Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017

5776 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V (TV) 8 9.537036 (53) Inga priser
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V (TV) 9 8.53846 (38) Inga priser
LG C7 55" OLED (TV) 8 9.166666 (29) Inga priser
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V (TV) 8 8.681818 (21) Inga priser
LG E7 55" OLED (TV) 9 (0) Inga priser
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V (TV) 7 7.4 (4) Inga priser
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V (TV) 9 (0) Inga priser
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V (TV) 5 7.666666 (2) Inga priser
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V (TV) 7 (0) Inga priser
LG 55" Full HD - 55EG9A7V (TV) 4 (0) Inga priser
56 relaterade trådar
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud (2 inlägg) 1 år sedan
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
75"+ (1660 inlägg) 3 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 5 år sedan
Kanalkartan har ändrats (1 inlägg) 5 år sedan
Märkligt problem med LG OLED 65B7 (25 inlägg) 6 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG oled 55B7V Smart TV eller inte (3 inlägg) 6 år sedan
Lång tid att växla till/från TV-Guide på LG OLED (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED 65C7V defekt bild (7 inlägg) 7 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 7 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 7 år sedan
rådgiving av ev köpa av tv oled (5 inlägg) 7 år sedan
TV-Köp - 55-65" - Budget - max ~25k. (16 inlägg) 7 år sedan
Vilken LG enbart för att spela på? (2 inlägg) 7 år sedan
Hjälp, vilken TV av dessa skulle ni köpa? (11 inlägg) 7 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 7 år sedan
Liknande LG OLED 55” (10 inlägg) 7 år sedan
Lite frågor kring ny tv. (4 inlägg) 7 år sedan
Ny 55:a- samsung Q6F eller NU7455 (10 inlägg) 7 år sedan
Kan man acceptera denna grad av banding OLED? (32 inlägg) 7 år sedan
Problem LG OLED55B7V (13 inlägg) 7 år sedan
LG OLED55B7V hittar bara analoga kanaler (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B7V tappar bild vid HDR (3 inlägg) 8 år sedan
Ojämn ljusstyrka på pixlar - OLED65C7V (6 inlägg) 8 år sedan
Hjälp mig att välja 65 tums. Oled vs LCD LG OLED65C7V vs Sony 65XE9305 (7 inlägg) 8 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 8 år sedan
Sony KD-65ZD9 eller LG OLED65C7V (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 8 år sedan
Ny tv... LG OLED? Eller LCD? (9 inlägg) 8 år sedan
LG B7,C7,E7 inställningar och bildkalibrering (71 inlägg) 8 år sedan
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlägg) 8 år sedan
OLED65B7V, 65XE9305 el. 65DX900E. Vilken skall jag köpa? (41 inlägg) 8 år sedan
Dags att slå till? (23 inlägg) 8 år sedan
Köpråd Receiver? - 4K från dator till TV (1 inlägg) 8 år sedan
LG Oled 55 c7v slocknar när man släcker ljus i huset (7 inlägg) 8 år sedan
Bästa 65" LED max 20K (2 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V och Plex via iPhone? (7 inlägg) 8 år sedan
Pristråd OLED (288 inlägg) 8 år sedan
sony 75xe 9405 vs sony kd65 A1 (17 inlägg) 8 år sedan
Tjejkompis behöver ny TV (5 inlägg) 8 år sedan
Köpråd på high-end TV - LG OLED 65" eller Sony LCD 75" (3 inlägg) 8 år sedan
LG 55EG9A7V eller LG 55B7V? (18 inlägg) 8 år sedan
Vilken 65" tv under black friday? (33 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 55" eller LG C7V 65" (1 inlägg) 8 år sedan
LG 65E6V eller LG 55B7V (11 inlägg) 8 år sedan
Sony A1 el LGB7 - Black friday och Singles Day (14 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7V eller Philips 55POS9002 (20 inlägg) 8 år sedan
Lurigt problem med satellitmottagning med LG OLED65C7V smart TV (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG OLED55B7 / 65B7 (72 inlägg) 8 år sedan
1080p LG oled vs 4k LG oled (10 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
köpa 2017 års OLED ... (2 inlägg) 9 år sedan

Postad 02 November 2017 - 12:15

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad MM kör för spectrophotometer vid sina kalibreringar?

De har väl C6 tricolorimeter,inte spectrofotometer.

Postad 02 November 2017 - 13:07

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

De har väl C6 tricolorimeter,inte spectrofotometer.

C6'an ser ut att vara en re-branded i1 Display Pro (X-rite). Samma hårdvara. Det är marknadens bästa colorimeter i den prisklassen idag. Och har varit så många år nu.

Postad 02 November 2017 - 13:22

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 1

Tycker inte alls det är för mörkt när jag spelar. Går att ljusa upp bilden med Dynamic light, tror jag det heter.
Kört Uncharted 4 än så länge och gillar det jag ser.
Dock ingen HDR expert. Behöver spela mer HDR för att få uppfattning vad det egentligen ger.

