio kan hinna sälja under de åren den har ett övertag). Det beror helt på hur stora skillnaderna blir.
Jag tror helt enkelt inte att det är så strategiskt att släppa en konsol för spelarna som "wants to be at the forefront of innovation" när den blir grafiskt omsprungen bara ett år senare, i förmodligen två-tre år. När de i så fall hade kunnat väntat och fortsätta status quo (vilket för dem innebär bäst försäljning av alla, tja vad Nintendo gör har de ju ingen aning om) i ett år till för att sedan vara med och konkurrera med likvärdig prestanda nästa år och INTE släppa de kunder till MS som de de facto gör nu.
Detta är en VR-boostmaskin, fast den marknadsförs inte som det primärt.
En annan sak, PS4 till PS4 Pro är tre år. Xbox One till Scorpio är 4 år, vilket är nästan en "normal" generation. Sen om PS5 eller vad de nu kallar uppgraderingen släpps 2019 så är det också bara tre år, kan bli tröttsamt för PS-spelarna i längden med så relativt korta uppgraderingscykler. Släpps den 2020 så är det fyra år och då kan MS vänta i ett år igen och släppa en kraftfullare konsol 2021. Smart när man redan har förlorat den här generationen att vänta ett år och potentiellt få en prestandafördel varje "generation".
Ja, det gör att de inte kan konkurrera med Pro det året fram till Scorpio släpps, men jag tror knappast att man hade lyckats vända på skutan genom att släppa något i år ändå. Vi hade ju inte fått den maskinen de vill släppa nästa år nu till det priset de vill släppa den för nästa år. Jag tycker det är helt rätt att göra det ordentligt nästa år istället, både för att ge dem ett bättre konkurrensläge då och för att kunna avvakta och låta Sony vara försökskaniner och utvärdera situationen. Sen "tjänar" de som sagt ett år på andra hållet istället genom att förskjuta cykeln ett år framåt mot Sony. Antingen kan de då lägga sig ett år efter vid varje ny uppdatering och få en prestandafördel, eller så måste Sony vänta ett år under ett år då MS förmodligen har den starkaste konsolen - vilket är ett bättre läge att ta det året än det hade varit i år.
Förklarar också varför de gick ut med Scorpio så tidigt. De vill visa för alla att den kommer och är starkare och få konsumenterna att vänta på den, samtidigt som att det då känns som att de visste att Sony var för långt gånget för att kunna skjuta upp sin lansering av Pro. Ju mer jag tänker på det, desto mer sannolikt känns det att MS vann "intel"-kampen den här gången.
Som Ageve var inne på så "trodde" alla rätt (desamma gäller Scorpio förövrigt).
Om man tycker att de personer som sa att den bara kommer klara 4K-video och inte vara i närheten av 4K-spel för att hårdvaran är för svag hade rätt när den nu klarar nästan-4K-gaming i stabila 30 fps i AAA-spel så visst. Men jag håller inte med.
Med det sagt så tror jag det är så enkelt att den kommer kosta "399", annars kan MS strunta i att släppa den.
Så du tror på en prissänkning för Pro nästa år?
Jag börjar helt plötsligt tycka att dom två månader som det är kvar känns lång
Jag tycker det är bra så att man har någon chans att se jämförelser...
Redigerat av Zoiler, 13 September 2016 - 18:38.
Postad 13 September 2016 - 19:47
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Fast när jag sa att de var en VR boost maskin så var det de ju inte alls PSVR gick bara fint köra på PS 4 
Postad 13 September 2016 - 21:15
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Fast när jag sa att de var en VR boost maskin så var det de ju inte alls PSVR gick bara fint köra på PS 4 
Du får nog visa vilket inlägg du menar specifikt, men det går ju fortfarande fint? Minns att någon sa något om att PSVR inte funkar bra på PS4, kanske var du då.
Postad 14 September 2016 - 00:19
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Förstår vad du menar, men det är inte konsollernas fel att många TV med HDR-stöd inte är tillräckligt bra för att dra nytta av det. Blir man besviken beror det ju på TVn...
