Sony Bravia 2017 - bl a 4K OLED
1936 svar till detta ämne
Postad 01 December 2017 - 11:16
jollet
-
jollet
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hej.
Köpte mig en Sony 65XE9005 på rean nyligen. Trodde jag gjorde ett bra klipp.. Har haft tvn nu i 3 kvällar och pillat med inställningarna.
Jag kör PS4 pro och köpte bästa HDMI kabeln.. (upp till 27 gbps)
Allt såg bra ut när jag startade upp det. Fixade lite med inställningarna och tänkte att jag skulle slå på HDR.
Aktiverade HDR i HDMI 2/3 och ställde in alla nödvändiga inställningar på TV samt PS4.
Startar Battlefield 1,Uncharted och Netflix.
ALLT ser skit ut i HDR. Stänger jag av HDR på PS4an så blir bilden bra igen.
Med HDR känns det som en grå hinna ligger över bilden. Det är fruktansvärt dålig bild. Färgerna är totalt döda och kontrasterna är riktigt konstiga.
Jag är grovt besviken på mitt köp och kommer förmodligen lämna tillbaka Tvn till helgen.
Har googlat som en tok på problemet, tydligen är det fler som har samma problem men ingen har någon lösning.
Jag är väl inte ensam om detta? Alla pratar om hur fantistisk HDR är, jag upplever totala motsatsen!
Vad är fel???
Bifogar sceeenshot av andra som verkar ha samma problem.
Testat att byta kabel? Har du varit inne i HDMI - inställningar på TVn och ändrat till Enchaced?
Postad 01 December 2017 - 11:59
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Postad 01 December 2017 - 12:06
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Postad 01 December 2017 - 13:40
ijahman
-
ijahman
-
Användare
-
-
199 inlägg
@XFire Intressant, undrar om några av inställningarna kan appliceras på A1:an. I just Horizon upplever jag "black crush" i vissa miljöer men har inte hunnit skruva så mycket på inställningarna.
Postad 01 December 2017 - 14:08
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
@XFire Intressant, undrar om några av inställningarna kan appliceras på A1:an. I just Horizon upplever jag "black crush" i vissa miljöer men har inte hunnit skruva så mycket på inställningarna.
Kolla på hans andra videos så inser du att han kanske inte är direkt att lita på...ryggar alltid tillbaka när jag ser hans namn 
Postad 01 December 2017 - 15:10
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hej.
Köpte mig en Sony 65XE9005 på rean nyligen. Trodde jag gjorde ett bra klipp.. Har haft tvn nu i 3 kvällar och pillat med inställningarna.
Jag kör PS4 pro och köpte bästa HDMI kabeln.. (upp till 27 gbps)
Allt såg bra ut när jag startade upp det. Fixade lite med inställningarna och tänkte att jag skulle slå på HDR.
Aktiverade HDR i HDMI 2/3 och ställde in alla nödvändiga inställningar på TV samt PS4.
Startar Battlefield 1,Uncharted och Netflix.
ALLT ser skit ut i HDR. Stänger jag av HDR på PS4an så blir bilden bra igen.
Med HDR känns det som en grå hinna ligger över bilden. Det är fruktansvärt dålig bild. Färgerna är totalt döda och kontrasterna är riktigt konstiga.
Jag är grovt besviken på mitt köp och kommer förmodligen lämna tillbaka Tvn till helgen.
Har googlat som en tok på problemet, tydligen är det fler som har samma problem men ingen har någon lösning.
Jag är väl inte ensam om detta? Alla pratar om hur fantistisk HDR är, jag upplever totala motsatsen!
Vad är fel???
Bifogar sceeenshot av andra som verkar ha samma problem.
Du är grovt besviken på ditt köp och tänker lämna tillbaka TV:n, och sedan länkar du till en som har samma problem fast med en Samsung KS8005?
Känns som det inte sitter i TV:n då kanske? som många nämnt, testa byt HDMI kabel.
Funkar inte det så testa ställa frågan i Playstation-delen av forumet då det knappast är ett Sony 2017-TV problem.
Hoppa det löser sig.
Postad 01 December 2017 - 15:50
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Du är grovt besviken på ditt köp och tänker lämna tillbaka TV:n, och sedan länkar du till en som har samma problem fast med en Samsung KS8005?