HDR har en helt annat sätt att hantera gamma än SDR. Problemet är att HDR kan speca peak brightness i en scen till uppemot 10.000 nits. Vilken ingen TV kan visa. Max på en OLED ligger väl runt 800. En LCD-TV kanske 1200 nits.

Så hur ska TV'n då göra när spelet säger: Visa en bild där den ljusaste delen ska vara 4.000 nits. Ja, antingen kan den klippa alla för ljusa delar mot vitt - eller försöka visa dom och då skala ner alla andra toner mot mörkare för att få med alla graderingar i vitt. Det är så LG gör. Andra TV gör tvärtom, t.ex Sony tror jag. Bevarar ljusheten i mörka och mellantoner och klipper hårt bort allt som blir för ljust så det visas som vitt. Vilket är rätt och vilket är fel? Ingen som vet för det finns inga standards för hur det ska hanteras. Samma sak på game-sidan. De programmerare som ska programmera vilken ljushet som ska användas borde kanske tygla sig i sin iver att gå HDR all-in.

En "fördel" för LG's val är att det blir mindre risk för inbränningar då en mindre del av skärmen kommer vara kraftigt ljus.

Själv kunde jag tycka att LG kanske borde ha ett reglage där man som användare kan få välja. Klipp mot vitt och får en overall ljusare bild, eller försök bevare hela tonskalan (som nu). Tidigare firmware har tydligen haft den "ljusare" lösningen men att dom gjorde om det och då fick en del kritik för det. Som sagt, dom har inte gjort del - bara tolkat det hela på annat vis.

Dynamic Contrast är ett reglage där man i vart fall delvis kan få tonskalan ljusare (motsvarande lägre gamma). Den fungerar på lite olika sätt i game och normalläge (HDR utanför gameläget). För HDR10 i film så gör den en dynmisk tonreglering beroende på bildens histogram. Men i gameläge så är det en mer statisk förskjutning. Förmodligen en enklare hantering i GAME för att hålla ner input lag. Allt detta enligt Vincent i HDTVTest (Youtube-klippet som finns i ett inlägg tidigare).

Postad 02 November 2017 - 15:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

En sak som gör C6:n så bra är att varje exemplar är individuellt kontrollerat mot en konica minolta CS2000 och Spectracal håller koll på exakt hur varje exemplar skiljer sig från referensen. Processen är också NIST-certifierad. När en ny typ av ljuskälla dyker upp kan de matcha skillnaderna mot just ditt exemplar och på så sätt göra en "field-uppgrade" av din C6:a utan att du behöver skicka in den till ett labb.

Att äga en egen smalbanding spectro som viktar mot 1 nanometers precision och individuellt profilera mätaren mot varje enskilt exemplar man ska kalibrera är förstås mycket mer precision. Men de pengarna ($10.000) och den precisionen är lite bortkastad på konsument-TV. Det blir mest bara fånigt eller lite väl inbilskt att jaga precision på under Delta-E 0,5 när du inte ens har precision på Delta-E 3 över ytan på displayen. Förmodligen inte ens Delta-E 5 över hela mittregionen. :)

Postad 02 November 2017 - 16:43

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

En sak som gör C6:n så bra är att varje exemplar är individuellt kontrollerat mot en konica minolta CS2000 och Spectracal håller koll på exakt hur varje exemplar skiljer sig från referensen. Processen är också NIST-certifierad. När en ny typ av ljuskälla dyker upp kan de matcha skillnaderna mot just ditt exemplar och på så sätt göra en "field-uppgrade" av din C6:a utan att du behöver skicka in den till ett labb.

Ok, då är det ju ett plus i C6'an att de mäter variansen jmf referens. Men det hjälper ju inte om din C6'a driftar med tiden. Då måste den ju mätas om mot Minolta-spectron. Chromapure som har en motsvarande "produkt" har också en jämförelsemätning av varje i1d3 mot referens-spectro och där kan man skicka in och få den om-mätt. Den Chromapure-licens man sen kör med innehåller då korrigeringsmatrisen och allt blir rätt - mot de ljuskällor som stöds.

HCFR är ett Open Source-alternativ (http://www.avsforum....n-software.html). Den bygger på ArgyllCMS i botten och via den kan man få tag i en hel hoper med spektral-profiler för alla nya ljuskällor (https://colorimeterc...displaycal.net/). På det sättet är man inte bunden till ett kommersiellt (dyrt) alternativ. För proffs är ju Calman och SpectraCal super. Men för hobbyisten så är Open Source lika bra - men man får sätta sig in i en del saker själv - med hjälp av diverse forum.
Startade själv med Chromapure med har glidit över till just HCFR...

Postad 02 November 2017 - 18:59

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Någon som har mätt Wifi-hastigheten? Ser nu på Bredbandskollen via tvns webbläsare, jag har fiber 100/100mbit/s via Telia, 1,93mbit/s ner och 7,13mbit/s uppåt. 3m bort från soffan med datorn (där routern står bakom) så mäter jag 85mbit/s ner och 95mbit/s uppåt.
Har LG klena nätverkskort i sina tv-apparater eller är något fel?
Vill helst undvika nätverkssladdar men får väl dra en till tvn. Märkte att Netflix buffrade lite onödigt mycket förut. Konstigt att det inte gjorde så igår eller i helgen.