Det är egentligen för tidigt både med Pro och Scorpio. De säljer det till stor del som en 4K-maskin, och Naughty Dog pratar om 4K och HDR och oj vad bra bilden blir, men det överlägset största kundsegmentet kommer ha en 1080-skärm och jag sitter bara och vill att de ska sluta prata om sånt vi redan vet och detaljera vad de gör med FHD-versionen. Men men, de måste ju försöka kickstarta de nya teknikerna
Inom 2 år kommer det slutas säljas 1080p TV från de stora tillverkarna. Redan detta året är de nere på en del budget line-ups.
Streamingtjänsterna anpassar sig fort och jag tror Apple kör ut sin 4k ATV nästa år med iTunes.
PC har lämnat 1080p och den upplösningen är bara relevant om man vill upp på över 100fps.
Tror man ligger rätt och Scorpio kommer ligga än mer rätt.
PC har lämnat 1080p? Säg det till mitt 780. De allra flesta spelar fortfarande i 1080p givetvis. Du pratar som att folk som köper nya TV 2016, 2017 och 2018, då 1080 fortfarande kommer vara den upplösning som säljer bäst, kommer att köpa nya 4K-TV 2019. Det tar tid innan de byter upp sig.
Här är lite food for thought:
Until now, 4K adoption has been quite slow. In the United States, fewer than one in 20 households had a 4K TV last year, but market tracker IHS projects penetration will rise quickly, hitting 10% this year and 33% by 2019. Worldwide last year, shipments of 4K-capable sets surged 173%, but that still represented only 32 million out of 224 million total sets, according to IHS.
http://fortune.com/2...nly-be-a-4k-tv/
Med en 5 % spridning 2015 och beräknat till en tredjedel 2019 så jo, enligt statistiken är de för tidiga. Men som sagt, de vill försöka få in tekniken och det är enda sättet. Men som Naughty Dog gör och bara pratar om förbättringar i sitt spel som 5 - 10 % av befolkningen kan ta del av är rätt meningslöst, prata om det som den stora skaran vill höra.
Postad 14 September 2016 - 05:02
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Angående valet mellan frame rate och flyt. De som spelar spelen vill ha 60 fps. De som runkar till screenshots vill ha 4K. Playstation går fel väg.
Postad 14 September 2016 - 05:18
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det är egentligen för tidigt både med Pro och Scorpio. De säljer det till stor del som en 4K-maskin, och Naughty Dog pratar om 4K och HDR och oj vad bra bilden blir, men det överlägset största kundsegmentet kommer ha en 1080-skärm och jag sitter bara och vill att de ska sluta prata om sånt vi redan vet och detaljera vad de gör med FHD-versionen. Men men, de måste ju försöka kickstarta de nya teknikerna
PC har lämnat 1080p? Säg det till mitt 780. De allra flesta spelar fortfarande i 1080p givetvis. Du pratar som att folk som köper nya TV 2016, 2017 och 2018, då 1080 fortfarande kommer vara den upplösning som säljer bäst, kommer att köpa nya 4K-TV 2019. Det tar tid innan de byter
Du glömmer dock att riktiga gamingskärnar oftast är 1080p men som sagt, de är då för att istället få upp hz raten och hög fps att matcha.
När jag pratar om att lämna så är det inte bad folk har utan vad industrin pratar om och PC industrin slutade prata om 1080p för ett bra tag sen. En del siter testar inte 1080p längre t ex.
Postad 14 September 2016 - 05:27
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Här är lite food for thought:
http://fortune.com/2...nly-be-a-4k-tv/
Med en 5 % spridning 2015 och beräknat till en tredjedel 2019 så jo, enligt statistiken är de för tidiga. Men som sagt, de vill försöka få in tekniken och det är enda sättet. Men som Naughty Dog gör och bara pratar om förbättringar i sitt spel som 5 - 10 % av befolkningen kan ta del av är rätt meningslöst, prata om det som den stora skaran vill höra.
Fast det där är ju ett extremt bristande tänk.
Men den logiken så var PS3 och Xbox 360 för tidigt med HDTV för 2006/2007 var raten i US household lika låg där. (Den var bara 17% 2011....)
Konstigt nog så fungerade båda maskinerna ändå.