Känns som det inte sitter i TV:n då kanske? som många nämnt, testa byt HDMI kabel.
Funkar inte det så testa ställa frågan i Playstation-delen av forumet då det knappast är ett Sony 2017-TV problem.
Hoppa det löser sig.
Jag skrev jag var besviken. Sedan redigerade jag och lade till bilden på han med Samsung tvn, givetvis insåg jag då att det inte specifikt beror på TVns hårdvara åtminstone.
Jag har använt bästa tänkbara hdmi som finns samt testat olika. Det var ingen skillnad överhuvudtaget mellan kablarna förresten. Så köpa dyra hdmi kablar är inte något jag kommer göra igen. Lämnade tillbaka den igår. Monster Black platinum bla bla bla. Same shit different name.
Men hur kN folk bara lyriska över HDR+konsol? Problemet verkar vara väl utbrett? Hdmi klarar ej av HDR RGB 4K utan kör YUV422/420 istället vilket gör att färgen bleknar?
Är det någon som har BÄTTRE resultat med HDR på PS4 pro än utan HDR? NÅGON? bildbevis snälla!?
Postad 01 December 2017 - 15:59
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Konstigt vissa säger SONY har dålig motion
De ex jag har sett har det sett bra ut?
Redigerat av Ironse, 01 December 2017 - 16:03.
Postad 01 December 2017 - 16:05
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Rico01
Borde ha sagt att det var en OLED. LCDs brukar ju vara bättre med det. Lite frustrerande dock att det har blivit sämre i år och att de även visar en ljusare fyrkantig box i mitten som ni kan se på bilderna, många andra som har en likadan. Har märkt den lite när jag har spelat WWII och Rise of the tomb Raider, bandingen blir också mer tydlig där eftersom kameran är i rörelse hela tiden.
Låter som att du har fått en bra TV åtminstone! 
Jag har samma fyrkantiga box i mitten på min A1 65" och även på B7 65". Däremot har jag aldrig lagt märke till den vid normal användning på B7 (endast 5%) trots att jag vet att den är där och likadant med A1 men den har jag bara haft i en vecka.
Redigerat av PassiveA, 01 December 2017 - 16:07.
Postad 01 December 2017 - 16:23
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Box i mitten: Troligen IR från den 4000 patches stora 3D Lut kalibreringen.
4000 patches tar några timmar.
Som kanske heller inte släcktes ner när den var klar?
Det kan ju vara så illa så att det sista testfönstret stod kvar över natten på vissa modeller.
jämför ni storleken så är det nog spot on med ett vanligt 10% stort testfönster som man brukar använda vid kalibrering.
B6orna kalibrerades med en betydligt mindre 3D Lut på 700 patcher som går snabbare.
Obs
Ej bekräftat enbart en gissning
Edit: jämför storleken på boxen med det här 100% vit fönstret och se om dom matchar
http://privat.bahnho...hite_Window.mp4
Redigerat av sune bejas, 01 December 2017 - 16:36.
Postad 01 December 2017 - 16:31
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Box i mitten: Troligen IR från den 4000 patches stora 3D Lut kalibreringen.
4000 patches tar några timmar.
Som kanske heller inte släcktes ner när den var klar?
Det kan ju vara så illa så att det sista testfönstret stod kvar över natten på vissa modeller.
jämför ni storleken så är det nog spot on med ett vanligt 10% stort testfönster som man brukar använda vid kalibrering.
B6orna kalibrerades med en betydligt mindre 3D Lut på 700 patcher som går snabbare.
Obs
Ej bekräftat enbart en gissning
Låter ju som en trolig förklaring. Så den borde i så fall mattas av med andra ord? Har ju bara kommit upp i max 50h
Postad 01 December 2017 - 16:37
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Tippar på att den kommer att försvinna med tiden
Postad 01 December 2017 - 17:22
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Ingen aning, då jag varken har nån PS4 Pro och A1 är försenad tills nästa vecka. Kanske nån som har både kan svara på din fråga.