Edit: Anslöt om Wifi och fick nu 76,61 ner och 95,50 uppåt. Konstig bugg.

Redigerat av Foxxy, 02 November 2017 - 19:51.

Postad 02 November 2017 - 19:34

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Verkar som halva Sverige tänker köpa TV på black Friday - kan tänka mig att marknaden är stendöd just nu så det är väl därför det dyker upp rätt schyssta kampanjer redan nu.

Jag tror inte det blir så bra erbjudande som många tror och att lagersaldo kommer ryka fort som tusan....

Tror jag inte. Visst vissa modeller hos vissa försäljare kan säkert ta slut på webben men i butikerna är det nog ingen fara.

Var ett himla hallå förra året om hur svårt det skulle vara. Skulle ha en 55" B6. Jobbar natt så körde in om Elgiganten i Malmö på vägen hem halv 7 på morgonen och då var där en person som köa. När de öppnade kl 07 var där kanske 20 personer. Jag var den enda som skulle ha en TV och köpte en av 15-20 oled som stod där. När jag var förbi på eftermiddagen såg det ut som om nästan alla var kvar.

Kan säkert bli lite större efterfrågan i år men svårt att se hur det ska bli problem om du kan ta dig till butik istället för att handla på nätet.

Postad 02 November 2017 - 20:52

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Eftersom jag var så nöjd med min plasma vid denna tidpunkten förra året hade jag dålig koll på de flesta modellerna och black friday och allt sånt där. Började rean redan 00.01 den 24:e på Mediamarkt, Elgiganten osv eller inte förrän på morgonen? Så man är tidigt ute. Bör väl inte vara en fara, såg att Power hade över 100 55C7 och 50+ 55A1 i lager bland annat men ändå. :)

Hoppas inte det är som CDON med deras nya erbjudande varje timme.

Postad 02 November 2017 - 21:55

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
tror nog inte någon av reorna kommer erbjuda samma priser som 20% NK koden :) alltså ca 14k för tex 55B7.

Redigerat av Gilgamesh1, 02 November 2017 - 21:55.

Postad 03 November 2017 - 12:42

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 1

Hej! Bytte min 55SJ800V till en B7:a - kändes helt rätt. 

Någon som hittat några bra inställningar ni vill dela med er av? Klurar på att svänga förbi HIFI-klubben och hämta deras kalibreringsskiva - men ville dessförinnan kolla med er här. Det svåra är väl att varje panel inte är unik. 

Jag tyckte först att fabriksinställningarna (Standard) såg bra ut, ja...tills jag började pilla lite själv. Men jag letar efter någon bild eller någon film som är kalibrerad rätt och som man kan utgå ifrån. Finns någon sådan ni kan tipsa om - eller generella tips om TVn över lag. 

Testade även dessa inställningar, och även om man kan utgå ifrån dem - så blev det lite väl mörkt och mycket gulstick på min Tv. 

https://www.avforums...ttings.2106641/

Märke att TVn kändes lite annorlunda det kom till spel, känns som spelen ryckte lite och att allt blev lite grynigare. Nu är inte TV'n köpte primärt för spel - men det kan vara värt att veta om jag kan påverkar detta på något vis. =)

Ha en grym helg! =)

Postad 03 November 2017 - 13:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1
Rtings ger dig alla tips du behöver:
http://www.rtings.co...7-oled/settings

"OLED Light" ställs efter tycke och smak beroende på hur ljust ditt rum är.

Vid HDR kan man definitivt prova att sätta "Dynamic Contrast" till "Low" eftersom det aktiverar LGs Active HDR-funktion.

"White Balance" inställningar är individuella så där behövs mätare för att få det rätt.

Men jag letar efter någon bild eller någon film som är kalibrerad rätt och som man kan utgå ifrån

Det där är helt bakvänt. Det är återgivaren av bild som kalibreras, inte bilden som sådan. :)

Men testbilder är till hjälp, enklast är väl att tanka ner Avs709HD. DVE HD Basics är en bra hjälp på Blu-ray.

Redigerat av pacman, 03 November 2017 - 15:40.

Postad 03 November 2017 - 14:59

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra val, ser ingen anledning varför spel skulle rycka eller bli gryniga  :huh:  du kör i 60fps osv antar jag, game mode är det väll som gäller där för låg latens. Inställningarna man gör är ju per picture mode och inkälla (om 2017 beter sig som 2016-års modeller) så du får modifiera alla modes du använder. sen är det bara att pilla in de inställningar pacman länkade till. Brightness 50 låter lågt skulle tro man får black crush med det.

ladda ner test patterns här https://drive.google...dit?usp=sharing och lägg på en usb-sticka sen spela upp black clipping och white clipping som ligger i basic settings. för black clipping justerar du brightness tills du precis ser rad 16 blinka .. white clipping ställer du in contrast tills du precis ser 253 blinka. på min 2016-modell ligger det runt brightness 53 och contrast 85, kanske lite skillnad på årets modeller.

Redigerat av mrchisholm, 03 November 2017 - 15:02.