Du kan inte gå på vad användarna har utan du går mot vad användarna siktar på, vilket oftast är det industrin vill gå åt.
Om nu mer eller mindre alla tv apparater som sälja från nästa år om frammåt är 4K så vill såklart varken Sony eller Microsoft missa early adaptor tåget. Där är pengarna och en ny konsol är den bästa investeringen för att få det bästa av din nya TV.
Så nej de är inte för tidigt, det är spot on.
Redigerat av PalmiNio, 14 September 2016 - 05:28.
Postad 14 September 2016 - 12:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Lite kul..
https://youtu.be/2qK7SNAd1ds
edit: va fasen, råkade radera massa text. Jajja...
Redigerat av pacman, 14 September 2016 - 13:30.
Postad 14 September 2016 - 13:05
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Just Digital Foundry spekulerar ju i att CPU:n är för klen för att man lätt skall kunna omvandla tex U4 till 60 fps men att den nya GPU:n kan tillföra mer ögongodis i 30 fps. Sonys presentation var ju dessutom nästan helt och hållet inriktad på 4k och annat grafiskt lull och det enda de sade om frame rates var att de kunde bli mer stabila.
Jag anser att de borde haft som prio 1 att fokusera på högre frame rates.
Redigerat av hassesolo, 14 September 2016 - 13:05.
Postad 14 September 2016 - 13:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fast om det inte kommer att märkas i mp pga att det blir en fördel så skulle högre fps bara kunna användas i sp.
Postad 14 September 2016 - 13:25
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag spelar ju mest CoD och där har man alltid 60 fps i MP (även om det kan bli lite frame drops). Uncharted MP har väl också 60 fps? Det är spel som Uncharted 4 SP som skulle behöva 60 fps.
TLUS - Rem är mycket trevligare att spela än Uncharted 4 tack vare 60 fps på det förstnämnda.
Postad 14 September 2016 - 14:41
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Fast det där är ju ett extremt bristande tänk.
Men den logiken så var PS3 och Xbox 360 för tidigt med HDTV för 2006/2007 var raten i US household lika låg där. (Den var bara 17% 2011....)
Konstigt nog så fungerade båda maskinerna ändå.
17 % HDTV 2011? Enligt vilken källa?
By the end of 2007, 16 million high-definition TVs will be sold, bringing the total to 52.5 million in the U.S. That's 36% penetration of households, according to new figures from the Consumer Electronics Association. The household penetration figure represents a 6% increase over 2006, indicating a robust rate of adoption for the new technology. Paradoxically, however, less than half of HDTV owners received high-definition programming.
http://www.mediapost...7.html?edition=
Jag köpte min 360 ett år efter release och väntade säkert två år med att köpa HDTV.
Sen som sagt, jag tycker det är för tidigt att prata MER om 4K när majoriteten av kunderna inte har någon 4K-TV. Samma sak med Resident Evil 7 nu senast igår.. "Vi kommer stödja 4K och HDR med Pro". Yippie! Det fattar vi redan, vad är fördelarna för oss 9 av 10 som har en FHDTV? Väldigt dålig kommunikation om det. Väldigt dålig kommunikation om VR, och om allt. Vet inte ens om jag ska behålla PSVR, de gav ett enda exempel på sin 40 min-presentation och de har knappt marknadsfört spelen någonting. Vet inte om jag ska behålla Pro, för de har ännu inte visat mig konkreta exempel på fördelarna för min skärm.
När jag pratar om att lämna så är det inte bad folk har utan vad industrin pratar om och PC industrin slutade prata om 1080p för ett bra tag sen.
Jag kan dock tycka det är mer relevant vad folk faktiskt använder än vad sajter recenserar eller "PC-industrin" pratar om dock. Det är ju det som är verkligheten, folk sitter inte med en massa 1070 och 1080 i dagsläget. Jag förstår att industrin vill framåt och det vill konsumenterna också i sin takt, men de pushar så mycket för en teknik som bara de mest hängivna använder. Det är annan sak om de säger: Den klarar 4K också för "entusiasterna" som du säger. Men budskapet hittills är snarare, och jaja, ni som har FHD-skärmar får också en förbättring som vi kanske förklarar för er någon gång, men det är HDR och 4K som är det vi satsar på primärt.