Men här förklaras vad PS4 Pro RGB mode egentligen är. Post 232
https://www.avforums...8#post-24356858
Med andra ord så räcker det att man väljer HDMI Enchaned format på Tvn och i video options till auto på alla så känns det av automatisk 4:2:2 som motsvarar PS4 Pro RGB mode. Förutsatt man kopplat PS4 på HDMI 2 eller 3.
Black crush tror jag du kan finjustera inne i Brightness settings av vad jag förstår. Då jag inte fått A1 ännu är det typ mina gissningar. 
Postad 01 December 2017 - 18:00
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Nu när man ändå sett banding i typ allt man kollar på.
https://imgur.com/a/mLzmm
https://i.imgur.com/mazLRDV.jpg
10% ser såklart mörkare ut i verkligheten men kan ändå se dessa ränderna tydligt. Lär behålla denna max ett år sen säljer jag den. Hoppas ni andra har fått bättre för det finns många med bra uniformitet och det är en grym TV annars.
Jag fick bort min banding på testbilder genom att aktivera Smooth Gradation på high. Har inte sett någon negativ påverkan på övrigt material så jag kör nog på det tills vidare.
Postad 01 December 2017 - 18:29
humorix
-
humorix
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ni som äger KD XE9005 vad har ni landat på för bildinställningar som funkar bäst till tex HD filmer, HDR, vanlig tv etc?
Postad 01 December 2017 - 18:29
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Nu när man ändå sett banding i typ allt man kollar på.
https://imgur.com/a/mLzmm
https://i.imgur.com/mazLRDV.jpg
10% ser såklart mörkare ut i verkligheten men kan ändå se dessa ränderna tydligt. Lär behålla denna max ett år sen säljer jag den. Hoppas ni andra har fått bättre för det finns många med bra uniformitet och det är en grym TV annars.
Det verkar vara storleken 20% testfönster dom har använt vid 3D LUT kalibreringen inte 10% som jag trodde.
Som sagt boxen i mitten kommer nog att försvinna.
Antar att du har lagt märke till den redan annars fixade jag just ett nytt problem att kolla på hehe
vignetting slapp du så det är väl en fördel 
Redigerat av sune bejas, 01 December 2017 - 18:38.
Postad 01 December 2017 - 19:43
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det verkar vara storleken 20% testfönster dom har använt vid 3D LUT kalibreringen inte 10% som jag trodde.
Som sagt boxen i mitten kommer nog att försvinna.
Antar att du har lagt märke till den redan annars fixade jag just ett nytt problem att kolla på hehe
vignetting slapp du så det är väl en fördel 
Har nu haft 5 OLEDs och aldrig haft vignetting så det var jag ej oroad över. Väldigt få som har haft vignetting detta året, även på 65". Så det verkar LG ha fixat till 99 procent iaf. Däremot är testfönstret något nytt samt några som har fått horisontella linjer.
Och ja boxen har jag redan lagt märke till. Såg det direkt när jag startade TVn att mitten var mycket ljusare när den uppdaterades. Inte lika uppenbart som innan men märks av i vissa scener och spel.
Postad 01 December 2017 - 20:25
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
Vad är de för 3D Lut kalibrering? Något lg gör från fabrik innan de levererar paneler till kunderna? Eller något slutkonsumenten har för sig? Har ingen box iaf.
Postad 01 December 2017 - 20:31
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Vad är de för 3D Lut kalibrering? Något lg gör från fabrik innan de levererar paneler till kunderna? Eller något slutkonsumenten har för sig? Har ingen box iaf.
Från fabrik
3D LUT är en automatisk kalibrering (korrigering)
ju fler testfiler som används ju högre nogrannhet
testfilerna byts automatiskt när mätaren har fått ett värde så det är ingen som sitter och knappar in nästa bild 4913 gånger.
alla värden från dom 4913 olika färgerna lagras sen i tvn och används för att korrigera insignalen.
Dom färgerna som inte mäts gissar sig 3D LUTen till.
Ju fler testfiler ju mindre behöver 3D LUTen gissa sig till.
Ex: tvn känner av att Röd färg med 71% färgmättnad och 80% ljusstyrka skickas till tvn
3D LUTen lägger då på en korrigering för just den färgen eftersom den vet hur den egenltigen ska se ut.
ex +.01 för färgmättnad -0.2 för ljusstyrka.