Postad 03 November 2017 - 16:24

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0

när du kollar på en gråskala?

Det drar åt det gröna hållet

Hur har du kalibrerat? En OLED har en ljus enlikt ett spektra som är lite speciellt. Så du behöver en profil tagen med spectrophotometer på en LG OLED för att korrigera upp din colorimeter (som jag antar du har) till att hamna rätt. Jag har själv provat att kalibrera med en i1 Display pro (i1d3)som är några år gammal - med en spektral profil från OLED. Men det blir blå-grönt stick. För lite rött... Förmodligen för att min colorimeter har driftat iväg lite med åren.

Okorrigerad colorimeter ger grönstick på en OLED (dvs utan en korrigerande spectral-profil).

Lösningen är att köpa en spectrophotometer så man kan skapa en EGEN korrigeringsmatris för kombinationen MIN  i1d3 på MIN OLED. Då blir det rätt. En spectro i referensklass kostar dock bortåt 100.000 eller så... I mer hanterbara klasser i1 Pro 2 (ung 11-15.000) kr eller en ColorMunki Photo (inte ColorMunki Display!)  för ca 5.000kr. En Colormunki Photo är vad jag kommer satsa på. Den är tillräckligt bra enligt Thomas Ytterberg som ju testar monitorer på sweclockers.se och TV  i Hemmabiotidningen.

Om du kalibrerat och tycker det känns fel. Då är det fel på ditt instrument och inte TV'n i sig.

Jag använder en i1 Display pro tillsammans med HCFR.

Om jag inte köper en egen spectrophotometer finns det färdiga profiler att ladda ned någonstans och kan jag isåfall ladda upp den till HCFR?

Men jäklar vad den drar åt det gröna hållet i isf läget från fabrik, det kan väl inte bara vara jag som märkt det?

Postad 03 November 2017 - 16:38

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

tror nog inte någon av reorna kommer erbjuda samma priser som 20% NK koden :) alltså ca 14k för tex 55B7.

vad menas med 20% koden..var kan man köpa det

Postad 03 November 2017 - 17:21

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

vad menas med 20% koden..var kan man köpa det

Det var en rabattkod som delades här men som togs bort av Elgiganten ganska snabbt. Alltså inte längre tillgänglig.

Postad 04 November 2017 - 11:55

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 1

Hur tycker du det ser ut om du jämför game-mode utan HDR kontra med, blir det stor skillnad ljusmässigt?

Det är ganska stor skillnad. Det svåra skulle jag vilja säga, vet inte hur det är för er andra, Spel-som bildläge och HDR på med HDR-spel utan att du har gjort någon ändring ger en extremt ljus och färgrik bild. Efter några timmar gör det ont i ögonen. Jag fick ont i ögonen.
Så igår har jag pillat lite i bildinställningarna. Det är lite synd att Ps4 Pro inte har en bildkalibrator man kan använda, det har nämligen Xbox One X som kommer på tisdag. Men den bild som inte gav för mycket ljus och mer naturlig bild är detta (går att finputsa såklart):

Energisparläge: Alltid av.

Bildläge: Spel
HDR bildläge Spel
Oled-ljus: 50 (här kan man sänka eller höja beroende på ens egna preferens)
Kontrast: 100
Ljusstyrka: 55
Skärpa: 20
Färg: 78 (här kan man öka och sänka hur man vill beroende på ens egna preferens)
Nyanser: 0
Färgtemp: w 2

Avancerade Kontroller:
Dynamisk kontrast: Low (hade tidigare High men det var för extremt)
Dynamisk färg: Av
Färgskala: Auto
Superupplösning: Medel
Allt under Bildalternativ är av förutom Svartnivå som är på Låg.

Någon annan som några andra inställningar för spel?

Spelar Uncharted 4 just nu som har extremt mycket ljusa färger, grönt, ljusblått osv. Ska försöka kalibrera bättre när Xbox One X kommer men sånt här tar tid utan mätinstrument...

Men efter en veckas användning av Oled 65C7, gått från Vt50 Plasma från 2012 så är jag toknöjd med tvn. Den är helt tyst och ingen fläkt som stör en (hade det på den tidigare). Sval är den med.
Bilden är hur grym som helst. Lgs Smart-tv är lätt att använda och styra med fjärrkontrollen som med Nintendo Wii går faktiskt överraskande bra.. 4K med HDR är riktigt klockrent.

Ljudet från tvn är dock ingen höjdare. Bättre än från min Panasonic Vt50 men det tar inte mitt gamla Bose Cinemate 2 från 2012 exempelvis. Jag ser gärna en Oled-TV från LG med inbyggt bra ljud till en rimlig prislapp så slipper jag ha ett externt ljudsystem. Sony är på väg med sin A1 och Crystal Sound. Hoppas LG släpper något liknande under 2018 och 2019 som är on par med sina egna soundbars. Då säljer jag min 65C7 och byter upp mig :)
Är helt såld på Oled och vill gärna om några år få in en Oled till sovrummet. Blir inget inköp än Oled hos mig framöver.

Redigerat av Foxxy, 04 November 2017 - 12:32.