Om nu mer eller mindre alla tv apparater som sälja från nästa år om frammåt är 4K så vill såklart varken Sony eller Microsoft missa early adaptor tåget
Då kan man ha 4K som en funktion, inte som främsta säljpunkt. Vilket är det intryck de ger nu när allt de pratar om är 4K och HDR.
Postad 14 September 2016 - 15:00
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
En fråga förresten, jag förbokade PS4 Pro på webbhallen när de hade sitt placeholderpris på 8 000. De drog det från mitt bankkonto.
Jag förbokar i stort sett aldrig något, är det normalt att man ligger ute med pengarna (två månader) innan man fått varan? Trodde att de skulle dra pengarna först när de skickar.
Postad 14 September 2016 - 15:49
Leahspappa
-
Leahspappa
-
Forumräv
-
-
648 inlägg
En fråga förresten, jag förbokade PS4 Pro på webbhallen när de hade sitt placeholderpris på 8 000. De drog det från mitt bankkonto.
Jag förbokar i stort sett aldrig något, är det normalt att man ligger ute med pengarna (två månader) innan man fått varan? Trodde att de skulle dra pengarna först när de skickar.
Va? Hur..nej.. Tänk om placeholder-priset hade varit 25K istället. Det hade jag svettats över..
Vad gick priset ned till sedan (på Webbis)?
Förbokade PS4 Pro på CDON direkt efter presentationen, så nu blir det två nya konsoler i nya TV-möbeln =) (NES/PS4 Pro).
Fördelen för 1080p skärmar är väl att spelen supersamplas ned från högre res--> 1080p? Tyckte att någon pratade om det under deras Playstation Meeting.
Postad 14 September 2016 - 15:53
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Nä de brukar ju normalt inte dra pengarna direkt. De tjänar lite på räntan antar jag.
Postad 14 September 2016 - 16:15
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Va? Hur..nej.. Tänk om placeholder-priset hade varit 25K istället. Det hade jag svettats över..
Vad gick priset ned till sedan (på Webbis)?
Nä de brukar ju normalt inte dra pengarna direkt.
Jag menar väl det, känns som ett något underligt förfarande. De agerade som att det var naturligt sen när jag frågade dem också "om du vill kan vi betala tillbaka mellanskillnaden direkt". Den kostar 4500 typ nu som de menar att jag ska ligga ute med. Lite märkligt från ett så etablerat företag.
Fördelen för 1080p skärmar är väl att spelen supersamplas ned från högre res--> 1080p? Tyckte att någon pratade om det under deras Playstation Meeting.
Du ser, de är otydliga i sin kommunikation, det är många fler fördelar än så, plus att som jag förstått det är det inte automatisk supersampling för alla spel.
Postad 14 September 2016 - 16:17
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Minns att dom gjorde ngt sånt när jag förbokade ett spel för länge sen. Riktigt idiotiskt om dom fortfarande gör så. Har iaf alltid kört faktura alt betalt i butik vid hämtning efter det.
Postad 14 September 2016 - 16:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
avboka den snabbt zoiler, annars så kanske dom tvingar dig att betala 8000 också 
Postad 14 September 2016 - 17:03
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hur funkar det med förbokning av konsol? Får man den på release dagen eller skickas den på release dagen och man får den dagen efter?
Spel skickas ju dagen innan så man har den på release dagen men hur är det för konsol?
Kan man även avboka om det skulle vara nåt att det skulle va slut vid leverans och att man måste vänta på nästa?
Redigerat av Turbo-Danne, 14 September 2016 - 17:53.
Postad 14 September 2016 - 18:13
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Avboka går alltid. Det finns de som förbokar på sju olika affärer 
Postad 14 September 2016 - 18:16
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Kanon. Tack
Då återstår bara om man få konsoller på release dagen eller dagen efter.  Hur sånt funkar, om det är som med spel
Redigerat av Turbo-Danne, 14 September 2016 - 18:16.
Postad 14 September 2016 - 19:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Du ser, de är otydliga i sin kommunikation, det är många fler fördelar än så, plus att som jag förstått det är det inte automatisk supersampling för alla spel.