Den färdiga röda färgen som visas på tvn blir då mer exakt.
när miljoner färgers färgmättnad/ljusstyrka och nyans visas mer exakt så ökar också djupet i bilden.
allt faller på plats helt enkelt
Det är också en effekt av att ha fler testfiler för 3D LUTen
Saxat från AV forums test av B7
4913st till och med
"LG have made improvements to the colour performance of this year’s OLED TVs, using a larger 3D LUT (Look Up Table) with 17x17x17 or 4,913 points. Previous OLED generations had used a 9X9X9 3D LUT with 729 points, so the TV has six times the accuracy. "
Själv använder jag 9200st patches 3D LUT på 500Men (externt då genom madvr)
Den kalibreringen tar ca 5 timmar
Redigerat av sune bejas, 01 December 2017 - 20:56.
Postad 02 December 2017 - 12:19
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ni som äger KD XE9005 vad har ni landat på för bildinställningar som funkar bäst till tex HD filmer, HDR, vanlig tv etc?
För filmer/bluray/netflix:
Bioläge
Stäng AV HDR 10. sätt det på auto. Du vill inte mata en vanlig SDR signal och tvinga tvn tolka den som HDR.
Färg på allt mellan 60-75 beroende på smak.
Kontrast på 90
Maxa ljusstyrkan.
Skärpa och svarta på 50
Motion: mjuk
Sedan kan du leka med extra funktionerna som högre kontrast osv.. Men att köra HDR är bara dåligt. Tekniken är ej mogen. Bara försäljningsknep.
Har läst på och ser ju med egna ögon.
Visste ni att varken media markt eller Elgiganten kör HDR material i butikerna trots de säljer HDR apparater? Gissa varför? För det ser ut som skit när man tvingas köra yuv422 genom HDMI. Tror du inte mig så åk till din lokala butik och fråga om de kan visa dig något 4k HDR material via hdmi.
Tills det blir standard med HDR, RGB och 4k I hdmi så ska man undvika HDR..
På min PS4 pro kör jag 4k 60 Hz I RGB.
Det ser SÅ mycket bättre ut än att köra HDR I yuv422.
Tråkigt men sant. Jag har inte hittat en enda bild på internet som visar en snyggare bild på PS4+HDR vs PS4+utan HDR. Varför inte kan man undra? Well, för det inte är tekniskt möjligt.
HDR är branschens största bluff sedan 3D https://youtu.be/FJQGWORPt4o
OBS: Du kan köra HDR, men då ska det vara direkt genom tvn kopplad till inbyggda Netflix appen. Här begränsar INTE HDMI signalen.
Jag köpte dessutom en 4k HDR film och Sony 4k HDR spelare -> enda märkbara skillnaden till mänskliga ögat är upplösningen. Vilket du även får utan HDR..4k spelaren lämnas tillbaka idag.
Men tvn är fantastisk! Mata den med vanlig bluray som Avengers eller liknande referensfilm och kör RGB utan HDR så blir allt kalas!
Redigerat av Unregistereda86ea6d5, 02 December 2017 - 12:25.
Postad 02 December 2017 - 12:55
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Mackan_1991, med respekt håller jag inte med öht vad gäller HDR. Testa att köra en riktigt mastrad HDR-film (finns demofiler att ladda ned gratis från webben). Det ser fantastiskt ut när jag kör det via PC - HDMI - TVn. Att man tror att det innebär urvattnade färger mm beror på handhavandefel med inställningar etc.
Quantum Apotheosis som du länkade till vet inte vad han pratar om, jag tappade all respekt för honom när han försökte få det till att hans XE9005 skulle vara en high-end TV.
Postad 02 December 2017 - 13:10
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
Haha vilken youtuber:D
Det bästa han kunde göra vore att faktiskt skaffa en oled som hanterar hdr bättre.
Postad 02 December 2017 - 13:35
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mackan_1991, med respekt håller jag inte med öht vad gäller HDR. Testa att köra en riktigt mastrad HDR-film (finns demofiler att ladda ned gratis från webben). Det ser fantastiskt ut när jag kör det via PC - HDMI - TVn. Att man tror att det innebär urvattnade färger mm beror på handhavandefel med inställningar etc.