Postad 04 November 2017 - 19:06

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Antar att man kan se antal drifttimmar i servicemenyn?
Vad är det för lösen?

Postad 04 November 2017 - 19:40

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

0413 var det på 2016 testa det

Postad 05 November 2017 - 00:34

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Game Mode med HDR? Har jag inte på min B7. Är det bara vissa externa enheter som gör att detta dyker upp? Kör iofs bara Xbox One - icke "S". 

Klurar på om jag verkligen har senaste firmwaren, vilken ska det vara? =/

Tack.

Postad 05 November 2017 - 07:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Game Mode med HDR? Har jag inte på min B7. Är det bara vissa externa enheter som gör att detta dyker upp? Kör iofs bara Xbox One - icke "S".

Klurar på om jag verkligen har senaste firmwaren, vilken ska det vara? =/

Tack.

Vanliga Xbox One stödjer inte HDR.

Postad 05 November 2017 - 13:10

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Det drar åt det gröna hållet

Jag använder en i1 Display pro tillsammans med HCFR.

Om jag inte köper en egen spectrophotometer finns det färdiga profiler att ladda ned någonstans och kan jag isåfall ladda upp den till HCFR?

Men jäklar vad den drar åt det gröna hållet i isf läget från fabrik, det kan väl inte bara vara jag som märkt det?

Du har ju några färdiga profiler som installeras med  HCFR, och där ingår ju en OLED. Den är extraherad från i1 Display Pro's firmware. Jag körde med den, men som sagt. Litar inte på min i1Display Pro (i1d3) som verkar ha driftat iväg med åren. Den är rätt gammal, därav min tanke på att köpa en Colormunki. Men har man en fräsch i1d3 så är dom i regel ruskigt bra.

Om det nu är så att den "inbyggda" OLED-profilen är fel för LG (prova att fråga i forumet för HCFR) så finns det ett gäng andra här https://colorimeterc...isplaycal.net/.

Men det verkar inte finnas några ccss-filer för just LG OLED. ccss är en spectralprofil och funkar tillsammans med vilken som helst i1d3. Det som finns är ccmx och det är en korrigeringsfil för en specifik kombination av en unik i1d3 och display. Den funkar bara om din egen i1d3 är väldigt lika den som har gjort mätningens. Men testa och se. ccmx kan man väl ladda på direkt i HCFR nånstans. ccss-filer ligger under Användare/xxx/AppData nånstans. Minns inte exakt.

Upplevde inte att vare sig fabriksinställningarna eller min kalibreringsförsök drog mot grönt faktiskt.

Redigerat av Barsk, 05 November 2017 - 13:12.

Postad 05 November 2017 - 16:02

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

0413 var det på 2016 testa det

Tack, uppe i 287 timmar nu.

Redigerat av da.king, 05 November 2017 - 16:03.

Postad 05 November 2017 - 21:24

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Någon i centrala Stockholm som har en kartong till en 65”?
Flyttar och skulle behöva lite skydd.
Skicka PM
(Har en 65B6)

Postad 06 November 2017 - 10:45

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Vilken är senaste B7 firmwaren?

Postad 06 November 2017 - 10:56

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

4.70.06

...om jag inte minns fel.

Postad 06 November 2017 - 14:28

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Någon annan som kan bekräfta att bandning blir bättre med tid?

Postad 06 November 2017 - 14:29

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Någon annan som kan bekräfta att bandning blir bättre med tid?

Det är allmänt känt att 200h körning minst behövs för att få ner på banding om man upplever det från start.

Postad 06 November 2017 - 16:58

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Det är allmänt känt att 200h körning minst behövs för att få ner på banding om man upplever det från start.

Känner igen resonemanget från hörlurar och kablar för den delen :)

Postad 07 November 2017 - 08:58

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Kan inte få arc ljudet att funka med inbyggda apparna (har en B7) som netflix till min onkyo 656

Testat med simple link på och av, Satt onkyon HDMI cec på även return ljud är på .

Även testa lägga till förstärkaren i tv och då känner den av att den är inkopplad på HDMI 2 arc, skumma

då är att jag kan ändra ljudet på LG fjärren på min förstärkare men så fort jag startar en app så lägger det av att funka

Hade arc funkade på min gamla tv utan problem.

Nån som har nåt bra tips :)?

Redigerat av bkam, 07 November 2017 - 09:49.

Postad 07 November 2017 - 13:02

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Är den här normal för 2017 Oled som kostar 35k ?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered864bbb5e, 07 November 2017 - 13:03.

Postad 07 November 2017 - 13:18

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0
Tror de. Hur ser det ut med 5 % grått? Jag ser de sällan i spelfilm men det är otroligt då på enfärgade bakgrunder har man massiv banding i specifika scenarier.

Postad 07 November 2017 - 13:20

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Är den här normal för 2017 Oled som kostar 35k ?

Kan tycka att det är under all kritik. Grått verkar vara oleds akilleshäl.

Postad 07 November 2017 - 13:40

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Det där är nog inte vad som kallas banding, eller posterisering. Banding uppstår i graderingar mellan närliggande toner där återgivningen inte blir gradvis eller "analog" utan bryts upp i skarpa steg.