Tjaa, det är bättre än "det här är bara för 4K displayägare" som en viss boss hävde ur sig iaf...
Tror det funkar såhär. Du har ett PS4 spel. Sony vill att du ska göra ett Pro läge oxå. Bland minsta möjliga arbetsinsats är att man här slår på checkerboard renderingen. Lär vara en öppen, enkel feature i SDKn. 4Kinda ut i 2160p-output läget.
Att härifrån supersampla denna 4Kinda buffer när man kör 1080p output lär inte heller vara en dyr insats så det kan man ju ana kan bli vanligt.
Att istället göra nått mer avancerat av 1080p läget, bättre shaders, bättre texturer, bättre framerate etc kan kräva mer aktiv inblandning av utvecklaren (läs, dyrare). Dvs det är nått som är upp till utvecklaren och inget Sony kan kräva.
Det borde ju förstås ligga i Sonys intresse att peka på allt som 1080p läget kan ge och det måste förstås kommuniceras bättre. Samtidigt så har produkten bara funnits officiellt i en vecka så tid för det finns ju. Dessutom ligger det ju även i utvecklarens/producentens intresse så det är ju möjligt att de överlåter en hel del till dem. Tror nog det kommer ge sig allteftersom titlarna blir klara.
Ang PSVR fördelar så tror jag de vill släppa PSVR först. De vill nog inte att folk ska få för sig att det är en produkt för Pro (något som nån på neogaf, inte viföräldrar.se alltså, trodde så sent som igår...). Gäller att ta det varsamt när teknik ska ut till "massan".
Postad 14 September 2016 - 22:52
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
PS4 Pro vs riktig 4K (PC):
Det ser bra ut, men är ärligt talat rätt suddigt, t om på min kassa laptopskärm med 1080p-upplösning. Förhoppningsvis beror det på komprimerad källa. PC-versionen ser ju bra ut.
Det ska bli intressant att se hur det ser ut i 1080p-läge.
https://www.youtube.com/watch?v=yu-ST4ntGjc
edit: Uncharted 4 i 60fps verkar inte hända, men så här kunde det ha sett ut:
https://www.youtube.com/watch?v=2qK7SNAd1ds
Redigerat av Ageve, 14 September 2016 - 22:57.
Postad 14 September 2016 - 22:52
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Har man benify så tjänar man en 2 hundring på att beställa på siba.
Postad 15 September 2016 - 00:16
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tjaa, det är bättre än "det här är bara för 4K displayägare" som en viss boss hävde ur sig iaf... 
Ja det var smart av honom, men han fick ju snabbt förtydliga sig sen . Plus att jag förväntar mig att när man gör en officiell unveil av konsolen så ska det vara klart, det kändes som att de hade ju verkligen knappt några spel att visa i sin lilla presentation. Som du säger lär det väl visa sig med tiden, jag hoppas bara att den tiden är inom.. 7 veckor. Kan bara hoppas MS tar in allt som sker och lär sig av det.
Sony sa väl till och med att de ville vara säkra på att ha spel att visa upp konsolen med innan de gör någon show? Bare minimum skulle jag säga. Hoppas inte Nintendo är likadana, de har fan haft 3 år på sig.
Blir över 50 000 draget om alla kör samma taktik som webbis 
Redigerat av Zoiler, 15 September 2016 - 00:16.
Postad 15 September 2016 - 07:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Zoiler>
Fast jag jämförde inte mjukvara med hårdvara, jag tog bara ett exempel.
Diskussionen handlade om vilken sorts CPU som kunde vara aktuell för Scorpio och du tog upp Sonys checkerboard-rendering som exempel. Sorry, men det makes no sense at all...
Såvida inte du vet om alla custom lösningar de kan tänkas komma med?
Nej och inte du heller. Det är fortfarande så att man bör basera sina antagande på det man faktiskt vet nått om. "nån kan ju komma med nått smart" duger lixom inte.