Quantum Apotheosis som du länkade till vet inte vad han pratar om, jag tappade all respekt för honom när han försökte få det till att hans XE9005 skulle vara en high-end TV.
Jag testade Transformers, senaste.
Jag har testat alla möjliga inställningar, det ser blekt ut!
Om jag har fel blir jag gärna motbevisad.
Kan du ta några bilder? Med HDR vs utan?
Postad 02 December 2017 - 13:36
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
HDR är det bästa som har hänt sen vi fick blu-ray folk som inte inser det har förmodligen en TV som inte kan hantera det på ett bra sätt alternativt vet dom inte hur man ställer in det .. ni är välkomna att titta förbi här så ska jag visa hur det ska se ut 
längar tills jag får spela Star Citizen med HDR på en OLED, det kommer se magiskt bra ut!
Redigerat av mrchisholm, 02 December 2017 - 13:38.
Postad 02 December 2017 - 13:40
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
senaste transformers är nog en av dom bästa HDR-demos som finns, ser ju galet bra ut 
den där youtubesnubben är världens största troll haha
Redigerat av mrchisholm, 02 December 2017 - 13:42.
Postad 02 December 2017 - 13:47
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
senaste transformers är nog en av dom bästa HDR-demos som finns, ser ju galet bra ut 
den där youtubesnubben är världens största troll haha
Läste på Vincents kanal en kommentar att Quantum Apotheosis tydligen lyckats bricka sin 900 och stängt kommentatorsfältet i de senaste 
Postad 02 December 2017 - 13:52
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
klart han stängt av de han skulle få så mycket skit annars, förstår inte vitsen med dessa videos.
Postad 02 December 2017 - 14:04
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
HDR är det bästa som har hänt sen vi fick blu-ray folk som inte inser det har förmodligen en TV som inte kan hantera det på ett bra sätt alternativt vet dom inte hur man ställer in det .. ni är välkomna att titta förbi här så ska jag visa hur det ska se ut 
längar tills jag får spela Star Citizen med HDR på en OLED, det kommer se magiskt bra ut!
Återigen, ta gärna två jämförelse bilder och posta.
Postad 02 December 2017 - 14:04
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag gissar att det ser ut som det gör när jag spelar ME Andromeda och kör HDR10 med HDR på auto. Bilden är blek och urvattnade färger. Detta berodde på att TVN inte upptäckte spelets HDR signal så när jag satte HDR10 manuellt i TVns meny blev det korrekt bild.
Samma sak händer när jag satt färgrymden på Tvn till BT2020 och spelar upp en film i SDR, blek bild med urvattnade färger. När jag sätter färgrymden till auto (eller 709 som är filmens korrekta färgrymd) blir bildkvaliteten bra igen med korrekta färger.
I båda fallen är det jag som är boven, inte TVn eller HDR-formatet. I båda fallen är det kopplat med HDMI från PC.
Jag har ingen bra kamera för att kunna göra det rättvisa, bara mobilens kamera. Plus att man kan manipulera bilder så det skulle inte ge dig speciellt mycket till bevis. Men jag är ju uppenbarligen inte ensam om att få till HDR korrekt...
Postad 02 December 2017 - 14:15
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
Kollade på last knight i går och jämförde 4k hdr med bluray på min philips 9002. Färgerna är mer saturerade på 4K versionen blir nästan för mycket även om de är läckert men typ jättesöt chokladkaka . Så att de skulle bli urvattnat stämmer inte. Jag körde samma inställningar rakt av och samma färgkalibrering.
Bluray versionen ser helt okay ut men dynamiken är inte riktigt där då du inte får samma solljus genom fönster etc. Finner det väldigt enkelt att justera genom video kontrast på philipsen ifall man tycker de blir för bright. Men dimmad bild i hdr då måste jag ner under 60 i video kontrast. Runt 60 är väl ungefär vad jag har med bluray på 100 i video kontrast.
Har 12h race ikväll så kanske jag skulle kunna ta bilder imorgon. Men som sagt det är väl inte lönt de är bättre du får se hdr själv gärna på en OLED som enligt Quantum inte kan fixa hdr pga nitsen . Men du vill inte ha 1500 nits i ett mörklagt rum redan mina 750 nits kan blända rejält.