Det där är ickeuniform återgivning (finns nog nåt bättre fikonuttryck). Här är det samma grånyans som återges lite ojämnt över ytan. Det har alla displayer, oavsett typ. Men mer eller mindre. Jag har det i min OLED också. Men kan inte säga just nu om jag har mer eller mindre än du. Men det triggas ju också lite av vilka bildinställningar man valt. Ljusstarkare och mer kontrastrik återgivning gör nog att det syns mer.

Postad 07 November 2017 - 13:47

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Bilden blir mycket renare och mer uniform när TVn fått köra sina nattliga compensation cycles. Jag skulle vänta med att starta eventuellt reklamationsärende tills du/ni har låtit TVn "köras in" ordentligt.

Postad 07 November 2017 - 13:54

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Bilden blir mycket renare och mer uniform när TVn fått köra sina nattliga compensation cycles. Jag skulle vänta med att starta eventuellt reklamationsärende tills du/ni har låtit TVn "köras in" ordentligt.

Är detta verkligen en funktion som förbättrar "ickeuniform återgivning"? Vad är isåfall "vetenskapen" bakom funktionen?

Postad 07 November 2017 - 16:00

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Det är ingenting att göra med banding elle tint/rendering

Redigerat av Unregistered864bbb5e, 07 November 2017 - 17:59.

Postad 07 November 2017 - 18:05

Unregistered864bbb5e
  • Unregistered864bbb5e
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Det där är nog inte vad som kallas banding, eller posterisering. Banding uppstår i graderingar mellan närliggande toner där återgivningen inte blir gradvis eller "analog" utan bryts upp i skarpa steg.

Det där är ickeuniform återgivning (finns nog nåt bättre fikonuttryck). Här är det samma grånyans som återges lite ojämnt över ytan. Det har alla displayer, oavsett typ. Men mer eller mindre. Jag har det i min OLED också. Men kan inte säga just nu om jag har mer eller mindre än du. Men det triggas ju också lite av vilka bildinställningar man valt. Ljusstarkare och mer kontrastrik återgivning gör nog att det syns mer.

Tvärtom. Det syns mindre med ljusstarkare o kontrastrik bildläge..

Postad 07 November 2017 - 19:48

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det där ser ut som färgtint och har aldrig hört att det blir bättre med tiden. Vertical banding kan bli bättre med tiden dock.

Skulle inte säga att alla har tint, alltså att man ser mycket gult, rött eller annan färg med ljusa bakgrunder, min A1 hade inget sånt och inte LG E6 heller. Återigen en sån sak som skiftar sig från panel till panel oavsett om det är LCD, OLED osv.

Redigerat av Chamber, 07 November 2017 - 19:56.

Postad 07 November 2017 - 19:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

när det gäller banding ska man nog inte ställa för stora förhoppningar till att kompensationscyklerna kommer fixa till det i någon större omfattning, lite bättre blir det men ser man mycket banding från start hade jag bytt TVn istället för att hoppas på mirakel.

Postad 07 November 2017 - 21:02

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

när det gäller banding ska man nog inte ställa för stora förhoppningar till att kompensationscyklerna kommer fixa till det i någon större omfattning, lite bättre blir det men ser man mycket banding från start hade jag bytt TVn istället för att hoppas på mirakel.

Kompensationscyklerna är väl till för att förhindra inbränningar. Banding tänker jag är en biprodukt av själva paneltillverkningen och vissa paneler blir bättre och vissa sämre.

Postad 07 November 2017 - 21:37

Unregisteredbb5fe46b
  • Unregisteredbb5fe46b
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej,

Har precis fått hem min nya LG och är överlag supernöjd. Köpte den på Elgiganten och blev lovad att för en billigare peng få TV kalibrerad. Hade det inte varit för att TV redan är uppackad så hade jag åkt dit med TV. Men nu blir det rätt så jobbigt att frakta den.
Frågan är om någon vet att det blir så pass mycket bättre?

Någon som kan tipsa om man kan göra det själv?

Postad 07 November 2017 - 21:47

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

Elgiganten kalibrerar inte TVn, dom matar in sina egna värden i TVn och kallar det bildoptimering. Var dom får värderna ifrån vette fan men det kan lika gärna bli sämre än bättre bild av de så jag skulle inte köpa den tjänsten av dom. Har du MM i närheten kan du kolla med dem då de har en riktig kalibreringstjänst.

Du kan göra det själv men då måste du köpa utrustning, en bra budgetmätare är i1Display Pro: http://www.xrite.com...g/i1display-pro .. finns gratis mjukvara typ HCFR man kan använda. Var beredd att spendera många timmar med det dock om du inte pillat med det innan  ;)

Postad 07 November 2017 - 21:55

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 2

Kalibrera efter videostandarden gör att allt material visas som det är tänkt att visas.

Det är huvudsyftet med en kalibrering.

B7an är redan skapligt nära referens med ISF lägena redan så skillnaden blir inte så stor efter kalibrering.