Slutsatsen är att vi inte vet så mkt om CPU:n. 8-kärnig Zen, ala Summit Ridge, är uteslutet. 4-kärnig Zen, ala kommande APU:n Raven Ridge, är max vad man ens kan tro även om det låter lite magstarkt med tanke på att de (troligen) ska få in en Vega-ish GPU oxå.
I andra änden, botten, så är Jaguar ett möjligt alternativ. Och den lär iaf inte vara långsammare än den i Pro. Och så några få (eg två, en förbättrad Jaguar eller en avskalad Zen, "Zen Lite", någon helt ny arkitektur är inte rimligt att tro på) tämligen okända alternativ däremellan. Men vi vet inte var det hamnar så CPU så den går inte riktigt att räkna in i några prestanda/kostnads-spekulationer.
Så du tror på en prissänkning för Pro nästa år?
Som jag redan har skrivit så tror jag inte det. Inte mer än "inkl ett eller flera spel för 399" iaf.
Under 2018 känns dock troligt. Skulle de se ekonomisk vinning i att sänka så har de iaf större marginaler att röra sig med. Det är ju här kostnad kommer in i ekvationen.
Säljer man färre spel än man gjorde tidigare så är det rätt troligt att man inbringar mindre pengar.
Så du tror det kommer säljas färre PS4 spel under 2018 än vad det gjort under 2016?
En konsoltillverkares huvudsakliga mål är inte att sälja konsoler till vinst, utan att sälja spel
Huvudsakliga målet är snarare att gå med vinst. Dit når man på flera olika sätt.
Men ja, att sälja spel är ett viktigt sätt. Just därför tiden oxå är en viktig faktor i sammanhanget. Man säljer inga spel på att ha en produkt på ritbordet.
Dina teorier om att det är mest fördelar att vara ett år efter ger jag iaf inte mkt för. Det finns plus men säkert lika många minus.
...och konkurrera med likvärdig prestanda nästa år...
Det förutsätter att Sony kan tänka sig att leva med samma kostnad som MS. Det är inte alls säkert. Om de inte gör det så har de tappat ett helt år, helt "i onödan".
Återigen, hårdvara är en balans av prestanda, tid och kostnad. Prestanda är i detta fall väldigt viktigt men fortfarande bara en parameter av flera som avgör om en viss strategi är lyckad.
Min egen "prognos" (ja, notera att jag inte direkt lagt fram nån egen prognos, utan snarare ifrågasatt din prestanda-fokuserade dito) är att det känns lite tidigt att komma med en prognos. Finns en del hårdvarufrågor kvar och vi vet inte så mkt om MS strategi iövrigt heller. Tror iofs Sonys speldivision kommer fortsätta gå med vinst under resten av generationen och att MS iaf kommer bromsa klyftan mellan de två, dvs i nån mån kommer iaf trenden brytas. Men båda lär må bra så att säga.
Är inte helt ovanligt att när ett företag klantar sig lite (som MS gjorde med One) så kommer de tillbaka och gör väldigt mkt rätt istället. Det är sällan nån drar ifrån under en längre tid. Speciellt inte om "klanten" är så pass resursstarkt som MS - om inte annat så kan de "köpa" sig ur det här (frågan är dock om det primära, att tjäna pengar, uppnås). Så att trenden som varit inte skulle vara för evigt var i nån mån väntad sen länge.
Om man tycker att de personer som sa att den bara kommer klara 4K-video och inte vara i närheten av 4K-spel för att hårdvaran är för svag hade rätt när den nu klarar nästan-4K-gaming i stabila 30 fps i AAA-spel så visst. Men jag håller inte med.
Krångla inte till det mer än nödvändigt... Den saknar hårdvara för att klara av krävande spel i native 2160p. Simple as that. Det här är inget ämne där det finns utrymme för tyckande. Hårdvaran är rent faktiskt inte, relativt PS4, tillräckligt kraftfull. Och nej, 2 * 1080p är inte nästan 4K.
edit: Om du har ork så borde du flytta våra inlägg här till en console-wars tråd. Pro-spekulanter ska inte behöva läsa vårt gaggande, lär bara vara vi två som bryr sig. 
Redigerat av pacman, 15 September 2016 - 07:31.