Postad 02 December 2017 - 14:24
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
hur ska jag göra det menar du? du kommer inte se en rättvis skillnad med en kass bild från en gammal iphone 
som sagt, du får kolla dina inställningar .. HDR korrekt inställt kommer inte se blekt ut (sen är ju olika TV olika bra på att visa det naturligtvis ... vet inte hur bra din är ..) 
Redigerat av mrchisholm, 02 December 2017 - 14:26.
Postad 02 December 2017 - 14:35
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
HDR off:
https://www.minhembi...c_id=504675.jpg
HDR10:
https://www.minhembi...c_id=504676.jpg
Det är som sagt svårt att göra verkligheten rättvisa. Med HDR off är bilden verkligen urvattnad men det syns inte så bra eftersom kameran lyckades göra det bättre på något sätt. Med HDR på klarar inte kameran att fånga ljuspunkterna i bilden på samma sätt. Skillnaden är i verkligheten som natt och dag.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 02 December 2017 - 14:57.
Postad 02 December 2017 - 15:08
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Så, nu är du motbevisad.
Postad 02 December 2017 - 15:10
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
hur ska jag göra det menar du? du kommer inte se en rättvis skillnad med en kass bild från en gammal iphone 
som sagt, du får kolla dina inställningar .. HDR korrekt inställt kommer inte se blekt ut (sen är ju olika TV olika bra på att visa det naturligtvis ... vet inte hur bra din är ..) 
Givetvis inser jag med att jag inte ser vad du ser. Men jag kan avgöra vilken av bilderna som ser bäst ut.
Postad 02 December 2017 - 15:15
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
HDR off: https://www.minhembi...c_id=504675.jpg
HDR10: https://www.minhembi...c_id=504676.jpg
Det är som sagt svårt att göra verkligheten rättvisa. Med HDR off är bilden verkligen urvattnad men det syns inte så bra eftersom kameran lyckades göra det bättre på något sätt. Med HDR på klarar inte kameran att fånga ljuspunkterna i bilden på samma sätt. Skillnaden är i verkligheten som natt och dag.
Nu förstår jag varför ni tror bilden är bättre.
Om ni istället ställer in Tvn på auto och Ps4an/pcn på RGB och ingen HDR så kommer din första bild se bättre ut än din andra bild.
Jag kan också välja HDR att vara "off" men jag kan också välja auto. Dvs den tar input signalen som den är. Om jag väljer auto så får jag bättre bild än om jag har HDR. Oavsett om jag kör RGB eller yuv422.
Återigen, jämförelsen ska ej göras med alternativ off på Tvn. Jämförelsen ska baseras på vad ingångskällan ger för signal. Antingen HDR med YUV422 eller utan HDR med RGB (testa så märker du)
Postad 02 December 2017 - 15:31
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Nu förstår jag varför ni tror bilden är bättre.
Om ni istället ställer in Tvn på auto och Ps4an/pcn på RGB och ingen HDR så kommer din första bild se bättre ut än din andra bild.
Jag kan också välja HDR att vara "off" men jag kan också välja auto. Dvs den tar input signalen som den är. Om jag väljer auto så får jag bättre bild än om jag har HDR. Oavsett om jag kör RGB eller yuv422.
Återigen, jämförelsen ska ej göras med alternativ off på Tvn. Jämförelsen ska baseras på vad ingångskällan ger för signal. Antingen HDR med YUV422 eller utan HDR med RGB (testa så märker du)
Återigen med respekt, men du är ute och cyklar.
Jag har redan skrivit det och med HDR på auto är det ingen skillnad mot HDR off, därför att TVn inte förstår att signalen är HDR kompatibel. Med RGB kommer signalen att klippa i de högsta ljuslagren och färgrymden kommer att vara begränsad. Detta var mer för att visa att problemet med urvattnad bild inte har med HDR som format att göra utan handhavandefel från min sida. Det är också anledningen till varför jag inte tror att det fungerar för dig.
Jag tror inte du sett vad HDR ger för effekt på bildkvaliteten, så du dissar något du inte upplevt därför att någonstans i kedjan mellan dina apparater finns det ett fel.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 02 December 2017 - 15:46.