Största skillnaden överlag kan man säga är att bilden blir mindre grönaktig med rätt installd vitbalans.

Jag har kalibrerade inställningar för B7an redan. (från ett omdömme som råkades tas bort ;)

Bara att testa hur det blir på din.

Inställningar för ett mörkt rum:

General/HDMI ULTRA HD Deep Colour  ON för den HDMI ingången ni använder

PICTURE

Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON

Energy Saving OFF

Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)
OLED LIGHT: 24
Contrast: 100
Brightness: 49
H Sharpness: 0
V Sharpness: 0
Colour: 46
Tint: 0

Expert Controls
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Extended
Edge Enhancer: On
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.2

White Balance
Colour Temperature: Warm2
Method: 2 Points
Pattern: Outer

Point High
Red 0
Green -12
Blue 3

Point Low
Red 1
Green 0
Blue 0

Method: 20 Points IRE
IRE 5
Adjusting Luminance: 3
Red -3
Green -6
Blue 0

IRE 10
Adjusting Luminance: 4
Red -4
Green 2
Blue -3

IRE 15
Adjusting Luminance: -1
Red -1
Green 0
Blue -2

IRE 20
Adjusting Luminance: -3
Red 0
Green 0
Blue -2

IRE 25
Red -2
Green 0
Blue 0

IRE 30
Adjusting Luminance: -7
Red 2
Green 0
Blue -4

IRE 35
Adjusting Luminance: -8
Red 0
Green 2
Blue 0

IRE 40
Adjusting Luminance: -10
Red -1
Green 2
Blue -4

IRE 45
Adjusting Luminance: -6
Red 2
Green 0
Blue -4

IRE 50
Red 2
Green 0
Blue 0

IRE 55
Adjusting Luminance: -4
Red 2
Green 0
Blue 0

IRE 60
Red 3
Green 0
Blue 0

IRE 65
Adjusting Luminance: 0
Red 3
Green 0
Blue 0

IRE 70
Adjusting Luminance: 1
Red 2
Green 0
Blue 0

IRE 75
Adjusting Luminance: -2
Red 2
Green 0
Blue 0

IRE 80
Adjusting Luminance: -2
Red 2
Green 0
Blue -3

IRE 85
Red 0
Green 0
Blue -3

IRE 90
Red 1
Green 0
Blue 0

IRE 95
Red 1
Green 0
Blue 0

IRE 100
Red 0
Green 0
Blue 0

(Apply to all inputs)

Colour Management System (CMS)
Colour Red
Saturation 0
Tint 3
Luminance -2

Colour Green
Saturation -1
Tint 2
Luminance 4

Colour Blue
Saturation 3
Tint 0
Luminance 6

Colour Cyan
Saturation 4
Tint 0
Luminance 3

Colour Magenta
Saturation -2
Tint 3
Luminance -1

Colour Yellow
Saturation 0
Tint -4
Luminance 1

Picture Options
Noise Reduction OFF
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off
TruMotion User
De-Judder 0
De-Blur 0

(Apply to all inputs) om ni använder flera HDMI ingångar

Jag flippade fram och tillbaka med vitbalans från en normal OLED profil till i1D3 mätaren till att visuellt matcha "vitt" från 500Men.
kommer inte ihåg hur det slutade :)
jag tror att dom här inställningarna är från OLED profilen.

OBS: dom här inställningarna gör inte automatiskt att just din tv blir kalibrerad.
Då måste man mäta upp direkt på tvn för att få det exakt.
Beroende på panelvariation (vilket jag inte vet hur mycket som skiljer eller hur noga dom stalde in dom från fabrik) så kan dom här inställningarna göra bilden sämre.
Men jag tippar ändå på att du kommer närmare referens med dom här.

vitbalansen på B7an ändras också efter ca 100 timmar
så utvärdera när du kommer upp i dom timmarna.

även gamman ändras vid kallstart på B7an.
utvärdera bilden efter att tvn har stått på minst en timme.

Redigerat av sune bejas, 07 November 2017 - 22:05.

Postad 07 November 2017 - 22:18

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 2

inställningarna ovan är från OLED profilen alltså det vitt mätaren tror är vitt.

(Frågan är hur mycket man ska grotta ner sig med info :)?)

har du ett normalt färgseende så är dom här inställningarna så som VITT ser ut på en kalibrerad KRP-500M.

jag har alltså kringgått vad mätaren tror är vitt och enbart gått efter hur vitt såg ut visuellt.(skiljer lite)

Alternativa inställningar för ett mörkt rum här då (500M som referens istället) 

General/HDMI ULTRA HD Deep Colour ON for the HDMI input thats in use

PICTURE

Aspect Ratio Settings: 16:9 
Just Scan ON

Energy Saving OFF

Picture Mode Settings: ISF Expert (Dark Room)

OLED LIGHT: 24
Contrast: 100
Brightness: 49
H Sharpness: 0
V Sharpness: 0
Colour: 46
Tint: 0

Expert Controls
Dynamic Contrast OFF
Super Resolution: OFF
Colour Gamut: Extended
Edge Enhancer: On
Colour Filter: OFF
Gamma: 2.2