Postad 15 September 2016 - 10:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag kommer att kolla igen på såna här jämförelsevideor när jag kommer hem, jag tror inte att jag får det som jag borde få ut av att kolla på en av skolans dataskärmar faktiskt däremot så var lite väl lite oroväckande att det var både snyggare och skarpare redan på pc very high och att det gick att detektera på en dålig skärm (hp compaq la2405x tydligen ). men men, vi ska inte stirra oss blinda på det vi ser nu heller. jag kommer oavsett vad att köpa en. trots min inledande kritik.
faktum är att jag borde se om konferensen i 4k för att se vad det är för skillnad folk pratar om. undrar om jag har lite tid över ikväll?
Postad 15 September 2016 - 12:03
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Ja det var smart av honom, men han fick ju snabbt förtydliga sig sen . Plus att jag förväntar mig att när man gör en officiell unveil av konsolen så ska det vara klart, det kändes som att de hade ju verkligen knappt några spel att visa i sin lilla presentation. Som du säger lär det väl visa sig med tiden, jag hoppas bara att den tiden är inom.. 7 veckor. Kan bara hoppas MS tar in allt som sker och lär sig av det.
Sony sa väl till och med att de ville vara säkra på att ha spel att visa upp konsolen med innan de gör någon show? Bare minimum skulle jag säga. Hoppas inte Nintendo är likadana, de har fan haft 3 år på sig.
Blir över 50 000 draget om alla kör samma taktik som webbis 
Tips, förboka med faktura som betalningsalternativ behöver du aldrig ligga ute med pengar.
Postad 15 September 2016 - 12:04
Leahspappa
-
Leahspappa
-
Forumräv
-
-
648 inlägg
Jag menar väl det, känns som ett något underligt förfarande. De agerade som att det var naturligt sen när jag frågade dem också "om du vill kan vi betala tillbaka mellanskillnaden direkt". Den kostar 4500 typ nu som de menar att jag ska ligga ute med. Lite märkligt från ett så etablerat företag.
Otydliga är förnamnet, men inte så illa som en del spel-outlets vill ha det till. Men supersampling/annan förbättring ligger väl på utvecklarens bord?
Det är det mest konsekventa som jag har hört/läst. Att det är upp till varje enskild spelutvecklare att patcha sina spel.
Postad 15 September 2016 - 17:53
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det är fortfarande så att man bör basera sina antagande på det man faktiskt vet nått om. "nån kan ju komma med nått smart" duger lixom inte.
Men Sony (och många andra) gjorde ju det så hur kan vi utesluta det är det enda jag menar. Jag tycker inte det är helt fullständigt att basera sina antaganden på det vi vet när vi vet att vi vet mindre än vad konsoltillverkarna och kretstillverkarna vet. Om vi utgår från vad vi vet är det inte rimligt, men vet vi allt?
Som jag redan har skrivit så tror jag inte det
Men du har ju sagt att du tror på 399 för Scorpio, vilket är samma pris som Pro. Hur menar du att det är dyrare för konsumenterna då om det inte sker någon prissänkning på Pro? Inflation?
Så du tror det kommer säljas färre PS4 spel under 2018 än vad det gjort under 2016?
Det vet jag inte eftersom de har fler konsoler, men däremot tror jag de kommer tappa procentuellt. Om man har dubbelt så många konsoler och säljer lika många spel som när man hade hälften för att ta ett extremexempel så kanske du räknar det som att de inte förlorar någon inkomst, men jag skulle säga att de förlorar rätt mycket.
Dock är det inte riktigt så enkelt som att ju fler konsoler man får desto fler spel säljer man i all evighet. Det är en kurva trots allt.
(frågan är dock om det primära, att tjäna pengar, uppnås).
Frågan är väl också ifall det verkligen är det primära för MS att tjäna pengar eller om det är att ta marknadsandelar? I det långa loppet handlar det om att tjäna pengar eller åtminstone att inte gå med förlust under längre perioder.