Postad 02 December 2017 - 15:31
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
jag tror inget, jag vet. bara för att du inte får ditt spel i ps4 pro att funka med hdr så betyder inte det att tekniken i sig inte fungerar.
Postad 02 December 2017 - 16:31
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
109 inlägg
Jag har en 65XE9005, Nån som vet hy man stänger av den lila lampan underst på tvn som lyser upp sonyloggan?
Stör mig på den och det borde ju gå slå av, hittar inte fast jag letat i menyerna?
tacksam för hjälp.
Postad 02 December 2017 - 16:43
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag har en 65XE9005, Nån som vet hy man stänger av den lila lampan underst på tvn som lyser upp sonyloggan?
Stör mig på den och det borde ju gå slå av, hittar inte fast jag letat i menyerna?
tacksam för hjälp.
Start (Home) - Settings - Illumination LED
Postad 02 December 2017 - 17:00
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
109 inlägg
Start (Home) - Settings - Illumination LED
Var det så enkelt... Tack! ska testa!
Postad 02 December 2017 - 17:05
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
109 inlägg
Var det så enkelt... Tack! ska testa!
fast på settings (inställningar) hittar jag bara LED-belysning och inget att ändra den lampan?
Postad 02 December 2017 - 17:08
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
fast på settings (inställningar) hittar jag bara LED-belysning och inget att ändra den lampan?
Du måste in i den "stora" menyn. Tryck på Home knappen. Gå längst ned till Inställningar. Tryck OK. Gå 4 steg ned till LED belysning. Där kan du ställa in hur du vill ha den.
Det är inte i bild-inställningarna.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 02 December 2017 - 17:10.
Postad 02 December 2017 - 17:11
Göken99
-
Göken99
-
Användare
-
-
109 inlägg
Du måste in i den "stora" menyn. Tryck på Home knappen. Gå längst ned till Inställningar. Tryck OK. Gå 4 steg ned till LED belysning. Där kan du ställa in hur du vill ha den.
Aha, jag som tänkte fel.. Ni är det fixat. Tack än en gång! Det märks man börjar vara för gammal för elektronikpryttlar... 
Redigerat av Göken99, 02 December 2017 - 17:11.
Postad 02 December 2017 - 17:53
Unregistereda86ea6d5
-
Unregistereda86ea6d5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Återigen med respekt, men du är ute och cyklar.
Jag har redan skrivit det och med HDR på auto är det ingen skillnad mot HDR off, därför att TVn inte förstår att signalen är HDR kompatibel. Med RGB kommer signalen att klippa i de högsta ljuslagren och färgrymden kommer att vara begränsad. Detta var mer för att visa att problemet med urvattnad bild inte har med HDR som format att göra utan handhavandefel från min sida. Det är också anledningen till varför jag inte tror att det fungerar för dig.
Jag tror inte du sett vad HDR ger för effekt på bildkvaliteten, så du dissar något du inte upplevt därför att någonstans i kedjan mellan dina apparater finns det ett fel.
Well, det står HDR på output signalen men jag har då verkligen inte förstått hypen då jag tycker RGB ser betydligt bättre ut. Och jag har lagt flera dagar på läsning, inställningar, olika kablar, 4k hdr spelare +film osv osv.
Jag kan ha fel, men jag är knappast ensam om att tycka så. Å andra sidan kopplade jag en 2.0b HDMI kabel till min tv. Och det stod HDR output från 4k bluray spelaren. Så jag tror jag hade allt tekniskt rätt. Still not impressed.
Jag gick ifrån en Sony kdl-65w905a, som hade riktigt fin bild från spel/bluray till Sony 65 XE9005.
Aktiverar jag HDR får jag sämre bildkvalite sett till färger än min gamla TV. Slår jag av HDR och har RGB så ser det bättre ut. Och det är där jag står idag. Och tvn är en tillräckligt bra modell för att kunna visa HDR's så kallade fördelar.
Det kan bara möjligt jag har fel, men jag antar att det lär visa sig inom sinom tid. Tills dess, enjoy och tack för diskussionen.