White Balance
Colour Temperature: Warm2
Method: 2 Points
Pattern: Outer

Point High
Red 0
Green -5
Blue -2

Point Low
Red 1
Green 0
Blue 0

Method: 20 Points IRE
IRE 5

IRE 10

IRE 15
Adjusting Luminance: -9

IRE 20
Adjusting Luminance: -11

IRE 25
Adjusting Luminance: -11

IRE 30
Adjusting Luminance: -14

IRE 35
Adjusting Luminance: -16

IRE 40
Adjusting Luminance: -18

IRE 45
Adjusting Luminance: -13

IRE 50

IRE 55
Adjusting Luminance: -12

IRE 60

IRE 65

IRE 70

IRE 75
Adjusting Luminance: -7

IRE 80

IRE 85

IRE 90
Adjusting Luminance: -4

IRE 95
Adjusting Luminance: -1

IRE 100

(Apply to all inputs)

Colour Management System (CMS)
Colour Red
Saturation -1
Tint 6
Luminance -1

Colour Green
Saturation -2
Tint 3
Luminance 2

Colour Blue
Saturation -1
Tint 0
Luminance 4

Colour Cyan
Saturation 3
Tint 2
Luminance 1

Colour Magenta
Saturation -2
Tint 4
Luminance -1

Colour Yellow
Saturation 0
Tint -4
Luminance 0

Picture Options
Noise Reduction OFF
MPEG Noise Reduction OFF
Black Level Low
Real Cinema On
Motion Eye Care Off
TruMotion User
De-Judder 0
De-Blur 0

(Apply to all inputs)

Då har ni lite att välja på 

Redigerat av sune bejas, 07 November 2017 - 22:21.

Postad 08 November 2017 - 06:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Kompensationscyklerna är väl till för att förhindra inbränningar.

Nej.

Postad 08 November 2017 - 08:28

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Kan inte få arc ljudet att funka med inbyggda apparna (har en B7) som netflix till min onkyo 656

Testat med simple link på och av, Satt onkyon HDMI cec på även return ljud är på .

Även testa lägga till förstärkaren i tv och då känner den av att den är inkopplad på HDMI 2 arc, skumma

då är att jag kan ändra ljudet på LG fjärren på min förstärkare men så fort jag startar en app så lägger det av att funka

Ingen som kan ha en ide vad jag kan ha missat , håller på att bli galen på detta...

Nån annan som använder arc ?

Postad 08 November 2017 - 08:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Ingen som kan ha en ide vad jag kan ha missat , håller på att bli galen på detta...

Nån annan som använder arc ?

Simple Link och HDMI cec är iaf saker som skall vara PÅ

Det finns något som heter directional HDMI men du har använt denna kabeln innan med Arc och den funkat? Iaf du kan ju kika på den om det finns pilar på den isf kan det lösas med att bara flippa den.
Eller bara helt pröva en annan kabel för att utesluta den.

Audio Out kan väl sättas på auto också om du har ändrat något där.

Redigerat av SKIBBE, 08 November 2017 - 08:59.

Postad 08 November 2017 - 09:13

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Med min kombo, B7 och Onkyo TX-RZ720 så har även jag en del strul med ljudet genom ARC (ljud från TV´n). Ibland funkar det, ibland inte. Jag löser det genom att starta en annan enhet och sen växla tillbaka, då brukar ljudet hoppa igång. Inte optimalt, men så får jag det att funka. 

Postad 08 November 2017 - 10:13

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Skibbe , tack för tipsen men har testat dom saker. Men directional HDMI  va nåt nytt för mig ska jag kolla upp ( jag har testa samma kabel som funka med gamla tv och ett par till till och med köpt en ny där det står att den stödjer arc på )

Med min kombo, B7 och Onkyo TX-RZ720 så har även jag en del strul med ljudet genom ARC (ljud från TV´n). Ibland funkar det, ibland inte. Jag löser det genom att starta en annan enhet och sen växla tillbaka, då brukar ljudet hoppa igång. Inte optimalt, men så får jag det att funka. 

Har du lagt till din Onkyo i tv så att du kan styra den med lg remoten? sen ska jag testa lite och starta saker i olika ordningar och se om det gör nån skillnad 

Postad 08 November 2017 - 10:26

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Har inte lag till förstärkaren i Tv´n, men kan höja och sänka volymen med LG´s fjärrkontroll. 

Kanske ska förtydliga mitt svar lite. Jag har enbart förstärkaren kopplad till Tv´n och enheterna till förstärkaren. Slår jag bara på Tv´n och förstärkaren och vill titta på Netflix, så kommer det ljud en gång, en annan gång kommer det inget ljud. Då startar jag min Shield och byter ingång på förstärkare - och sedan tillbaka. Då har jag ljud.

Har även en massa konstigheter som att enheter startar och stänger av sig lite hur som helst. Ett exempel, när jag stänger av Tv´n så startar Shielden och slår igång förstärkaren och Tv´n igen. Då har jag stängt av CES i Shielden helt, både på och av. 

Och ja - jag har testat alla tänkbara inställningar i både Tv´n och förstärkaren. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.