Min egen "prognos" (ja, notera att jag inte direkt lagt fram nån egen prognos, utan snarare ifrågasatt din prestanda-fokuserade dito) är att det känns lite tidigt att komma med en prognos
Det är väl å andra sidan inte särskilt intressant att komma med en prognos när alla kort är på borden, då är det självklart. Som i år när MS tabbade sig, då visste man att PS4 skulle vinna redan efter E3. Man måste ju leva farligt 
Om du har ork så borde du flytta våra inlägg här till en console-wars tråd. Pro-spekulanter ska inte behöva läsa vårt gaggande, lär bara vara vi två som bryr sig.
Va? Jag tror det är många som sitter och läser med förundran över hur vi orkar tbh . Det är lättare om du bara säger att du håller med mig så slipper vi slösa tid
Postad 15 September 2016 - 19:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ang dyrare för konsumenterna. Läs hela meningen.
Postad 15 September 2016 - 19:35
Unregistered9a1f280a
-
Unregistered9a1f280a
-
Veteran
-
-
1715 inlägg
Ganska underhållande det här 😂
Men ni glömmer grabbar... Snart är Messias här, i form av NX. Då har vi tre upcoming consoles. 👏🏻👏🏻😱
Postad 15 September 2016 - 20:22
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ang dyrare för konsumenterna. Läs hela meningen.
Okej, "även dyrare för konsumenten", men du tror inte det blir dyrare för konsumenten. Fintade mig 
Det var några som hade sett proversionen av FFXV, gjorde ett inlägg om det här. Precis sånt jag vill höra. Ja, inte det om att det är den enda versionen som är worthwhile, men att skillnaderna är förhållandevis stora. Clippingen, popins och aliasingen i FFXV är de största bovarna så om man slipper sånt är det värt 4 papp.
Postad 16 September 2016 - 06:34
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Förbokade PRO igår. Inte riktigt meningen men med inbyte av gamla ps4an så kostar det inte så mycket. Sony har ju sagt att den ska vara grymt bra även för oss med 1080p tv. Enligt marknadsföringslagen får reklam inte vara vilseledande, så då måste det vara sant. Ska få ge 1800 efter byte av ett spel också om inte gamestop blåser mig. 100 kr i deposition fick jag lämna som jag förlorar om jag ångrar mig.
Utan pro, är man amatör då?
Redigerat av anders_avantasia, 16 September 2016 - 06:35.
Postad 16 September 2016 - 06:41
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Utan pro, aka potato så är man pleb
Postad 16 September 2016 - 08:32
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Får ögoninflammation av att läsa pleb och potato 
Postad 16 September 2016 - 09:11
Unregistered470cf299
-
Unregistered470cf299
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ursäkta, mycket info här, några snabbfrågor kanske funkar?
PS4 Pro kommer ej ha 4kspelare ?
Har dom enbart förbättrat kvalitén för spel eller gäller det även vid streaming osv, (kör netflix, HBO och viaplay på den idag)
Finns det en inbytes-kampanj och i så fall vart?
Tack på förhand
Postad 16 September 2016 - 09:34
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ingen 4K-BD-spelare, nej.
Postad 16 September 2016 - 09:40
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Ursäkta, mycket info här, några snabbfrågor kanske funkar?
PS4 Pro kommer ej ha 4kspelare ?
Har dom enbart förbättrat kvalitén för spel eller gäller det även vid streaming osv, (kör netflix, HBO och viaplay på den idag)
Finns det en inbytes-kampanj och i så fall vart?
Tack på förhand
4k i streaming, ja. Netflix bekräftat, övriga vet ej men HBO nordic är ju allmänt sega med ny teknik...
Gamestop har inbyteskampanjer.
Postad 16 September 2016 - 10:57
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Finns det någon enkel förklaring vad som är grejen med Pro för de som inte strör pengar omkring sig på lös grund? Eller är det specialutrustning ämnad för smala och situationsbundna användningsområden och halva grejen är att ha det senaste? För så verkar det sannerligen.
Postad 16 September 2016 - 10:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det känns som att det är ett sätt att inte hamna för långt bakom pc på något sätt tror jag. Samtidigt så vill man ju sälja mer.
Postad 16 September 2016 - 11:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Finns det någon enkel förklaring vad som är grejen med Pro
Det är en PS4 med bättre grafik än en vanlig PS4.
Ett ganska enkelt koncept, imo.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|