Postad 02 December 2017 - 18:36
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Well, impressed or not, enjoy själv 
Postad 02 December 2017 - 18:42
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Well, det står HDR på output signalen men jag har då verkligen inte förstått hypen då jag tycker RGB ser betydligt bättre ut. Och jag har lagt flera dagar på läsning, inställningar, olika kablar, 4k hdr spelare +film osv osv.
Jag kan ha fel, men jag är knappast ensam om att tycka så. Å andra sidan kopplade jag en 2.0b HDMI kabel till min tv. Och det stod HDR output från 4k bluray spelaren. Så jag tror jag hade allt tekniskt rätt. Still not impressed.
Jag gick ifrån en Sony kdl-65w905a, som hade riktigt fin bild från spel/bluray till Sony 65 XE9005.
Aktiverar jag HDR får jag sämre bildkvalite sett till färger än min gamla TV. Slår jag av HDR och har RGB så ser det bättre ut. Och det är där jag står idag. Och tvn är en tillräckligt bra modell för att kunna visa HDR's så kallade fördelar.
Det kan bara möjligt jag har fel, men jag antar att det lär visa sig inom sinom tid. Tills dess, enjoy och tack för diskussionen.
Och hdmi-kabeln sitter i rätt uttag som dessutom ska vara ställt på enhanced?
Postad 02 December 2017 - 19:52
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Om du tänker rent logiskt, varför skulle nån ta fram ett system som ger blaskigare svärta och färger etc? SDR har funnits 100 år, varför då ta fram nått nytt som är skräp?
I det perspektivet borde det vara rätt uppenbart är nått är fel i din setup, eller hur?
Till viss del har du rätt, HDR kommer påvisa din VA LCDs bristande dynamik, trots att den tar hjälp av viss local dimming. Men det är ju i sig inte HDR systemets fel och din beskrivning tyder på att det är långt ifrån enda felet.
Netflix är (precis som allt videomaterial för konsumenter) YCbCr 4:2:0 förövrigt, så att HDMI bara klarar 4:2:2 (vid 60Hz/10 bit) är för video inget problem, så den detaljen behöver du inte hänga upp dig på. Du har nått mer grundläggande fel än så.
Postad 02 December 2017 - 20:05
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Jag skrev jag var besviken. Sedan redigerade jag och lade till bilden på han med Samsung tvn, givetvis insåg jag då att det inte specifikt beror på TVns hårdvara åtminstone.
Jag har använt bästa tänkbara hdmi som finns samt testat olika. Det var ingen skillnad överhuvudtaget mellan kablarna förresten. Så köpa dyra hdmi kablar är inte något jag kommer göra igen. Lämnade tillbaka den igår. Monster Black platinum bla bla bla. Same shit different name.
Men hur kN folk bara lyriska över HDR+konsol? Problemet verkar vara väl utbrett? Hdmi klarar ej av HDR RGB 4K utan kör YUV422/420 istället vilket gör att färgen bleknar?
Är det någon som har BÄTTRE resultat med HDR på PS4 pro än utan HDR? NÅGON? bildbevis snälla!?
Har du på nån typ hdr game mode då med låg input lag? Bild kvaliten ska ta stryk av det, för att sänka just input lag stängs massa bildprocesorer av. Om du ska kolla på film/serier ska du byta till ett cinema mode hdr läge ellet isf expert hdr läge när du inte spelar.
Redigerat av axion84, 03 December 2017 - 00:23.
Postad 02 December 2017 - 20:41
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Men du vill inte ha 1500 nits i ett mörklagt rum redan mina 750 nits kan blända rejält.
4000nits då börjar det hända grejor 
750 nits eller 1500 är skitsamma,man ser knappt skillnad på dom. (har jämfört DX900 med 1350nits och B7 med 700nits)
som du säger så är redan 750 bra ljust.
både 750 och 1500nits är dock ett stort lyft från SDRs 120nits eller vad man kör med.
4000 däremot då börjar det bli riktiga ljusnivåer från verkligheten som visas på tvn.
glödlampor/billjus är i den nivån
12h race lol
det är tur man la ner det där för flera år sen 
Redigerat av sune bejas, 02 December 2017 - 20:47.
Postad 02 December 2017 - 22:05
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Jag har en 55" 9005:a. Kan man se nånstans i menyerna att det är HDR på inkommande signal?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|